Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 20:29

Harware a linux loni a teď

9.1.2008 01:23 | Přečteno: 1794× | Linux

Když jsem si před zhruba rokem a čtvrt kupoval notebook, mé požadavky byly jasné: musí vyhovovat mě, musí vyhovovat linuxu a musí být bez windows.

A relativně nízká kupní cena k tomu. No z mojí strany nebylo co řešit - potřebuju si na tom udělat věci do školy, občas se podívat na film, větší disk, bluetooth a wifi není na škodu, požadavky pro linux byly taky celkem jasné - intel grafiku (opravdu, co se týče podpory HW pod linuxem, tak je bezkonkureční a mě ten slabší výkon stačí) a alespoň 512 MB paměti. Nakonec jsem si vybral Acer TM 2492NWLMi, který mé požadavky splňoval, plus měl něco navíc: Intel Celeron M 420, 512 MB paměti, 80GB harddisk, wifi, bluetooth, integrovanou webcameru, DVD all-multi, čtečku karet 5in1 a v neposlední řadě WXGA 15.4 monitor.

Tenkrát zrovna vycházela Fedora Core 6, tak jsem ji tam hned navalil. Překvapení se konalo - a to v tom, že monitor naběhl pouze 1024x768 a víc ani ťuk. Mno, 915resolution to spravilo, ale než jsem na řešení přišel stálo mě to dost času. Pak špatný kontrast při přehrávání videa... Opět stačilo nastavit filtry, ale to je opět jen workaround. No a pak co nefungovalo vůbec: webkamera, čtečka, wifi, suspend to ram. A bluetooth občas. Ani jedno se mi tehdy rozchodit nedařilo ať jsem se snažil sebevíc.

A jak je to nyní, více než rok poté? Můj notebook hostí Fedoru 8, wifi funguje bezproblémově, rozlišení 1280x800 out-of box, video se již přehrává se správnými barvami, čtečka karet je funkční, bluetooth funguje, suspend též chodí, compiz-fusion chodí taky bez jakýchkoliv zásahů z mé strany (i když před půl rokem, to jsem měl ještě beryl, jsem se toho zbavil, protože to víc otravuje, než pomáhá) pouze ta webkamerka pořád nic. No, kvůli ní jsem si to přece nepořizoval. Je vidět, že HW podpora v linuxu postupuje mílovými kroky.

Závěr je jednoznačný: někdy stačí jen čekat a pokud nemá člověk přehnané nároky, tak může být nadmíru spokojen i s tím, co dostupné je. A když už teď mojebanka chodí i pod linuxem, tak mohu konečně s lehkým srdcem prohlásit: "ale nemusím, ale nemusím používat propietární software". Ano, opensource skutečně plně splňuje mé požadavky a to jak po HW podpoře, tak po dostupném softwaru. Musím přiznat, že když se občas vyskytnu v Labu s windows počítači, cítím se nesvůj... Člověk si prostě na jiný styl rychle zvykne a bez 6 virtuálních ploch, dvou panelů a třech nabídek se už prostě neobejdu :-D (nemluvě o tom, že jsem si zvyknul na epiphany a gnumeric, a firefox a calc už skoro ani nemůžu cítit...)

