Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 21:48
Nad tím, že trochu zkritizuji kapitalismus jsem již uvažoval delší dobu, ale pomyslná poslední kapka byl článek pana Alexandra Tomského
Byť si myslím, že pan Tomský poněkud zjednodušuje, asi bych s většinou věcí co píše i souhlasil, nicméně na rozdíl od něho si nemyslím, že kapitalismus je pejorativní označení. Též si nemyslím, jak sám nadpis mého zápisku napovídá, že by kapitalismus byl konečná forma společenského vývoje a v následujícím textu se pokusím nastínit proč. Začal bych dvěma citacemi z knížky nazvané Dance, Dance, Dance od japonského autora Harukiho Muramiho (uf, japonská jména se skloňují hrozně…):
After wasting so much pulp and ink myself, who was I to complain about waste? We live in an advanced capitalist society, after all. Waste is the name of the game, its greatest virtue. Politicians call it “refinements in domestic consumption.” I call it meaningless waste. A difference of opinion. Which doesn’t change the way we live. If I don’t like it, I can move to Bangladesh or Sudan.
I for one am not eager to live in Bangladesh or Sudan.
So I kept working.
Haruki Murakami, Dance Dance Dance,
překlad A. Birnbaum, Vintage Books London, 2003,
strana 12
Volně přeloženo
Mohu si stěžovat na plýtvání, vyplýtval-li jsem již sám drahně papírů a inkoustu? Konečně, žijeme v rozvinuté kapitalistické společnosti. Plýtvání je název té hry, její nevětší přednost. Politici tomu říkají „zušlechtění domácí spotřeby‟. Já to nazývám nesmyslným plýtváním. Rozdíl v názoru. Který ovšem nemění jak žijeme. Mohu se odstěhovat do Bangladéše, či Súdánu, když se mi to nelíbí.
Já sám však po životě v Bangadéši, či Súdánu právě netoužím.
Proto jsem nepřestal pracovat.
a druhá citace
Advanced capitalism has transcended itself. Not to overstate things, financial dealings have practically become a religious activity. The new mysticism. People worship capital, adore its aura, genuflect before Porsches and Tokyo land values. Worshiping everything their shiny Porsches symbolize. It’s the only stuff of myth that’s left in the world.
Latter-day capitalism. Like it or not, it’s the society we live in.Haruki Murakami, Dance Dance Dance,
překlad A. Birnbaum, Vintage Books London, 2003,
strana 55
Volně přeloženo
Vyspělý kapitalismus předčil sám sebe. Nechci přehánět, ale peněžní transakce prakticky přerostly v náboženskou aktivitu. Nové tajemno. Lidé vzývají kapitál, obdivují jeho pozlátko, rozplývají se před nablýskanými Porsche, či před cenami pozemků v Tokiu a vším co toto symbolizuje. Na jiné mytické věci již v tomto světě nezbylo místo.
Pozdní kapitalismus. Ať se nám to líbí, nebo ne, v takové společnosti žijeme.
Byť je to umístěno do kontextu japonské společnosti v 80. letech minulého století, myslím si, že jsou tyto poznámky trefné i dnes. Navíc hezky vystihují dva hlavní problémy, kterými současná společnost trpí a které nemají řešení typu volný trh si poradí sám.
Zde nemyslím odpad doslova, spíše přeneseně. Jistě, odpad sám je problém, ale pravděpodobně ne neřešitelný. Hlavním problémem je, že společnost je kvůli pokroku nucena se na produkci odpadu orientovat. Proč? Důvody jsou myslím zřejmé každému, kdo trochu zamyslí:
Jak vidno z výše uvedeného, jsme vlastně v situaci, kdy dochází k zvyšování produkce, umělého snižování kvality s cílem zvýšení poptávky, produkce zbytečností s cílem zvýšení poptávky za současného snižování potřeby lidských zdrojů, tj. přirozeně to vede k úbytku poptávky po práci a vyšší nezaměstnanosti. Současná společnost tedy vlastně dlouhodobě míří ke stavu, ve kterém je mnoho nezaměstnatných, pár bohatých, zbytky střední třídy, mnoho zbytečných a nekvalitních věcí, umělých potravin (amarouny ), atd.
