Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 18:17
Hlavním tématem tohoto dílu je implementace vláknování s využitím objektů QThreadPool
a QRunnable
. Součástí článku je plnohodnotný program s grafickým uživatelským rozhraním využívající QThreadPool
pro paralelizaci zadaných příkazů.
QThreadPool
je třída, která spravuje vlákna (QThread
). Je součástí Qt od verze 4.4. Pokud váš program používá vlákna a často vytváří a ničí jejich instance, je vhodné použít QThreadPool
, který umí efektivně znovupoužít objekty QThread
. Jak se používá? Nejdříve si musíte vytvořit novou třídu založenou na QRunnable
, což je obyčejná třída, která v základu ani není QObject
(ale může být, chcete-li z ní třeba vysílat signály). Této třídě je třeba implementovat chráněnou (protected
) metodu void run()
tak, jak to znáte, pokud jste již používali QThread
(viz článek Grafické programy v Qt 4 – 5 (regexpy, vlákna a ukazatel průběhu)). Zkrátka tato metoda obsahuje příkazy, které se budou provádět v jednom vlákně.
class Runnable : public QRunnable { public: Runnable() {} ~Runnable() {} protected: void run() { qDebug() << "Pozdrav z vlákna" << QThread::currentThread(); } }
Jakmile máte implementovanou třídu založenou na QRunnable
, můžete začít spouštět vlákna. Každý Qt program má jednu globální instanci QThreadPool
. Ukazatel na tuto instanci vám vrátí statická metoda QThreadPool::globalInstance()
. Použití (z funkce) potom vypadá takto:
Runnable *runnable = new Runnable(); /* spustí se okamžitě, pokud není překročen počet běžících vláken * QThreadPool::maxThreadCount() a pokud je, zařadí se příkaz do fronty * a spustí se až nějaké vlákno skončí */ QThreadPool::globalInstance()->start(runnable); Runnable *run2 = new Runnable(); /* pokusí se spustit hned a když to vyjde, vrátí true * ale pokud to nejde, ihned vrátí false a nepřidá runnable do fronty */ bool started = QThreadPool::globalInstance()->tryStart(run2); if(!started) qDebug() << "run2 se nespustil";
Jednu instanci Runnable
lze spustit i víckrát než jednou. Ve výchozím režimu je povolené automatické ničení objektů Runnable
ihned poté, co skončí vykonávání metody run()
, takže jediná možnost je přímo z této metody zavolat QThreadPool::globalInstance->tryStart(this)
. Ovšem když automatické ničení objektů zakážete pomocí metody QRunnable::setAutoDelete(false)
(a budete se o něj starat sami, jinak dojde k únikům paměti), tak se vás toto omezení netýká a můžete stejnou instanci pouštět znova a znova, jak se vám bude chtít.
Ještě se sluší zmínit vychytávky jako podpora priorit a rezervování vláken. Spouštíte-li runnable přes QThreadPool::start()
, můžete uvést i prioritu (integer), podle které se příkaz zařadí do fronty dolů nebo nahoru. Větší číslo symbolizuje větší prioritu.
QThreadPool->globalInstance->start(runnable, 10);
Rezervování vlákna se hodí, pokud nutně potřebujete vlákno pro zvláštní účely a nezáleží vám na tom, že se může dočasně přesáhnout předem nastavený maximální počet vláken. Toto se provádí metodou QThreadPool::reserveThread()
a je to také důvod, proč QThreadPool::activeThreadCount()
(počet aktivních vláken) může převýšit hodnotu QThreadPool::maxThreadCount()
(maximální počet vláken). Poté co s rezervovaným vláknem skončíte, zavolejte QThreadPool::releaseThread()
, aby mohlo být vlákno dále běžně používáno.