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

9.1.2008 01:34 wifinista | skóre: 25 | blog: Nesmyslný Svět | Drozdov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Konkrétně s Acerem mam mizerný zkušenosti, přešel za mnou bratránek se svým NTB Acer aspire 5220 s tím, že tam má windows vista a že je s tím systémem neštasný, jeho přání bylo jasné, chtěl tam linux a aby mu aspoň ta síť fungovala, tak jsem sáhnul po své sbírce DVD z Linux+ a začal zkoušet co půjde, k mému překvapení většina distribucí nebyla ani schopna rozchodit ethernet, Jen dvě distribuce si s tím dokázali poradit, Mandriva 2008 u které síť jakžtakž fungovala při instalaci, ale zaboha ten systém po instalaci nebyl schopnej nabootovat, druhou distribucí pak byl PCLinuxOS kde ale nešla wi-fi, zvuk... mno prostě nic, jen optická mechanika, grafka s vesa driverama a ethernet... takže taky dohromady nic.
Takže na tom NTB dál jede vista, bratránek je z toho na prášky 8-) a já pečlivě sleduji podporu HW v nových verzích jádra.
Závěrem jen dodám, že notebook ani jakoukoliv jinou formu PC od Acer ne!
Umět dobře pracovat s PC vůbec neznamená umět dobře vytvářet makra v Microsoft Office
kyknos avatar 9.1.2008 09:02 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Já mám Acer a pohoda. Arch bez problémů. Jen je to strašně pomalej krám a wifi pro jistotu vůbec nemá :)
So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
Elvis avatar 9.1.2008 11:17 Elvis | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
ja myslim ze na distribuci nezalezi ale spis na verzi jadra tak proc zkouset ruzny distra?
9.1.2008 11:22 wifinista | skóre: 25 | blog: Nesmyslný Svět | Drozdov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Mozna se budes divit, ale proste stejny verze jadra, akorat kazdy v jinym distru - rozdil je v tom znatelnej (jeste aby nebyl kdyz Ti polovina veci nefunguje a vdruhym nefunguje jen 1/4) a kompilovat na tom stroji kernel sam fakt nechci, pac o tom stroji neco zjistit je nadlidskej vykon :-)
Umět dobře pracovat s PC vůbec neznamená umět dobře vytvářet makra v Microsoft Office
Elvis avatar 9.1.2008 11:29 Elvis | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
ja si kompiluju vzdycky takze pro me vyber distra nema z tohohle pohledu smysl, na zjisteni co potrebuju na kompilaci mi staci par programku (lspci, lsusb atd.) takze v tom osobne nevdim zas takovej problem a kdyz je nejhur a nestaci to tak pomuze abclinuxu nebo strejda google :-)
9.1.2008 22:04 wifinista | skóre: 25 | blog: Nesmyslný Svět | Drozdov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
jasny mno, ale kdyz Ti i lspci pise nezname zarizeni, pak je to trochu problem :-)
Umět dobře pracovat s PC vůbec neznamená umět dobře vytvářet makra v Microsoft Office
Ilfirin avatar 9.1.2008 11:36 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Také dost záleží na detekčních skriptech. Samozřejmě, co umí či ne závisí od jádra, ale jestli na to sám přijde a sám to nastaví už vlastnost jádra není.
bazil avatar 9.1.2008 03:22 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ACER JE ZLO!!! a to neber jako výkřik, ale jako zkušenostmi podložený fakt (ale i tak, už před tím rokem by se určitě dala rozchodit většina věcí)
pushkin avatar 9.1.2008 07:30 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Souhlas, Acer nebrat! Pár lidí okolo je má a z výčtu různých poruch co se jim udály alespoň ty nejzajímavější:
- praskající panty monitoru
- odcházející klávesnice
- poruchy napájení
Kdyby s ním měl problém jediný člověk, pak dejme tomu, že jde o špatný kus, ale tyhle závady se běžně vyskytují u více lidí používajících různé modely. Acer do domu tedy nikdy!
cezz avatar 9.1.2008 08:16 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Poznam PC shop, kde Acer nepredavaju, lebo sa im to z dovodu castych reklamacii ani neoplati..
Computers are not intelligent. They only think they are.
9.1.2008 14:29 r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
nahodou acer (aspire 3xxx) je cool :)
po trech letech denniho pouzivani a (ne meho, ja jsem k hw opatrnej) skaredeho zachazeni odesla pouze klavesnice (mezernik) (coz me stve, ptz takze je asi book na vyhozeni :( )
9.1.2008 14:30 r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
s/takze/takhle/ :(
9.1.2008 08:37 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Já opravdu nevím jak je to s notebooky, ale není to náhodou podobně, jako jinde (kde to vím)? Totíž velké spory konzumentů o jejich značku a za tím pár (někdy opravdu pár-dvě) firerm, co vyrábí totéž pod všemožnými názvy, historickými značkami. Případně i značkové, vyrobí-li moc, prodají jako neznačkové.
9.1.2008 08:40 fuzzy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
no,mám Acet TM2350 (už trošku starší kousem) ale asi jsem měl štěstí na dobrý kus. Už třetí rok jede v pohodě, jen jsem rozšířil RAM a vyměnil baterku (Acer dodává opravdu VELMI slabé baterky, moje měla jen 2300mAh). Ale jinak souhlasím, Acer nebrat, sám bych do něj už nikdy nešel...
Dalibor Smolík avatar 9.1.2008 09:21 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Já mám Acer již asi dva roky, všechno v pohodě, jen mi nejede interní čtečka karet ani integrovaná webová kamera. To jsem po dvou letech prostě nerozchodil ani s nejnovějším jádrem ...
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
9.1.2008 09:40 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Já teď pravě měnim Acer 2313 za repas IBM T42. Ale musím říct, že už tři roky ten Acer běhá jak má (nadále se o něj budu dělit s dalším členem rodiny). Jistě drží ty plasty pohromadě nic moc, výdrž baterky se snad ani nedá nazvat výdrží... Ale funguje a dělá to co má.
9.1.2008 08:37 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
...bez 6 virtuálních ploch, dvou panelů a třech nabídek se už prostě neobejdu...

