Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 05:44
Jakej foťák??Tak to vím docela přesně. Takový, který bude umět fotit. Foťáky co neumějí fotit jsou docela naprd.
…i když komunikuje jen přes FTP/MMTP.
Tam samozřejmě mělo být PTP, ne FTP.
Vzhledem k tomu, že používám CF, tak mi tohle riziko ani nepřišlo na mysl. To už bych se spíš bál o konektor, do kterého se zasouvá (tedy ten ve foťáku, čtečky jsou levné).
Jinak na tohle téma se flamuje prakticky od chvíle, kdy se digitální foťáky začaly používat. Osobně je mi to celkem jedno, s C-4000 jsem připojoval foťák, s 400D používám čtečku a nemám pocit, že by jedna varianta byla nějak podstatně lepší.
takze tady bych problem nevidel ...
můj rozpis předpokládá vlastnictví skeneru pro skeny z negativu.- kterej ovšem stojí víc než lowend (kde je Kyknos?
www.paladix.cz
www.temnakomora.cz
Ale marné nejsou ani staré knížky.
na všech fotkách bude převažovat tmavý prostředí
U digitálních kompaktů to znamená příliv šumu nebo olejomalbu, nebo obojí, nechceš-li fotit s bleskem. Pokud nechceš šum, pak se podívej po digitálech s větším čipem, ale to do 4 tisíc skoro určitě neseženeš (nevím o kompaktu, který by měl obstojně velký čip, takže to znamená zrcadlovku).
Jinak doporučuji si projít dpreview.com a dcresource.com, jsou tam tuny recenzí s fotkami - mrkni se, jak fotky vypadají, porovnej, zkus si nějaké fotky převést do černobílé, vyber vhodný přístroj a kup si ho. Po čase zjistíš, co za foťák opravdu potřebuješ, ale to už budeš dostatečně závislý na to, abys za ten vhodný přístroj ty nekřesťanské peníze dal, když se ti teď nechce.
coz se ale dlouhodobe financne nevyplati kvuli drahemu provozu.To nemusí být pravda a troufnu si oponovat, že zpravidla ani není. Mně už se dlouhodobě fotografování na film finančně vyplácí.
Ten správný okamžik je stejně jeden a když ho netrefíš jednou fotkou, tak deseti také neTak tady by měl někdo dost silné námitky. A ten někdo je teorie pravděpodobnosti
100% výtěžnost? Ale tu přece nemáš ani se sekvencí. Dovolím si tvrdit že s ohledem na počet snímků máš výtěžnost při sekvenčním snímání naopak velmi nízkou.Jiste, ale u digitalu to je jedno. Foti zdarma.
To pro mne prostě není parametrem. Mnohokrát se mi stane, že se vrátím z fotografování a nemám jediný použitelný snímek.A jak je tedy mozne, ze je foceni na film levnejsi? O tom se tu bavime, jestli jsi ztratil nit.
Analog ma proste vyssi provozni naklady.Ano. To, čemu ale říkáš "provozní" náklady, ale nejsou veškeré náklady, že ne? Odpovím za tebe. Ne, nejsou. Netvrdím tu nic, než že provozní náklady při focení na film nejsou tak vysoké, aby se to nevyplatilo. Mně se to vyplácí.
Ty to rozporujes tvrzenim, ze lidi foti moc a maji fotit mene.Tohle sis domyslel.
Přijedu k tetičce na venkov a ta mi povídá: Máš nějaké fotky, jak rostou děti? A já jí ukážu fotky na notebooku. A ona povídá: "To víš, panáčku, na to já už nevidím, nemáš papírové?"To se ti fakt stalo? Na jak velké formáty ty papírové děláš? Já myslel, že rodinné („jak rostou děti“) se dělají tak kolem 10×15, což je o dost menší, než běžný (15") notebook.
Levna digizrcadlovka se plne vyrovna levnemu kinofilmovemu telu. V nekterych smerech ho predci.V některých se vyrovná, v některých ho předčí a v některých na něj z daleka nemá. U filmu cena těla nehraje roli.Mimochodem, mám i drahá kinofilmová těla (vedle levných) a krmím je nejlepšími filmy.