Program QtJobs jsem začal psát proto, abych si vyzkoušel práci s threadpool a zároveň aby rovnou vzniklo něco trochu užitečného. Na ukázkový program je sice docela velký, ale aspoň je na něm vidět použití spousty věcí, které jsem zmiňoval v minulých dílech (hlavní okno programu, nastavení, Qt Designer, regulární výrazy, vlákna a ukazatel průběhu, externí procesy, taby, modální okna a lokalizace). Uživatelské rozhraní vypadá takto:
Program slouží k paralelnímu spouštění příkazů v tolika vláknech, kolik je ideální pro váš systém (případně si můžete zvolit vlastní počet vláken). Znáte-li program xjobs
, tak můj program by se dal považovat za něco podobného s GUI. Představte si, že chcete dekódovat MP3 (do WAV) pomocí lame --decode
, které pracuje v jednom vlákně. Zkusil jsem takto dekódovat jedno album a trvalo to na mém dvoujádrovém CPU s HT skoro 38 sekund. Když jsem použil QtJobs, který dle počtu logických procesorů zvolil 4 vlákna, stejného výsledku jsem docílil za 20 sekund.
Použití je vcelku jednoduché. Na prvním tabu je seznam souborů, do kterého přidáte vstupní soubory (v našem případě by to byly MP3 soubory). Na dalším tabu nastavíte příkaz, který se na soubory bude pouštět a název výstupních souborů (změnu přípony, výstupní adresář, atp.). Do příkazu nezapomeňte uvést proměnnou $FILE
, která bude nahrazena za název vstupního souboru, a proměnnou $OFILE
, která bude nahrazena za název výstupního souboru. Použití proměnné $OFILE
je volitelné, ale má-li se projevit nastavení výstupního souboru, je třeba ji uvést. Příkaz pro dekódování MP3 by tedy vypadal takto:
lame --decode $FILE $OFILE
Program podporuje profily, takže nemusíte stále dokola vyplňovat to samé, stačí to udělat jednou a profil uložit například s názvem „Dekódování MP3“ a příště jej jen načíst. Když máte vše nastavené, stisknete tlačítko „Spustit“, čímž to celé odstartujete. Program vás přepne na třetí tab, kde je ukazatel průběhu, možnost příkazy zastavit či zabít, a také seznam běžících příkazů, seznam úspěšně zpracovaných souborů a seznam příkazů, které skončily s nenulovou návratovou hodnotou.
A následuje okomentovaný kód, který uvolňuji pod GPLv3. Celý projekt si můžete stáhnout přes Git pomocí příkazu:
git clone git://repo.or.cz/qtjobs.git
Zkompilujete jej jako vždy spuštěním příkazu qmake &&
make
v adresáři s kódem. Lokalizaci sestavíte příkazem:
lrelease qtjobs.pro
. Aktuální i starší verze zdrojáků si můžete prohlédnout přes gitweb.
main.cpp
: Nic nového: Nastavíme název programu a doménu (či organizaci) pro QSettings
, načteme případnou lokalizaci, zobrazíme hlavní okno a spustíme smyčku událostí.
#include <QtGui/QApplication> #include <QtCore/QTextCodec> #include <QtCore/QLocale> #include <QtCore/QTranslator> #include "mainwindow.h" int main(int argc, char *argv[]) { QApplication app(argc, argv); // údaje pro QSettings (konfigurák) app.setApplicationName("qtjobs"); app.setOrganizationDomain("watzke.cz"); // nastavíme kódování pro lokalizaci a řetězce C { QTextCodec *utf8 = QTextCodec::codecForName("UTF-8"); QTextCodec::setCodecForCStrings(utf8); QTextCodec::setCodecForTr(utf8); } // načteme lokalizaci QTranslator tr; tr.load(app.applicationName() + "_" + QLocale::system().name()); app.installTranslator(&tr); // zobrazíme hlavní okno MainWindow wnd; wnd.show(); // spustíme smyčku událostí return app.exec(); }
mainwindow.h
: API.