Presne :). Najhoršie je, že ja sa bez toho obísť musím (práca vo Win nutná).

Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
Elvis avatar 9.1.2008 11:21 Elvis | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
nektery veci (ne-li vsechno) jdou i ve win jen tam nejsou dafaultne zapnuty nebo se museji doinstalovat minimalne vic ploch jsem v nich mel
9.1.2008 12:06 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Program pre virtuálne plochy od MS je dosť nepoužiteľný a bblean ani xoblite mi príliš nevyhovuje. Ak by si vedel, ako pridať druhý panel, bol by som ti strašne vďačný, na toto som bol krátky.
Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
9.1.2008 12:32 Pil
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Souhlasím, že program pro virtuální plochy od MS je naprosto k ničemu. Jenže programů tohoto druhu je obrovská spousta. bblean a xoblite taky nejsou jediné shelly (takhle se těm věcem říká), existují jich mraky. V dávných dobách jsem používal GeoShell, virtuální plochy a více panelů jsou u něj samozřejmost.
9.1.2008 14:00 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Litestep mel urcite taky virtualni plochy, perfektni vec, dodnes mi neco takoveho na linuxu chybi.
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
10.1.2008 12:16 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Není Litestep náhodou předělávka Afterstep?
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
kotyz avatar 10.1.2008 11:22 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
a co bb4win? blackbox pro win. zkousel sem ho nejakou dobu, uplne mi to nesedlo, ale bylo to mozna to nej co se da pro win sehnat. plochy v pohode.

jo jinak uz brzy by melo bejt kde4 pro win a mac, bohuzel to bude takovy kde-nekde, bez kwin a kdesktop, takze jen programy a knihovny z kde (k3b, amarok, konqueror) a porad to pobezi v 'explorer.exe' :-( . to je trochu skoda, myslel sem ze bude konecne poradny gui pro win ...
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
10.1.2008 11:57 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
No, bblean ma dosť vydesilo :) ale vyskúšam aj bb4win, možno sadne. Ďakujem za tip. Škoda toho KDE, ale zase aj amarok vo Windows poteší :)
Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
9.1.2008 11:05 Pil
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Otázkou je, jak by to s podporou vypadalo, kdyby sis dnes koupil nový model notebooku. Sice to, co píšeš je zajímavé, ale většinou lidi zajímá podpora v okamžiku, kdy si věc koupí, a ne až pod rocích používání :-)
belisarivs avatar 9.1.2008 13:46 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Zpozdeni bude kvuli nutnosti reverzniho inzenyrstvi vzdy.

