Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 18:54

Učebnice Linuxu

5.8.2005 22:24 | Přečteno: 3677× | Vývoj a výzkum | poslední úprava: 5.8.2005 23:21

Navážu na rozjetou diskusi.

Jaká by taková učebnice měla být? A jaká může být?

Předně beru v úvahu, že jde o on-line kolektivně tvořenou učebnici. To IMHO do jisté míry omezuje možnost vytvořit jednotnou učebnici, která bude kapitolu po kapitole probírat dané téma na čtyřech stech stran souvislého textu. Vhodnější je dle mého omezit se na kratší, uzavřené celky. Vytvořit klasickou knihu by znamenalo spoustu redakční práce.

Jaké jsou cíle? Nedomnívám se, že by mělo být cílem vytvořit učebnici, kterou si člověk zcela neznalý věci přečte a tak se z něj stane odborník. Člověk který takovou učebnici bude číst nebude očekávat, že po jejím přečtení bude schopen zcela ovládat danou věc, v našem případě tedy Linux. Ani by takové zdání učebnice neměla vyvolávat. Rozsah celé problematiky to myslím dost spolehlivě vylučuje.

Předpokládám, že člověk co bude učebnici číst bude už připraven obětovat čas neznámé věci, od které nemá žádné zcela konkrétní očekávání a představu.

Cíle si dovolím shrnout takto: ukázat možnosti, nastínit cestu, přiblížit pozadí věci a ujasnit souvislosti.

Ukázat možnosti

Co je k čemu dobré, co to umí, k čemu bych to měl chtít použít. Každá část by měla mít na paměti, že musí čtenáři říct k čemu je dobrá. Když se bude o něčem mluvit, musí být jasné proč.

Nastínit cestu

To je myslím jasné, pokud jsme chtěli ukázat k čemu to je, nyní musíme ukázat jak na to. Říkám nastínit cestu, protože nepíšeme manuál. Mělo by to být do jisté míry názorné, aby čtenář, pokud je to možné, hned dostal do rukou něco co může napsat do terminálu a hrát si s tím. Klidně by se to mohlo přiblížit i jakémusi polo-HOWTO, pokud ovšem nepustíme z očí zbylé tři cíle.

Přiblížit pozadí věci

Všude by mělo být vysvětleno proč to tak je. Jednoduché věci se asi vysvětlí už s příkladem použitím či popisem jejich účelu, ale měl by se na to dát důraz. Budeme-li mluvit o X window, musí tam být napsáno jak to zhruba funguje. Stejně tak všude jinde.

Ujasnit souvislosti

Žádná část systému není jen tak ve vzduchoprázdnu, ale všechny jsou částí. Části tvoří celek a to musí být vysvětleno. To samé platí i o učebnici, každá část musí být někam zařazena, po boku částí souvisejících, pod části jí nadřazené. A musí to být na první pohled vidět.

Závěr

Omlouvám se, že jste tu neměli šanci najít než obecné plky, ale právě tohle vidím jako záměr učebnice. Bude-li čtenář vědět co k čemu je, tušit jak to použít, mít povědomí o tom, jak to funguje a zároveň bude seznámen jak to zapadá do celku, bude myslím na dobré cestě.

Jak to konkrétně realizovat, to už je horší :-) Domnívám se, že by bylo vhodné napřed zvolit celou oblast, kterou by měla učebnice popsat (tedy, čím vším se chceme zabývat). Pak bych celou věc rozdělil do několika dostatečně samostatných částí, u nichž dokážeme snadno popsat čtyři výše uvedené záležitosti. A konečně tyto části by se rozdělily na jednotlivé body, které by byly dostatečně krátké a samostatné, že by je bylo možné realizovat wiki-články o nějaké přijatelné délce (maximálně asi jako jeden běžný článek).

Pokud budou jednotlivé články respektovat stanovené cíle a budou i ve shodě s nimi seřazeny, vidím dobrou šanci, že i jako celek vznikne učebnice o Linuxu plnící dané cíle.


