abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 08:00 | Zajímavý projekt

    LCARS Desktop Environment, zkráceně lcarsde, je desktopové prostředí přinášející na linuxový desktop rozhraní LCARS ze Star Treku. Představení na YouTube na kanálu Chris Titus Tech. Autorem prostředí je Andreas Tennert

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:44 | Komunita

    Canonical a Microsoft oznámili spolupráci na podpoře .NET 6 v Ubuntu. V Ubuntu 22.04 LTS lze .NET 6 jednoduše nainstalovat pomocí "apt install dotnet6". K dispozici jsou také kontejnery dotnet-runtime, dotnet-aspnet a dotnet-deps.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 16:22 | Nová verze

    Debian slaví 29 let. Ian Murdock oznámil vydání "Debian Linux Release" 16. srpna 1993.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 15:55 | Zajímavý projekt

    Nadace UBports oznámila podporu Ubuntu Touch pro Fairphone 4 v UBports instalátoru. Tato verze je založena na Halium 11.

    joejoe | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Komunita

    Na letošním DEF CONu byl mimo jiné prezentován rootnutý displej z traktoru John Deere. Sick.Codes na něm pařil agro Dooma. Uvnitř displeje běží Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 12:33 | Nová verze

    ChimeraOS byla vydána ve verzi 34. Jedná se o linuxovou distribuci vycházející z Arch Linuxu zaměřenou na hráče počítačových her.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:00 | Nová verze

    Byla vydána beta verze GNOME 43. Přehled novinek v souboru NEWS. Vyzkoušet lze instalační obraz GNOME OS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.8. 22:44 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 13. Více na blogu věnovaném vývojářům a samozřejmě v poznámkách k vydání na AOSP (Android Open Source Project).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.8. 16:11 | Komunita

    GNOME slaví 25 let. Přesně před pětadvaceti lety odeslal Miguel de Icaza do diskusního listu GTK+ email, který je považován za zahájení projektu GNOME, jehož cílem bylo vyvinout prostředí podobné CDE a KDE, ale založené výhradně na svobodném softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    15.8. 14:22 | Komunita

    Kamera Intel MIPI IPU6 v noteboocích Lenovo ThinkPad X1 Carbon nebo Dell XPS 13 9315/9320 potřebuje na Linuxu proprietární firmware. Navíc aktuálně běží pouze na opatchovaném Linuxu 5.15. Nejenom Greg Kroah-Hartman z těchto důvodů koupi těchto notebooků nedoporučuje. Zajímavé je, že Dell XPS 9315 získal certifikaci pro Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    Audioknihy ve srovnání s knihami tištěnými (papírovými nebo elektronickými) poslouchám
     (36%)
     (2%)
     (8%)
     (54%)
    Celkem 244 hlasů
     Komentářů: 3, poslední včera 16:56
    Rozcestník


    Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)

    23. 3. 2009 | David Watzke | Programování | 24371×

    Když je řeč o GUI v Qt 4, nelze se nezmínit o Qt Designeru, který slouží k rychlému návrhu uživatelského rozhraní. V tomto díle se budeme zabývat relativně novým programem Qt Creator, který do sebe integruje Qt Designer, ale hlavně poslouží jako plnohodnotné IDE.

    Qt Designer

    Qt Designer je nástroj pro návrh grafického rozhraní. Umožňuje vytvářet grafické rozhraní prostým přetahováním widgetů do okna. Widgetům poté můžete nastavit vlastnosti a snadno je zakomponovat do různých rozložení (layoutů) a následně dle potřeby propojit požadované signály se sloty. A to vše snadno a graficky.

    Samozřejmě, že nelze vytvořit příliš smysluplnou aplikaci jen pomocí klikání a přetahování, implementaci různých akcí si stále musíte napsat sami a ke zjednodušení této činnosti je zde jiný software...

