Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 15:46
stejne tak muzu jet taxikemTo není zrovna dobrý příměr
Na druhou stranu, kdyz se neco posere (teroristicke utoky, kradeze,...), tak zas verejnost krici, jak to mohl stat (policie, tajne sluzby,..) dopustit.Jsem ten poslední, kdo by takto křičel. A když už, tak budu křičet, že nepoužili to, co měli k dispozici. Bohužel, většinou se hovoří o posilování pravomocí represivních složek, o omezování svobody atd. - málokdy se skutečně tlačí na využití toho, co je. Raději se prodlouží doba pro předběžné zadržení z 24 na 48 hodin (takto lze bez soudu zadržet libovolného člověka), než aby se tlačilo na to, aby policisté "pohnuli zadkem" a zajistili včas důkazy pro rozhodnutí soudu o vazbě. Podobně se třeba hovoří o možnosti odposlechů i bez souhlasu soudu, místo aby se zajistily podmínky pro efektivnější rozhodování soudů.
Na druhou stranu, telefon lze podle potřeby vypínat (zapnout ho jen na volání), nenosit stále u sebe, používat (aspoň zatím) anonymní předplacenou kartu atd.Cili kdyz nekomu vadi, ze ho muzou sledovat podle telefonu a tak ho vypne, nemusi stejne tak jet svym autem, ale cizim. Muzete v tom primeru hledat diry, ale myslim, ze je naprosto zjevne, co jsem tim chtel rict.
dovolil zatoužit po nějakém soukromí, na něž má právo podle jakéhosi sice platného, ale absolutně nerespektovaného cáru papíru kodifikovaného v Ústavě
Jste si jistý, že je v ústavě opravdu zakotveno právo na soukromí?
(1) Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena. Omezena může být jen v případech stanovených zákonem.Nemyslel toto?
Může to dokonce fungovat tak, že systém ani nedovolí přestupek provést (omezovač rychlosti, zabránění vjetí někam atd,).Brr. Silnice není dráha a takové systémy tam nepatří. V jakýchkoliv mezních situacích způsobí víc škod, než ušetří za normálního stavu.
Další je jízda během krajní nouze, kdy musí jet řidič bez ohledu na předpisy na maximum toho, co auto, silnice a provoz dovolujíNic nebude. Žádná taková jízda nebude dovolena. Kdo bude v nouzi, ať zavolá na 112 a čeká.
auto zahrabe a už je tu přestupekV USA je prý zahrabání auta přestupkem. Posuzuje se to údajně jako ztráta kontroly nad vozidlem. Ale vzhledem k tomu, že auta budou brzy povinně mít kontrolu prokluzu (společně s ESP, brzdovým asistentem a haldou dalších udělátek), tohle se v Evropě moc vyskytovat nebude.
Nic nebude. Žádná taková jízda nebude dovolena. Kdo bude v nouzi, ať zavolá na 112 a čeká.... na obvinění z neposkytnutí první pomoci.
V USA je prý zahrabání auta přestupkem.Nechce se mi věřit, že to platí v celých USA.
... na obvinění z neposkytnutí první pomoci.
Nechce se mi věřit, že to platí v celých USA.Možná ne, nevím. Mám to jen z doslechu.
Ehm, dovolím si tvrdit, že stabilnější auto v zimě (led, sníh...) je Śkoda 120 než nějaká mazda se všemi ABS, ASR, ESPTak to pozor, na Mazdu mi nesahej!!!
Prostě pořád ovládám auto, ne jako u těch moderních kdy se to jednou prostě utrhne a člověk je...Hodně záleží na tom, jak je příslušné udělátko realizováno. To se týká především posilovače řízení - ten by neměl dělat to, že člověk úplně ztratí informaci o tom, co kola dělají (u některých aut, hlavně francouzských a italských, se toto stává).
