Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 17:19

Upgrade linuxového telefonu Freerunner

Pro majitele linuxového smartphonu Freerunner nabízí německá společnost Golden Delicious vylepšenou verzi motherboardu telefonu pod označením GTA04 ( ARM Cortex A8 processor@800 MHz, 512 MB RAM, UMTS 3.75G (14 MBit/s max.), integrovnaný Barometer, Gyroskop, Akcelerometr, Kompas, USB OTG 2.0, možnost připojení kamery). Motherboard je přímou náhradou stávajícího, jak po stránce mechanické, tak elektrické (připojení displeje, baterie, atd.). Dá se použít pro oba typy telefonů, tedy jak Freerunner, tak starší Neo 1973.

V nabídce je i omezený počet kompletních telefonů. Cena nicméně není z nejpříznivějších a aby jí bylo dosaženo, je nutné aby celkový počet objednávek dosáhl alespoň 350 kusů.

29.12.2011 21:28 | Hrabosh | IT novinky


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

29.12.2011 22:04 psonek | skóre: 20 | blog: psonek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Doufam, ze jim to nakonec vyjde a ten telefon si koupi dost lidi. Jestli ne, tak pochybuju, ze se jeste vubec nekdy podari udelat otevrenej telefon. Mam ho doma a myslim, ze je to hodne povedenej kousek HW.
29.12.2011 23:23 Tomas Vesely
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
No take jsem si ho koupil. Za to pohrani to nestalo. Vyzkousel jsem radu distribuci a ani s jednou to nebylo jako telefon pouzitelne. Jako vyvojarska hracicka to trochu poslouzilo, ale co na tom vyvijet?

Kdyz udelam srovnani(odstup asi 2-3 roky):

FreeRunner - mizerny display, baterie, pomale a casto nestabilni prostredi - 9000,-

LG OO - vcelku pouzitelny a oproti FR stabilni a rychly androidik - 4000,-

Jedina vyhoda FR, je ze je otevreny, je otazka, zda tato vlastnost je pro nekoho klicova. Vetsina lidi ho nakonec ulozi do skrine s pocitem, ze podporili neco otevreneho, z ceho mozna za hooodne dlouhou dobu bude neco pouzitelneho.
30.12.2011 00:01 Já
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Pokud je obden padající androidí šunt s lagujícím UI proti tomuhle… achjo. Nepřišel mi ten FreeRunner tak hrozný? Pravda, neměl jsem to, jen známý, který se mi pořád omlouval, že mi telefony nezvedá, jelikož tam zrovna má update, kde to nefunguje.
30.12.2011 09:38 Tomas Vesely
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Pokud je LG OO lagujici(me funguje po pul roce stale svizne, jediny problem s malou pameti na aplikace), tak FR byl 100x horsi. Sim kartu to zaznamenalo v kazde 3. verzi. Na aktivaci GPS jsem si musel dost dlouho pockat a bez sim se nechytala skoro vubec. Pokud se podarilo pripojit k wifine, tak to byl zazrak. U nekterych distribuci to fungovalo lip a u nekterych hur, ale ty jine zase nemely vhodne telefonni moduly. Jak jsem psal OO je oproti tomu zlaty a jestli, kdyz napisu aplikaci s kamerou, a spatne ji odeberu a je treba pro jeji znovuoziveni restart, tak to dokazu prekousnout.
30.12.2011 00:27 psonek | skóre: 20 | blog: psonek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
No ja tim myslel, ze mam koupenej GTA04 - to je ten novej ;-) Vydrz baterie by mohla byt u toho novyho teoreticky az 400 hodin v pohotovostnim rezimu.

Jinak display Freerunneru se mi naopak docela libi. Na slunku hruza, ale jinak v mistnosti mi subjektivne pripadne lepsi nez treba na N900, ale to je samozdrejme subjektivni. Spis mi vadi, ze Freerunner v nativnim rozliseni 640x480 nedokaze ani prehrat plynule video, coz u nove GTA04 neni nejmensi problem.