Stát v současné podobě si nemůže dělat iluze, že by tohle byl schopen ufinancovat. Navíc je k tomu třeba přičíst jeden efekt vyspělé společnosti, který jsem doposud pominul, a tím je zvyšující se kvalita zdravotní péče. Ta s sebou sice na jedné straně nese zkvalitnění života, na druhé však i jeho prodloužení (to by se mohlo zdát jako pozitivum, ale kdo bude platit davům stoletých důchodců důchod? Nebo je budeme v 80 povinně střílet. Nebo budeme pracovat do 90?), a jeden velký strašák a tím je znekvalitnění genofondu lidstva, tedy v podstatě jakési obrácení evoluce. Dnešní medicína je schopná zachránit děti s takovými dědičnými chorobami, se kterými by se dříve nejspíš ani nedožili pohlavní dospělosti, a umožňuje jim další reprodukci a tedy i šíření defektních genů. Je to velké dilema. Na jedné straně je nelidské někoho nechat prostě umřít, když víte, že ho můžete zachránit a prodloužit mu život o stovky, ba tisíce procent. Na druhé straně víte, že společnosti jako celku to uškodí, neboť jeho dětem nejspíš budete zachraňovat život úplně stejně, atakdál. Tady by se mohla rýsovat naděje v podobě genového inženýrství, pokud tomu však nějací moralisté nezabrání…
Čili, sečteno a podtrženo, zdravotnictví je černá díra i bez korupce a zvyšující se kvalita zdravotní péče v důsledku vede ke zvyšování finančních nároků na léčení stále degenerovanější a starší populace.
V předchozím odstavci jsem se rozepsal více, tady bych to vzal stručněji. Mezi největší hrozby současné společnosti patří bezpochyby války a teroristické atentáty. Společnost, která je založená na honbě za ziskem a úspěchem místo tradičních hodnot jako láska, přátelství, rodina (tady bych podotknul, že pod pojmem tradiční rodina nemám nutně namysli rodinu v západním stylu, ale klidně i třeba harém, reverse harém, registrované partnerství apod.), tolerance, velkorysost. Jedinci jako Hitler, Breivik nebo Murdoch (abych to vzal trochu šířeji než jen maniaky) se snadněji objevují, nebo dokonce uplatňují ve společnosti, kde se buď snadno ocitnete na jejím okraji, jsou na vás kladeny přílišné nároky, které nejste schopni splnit, nebo společnosti, kde peníze znamenají moc a moc znamená peníze. Nepokoje v Británii či Breivikův masakr jsou jen špička ledovce.
A vše začíná výchovou dětí. Budou-li ty i nadále vedeny k tomu, že nejdůležitější v životě je být úspěšný a bohatý, těžko se současná situace zlepší.
Těžko říct. Kdykoliv mě něco zajímavého napadne, po chvíli si uvědomím, že je to utopie. Že v reálu to tak nikdy nemůže fungovat. Možná, že přece jen nejsnadnější z toho všeho je změnit společenské hodnoty. A úplně nejsnadnější je začít u sebe. Takže, nežeňme se hladově za penězi a úspěchem a buďme k sobě milí. Možná, že to pomůže.