- dneska jsou uz auta vybaveny ruznyma automatickyma systemama: tempomat, automaticky cidlo na dest, automaticke cidlo na svetlo, automaticke cidlo na zpetne zrcatku (kvuli odslneni), automaticka cidla pro parkovani. Kdyz k tomu prihodis navigaci, tak uz fakt staci jenom nejaka pseudo inteligence, ktera dokaze dat dohromady pozici a smer z navigace (ktera muze mit online informace o aktualnim stavu planovane trasy a pripadne naplanovat zmenu trasy pri uzavirce) a pak detektory prekazky v trase.Při kvalitě českých silnic si něco takového nedokážu představit.
Diky vylouceni lidskeho faktoru a rizeni pocitacem se mohli vsechny vozidla pohybovat hodne rychle.Problém je, že řízení počítačem je fantastické, dokud všechno funguje, jak má. Když je průser, je potřeba nasadit myšlení, a toho je schopen jen člověk. Například v letadle. Autopilot je dnes tak dokonalý, že je schopen létat sám - s pomocí pozemní radarové techniky dokáže i bezpečně přistát. Jenže když se stane něco neočekávaného (třeba letadlo zasáhne raketa teroristů nebo se za letu otevřou dveře a při dekompresi to urve čtvrtinu trupu), musí piloti vymýšlet různá řešení, která prostě počítač nevymyslí.
Z tohohle duvodu bych dal klidne rychlost merit satelitem, protoze vetsinou pokutu dostavaji ti, co jezdi podle pravidel a kdyz jednou tu rychlost presahnou, tak je rovna chyti a ty paka, co zenou mestem 100 jsou v pohode - bud ujednou, nebo uplati policajta.Je iluzorní, že ten, kdo chce jezdit jako dobytek, najednou takto jezdit nebude. Najde si cestu, jak z Matrixu uniknout. Například si vymění řídicí jednotku, takže se situace stejně vrátí do předchozího bodu.
A spousta kretenu uz zpusobila nehody jenom proto, ze jeli moc rychle a protoze by to ani neubrzdili, tak nebrzdili (byla by poznat, ze jeli o hodne rychle). Diky sledovacimu systemu by slo zpetne zjistit, ze ten kreten jel 90, kde mel ject jenom 50 a jeste vubec nebrzdil, kdyz vozidlo z vedlejsi uz skoro dokoncilo vjezd na hlavni.Nehody se stávají, protože někdo jel "moc rychle" (nepřizpůsobil rychlost situaci). S rychlostními limity to má jen malou souvislost. Většina nehod se stává při jízdě rychlostí nižší, než je nejvyšší povolená. Bohužel, masáž řidičů ze strany policie, BESIPu a médií se koncentruje na nejvyšší dovolenou rychlost a ne na přizpůsobení rychlosti. Takže řidiči často sledují spíš ručičku tachometru než situaci před vozidlem, za ním a kolem něho. Jinak zmíněný případ je poměrně snadno vyšetřitelný. Soudní znalec (podle následků nehody) se slušnou přesností pozná, jak rychle vozidlo před nehodou jelo. Říkat "jel jsem 50" v situaci, kdy soudní znalci rychlost odhadnou na 80-100, nemá smysl.
Problém je, že řízení počítačem je fantastické, dokud všechno funguje, jak má. Když je průser, je potřeba nasadit myšlení, a toho je schopen jen člověk.Náhodou řízení auta počítačem není tak špatná věc, jak by se na první pohled zdálo - zvlášť ve městě by to zvýšilo průměrnou rychlost aniž by se musela zvětšovat maximální - urychlily by se totiž rozjezdy na semaforech. Podívejte se na libovolnou křižovatku. Rozsvítí se zelená, pak se rozjede první auto, pak řidič druhého auta zařadí a rozjede se, pak zařadí třetí a rozjede se atd. Počítač by prostě jenom vypočítal, kolik aut se do intervalu semaforu vejde a nechal všechna auta rozjet naráz. Mimo město by se to používat nemuselo (takže i ve městě by stále za volantem seděl někdo, kdo umí řídit), ve městě by se urychlila doprava. Má to háček - musely by tím být vybavena všechna auta, tudíž by majitelé brečeli do televize, že si to musí koupit a že je to moc drahé, tudíž mínusové politcké body, tudíž na nic takového jen tak nedojde.