#ifndef MAINWINDOW_H #define MAINWINDOW_H #include <QList> #include <QMainWindow> #include <QSettings> #include <QDebug> #include "runnable.h" namespace Ui { class MainWindow; } class MainWindow : public QMainWindow { Q_OBJECT public: MainWindow(QWidget *parent = 0); ~MainWindow(); // friend class Runnable; protected: void changeEvent(QEvent *e); private: Ui::MainWindow *ui; QSettings m_profiles; QList<Runnable*> m_runnables; bool m_ok; void loadProfiles(bool load_default = true); void checkProcessing(); private slots: void addFiles(); void forceExtensionChange(bool force); void removeSelectedFiles(); void removeSelectedProfile(); void loadSelectedProfile(); void saveProfile(); void runJobs(); void stopJobs(); void killJobs(); void setGuiProcessingState(bool processing); void removeRunnable(Runnable* runnable, bool ok = true); void startedJob(QString cmd); void doneJob(QString cmd, QString file, int retcode); void failedJob(QString error); }; #endif // MAINWINDOW_H
mainwindow.cpp
: Implementace hlavního okna. Hlavní okno v případě tohoto programu dělá vše kromě samotného spouštění příkazů, které probíhá ve vláknech voláním Runnable::run()
. Uživatelské rozhraní je navržené v Qt Designeru, čímž odpadá velká část nudného rutinního kódu.
#include "mainwindow.h" #include "ui_mainwindow.h" #include <QtGui> #include <QThreadPool> MainWindow::MainWindow(QWidget *parent) : QMainWindow(parent), ui(new Ui::MainWindow), m_ok(true) { // načte navržené GUI ui->setupUi(this); // aktivuje první tab ui->tabWidget->setCurrentIndex(0); // nastaví počet ideální vláken do spinboxu ui->threadBox->setValue(QThread::idealThreadCount()); /* za jak dlouho se vlákno zničí při nečinnosti… výchozích 30 s je moc, protože pak se může stát, že program nebude respektovat nastavení počtu vláken */ QThreadPool::globalInstance()->setExpiryTimeout(100); // načte profily loadProfiles(); } /* nechá uživatele vybrat soubory přes souborový dialog a přidá je do seznamu */ void MainWindow::addFiles() { QStringList files = QFileDialog::getOpenFileNames(this, tr("Select files to be processed"), QDir::homePath()); ui->fileList->addItems(files); } /* odstraní vybrané soubory ze seznamu */ void MainWindow::removeSelectedFiles() { QList<QListWidgetItem*> items = ui->fileList->selectedItems(); ui->fileList->setUpdatesEnabled(false); while(!items.isEmpty()) delete items.takeLast(); ui->fileList->setUpdatesEnabled(true); } /* načte profily a případně vytvoří výchozí (prázdný) profil */ void MainWindow::loadProfiles(bool load_default) { // ujistíme se, že je comboBox prázdný (důležité pro znovunačtení) while(ui->comboProfile->count()) ui->comboProfile->removeItem(0); QStringList profiles = m_profiles.childGroups(); // vytvoříme výchozí (prázdný) profil, pokud žádný neexistuje if(!profiles.contains("default")) { m_profiles.beginGroup("default"); m_profiles.setValue("name", tr("Default")); m_profiles.setValue("command", QString()); m_profiles.setValue("extension", QString("ext")); m_profiles.setValue("outdir", QDir::homePath()); m_profiles.setValue("samedir", false); m_profiles.setValue("want_extension", false); m_profiles.setValue("autothread", true); m_profiles.setValue("threadcount", QThread::idealThreadCount()); m_profiles.endGroup(); profiles << "default"; } // přidáme dostupné profily do comboBoxu foreach(QString profile, profiles) { m_profiles.beginGroup(profile); QString name = m_profiles.value("name").toString(); m_profiles.endGroup(); if(name.isEmpty()) continue; //qDebug() << "adding profile" << profile << "as" << name; ui->comboProfile->addItem(name, profile); } if(load_default) { // nalistujeme