PS: K překladům. Byť se domnívám, že anglickému textu skvěle rozumím, zjistil jsem, že přeložit to rozumně do češtiny ja patrně nad moje síly Můj mozek holt asi není na překlady stavěný. Umím přemýšlet v češtině, přemýšlet v angličtině, ale ve chvíli, kdy si nějakou myšlenku formuluji v jednom z těchto jazyku, stává se pro mě obtížné formulovat si tutéž myšlenku v jazyce druhém… Navíc, jde o překlad překladu, tj. dvojnásobný překlad. Bohužel, kompletní výše uvedené citace v japonštině se mi sehnat nepodařilo (a v češtině jsem je nehledal), takže původní záměr autora mi zůstal z části zastřen. Nicméně, kdybyste někdo měl tuhle knížku v japonštině nebo češtině, tak bych výše uvedené citace v těchto dvou jazycích uvítal. Pro snazší hledání přikládám částečné citace v japonštině, co jsem našel na webu (jak vidno, už samotný anglický překlad je poněkud volný
):
我々は高度資本主義社会に生きているのだ。そこでは無駄遣いが 最大の美徳なのだ。政治家はそれを内需の洗練化と呼ぶ
村上春樹 「ダンス・ダンス・ダンス」—41ページ
人々は資本の有するダイナミズムを崇めた。その神話性を崇めた。 東京の地価を崇め、ぴかぴかと光るポルシェの象徴するものを崇めた。 それ以外にはこの世界にはもう神話など残されてはいなかったからだ
村上春樹 「ダンス・ダンス・ダンス」—113ページ
Tiskni
Sdílej:
Narodil som sa v socializme, žijem v socializme a ak sa nenájde dostupné obídenie rýchlosti svetla, takmer určite v ňom zomriem.
K zdravotnej starostlivosti asi toľko, že spravidla ide iba o obyčajné naťahovanie dožívania, nie však užívania. Takže práca v 90 nehrozí.
K morálke. Hitler napríklad láskou (tzv. tradičná hodnota) prekypoval. Minimálne voči svojmu psovi a národu. Británia je zaujímavá, ale taký D-Fens by ti možno povedal, že zlyhaním je zbraňová legislatíva
Riešenie je, ale spočíva v eliminácii tzv. sociálneho štátu (podaktorí by povedali, že štátu ako takého), zbytočných regulácii a podobne. Predpokladám, že máte podobné pomery ako v SR, takže ak poviem, že viac ako 1/2 populácie je viac alebo menej závislá na štátnom cecku, bude zrejmé, prečo sa s tým veľa ľudí nestotožňuje (a okrem iného by to bola veľmi tvrdá rana diktatúre tzv. zastupiteľskej demokracie. Ďalší mínusový bod).
Dade, lidi jsou podle Vás jednodušší v tom, kde jsou odborníci nebo v tom, v čem plavou? Nebo je to podle jiného kritéria?
Riešenie je, ale spočíva v eliminácii tzv. sociálneho štátu (podaktorí by povedali, že štátu ako takého), zbytočných regulácii a podobne.
Vtipné nebo spíš smutné je, že zatímco prostředky mizí do černé díry zvané zkorumpovaný byrokratický aparát, modří komsomolci by rušili celý sociální stát a všem (vyjma sebe) utahovali opasky.
ak pod pojmom modrý komsomolec rozumieš človeka, ktorý chce obmedzovať výhody (sociálneho) štátu všetkým okrem seba, potom sa nedá inak než súhlasiť. Ak pod tým pojmom rozumieš niečo všeobecnejšie, potom ak máš záujem o môj názor na tvoj názoru, budem potrebovať nejakú definíciu modrého komsomolca.
Žádal jsem ho o přiblížení pojmu modrý komsomolec, snad opakovaně a slušně. Nikdy se mi nedostalo vysvětlení.To jste asi špatně četl. Taky se používá "modrý svazák". Je to označení pro "mladé, dravé, inteligentní" jedince, kteří opustí obvyklou míru racionality a přimknou se radostně ba přímo fanaticky k nějaké té ideologii, hlavně že jim slibuje vyřešení všeho vždy a všude, a samozřejmě ještě musí být ta "jediná správná". Tak nějak to bylo například začátkem 50. let minulého století v Česku a ta ideologie byla komunistická. Modří svazáci jsou pak přívrženci tohoto druhu k ideologickým proudům, co si v Česku dávají říkat "pravice". No a pokud už nevíte, co to byl "komsomolec" nebo "svazák", tak se vzdělejte v historii.
