Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
QThreadPool a QRunnable. Součástí článku je plnohodnotný program s grafickým uživatelským rozhraním využívající QThreadPool pro paralelizaci zadaných příkazů.QThreadPool je třída, která spravuje vlákna (QThread). Je součástí Qt od verze 4.4. Pokud váš program používá vlákna a často vytváří a ničí jejich instance, je vhodné použít QThreadPool, který umí efektivně znovupoužít objekty QThread. Jak se používá? Nejdříve si musíte vytvořit novou třídu založenou na QRunnable, což je obyčejná třída, která v základu ani není QObject (ale může být, chcete-li z ní třeba vysílat signály). Této třídě je třeba implementovat chráněnou (protected) metodu void run() tak, jak to znáte, pokud jste již používali QThread (viz článek Grafické programy v Qt 4 – 5 (regexpy, vlákna a ukazatel průběhu)). Zkrátka tato metoda obsahuje příkazy, které se budou provádět v jednom vlákně.
class Runnable : public QRunnable
{
public:
Runnable() {}
~Runnable() {}
protected:
void run()
{
qDebug() << "Pozdrav z vlákna" << QThread::currentThread();
}
}
Jakmile máte implementovanou třídu založenou na QRunnable, můžete začít spouštět vlákna. Každý Qt program má jednu globální instanci QThreadPool. Ukazatel na tuto instanci vám vrátí statická metoda QThreadPool::globalInstance(). Použití (z funkce) potom vypadá takto:
Runnable *runnable = new Runnable(); /* spustí se okamžitě, pokud není překročen počet běžících vláken * QThreadPool::maxThreadCount() a pokud je, zařadí se příkaz do fronty * a spustí se až nějaké vlákno skončí */ QThreadPool::globalInstance()->start(runnable); Runnable *run2 = new Runnable(); /* pokusí se spustit hned a když to vyjde, vrátí true * ale pokud to nejde, ihned vrátí false a nepřidá runnable do fronty */ bool started = QThreadPool::globalInstance()->tryStart(run2); if(!started) qDebug() << "run2 se nespustil";
Jednu instanci Runnable lze spustit i víckrát než jednou. Ve výchozím režimu je povolené automatické ničení objektů Runnable ihned poté, co skončí vykonávání metody run(), takže jediná možnost je přímo z této metody zavolat QThreadPool::globalInstance->tryStart(this). Ovšem když automatické ničení objektů zakážete pomocí metody QRunnable::setAutoDelete(false) (a budete se o něj starat sami, jinak dojde k únikům paměti), tak se vás toto omezení netýká a můžete stejnou instanci pouštět znova a znova, jak se vám bude chtít.
Ještě se sluší zmínit vychytávky jako podpora priorit a rezervování vláken. Spouštíte-li runnable přes QThreadPool::start(), můžete uvést i prioritu (integer), podle které se příkaz zařadí do fronty dolů nebo nahoru. Větší číslo symbolizuje větší prioritu.
QThreadPool->globalInstance->start(runnable, 10);
Rezervování vlákna se hodí, pokud nutně potřebujete vlákno pro zvláštní účely a nezáleží vám na tom, že se může dočasně přesáhnout předem nastavený maximální počet vláken. Toto se provádí metodou QThreadPool::reserveThread() a je to také důvod, proč QThreadPool::activeThreadCount() (počet aktivních vláken) může převýšit hodnotu QThreadPool::maxThreadCount() (maximální počet vláken). Poté co s rezervovaným vláknem skončíte, zavolejte QThreadPool::releaseThread(), aby mohlo být vlákno dále běžně používáno.