v comboBoxu výchozí profil int index = ui->comboProfile->findData("default"); ui->comboProfile->setCurrentIndex(index); // načteme jej loadSelectedProfile(); } } /* odstraní vybraný profil */ void MainWindow::removeSelectedProfile() { // zjistíme index vybraného profilu int index = ui->comboProfile->currentIndex(); // a jeho název QString profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString(); if(profile.isEmpty()) return; // nedovolíme smazat výchozí profil if(profile == "default") { QMessageBox::critical(this, tr("Error!"), tr("You cannot remove the default profile!")); return; } // odstraníme z comboBoxu ui->comboProfile->removeItem(index); // nalistujeme výchozí profil index = ui->comboProfile->findData("default"); ui->comboProfile->setCurrentIndex(index); // odstraníme z konfiguráku m_profiles.remove(profile); } /* načte vybraný profil */ void MainWindow::loadSelectedProfile() { // zjistíme index vybraného profilu int index = ui->comboProfile->currentIndex(); // a jeho název QString profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString(); // touhle dobou už bychom měli znát název profilu (pro načtení) Q_ASSERT(!profile.isEmpty()); // načteme proměnné z nastavení m_profiles.beginGroup(profile); QString command = m_profiles.value("command").toString(); QString extension = m_profiles.value("extension", "ext").toString(); QString outdir = m_profiles.value("outdir", QDir::homePath()).toString(); bool samedir = m_profiles.value("samedir", false).toBool(); bool want_extension = m_profiles.value("want_extension", false).toBool(); bool autothread = m_profiles.value("autothread", true).toBool(); int threadcount = m_profiles.value("threadcount", QThread::idealThreadCount()).toInt(); m_profiles.endGroup(); // nastavíme načtené nastavení: // 1) příkaz ui->commandEdit->setText(command); // 2) příponu if(!want_extension) ui->extCb->setChecked(false); else { ui->extCb->setChecked(true); ui->extEdit->setText(extension); } // 3) výstupní adresář if(samedir) ui->radioSame->setChecked(true); else { ui->radioOther->setChecked(true); ui->outDirEdit->setText(outdir); } // 4) nastavení vláken ui->threadcountCb->setChecked(!autothread); ui->threadBox->setValue(threadcount); } /* uloží profil */ void MainWindow::saveProfile() { // název profilu načteme z patřičného textového pole QString profile = ui->profileEdit->text(); // pokud název nebyl zadán, přepíšeme aktuálně nalistovaný profil if(profile.isEmpty()) { int index = ui->comboProfile->currentIndex(); profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString(); } // touhle dobou už bychom rozhodně měli znát název profilu (pro uložení) Q_ASSERT(!profile.isEmpty()); // uložíme požadované hodnoty m_profiles.beginGroup(profile); m_profiles.setValue("name", profile); m_profiles.setValue("command", ui->commandEdit->text()); m_profiles.setValue("extension", ui->extEdit->text()); m_profiles.setValue("outdir", ui->outDirEdit->text()); m_profiles.setValue("samedir", ui->radioSame->isChecked()); m_profiles.setValue("want_extension", ui->extCb->isChecked()); m_profiles.setValue("autothread", !ui->threadcountCb->isChecked()); m_profiles.setValue("threadcount", ui->threadBox->value()); m_profiles.endGroup(); // znovu načíst seznam profilů loadProfiles(false); // vybrat nově uložený profil int index = ui->comboProfile->findData(profile); ui->comboProfile->setCurrentIndex(index); // načíst nově uložený profil loadSelectedProfile(); // vyprázdnit pole s názvem pro nový profil ui->profileEdit->setText(""); } /* spustí příkazy */ void MainWindow::runJobs() { // obnovit