Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 23:56
V celé této oblasti bude v sobotu 25. 9. od 10:00 do 20:00 omezena automobilová doprava(tedy… nepředpokládám, že to myslí tak, že doprava bude omezena jimi
Ti pořádají svou akci o týden dříve, viz FAQ:
Q: 18.9. je špatný datum, 25.9. by bylo lepší, protože Auto*Mat pořádá cyklojízdu.
A: 25.9. není přiliš praktické. Lidé upřednostní prodloužený víkend k různým rodinným aktivitám a o oslavy týdne mobility nebudou mít zájem, i přes jejich zásadní důležitost. To pumpičkáři nedomysleli. Kromě toho by účastníci naší akce byli při návratu obětmi pumpičkářských obstrukcí v centru Prahy, což nemáme zapotřebí.
Ale možná je ve volbě toho termínu nějaký hlubší záměr - z toho, že všichni budou pryč a v Praze bude méně aut, hodlá třeba Auto*Mat vytěžit prohlášení, že je vidět, jak je lidi masivně podporují.
Co prosím? Na silnici mají všichni účastníci rovné postavení*. Můžete klidně jezdit po magistrále do práce nebo do školy. Stejně tak tam může jet motocyklista, řidič automobilu, autobusu, dítě na koloběžce nebo turista na segwayi. Skutečně tam může jet každý! Viděl jste někdy automobilisty záměrně blokovat silnici tak, aby po ní nemohly projet motorky, kola a projít chodci?
*) Fakt je ten, že cyklisté jsou často PČR silně zvýhodňováni: policie zpravidla nezastavuje cyklisty "jen tak" - aby zkontrolovali, jestli má cyklista v pořádku doklady, dali dýchnout jestli cyklista nepožil alkohol, kontrolovali ve dvě v noci lékárničku.
Na silnici mají všichni účastníci rovné postavení.Ano. To je přesně to, na co pořadatelé cyklojízd upozorňují. Spoustě řidičů se ale nelíbí, že by o své výsadní postavení měli přijít.
Viděl jste někdy automobilisty záměrně blokovat silnici tak, aby po ní nemohly projet motorky, kola a projít chodci?Jak už jsem psal, to se třeba v Praze děje na mnoha místech každý den. Akorát už si na to všichni zvykli, takže to kde komu připadá normální.
Když do sebe ťuknou auta, jde o plechyTakže město je vlastně taková džungle, kde by se měl každý v zájmu vlastní bezpečnosti obalit tunou plechu, jakmile chce vystrčit nos z baráku. Víte, některým lidem tohle nepřipadá normální, některým to dokonce připadá hodně bláznivé.
Taky nechápu, co je to za požitek, po centru jet na kole? Když se chci projít a kochat se krásou, jdu pěšky, když se potřebuju dopravit do bodu A,B a C jedu sockou nebo autem, podle situace.Ano, děkuji za názorný příklad, jak si to někteří automobilisté představují s tou svobodou.
Oni automobilisté si to s tou svobodou představují docela jednoduše: když spadne cyklista pod kola auta, stačí auto zastavit? Těžko.Snadno. Záleží ovšem na tom, jak ten řidič jede. Pokud stylem „bacha, jedu, všechno z cesty“, pak samozřejmě těžko. Pokud ovšem počítá s tím, že není ve veřejném prostoru sám nebo jen s dalšími řidiči, ale že se tam mohou vyskytovat třeba také chodci a cyklisté, je to něco jiného. Stačí se podívat na železniční přejezdy, kde se vyskytuje něco ještě silnějšího, než auta – a spousta řidičů se s tím odmítá smířit.
tvrdíce, že silnice je jen pro auta a odmítaje přizpůsobit styl jízdy tomu, že někdo není chráněn tunou plechů a plastů kolem sebeTo někdo tvrdí? Fakt je, že průser se občas stane - a nezabrání tomu ani kdyby auto jelo krokem. Svalovat vinu na řidiče, že "odmítají přizpůsobit styl jízdy" je akorát nechutný alibismus a snaha přenést odpovědnost a svůj život na někoho jiného.
To někdo tvrdí?Přesuňte se v tomto vlákně o 4 komentáře zpět a začtěte se.
Svalovat vinu na řidiče, že "odmítají přizpůsobit styl jízdy" je akorát nechutný alibismus a snaha přenést odpovědnost a svůj život na někoho jiného.Když udělá chybu chodec nebo cyklista, musí to být opravdu velká smůla, aby tím někoho jiného zabil. Když tu chybu udělá řidič, stane se to bohužel velice snadno. Takže ten řidič bohužel má mnohem větší odpovědnost. A přístup „auto může zabít, tak se tomu vy ostatní přizpůsobte“ je právě to privilegování aut.
Cyklistů, kteří by se nesnažili předvídat chování ostatních účastníků provozu, najdete v pražském provozu asi hodně málo.Tak takovou realitu by nenašel snad ani Corwin z Amberu.
Na cyklistu, ktery jede jako prase, narazite parkrat za rokZvláštní, já potkávám dost často temné rytíře a pak změnu-směru-neukazující.
Nikdo nemá žádné zaručené právo, že se po silnici může dopravovat rychlostí x km/h, takže zpomalení podle okolností ... , ale ne si nárokovat nějaké právo na silnici.Nesuhlasim. Existuje dopravny priestupok bezdovodne pomalej jazdy ( presnu formulaciu si nepamatam ). Je sice postaveny na vode, pretoze neuvadza ziadne cisla, ale to neuvadza ani mnozstvo zakonov smerom zhora ( namatkovo nedostatocne sa venovat, nepredvidat atd, to su totozne buzeracne zakony postavene na vode ). Dokonca sa mi mari, ze som sa stretol so sankciou, ktora prikazovalo pomalemu ucastnikovi premavky zastavenim vozidla na vhodnom mieste umoznit kolone za nim ho predbehnut.
Auta jezdit budou, cyklisté jezdit budou, auta patří na silnice, cyklisté na cyklostezky,Auta patri na dalnice a silnice pro motorova vozidla, cykliste na cyklostezky. O normalni silnice se pak auta a cykliste musi podelit.
když spadne cyklista pod kola auta, stačí auto zastavit? Těžko.V tomhle ohledu hovori predpisy jasne - kdyz znicehonic spadne cyklista a za nim jedouci auto nestihne zabrzdit, tak jeho ridic nedodrzel bezpecnou vzdalenost. Ze dodrzovani bezpecne vzdalenosti mezi vozidly ridici vicemene ignoruji je jina vec.
A že těch cyklostezek v Praze je, že, vedle každé silnice jedna.
Bémovských "cyklostezek", spočívajících ve vyhrazeném pruhu pro cyklisty, je v Praze až až. Drtivou většinu času zejí prázdnotou a zabírají místo, kde před jejich zřízením byl pruh pro auta, který byl skutečně využíván.
Taky nechápu, co je to za požitek, po centru jet na kole?Tak po A2 to jde, je tam akorát blbý úsek tím děravým domem u Karlova mostu.
sockouDrahé.
autemDrahé; ještě nemůžu.
Představ si, že třeba v Brně existují místa, kde je jen silnice. Typicky třeba na Vídeňské mezi hřbitovem a Tescem. Tam prostě vede jen šestiproudá silnice a koleje. Můžeš mi vysvětlit, kam tam patří kola a chodci. Podle takových jako ty, asi do p****e.
Na kole nemusí lidé jezdit jen kvůli požitku. Já například nechápu magory, co naloží kola na auto, jedou kamsi sto kiláků, tam kola sundají, chvíli se na nich projedou a pak autem zase zpátky. Já na kole jezdím, prostě proto, že mi to vyhovuje víc než autem, člověk má pohyb, je to levnější, dostanu se všude…
Přístup řidičů „no co, kdyžtak se jen pomuchlají plechy“, který ohrožuje všechny ostatní účastníky provozu, pokud kolem sebe také nemají dost plechNe, to je pouze (i když naprosto správná) logická dedukce. Je prostě fakt, že pasivní bezpečnost auta je na tom mnohem lépe než jízdního kola, motocyklu nebo koloběžky.
Jak se projevuje výsadní postavení dnešních řidičů? Řvaním pár automobilistů, že cyklisté nemají na silnici co dělat, v některých internetových diskuzích?Zejména dostatkem bezplatného parkovacího prostoru, který nikdo jiný nevyužívá. Silnice použije i cyklista, autobus nebo hasiči, z těch má prospěch celá společnost. Ale čtvereční kilometry vybetonovaného prostoru sloužícího pouze k parkování, ty jsou tu víceméně jen pro řidiče osobních aut. Přitom každé z nich zabere místa jako trafika (a schválně, kolik pak asi bude měsíční poplatek městu za to, že si člověk v Praze postaví trafiku?).
Když vezmu za 500,- benzín, tak cca 300,- jde do státní kasy. O dalších poplatcích typu ekodaň při přepisu auta, platba při převodu auta, atd. nemluvím. Cyklista nemá žádné takové náklady spojené s kolem, MHD se dotuje. Tolik k tomu, co má kdo bezplatně ...
Jinak na těch parkovištích nestojí jen osobní auta, ale také firemní pickupy a dodávky.
Té infrastruktury, po které jezdí ta dotovaná MHD, která umožňuje lidem, aby se dopravili do práce?
A když jezdím do práce autem, tak to už není veřejný zájem?
Myslím, že kdyby ty peníze ze spotřební daně na benzín šly POUZE na tu infrastrukturu, kterou používají JEN osobní auta, tak by to vypadalo hodně zajímavě.
Stejně zajímavě by asi vypadal ten zbytek infrastruktury, kdyby žádný osobní auta nebyly (zřejmě mokrý sen všech militantních cyklistů a Auto*matistů) a ze státního rozpoštu vypadl příjem z nich pocházející.
Té infrastruktury, po které jezdí ta dotovaná MHD, která umožňuje lidem, aby se dopravili do práce?Na MHD byla ta infratsruktura předimenzovaná už před dvaceti lety. A od té doby se staví pořád další. Kdyby v Praze byly silnice jenom pro MHD, to by bylo volného místa!
A když jezdím do práce autem, tak to už není veřejný zájem?Ne, není. A kdybyste lítal vrtulníkem, taky to veřejný zájem nebude, a nebude povinností města postavit vám jeden heliport před barákem a druhý v práci.
Myslím, že kdyby ty peníze ze spotřební daně na benzín šly POUZE na tu infrastrukturu, kterou používají JEN osobní auta, tak by to vypadalo hodně zajímavě.Myslet klidně můžete, ale jako argument by byla potřeba nějaká čísla. Bohužel různé pokusy ta čísla zjistit vycházejí tak, že ta spotřební daň spíš dost nestačí a musí se dosypávat odjinud.
Jen poznámkaTa poznámka je totálně mimo, protože na to všechno, co popisujete, bohatě stačí infrastruktura, která tady existovala před 20 roky. Pro odvoz odpadu nebo dopravu řemeslníků opravdu nepotřebujete Blanku nebo okruhy okolo Prahy. Je to problém velkých měst a řešením je mýtné, to ví skoro každý.
Počet aut prostě roste, a infrastruktura se tomu musí přizpůsobit, jinak by zkolabovala i MHD a další služby.Počet aut může růst donekonečna, aby rostla donekonečna infrastruktura ale nikdo nechce.
Druhou cestou je "uměle" snížit počet aut skrze nějaký poplatek za vjezdTo není žádné umělé snížení, to je normální poptávka a nabídka. Nabídnout něco, po čem je poptávka ale čeho je omezené množství, zadarmo, prostě nemůže fungovat, nikdy a nikde. Ekonomické zákony se opravdu vztahují i na automobilovou dopravu, ač se to často někdo snaží popírat.
Ono totiž zpoplatnění vjezdu aut do Prahy v takové míře, jak by to bylo potřeba, a která by způsobila nevyužitost kapacitních dopravních staveb, by dosti zasáhlo i současné bojovníky proti přemíře aut. Podle mě by většina z nich pak vystřízlivěla, a svůj pohled aspoň částečně změnila.Opravdu myslíte, že se většina lidí řídí především tím, z čeho mají prospěch, a ne tím, co je podle nich správné? Ono to zpoplatnění vjezdu ale také dost pomůže těm, kteří do Prahy opravdu „musí“ jet autem – protože se nebudou trmácet v koloně s těmi, kteří autem musí jet jenom proto, aby neutrpělo jejich ego.