Program QtJobs jsem začal psát proto, abych si vyzkoušel práci s threadpool a zároveň aby rovnou vzniklo něco trochu užitečného. Na ukázkový program je sice docela velký, ale aspoň je na něm vidět použití spousty věcí, které jsem zmiňoval v minulých dílech (hlavní okno programu, nastavení, Qt Designer, regulární výrazy, vlákna a ukazatel průběhu, externí procesy, taby, modální okna a lokalizace). Uživatelské rozhraní vypadá takto:
Program slouží k paralelnímu spouštění příkazů v tolika vláknech, kolik je ideální pro váš systém (případně si můžete zvolit vlastní počet vláken). Znáte-li program xjobs, tak můj program by se dal považovat za něco podobného s GUI. Představte si, že chcete dekódovat MP3 (do WAV) pomocí lame --decode, které pracuje v jednom vlákně. Zkusil jsem takto dekódovat jedno album a trvalo to na mém dvoujádrovém CPU s HT skoro 38 sekund. Když jsem použil QtJobs, který dle počtu logických procesorů zvolil 4 vlákna, stejného výsledku jsem docílil za 20 sekund.
Použití je vcelku jednoduché. Na prvním tabu je seznam souborů, do kterého přidáte vstupní soubory (v našem případě by to byly MP3 soubory). Na dalším tabu nastavíte příkaz, který se na soubory bude pouštět a název výstupních souborů (změnu přípony, výstupní adresář, atp.). Do příkazu nezapomeňte uvést proměnnou $FILE, která bude nahrazena za název vstupního souboru, a proměnnou $OFILE, která bude nahrazena za název výstupního souboru. Použití proměnné $OFILE je volitelné, ale má-li se projevit nastavení výstupního souboru, je třeba ji uvést. Příkaz pro dekódování MP3 by tedy vypadal takto:
lame --decode $FILE $OFILE
Program podporuje profily, takže nemusíte stále dokola vyplňovat to samé, stačí to udělat jednou a profil uložit například s názvem „Dekódování MP3“ a příště jej jen načíst. Když máte vše nastavené, stisknete tlačítko „Spustit“, čímž to celé odstartujete. Program vás přepne na třetí tab, kde je ukazatel průběhu, možnost příkazy zastavit či zabít, a také seznam běžících příkazů, seznam úspěšně zpracovaných souborů a seznam příkazů, které skončily s nenulovou návratovou hodnotou.
A následuje okomentovaný kód, který uvolňuji pod GPLv3. Celý projekt si můžete stáhnout přes Git pomocí příkazu:
git clone git://repo.or.cz/qtjobs.git
Zkompilujete jej jako vždy spuštěním příkazu qmake &&
make v adresáři s kódem. Lokalizaci sestavíte příkazem:
lrelease qtjobs.pro. Aktuální i starší verze zdrojáků si můžete prohlédnout přes gitweb.
main.cpp: Nic nového: Nastavíme název programu a doménu (či organizaci) pro QSettings, načteme případnou lokalizaci, zobrazíme hlavní okno a spustíme smyčku událostí.
#include <QtGui/QApplication>
#include <QtCore/QTextCodec>
#include <QtCore/QLocale>
#include <QtCore/QTranslator>
#include "mainwindow.h"
int main(int argc, char *argv[])
{
QApplication app(argc, argv);
// údaje pro QSettings (konfigurák)
app.setApplicationName("qtjobs");
app.setOrganizationDomain("watzke.cz");
// nastavíme kódování pro lokalizaci a řetězce C
{
QTextCodec *utf8 = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
QTextCodec::setCodecForCStrings(utf8);
QTextCodec::setCodecForTr(utf8);
}
// načteme lokalizaci
QTranslator tr;
tr.load(app.applicationName() + "_" + QLocale::system().name());
app.installTranslator(&tr);
// zobrazíme hlavní okno
MainWindow wnd;
wnd.show();
// spustíme smyčku událostí
return app.exec();
}
mainwindow.h: API.