    Qt Creator

    Qt Creator je relativně nové, ale již velmi schopné IDE určené pro programování za použití C++ a Qt 4. Obsahuje editor s kompletní podporou C++ (doplňování kódu, zvýraznění syntaxe a mnoho dalšího).

    Editor Qt Creatoru

    Jak bylo řečeno, integruje do sebe Qt Designer.

    Designer v Qt Creatoru

    Kromě toho má i zabudovaný Qt Assistant, takže kompletní dokumentace je vždy po ruce. Tato součást je propojená s editorem tak, že stačí kurzorem myši najet na Qt objekt nebo metodu, zmáčknout F1 a relevantní dokumentace se objeví v panelu hned vedle kódu. Dále je k dispozici debugger (používá se GDB), podpora různých SCM (Git, Subversion (SVN) a Perforce) a další věci.

    Ukázkový program - seznam

    První program, jehož GUI navrhneme pomocí Designeru, bude celkem prostý seznam s možností přidávání, odebírání, načítání a ukládání položek.

    Spustíme tedy Qt Creator, vytvoříme nový projekt (Ctrl+N) a vybereme šablonu "Qt4 Gui Application". Zvolíme název aplikace (třeba seznam) a cestu, kde se má vytvořit adresář se zdrojáky. Dále se nás Creator ptá, jaké moduly budeme v projektu používat, přičemž QtCore a QtGui jsou zaškrtnuté napevno. Zatím nebudeme potřebovat nic extra, takže přejděte dále a pojmenujte si nějak hlavní okno aplikace (výchozí název MainWindow je ale docela příhodný). Dále je zde na výběr widget, který bude základem hlavního okna, a my z minulého dílu víme, že pro hlavní okno je obvykle vhodné použít QMainWindow. Zbytek není potřeba měnit, takže přejdeme dále a klikneme na Finish.

    Vytvořil se projekt se 4 soubory. Soubor seznam.pro je makefile pro qmake, main.cpp akorát spouští aplikaci (vytvoří a zobrazí hlavní widget), soubory mainwindow.h a mainwindow.cpp implementují hlavní okno, takže vlastně jedinou novinkou je pro nás mainwindow.ui.

    Soubory s příponou .ui obsahují XML kód, který nese informace o navrženém widgetu, jako třeba vlastnosti (výchozí velikost, rozmístění) a propojení signálů se sloty. Takové soubory se pak při kompilaci automaticky převedou nástrojem uic na standardní hlavičkové soubory C++. V tomto případě z mainwindow.ui vznikne ui_mainwindow.h, kde bude implementovaný navržený widget. My si potom v mainwindow.cpp vytvoříme instanci tohoto widgetu a doděláme ručně, co je třeba, tzn. především prvky, které nesouvisí s GUI.

    Pokud máte nainstalovaný Designer a kliknete v Creatoru na mainwindow.ui, neotevře se vám soubor v textovém editoru, ale rovnou v zabudovaném Designeru. Uprostřed je naše nové okno, do kterého můžete z levého panelu přetahovat ovládací prvky. Přetáhněte do okna jeden seznam (List Widget), 4 tlačítka (Push Button) a jedno textové pole (Line Edit).

    Designer v Qt Creatoru 2

    Teď by se hodilo tlačítka nějak uspořádat, tak je všechny postupně označíme a vložíme je do horizontálního rozložení (Ctrl+H):

    Designer v Qt Creatoru 3

    Tlačítka jsou uspořádaná. Nyní označíme textové pole, nově vytvořené horizontální rozložení s tlačítky a seznam a to vše vložíme do vertikálního rozložení (Ctrl+L):

    Designer v Qt Creatoru 4

    Nakonec ještě klikneme někam do prázdného místa v okně (čímž označíme MainWindow) a znova klikneme na vertikální rozložení, což způsobí to, že se všechna rozložení budou přizpůsobovat velikosti okna. Pokud jste postupovali správně, výsledkem by mělo být toto:

    Designer v Qt Creatoru 5

    Dvojkliknutím na tlačítko přepíšete jeho text. Napište na tlačítka (postupně) Add, Remove, Load a Save. (To znamená Přidat, Odebrat, Načíst a Uložit.)

    Pro zachování přehlednosti je docela důležité přejmenovat alespoň ty proměnné, se kterými budete pracovat ručně. To se dělá tak, že označíte objekt (v našem případě tlačítko) a v editoru vlastností, který je standardně na pravé straně, změníte "objectName". Přiřadíme tlačítkům postupně názvy addBtn, rmBtn, loadBtn, saveBtn. Dále klikněte na seznam (List Widget) a v editoru vlastností napravo si mezi vlastnostmi zděděnými ze třídy QAbstractItemView najděte vlastnost "selectionMode" a nastavte ji na ExtendedSelection, čímž umožníte vybrat v seznamu více položek najednou. Nahoře v okně je jakýsi náznak menu a nápis "Type Here", tak tam dvojklikneme a napíšeme tam "File". Otevřeme si nově vytvořené menu "File" a dalším kliknutím na "Type Here" si v této nabídce vytvoříme položku s "Quit".

    Designer v Qt Creatoru 6

    Zkusíme přiřadit položce "Quit" klávesovou zkratku. Na screenshotu výše jsem úmyslně zabral i kousek editoru akcí, ve kterém se nám před chvílí objevila položka actionQuit, na kterou nyní klikneme. Otevře se dialog, ve kterém klikneme do textového pole vedle nápisu "Shortcut" (zkratka) a následně zmáčkneme nějakou klávesovou zkratku. Vhodná je třeba Ctrl+Q.

    Designer v Qt Creatoru 7

    Nakonec ještě klikneme pod menu pravým tlačítkem myši a zvolíme "Remove Tool Bar", protože panel nástrojů teď nebudeme potřebovat. Podobně můžete odstranit i Status Bar (stavový řádek). Tolik tedy ke grafickému rozhraní. Zbytek musíme ručně naprogramovat.

    Než se pustíte do psaní kódu, není úplně od věci projekt sestavit, aby se vygeneroval zmiňovaný soubor ui_mainwindow.h a fungovalo nám doplňování kódu. To uděláte snadno přes Build -> Run (Ctrl+R). Program se zkompiluje a spustí, ale nic neumí, takže ho vypneme a tento drobný nedostatek napravíme.

    Programování

    Základem aplikace je jako vždycky main.cpp, ve kterém provádíme pořád to samé. Tentokrát tam vytvoříme instanci naší třídy MainWindow.

    mainwindow.h je automaticky vygenerovaný, jen jsem do něj přidal prototypy vlastních metod.

    #ifndef MAINWINDOW_H
    #define MAINWINDOW_H
    
    #include <QMainWindow>
    #include <QSettings>
    
    // dopředná deklarace ve jmenném prostoru Ui, který
    // používá námi navržené rozhraní
    namespace Ui
    {
    	class MainWindow;
    }
    
    class MainWindow : public QMainWindow
    {
    	Q_OBJECT
    
    public:
    	MainWindow(QWidget* = 0);
    	~MainWindow();
    
    private:
    	Ui::MainWindow *ui;
    	void checkSettings(QSettings&);
    
    private slots:
    	void addItem();
    	void removeSelectedItems();
    	void loadSettings();
    	void saveSettings();
    };
    
    #endif // MAINWINDOW_H
    

    mainwindow.cpp: implementace hlavního okna.