stav widgetů z minulého běhu ui->commandList->clear(); ui->processedList->clear(); ui->errorList->clear(); ui->progressBar->reset(); // vytvoříme seznam názvů souborů QStringList fileList; int count = ui->fileList->count(); for(int i=0; i < count; ++i) fileList << ui->fileList->item(i)->text(); // kontrola, zda byly zadány nějaké soubory if(count < 1) { QMessageBox::critical(this, tr("Error!"), tr("Please add some files to the file list on the \"File " "list\" tab.")); return; } // je zadána přípona? if(ui->extCb->isChecked() && ui->extEdit->text().isEmpty()) { QMessageBox::critical(this, tr("Error!"), tr("Please either enter an extension or uncheck the option " "for it's changing.")); return; } // byl zadán platný výstupní adresář? if(ui->radioOther->isChecked()) { QFileInfo dirInfo(ui->outDirEdit->text()); if(!dirInfo.isDir() || !dirInfo.isWritable()) { QMessageBox::critical(this, tr("Error!"), tr("Please select a valid writable output directory.")); return; } } // obsahuje příkaz proměnnou $FILE? if(!ui->commandEdit->text().contains("$FILE")) { QMessageBox::critical(this, tr("Error!"), tr("The command must contain the $FILE variable (and should " "also contain the optional $OFILE variable).")); return; } // nastavíme ukazatel průběhu ui->progressBar->setRange(0, count); ui->progressBar->setFormat("%v/%m (%p%)"); ui->progressBar->setValue(0); // nastavíme počet vláken int threadcount = QThread::idealThreadCount(); if(ui->threadcountCb->isChecked()) threadcount = ui->threadBox->value(); QThreadPool::globalInstance()->setMaxThreadCount(threadcount); // přepneme GUI do stavu zpracovávání setGuiProcessingState(true); // přidáme všechny příkazy do fronty… foreach(QString fileName, fileList) { // naše struktura s nastavením RunnableSettings s; // příkaz s.command = ui->commandEdit->text(); // přípona s.extension = ui->extEdit->text(); // výstupní adresář s.outdir = ui->outDirEdit->text(); // vstupní soubor s.infile = fileName; // chceme příponu? s.bExtension = ui->extCb->isChecked(); // chceme ukládat do adresáře, kde je uložen vstupní soubor? s.bSameDir = ui->radioSame->isChecked(); Runnable *runnable = new Runnable(s); // propojíme signály connect(runnable, SIGNAL(destroyMe(Runnable*,bool)), this, SLOT(removeRunnable(Runnable*,bool))); connect(runnable, SIGNAL(started(QString)), this, SLOT(startedJob(QString))); connect(runnable, SIGNAL(done(QString,QString,int)), this, SLOT(doneJob(QString,QString,int))); connect(runnable, SIGNAL(failed(QString)), this, SLOT(failedJob(QString))); // přidáme objekt do seznamu m_runnables << runnable; // a přidáme job do threadpoolu QThreadPool::globalInstance()->start(runnable); } // přepnout na tab s průběhem ui->tabWidget->setCurrentIndex(2); } /* zastaví příkazy */ void MainWindow::stopJobs() { foreach(Runnable *runnable, m_runnables) runnable->stop(); } /* zabije příkazy */ void MainWindow::killJobs() { foreach(Runnable *runnable, m_runnables) runnable->kill(); } /* odstraní dokončený příkaz (instanci Runnable) */ void MainWindow::removeRunnable(Runnable *runnable, bool ok) { m_runnables.removeAll(runnable); delete runnable; if(!ok) m_ok = false; checkProcessing(); } /* slot pro „příkaz byl spuštěn“ */ void MainWindow::startedJob(QString cmd) { // přidá příkaz do seznamu příkazů new QListWidgetItem(cmd, ui->commandList); } /* slot pro „příkaz byl dokončen“ (s názvem souboru a návratovou hodnotou) */ void MainWindow::doneJob(QString cmd, QString file, int retcode) { // aktualizujeme hodnotu v ukazateli průběhu int done = ui->progressBar->value()+1; ui->progressBar->setValue(done); /* podle