#ifndef MAINWINDOW_H
#define MAINWINDOW_H
#include <QList>
#include <QMainWindow>
#include <QSettings>
#include <QDebug>
#include "runnable.h"
namespace Ui
{
class MainWindow;
}
class MainWindow : public QMainWindow
{
Q_OBJECT
public:
MainWindow(QWidget *parent = 0);
~MainWindow();
// friend class Runnable;
protected:
void changeEvent(QEvent *e);
private:
Ui::MainWindow *ui;
QSettings m_profiles;
QList<Runnable*> m_runnables;
bool m_ok;
void loadProfiles(bool load_default = true);
void checkProcessing();
private slots:
void addFiles();
void forceExtensionChange(bool force);
void removeSelectedFiles();
void removeSelectedProfile();
void loadSelectedProfile();
void saveProfile();
void runJobs();
void stopJobs();
void killJobs();
void setGuiProcessingState(bool processing);
void removeRunnable(Runnable* runnable, bool ok = true);
void startedJob(QString cmd);
void doneJob(QString cmd, QString file, int retcode);
void failedJob(QString error);
};
#endif // MAINWINDOW_H
mainwindow.cpp: Implementace hlavního okna. Hlavní okno v případě tohoto programu dělá vše kromě samotného spouštění příkazů, které probíhá ve vláknech voláním Runnable::run(). Uživatelské rozhraní je navržené v Qt Designeru, čímž odpadá velká část nudného rutinního kódu.
#include "mainwindow.h"
#include "ui_mainwindow.h"
#include <QtGui>
#include <QThreadPool>
MainWindow::MainWindow(QWidget *parent) :
QMainWindow(parent),
ui(new Ui::MainWindow), m_ok(true)
{
// načte navržené GUI
ui->setupUi(this);
// aktivuje první tab
ui->tabWidget->setCurrentIndex(0);
// nastaví počet ideální vláken do spinboxu
ui->threadBox->setValue(QThread::idealThreadCount());
/* za jak dlouho se vlákno zničí při nečinnosti…
výchozích 30 s je moc, protože pak se může stát, že
program nebude respektovat nastavení počtu vláken */
QThreadPool::globalInstance()->setExpiryTimeout(100);
// načte profily
loadProfiles();
}
/* nechá uživatele vybrat soubory přes souborový dialog a
přidá je do seznamu */
void MainWindow::addFiles()
{
QStringList files = QFileDialog::getOpenFileNames(this,
tr("Select files to be processed"),
QDir::homePath());
ui->fileList->addItems(files);
}
/* odstraní vybrané soubory ze seznamu */
void MainWindow::removeSelectedFiles()
{
QList<QListWidgetItem*> items = ui->fileList->selectedItems();
ui->fileList->setUpdatesEnabled(false);
while(!items.isEmpty())
delete items.takeLast();
ui->fileList->setUpdatesEnabled(true);
}
/* načte profily a případně vytvoří výchozí (prázdný) profil */
void MainWindow::loadProfiles(bool load_default)
{
// ujistíme se, že je comboBox prázdný (důležité pro znovunačtení)
while(ui->comboProfile->count())
ui->comboProfile->removeItem(0);
QStringList profiles = m_profiles.childGroups();
// vytvoříme výchozí (prázdný) profil, pokud žádný neexistuje
if(!profiles.contains("default"))
{
m_profiles.beginGroup("default");
m_profiles.setValue("name", tr("Default"));
m_profiles.setValue("command", QString());
m_profiles.setValue("extension", QString("ext"));
m_profiles.setValue("outdir", QDir::homePath());
m_profiles.setValue("samedir", false);
m_profiles.setValue("want_extension", false);
m_profiles.setValue("autothread", true);
m_profiles.setValue("threadcount", QThread::idealThreadCount());
m_profiles.endGroup();
profiles << "default";
}
// přidáme dostupné profily do comboBoxu
foreach(QString profile, profiles)
{
m_profiles.beginGroup(profile);
QString name = m_profiles.value("name").toString();
m_profiles.endGroup();
if(name.isEmpty())
continue;
//qDebug() << "adding profile" << profile << "as" << name;
ui->comboProfile->addItem(name, profile);
}
if(load_default)
{
// nalistujeme v comboBoxu výchozí profil
int index = ui->comboProfile->findData("default");
ui->comboProfile->setCurrentIndex(index);
// načteme jej
loadSelectedProfile();
}
}
/* odstraní vybraný profil */
void MainWindow::removeSelectedProfile()
{
// zjistíme index vybraného profilu
int index = ui->comboProfile->currentIndex();
// a jeho název