    #include "mainwindow.h"
    #include "ui_mainwindow.h"
    
    #include <QDir>
    #include <QMessageBox>
    
    // cesta ke konfiguračnímu souboru
    const QString CONFIG_FILE(QDir::homePath() + "/.seznam.ini");
    
    MainWindow::MainWindow(QWidget *parent)
    	: QMainWindow(parent), ui(new Ui::MainWindow)
    {
    	// proměnná "ui" ukazuje na instanci grafické části našeho hlavního okna
    	// a jsou přes ní dostupné všechny objekty, které jsme si připravili
    
    	// tento příkaz načte rozhraní, které jsme si připravili
    	ui->setupUi(this);
    
    	// "Quit" zavře okno (jelikož je hlavní, tak zároveň ukončí program)
    	connect(ui->actionQuit, SIGNAL(triggered()), this, SLOT(close()));
    
    	// zavolá addItem() při stisknutí tlačítka "Add" nebo klávesy Enter
    	connect(ui->lineEdit, SIGNAL(returnPressed()), this, SLOT(addItem()));
    	connect(ui->addBtn, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(addItem()));	
    
    	// "Remove" odstraní vybrané položky
    	connect(ui->rmBtn, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(removeSelectedItems()));
    	// "Load" načte nastavení
    	connect(ui->loadBtn, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(loadSettings()));
    	// "Save" uloží nastavení
    	connect(ui->saveBtn, SIGNAL(clicked()), this, SLOT(saveSettings()));
    }
    
    void MainWindow::addItem()
    {
    	// uložíme si text zadaný do textového pole
    	QString text = ui->lineEdit->text();
    
    	// přidá položku s uživatelským textem (pokud byl zadán)
    	if(!text.isEmpty())
    		ui->listWidget->addItem(text);
    
    	// vyprázdní textové pole
    	ui->lineEdit->clear();
    
    	// zaměření se vrátí zpět na textové pole, aby uživatel rovnou
    	// mohl vložit další položku
    	ui->lineEdit->setFocus(Qt::OtherFocusReason);
    }
    
    void MainWindow::removeSelectedItems()
    {
    	// získáme seznam vybraných položek
    	QList<QListWidgetItem*> items = ui->listWidget->selectedItems();
    
    	// a postupně je odstraníme
    	for(int i=0; i < items.size(); ++i)
    		delete items[i];
    }
    
    // uloží položky seznamu do nastavení
    void MainWindow::saveSettings()
    {
    	QSettings settings(CONFIG_FILE, QSettings::IniFormat);
    	checkSettings(settings);
    
    	// smaže staré nastavení
    	settings.clear();
    
    	// postupně uloží text jednotlivých položek do konfiguračního souboru
    	for(int i=0; i < ui->listWidget->count(); ++i)
    		settings.setValue(QString::number(i), ui->listWidget->item(i)->text());
    }
    
    // načte položky seznamu z nastavení
    void MainWindow::loadSettings()
    {
    	QSettings settings(CONFIG_FILE, QSettings::IniFormat);
    	checkSettings(settings);
    
    	// vyprázdní seznam
    	ui->listWidget->clear();
    
    	// postupně přidá do seznamu položky z konfiguračního souboru
    	QStringList keys = settings.allKeys();
    	foreach(QString key, keys)
    		ui->listWidget->addItem(settings.value(key).toString());
    }
    
    void MainWindow::checkSettings(QSettings& settings)
    {
    	// zapíšeme případné změny nastavení na disk
    	settings.sync();
    	// pokud není vše bez chyb, vyskočí varovný dialog s upozorněním
    	if(settings.status() != QSettings::NoError)
    		QMessageBox::warning(this, tr("Settings error"), tr("Can't read the application settings!\nFile: ") + CONFIG_FILE);
    }
    
    MainWindow::~MainWindow()
    {
    	delete ui;
    }
    

    A takhle to ve výsledku vypadá:

