Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Jako i ostatní moduly knihovny Qt, i modul QtSql má obsáhlou a podrobnou dokumentaci, kteréžto součástí jsou i různé příklady. V následujícím textu shrnu základy práce a doplním snad užitečné postřehy a příklady z praxe.
Poznámka: Příklady jsou většinou určeny pro Sqlite3, protože Sqlite modul/driver je obvykle dostupný ve všech distribučních balících (včetně Mac OS X a MS Windows) a nepotřebuje žádný běžící server.
Pokud chceme v Qt4 pracovat s relační databází, máme čtyři hlavní možnosti:
Jak v dalším textu uvidíme, tak Qt se snaží, pokud použijeme SQL API, stírat rozdíly ve vlastnostech jednotlivých DB technologií a pro vývojáře sjednotit práci s DB na z databázového hlediska platformně nezávislé použití SQL API. Se všemi svými výhodami a nevýhodami.
Qt4 databázový driver implementuje napojení a práci s vlastním DBMS a zároveň unifikuje rozdíly mezi podporovaným databázemi, aby se daly použít v čistě databázově nezávislém SQL API.
Některé drivery jsou už obsaženy v distribučních balících, jiné je třeba ručně přeložit a některé jsou dostupné pouze platícím zákazníkům firmy Nokia, popřípadě přes třetí strany.
V programech je možné používat klasické jednotlivé SQL příkazy, volat uložené procedury anebo jiné techniky, které daný DB produkt podporuje. Ovšem že se tím stírá jakási databázově orientovaná přenositelnost (každý dodavatel si tak nějak dělá věci po svém), ale na druhou stranu tato technika umožní využít celé spektrum vlastností a často až magických nástrojů známých jen zasvěceným.
Na tomto místě je vhodné poznamenat, že „klasický“ přístup (kombinace C++ s vnořeným SQL) sice může působit zastarale, ale je to jediný způsob, jak v Qt zavolat databázovou proceduru (Oracle „domácí“ driver):
QSqlQuery q; q.prepare("s0.admin.tablespace_coalesce(:name, :result)"); q.bindValue(0, "LARGE_DATA"); q.bindValue(1, 0, QSql::Out); q.exec(); qDebug() << “vysledek:“ << q.boundValue(1).toString();
Během psaní článku byly uvolněny všechny DB drivery, které v QtSoftware, dříve Trolltech, napsali. Zkoušet tedy můžete i s „velkými“ DB servery. Pokud si tedy drivery přeložíte.
Pro odvážné hardcoristy anebo pro vývojáře, kteří potřebují použít speciální funkce, jež nabízí pouze klientská knihovna použitého DB stroje, je také k dispozici virtuální metoda QVariant QSqlDriver::handle () const. Následující příklad ukazuje, jak lze použít přímo volání externí sqlite3 C API:
bool Database::enableExtensionLoading(bool enable)
{
QVariant v = QSqlDatabase::database(SESSION_NAME).driver()->handle();
if (!v.isValid()
|| qstrcmp(v.typeName(), "sqlite3*") != 0)
{
exception(tr("DB driver is not valid sqlite3."));
return false;
}
sqlite3 *handle = *static_cast<sqlite3 **>(v.data());
if (handle == 0)
exception(tr("DB handler is not valid"));
if (handle
&& sqlite3_enable_load_extension(handle, enable ? 1 : 0) != SQLITE_OK)
{
if (enable)
exception(tr("Failed to enable extension loading"));
else
exception(tr("Failed to disable extension loading"));
return false;
}
return true;
}
Qt4 přišlo se specifickou implementací principu Model-View, který lze také využít ve spolupráci s QtSql modulem. Modely, které jsou v QtSQL modulu obsaženy, dokáží zobrazit data z DB, aniž by byl třeba další kód, kterým by se ručně plnily GUI widgety.
SQL dotazy lze do M-V architektury dostat pomocí instance třídy QSqlQueryModel. Zde je možné využít výše popsané chování QSqlQuery, a to včetně práce s proměnnými bind, anebo posílat příkazy jako čisté řetězce QString. Data zobrazená tímto způsobem jsou určena pouze pro čtení.
Případný zápis dat, jakási simulace „updatable views“, lze sice realizovat, ale je třeba použít nízkoúrovňové nástroje (např. zjistit ROWID jednotlivých záznamů spojených tabulek, následně pak data měnit ručně atd. Navíc objekty použité v dotazu nemusí být tabulky, ale třeba různé typy pohledů…). Autor si zde nenárokuje patent na rozum, rád se nechá p.t. čtenářstvem poučit, pokud nějakou lepší alternativu znají.
Pokud je třeba zobrazit data z jedné DB tabulky, lze poměrně elegantně využít QSqlTableModel – model, který navíc umožňuje přímou změnu a vkládání dat do DB. Model má několik omezení:

V případě, že je vhodné zobrazit v GUI záznamy „po jednom“, popřípadě editovat data ve specializovaném formuláři, je sice možné používat nízkoúrovňové SQL nástroje a data pak manuálně přehazovat do a z GUI, ale na většinu podobných operací Qt nabízí sofistikovanější nástroj.
QdataWidgetMapper z modulu QtGui ve spolupráci s výše zmíněnými SQL modely odvede stejnou práci automaticky (anebo skoro automaticky).
Qt4 umožňuje použít DB konekci pouze ve vlákně, ve kterém byla vytvořena a zároveň jsou všechny DB operace synchronní. Proto se může stát, že při časově náročnějším dotazu do DB, popř. při síťové chybě, může dojít k „zamrznutí“ GUI, protože se vše odehrává v jediném vlákně a Qt eventy čekají (jsou zablokovány) na odpověď DB serveru.
Proto můžeme použít několik způsobů, jak se problémům vyhnout. Nechat program tak, jak je, občasné zamrznutí prohlásit za vlastnost a počkat, až si uživatel zvykne. Anebo zvolit jednu z klasických metod, kterými uděláme program vícevláknovým – modul QtCore, Threading (vizte Grafické programy v Qt 4 – 5 (regexpy, vlákna a ukazatel průběhu):
Ukázková implementace takového řešení přesahuje rozsah článku (čtenář bude číst: nechce se mi psát), proto čtenáře odkazuji na příklad z praxe (toresultmodel.cpp z TOra a návaznosti). Ukázkové zdrojové kódy použité v článku jsou zde: qt4-sql-priklady.zip.
QtSql je ve vícevláknových programech navíc omezeno následujícím:
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: