Portál AbcLinuxu, 10. května 2025 23:06
Od začátku roku se objevilo nejen mnoho nových fotoaparátů, ale také nové koncepty, které budou letos udávat tón. Spektrum digitálních fotoaparátů je nyní natolik nové, že jsem se jej rozhodl vyčlenit do samostatného článku, speciálu o fotopřístrojích.
Nebudu se samozřejmě věnovat „každému pitomému fotoaparátu či smartphonu“, co šel za poslední měsíce na trh. Většina toho jsou generické produkty a je pouze několik takových, které jsou skutečně zajímavé a znamenají určitý vývoj pro daný segment. Takže se podíváme na jednotlivé výrobce a co představili, zejména v souvislosti s významnou foto akcí CP+ 2015, která každý rok probíhá v Japonsku.
Canon všechny potěšil novými full-frame zrcadlovkami (full-frame = plná velikost snímače odpovídající kinofilmovému políčku 36×24 mm, tedy nikoli menší snímač / crop / APS-C). Ty jsou dvě (vlastně dvě varianty jedné: 5DS a 5DS R s lowpass a bez lowpass filtru) nesou 50Mpix+ snímač a efektivně+ fotí do rozlišení 8688×5792 (50,32 Mpix). Zatím ke snímači Canon nedává žádný nový procesor, takže jsou zde dva DIGIC 6, z nichž logicky plynou mnohé parametry, zejména omezení na 1080p video (nikoli tedy 4k). Další parametry jsou obvyklé v této třídě, která mimochodem na české poměry znamená cenovku za tělo 96, resp. 102 tisíc Kč.
Canon se tímto konečně přesouvá s rozlišením výrazně výše, posledních zhruba 8 let trávil čas s full-frame snímači někde v rozmezí 18 až 22 Mpix. Výrazně také překonává konkurenční firmu Nikon s jejími 36Mpix zrcadlovkami a Sony s její 36Mpix bezzrcadlovkou A7r. Co do rozlišení srovnává krok se středoformátovými přístroji, které svorně nyní používají Sony CMOS s efektivním rozlišením 50 Mpix a velikostí 44×33mm - jakkoli se to oproti 36×24 mm může zdát málo, tak snímač ve středoformátech je 1,7× větší než full-frame.
Canon u svých 50Mpix těl nastavil základní rozsah citlivosti na ISO 100 až 6400 s možností rozšíření až na 12800. Z toho je zjevné, že s procesory DIGIC 6, resp. současnou generací A/D převodníků a zesilovačů melou nová těla na hranici limitu. Není zde obvyklé ISO 51200 a vyšší, je jasné, že rozumně použitelná hranice bude maximálně někde kolem ISO 3200, tedy při 1:1 zobrazení. Díky převaze rozlišení z těchto zrcadlovek polezou rozumně velké tisky bez ohledu na ISO. Ale uvidíme, jaký bude celkový expoziční rozsah, ždímatelný z těchto nových modelů.
Když už tedy Canon tento významný krok udělal, je čas položit si otázku, jaký bude další krok. Jednoho dne totiž někdo přijde s větším rozlišením. Může to trvat řadu let, může to být cokoli typu 64 či 72 až 75 Mpix a jednoho dne se nepochybně dočkáme i 100Mpix+ full-frame fotoaparátů.
Nikon se zatím nikam nehoní, s prodeji 36Mpix zrcadlovek (nejprve D800 / D800E, nyní D810) může být jedině spokojen a tak soustředil své síly na uvedení speciálního modelu pro astro fotografii. Podobně jako v minulosti Canon se zrcadlovkami EOS 20Da a následné 60Da, i model D810A má IR filtr upraven tak, aby propouštěl na snímač záření vodíku, tzv. H-alfa pásmo neboli vlnovou délku 656,28 nm. Z úprav firmwaru tento přístroj disponuje režimem „Long Exposure M“, který umožňuje nastavit čas závěrky od 4 do 900 sekund (tedy do 15 minut).
Podobně jako bezzrcadlovky Olympus umí v LiveView zobrazovat průběžně probíhající expozici, takže při Bulbu se fotograf může podle živého měnícího se náhledu rozhodnout, jestli už je expozice dostatečná. V optickém hledáčku je možné vypnout kompletně všechny informace zobrazované OLED informačním displejem a umělý horizont má méně rušivou červenou linku. Cenu Nikon stanovil na 3800 dolarů, tento model se ale objeví v prodeji až v květnu.
Kam už nelze o moc dále jít s rozlišením, to je systém micro43. Ten využívá snímače s poměrem stran 4:3 (full-frame je 3:2) a 2,0× crop. Volně lze říci, že tedy těchto snímačů se do full-framu vejdou 4 kusy. Takže už současné micro43 bezzrcadlovky s 16Mpix snímači odpovídají bodovou hustotou/velikostí ~64Mpix full-framu - dosaďte si to do kontextu toho, že nejnovějším supehitem je 50Mpix full-frame Canon.