Rychlejší by to bylo, ale jen za předpokladu, že je za křižovatkou volno pro daný počet aut. A v centru Prahy je nezřídka volno tak na 1-2 auta (což končí obvykle tak, že jich do křižovatky vjede stejně víc a trčí tam ještě v době, kdy už má zelenou příčný směr), takže se průjezd stejně neurychlí.
Na druhou stranu, právě tento problém by automatizovaný provoz mohl vyřešit a tím by se podle mých zkušeností propustnosti křižovatek ve špičkách velmi výrazně pomohlo.
Jsem nedavnou koukal na adac.de. Maji tam neco o Intelligent car. Proste takova flashova animace, ktera popularnim ypusobem ukayuje, co se chzsta a co bz se treba mohlo jednou v autech objevit.
Tusim ze tam jsou nejake senzory na detekci prekazek (a to i v noci, takovych ktere nejsou videt), a hlavne je tam komunikace mezi sousednimi auty. Tj. presne to co tady popisujete. Ze kdyz zacnete brzdit, tak se da signal autum za vami. Jeste tam pak bylo tusim detekce usinani, podle toho kam ridic kouka.
Jinak osobne si myslim, ze v autech se dockame cim dal tim vic automatizace. Treba automaticke popojizdeni v zacpach, automaticke rizeni aut na dalnici...
Treba automaticke popojizdeni v zacpachTohle už má například BMW 535.
..., automaticke rizeni aut na dalnici...Od toho jsou už AFAIK prototypy, ale zatím stojí na tom, že nemají ošetřené krajní situace typu namrzlý most v zatáčce. Nedá mi to znovu napsat, že silnice není dráha a auta jezdí příliš členitým prostředím na to, aby tyto systémy mohly mít ošetřené všechny situace.
Však to taky nebude hotové hned zítra.
Jinak co se týká toho mostu. Většinou před takovým místem býva značka, která před tím varuje. Proč by auto nemohlo dostat speciální signál aby spomalilo v momentě když se teplota začíná blížit nule.
Spíš si myslím, že velkým problémem bude lidi přesvědčit, že počítač bude ty krizové situace zvládat líp než oni. (Teda pokud to bude skutečně jednou umět).
Hm, jenže tam se vychází z toho, že to auto je naprosto samostatné, a že bude fungovat v současných podmínkách. Zajistit jeho fungování je samozřejmě mnohem obtížnější než když může přijímat i podněty které dodává okolí (například dneska potřebujete mít kameru, detekovat dopravní značky a regovat na ně, pokud by místo značky byla směrová anténa která by vysílala její kód, tak vám odpadne spoustu problémů s detekcí (taková normální značka může být prakticky kdekoliv, pomalovaná vandalem,...). Navíc u toho auta se nepředpokládá jeho aktívní komunikace s okolím (jako vysílání signálu "jsem tady, jedu 120, a zachvíli uhnu doleva" pro ostatní).
Ale je mi jasné, že automatizace řízení aut bude probíhat pomalu. Navíc ještě ta, která předpokládá to, že ji používá 100% vozidel.
I toto by bylo samozřejmě řešitelné, a to změnou trasy některých aut podle zatížení jiných ulic.První a nejjednodušší řešení je nepustit do té křižovatky víc aut, než se jich tam vejde. Když už je zasekaný jeden směr, nemusí být zastavené všechny...
ty paka, co zenou mestem 100 jsou v pohode - bud ujednou, nebo uplati policajta.Kdežto takhle uplatí někoho jiného.
A bude to jako v Minority Report, normalni auta budou jezdit sami a pak tu budou jeste ty manualne rizeny pro uzivani si mimo mesta ...
cipi pod kuziBudou. Dříve či později. Nejdřív ještě ne pod kůži, ale to pak přijde také. Nejdřív se budou sledovat trestanci (v rámci domácího vězení apod.), pacienti nemocnic (prý aby si je doktoři nepletli) a některé další skupiny, pak to čeká i všechny ostatní. Implantace bude nucená (kdo ji nepodstoupí, bude k tomu donucen) a kdo si štěnici z těla vyndá nebo ji deaktivuje, půjde do basy.