A pokud fotis na inverzi, pripravil ses o tu jedinou podstatnou vyhodu filmu, kterou jsme schopen uznat - dynamicky rozsah.Tvoje schopnosti něco uznat nemají patrně s realitou nic společného. Film má v mých očích výhod mnoho, mimo jiné rozlišení (ano, film má vyšší rozlišovací schopnost než bayerovská matrice). S dynamickým rozsahem u inverze nemám problém. Volím film podle podmínek. Dynamický rozsah Fujichromu Astia je vyšší než co jsem kdy viděl u digitálu (na toto téma už jsem se tu s někým bavil).
A ze mas ty moznost pouzivat scanner na film? To je jako by nekdo tvrdil, ze jezdit autem je levnejsi nez na kole, protoze ma moznost dostavat zdarma benzin :)Rozumím pokusu, ale fotit na film by se mi vyplácelo, i kdybych měl těď hned vypláznout padesát tisíc za scanner (k čemuž nemám důvod).
Kdo veřejně hanobí některý národ, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.
Protože to řekl kyknossi pro tentokráte prosím odpusťme.
Delaji se vubec digitalni kamery s fotografickym rozlisenim?Něco k tomu hodně blízkého jo. Ale jak si říkal. Cenou a rozměry se to může těžko rovnat.
Ale s tímto běž do hajan. I když se to vyfotí na 10Mpix, tak je ideální to dostat pod ten 1Mpx, takže rozlišení moc jako argument neberu.Coze??? Dejme tomu ze nafotim treni nejake dosud nerozmnozene ryby a chci fotografii publikovat na titulni strance DATZ. To je cca A4, pro kvalitni tisk A4 je potreba cca 6 Mpx. I na beznou fotku na strance potrebuji 3 Mpx. Tak jake idealni podd 1Mpx.
Černobílý fotky z tmavýho prostředí digitálem do 4000? Tak na to můžeš rovnou zapomenout.
Na ČB je ještě pořád nejlepší film (nejlépe samozřejmě svitkový nebo plan film, ale to je už potom vyšší dívčí). Když pominu film, tak do tmavýho prostředí potřebuješ vyšší citlivost. Digi kompakty jsou nad ISO400 téměř nepoužitelný. Digi zrcadlovka rozhodně nestojí do 4000. Dávat 10-15 tisíc za základní zrcadlovku, když ani nevíš, jestli ji potřebuješ, je rozmařilost.
Takže vzhledem k tomu, že zatím nevíš co přesně vlastně od foťáku chceš, je moje doporučení následující: kup si za 2000 nějaký obyčejný digi kompakt a začni fotit a fotit a fotit. Až budeš mít pár fotek, tak se znovu ozvi, ukaž ty fotky a můžeme se bavit dál.
kup si za 2000 nějaký obyčejný digi kompakt
Obrazový senzor: Velikost 1/2,3", 10,2 MpxAu. Tady názorně vidíte, jak má marketing přednost před technikou. Uživatelé přeci nejlépe vědí, že kvalita foťáku se měří na megapixely, ale že rozlišení 10 Mpx nevyužijí a větší pixely by se odměnily použitelnými snímky při vyšší citlivosti…
a větší pixely by se odměnily použitelnými snímky při vyšší citlivosti…
Tohle už je takový evergreen... Sice se to pořád všude opakuje, ale zatím jsem neviděl žádný přesvědčivý argument, proč by i po přeškálování na stejnou velikost měla mít fotka z 10Mp snímače (stejné generace a stejné konstrukce) zřetelně víc šumu než fotka z řekněme 4Mp snímače. IMHO to vychází hlavně z toho, že většina lidí má (zlo)zvyk posuzovat míru šumu podle toho, jak fotka vypadá při zobrazení "pixel na pixel" na monitoru. To je ale neobjektivní, protože fotka ze snímače s vyšším rozlišením je v takovém případě de facto zvětšena na větší velikost. Správný postup je přeškálovat obě na stejnou velikost (ať už na monitoru nebo na papíře) a pak srovnávat.