Zkrátka Olympus se nežene s rozlišením výše, namísto toho se rozhodl využít svoji skvělou stabilizaci posuvem snímače k tomu, aby její pomocí realizoval vícenásobné expozice. Nová bezzrcadlovka Olympus OM-D E-M5 II tak umí dělat sérii 8 dílčích expozic vždy s drobně posunutým snímačem, s jejichž pomocí skládá 64Mpix RAW, resp. 40Mpix JPEG za pomoci stále stejného 16Mpix snímače.
Systém je samozřejmě použitelný jen ze stativu, protože jde o 8 expozic s prodlevou na posuv snímače. Olympus sice slibuje, že s některým budoucím firmwarem bude možné dělat tyto expozice i z ruky, ale to jistě jen za vhodných světelných podmínek. Faktem ale zůstává, že ukázkové fotografie, které se dosud objevily, ukazují jasný nárůst detailů ve fotografii oproti standardnímu 16Mpix snímku. Má to samozřejmě ještě další omezení: i když fotíte ze stativu, tak pokud je ve scéně pohybující se objekt (ať už cyklista, nebo třeba větve stromu), tak na něm pohyb bude vidět. Podobně jako u prokládaného videa.
Že jde ale rozhodně o krok kupředu, byť s omezeným využitím, ukazuje i příklad Pentaxu, jehož představitelé oznámili, že i oni toto v budoucnu nabídnou.
Hovoří o tom v souvislosti s oznámenou full-frame zrcadlovkou, která je chystána na konec tohoto roku. Na výstavě CP+ 2015 byla k vidění maketa, takže na předběžné soudy je příliš brzy. Jestli Pentax zvolí 24Mpix snímač, či 36Mpix, to se teprve dozvíme. Jestli bude umět 4k video, nebo jen 1080p, taktéž. Stejné platí i pro vše ostatní, nicméně už byly ohlášeny i nové D FA objektivy, jelikož Petnax pochopitelně dosud v digitální éře uváděl jen APS-C objektivy, případně udržoval v běhu některé kinofilmové modely, například řadu Limited.
Otázkou ale je, jestli jeho full-frame zrcadlovka nepřichází pozdě. O zrcadlovkách se poslední měsíce říká, že jsou na počátku svého mírného úpadku, protože je již nějakou dobu válcují bezzrcadlovky (mezi nimiž lze ostatně koupit třeba 36Mpix Sony A7r, za cenu výrazně nižší než 36Mpix Nikon D810). Každý systém má své výhody i nevýhody, ale obávám se, že Pentax přichází ještě přímo ne s křížkem po funuse, ale právě kvůli malé nabídce full-frame objektivů to opět bude spíš věc pro menší okruh fanoušků, než že by byla šance, že novým přístrojem začne více ukusovat Canonu a Nikonu.
Zatímco Canon uvedl své 1,6×-cropové 24Mpix zrcadlovky EOS 750D a 760D, které vlastně nejsou až tak zajímavé (fakt sorry, Canone), Samsung posunul hranice. Nejprve představil 28Mpix APS-C hi-end model NX1, následovaný mainstreamovým NX500 se stejným snímačem. Podívejme se hlavně na NX1,kterým Samsung jasně útočí na veškerou konkurenci.
Samsung NX1 byl představen už v září na Photokině, ale až do letoška nebyl vlastně na trhu, navíc teprve firmware 1.2 z něj udělal plnohodnotný stroj. Považte: Samsung má k dispozici vlastní 31Mpix APS-C BSI CMOS snímač, ze kterého se efektivně používá 28 Mpix (6480×4320). ISO přitom nabízí NX1 v rozsahu od 100 po 25600 (51200), nese 209AF bodů v kombinaci fázových a kontrastních, přičemž pokrývají 90% záběru. Závěrka umí 1/8000, rychlost snímání je až 15 fps v plném rozlišení, jsou podporovány UHS-II SD karty, ale hlavně, tato bezzrcadlovka umí 4k video, tedy přesněji 3840×2160 v 25/30fps s kompresí H.265 a stereo zvukem. Nechybí konektor pro mikrofon a sluchátka, tělo je odolné proti nepřízni počasí a nechybí třeba ani USB 3.0, vedle obligátních HDMI (s nekomprimovaným výstupem se vzorkováním 4:2:0), Wi-Fi/NFC vč. /ac a také Bluetooth 3.0.
Samsung sám označuje tuto bezzrcadlovku za zabijáka full-framu. To je jistě hodně nadnesené tvrzení, protože oproti 36Mpix tělům možná nabízí dostatečnou kvalitu snímků, nicméně nový 50Mpix Canon je zcela mimo jeho rozsah. Ale pokud lze na nějakém přístroji ukázat, jak rychle roste segment bezzrcadlovek, tak po loňském Panasonicu GH4 to je tento Samsung NX1.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.