Nejhorsi je, ze presne vim, kteri uzivatele abclinuxu budou souhlasne pokyvovat hlavickami :)To jenom doklada, ze jses kolosalni vul opatreny vetsim poctem predsudku nez ten nejzfanatizovanejsi katolicky knez.
možná ne - v okamžiku, kdy budou všude kamery, nepotřebuješ ke sledování čipy ...cipi pod kuziBudou. Dříve či později.
V tomto případě ano. Ale když k nasazení masky dojde ve vhodnějším místě (obytný dům s 20 patry neopatřený kamerami, ..."v okamžiku, kdy budou všude kamery ..." - hm, never mind ...
Navíc nemusím mít masku zcela eliminující identitu - lze si nasadit masku odpovídající obličeji jiného existujícího člověka, nejlépe takového, který se v daných místech skutečně vyskytuje (třeba neoblibeného souseda). Aby se kamerový systém s tímhle vyrovnal, musel by být doplněn ještě snímačem duhovky nebo sítnice (třeba na billboardechale tohle všechno ("ukradení" identity, tmavé brýle proti snímání duhovky, atd.) stále předpokládá, že dokážeš zmizet z dohledu kamer, a zároveň že identita, pod kterou se objevíš, může být přiřazena někomu jinému ... tedy ten "někdo" musí být "zmizelý" před "objevením" tvé nové identity, musí zmizet na místě odpovídajícím tvému zmizení atd. takže v příkladu se sousedem, když ten bude stále pod kamerami, ty najednou zmizíš v nějakém slepém místě, a pak se ze stejného slepého místa objeví sousedův dvojník, není správné přiřazení nijak těžké ... krom toho nevidím problém, proč by systém nemohl detekovat krom toho xichtu a očí taky tvar ucha, jak poznamenáváš, nebo třeba pohybové vzorce ... poznat jednu masku před kamerou je docela problém, prakticky neřešitelný, pokud nemáš k disposici nic než nějakou identifikační fotku k porovnání - ale pokud máš k disposici celý systém, kterého se zeptáš, jestli se osoba nevyskytuje jinde, kde se vyskytovala v relevantní minulosti, jaké má další vizuální charakteristiky, hlas, typické chování ...) a nejlépe ještě tvaru ucha (pro případ, že by si někdo vzal tmavé brýle). Ale ani pak by to nebylo úplně dokonalé.
Nejdřív se budou sledovat trestanciTo náhodou zní dobře.
Vždy je nejtěžší udělat první krok. Když jednou přesvědčíte lidi, že je dobré sledovat trestance v domácím vězení, prolomíte tím psychickou bariéru a rozšiřování na další skupiny obyvatel už je mnohem snazší.první krok máme již dávno za sebou - nebo si snad myslíte, že po velké oblibě "reality show" přijde davu nenormální mít možnost sledovat něčí život? (ten život by v souvislosti s r.s. měl být v uvozovkách, vzhledem k natáčecímu prostředí neumožňujícímu normální průběh, ale obávám se, že dav rozdíl mezi touto iluzí a realitou bez vměšování lidí za kamerou nevnímá ...)
Co bys udělal, kdybys byl Velký bratr? Řekl jim, že jsi oukej, že jim nic neuděláš a že to s nimi myslíš dobře? To by bylo špatně: nevěřili by ti.Jenže oni věří. Kdyby nevěřili, tak by v USA nikdy neprošel Patriot Act a podobné hrůzy. Nikdy by neprošlo Data Retention v EU. Nikdy by nedostávali hlasy politici, kteří dělají z nevinných občanů vězně a ještě jsou na to hrdí.
bylo by to spravedlivější než teď. Jezdíš? Plať.Jako kdyby to teď nebylo. Z paliv se platí nemalá spotřební daň (benzin 11,84 Kč/l, nafta 9,95 Kč/l - nafta je nesmyslně zvýhodněna, přestože její emise jsou škodlivější). Je to úplně stejné, jen nelze rozlišovat typ silnice, místo atd.
nejhorsi na tom je, ze je majorita odkejva nebo je ji to uplne jedno...z toho je mi nejvic spatneAha. Takže ty jsi něco víc než ostatní a máš kvalitnější názor než oni?
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.