Opravdu myslíte, že se většina lidí řídí především tím, z čeho mají prospěch, a ne tím, co je podle nich správné?Myslím, že v tomto případě ano.
to je normální poptávka a nabídka. Nabídnout něco, po čem je poptávka ale čeho je omezené množství, zadarmo, prostě nemůže fungovat, nikdy a nikdeJá to vnímám jako určitou solidaritu. Stejnou, jako funguje v jiných oblastech zajišťovaných státem, kde všichni nečerpají stejnou měrou nebo měrou odpovídající jejich příspěvku do státní pokladny. Takže navrhujete mýtné pro všechny auta vždy a na všech silnicích? Zajímavé, že třeba v Německu můžou i ty dálnice být bez poplatku (ale některá města jsou snad omezena, to je pravda). No, tohle je asi extrémní pohled. Ale v ekonomickém smyslu bych byl pro zavedení nějakého zpoplatnění vjezdu do míst, kde je hustota dopravy skutečně problém - centrum Prahy je typický příklad. Jak jsem ale psal, u nás to je politický i "implementační" problém - ze zkušenosti mnoho podobných akcí je nakonec díra na peníze a výsledek ještě horší.
A to rozhoduje kdo, jestli to je, nebo není veřejný zájem? Vy? Když pojedeme v autě 4, tak už to bude veřejný zájem? 3,2 ? Když se podívám na silnice, tak mi osobní automobilová doprava přijde veřejná až, až. Rozhodně veřejnější, než třeba cyklostezky ... které jsou veřejným zájmem podle jaké logiky (jsou-li)?A když jezdím do práce autem, tak to už není veřejný zájem?Ne, není. A kdybyste lítal vrtulníkem, taky to veřejný zájem nebude, a nebude povinností města postavit vám jeden heliport před barákem a druhý v práci.
A vy máte nějaká čísla?Myslím, že kdyby ty peníze ze spotřební daně na benzín šly POUZE na tu infrastrukturu, kterou používají JEN osobní auta, tak by to vypadalo hodně zajímavě.Myslet klidně můžete, ale jako argument by byla potřeba nějaká čísla. Bohužel různé pokusy ta čísla zjistit vycházejí tak, že ta spotřební daň spíš dost nestačí a musí se dosypávat odjinud.
A to rozhoduje kdo, jestli to je, nebo není veřejný zájem?Veřejný zájem rozhodně není to, že jeden člověk bude kvůli svému pohodlí ostatní obtěžovat exhalacemi, hlukem a záborem místa, když by se to samé dalo realizovat s daleko menším dopadem. Veřejný zájem je nějaký základ, pokud chcete nadstandard, dělejte si to na své náklady.
A vy máte nějaká čísla?Přečtěte si třeba tuhle diskusi. Kdokoli, kdo se pokusí k nějakým číslům dojít, brzy dospěje k tomu, že by museli řidiči hodně připlatit.
A KDO o tom rozhoduje? Třeba můžu tvrdit, že kvůli svému pohodlí v MHD otravujete ostatní exhalacemi z autobusů a že přece můžete chodit pěšky - a postavit tedy pěší chůzi za základ a MHD za nadstandart, který byste si podle vlastních slov měl zaplatit. A dokud nepřijdete s důkazem, že na daních s benzínu a ostatních poplatcích se vybralo X, do infrastruktury využívané pouze osobnímy vozy se investovalo Y a Y > X tak budu stále tvrdit, že "si to dělám na své náklady". Resp. rozhodně se dopravuji víc na své náklady autem, než kterýmkoli jiným dopravním prostředkem.A to rozhoduje kdo, jestli to je, nebo není veřejný zájem?Veřejný zájem rozhodně není to, že jeden člověk bude kvůli svému pohodlí ostatní obtěžovat exhalacemi, hlukem a záborem místa, když by se to samé dalo realizovat s daleko menším dopadem. Veřejný zájem je nějaký základ, pokud chcete nadstandard, dělejte si to na své náklady.
Tady kolega se o to pokusil a rozhodně nedospěl k tomu, že by si měl někdo připlácet: http://www.abclinuxu.cz/blog/urandom/2010/9/akce-neprojedou/diskuse#459A vy máte nějaká čísla?Přečtěte si třeba tuhle diskusi. Kdokoli, kdo se pokusí k nějakým číslům dojít, brzy dospěje k tomu, že by museli řidiči hodně připlatit.
A KDO o tom rozhoduje?Společnost. Myslel jsem, že politické zřízení v ČR se učí už někdy na základce.
A dokud nepřijdete s důkazem, že na daních s benzínu a ostatních poplatcích se vybralo X, do infrastruktury využívané pouze osobnímy vozy se investovalo Y a Y > XDůkazy máte v této diskusi. Stačí si to přečíst.
Tady kolega se o to pokusil a rozhodně nedospěl k tomu, že by si měl někdo připlácet: http://www.abclinuxu.cz/blog/urandom/2010/9/akce-neprojedou/diskuse#459K ničemu takovému nedospěl. Vyčíslil jednu stranu té nerovnice. Přečtěte si také ostatní komentáře, tam se dozvíte i tu druhou stranu. Zjistíte, že ať to počítáte jak to počítáte, pořád vychází Y > X a spousta nákladů ještě není započítána.
Společnost. Myslel jsem, že politické zřízení v ČR se učí už někdy na základce.A vy tedy máte nějaký důkaz, že společnost rozhodla, že MHD ještě ano a auta už ne?
Takže cokoli nad "zákaldní dopravní obslužnost" je podle Vás rozežranost? A co třeba základní potraviny? Taky Vám přijde, že by každému měla stačit voda a chleba se solí?
Spíš až se vytvoří skupina militantních chlebožroutů, kteří budou tvrdit, že chov dobytka, nebo pěstování jiných plodin zabírá moc místa ...
Jestli to nebude tím, že města jsou v prvé řadě přecpaná lidmi.
Rok narození: 1990
Takže od 10 let to sleduješ, jo?
Veřejný zájem rozhodně není to, že jeden člověk bude kvůli svému pohodlí ostatní obtěžovat exhalacemi, hlukem a záborem místa, když by se to samé dalo realizovat s daleko menším dopadem.by šlo aplikovat i na MHD - člověk jede kvůli pohodlí autobusem, ale přitom by si to mohl vedle po chodníku štrádovat pěšky s mnohem nižšími exhalacemi, hlukem a záborem místa.
Společnost? Jako ta, jejíž členové jezdí těma autama po silnicích?
ale sám jsem ani nebyl schopen najít statistiku, kolik z prodaných paliv jde do aut a kolik ne (traktory, vlaky, lodě, agregáty, apod.).Protože to pravděpodobně nikdo neví. U vlaků to bude nezanedbatelná hodnota, a ta by mohla být sledovaná, lodě (velké, které stojí za úvahu) možná také, ale v podmínkách ČR to nebude nic moc. Do agregátů a traktorů se používá úplně stejná a stejně daněná nafta jako do aut. Znám pár zemědělců, a obvykle mají nádrž na několik m^3 nafty, kterou mají do aut i traktorů, a nikam nic nehlásí. Představu by bylo možné si udělat z toho, kolik se prodá přes síť běžných čerpacích stanic, jenže velcí autodopravci mívají vlastní stanice, které jsou statisticky podchycené pravděpodobně jinak.
Ano. To je přesně to, na co pořadatelé cyklojízd upozorňují. Spoustě řidičů se ale nelíbí, že by o své výsadní postavení měli přijít.Ale řidiči nemají narozdíl od cyklistů žádné výsadní postavení (viz * - četl jste to?)
Jak už jsem psal, to se třeba v Praze děje na mnoha místech každý den. Akorát už si na to všichni zvykli, takže to kde komu připadá normální.Nesmysl. Téměř vždy se na té silnici dá jednostopým vozidlem projet - i když navzdory předpisům.
Nesmysl. Téměř vždy se na té silnici dá jednostopým vozidlem projet - i když navzdory předpisům.A co třeba tramvají? Ano, navzdory předpisům, se značným rizikem nehody, která bude mít pro chodce nebo cyklistu mnohem horší následky, než pro řidiče auta. To je právě to nejhorší, že absurdnost tohohle stavu spoustě lidí vůbec nedochází, a když se ho snaží obhájit, vrší další a další absurdity na sebe.
A co třeba tramvají?Pokud je tam vyhrazený tramvajový pruh pak ano.
Ano, navzdory předpisům, se značným rizikem nehody, která bude mít pro chodce nebo cyklistu mnohem horší následky, než pro řidiče auta.Ano, ale to je volba toho cyklisty, chodce nebo motocyklisty, že se rozhodl porušit předpisy. Mohl počkat v koloně/nepřecházet na červenou jako všichni ostatní.
Cyklisti to (možná) udělají jednou za rok, a to ještě v rámci předem ohlášené akce, kdy je běžný provoz omezen (jako při spoustě jiných akcí ve městě).Moment. Cyklisti také porušují předpisy každý den. Nebo žiju v alternativním vesmíru. Ale já dost často vidím absenci povinné výbavy (především osvětlení a odrazek) nebo třeba nesesedávání na Cyklisto, sesedni z kola. Ježdění po silnici - po chodníku - po silnici - po chodníku nechávám stranou.
Ale řidiči nemají narozdíl od cyklistů žádné výsadní postaveníPravne nemaji, realne ale ano - napr. svymi exhalacemi dost omezuji ostatni. Nejen cyklisti, ale i chodci (prestoze maji vyhrazeny chodnik) jsou tak realne vytlacovani.
Jasně. Zrovna minulej měsíc jsem po přidání plynu odfouknul výfukem babku na chodníku tři metry do křoví ...
Už dva týdny mám auto v lakovně a tak jezdím do práce MHD a chodím pěšky. Krom toho, že mi to trvá 3x déle, tak opravdu nemám pocit, že mne motoristé vytlačují z chodníku exhalacemi, nebo nějak omezují.
Krom toho, že mi to trvá 3x déle, tak opravdu nemám pocit, že mne motoristé vytlačují z chodníku exhalacemi, nebo nějak omezují.To vám gratuluju. To ale ještě neznamená, že by to někde jinde nebo u někoho jiného nemohlo být jinak, že? Třeba člověka s astmatem ty exhalace omezují dost konkrétně a pozorovatelně.
To asi jo, ale od všech chodců k astmatikům je dost daleko.
Když má někdo alergii, tak kvůli němu taky nevykácejí všechny stromy v okolí 100metrů.
Fakt je ten, že cyklisté jsou často PČR silně zvýhodňováni: policie zpravidla nezastavuje cyklisty "jen tak" - aby zkontrolovali, jestli má cyklista v pořádku doklady, dali dýchnout jestli cyklista nepožil alkohol, kontrolovali ve dvě v noci lékárničku.Mohl bys to, prosim, nejak dolozit?
Čert vem limity, ty nikoho přímo neohrožují.
LOL, vidim, ze jste odbornik na slovo vzaty.
Ale zkuste se někde v noci projet/projít a schválně si spošítejte, kolik potkáte neosvětlených aut a kolik cyklistů a pěších.. Resp. majitel vozidla, ne řidič.
A?
Tím chci říct, že nedodržování emisních limitů je nic proti tomu, když jde v noci někdo neosvětlený po silnici, nebo jede na kole (nesvítící auto jsem ještě nepotkal).
Dost krátkozraký pohled. "Kdyby to zachránilo jeden jediný život." Ale to je od tématu. Já nesvítících aut potkal poslední dobou několik, asi chodíš v noci málo po venku...?
Bohuzel ve mestech se najde spousta ridicu co zapominaji svetla rozsvitit.I v noci? To se mi nějak nezdá. Neosvětlených cyklistů jsem za život viděl podle mě víc, než neosvětlených (jedoucích) aut, a to jsem v noci viděl řádově víc aut než cyklistů.