Že těch 10 Mp na 6x4 mm snímači nemá absolutně žádný praktický přínos a jen zvyšuje nároky na paměťová média a čas zpracování (v kterékoli fázi), to je samozřejmě bez debat. Ostatně když se podívám na své fotky z C-4000 očima toho, jak jsem zvyklý posuzovat kresbu dnes, jsem dost skeptický i ohledně toho, jestli je vůbec optika nějakého kompaktu schopna uživit aspoň ty 4Mp, zvlášť při dnešní módě nesmyslně velkých rozsahů ohnisek.
To jsou dva efekty: za prvé jsou složky šumu, které budou pořád stejné, ať je světla kolik chce, dokonce i když nebude světlo žádné (zkuste si vyfotit víčko při vyšší citlivosti). Za druhé procesy, které převádějí fotony na elektřinu, jsou statistického charakteru, takže čím víc fotonů, tím menší rozptyl toho, co buňka naměří.
Na druhou stranu, když si udělám myšlenkový experiment, kdy vezmu dva snímače stejné velikosti a konstrukce, jeden s 12Mp a druhý s 3Mp, a fotku z prvního zmením na polovinu (aby byly stejně velké) tím nejtriviálnějším algoritmem, nenapadá mne žádný pádný důvod, proč by ta první fotka měla mít výrazně víc šumu než druhá. O něco určitě ano, ale nemyslím si, že nějak výrazně.
a druhou stranu, když si udělám myšlenkový experiment, kdy vezmu dva snímače stejné velikosti a konstrukce, jeden s 12Mp a druhý s 3Mp, a fotku z prvního zmením na polovinu (aby byly stejně velké) tím nejtriviálnějším algoritmem, nenapadá mne žádný pádný důvod, proč by ta první fotka měla mít výrazně víc šumu než druhá. O něco určitě ano, ale nemyslím si, že nějak výrazně.S čímž už jsem také souhlasil.(A ani pro dokázání tohoto jevu není není potřeba zapojovat selský rozum)
A co odstup signálu od šumu? Čím menší buňka, tím menší náboj a tím je třeba větší zesílení. A čím větší zesílení, tím více se projeví šum. Zesílení, která používají velké snímače např. při ISO 800, musí mít malý snímač třeba už při ISO 100.a větší pixely by se odměnily použitelnými snímky při vyšší citlivosti…Tohle už je takový evergreen... Sice se to pořád všude opakuje, ale zatím jsem neviděl žádný přesvědčivý argument, proč by i po přeškálování na stejnou velikost měla mít fotka z 10Mp snímače (stejné generace a stejné konstrukce) zřetelně víc šumu než fotka z řekněme 4Mp snímače.
A čím větší zesílení, tím více se projeví šum.
A protože má charakter náhodné veličiny s určitým pravděpodobnostním rozložením, typicky se při zprůměrování z více malých buněk rozptyl adekvátně sníží.
Zesílení, která používají velké snímače např. při ISO 800, musí mít malý snímač třeba už při ISO 100.
Pozor, teď každý mluvíme o něčem jiném. Já měl na mysli srovnání dvou snímačů stejných fyzických rozměrů, které jsou založeny na stejném principu, vyrobeny stejnou (a stejně moderní) technologií a liší se pouze počtem pixelů (a potažmo jejich velikostí).
A protože má charakter náhodné veličiny s určitým pravděpodobnostním rozložením, typicky se při zprůměrování z více malých buněk rozptyl adekvátně sníží.Ano, šum snímače (on-chip noise) je sice náhodný (zhruba odpovídá Poissonovu rozdělení) a při průměrování se sníží, ale šum zesilovačů před D/A převodníky (off-chip noise) bohužel už tuto vlasnost nemá, protože se do něj plete jak rušení z vnějšku, tak od samotné elektroniky fotoaparátu. Více viz např. Understanding CCD Read Noise. Hodnota, kdy šum zesilovačů začne výrazně zasahovat do snímku, se dá celkem jednoduše zjistit expozicí při uzavřeném objektivu (focením "naprosté tmy") na co nejdelší expoziční čas při postupném zvyšování citlivosti - od určité hodnoty se charakter šumu citelně změní (z "hvězdná obloha" do "televizní zrnění"). Bohužel na tento test je nutná dlouhá expozice, manuální nastavení a neodšumovaný RAW formát, takže na kompaktech je toto měření nerealizovatelné.