Pro zajimavost video, kde je videt, ze na GTA04 bezi neoptimalizovane GUI uz svizne
30.12.2011 08:40 Horác
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Ještě ho máš? Za kolik bys ho prodal?
30.12.2011 09:44 Tomas Vesely
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Jj, stale mi tu lezi. Bez SD karty, nabijecku snad nekde najdu, kabelu mam take hromadu. Rekneme 1500,-? Ale v podstate se ho zbavim za jakoukoli cenu, jsou uzitecnejsi hracky. Jsem z Teplic, jestli mas zajem, napis na turican0@gmail.com
30.12.2011 11:20 Horác
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Mejl odeslán.
30.12.2011 14:27 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner

Na tohle už jsem někomu odpovídal, možná přímo Vám ....

Já používam Freerunner jako jedinej telefon zhruba rok, od verze QtMoko v32 (ted je aktuálni v37) ... teda po tom, co jsem odstranil známe HW bugy a poladil hlasitost při telefonování (tak, aby si ostatní telefonisté nemysleli, že volám z válcovny plechů),: Telefonování, SMSky žádnej problém. I mail klient funguje dobře (dřív pop3, teď IMAP). Na Wifi se nemůžu stěžovat, sdílel jsem si přes ní GPRS připojení do laptopu a nepamatuju se, že by to spadlo. Podle GPSky jsem jezdil tu v ČR, v USA (stát WA) i v Anglii a celkem bez problémů - používám Navit. Navíc se z toho přes USB2Serial převodník domluvím s tachometrem v autě, SSHčknu se odkudkoli domů na server, nebo se přes OpenVPN připojím do domácí sítě atd.

Nevím, co z toho jinej telefon umí, nebo ne, ale rozhodne nesouhlasím s tím, že Freerunner je nepoužitelnej ....

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
30.12.2011 20:00 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Můžu se zeptat, jak je to teď v QtMoko s klávesnicí (kvůli těm SMS)?

Jeden z důvodů, proč používám Freerunner jen jako navigaci je ten, že na virtuální klávesnici se mi nedaří moc psát (v SHR jsem vyzkoušel všechny možné, ale nevybral jsem si).
31.12.2011 09:43 psonek | skóre: 20 | blog: psonek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
V posledni verzi (v37) je klavesnice, ktera kdyz se aktivuje, tak se rotuje obraz a ta klavesnice je pak celkem velka. Viz video: http://www.youtube.com/watch?v=WgZCWTrAev4
31.12.2011 12:11 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Díky, vyzkouším to. Na pohled to vypadá moc pěkně.
3.1.2012 20:29 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Jo, je to bezva - apt-get upgrade a objevila se... akorát mi tam chybí pomlčka, ale jinak je to velice prima vychytávka.

Celkově mě aktuální QtMoko příjemně překvapilo funkčností a stabilitou.
Vykook avatar 2.1.2012 15:36 Vykook | skóre: 23 | blog: Tomas
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
V podstate libovolnej smartphone tohle vsechno umi(mozna s vyjimkou toho tachometru).
Nejde nám o dobro druhých. Nejde nám o bohatství. Jde o čisté opojení mocí.
vlastikroot avatar 2.1.2012 23:07 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
N900 umi tohle vsecko. Ale freerunner byl prvni dotykovej telefon co jsem kdy drzel v ruce a urcite mi nepouzitelnej neprisel (zkousel jsem na tom snad vsecky mozny distribuce, kazda ma neco do sebe). Na svoji dobu uplne luxusni vec. Dneska uz trochu postrada svuj puvodni smysl (zamer byl mit telefon s linuxem, dneska je linux na velke casti).
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
29.12.2011 22:22 hacup | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Přemýšlel jsem o něm, ale 667euro je hodně brutální cena.
Sešívaný avatar 29.12.2011 23:06 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
To je. Dal bych za to max. 200. Telefon s takovými parametry má hodnotu tak 150 eur. Chápu, že to je unikátní projekt a že je to open source, ale platit kvůli tomu 4-5x víc fakt nechci.
mikirc avatar 29.12.2011 23:25 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Ta cena ten projekt asi pohrbi. Asi neni dost fanatiku do open source, kteri by ty prachy za to daly.
Byl jednou jeden...
29.12.2011 23:32 Tomas Vesely
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Krome ceny je to take oproti normalnim telefonum odporna cihla.
30.12.2011 00:19 Martix. | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
andree avatar 30.12.2011 09:06 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
nejak nechapem, naco vyrabat v dnesnej dobe vlastny hardver - nejaky telefon s tegra 2, pripadne n900ka mozu sluzit podobne...
30.12.2011 09:37 ehm ehm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Protože obshují nějaké proprietární technologie, ke kterým není k dispozici open source software?
30.12.2011 19:14 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Protože obshují nějaké proprietární technologie, ke kterým není k dispozici open source software?
On předřečník tohle nejspíš ví, ale pravděpodobně nechápe, že >to< někomu stojí za tu (skoro marnou) námahu a (prakticky vyhozené) investice. Osobně jsem přesně toho názoru taky...
pavlix avatar 1.1.2012 03:35 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Já jsem toho názoru, že hrát si s opensource má dalekosáhlejší smysl než hrát si s closedsource.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
andree avatar 1.1.2012 21:59 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
to je samozrejme pravda - na druhej strane ocividne je netrivialny problem ziskat aktualny hardver s dokumentaciou...