U cyklisty stealth ridera se mi ještě nestalo, že by po upozornění rozsvítil.Protože on nesvítí nikoli kvůli tomu, že by zapomněl, ale kvůli tomu, že z nějakého důvodu prostě nemá příslušný hardware… To asi nemůžou být té lásky a koupit si v tržnici za dvacet korun blbou blikačku s dvěma ledkama.
A jo, jezdím v reflexní vestě, v noci vždy, často i ve dne. Ať se mi klidně řidiči smějí, že vypadám jak popelář, hlavně, že mne vidí.
Není se za co stydět, jde o bezpečnost. Řidiči Vás musí vidět, pokud Vás uvidí pozdě nebo neuvidí, oni budou mít pár pomačkaných plechů, ale Vás to může stát život. A nebyla by to vina toho řidiče, zákony fyziky a optiky pominout nelze. To ale někteří nezodpovědní lidé nechápou.
Já i v pozici chodce a cyklisty přemýšlím jako řidič. Já předejdu snadněji případné kolizi než řidič, kterému k jeho reakční době musíme připočítat technologickou prodlevu brzdu a brzdnou dráhu...
Skutecne? To se od vas rad necham poucit, tak nam tedy srovnejte skody na zdravi a majetku zpusobene exhalacemi a nehodami aut se skodami zpusobenymi neosvetlenymi chodci a cyklisty, rad bych se zasmal s vami.
OK, kdyz se limity nemaji porusovat, tak je pojdme dodrzovat. Hned od pondelka, bude svanda.
OK, kdyz se limity nemaji porusovat, tak je pojdme dodrzovat. Hned od pondelka, bude svanda.A ony se dnes nedodržují? Od čeho jsou technické kontroly?
U nas ani nejlevnejsi neniPsal jsem "často". To znamená každý den nebo téměř každý den.
Osobní doprava je kapitola sama pro sebe.Jezdim mnoho let vlakem a IMHO se jedna o nejpohodlnejsi zpusob prepravy. Ve vlaku mohu bez problemu cist ci neco delat na notebooku, v aute jsem to parkrat zkousel a obvykle me z toho brzy bylo neprijemne. Vlaky maji sice obcas zpozdeni, auta (vlivem dopravnich zacp ci koordinace s ostatnimi lidmi) ale taky. Oproti dalkovym autobusum nehrozi riziko, ze tam bude plno a uz se tam clovek nevejde (coz je zvlast neprijemne u autobusu Student Agency, kde si mnoho lidi dopredu rezervuje mista).
Abych se vzdal soukromi pri cestovni, musela by hromadna preprava nabizet o hodne vetsi komfort,Me zkusenosti se soukromim jsou opacne - ve vlaku (vagony s kupe) je obvykle par lidi, kteri si nevsimaji ostatnich a mlci. Oproti tomu pri ceste autem spolucestujici (rodina ci znami) casto zvatlaji a pousteji radio.
nehlede na fakt ze s vozidlem mam podstatne vetsi flexibilitu a mene stresu nez kdyz trnu zda stihnu zpatecni spojOpet je ma zkusenost opacna - jako neridic (spolucestujici) se pri ceste autem musim domluvit na case odjezdu a ten dodrzet, oproti tomu u vlaku muzu jet jak se mi zrovna zachce, protoze jezdi cca kazdou hodinu.
ale kdo tam pak zbyde?Míň lidí, míň starostí.
A v tom kruhu, kam se centrum přesunulo, budou podobné problémy, takže se zaseTo není tvůj problém, když jsi zastupitel v tom původním centru.
tak se mi to nelíbí! Dup!A to je taky to jediný, co tu sím můžeš dělat.
…čtyři kola, karoserii, volant, jednu tunuJeště na čtyři sedadla jsem zapomněl.
Jinak jsem nemyslel zrovna skútryA, vida. Tak očividně myslel.
Netvrdím, že některé z už hotových by bylo přímo vhodné do našich podmínek, ale schválně… jak těžké by bylo ho upravit aby vyhovoval?Tady platí zmíněný ekonomický argument. Chceme-li alespoň minimální požadavky na bezpečnost, nebude ta úprava tak triviální. Ale budiž, třeba by se to dalo udělat šikovně a levně. Ale v českých ekonomických podmínkách je většina lidí ráda, že ufinancuje nákup a provoz ojetého auta, které má přeci jen podstatně širší využití - cestování s rodinou, a to i na delší vzdálenosti, odvoz nákupu nebo menších nákladů. Čili investici do něčeho takového si většina lidí sakra rozmyslí.
Ale zkoušel jsi jezdit na dvoustopém motorovém vozidle na sněhu (resp. na tom, co se v zimě válí ve městech na silnicích)?Pravda, pokud by na to člověk nepřimontoval lyže nebo brusle, tak je jsou to jediné podmínky při kterých by něco takového nemohlo vyjet.
Každopádně komfort takového vozítka je sice lepší než ne motorce/skútru, ale podstatně horší než v autě, ale vzhledem k ceně to má dost omezené využití.Jasně. Ale varianta pro ty co se bojí kola jako čert kříže by to snad být mohla.
Tady platí zmíněný ekonomický argument. Chceme-li alespoň minimální požadavky na bezpečnost, nebude ta úprava tak triviální. Ale budiž, třeba by se to dalo udělat šikovně a levně. Ale v českých ekonomických podmínkách je většina lidí ráda, že ufinancuje nákup a provoz ojetého auta, které má přeci jen podstatně širší využití - cestování s rodinou, a to i na delší vzdálenosti, odvoz nákupu nebo menších nákladů. Čili investici do něčeho takového si většina lidí sakra rozmyslí.Nic z toho nepopírám. Auto (klidně i ojeté) vyjde rozhodně perspektivněji. Jenže, lidi ve městech by si měli uvědomit, že pokud kolem sebe každý chce mít min. místo pro další čtyři cestující (i když jezdí do práce/ z práce sám) a chce být obalen tunou plechu a oceli, tak to prostě v městském provozu bude vypadat tak jak to vypadá. Ba co víc, bude už jenom hůř a prostě se pak někdo takový nemůže divit, že z městských aglomerací se stávají nekonečné autodráhy plné nasraných popojíždějících řidičů a z parků nekonečné vybetonované plochy se značením P. Pokud se tam holt lidi neuskrovní, tak už bude jen hůř. Mně tady na vesnici je mi to celkem šumák (já tady mám prostoru habaděj).
Pokud se tam holt lidi neuskrovní, tak už bude jen hůř.Možná i to je důvod proč je velmi populární s podobnými vozítky experimentovat v různých školách a výzkumných institucích (když už nic, tak se na to jednoznačně lépe montuje elektrický pohon (a různé jiné alternativní pohony) než na nějaké dvoutunové monstra).
Vůbec záloha v podobě benzínu je nezbytná, protože cesty do zahraničí, třeba Rakušáci dlouho LPG prakticky nevedli.Případně je nezbytná změna myšlení, že když chci jet jednou za uherský rok autem do Rakouska, nepotřebuju kvůli tomu vlastnit auto na benzín – stejně jako si nekupuju náklaďák jenom proto, že se možná jednou budu stěhovat.
Nejde přece jen o místa, kde se jezdí, ale i (a možná hlavně) o místa, kde se parkuje.Zas čím menší by to bylo, tím víc by toho stálo. Aneb jeden pro maminku, jeden pro tatínka, jeden pro Pavlíka,…
Jsou lidé, není jich málo, kteří prostě jezdí autem. Sami. Úsek, který by za srovnatelný čas urazili pěšky, MHD, vlakem, na kole.
Tady vycházíte z výsledků nějakého průzkumu nebo čistě z vlastního pocitu a z tvrzení militantních protiautomobilových organizací?
aut se samotnym ridicem jsou ve spicce zhruba 3/4
Jako samotný řidič jezdím do Prahy poměrně často. Všimnete si při svém pozorování počítače na zadním sedadle nebo věcí, které má dotyčný v kufru a které by na záda těžko naložil? Poznáte, odkud řidič přijel, jak tam jezdí veřejná doprava, kde všude se potřebuje přes den zastavit, kdy se bude vracet domů a kdy mu tam pojede poslední autobus? Poznáte, jestli před chvílí nevyložil manželku na Černém Mostě (ve vašem případě spíš na Zličíně)?
Tohle si bohužel neuvědomuje většina těch, kdo šmahem ztotožňují auto se samotným řidičem a zbytečnou jízdu (vy podle toho, co píšete, aspoň částečně ano). Jízda přes vnitřek Prahy mi opravdu nečiní žádné potěšení a snažím se jí pokud možno vyhnout. Pochybuji, že si někdo popojíždění v kolonách užívá a podstupuje ho pro zábavu. Nemluvě o ceně 2.50 Kč za kilometr (budu-li počítat jen benzín, v Praze to navíc bude spíš ke třem korunám). Opravdu nechápu, proč je tolik lidí přesvědčeno, že řidiči jezdí do centra autem jen tak, bez důvodu.
Stejně jako když ti debilové s terénními motorkami a čtyřkolkami demolují lesní cesty a podporují erozi (to lesáci nezřídka taky).A víte, jak ty cesty demolují davy turistů třeba v Českém ráji? Zakázat! Zakázat! Zakázat!
Z vlastní zkušenosti. Jistě bude deformovaná, o tom nepochybuji. Nicméně to znamená, že takovíto lidé existují. Nástřelem 10 případů z 60.hm, to je asi taková zkušenost, jako jsi mi onehdá tvrdil, že v tom vašem zapadákově bourají do stromů jenom staré škodovky a důvodem je jejich technický stav? (jen škoda, že ta zkušenost nějak špatně nesla srovnání s databází dopravních nehod
Protože takové akce třeba někoho upozorní na to, že existuje problém. Například že města a některé spoje jsou přehlceny automobilovou dopravou.Tak ji pro změnu přehltíme cyklistickou? To je super!
Nezřídka zbytečnouA ty máš samozřejmě patent na to určovat co je zbytečné a co ne, co?
o má důsledky na životní prostředí (smrad, hluk, světlo v noci; paliva a vůbec automobilový průmysl) a na stav komunikací.Ono ten cyklista taky smrdí, a když se vrací z hospody, tak leckdy hlučí (rejp). Daleko víc svítí veřejné osvětlení než auta. A stav komunikací? Kdo by to řekl, že silnice se tím, že se po ní jezdí opotřebovává. Jen je fakt, že ta silnice k tomu je určena :)
Protože takové akce třeba někoho upozorní na to, že existuje problém. Například že města a některé spoje jsou přehlceny automobilovou dopravou.
Tak ji pro změnu přehltíme cyklistickou? To je super!
tomu se rika "vyhanet certa dablem"
Tak ji pro změnu přehltíme cyklistickou? To je super!
Ano. Je.
A ty máš samozřejmě patent na to určovat co je zbytečné a co ne, co?
Samozřejmě. Stejně jako zřejmě ty.
Daleko víc svítí veřejné osvětlení než auta.
Na mnoha místech by -- nebýt aut -- nebylo.
Ono ten cyklista taky smrdí, a když se vrací z hospody, tak leckdy hlučí (rejp).
Není argument. Ožralý nemá jezdit řidič libovolný vůbec.
A stav komunikací? Kdo by to řekl, že silnice se tím, že se po ní jezdí opotřebovává. Jen je fakt, že ta silnice k tomu je určena :)
To neznamená, že se k ní nelze chovat šetrněji. Nebo se člověk má chovat ke všemu takto?
Samozřejmě. Stejně jako zřejmě ty.Kde tvrdím, co je zbytečné a co ne?
To neznamená, že se k ní nelze chovat šetrněji. Nebo se člověk má chovat ke všemu takto?Ono řidič si tu jízdu po silnici taky draze platí :)
Ono řidič si tu jízdu po silnici taky draze platí :)
Platí i ty externality?
ale jo! ale ne! ale jo! ale ne! ale jo! ale ne! ...
nasměrované světlo nesvítící neustáleAha, takže víc aut potřebuje trvalé osvětlení, ale směs o něco málo méně aut, autobusů a cyklistů nepotřebuje.