Článek se mi líbil Článek se mi nelíbil        

Hodnocení: -

zatím nehodnoceno
        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

5.8.2005 22:53 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
Rozbalit Rozbalit vše Plky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jsou to obecné plky, ale souhlasím. PoloHOWTOvitosti bych se vyhýbal, na HOWTO lze odkázat -- uvádění konkrétních postupů, jak se něčeho dosáhne, bych řídil jejich srozumitelností a ilustrativností.
9.8.2005 07:56 Davule | skóre: 11 | blog: BANANOVI_TUCNACI
Rozbalit Rozbalit vše Z mého pohledu

Komu je "E-kniha" určena? Začátečníkům, kteří se rozhodli z vlastní vůle seznámit s Linuxem (TADY JE MOTIVACE) - tedy mně. V mém okolí je takových lidí čím dál víc.

Co bych od "E-knihy" očekával? Je to asi "jednoduché". Najít na jednom místě základní informace, jak celý systém funguje a kde šáhnout, jak opravit chybu, kde a jak hledat řešení.

Uvedu příklad (z mé neznalosti) : Zvukový systém funguje tak, že se nainstaluje správný driver a ono to začne fungovat. Když nezačne, je potřeba vybrat jiný driver (třeba starší verzi), po kterém se to rozjede a ozve se zvuk.

V E-knize by bylo napsáno v kapitole zvukový systém : Pro rozjetí zvukového systému je potřeba mít nainstalováno - driver, mixer, ..... a krátký popis, co s čím jak funguje, co s čím a jak komunikuje .... Je potřeba nastavit vstupy a výstupy pomocí toho a toho + odkazy na OS, ARTs, Alsa ...

Spousta článků je už v ábíčku napsána! Chtělo by to vybrat nějakého šéfa, ke kterému by chodily články a požadavky od začátečníků. Ty by se pak už (po korekci) zakládaly do nějakého katalogu (teď to vyznělo, jakoby se měly zakládat samy - je za tím ale spousta práce), který by byl dostupný všem

Nevytvářejme předem kategorie, do kterých budeme psát, stanovme si cíl, pro koho je určen a zeptejme se jich - CO TAM CHCETE MÍT? CO VÁM CHYBÍ? Tyto informace pak seskupit do kategorií s přehledným obsahem, vyhledávač, a máme hotovo

aaaa vvvvo tomm to je

Dokumentace je pro blbce!! Já jsem BLBEC!!
6.8.2005 00:03 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
Rozbalit Rozbalit vše duvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zdravim,

chybi mi tu duvod, proc danou knihu cist. nebo proc vy jako autor doporucujete tuto knihu cist. lide chteji vzory a neni od veci jim je v rozumne mire dat.

ve zkratce: duvod, motivace.

gf
6.8.2005 00:12 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: duvod
Hlubší smysl je získat základy Linuxu a dostatek znalostí pro další studium konkrétních věcí. Motivat čtenáře k tomu aby ji začal číst může cokoliv, to není přímo záležitost té učebnice ale spíše její propagace (opravdu, může v ní být cokoliv, ale to se přeci čtenář nedozví, dokud ji nezačne číst ;-)). Pokud jde o motivaci učebnici skutečně projít a naučit se něco, tu musí mít čtenář sám. Učebnice mu to pak musí usnadňovat jak to jen dokáže, ale nevytrhne to za něj.
Copak toho není dost?
9.8.2005 15:32 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: duvod
Není nad to, znova vymýšlet kolo, viďte? Říká vám něco LPI? Viděli jste vůbec jakým způsobem má zpracované materiály a okruhy pro absolvování testů? Drželi jste vůbec někdy v ruce některý z manuálů k těmto testům?
6.8.2005 17:13 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše ano
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jo, tak by to bylo, myslím, velmi dobrý a užitečný!

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.