    Hotový program

    Závěr

    To je pro dnešek vše. Zkuste si navrhnout své vlastní uživatelské rozhraní a implementovat mu různé funkce.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Martin Stiborský avatar 23.3.2009 01:48 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Paráda. Díky za článek. Další díl bude tedy o čem ?
    Kvík ..
    David Watzke avatar 23.3.2009 06:45 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Qt Designer - vlastní widgety, signály a sloty. Tray ikona a drag & drop.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Saljack avatar 23.3.2009 11:07 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Super tray ikona a drag & drop, to je přesně ono. Zatím mám z tohoto super seriálu radost už se těším na příští díl. Fakt moc dík moc mi to pomahá Davide.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    Konqui avatar 23.3.2009 07:24 Konqui | skóre: 18 | blog: Konqui | Rožnov pod Radhoštěm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Neví někdo jak nastavit parametry pro překladač v QT Creator? potřeboval bych includovat nějaké hlavičkové soubory z /usr/include ale když ručně upravím makefile, QT Creator ho vždy přemaže nově vygenerovaným
    Open/save dialogy z GTK+ jsou nejkřiklavější ukázkou toho nejdebilnějšího software, co vůbec může existovat.
    23.3.2009 08:43 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Pokud Makefile myslis opravdu Makefile a ne konfiguracni soubor qmake tak se neni co divit ten se prave pomoci qmake generuje.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    Konqui avatar 23.3.2009 08:48 Konqui | skóre: 18 | blog: Konqui | Rožnov pod Radhoštěm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Aha. A nevíš jak mám QMake říct, aby mi do INCPATH v makefile vygeneroval i vlastní parametry?
    Open/save dialogy z GTK+ jsou nejkřiklavější ukázkou toho nejdebilnějšího software, co vůbec může existovat.
    progdan avatar 23.3.2009 09:48 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Vsechny promenne prekladace se daj nastavit v .pro souboru. Taky sem resil jak gcc vysvetlit ze chci includovat taglib a ejhle, staci jen CXXFLAGS= -ltag do .pro a funguje to.
    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    mirec avatar 23.3.2009 09:52 mirec | skóre: 31 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Podporuje to pokročilejšie veci ako napr. FIND_LIBRARY v CMake?
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    David Watzke avatar 23.3.2009 10:36 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    To není includování, ale linkování a v CXXFLAGS to nemá co dělat.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    progdan avatar 23.3.2009 10:43 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Funguje to, tak to tam asi ma co delat...

    Jinak sem tim chtel naznacit, ze zmena promennych v .pro opravdu funguhe :)
    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    David Watzke avatar 23.3.2009 10:57 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Funguje to, tak to tam asi ma co delat...
    Ehm... do CXXFLAGS patří optimalizace pro C++ kompilátor.
    LIBS += -ltag
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Konqui avatar 23.3.2009 11:02 Konqui | skóre: 18 | blog: Konqui | Rožnov pod Radhoštěm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Je někde dokumentace k tomu co které proměnné v .pro souboru znamenají a co do nich dát? Potřebuju includovat hlavičkové souboruy které jsou v /usr/include/apr-1 a /usr/include/subversion-1
    Open/save dialogy z GTK+ jsou nejkřiklavější ukázkou toho nejdebilnějšího software, co vůbec může existovat.
    David Watzke avatar 23.3.2009 11:04 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Samozřejmě, že je, Qt 4 má úžasnou dokumentaci a je na ní odkaz hned pod článkem: doc.trolltech.com. Konkrétně qmake Variable Reference.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    David Watzke avatar 23.3.2009 08:48 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Musíš tu cestu přidat do .pro souboru, je to myslim proměnná INCLUDES. Dává se to tam bez -I.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    David Watzke avatar 23.3.2009 11:06 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Ne, tak je to INCLUDEPATH a cesty se oddělují mezerami.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    23.3.2009 08:56 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)

    Zkus v QT Creatoru vlevo vybrat volbu Projects a potom se už snad doklikáš :-)

    Bedňa avatar 23.3.2009 07:40 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)

    Super, jedna otázka Davide čo hovoríš na Ultimate++

    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    mirec avatar 23.3.2009 08:35 mirec | skóre: 31 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše KDevelop, Qt Creator

    Trošku offtopic, skúšal tu už niekto KDevelop 4? Sémantické zvýrazňovanie a doplňovanie kódu už teraz vyzerajú veľmi zaujímavo. Ak ešte k tomu započítam to, že je to KDE aplikácia so všetkými výhodami má Qt Creator oproti KDevelopu (až výjde) čo ponúknuť?