QString profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString();
if(profile.isEmpty())
return;
// nedovolíme smazat výchozí profil
if(profile == "default")
{
QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
tr("You cannot remove the default profile!"));
return;
}
// odstraníme z comboBoxu
ui->comboProfile->removeItem(index);
// nalistujeme výchozí profil
index = ui->comboProfile->findData("default");
ui->comboProfile->setCurrentIndex(index);
// odstraníme z konfiguráku
m_profiles.remove(profile);
}
/* načte vybraný profil */
void MainWindow::loadSelectedProfile()
{
// zjistíme index vybraného profilu
int index = ui->comboProfile->currentIndex();
// a jeho název
QString profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString();
// touhle dobou už bychom měli znát název profilu (pro načtení)
Q_ASSERT(!profile.isEmpty());
// načteme proměnné z nastavení
m_profiles.beginGroup(profile);
QString command = m_profiles.value("command").toString();
QString extension = m_profiles.value("extension", "ext").toString();
QString outdir = m_profiles.value("outdir", QDir::homePath()).toString();
bool samedir = m_profiles.value("samedir", false).toBool();
bool want_extension = m_profiles.value("want_extension", false).toBool();
bool autothread = m_profiles.value("autothread", true).toBool();
int threadcount = m_profiles.value("threadcount", QThread::idealThreadCount()).toInt();
m_profiles.endGroup();
// nastavíme načtené nastavení:
// 1) příkaz
ui->commandEdit->setText(command);
// 2) příponu
if(!want_extension)
ui->extCb->setChecked(false);
else
{
ui->extCb->setChecked(true);
ui->extEdit->setText(extension);
}
// 3) výstupní adresář
if(samedir)
ui->radioSame->setChecked(true);
else
{
ui->radioOther->setChecked(true);
ui->outDirEdit->setText(outdir);
}
// 4) nastavení vláken
ui->threadcountCb->setChecked(!autothread);
ui->threadBox->setValue(threadcount);
}
/* uloží profil */
void MainWindow::saveProfile()
{
// název profilu načteme z patřičného textového pole
QString profile = ui->profileEdit->text();
// pokud název nebyl zadán, přepíšeme aktuálně nalistovaný profil
if(profile.isEmpty())
{
int index = ui->comboProfile->currentIndex();
profile = ui->comboProfile->itemData(index).toString();
}
// touhle dobou už bychom rozhodně měli znát název profilu (pro uložení)
Q_ASSERT(!profile.isEmpty());
// uložíme požadované hodnoty
m_profiles.beginGroup(profile);
m_profiles.setValue("name", profile);
m_profiles.setValue("command", ui->commandEdit->text());
m_profiles.setValue("extension", ui->extEdit->text());
m_profiles.setValue("outdir", ui->outDirEdit->text());
m_profiles.setValue("samedir", ui->radioSame->isChecked());
m_profiles.setValue("want_extension", ui->extCb->isChecked());
m_profiles.setValue("autothread", !ui->threadcountCb->isChecked());
m_profiles.setValue("threadcount", ui->threadBox->value());
m_profiles.endGroup();
// znovu načíst seznam profilů
loadProfiles(false);
// vybrat nově uložený profil
int index = ui->comboProfile->findData(profile);
ui->comboProfile->setCurrentIndex(index);
// načíst nově uložený profil
loadSelectedProfile();
// vyprázdnit pole s názvem pro nový profil
ui->profileEdit->setText("");
}
/* spustí příkazy */
void MainWindow::runJobs()
{
// obnovit stav widgetů z minulého běhu
ui->commandList->clear();
ui->processedList->clear();
ui->errorList->clear();
ui->progressBar->reset();
// vytvoříme seznam názvů souborů
QStringList fileList;
int count = ui->fileList->count();
for(int i=0; i < count; ++i)
fileList << ui->fileList->item(i)->text();
// kontrola, zda byly zadány nějaké soubory
if(count < 1)
{
QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
tr("Please add some files to the file list on the \"File "
"list\" tab."));
return;
}
// je zadána přípona?
if(ui->extCb->isChecked() && ui->extEdit->text().isEmpty())
{
QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
tr("Please either enter an extension or uncheck the option "
"for it's changing."));
return;
}
// byl zadán platný výstupní adresář?