Se podívej někdy, že za městem v určitých místech pokračuje osvětlení u silnice nějaký ten kus.Znovu: v případě snížení automobilové dopravy a navýšení autobusové, cyklistické a zufuß by se osvětlení mohlo vypnout?
Stejně _v noci_ nesvítí, když by se mi hodilo.Máš to rozbitý, tady v Praze se svítí celou noc
Jenže to AFAIK moc neposvítí na cestu.Co neposvítí na cestu?
No a ten světelný smog, to jsou mj. ta vzhůru nasměrovaná světla.Nejen to. Ono u nás a hlavně směrem na naši vesnici se hodně dělaj mlhy. Často to tu je jak někde z fantasy, Peter Jackson by chrochtal. No a v tej mlze to můžeš mít namířeno kam chceš, stejně se to světlo rozbleje po krajině...
Naopak, když u nás na vsi občas nesvítí lampy, je to dost nepříjemné.To se u nás ve vsi stává taky, ale co je na tom nepříjemného?
Tak ji pro změnu přehltíme cyklistickou? To je super!Zajímala by mě nějaká (seriózní) studie, kolik osob za časovou jednotku se dokáže přepravit po silnici určité šířky autem a kolik na kole. Ti druzí sice mohou jet dva vedle sebe v jednom pruhu a snad mít i o něco menší rozestupy, ale zase jedou značně pomaleji.
Navíc cyklista může optimalizovat trasu, protože cyklostezky (pokud jsou).Nebo si zase zajede, protože na rozdíl od auta nemůže/nechce využívat hlavní tahy.
Ve špičce se dostanu z domu do školy za srovnatelný čas jako auto, přestože jedu trasu o několik kilometrů delší.Započítáno mytí (tedy alespoň já ho po jízdě provádím :-P). Mám to s kalkulacemi dost zkreslené, protože bych se stejně chtěl alespoň trošku hýbat, tak k tomu už využiju to kolo.
Tak třeba si ti jedinci *zbytečně* se dopravující autem konečně něco uvědomí.Překlad: tito jedinci jsou tak blbí, že si nedokáží spočítat, který způsob dopravy je pro ně nejvýhodnější. A tím, že na půl dne zablokujeme kus Prahy a projedou tam cyklisté, si to uvědomí. Hmm… Jinak osobně nejsem příliš výfukář, protože to pro místa, mezi kterými se nejčastěji přemisťuji, přestalo to být od června výhodné (a auto stejně budu moct řídit až za rok). Předpokládám ale, že pro výfukáře je jejich zvolený způsob dopravy ten nejvýhodnější, jinak by se dopravovali jinak.
vyber si jiny slovicko, treba motorizovany osoby
Stejně nechápu, proč si Arabové nenacpou na Saharu hromadu solárních panelů.Třeba proto, že rozdíly mezi denní a noční spotřebou nemají zas tak veliké?
Vodní elektrárny jsou zajímavé, ale v našich podmínkách je to jen okrajová záležitost, nemluvě o tom, že proti nim ekolobby s železnou pravidelností protestuje také.No jo, protože ony jsou taky neekologické. Se do teho Rakouska někdy jeď podívat... Taková horská elektrárna, to znamená alespoň několik vodních tunelů pod horami a dvě tři zatopená údolí, aby vůbec měla nějaký smysl...
První kontrolní otázka: Jaké emise má trolejbus? Odpověď: Nulové. Na žádnou elektrárnu jsem se neptal.(D-F, toho času dole)
...tito jedinci jsou tak blbí, že si nedokáží spočítat, který způsob dopravy je pro ně nejvýhodnější...
V podstatě ano. Resp. u nich převažují iracionální důvody (pozérství, lenost) nad racionálními. Screw 'em.
Několik příkladů bych mohl napsat, ale nechce se mi...
taky linej jako prase! vedel sem to!
Ono je totiž docela možné, že ten nárůst počtu řidičů se zastaví docela zajímavým způsobem. Zdražením autoškoly.Težko. IMHO i kdyby autoškola stála třikrát tolik než teď (velmi pesimistický odhad), stejně to zájem podstatně nesníží. Je to jednorázová investice "navždy" s velikou užitnou hodnotou - jakmile má rodina k dispozici auto, tak se velmi hodí aby s ním mohl jezdit kdokoliv. Ve velkých městech to tak markantní není, ale kdo bydlí ve městě o cca 20000 a méně obyvatelích, bude vědět. Mnoho zaměstnavatelů také ocení, pokud člověk v případě potřeby smí řídit. Ono už teď ježdění autem není zrovna levná sranda ve srovnání s cenou autoškoly, takže těžko to významný počet lidí odradí. Jinak prosté zvýšení počtu hodin jízd v autoškole vedených stejným systémem asi nic ve věci bezpečnosti nevyřeší. Jsou země, kde nic jako povinná autoškola není, a žádná katastrofa.
se zvýší povinný počet jízd na úroveň, na jaké je jinde. Tzn. ze současných 28 hodin snad na 50, či co.
Nejsem zrovna moc přesvědčen, že by to něco řešilo. Doufám, že ten návrh vychází z nějakého průzkumu a pokusů a není to jen úderné gesto politiků, aby bylo vidět, že se něco dělá.
Lidé jezdí autem, protože to je jejich právo a svobodné rozhodnutí. Ostatním je do toho, proč si kdo sedá do auta, nic.Souhlasim, ale je tu jeden problem. Vetsina nasich mest nebyla pro to nebyla navrzena a dneska tak mame problem s mistem, ktery se bude do budoucna jen zhorsovat.
... musela jsem vjet do protisměru přes dvojtou čáru jen proto, že cyklista se rozhodl odbočit - tak odbočil. Jela jsem třicítkou, naštěstí.Ne vsichni cyklisti jsou idioti, stejne jako ridici aut.
Blog byl o tom, že cyklisté chtějí zablokovat komunikaci pro auta, protože mají pocit, že jsou přehlíženi. No, ano, co znám města, přes která jezdím i město, kde žiju, tak silnice zde nebyly dimenzovány na to, aby v nich byl ještě bezpečný pruh pro cyklisty.Jak jsem psal vyse, mesta dneska typicky nestaci ani pro ty auta. Ale proc by se pri vystavbe novych komunikaci nebo rekonstrukci starych (pokud je misto) nemohl brat na cyklisty ohled? Na tohle se prave snazi ti lide upozornit. Vzdyt by to pomohlo i ricidum, kterym by tak cykliste tolik nezavazeli.
Ale proc by se pri vystavbe novych komunikaci nebo rekonstrukci starych (pokud je misto) nemohl brat na cyklisty ohled?Myslím, že pokud místo je, tak se ohled bere celkem často. Ale když se podívám na typické město, toho místa mezi barákama tam opravdu na cyklostezku není - občas se tam stěží vejde chodník. A nějaké shromáždění cyklistů a zablokování dopravy na tom nic nezmění.
ne na periferii, myslím takové Nusle, Dejvice, Černý Most, Ďáblice
A to předpokládám, že máte na mysli tu část Nuslí, která patří do Prahy 4 (Synkáč, radnice a okolí). Část Nuslí (u Folimanky) totiž patří do Prahy 2 a tam si s parkováním teprve užijete ten správný adrenalin.
Zkrátka fakt, že se někomu nechce pachtit se jak idi*ot na kole neznamená, že je blbý.
MHD, pěškobus. Mám na mysli konkrétní případy.
Řidič: ano, přiměřeně.Nekecej, vždyť děláš ještě autoškolu
i člověk trošku toho CO2 vyprodukujeA výroba kajaku. A obdobně jako u jiných sportů (i když nevím, jestli zrovna u tohohle se člověk nemyje při používání
A můžu se zeptat proč? No offense, jen bych chtěl znát názor druhé strany.Třeba proto, aby se ti na druhé straně zamysleli nad tím, kdy a proč se tam ocitli. Chodcem se (skoro) každý stává v útlém věku, je zajímavé, že později začnou mít někteří pocit, že jsou nějaké dvě strany a přidají se na druhou stranu.
Moje zkušenosti jsou přesně opačné. Každý řidič je zároveň chodcem, takže si dokáže sebe představit v roli toho druhého a podle toho se chová. Bohuže existuje nemalá část chodců, kteří sami neřídí a tato schopnost empatie jim chybí. Takže nechápou, co je špatného na tom, když stojí u přechodu a přecházet ve skutečnosti nechtějí, když stojí u přechodu a dívají se jinam, když si vynucují zastavení auta, za kterým široko daleko nikdo nejede, nebo dokonce místo aby přešli, když řidič v dostatečné vzdálenosti zpomalí, naschvál počkají, až dojede k přechodu a zastaví, a pak teprve přejdou.
Víte snad o nějakém občanském sdružení řidičů, které by pořádalo kampaně v médiích a vyvíjelo legální i nelegální nátlak na zastupitele s cílem omezit prostor pro chodce a cyklisty nebo jim nesmyslnými zákazy, omezeními a šikanou znepříjemňovat život? Já ne. Zato znám hned několik sdružení, jejichž činnost přesně v tomto spočívá, ale v opačnám gardu.
velká část těch různých sdružení nepožaduje nesmyslné zákazy a omezení řidičů
Padesátka na magistrále, padesátka na Chlumecké mezi Rajskou zahradou a Černým Mostem, padesátka na Povltavské, třicítka v každé vesnici na hlavních tazích, tři hrby v každé ulici, přebudovávání jízdních pruhů na nevyužívané bémostezky (které za nesmyslné považuje i rozumnější většina cyklistů, proto jsou také prázdné), atd. Většina se tím ani netají a otevřeně požadují omezení automobilové dopravy a její vytěsnění z měst.
Ono je to patrné i tady v diskusi. Když si někdo dovolí napsat, že cyklista nemá na magistrále nebo na hlavních tazích co dělat, hned je ukřičen, jak si to dovoluje, že cyklista má právo tam jezdit a provoz se mu musí přizpůsobit. Přitom je to nesmysl. Jednou jsem jel na kole do Boleslavi po I/38 (Nymburk - Ml. Boleslav). Byl to dost hrůzný zážitek, ale ani ve snu by mne nenapadlo vyvozovat z toho, že chyba je v řidičích a že mám nějaké nezadatelné právo požadovat, aby se provoz po této silnici přizpůsobil mně jako cyklistovi. Naopak, styděl jsem se v okamžiku, kdy (několikrát) kvůli mně musel mnohatunový kamion brzdit na 20 km/h, protože proti zrovna něco jelo. A závěr, který jsem vyvodil, byl ten, že příště raději pojedu po vedlejších o kus vedle, jízda bude pro mne podstatně příjemnější a nebudu nikoho zbytečně omezovat. Ale co čtu tady v diskusi? Že cyklista má nezadatelné právo jezdit, kudy se mu zlíbí (snad až na dálnice), a ostatní jsou povinni mu to umožnit za každou cenu. Že když si při předjíždění nepojede auto protisměrem, poškrábe mu ho "fred" hůlkou a dobře mu tak, hajzlovi, takže za běžného odpoledního provozu na té I/38 pojedou kvůli jednomu cyklistovi všechna auta dvacítkou, protože proti pořád něco jezdí. A vy tomu pak nasadíte korunu tvrzením, že řidiči aut jsou těmi, kdo vytvářejí "dvě strany" a nedokáží se vžít do role toho druhého.
A kam? Že ty jsi na kole nikdy pořádně nejel?Ehm, jel. Mám například košík a nosič.
Co když nastane krizová situace, auto by se v pohodě vedle cyklisty vešlo, ale kvůli téhle hovadině se stane průser?Proto je to sklápěcí, ne asi?
Kde fred napsal, že jeho cílem bylo škrábat?
Kdyby to jeho cílem nebylo, použil by místo hůlky něco, co auto nepoškodí. Volně uchycená hůlka na nosiči kola je principiální nesmysl. Navíc i když se "otočí", stejně může např. rozbít světlomet, což je taky dost drahá legrace a navíc se na rozdíl od laku opravit musí.