A jestli lidi jenom hledaji Windows zadarmo a nad problematikou okolo se odmitaji pozastavit, tak to nech radsi zustanou od Linuxu co nejdal.

Bude to tak lepsi pro ne i komunitu.
IRC is just multiplayer notepad.
9.1.2008 14:24 Pil
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Bavíme-li se o noteboocích, tak je ale cena Windows skoro nepodstatná. Zaprvé nabídka notebooků bez Windows je dost chudá (a dominují v ní značky jako Acer a Asus, tedy nic proti nim) a za druhé základní verze Windows k ceně přidávají nějakých 1500 Kč, což není žádná závratná částka. Podle ceny se tedy běžný uživatel rozhodovat nebude, ale bude chtít funkční řešení bez složitého zprovozňování. Tohle mu musí linux nabídnout, má-li se stát reálnou alternativou. A já nevím*, zdali tomu tak teď je.

* opravdu to nevím, né že o tom pochybuji nebo tak něco :-)
belisarivs avatar 9.1.2008 14:58 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Ale tady jde o princip.

Jsou pro Linux uzivatele, kteri mu nic nez potencialni rust lakavasti pro komercni vyrobce neprinesou, opravdu tak duleziti? Linux nemusi mit 50% trhu. Staci o dost mensi procento. A pokud to bude znamenat, ze zustane lakavy pouze pro lidi, kteri nejsou sobecci a chapou, ze kdyz jim nekdo da neco zadarmo, ze by se meli odmenit, byt po svem, bude to pro Linux vyhra. Trolove nech vresti u konkurence.

Proc to rikam? Protoze jedine troll bude vriskat jak v Linuxu nic nejde ackoliv mu je podano vysvetleni.

Pro me byla cena Windows podstatna. Jestli jako student zaplatim 15 nebo 16.5 tisic za notebook, na kterem jsem stejne bez problemu rozjel Linux, pro me roli hraje. Za usetrene penize jsem upgradoval RAM na 2 GB. Takhle bych se vztekal s Vistou na 512.
IRC is just multiplayer notepad.
10.1.2008 12:15 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Zaprvé nabídka notebooků bez Windows je dost chudá (a dominují v ní značky jako Acer a Asus, tedy nic proti nim)
hm, vloni jsme koupili celkem dobře FSC bez OS (no, se zpoloviny nefunkčním Knoppixem ...), odpovídající nabídka s Windows nebyla, v tomto konkrétním případě bych tedy mohl říct, že nabídka s Windows byla dost chudá (a dominovaly v ní značky jako Acer) :-p
a za druhé základní verze Windows k ceně přidávají nějakých 1500 Kč, což není žádná závratná částka.
i kdyby to byla pouhá koruna, proč si probůh mám kupovat něco, co nepotřebuju a nechci? tobě ten princip nepřijde zvrhlý?

btw, je to otázka náhledu ... 1500 Kč je například žrádlo pro našeho psa na dva měsíce ... nebo je to jeden až dva dny v práci pro takovou běžnou lamu (kolik že je průměrný plat, 20 kKč hrubého? - no tak spíš dva ...), jenže těch pracovních dnů do měsíce je jenom dvacet, málokdo má na to trávit v práci více (ať už vlastní energii nebo ochotu zaměstnavatele to proplatit) ... takže z měsíce den vydělávám na psa, dva dny na dojíždění, týden na bydlení, tři dny na svoje žrádlo, atd. a v součtu najednou zjistím, že bych těch pracovních dnů potřeboval ještě tak deset, abych si mohl dovolit říct, že na nějakých 1500 za Windows mi nezáleží