if(ui->radioOther->isChecked())
{
QFileInfo dirInfo(ui->outDirEdit->text());
if(!dirInfo.isDir() || !dirInfo.isWritable())
{
QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
tr("Please select a valid writable output directory."));
return;
}
}
// obsahuje příkaz proměnnou $FILE?
if(!ui->commandEdit->text().contains("$FILE"))
{
QMessageBox::critical(this, tr("Error!"),
tr("The command must contain the $FILE variable (and should "
"also contain the optional $OFILE variable)."));
return;
}
// nastavíme ukazatel průběhu
ui->progressBar->setRange(0, count);
ui->progressBar->setFormat("%v/%m (%p%)");
ui->progressBar->setValue(0);
// nastavíme počet vláken
int threadcount = QThread::idealThreadCount();
if(ui->threadcountCb->isChecked())
threadcount = ui->threadBox->value();
QThreadPool::globalInstance()->setMaxThreadCount(threadcount);
// přepneme GUI do stavu zpracovávání
setGuiProcessingState(true);
// přidáme všechny příkazy do fronty…
foreach(QString fileName, fileList)
{
// naše struktura s nastavením
RunnableSettings s;
// příkaz
s.command = ui->commandEdit->text();
// přípona
s.extension = ui->extEdit->text();
// výstupní adresář
s.outdir = ui->outDirEdit->text();
// vstupní soubor
s.infile = fileName;
// chceme příponu?
s.bExtension = ui->extCb->isChecked();
// chceme ukládat do adresáře, kde je uložen vstupní soubor?
s.bSameDir = ui->radioSame->isChecked();
Runnable *runnable = new Runnable(s);
// propojíme signály
connect(runnable, SIGNAL(destroyMe(Runnable*,bool)),
this, SLOT(removeRunnable(Runnable*,bool)));
connect(runnable, SIGNAL(started(QString)),
this, SLOT(startedJob(QString)));
connect(runnable, SIGNAL(done(QString,QString,int)),
this, SLOT(doneJob(QString,QString,int)));
connect(runnable, SIGNAL(failed(QString)),
this, SLOT(failedJob(QString)));
// přidáme objekt do seznamu
m_runnables << runnable;
// a přidáme job do threadpoolu
QThreadPool::globalInstance()->start(runnable);
}
// přepnout na tab s průběhem
ui->tabWidget->setCurrentIndex(2);
}
/* zastaví příkazy */
void MainWindow::stopJobs()
{
foreach(Runnable *runnable, m_runnables)
runnable->stop();
}
/* zabije příkazy */
void MainWindow::killJobs()
{
foreach(Runnable *runnable, m_runnables)
runnable->kill();
}
/* odstraní dokončený příkaz (instanci Runnable) */
void MainWindow::removeRunnable(Runnable *runnable, bool ok)
{
m_runnables.removeAll(runnable);
delete runnable;
if(!ok)
m_ok = false;
checkProcessing();
}
/* slot pro „příkaz byl spuštěn“ */
void MainWindow::startedJob(QString cmd)
{
// přidá příkaz do seznamu příkazů
new QListWidgetItem(cmd, ui->commandList);
}
/* slot pro „příkaz byl dokončen“ (s názvem souboru a návratovou hodnotou) */
void MainWindow::doneJob(QString cmd, QString file, int retcode)
{
// aktualizujeme hodnotu v ukazateli průběhu
int done = ui->progressBar->value()+1;
ui->progressBar->setValue(done);
/* podle návratové hodnoty přidáme soubor do seznamu úspěšně zpracovaných
nebo přidáme příkaz do seznamu chyb */
if(!retcode)
ui->processedList->addItem(file);
else
{
QString error = QString(tr("command returned %1: %2")).arg(retcode).arg(cmd);
ui->errorList->addItem(error);
}
// najdeme v seznamu běžících příkazů ten, který právě skončil
QList<QListWidgetItem*> item = ui->commandList->findItems(cmd,
Qt::MatchExactly|Qt::MatchCaseSensitive);
//Q_ASSERT(item.count() == 1);
// ověříme, zda jsme nalezli jen 1
if(item.count() != 1)
{
qDebug() << "WARNING: removeCommandFromList() found >1 item."