Ale on je sakra rozdíl mezi tím, když se sám rozhodnu, že někde nepojedu … a mezi tím, když mi někdo něco zakazuje, protože si myslí, že ho tím omezuji.
On snad cyklistům někdo něco zakazuje? Kromě dálnic, silnic pro motorová vozidla a zákazů vjezdu (které stejně nemalá část z nich nerespektuje) ne. To, že napíšu, že na frekventované silnice první třídy kola nepatří, neznamená, že někomu něco zakazuji, to je jen apel na zdravý rozum (kterého se žel na silnicích často nedostává), stejně jako když třeba napíšu, že na frekventovaných ulicích typu Černokostelecká nebo Vinohradská by se neměly vyvážet popelnice v době vrcholící ranní špičky. Naopak, jsou to různé Auto*Maty a podobná sdružení, kdo bojuje za zákazy vjezdu do centra, administrativní omezování řidičů aut, bezdůvodné snižování rychlostních limitů tam, kde k tomu nejsou bezpečnostní důvody atd.
Také je potřeba si uvědomovat proporce. V pražských ulicích připadá přinejmenším sto aut na jedno kolo (a to hádám hodně nízko) a jen někdo zcela mimo realitu může očekávat, že se tento poměr nějak zásadně změní (případně že by se měl výrazně změnit). V takové situaci je likvidace jednoho jízdního pruhu ve prospěch zřízení téměř nevyužívané bémostezky (která tam navíc po sto metrech střídavě je a není) v lepším případě prázdným gestem, v horším omezováním a šikanou výrazné většiny kvůli téměř neexistující menšině.
Navíc paradoxně magistrála může být Praze pro člověka, co se potřebuje rychle přesunout na kole jedna z velmi bezpečných silnic
S tím bych souhlasil, jakmile bude hotový okruh, který umožní se magistrále aspoň trochu rozumně vyhnout. Pak ať má magistrála klidně dva pruhy pro auta a jeden pro cyklisty od Pankráce až na Prosek (považujeme-li Argentinskou a V Holešovičkách za pokračování magistrály) a od Pankráce k holešovické tržnici ať je padesátka. Za současné dopravní situace to rozhodně nemůžu považovat za dobrý nápad.
V pražských ulicích připadá přinejmenším sto aut na jedno kolo (a to hádám hodně nízko) a jen někdo zcela mimo realitu může očekávat, že se tento poměr nějak zásadně změní (případně že by se měl výrazně změnit).Čím je Praha tak světově unikátní, že by se neměla dostat na hodnoty, které jsou běžné třeba v západoevropských městech?
V takové situaci je likvidace jednoho jízdního pruhu ve prospěch zřízení téměř nevyužívané bémostezky (která tam navíc po sto metrech střídavě je a není) v lepším případě prázdným gestem, v horším omezováním a šikanou výrazné většiny kvůli téměř neexistující menšině.Není nutné stavět jen hloupé cyklostezky, taky je možné dělat cyklostezky normální, použitelné. A hlavně nejde jen o cyklostezky, jde o to, aby se veřejný prostor dal vůbec používat k něčemu jinému, než k automobilové dopravě.
jakmile bude hotový okruhJakmile bude hotový okruh, nastane zřejmě ráj na Zemi. Jakmile bude hotový okruh, přesune se na něj těch 10 % tranzitní dopravy, a zbylých 90 % vnitroměstské dopravy zůstane zůstane na magistrále a dalších městských ulicích, a zahustí se o další dopravu (těch, kterým se to dnes nevyplatí) na dnešních sto procent. Takže výchozí hustota provozu pro nějaké ubírání pruhů atd. bude stejná, jako dnes. Takže kdyby se s těmi opatřeními začalo už dnes, ničemu by to neublížilo – akorát by se možná ukázalo, že jsou některé silniční stavby dimenzované zbytečně velkoryse na to množství soukromé automobilové dopravy, které v Praze chceme mít.
Čím je Praha tak světově unikátní, že by se neměla dostat na hodnoty, které jsou běžné třeba v západoevropských městech?
Hodnoty běžné v západoevropsých městech (nebo spíš severoevropských) jsou sice vyšší než u nás, ale pořád platí, že aut je řádově víc. Takže i pak bychom se pořád bavili o omezování výrazné většiny (z níž nemalá část autem jet prostě potřebuje) ve prospěch výrazné menšiny (z níž na kole nepotřebuje jet nikdo). Kolo se dnes při nejlepší vůli nedá považovat za plnohodnotný dopravní prostředek - použitelnost je silně závislá na počasí, velmi omezené možnosti přepravy nákladu, použitelné jen na kratší vzdálenosti nebo při nadbytku času, těžko přijedu na kole na jednání se zákazníkem a budu se dožadovat sprchy atd. Kolo je prostředek pro zábavu, pro sportovní vyžití, ale jako dopravní prostředek funguje je použitelné jen ve výjimečných případech. Nebál bych se to přirovnat k "alternativním zdrojům energie".
A hlavně nejde jen o cyklostezky, jde o to, aby se veřejný prostor dal vůbec používat k něčemu jinému, než k automobilové dopravě.
Jaký veřejný prostor? Měl jsem za to, že se bavíme o silnicích a ty jsou, ať se to cyklolobby líbí nebo ne, primárně určeny k automobilové dopravě.
Jakmile bude hotový okruh, nastane zřejmě ráj na Zemi.
Ráj na Zemi nenastane, ale bude existovat alternativa, takže bude zcela v pořádku postavit řidiče před volbu, zda ze Spořilova na Prosek pojede po pomalé magistrále nebo o kousek delším, ale ve výsledku rychlejším vnitřním okruhem.
na to množství soukromé automobilové dopravy, které v Praze chceme mít.
Děkuji za to podřeknutí. Právě jste přiznal, že tady vůbec nejde o to, že by automobilová doprava byla objektivním problémem a k její šikaně a vyhánění z města byly objektivní důvody, ale jednoduše a prostě o to, že je tu určitá malá ale hlasitá skupina, která tu ta auta prostě nechce.
Jaký veřejný prostor? Měl jsem za to, že se bavíme o silnicích a ty jsou, ať se to cyklolobby líbí nebo ne, primárně určeny k automobilové dopravě.Veřejný prostor je zjednodušeně řečeno ve městě to, co je mezi baráky. Ano, dá se využít jednostranně tak, že se tam všude udělají silnice, nejlépe magistrály, na kterých cyklista nemá co dělat. A pak taky existuje mnoho různých jiných způsobů využití veřejného prostoru. Spoustě lidí ten poměr, kdy 70 % veřejného prostoru zabírají silnice pro 1/3 motoristů připadá v pořádku; pak jsou ale někteří, kterým ten poměr v pořádku nepřipadá, troufale jej nazvou „výsadami řidičů“ a pak to musí v diskusi na jednotlivých příkladech popisovat, protože spoustu lidí tohle ani nezarazí.
Ráj na Zemi nenastane, ale bude existovat alternativa, takže bude zcela v pořádku postavit řidiče před volbu, zda ze Spořilova na Prosek pojede po pomalé magistrále nebo o kousek delším, ale ve výsledku rychlejším vnitřním okruhem.Alternativy existují dávno – veřejná silniční doprava, železnice, kolo, pěší chůze, nejezdit vůbec. Termín „cyklolobby“ by neměl používat člověk, který jako jediný možný způsob dopravy vidí jízdu autem.
Děkuji za to podřeknutí. Právě jste přiznal, že tady vůbec nejde o to, že by automobilová doprava byla objektivním problémem a k její šikaně a vyhánění z města byly objektivní důvody, ale jednoduše a prostě o to, že je tu určitá malá ale hlasitá skupina, která tu ta auta prostě nechce.To není žádné podřeknutí. Ono žádné objektivní kritérium neexistuje – pořád jde jenom o to, co chceme nebo nechceme. Můžeme chtít město zcela bez aut, a můžeme taky chtít město, ve kterém doma vlezete v garáži do auta, dojedete do práce do podzemní garáže a venku byste se pěšky nikam nedostal. V Praze je výrazná a vlivná menšina těch, kteří to směřují k tomu druhému extrému, pak je zde většina těch, kteří s tou první vlastně souhlasí, protože jezdit autem je už pár desítek let znakem pohodlí a luxusu, tak je potřeba se toho držet. A pak je tu jiná rozrůstající se menšina těch, kteří si uvědomují, že město nemusí být jen autodráha, a ti se snaží to směřování zvrátit opačným směrem. Tedy ne auta dostat z města všechna pryč, ale dát prostor i jinému využití veřejného prostoru a jiným formám komunikací. Vycházejí třeba ze zkušeností ze zahraničí a z takových překvapivých zjištění, jako že třeba posezení na lavičce v klidném parku je příjemnější než posezení v autě na magistrále.
Jenom abychom si ujasnili pojmy – tou „výraznou většinou“ myslíte tu menšinu, která se po Praze dopravuje individuální automobilovou dopravou?
Je to výrazná většina uživatelů silnic - a vždy bude.
Vzhledem k tomu, že tahle menšina má teď docela dost výsad
Těmi výsadami myslíte právo platit vysokou spotřební daň, DPH, povinné ručení a další poplatky a na oplátku se nechat šikanovat nesmyslnými omezeními rychlosti, umělými hrby, zákazy toho či onoho, prohlídkami lékárniček atd.?
Spoustě lidí ten poměr, kdy 70 % veřejného prostoru zabírají silnice pro 1/3 motoristů
Na těch 70 procent jste přišel jak?
Termín „cyklolobby“ by neměl používat člověk, který jako jediný možný způsob dopravy vidí jízdu autem.
Jak jste, prosím, přišel na to, že to vidím jako jediný možný způsob dopravy? Já jen tvrdím, že v řadě situací k použití auta není přijatelná alternativa. K použití kola existuje téměř vždy.
V Praze je výrazná a vlivná menšina těch, kteří to směřují k tomu druhému extrému
Vývoj posledních dvaceti let k ničemu takovému nesměřuje, přesně naopak. Automobilová doprava je víc a víc omezována, ať už fyzickými překážkami nebo administrativními omezeními.
Vycházejí třeba ze zkušeností ze zahraničí a z takových překvapivých zjištění, jako že třeba posezení na lavičce v klidném parku je příjemnější než posezení v autě na magistrále.
A jsme zase zpátky u představy, že ten, kdo jede autem, je buržoust, který si vozí zadek, protože ho to baví. Kolik z lidí, kteří v té koloně stojí, to podle vás baví? Oni tam nejsou, protože by si chtěli užít popojíždění po ucpaném centru města. Oni jsou tam proto, že potřebují sebe a často i nějaký náklad někam dopravit a že alternativy buď nejsou k dispozici nebo jsou z nějakého důvodu ještě nevýhodnější než to popojíždění v koloně.
preference při provozuMHD nemá preferenci? K čemu jsou indukční smyčky pod zastávkami autobusů před křižovatkami a trolejové kontakty u tramvají?
Je to výrazná většina uživatelů silnic - a vždy bude.Není nad to si správně nastavit kritéria. Že bych se tu vytasil s průzkumem z metra, že 99 % lidí někdy používá k cestám MHD?
Na těch 70 procent jste přišel jak?Hrubý odhad. Poměr, jaký v ulicích zabírají silnice vůči chodníkům (s přihlédnutím k tomu, že chodník je silnicí zpravidla rozpůlen), plus různé automobilové tunely a estakády mínus pěší zóny.
Jak jste, prosím, přišel na to, že to vidím jako jediný možný způsob dopravy? Já jen tvrdím, že v řadě situací k použití auta není přijatelná alternativa. K použití kola existuje téměř vždy.Přišel jsem na to tak, že jsem si přečetl větu o cestě autem po magistrále, která jako jedinou alternativu nabízela jinou cestu autem. Vaše druhá věta v citaci to jen potvrzuje – stejně jako téměř vždy existuje alternativa k použití kola, existuje téměř vždy i k použití auta.