preto mam pocit ze by bolo lepsie pouzit trebars tu zmienenu tegra2 platformu, ktora je relativne ok (vsetky dolezite komponenty sa snad daju ovladat pomocou open source software), dostat konecne openmoko software do stavu, ze on bude mat zaujem aj niekto iny ako tych 100 geekov - a potom by sa videlo.

stav co je tam teraz je vajce vs. slepce - mam obavy, ze v tieni androidu, polo-mrtveho meego a openembedded atd. fakt nevedie sebavacsie usilie par ludi k nejakej buducnosti... gotta think big...
pavlix avatar 1.1.2012 22:34 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
to je samozrejme pravda - na druhej strane ocividne je netrivialny problem ziskat aktualny hardver s dokumentaciou...
Proto jsem rád, že se tím někdo zabývá, a že pak výsledky něčí práce takhle dostanu až pod nos.

Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
30.12.2011 10:34 linuxík
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dnešní doba holt opensource a linuxu nepřeje, zvítězila komerce. A vzhledem k tomu, jak se linuxový desktop ponořuje do čím dál horších sraček, už se to zřejmě ani nezmění.
30.12.2011 10:39 loki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Nemam takovy pocit. Ve spouste spolecnosti kolem mne v[iy]dam Linux nasazeny na desktopu, protoze je to efektivnejsi. Ale mozna se pohybujete v jine spolecnosti a mate jine zkusenosti...
poky74 avatar 30.12.2011 11:30 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner

Nebo je to prostě jenom troll, podle stylu psaní za který by se zřejmě styděl i retardovaný puberťák to tak vypadá.

Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
30.12.2011 12:25 smutny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Smutný ale je, že má pravdu. Osobně neznám někoho, kdo by byl s vývojem a směřováním kde nebo gnome desktopu spokojený ;(
30.12.2011 13:35 Rivon
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Proto se používá Openbox nebo XFCE, že?
poky74 avatar 30.12.2011 15:13 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner

Tak jsem asi první, staré gnome bylo dobré, ale tutéž funkcionalitu lze dosáhnout s mým openboxem a dejme tomu pypanelem, gnome 3 je něco nového a progresivního, další možnost volby, kde se drží stadartu, komu se nelíbí kde4, může používat dtarší verzi nebo její fork, komu se nelíbí nové gnome, může používat staré, nebo fork, proč je možnost volby problém? Já nechápu kde se v lidech bere ta vlastnost si stěžovat, ať už na cokoli...

Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
30.12.2011 14:30 tdvorak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Stejně tak i v mém okolí. Hlavně proto, že když se to jednou dá dokupy, tak už to pak jede a nedegraduje s věkem. Není třeba antiviru, kterej sežere půl výkonu stroje. Není třeba co rok reinstalovat zašvihanej systém. Mají to u nás programátoři, helpdesk, účetní. A všichni si to pochvalují.
Migi avatar 30.12.2011 14:32 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
šak, Linux je fajn aj pro retardovaný křečky, jen jim to někdo musi nainstalovat a řict jim kde je co, použivat to pak zmakne každé.
30.12.2011 15:24 tdvorak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Jak křečci nevím, ty u nás zaměstnáni nejsou. Máme tu jen inteligentní spolupracovníky, kteří s linuxem nemají problém :-)
30.12.2011 14:40 RapX
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
když se to jednou dá dokupy, tak se po aktualiaci vrátíme na začátek cyklu :D http://www.abclinuxu.cz/poradna/linux/show/351108
30.12.2011 15:21 tdvorak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Ano, to jsem zapomněl zmínit. Rozeběhnout Ubuntu LTS a raději neaktualizovat :-D
Migi avatar 30.12.2011 15:44 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
neaktualizovat nebo neupgradovat? V Debianu testing je to sic v podstate to same, ale upgrade u Ubu jest hop z 10.04 na 10.10 apod ne?
Migi avatar 30.12.2011 15:44 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
asi jako kdybych z XP na vistu nebo z visty na 7 přecházel upgradem. To bych si trouf tak doma, ale ve firmě nikdy.
3.1.2012 09:04 Foo Bar | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Zrovna tohle mají DEB distribuce poměrně dobře zvládlé... tj. problém je v tom, že si to netroufnete, nikoli v tom, že by to nefungovalo. To srovnání s Windows tady pokulhává na všechnu jednu nohu.
2.1.2012 22:05 Tomas Vesely
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Neřekl bych, že doba linuxu nepřeje - stačí se kouknout na statcounter, a je vidět, že je to s linuxem na destopu +- stejné, ne li lepší. Fandím OS, ale FR mi přijde jako značně nedořešená věc. Software lze možná doladit, ale proč nemůže otevřený telefon vypadat podobně jako ty neotevřené(tím myslím cena, váha, velikost displaye v poměry telefonu, atd.). Přijde mi, že FR vyvíjejí lidé, kteří nemají s profesionálním návrhem telefonů moc zkušeností. Ale třeba se to časem naučí.
pavlix avatar 3.1.2012 01:15 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Přijde mi, že FR vyvíjejí lidé, kteří nemají s profesionálním návrhem telefonů moc zkušeností. Ale třeba se to časem naučí.
A přestanou si hrát s Freerunnerem, že :). FR je třeba brát (či odmítnout) takový jaký je.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
3.1.2012 14:21 čha čha čha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Protoze a) FR delaji v Nemecku a ne v Cine, b) ho delaji ve velmi malych nakladech a je problem sehnat komponenty za rozumnou cenu...
5.1.2012 21:08 Martix. | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Neo FreeRunner (GTA02) != GTA04
30.12.2011 17:31 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Velká Písmena
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mohla by redakce redigovat také pravopis?
31.12.2011 15:00 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Velká Písmena

Nemohla! Za velká písmena si po oběde nedám viržínko ... kopíroval jsem to z webu a oni tam ty velký písmena mají a já jsem je zapomněl zmenšit.

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
30.12.2011 22:09 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Uz som sa zlakol, ze ten upgrade sa tyka SW - ze by sa nejakym zazrakom objavila plne funkcna distribucia...
31.12.2011 15:01 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner

Plně funkční software je IMHO protimluv :-)

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
1.1.2012 14:09 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
V pripade freerunneru urcite...
1.1.2012 16:52 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner

Trololo...

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
2.1.2012 14:53 loki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tyto Arm reseni se mi moc libi. Jejich cena je krasne prijatelna a jejich vykon s ohledem na spotrebu impozantni. Chtel bych se ale zeptat, jestli mate nekdo s danym (nebo podobnym) resenim realne zkusenosti. Jde mi o to mit proste nejakou desku s procesorem a pameti, do te narvat pametovou kartu (nebo pevny disk), nabootovat z neceho rozumneho (flashdisk, cd), nainstalovat system (debian nebo podobna distra) a fungovat. Proste arm-like pc :-)
multi avatar 3.1.2012 07:41 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
treba neco jako TouchBook

to neni problem, ale vetsina lidi chce stejne nakonec i hruby vykon a windows

pavlix avatar 3.1.2012 13:00 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
to neni problem, ale vetsina lidi chce stejne nakonec i hruby vykon a windows
Já nechci ani hrubý výkon (to mám na jiných strojích dostupných po síti), ani windows... ale když jsem si chtěl TouchBook koupit, nepovedlo se to.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Václav 3.1.2012 14:16 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Upgrade linuxového telefonu Freerunner
Pokud jde jen o desku, tak zajímavě vypadá nedávno ve zprávičkách vzpomínaný PandaBoard, popř. BeagleBoard a jako silně low-cost řešení Raspberry Pi (to už je ale hodně limitované nízkou operační pamětí)

S tou Pandou bych si nenáročný domácí desktop představit i dokázal.
Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.