<< "This shouldn't happen. Items:";
foreach(QListWidgetItem* it, item)
qDebug() << "> " << it->text();
}
// a smažeme jej
if(item.count() > 0)
delete item.at(0);
else
qDebug() << "BUG: removeCommandFromList() found no items."
<< "This should never happen.";
}
/* slot pro „příkaz selhal“ */
void MainWindow::failedJob(QString error)
{
// aktualizujeme hodnotu v ukazateli průběhu
int done = ui->progressBar->value()+1;
ui->progressBar->setValue(done);
// přidáme do seznamu chyb
ui->errorList->addItem(error);
}
/* přepne GUI do stavu zpracovávání (nebo naopak) */
void MainWindow::setGuiProcessingState(bool processing)
{
ui->runBtn->setDisabled(processing);
ui->stopBtn->setEnabled(processing);
ui->killBtn->setEnabled(processing);
if(processing)
m_ok = true;
}
/* zkontroluje, zda už je vše hotovo a ukáže patřičnou zprávu */
void MainWindow::checkProcessing()
{
// pokud v seznamu jsou ještě úlohy, tak hned vrátíme
if(m_runnables.count())
return;
// zdá se, že máme hotovo
if(QThreadPool::globalInstance()->activeThreadCount() != 0)
qDebug() << "looks like processing is done but"
<< "QThreadPool::activeThreadCount() != 0";
// vrátíme GUI do klidového stavu
setGuiProcessingState(false);
// vyprázdníme seznam příkazů (pro jistotu)
ui->commandList->clear();
//ui->processedList->clear();
// hotovo bez chyb
if(m_ok && !ui->errorList->count())
QMessageBox::information(this, tr("Done!"),
tr("Done! All the files were successfully processed!"));
else if(m_ok)
{ // hotovo s chybami
QMessageBox::StandardButton btn;
btn = QMessageBox::warning(this, tr("Done with errors!"),
tr("Done with errors! See the list of the failed "
"commands on the \"Progress\" tab."));
if(btn == QMessageBox::Ok)
ui->tabWidget->setCurrentIndex(2);
} // přerušeno uživatelem
else
QMessageBox::critical(this, tr("Interrupted!"),
tr("Processing was interrupted by pressing the Stop or "
"the KILL button."));
// resetujeme ukazatel průběhu
ui->progressBar->reset();
}
/* vynutí změnu přípony
-> hodí se (nejen), když výstupní soubory ukládáte do stejného adresáře */
void MainWindow::forceExtensionChange(bool force)
{
// pokud změnu přípony chceme vynutit, tak zaškrtneme příslušné pole
if(force)
ui->extCb->setChecked(true);
// povolí nebo zakáže změnu zaškrtávacího pole
ui->extCb->setDisabled(force);
}
/* výchozí destruktor */
MainWindow::~MainWindow()
{
delete ui;
}
/* tuhle funkci vygeneroval Qt Creator sám;
umožňuje měnit lokalizaci za běhu… */
void MainWindow::changeEvent(QEvent *e)
{
QMainWindow::changeEvent(e);
switch(e->type())
{
case QEvent::LanguageChange:
ui->retranslateUi(this);
break;
default:
break;
}
}
runnable.h: API. Zde je jedna malá zvláštnost: Objekt zakládáme nejen na QRunnable, ale i na QObject, protože potřebujeme vysílat signály hlavnímu oknu. Zasahovat do uživatelského rozhraní z jiného vlákna, než je to hlavní (tzv. GUI vlákno), není příliš moudré: V lepších případech se projeví varováním na výstupu, ovšem častěji spíše pádem programu. To je důvod, proč komunikujeme pomocí signálů.