ok, výše popsané tak úplně neodpovídá mojí situaci, takže jinak: pro mě konkrétně 1500 není velká částka, kterou bych si nemohl dovolit vyhodit - ale nemůžu si dovolit ji vyhodit desetkrát do měsíce (notebook jaksi není jediná věc, kterou si chci koupit, jak je rok dlouhej), takže mám-li si vybrat například mezi Windows a upgradem RAM ... hádej jak to dopadne :-)
9.1.2008 21:20 Matlák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Já jsem například novopečeným majitelem notebooku Asus F5R. Mám ho asi 2 měsíce, rozchodil jsem na něm všechno kromě Bluetooth (modul BT-183, v lspci nic a v lsusb jakýsi Realtek (?!)) na Slackwaru.
Největší problém jsem měl s uspáváním a ovladači fglrx které byly, jsou a nejspíš ještě dlouho budou příkladem jak hrozně může být napsaný ovladač (notebook má integrovaný Radeon 200M). Vyřešil jsem to tak, že 3d akcelerované hry spouštím v extra fglrX serveru pomocí vlastního skriptu, jinak jedu na opensource ovladači radeon.
Kameru jsem rozchodil pomocí ovladače Syntek, wifi šlape na atherosím madwifi a ovladač pro integrovanou Gbit LAN Attansic je pomocí patche zakompilovaný do jádra. Ještě trochu zlobí zvukovka (musí se zvlášť zkompilovat alsa, přesto že alsamixer šlape, zvuk nejde jinak než přes emulaci /dev/dsp) ale jinak se dá říci že jsem spokojen..
9.1.2008 11:33 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No ja mam acer tm2413. Co se tyce podpory HW tak ta je pro me na 100%. Zkousel jsem i swsusp v Arch linux a probudil se. Opravdu si nemam na co stezovat.

Ale po mechanicke strance je to priserny. O vikendu mi konecne prask levej pant, takze uz tam vubec neni a drzi to jen na jednom. Na displeji je cervenej svislej pruh (staci to zmacknout a zmizi, tak to snad spravim) a to ani nemluvim o drobnostech ze prestal uz davno fungovat touchpad, baterka vydrzela tak pul roku, jeden repracek chrchla. Je 2 roky starej.

Muj dalsi notes bude IBM T4x, stuj co stuj.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
Quimby avatar 9.1.2008 14:40 Quimby | skóre: 6 | blog: Quimby | Havířov / Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď

Ahoj, ja mam taky acer. A jedna z veci ktera mi prestala fungovat byl touchpad. Dost dlouho me to rozcilovalo, ale nakonec jsem prisel na to jak to vyresit. Mozna to pomuze i tobe.

Budes potrebovat windows (nevim jak to udelat na linuxu, ale mozna to taky pujde) :-(. Stahni si ze stranek aceru novy ovladace pro bios pro tvoji zakl. desku a program na flashovani biosu. A po nahrani nove verze se mi touchpad rozjel. Zkus to.

Hlupáci jsou sebejistí a myslící lidé jsou plni pochybností. -- Russell
belisarivs avatar 9.1.2008 11:43 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Slysel jsem jednu dobrou hlasku.

Jsou dobre notebooky, pak jsou normalni notebooky a pak jsou Acery.
IRC is just multiplayer notepad.
9.1.2008 18:34 M.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Podle mě je jedno jaká je to značka, ale člověk musí mít prostě štěští na dobrý kus. Acer bych, ale nechtěl. Lidí z mého okolí si na ně dost stěžují. Acer nee
9.1.2008 18:47 tired joe | skóre: 17 | blog: rootlet | Trenčín/Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
Acer nee

Asus vyrába Eee PC, Acer by mohol Nee PC :D

Človek sa riadi zdravým rozumom, až keď už nezostáva žiadne iné riešenie.
9.1.2008 20:43 M.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harware a linux loni a teď
:-D

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.