    Ešte taká drobnosť ktorá mi v Qt Creatore vadí .. odsadenie tabulátorom. Dá sa nejako nastaviť aby to nepoužívalo medzery ale len tabulátor (pri písaní kódu viem nastaviť aby to použilo tabulátor, ale pri genrovaní triedy stále použije medzery.

    Mimochodom som tu jediný ktorému fakt vadí vzhľad Qt Creatoru? Pri zvyšku systému, ktorý používa decentný štýl Skulpture toto vyzerá ako z inej planéty.

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    23.3.2009 08:45 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    O ohledem na fakt ze KDevelop 4 je momentalne ve fazi beta bych to nevidel na moc vysoky pocet.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    Saljack avatar 23.3.2009 11:13 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    Já si teda myslím, že spíš do Qt Creatoru přibude KDE. Nevim ale C++ a Qt je v Qt Creatoru na jiné úrovni. A ten vzhled Qt Creatoru se dá změnit.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    23.3.2009 11:55 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    V Qt creatoru se KDE neobjevi ani nahodou. Urcite ne oficialni cestou.

    Podpora pro C++ v Qt creatoru je pomerne slaba. Postavil bych to nekam na cca. stejnou uroven jakou ma stary Kdevelop. Na Eclipse (to nejlepsi co se da momentalne pro C++ pouzivat) to proste nema. Novy Kdevelop ma tu podporu na totalne jine urovni.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    Saljack avatar 23.3.2009 12:02 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    Já měl na mysli spojeni C++ s Qt, jsem to blbě napsal. Si myslím že Qt Creator bude mít nějaké plug-in systém a v něm se přidá KDE. Myslíte, že se někdy dostane do Qt Creatoru python a pyqt. To by byl teprv mazec.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    David Watzke avatar 23.3.2009 12:27 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    Qt Creator už má plugin systém.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Saljack avatar 23.3.2009 13:08 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    V tomto případě je jenom otázka času než přibude KDE.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    mirec avatar 23.3.2009 14:31 mirec | skóre: 31 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    Hmm, nech hľadám ako chcem neviem nájsť kde sa tu dá zmeniť vzhľad. Nastavuje sa to niekde cez konfiguráky?
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Saljack avatar 23.3.2009 17:52 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    Tak je to jenom změní těch barev (tools => options => user interface color). Jinak si můžeš vybrat styl přes nastavení qt.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    mirec avatar 23.3.2009 22:01 mirec | skóre: 31 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    Eh tak to nič moc, stále vyzerá ako z inej planéty, ale už aspoň so správnou farbou (samozrejme ružovou ;) ).
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    23.3.2009 14:51 LukasT
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator

    Ja pouzivam KDevelop4. Obcas to niekde padne, pac je v stave beta 1. Zvyraznovanie super,

    podpora cmake je tez fajna. Programujem projekty v Qt, pripadne v nom robim na Krite a KDevelop4 mi dost krati cas.

    Doplnovanie kodu funguje moc pekne. Doporucujem aspon skusit.

    Saljack avatar 23.3.2009 17:53 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KDevelop, Qt Creator
    A je v kdevelopu nějaké propojení s qt designerem?
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    23.3.2009 21:59 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    V Designeru jsem teď dělal jeden projekt do školy, no ale naklikávat GUI už asi nebudu, člověku to ve výsledku moc práce neušetří.
    Několikrát se mi dokonce celý GUI nějak rozházelo a šlo jen špatně dát zptáky do kupy. A QtCreator z toho padal. Kdepak klikání, není nad kód...
    24.3.2009 11:28 vase jmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)

    jiste jste si vsiml, ze vas nazor je nazor mensiny. Jednou budete sedet v kancelari s tou 'vetsinou' a po case budete mit strach rici otevrene svuj nazor.  Klikaci zardousi jakykoliv pokrok, ale tak to ma asi byt ...