návratové hodnoty přidáme soubor do seznamu úspěšně zpracovaných nebo přidáme příkaz do seznamu chyb */ if(!retcode) ui->processedList->addItem(file); else { QString error = QString(tr("command returned %1: %2")).arg(retcode).arg(cmd); ui->errorList->addItem(error); } // najdeme v seznamu běžících příkazů ten, který právě skončil QList<QListWidgetItem*> item = ui->commandList->findItems(cmd, Qt::MatchExactly|Qt::MatchCaseSensitive); //Q_ASSERT(item.count() == 1); // ověříme, zda jsme nalezli jen 1 if(item.count() != 1) { qDebug() << "WARNING: removeCommandFromList() found >1 item." << "This shouldn't happen. Items:"; foreach(QListWidgetItem* it, item) qDebug() << "> " << it->text(); } // a smažeme jej if(item.count() > 0) delete item.at(0); else qDebug() << "BUG: removeCommandFromList() found no items." << "This should never happen."; } /* slot pro „příkaz selhal“ */ void MainWindow::failedJob(QString error) { // aktualizujeme hodnotu v ukazateli průběhu int done = ui->progressBar->value()+1; ui->progressBar->setValue(done); // přidáme do seznamu chyb ui->errorList->addItem(error); } /* přepne GUI do stavu zpracovávání (nebo naopak) */ void MainWindow::setGuiProcessingState(bool processing) { ui->runBtn->setDisabled(processing); ui->stopBtn->setEnabled(processing); ui->killBtn->setEnabled(processing); if(processing) m_ok = true; } /* zkontroluje, zda už je vše hotovo a ukáže patřičnou zprávu */ void MainWindow::checkProcessing() { // pokud v seznamu jsou ještě úlohy, tak hned vrátíme if(m_runnables.count()) return; // zdá se, že máme hotovo if(QThreadPool::globalInstance()->activeThreadCount() != 0) qDebug() << "looks like processing is done but" << "QThreadPool::activeThreadCount() != 0"; // vrátíme GUI do klidového stavu setGuiProcessingState(false); // vyprázdníme seznam příkazů (pro jistotu) ui->commandList->clear(); //ui->processedList->clear(); // hotovo bez chyb if(m_ok && !ui->errorList->count()) QMessageBox::information(this, tr("Done!"), tr("Done! All the files were successfully processed!")); else if(m_ok) { // hotovo s chybami QMessageBox::StandardButton btn; btn = QMessageBox::warning(this, tr("Done with errors!"), tr("Done with errors! See the list of the failed " "commands on the \"Progress\" tab.")); if(btn == QMessageBox::Ok) ui->tabWidget->setCurrentIndex(2); } // přerušeno uživatelem else QMessageBox::critical(this, tr("Interrupted!"), tr("Processing was interrupted by pressing the Stop or " "the KILL button.")); // resetujeme ukazatel průběhu ui->progressBar->reset(); } /* vynutí změnu přípony -> hodí se (nejen), když výstupní soubory ukládáte do stejného adresáře */ void MainWindow::forceExtensionChange(bool force) { // pokud změnu přípony chceme vynutit, tak zaškrtneme příslušné pole if(force) ui->extCb->setChecked(true); // povolí nebo zakáže změnu zaškrtávacího pole ui->extCb->setDisabled(force); } /* výchozí destruktor */ MainWindow::~MainWindow() { delete ui; } /* tuhle funkci vygeneroval Qt Creator sám; umožňuje měnit lokalizaci za běhu… */ void MainWindow::changeEvent(QEvent *e) { QMainWindow::changeEvent(e); switch(e->type()) { case QEvent::LanguageChange: ui->retranslateUi(this); break; default: break; } }
runnable.h
: API. Zde je jedna malá zvláštnost: Objekt zakládáme nejen na QRunnable
, ale i na QObject
, protože potřebujeme vysílat signály hlavnímu oknu. Zasahovat do uživatelského rozhraní z jiného vlákna, než je to hlavní (tzv. GUI vlákno), není příliš moudré: V lepších případech se projeví varováním na výstupu, ovšem častěji spíše pádem programu. To je důvod, proč komunikujeme pomocí signálů.