Pozor, teď každý mluvíme o něčem jiném. Já měl na mysli srovnání dvou snímačů stejných fyzických rozměrů, které jsou založeny na stejném principu, vyrobeny stejnou (a stejně moderní) technologií a liší se pouze počtem pixelů (a potažmo jejich velikostí).Chybná formulace z mojí strany, místo malý versus velký snímač jsem mněl napsat snímač s velkými buňkami versus snímač s malými buňkami, resp. místo konstantního rozlišení jsem měl brát konstantní velikost snímače.
Pokud si bude kupovat kompakt, pak doporučuji dát si pozor mimo jiné na: maximální čas expozice (můj má 8 sekund, a proto jsem takovéto věci už vzdal) a manuální ostření na nekonečno (můj kompakt při osvětlení nedostatečném pro AF zaostří tak-nějak-někam) a napájení normálními baterkami (můj je naštěstí na tužkovky – je rozdíl kupovat battery pack a nabíjecí tužkovky).
V začátku stejně žádné superdlouhé expozice dělat nebude. A co se týká přesnosti zaostření, tak vzhledem k reálné ohniskové vzdálenosti (díky miniaturnímu čipu) je hloubka ostrosti tak velká, že je to prakticky jedno.
Obrazový senzor: Velikost 1/2,3", 10,2 MpxAu. Tady názorně vidíte, jak má marketing přednost před technikou. Uživatelé přeci nejlépe vědí, že kvalita foťáku se měří na megapixely
Tak se podívej do nabídek. Nižší rozlišení těžko najdeš. Navíc jsem právě takovouhle Fuji (A850) koupil manželce a můžu s klidem říct, že fotky z toho nelezou špatný. Na seznámení se s fotografií a jako poznámkový blok to bohatě stačí.
větší pixely by se odměnily použitelnými snímky při vyšší citlivostiTo je sice pravda, ale: 1. ukaž mi běžný kompakt s velkým čipem a 2. pokud jsi to ještě nezaznamenal, tak technika už přece jenom trochu pokročila (čti "už to není taková tragédie").
imho u takhle malych chipu je proste cokoliv nad 10Mpx naprosty nemsysl a to bez ohledu na problemy se sumem.
Na tom se asi všichni bez problémů shodneme (já bych třeba nebyl ani takový optimista). IMHO to moc dobře vědí i výrobci, ale těch 10Mp (a víc) holt v marketingových materiálech vypadá líp. To je stejné jako ty ultrazoomy - nikdo, kdo má aspoň trochu představu, která bije, pochopitelně neuvěří, že tím na ekvivalent kinofilmových 840 mm půjde udělat kloudná fotka. Ale to není cílová skupina, pro tu je 30x zoom bomba věc.
Aby se skutecne naucil fotit, potrebuje manualni ovladani, kontrolu casu a clony.
Ale houbičky. Tohle je mýtus. Důležitější je oko a výtvarné cítění. Znám fotografy, kteří digi-kompaktem udělají o několik tříd lepší fotky, než jiní s DSLR střední třídy. Protože se prostě umějí dívat vědí jak na to.
Ze školy? Ve škole jsem o kompozici nebo skladbě obrazu neslyšel ani půl slova.
Když pominu film, tak do tmavýho prostředí potřebuješ vyšší citlivost.ehm, on říkal, že tmavý prostředí bude převažovat na fotkách, ne že bude fotit potmě - aspoň teda odkazovaná fotka IMO vznikla s relativně dobrým osvětlením
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.