    David Watzke avatar 24.3.2009 12:35 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    No tady je důležitý aby člověk opravdu věděl co dělá. Když bude jen tak klikat aniž by tušil co se děje, tak je to k ničemu. Ale je to neškodný... Každopádně účel Designeru podle mě není ten, aby mohla programovat kdejaká lamka, ale spíš aby urychlil tu nudnou rutinní práci a ušetřil čas pro opravdový programování.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    24.3.2009 13:04 T.O.M. | skóre: 22 | blog: T.O.M.'s blog | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)

    Tak, tak. Designer sice neni vsemocny, ale podstatne urychli praci. Kdyz si clovek vytvori gui z kodu, kolikrat ho strukturuje tak, aby vsechny texty na widgetech nastavoval v jedne oddelene metode, ktera se pak da volat pri kazde zmene jazyka? (aniz by se musela aplikace restartovat nebo dialog destruovat a znovu vytvorit)
    Vetsinou si kazdy rekne, ze zmena jazyka kazdou hodinu je nepravdepodobna, vsechno nacpe do konstruktoru a mysli si jaky je machr, kdyz nepotrebuje designer :-D

    25.3.2009 09:05 luban
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Díky za seriál o programování v Qt. A pokud můžu navrhnout námět na některé další pokračování, tak se přimlouvám za ukázku vytvoření byť i třeba jednoduché CLI aplikace a k ní příslušného GUI (které umí číst a zobrazit výstup z CLI části).
    David Watzke avatar 25.3.2009 11:28 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Někdy se k tomu asi dostanu.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Saljack avatar 26.3.2009 15:22 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Mám nápad na další díl: Jak dělat dokumentaci pro Qt Assistant. Nějak nemůžu najít, jak na to.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    22.8.2010 17:09 jena
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Zkousim preklad dle navodu (nahore) - jsem objektovy zacatecnik. :)

    Pri prekladu v Qt Creator 1.3.1 Based on Qt 4.6.2 (32 bit) Built on Feb 16 2010 at 13:24:48 (Fedora13)

    hlasi

    error: ‘class QWidget’ has no member named ‘addItem’ a dal vsude tam, kde je ui->listWidget.

    V Qt Designer jsem prepsal nazev objektu tridy QWidget na listWidget - to nepomohlo.

    Prosim o pomoc. Dik
    9.12.2012 12:20 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Ahoj,

    píšu asi po třech letech od vzniku článku, tak jsem zvědavej, jestli mi někdo odpoví. Šel jsem na přidávání slotů klikáním a ne ručně, jak je tady popisováno - pravým tlačítkem myši na addButton, pak zvloit "Go to slot" a pak slot "clicked()..." třídy "QAbastractButton". To za mě vytvoří kostru funkce "void MainWindow::on_addBtn_clicked()". Do ní jsem zkopíroval tělo z článku. Taky to samo přidá protoyp funcke/slotu do header soubor. Nikde ale už jsem nenašel příslušnou funci connect()! Přesto to funguje. Vysvětlí mi to někdo? Díky. Mimochodem když zkombinuju obojí přístup, tak se volají oba sloty.

    Pavel
    9.12.2012 14:07 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Mrkni sem: connectSlotsByName
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    9.12.2012 23:09 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Ok, díky. Je nějaká rada, kterej přístup upřednostňovat? Pavel
    10.12.2012 07:22 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    Rada by tu bola, ale asi nie univerzalna ;-) Ja si rucne spajam signaly a sloty - koli poriadku, viem co je kde napojene. Pristup, ked vytvorim metodu, ktora sa mozno pri nejakej udalosti zavola (staci preklep a nefunguje to bez vyvolania vynimky alebo warningu) mi nepride spolahlivy.
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    11.12.2012 16:21 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Grafické programy v Qt 4 - 3 (Qt Creator a Designer)
    jj, takhle nějak jsem taky uvažoval, díky

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.