#ifndef RUNNABLE_H
#define RUNNABLE_H
#include <QObject>
#include <QRunnable>
#include <QString>
// struktura s informacemi pro Runnable
struct RunnableSettings
{
QString command;
QString extension;
QString outdir;
QString infile;
//QString outfile;
bool bExtension;
bool bSameDir;
};
// chceme ze třídy vysílat signály, proto ji zakládáme i na QObjectu
class Runnable : public QObject, public QRunnable
{
// nezapomeneme na makro Q_OBJECT
Q_OBJECT
public:
Runnable(const RunnableSettings &s);
void stop() { m_stop = true; }
void kill() { stop(); m_kill = true; }
protected:
void run();
private:
QString m_command;
QString m_infile;
bool m_stop;
bool m_kill;
signals:
void started(QString);
void done(QString,QString,int);
void failed(QString);
void destroyMe(Runnable*,bool);
};
#endif // RUNNABLE_H
runnable.cpp: Implementace.
#include "runnable.h"
#include <QDebug>
#include <QDir>
#include <QFileInfo>
#include <QProcess>
#include <QRegExp>
Runnable::Runnable(const RunnableSettings &s)
: m_stop(false), m_kill(false)
{
/* zakážeme automatické ničení objektů Runnable, protože se o
jejich správu staráme sami */
setAutoDelete(false);
// uložíme příkaz a název vstupního souboru do členské proměnné
m_infile = s.infile;
m_command = s.command;
// sestavíme cestu k výstupnímu souboru…
QFileInfo fileInfo(m_infile);
QString outfile;
// adresář (stejný nebo zadaný?)
if(s.bSameDir)
outfile = fileInfo.dir().canonicalPath() + "/";
else
outfile = s.outdir + "/";
// soubor
QString fileName = fileInfo.fileName();
// změna přípony
if(s.bExtension)
{
QRegExp regex("^(.*)\\.(\\w+)$", Qt::CaseInsensitive,
QRegExp::RegExp2);
fileName.replace(regex, "\\1." + s.extension);
}
outfile += fileName;
// nahradíme proměnné $FILE a $OFILE
m_command.replace("$FILE", "\""+m_infile+"\"");
m_command.replace("$OFILE", "\""+outfile+"\"");
}
void Runnable::run()
{
// pokud uživatel stiskl „Zastavit“ či „ZABÍT“, tak ani nezačínáme
if(m_stop)
{
//qDebug() << "user pressed Stop or KILL, so not even starting";
emit destroyMe(this, false);
return;
}
//qDebug() << this << "running" << m_command;
QProcess process;
// spustíme příkaz
process.start(m_command, QIODevice::ReadWrite|QIODevice::Text);
// počkáme, až se spustí
if(process.waitForStarted(1000))
{
// vyšleme signál, že příkaz byl spuštěn
emit started(m_command);
}
else
{ // pokud spouštění příkazu selhalo
// chybová hláška
QString errorString = tr("command failed to start");
if(process.error() != QProcess::FailedToStart)
errorString = tr("command failed due to an unknown error");
// vyšleme signál, že příkaz selhal
emit failed(errorString + ": " + m_command);
/*process.kill();
// počkáme na zabití procesu, maximálně 1 s
process.waitForFinished(1000);*/
emit destroyMe(this, true);
return;
}
// smyčka kontrolující, zda uživatel stiskl „ZABÍT“
while(m_kill || !process.waitForFinished(200))
{
// pokud ne, dále čekáme na dokončení procesu
if(!m_kill)
continue;
qDebug() << "killing" << m_command;
// zabijeme proces
process.kill();
break;
}
// počkáme na zabití procesu, maximálně 1 s
process.waitForFinished(1000);
// příkaz doběhl
emit done(m_command, m_infile, m_kill ? 137 : process.exitCode());
// vyžadáme zničení objektu
emit destroyMe(this, !m_kill);
}
Není-li vám něco jasné, určitě se zeptejte v diskusi. Zrovna tak tam napište, když v programu najdete chybu; hodně jsem jich opravil při testování, ale jsem jen člověk, mohl jsem něco přehlédnout.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
.
)
Dakujem za namahu a ochotu vysvetlovat pre niekoho mozno trivialne veci.
Pre prilezitostneho programatora ako som ja je to 100x nazornejsie ako dokumentacia QT.
este raz dik