Vývoj posledních dvaceti let k ničemu takovému nesměřuje, přesně naopak. Automobilová doprava je víc a víc omezována, ať už fyzickými překážkami nebo administrativními omezeními.A přes ty údajné překážky ta doprava za těch dvacet let výrazně narostla. Těmi překážkami myslíte okruhy, Blanku atd.?
A jsme zase zpátky u představy, že ten, kdo jede autem, je buržoust, který si vozí zadek, protože ho to baví.Ne. Ten, kdo jede autem, si vozí zadek, protože je to pro něj nejpohodlnější – a jak tím omezuje a obtěžuje ostatní, to ho nezajímá. Hluk, exhalace, riziko nehody? Nezájem, já si vezu zadek, tak všechno z cesty.
alternativy buď nejsou k dispozici nebo jsou z nějakého důvodu ještě nevýhodnější než to popojíždění v koloně.Proč ty alternativy nejsou? Protože ten, kdo sedí v tom autě, nebo kdo si dovede představit, že by tam někdy sedět mohl, nechce ty alternativy připustit. Protože když už jednou v tom autě sedí, může říkat to „nezájem, já si vezu zadek, tak všechno z cesty“. A spousta lidí mu to odkýve – protože už se vidí, jak budou na jeho místě.
Hrubý odhad. Poměr, jaký v ulicích zabírají silnice vůči chodníkům (s přihlédnutím k tomu, že chodník je silnicí zpravidla rozpůlen), plus různé automobilové tunely a estakády mínus pěší zóny.
Tedy vycucáno z prstu. Že kromě domů, silnic a (úzkých) chodníků je ve městě i spousta dalšího prostoru, vám uniklo nebo to ignorujete záměrně?
Přišel jsem na to tak, že jsem si přečetl větu o cestě autem po magistrále, která jako jedinou alternativu nabízela jinou cestu autem.
Netušil jsem, že musím znovu a znovu opakovat i důvody, proč v řadě případů nelze použít např. veřejnou dopravu.
Těmi překážkami myslíte okruhy, Blanku atd.?
Co myslím těmi překážkami, jsem napsal už několikrát. Opět jsem netušil, že máte problémy s pamětí, takže to musím znovu a znovu vyjmenovávat v každém příspěvku. Okruhy a tunely jsou dost nešťastný argument, jelikož se budují právě proto, aby auta centrem projíždět nemusela, pokud tam nemají start nebo cíl cesty.
Ten, kdo jede autem, si vozí zadek, protože je to pro něj nejpohodlnější
Nikoli. Je to proto, že je to v dané situaci nejvýhodnější, a to i přes všechny klacky, které mu úřady naházely pod nohy (kola - v některých případech (hrby) doslova).
Protože ten, kdo sedí v tom autě, nebo kdo si dovede představit, že by tam někdy sedět mohl, nechce ty alternativy připustit.
Ale kdepak, to je právě ta vaše fikce. Schválně mi zkuste navrhnout, jak se z Luštěnic (ale pozor, ze Sluneční, ne z obce) zítra dostanu ráno před osmou s počítačem v ruce a batohem na zádech do Prahy do ulice K nákladovému nádraží. Nezapomeňte na to, že se také večer, v ideálním případě někdy po šesté, ale dost možná později, musím dostat zpátky domů a musí mi zůstat pár hodin na spánek, než v úterý ráno vyrazím na stejnou cestu (a totéž pak až do čtvrtka). To není žádná teoretická úloha, to je přímo ze života.
Tedy vycucáno z prstu. Že kromě domů, silnic a (úzkých) chodníků je ve městě i spousta dalšího prostoru, vám uniklo nebo to ignorujete záměrně?Které veřejné prostory jsem vynechal? Že by nějaký les, který je také v katastru města? Nebo řeku?
Netušil jsem, že musím znovu a znovu opakovat i důvody, proč v řadě případů nelze použít např. veřejnou dopravu.Nemusíte je opakovat dokola. Ale vlastní pohodlí opravdu není žádný objektivní důvod, kvůli kterému by ostatní měli srazit podpadky a zmizet z města.
Co myslím těmi překážkami, jsem napsal už několikrát.Já vím – to když si někdo usmyslí, že by třeba ve městě chtěli žít lidé.
Nikoli. Je to proto, že je to v dané situaci nejvýhodnější, a to i přes všechny klacky, které mu úřady naházely pod nohy (kola - v některých případech (hrby) doslova).Přičemž to pohodlí hraje značnou roli. To veškeré zvýhodňování (pardon, vy to vlastně všechno máte předplacené ze spotřební daně) se úřady v poslední době občas snaží kompenzovat tím, že se auta omezí a dá se prostor také něčemu jinému.
Ale kdepak, to je právě ta vaše fikce. Schválně mi zkuste navrhnout,…To, že existují málo frekventované trasy, které neobslouží VHD, ještě neznamená, že musí autem jezdit všichni. Nevím, jaké je z té oblasti autobusové spojení, železnice v té oblasti nestojí za nic, ale můžete jet autem po R10 na Černý Most, tam nechat auto na P+R a pokračovat MHD.
Které veřejné prostory jsem vynechal? Že by nějaký les, který je také v katastru města?
Lesy, parky, trávníky, křoví, vodní plochy, hřiště, dvory, … Zkuste se podívat na letecký snímek. Podotýkám, že město - a to ani Praha - není jen ta souvisle zastavěná plocha v centru.
Nemusíte je opakovat dokola. Ale vlastní pohodlí opravdu není žádný objektivní důvod
Očividně je to stejně zbytečné. Vy si stejně vyberete jen ten jeden - který jsem navíc ani neuváděl.
To, že existují málo frekventované trasy, které neobslouží VHD, ještě neznamená, že musí autem jezdit všichni.
To byl jen jeden naprosto konkrétní příklad reálného člověka z masa a kostí. Jiní lidé mají zase jiné důvody - pár příkladů už jsem tu vyjmenoval včera.
můžete jet autem po R10 na Černý Most, tam nechat auto na P+R a pokračovat MHD.
To bych mohl, ale to už se mi nevyplatí ani časově ani finančně. Pokud bych neškolil na Žižkově, ale třeba na Stodůlkách nebo v Dejvicích, tak by to samozřejmě bylo něco jiného.
Lesy, parky, trávníky, křoví, vodní plochy, hřiště, dvory, … Zkuste se podívat na letecký snímek. Podotýkám, že město - a to ani Praha - není jen ta souvisle zastavěná plocha v centru.Většina lidí město definuje jinak, než to, co je uvedeno v katastru. Třeba les nazývá městem opravdu jen málokdo.
To bych mohl, ale to už se mi nevyplatí ani časově ani finančně.Vždyť to píšu celou dobu – nejde o to, zda musíte nebo nemusíte, ale zda chcete nebo nechcete. Časově ani finančně se to samozřejmě nevyplatí, když to máte se slevou a v autě nezdržujete jen sebe, ale i MHD.
Které veřejné prostory jsem vynechal? Že by nějaký les, který je také v katastru města? Nebo řeku?Park? Různé travnaté plochy a plošky mezi baráky? 70 % by to bylo, kdyby byla jen a pouze silnice se dvěma chodníky po stranách a nic jiného.
Navíc „park“ někde na křižovatce u magistrály lze těžko považovat za odpočinkové místo, stejně jako úzký chodník podél frekventované silnice lze těžko považovat za plnohodnotné místo pro pěší.Tím se to vysvětluje a už mi to tak zhruba vychází.
Není nad to si správně nastavit kritéria.Za to napadáš oponenta poté, co jsi napsal #519 ("MHD nemá takovou preferenci, jako by měla mít") Ale jo, co je povoleno zarputilému protiautomobilistovi, není dovoleno řidiči automobilu.
Jaký je podle vás ve městě rozdíl mezi silnicí a ulicí? Je například Vršovická v Praze silnicí nebo ulicí?Jaký veřejný prostor? Měl jsem za to, že se bavíme o silnicích a ty jsou, ať se to cyklolobby líbí nebo ne, primárně určeny k automobilové dopravě.
Druhá věc je, že IMO většina "cyklopruhů" v Praze na které si vzpomínám není na úkor jízdního pruhu,
Zdaleka ne vždy, namátkou mne napadá třeba překážková dráha, kterou udělali v posledním roce z Tupolevovy. Podobných případů je bohužel víc než dost.
Ono je to patrné i tady v diskusi. Když si někdo dovolí napsat, že cyklista nemá na magistrále nebo na hlavních tazích co dělat, hned je ukřičen, jak si to dovoluje, že cyklista má právo tam jezdit a provoz se mu musí přizpůsobit. Přitom je to nesmysl. … A závěr, který jsem vyvodil, byl ten, že příště raději pojedu po vedlejších o kus vedle, jízda bude pro mne podstatně příjemnější a nebudu nikoho zbytečně omezovat. … Že cyklista má nezadatelné právo jezdit, kudy se mu zlíbí (snad až na dálnice), a ostatní jsou povinni mu to umožnit za každou cenu.A pak se pořád někdo diví, jaká že to kdo vidí privilegia řidičů aut. Takže jestli jsou ta práva stejná, můžeme v tom vašem textu prohodit slova „cyklista“ a „řidič“, a bude to platit úplně stejně, že?
Když si někdo dovolí napsat, že řidič nemá na okresních silnicích nebo vedlejších ulicích co dělat, hned je ukřičen, jak si to dovoluje, že cyklista má právo tam jezdit a ostatní se mu musí přizpůsobit. Přitom je to nesmysl. Jednou jsem jel autem po I/38. Styděl jsem se v okamžiku, kdy jsem (několikrát) musel brzdit až těsně za cyklistou, protože proti zrovna něco jelo. A závěr, který jsem vyvodil, byl ten, že příště raději pojedu po vedlejších o kus vedle. Ale co čtu tady v diskusi? Že řidič má nezadatelné právo jezdit, kudy se mu zlíbí (snad až na cyklostezky, kam se nemůže fyzicky autem dostat), a ostatní jsou povinni mu to umožnit za každou cenu.
poškrábe mu ho "fred" hůlkouMagoři jsou všude. Woknař má zase upravené ostřikovače.
A vy tomu pak nasadíte korunu tvrzením, že řidiči aut jsou těmi, kdo vytvářejí "dvě strany" a nedokáží se vžít do role toho druhého.No samozřejmě. Protože cyklisti požadují, aby na ně řidiči také brali ohled, zatímco řidiči požadují, aby cyklisti ze silnic vypadli. Tam je opravdu problém jen na jedné straně.
Padesátka na magistrále je kvůli hluku, jestli se nepletu
To je oficiální zdůvodnění. Kdo ale trochu jezdí autem, dobře ví, že auto jedoucí padesátkou nevydává automaticky méně hluku než auto jedoucí sedmdesátkou, naopak, často je ho i více a vždy je daným autem v daném místě vydáván po delší dobu. Takže ať už bylo skutečným důvodem cokoli, hluk je jen průhledná záminka.
Takže jestli jsou ta práva stejná, můžeme v tom vašem textu prohodit slova „cyklista“ a „řidič“, a bude to platit úplně stejně, že?
Nebude, a to přinejmenším ze dvou důvodů. Za prvé jezdí po silnicích první třídy řádově více aut než cyklistů, nikdy tomu nebude jinak a ani není důvod chtít, aby tomu bylo jinak. Tyto silnice jsou primárně určeny k efektivní přepravě na větší vzdálenosti. Za druhé pro cyklistu neznamená jízda po silnici nižší třídy omezení, protože po ní pojede stejně rychle a typicky bude pro něj jízda příjemnější i bez ohledu na auta, protože se tam nebudou v takové míře vyskytovat deprimující dlouhé rovné úseky. Naopak, vyženete-li na okresky auta, přetíží se jejich kapacita, auta pojedou výrazně pomaleji a/nebo méně bezpečně. Silnice bez cyklistů si lze představit, netvrdím, že by to bylo dobře, ale zásadní problém pro civilizaci by to neznamenalo. Představa silnic bez aut je naprosto nesmyslná.