#ifndef RUNNABLE_H #define RUNNABLE_H #include <QObject> #include <QRunnable> #include <QString> // struktura s informacemi pro Runnable struct RunnableSettings { QString command; QString extension; QString outdir; QString infile; //QString outfile; bool bExtension; bool bSameDir; }; // chceme ze třídy vysílat signály, proto ji zakládáme i na QObjectu class Runnable : public QObject, public QRunnable { // nezapomeneme na makro Q_OBJECT Q_OBJECT public: Runnable(const RunnableSettings &s); void stop() { m_stop = true; } void kill() { stop(); m_kill = true; } protected: void run(); private: QString m_command; QString m_infile; bool m_stop; bool m_kill; signals: void started(QString); void done(QString,QString,int); void failed(QString); void destroyMe(Runnable*,bool); }; #endif // RUNNABLE_H
runnable.cpp
: Implementace.
#include "runnable.h" #include <QDebug> #include <QDir> #include <QFileInfo> #include <QProcess> #include <QRegExp> Runnable::Runnable(const RunnableSettings &s) : m_stop(false), m_kill(false) { /* zakážeme automatické ničení objektů Runnable, protože se o jejich správu staráme sami */ setAutoDelete(false); // uložíme příkaz a název vstupního souboru do členské proměnné m_infile = s.infile; m_command = s.command; // sestavíme cestu k výstupnímu souboru… QFileInfo fileInfo(m_infile); QString outfile; // adresář (stejný nebo zadaný?) if(s.bSameDir) outfile = fileInfo.dir().canonicalPath() + "/"; else outfile = s.outdir + "/"; // soubor QString fileName = fileInfo.fileName(); // změna přípony if(s.bExtension) { QRegExp regex("^(.*)\\.(\\w+)$", Qt::CaseInsensitive, QRegExp::RegExp2); fileName.replace(regex, "\\1." + s.extension); } outfile += fileName; // nahradíme proměnné $FILE a $OFILE m_command.replace("$FILE", "\""+m_infile+"\""); m_command.replace("$OFILE", "\""+outfile+"\""); } void Runnable::run() { // pokud uživatel stiskl „Zastavit“ či „ZABÍT“, tak ani nezačínáme if(m_stop) { //qDebug() << "user pressed Stop or KILL, so not even starting"; emit destroyMe(this, false); return; } //qDebug() << this << "running" << m_command; QProcess process; // spustíme příkaz process.start(m_command, QIODevice::ReadWrite|QIODevice::Text); // počkáme, až se spustí if(process.waitForStarted(1000)) { // vyšleme signál, že příkaz byl spuštěn emit started(m_command); } else { // pokud spouštění příkazu selhalo // chybová hláška QString errorString = tr("command failed to start"); if(process.error() != QProcess::FailedToStart) errorString = tr("command failed due to an unknown error"); // vyšleme signál, že příkaz selhal emit failed(errorString + ": " + m_command); /*process.kill(); // počkáme na zabití procesu, maximálně 1 s process.waitForFinished(1000);*/ emit destroyMe(this, true); return; } // smyčka kontrolující, zda uživatel stiskl „ZABÍT“ while(m_kill || !process.waitForFinished(200)) { // pokud ne, dále čekáme na dokončení procesu if(!m_kill) continue; qDebug() << "killing" << m_command; // zabijeme proces process.kill(); break; } // počkáme na zabití procesu, maximálně 1 s process.waitForFinished(1000); // příkaz doběhl emit done(m_command, m_infile, m_kill ? 137 : process.exitCode()); // vyžadáme zničení objektu emit destroyMe(this, !m_kill); }
Není-li vám něco jasné, určitě se zeptejte v diskusi. Zrovna tak tam napište, když v programu najdete chybu; hodně jsem jich opravil při testování, ale jsem jen člověk, mohl jsem něco přehlédnout.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.