Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 01:34
Ano, pokud delas na zivnostak, tak to nejsou bokovky, ale tvuj hlavni prijem.Ani jedna z těch činností není můj hlavní příjem :).
Pokud je nekdo zamestnany, nebo dela na zivnostak, ale ma stale zakazky od nejakeho subjektuAno, mám pár subjektů, které ode mě čas od času něco chtějí... ale chtěl bych vidět, jak mě uživí třeba jedno školicí středisko, které ode mě poptává linuxové školení jednou za tři měsíce a to ještě když to vyjde :). Takovou práci můžu nazvat občasnou bokovkou zcela legitimně, ne?
protoze stabilni prijem je lepsi nez obcasna prace.Přesto jsou mezi náma tací, kteří si pořídí živnost nebo někteří dokonce firmu, místo toho, aby chodili pro stabilní příjem do stabilní práce.
A kdyz bude mit nekdo pevny zamestnani nebo pevneho klienta (na ZL) a bude s nim mit smluvene terminy, tak bude radeji ignorovat bokovky, nez aby ztratil nejakeho lepsiho zakaznika, zrejme tedy i nejakeho vetsiho s dobrymi dalsimi kontakty, a tim si posramotil povest.Nevidím, proč by udělání bokovky mělo obecně vést na ztrátu pověsti. Jistě, v některých případech ano, ale to pak člověk asi něco nevychytal.
Tyhle bokovky jsou dobre tak pro studenty, kteri skolu zvladaji v pohode a chteji si privydelavat. Ale pro pracujiciho je to leda tak prilepseni, pokud ma cas. Pokud ale nekdo dela profesionalne grafiku nebo IT, tak to asi nebude mit s financema zas az tak spatne, takze bokovky bude nechavat stranou.To, co píšeš, tedy, že každý člověk z této oblasti má jednoho velkého zajímavého zákazníka a ostatní s klidem ignoruje, není obecně pravda. A s finanční situací to přímo nesouvisí. Ber to tak, jako že tu prezentuju zkušenosti z druhé strany, než kterou znáš.
U všech těch čtyř problémů vidím společného jmenovatele: nepřesné zadání.
První tři problémy souvisí s termíny. Grafik může být sebelepší kamarád, ale zkušenost velí, že solidní smlouva, která přesně vymezuje vzájemný pracovní vztah a druh odvedené práce a která stanovuje sankce za prodlení, je nutnost. Pořádek dělá přátele. Nikdo neříká, že všechny páky obsažené ve smlouvě je třeba použít. Nicméně v okamžiku, kdy nedbalost dodavatele způsobí finanční problémy objednavateli, není od věci mít rozumnou možnost získat kompenzaci. Se smlouvou v ruce má člověk (v případě hodně ošklivého sporu) alespoň lepší šanci získat právní pomoc, když nic jiného.
Čtvrtý problém mi taktéž připadá poměrně jednoduchý — když si objednávám například logo, musím jasně stanovit požadavky. Je třeba předem říct, že logo musí být dodáno jako vektorová grafika, a to minimálně ve třech velikostních variantách a v několika barevných variantách (RGB vhodná na web, CMYK vhodná pro tisk, dvoubarevná na levné letáky, v odstínech šedi pro kvalitní černobílý tisk a čistě černobílá pro béčkový tisk a razítka). Pokud je logo součástí grafického stylu firmy, jistě se k němu požaduje i kvalitně zpracovaný grafický manuál s pravidly použití loga (všechny typy tiskovin, vizitky, auta, jmenovky na dveřích — co, kam, v jaké velikosti...). Grafický manuál je opět kus vektorové grafiky. Prostě se požaduje 15 kusů vektorových obrázků a jeden kus PDF s grafickým manuálem. Dokud něco z toho není dodáno, není možné zakázku převzít a zaplatit.
Zákaznická karta bude pravděpodobně mnohem menší „sousto“ než logo firmy. Pak ale musí být o to snazší přesně stanovit požadavky. S přesnými požadavky stanovenými ve smlouvě lze pak příslušnou paní i s jejím JPG snadno a rychle poslat do prdele. Dokud nedodá návrh v požadovaném formátu, nikdo se s ní nemusí bavit.
Myslím si, že každému kamarádství ze všeho nejlépe svědčí situace, kdy jsou obchodní vztahy v nejlepším pořádku.
Vedu dva roky grafickou stránku, pravidelně aktualizovanou.Odkaz?
To je tak zoufale ze radeji pouzijte hotove sablony i s grafikou. Treba odtud.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.