Protože cyklisti požadují, aby na ně řidiči také brali ohled, zatímco řidiči požadují, aby cyklisti ze silnic vypadli. Tam je opravdu problém jen na jedné straně.
Ptám se znovu: víte o nějakém sdružení, které by se oficiální cestou nebo prostřednictvím médií (tím nerozumím osobní blog nějaké soukromé osoby, ale noviny nebo televizi) dožadovalo zákazu vjezdu cyklistů na určité komunikace, omezování jejich jízdy nebo rušení existujících cyklostezek či jízdních pruhů ve prospěch automobilů? Já o ničem takovém nevím, naopak vím o sdruženích cyklistických, která totéž v opačném směru nejen požadují, ale nezřídka toho i úspěšně dosahují. Takže nechápu, jak můžete tvrdit, že cyklisté jen chtějí ohledy, zatímco řidiči požadují, aby cyklisté ze silnic vypadli.
tak se chci podívat, je si s tím zkušení cyklovedoucí poradíJak si s tím poradí? Tak, jak si nejméně 90 % cyklistů poradí s jednosměrkou obecně
ale že bych byl jako chodec nadšený z toho, že se mezi námi proplétá takto rychle jedoucí cyklista, to ani omylemNa kole nejezdim, ale i tak mi prijde obecny zakaz jizdy cyklistu po chodniku jako naprosty nesmysl. Jina situace je v centru Prahy, kde jsou chodniky porad plne, a v malych mestech, kde jsou po vetsinu dne liduprazdne (oproti tomu na prilehlych silnicich, ktere slouzi zaroven jako prujezd mestem, je automobilovy provoz nezanedbatelny). Prirozene reseni by bylo, aby cykliste mohli jezdit po chodniku, ale s mensi prioritou nez chodci (tedy napr. by nevynucovali si uvolneni cesty zvonkem a neprodirali se mezi chodci, ale v pripade vetsiho provozu by zpomalili ci sesedli z kola).
To by mohlo fungovat jedině v případě, že by cyklista směl jet po chodníku jedině tehdy, pokud tam opravdu nikdo nejde, nebo potká sem tam někoho.Ano, tak jsem to myslel.
Prirozene reseni by bylo, aby cykliste mohli jezdit po chodniku, ale s mensi prioritou nez chodci (tedy napr. by nevynucovali si uvolneni cesty zvonkem a neprodirali se mezi chodci, ale v pripade vetsiho provozu by zpomalili ci sesedli z kola).Tady je problém: spoléháte na zdravý rozum všech tří stran (motoristů, cyklistů i chodců). Jak je vidět nejen tady, zdravý rozum je silně nedostatková položka (na všech stranách).
jednu dobu jsem jako pumpičkář vozil lyžařskou hůlku na nosiči napříč, spičkou do silnice.
Aby vás ten, kdo si nedrží dostatečný boční odstup, místo tlakové vlny rovnou mechanicky odhodil do příkopu? Velmi rafinované…
to myslenie asi bude vyvolane opakovanymi ohrozeniami
Reagovat na ohrožení tím, že udělám něco, co mne ohrozí ještě víc?
neviem ako u vas, ale u nas je zazrak stretnut cyklistu predbiehajuce vozidlo, ktore pocka kym je prostismer volny
O zázraku bych zrovna nemluvil. Navíc na přehledném úseku obvykle stačí včas trochu zpomalit, pokud to vypadá, že se budeme s protijedoucím autem míjet na úrovni cyklisty. Je praktičtější v předstihu zpomalit na 60-70 km/h, než pak muset cyklistovi za zadkem brzdit na 20 km/h.
Co kdyby ta hůlka náhodou škrábla nějaké auto?
Obávám se, že přesně to byl smysl toho opatření - "potrestat" řidiče, který nenechá dostatečný odstup. I za cenu sebezničení.
Asi tuším správně co by se tebou stalo (pěkně by ti někdo zmaloval budku).
Dost možná by to ani nebylo potřeba, viz mé předchozí příspěvky na toto téma.
možná by nebylo od věci tu budku zmalovat vám B-;nevím proč mně, psal jsem to co by udělala většinu řidičů. Ale zase já to risknu.
Konec diskuse s lidmi co se bojí přihlásit svým pravým jménem
Grunt Přezdívka: gtz
když potkám cyklisku který nejde předjet, tak se za nim táhnu a klidně vytvořím kolonuToto bohužel obecně nefunguje. Stejně jako jsou blázníví a sebervažední autmobilisté, existují i stejně bláznivě sevražední cyklisté, co v naprostém klidu pojedou v trojci prostředkem silnice a ani je nenapadne seřadit se za sebe, i když za nimy jedete autem stejnou rychlostí jako oni. Ještě že za mnou tehdy nic nejelo. Vydržel jsem to jen díky tomu, že jsem na otázku spolucestujícíh, co se ptali ná důvod jízdy třicítkou, odpověděl "Ti cyklisti přede mnou se nechtějí serializovat". Než jsem vysvětlitl co to znamená serializace a vyslechnul všechny poznámky o tom, jak mi ty počítače "lezou na mozek", tak jsem byl naštestí už v cílové obci před křižovatkou, kde jsem onu tříčlenou skupinu opustil. PS: Známý mi navrhoval použít v oné situaci klakson, ale pamatuju na vyprávění jednoho z příbuzných, který takto málem přejel babku na kole, která jela vrávoravě středem silnice, po zatroubení se lekla, z kola spadla a jen díky rychlé reakci řidiče nebyla přejeta. Navíc, u cyklistů se sluchátky v uších by možná ani ten klakson nefungoval ...
Ti cyklisti přede mnou se nechtějí serializovatTo je hláška dne
a to ještě nevíš že nemám rád kočky, mám rád USA, jsem pro Lisabon
To je tvoje osobni vec a mas na to pravo
občas si dám doutník :)
to je taky tvoje osobni do vec, do chvile nez to bude na verejnosti zcela zakazano zakonem, viz. soucasny trend
ovsem ze si jako cyklista nebezpecnou prekazkou na silnici tvoje vec neni a tudiz by si tam:
že mě třeba kubečkové míjej jejich stovkou 10 cm ode mě
Vy už jste mne někdy viděl něco takového udělat? Pokud ne, přestaňte pomlouvat.
Pokud jedeš na kole a máš řidičák tak by se měl přestupek trestat stejně jako bys jel autem nebo na motorce.Tohle je pěkná kravina. Když půjdu pěšky a s někým se srazím, taky by mi měli sebrat řidičák?
by měla fungovat rovnost mezi všemi členy dopravního provozu
by to mělo být trestáno stejně
stejné podmínky pro všecky
by se vážně mělo řešit stejným metrema nakonec budeš trestat chodce, kteří zároveň mají řidičák, víc, než chodce, kteří řidičák nemají. Hmm… Nebo by se mělo vyrobit chodecké oprávnění také s body a když o něj někdo přijde, tak bude muset zůstat na tom místě, kde mu ho sebrali?
hehe, ale když mi vjede pumpičkář 2 metry před auto bez ukázání hnátou, tak sem měl předvídat jo?Nemohl byste tohle sci-fi popsat normálně česky? Co nebo kdo je to „pumpičkář“, kde a jak přesně vám vjede 2 metry před auto?
Sci-Fi ?! Máte vůbec řidičák? Myslím, že každý, kdo jezdí autem ten popis pochopil a vybavila se mu nejedna konrétní situace.
"normálně česky" by to asi bylo: Když mi cyklista, který jede +/- u kraje najednou dva metry před autem začne odbočovat doleva bez ukázání změny směru jízdy. V rámci čehož mi najede před auto.
Proč bych měl jet stejnou rychlostí? Cyklista jede u kraje, já se k němu blížím třeba padesátkou. Vyhodím blinkr, najedu si trochu doleva abych ho objel .... furt jedu 50 .... jsem 2 metry za ním .... v tom on začne odbočovat doleva ... já jedu 50, on 10.
Jo, tím to bude !
Borec na kole si řekne "Sakra, dyť on mě objíždí, místo aby mě předjížděl! To musím hned zahnout doleva!" a šup před kapotu ...
Porušovat pravidla a rozčilovat se na toho druhého vetšinou divné opravdu bývá. Nicméně já jsem zde žádné porušení pravidel nezaznamenal. Napsat do internetové diskuse "objet" místo "předjet" je porušením pravidel jen těžko.
Každopádně jsem tím myslel "dostat se bezpečně před něj za předpokladu, že pojede jako člověk a nebude zničeho nic najíždět doprostřed cesty"
A neměl bych třeba ješte vystoupit z auta, padnout na kolena a odprosit ho, že jsem si ve své drzosti dovolil ho předjet? Tahle diskuse ztrácí smysl ... to si opravdu myslíte, že cyklista může z ničeho nic před čumákem auta odbočit doleva a já s tím mám jako řidič počítat? A jak si to představujete v praxi ... ? Když třeba cyklista dojede křižovatku, tak všechna auta za ním zastaví, protože by třeba mohl odbočit vlevo?
Kolo jelo před tím autem a nedal ani znamení o směru jízdy (tu ruku bych viděl), prostě kolem šmejkl doleva a zatočil. Stačila malá nepozornost toho řidiče a byl pod koly.Cyklista s tím tedy má dělat co, že řidič za ním nedodržoval bezpečnou vzdálenost? Co děláte jako řidič v autě, když se vám někdo začne lepit na zadek?
Spousta z Vás jezdí třeba u nás ve sjezdu do Rosic skoro u půlky a nedbají na to, že za nima někdo jede.To „spousta z Vás“ si můžete odpustit, za posledních pár let jsem toho bohužel najezdil mnohem víc autem, než na kole. O tom, zda jede cyklista u půlky nebo u kraje nerozhoduje to, kdo za ním jede, ale jaký je stav silnice. A nedivte se, že si cyklisti nechávají od krajnice rezervu, když se na silnici každou chvíli setkávají s tím, co i vy tady popisujete jako normální – řidič prostě cyklistu ignoruje a cyklista ať si někam uhne, hlavně aby řidič nemusel kroutit volantem nebo nedejbože zpomalit.
Tím pro mne tato diskuse končí, tato diskuse mi nic nového pod sluncem nepřinesla.Pro mne přinesla. Že ti řidiči, kteří k cyklistům přistupují tak, že přece vždycky mohou uhnout do škarpy, jsou přesvědčeni, že jednají správně, a ani je nenapadne zamyslet se nad tím, zda nemůže být problém i na jejich straně.
Mimochodem, kdyby vás předjížděl kamion a nechal vám „asi metr prostoru“, nenazval byste to dostatkem prostoru, ale že vás asi chtěl vytlačit ze silnice.Co prosím? Málokdy při předjíždění v obci/mimo obec po běžných silnicích je boční odstup předjíždějících se vozidel větší jak právě ten metr.
Přesně tak ! Všechno je o lidech !
Jezdit na kole s přesvědčením, že každý řidič auta jede tím autem jenom proto, že je líná svině a že mu to teda dám sežrat a kličkovat mu před čumákem, je na žebříčku idiocie stejně vysoko, jako jezdit autem jako debil bez ohledu na ostatní a míjet cyklisty s pěticentimetrovým bočním odstupem s tím, že on někam uhne.
Tím bych tuhle diskusi asi uzavřel.
Jezdit na kole s přesvědčením, že každý řidič auta jede tím autem jenom proto, že je líná svině a že mu to teda dám sežrat a kličkovat mu před čumákem, je na žebříčku idiocie stejně vysoko, jako jezdit autem jako debil bez ohledu na ostatní a míjet cyklisty s pěticentimetrovým bočním odstupem s tím, že on někam uhne.Ale zatímco takové cyklisty tu nikdo neobhajuje, stejně se chovající řidiče ano :).
Čteme stejnou diskusi? Schválně mi ukaž, kterej příspěvek tady obhajuje prasení řidičů.
Já Ti naopak můžu ukázat tenhle: http://www.abclinuxu.cz/blog/urandom/2010/9/akce-neprojedou/diskuse#668 , anebo blemty toho magora, co má na kole naschvál naštorc klacek.
Navíc při ukazování musí cyklista jednou rukou pustit řídítka, což zrovna není ideální pro vyhýbání se nějaké nerovnosti.Pakliže dotyčnému cyklistovi tohle dělá problém, nemá na silnici co dělat, protože zjevně není způsobilý k řízení vozidla, na kterém jede.
nezbývá cyklistovi nic jiného, než si ten prostor bránit sám, jet dál od kraje a prostor pro úhybný manévr si naopak vytvořit vpravo mezi ním a krajnicí.Chudák cyklista. Nicméně zákon opět hovoří jasně, řidič má jet vpravo, při pravém okraji vozovky. Samozřejmě není překvapením, že silniční vši si to vykládají po svém a doplňují si výjimky tak, jak se jim zrovna hodí.
Navíc při ukazování musí cyklista jednou rukou pustit řídítka, což zrovna není ideální pro vyhýbání se nějaké nerovnosti.Tak s na kolo namontuj blinkry. To, že něco neumím není důvod pro to omezovat ostatní.
Zkus číst, na co reaguješ. Třeba ze sebe potom nebudeš dělat tak velkého idiota.Abych byl konkrétní, ani cyklista při objíždění kanálu nesmí náhle změnit směr jízdy aniž by dal znamení o změně směru jízdy. To platí pro všechna vozidla bez výjimky!Cyklista nesmí, a řidič může?
§2 účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích, nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo, § 57 zde jsou veškeré informace o smí a nesmí pumpičkář dělat ....Nerozčilovat se, já jsem nad touto diskusí zlomil již dávno hůl
Když vás jako řidiče auta předjíždí náklaďák a nechá vám metr prostoru, bude vám to připadat dostatečné?stalo se mi mockrát, že mne TIR nebo nákladní auto míjelo někdy kolem metru. Zase, ale hodněkrát zase jsem zažil když jsem jel blíže než metr od něho (typicky na D1, když je tam nějaká uzavírka kde je jeden pruh 2m a auta se velice těsně míjejí). A neměl jsem žádný problém.
Ano, platí. Ale až od nějaké rozumné velikosti toho manévru. A půl metru to asi nebude, to by všichni ukazovali pořád.Kde je ten manévr s tou velikostí definován ? Je někde vy vahlášce? pokud ano, pak prosím odkaz.
kde je napsáno, že bycikl při objíždění nemusí dát znamení o směru jízdyKdo tady psal něco takového? Při objíždění ve smyslu zákona musí dávat znamení jak cyklista, tak řidič. Pokud se o objíždění ve smyslu zákona nejedná, nedávají znamení ani řidiči, a nevidím důvod, proč by v takovém případě měli dávat znamení cyklisti.
překážkou v provozu se myslí cokoliv co brání v jízdě, nutí náhle změnit směr nebo rychlost.Zákon definuje překážku trochu jinak. Všichni řidiči to pak interpretují tak, že dokud neopustí svůj jízdní pruh, ukazovat nemusí. Na cyklisty jsou ale zřejmě přísnější pravidla.
V malé rychlosti musí cyklistovi půl metru stačit, ve větší , když budu uvažovat o vzduchové vlně beru tak ten metr.To je zajímavé, jak pořád mají být všichni ke všem ohleduplní a předvídat, ale když je tím druhým účastníkem cyklista, tak má prostě smůlu, žádná ohleduplnost, žádné sledování provozu, ale „musí mu stačit“.
Chce to sledovat provoz kolem sebe, hlavně vzadu, tak jako to děláme my motorizovaní.Pokud není cyklista sebevrah a nemá sluchátka, dost dobře si nemůže nevšimnout, že má za sebou auto.
ten blb pedální odmítá uhnout ke krajiJistě, všichni jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější. Jak často potkáte nějaké auto, které zastaví na krajnici, aby ho ostatní mohli předjet? U cyklistů to ale pokládáte za samozřejmé. To je pořád dokola. Tvrdíte, že se cyklisti i řidiči mají chovat stejně, ale pak najednou cyklistům naložíte další povinnosti – musí jim stačit menší odstup jak ve směru jízdy tak boční při předjíždění, ukazovat mají pokaždé, když pohnou řídítkama, když je někdo chce předjet, musí mu to umožnit, i kdyby měli slézt z kola a jít dál pěšky, atd.
Objíždění překážky je takovou situacíAno, ale kanál většinou není překážka.
Někdo z nás asi vážně nemá dobrý odhad.Ne úplně zřídka se stává, že někdo z okýnka vystrkuje hlavu nebo ruku. Zřejmě tedy občas musí docházet k nehodám, kdy se takhle dva potkají (stačí 30 centimetrů na každé straně). Zvláštní je, že jsem o ničem takovém nikdy neslyšel.
Vyžadovat pro cyklistu prostor který by při troše šikovnosti stačil pro průjezd osobního auta, možná i dodávku středních rozměrů je trochu roztahovačné.Tady se nebavíme o prostoru, ale o odstupu. Právě že si spousta řidičů myslí, že když je cyklista menší, stačí i menší odstup – to ale není pravda.
Opakuju, celý problém je v tom že cyklisté nesledují provoz kolem sebe a ještě se snaží zodpovědnost přehrát na řidiče motorových vozidelOpakovat to může jak dlouho chcete, tím to ale ještě nepřestane být lež. Padlo tady několik případů, kdy se údajně choval špatně cyklista, ale jejich autoři ani na několikátý pokus nedokázali popsat, co dělal řidič a co dělat měl – v takovém případě je ale velice pravděpodobné, že chyba byla na straně řidiče – celou situaci vnímají jenom způsobem „byl tam cyklista, takže on se měl starat a on měl uhnout“. Cyklisté normálně provoz kolem sebe sledují a běžně počítají s tím, že musí myslet i za řidiče, kteří často uvažují tak, že oni jedou podle sebe, a cyklista ať si s tím nějak poradí.
Mohl byste prosím uvést příklad, ve kterém cyklista bez ukázání odbočí doleva, ale může za to někdo jiný?
Asi to už nikdo nečte ale to je jedno.Ale čte
Myslím, že každý, kdo jezdí autem ten popis pochopil a vybavila se mu nejedna konrétní situace.Mám řidičák cca šest let a vybavilo se mi několik konkrétních situací s autem, ani jedna s cyklistou.
Občas mám pocit že bicyklové sedlo a gatě s nákulníkem zapříčiní nějaké zaškrcení krevního oběhu s následkem ztráty zdravého rozumu
Problémy s krevním oběhem to IIRC skutečně způsobuje, ale v trochu jiné části těla. :-)
Škola bezpečné jízdy po Praze – základní pravidla pro bezpečnou jízdu na kole, zdobení kol reflexními materiály, mapy pro cyklisty, novinky v pražské cyklodopravě.
Je vidět, že zdejší obhájci a prosazovatelé cyklistiky všude a pro všechny (nebo dalších "záslužných" aktivit) nemusí řešit každodenní starosti svých rodičů a s jejich postoji zásadně nesouhlasí a brojí proti nim. Kdyby byli na jejich místě, nestačili by valit bulvy.Tuhle konstrukci jsem moc nepochopil. Jistěže nemusím řešit starosti svých rodičů, každý máme své, ale že bych se s nimi nějak výrazněji rozcházel v názorech na dopravu? A proč bych měl valit bulvy? Přitom do jisté míry jsem zastánce cyklistiky všude a pro všechny.
Říkám si, jestli by nebylo lepší ty magory prostě ignorovat.
Když se tam postavíš a půjdeš jim v tom bránit, je otázkou, jestli ještě bude poznat, kdo je větší blb.
I když na D-FENSově webu jsou často články o cyklistech zbytečně agresivní (a některý příspevky v diskusi už jsou pak uplné bláboly), tak na té jejich akci se mi líbí, že jejím cílem není nikoho nasrat. Kdyby tak probíhala cyklojízda, tak s ní nemám sebemenší problém.
rozvojovézemě, které tento problém s přelidněním řešit museli už ho bravurně vyřešili[1],[2],…. Škoda jen, že mi Evropané jsme
…a menším prostoru, máme míň a míň peněz a…Ale sakra: Ještě jsem zapomněl dodat, že jsme línější a línější, a bohužel (co považuju za větší problém) snobštější a snobštější.
Cyklista má město zablokované autojízdou 364 dní v roce.Není pravda - cyklista se ve většině případů může projet třeba vedle stojící kolony vozidel, nevím o místě, kde by to nešlo.
Mým cílem je Prahu citlivě přibližovat stavu, jaký je v některých městech západní Evropy.místo utopených peněž v opencard se jistě mohla řešit lépe infrastruktura, ale to vše o lidech.
Spousta lidí si vozí zadky úplně zbytečně, navzdory výborně fungující podzemní dráze aj. MHD.Znáte nějaký průzkum, nebo je to okometricky?
Znáte nějaký průzkum, nebo je to okometricky?Odpozorováno. Nevím, jestli existuje nějaký průzkum ohledně "zbytečných" jízd. On by asi málokdo přiznal, že jezdí autem zbytečně
No to naznačuje leda to, že lidi své cesty např. odloží, nebo jedou jinak, přestože je to pro ně za normálních okolností z různých důvodů nevýhodné. Nedá se říct, že kdyby vyjeli, vyjeli by zbytečně ...
Ti oproti autům neznečišťují životní prostředíOprava: Ti oproti autům tolik neznečišťují životní prostředí.
nezabírají místo ve městechHu?!
Hu?!Myslím, že není tak těžké si spočítat, kolik se vejde kol na plochu 1 zaparkovaného auta...
Kola produkují exhalace a nadměrný hluk?
Myslím, že není tak těžké si spočítat, kolik se vejde kol na plochu 1 zaparkovaného auta...Tj. nezabírají tolik místa ve městech.
Jenže bráno takto znečišťuje životní prostředí i chůzeAno, nepatrně znečišťuje, ale ještě mnohem méně než jakýkoli jiný dopravní prostředek.
Pokud jedeš po rovině, tak není kolo důvod se potit - asi se moc ženeš.Špatná fyzička? Rozhodně nejsem sám, viz Kubeček výše.
Cyklisté, že nejsou nebezpeční pro chodce? Ani ti, co na kole jezdí po chodníku jako smyslů zbavení?
..., nejsou tak nebezpeční pro chodce...Ti co jezdí na chodníku zaslouží pokutu. A pokud tam dokonce jezdí jako smyslů zbavení, patří zřejmě do blázince
kdo z cyklistů takto dlouho vydrží jet?Proboha proč dlouho? Chodník je u cyklistů prostor, který používají k vyhnutí se nejhorším dopravním situacím, stráví na něm minimální dobu.
Tak se to vyřešilo plošným zákazem.Já bych ty internety zakázala.
Chodník je u cyklistů prostor, který používají k vyhnutí se nejhorším dopravním situacím, stráví na něm minimální dobu. Pokud jde o vyhnutí se rušné křižovatce, pak ano.
Já bych ty internety zakázala.Já o koze, vy o voze
Pokud jde o vyhnutí se rušné křižovatce, pak ano.Nebo i kusu rušné silnice, člověk (ano, i cyklista je člověk jako každý jiný, a jindy bývá chodcem, popřípadě motoristou) vyhodnocuje pro a proti. Navíc cyklista může zcela legálně kdykoli konvertovat na funkci chodce a zpět. Takže zákaz byť i pomalé jízdy na chodníku je jenom buzerace, která nutí cyklistu na deset vteřin seskočit z kola, aby splnil formu (tedy aby tou stejnou rychlostí přešlapoval z jedné nohy na druhou vedle kola, které jet samozřejmě smí :)).
Já o koze, vy o vozeA já myslel že oba mluvíme o nepromyšlených plošných zákazech něčeho, co není samo o sobě nijak morálně závadné :).
Nevím, jestli existuje nějaký průzkum ohledně "zbytečných" jízd. On by asi málokdo přiznal, že jezdí autem zbytečně.
IMHO je problém spíš v tom, že by byl nutný konsensus ohledně toho, co je to "zbytečně", a ten je, jak názorně ukazuje jiná část této diskuse, nereálný.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.