Teď se mi jen potvrdilo podezření, že pojem modrý komsomolec nepoužívá nikdo, komu záleží na slušné a věcné diskusi.Stejně jako rudý komsomolec, oranžový komsomolec, zelený komsomolec, apod.
Teď se mi jen potvrdilo podezření, že pojem modrý komsomolec nepoužívá nikdo, komu záleží na slušné a věcné diskusi.Kámen úrazu je právě v tom, že s (jakýmkoliv) "komsomolcem" věcná diskuse není zpravidla možná, právě proto, že se diskutuje jako komsomolec. A tím pádem často není v průběhu ani slušná. To je děsný, muset takhle poučovat o elementárních kulturních odkazech. Fakt vyrůstá národ negramotů, kteří za chvilku nebudou schopni chápat bez tuny vysvětlování ani pár vět.
Teď se mi jen potvrdilo podezření, že pojem modrý komsomolec nepoužívá nikdo, komu záleží na slušné a věcné diskusi.A ono někomu tady na takové diskusi záleží? Ano, najdou se lidé kteří dobře argumentují - ale stejně jim nevadí když diskusi někdo naruší a otráví, pokud tedy ten někdo je názorově kompatabilní. Protože to zda je člověk troll, hňup, demagog, komsomolec, zaslepenec nebo hňup nakonec vždy záleží na tom kam se názorově zařadí. Nebo přesněji řečeno nezařadi (protože kdo nejde s námi, jde proti nám, že). Já už resignoval už dávno a přizpůsobil se. Šance na to že se něco zajímavého dozvím pořád zůstává (naopak, na některé lidi musí člověk dost tlačit než se vymáčknou).
Ja som za zrušenie sociálneho štátu a necítim sa byť mimo a ani sa necítim ako člen organizovanej skupiny (dľa trestného zákona). Každopádne, povedal by som, že sa s tvojou predstavou modrého komsomolca označujúceho každého od stredu k ankap, nestotožňujem.
BTW, neuctievam nejakú kravu, ale slobodnú vôľu (napr. aj robiť sebeškodiace blbosti).
Každopádne argumentačnou výhodou proti štátnemu zdravotníctvu je, že vždy sa dá robiť drahšie a lepšie. Aby si mohol každému poskytnúť tú najlepšiu práve dostupnú starostlivosť, potreboval by si nekonečné zdroje. Keďže však zdroje sú konečné, niekto jednoducho skapať musí.
Tá prvá veta je bez ďalšej argumentácie nezmyselná. Slobodná vôľa a predstava nejakého prístupu zdravotnej starostlivosti sú (podľa mňa) dve rôzne veci a preto nevidím dôvod, prečo by bolo možné mať, v niektorých (azda vo väčšine) prípadoch, obe naraz a v rovnakej miere.
Ale teda, ak za rovný prístup k zdravotnej starostlivosti považujeme stav, kedy každý má nárok na nejakú určenú zdravotnú starostlivosť, potom ak je táto poskytovaná štátom, v tomto časopriestore to znamená, že štát získava prostriedky na jej úhradu prostredníctvom daní alebo iných vynútených platieb. A v tomto ja osobne vidím obmedzovanie slobodnej vôle, kedy tieto dane alebo platby musí platiť aj človek, ktorý o to nemá záujem.
Avšak v samotnej predstave uhrádzania určitej stanovenej zdravotnej starostlivosti každému človeku, nevidím problém.
K poslednému odseku, obávam sa, že je možné vybrať ľubovoľný ľúbivý ukazovateľ, ktorý bude v rozpore práve s priemernou dĺžkou života. Momentálne ma napadá prístup k marihuane na rekreačné účely alebo dotovanie hromadnej dopravy na krátke vzdialenosti pre každého (krátkou vzdialenosťou nech je vzdialenosť, ktorú s ohľadom na celkový fyzický stav tela, ten ktorý človek prejde do 30 minút). Určite sa dá ich dá nájsť viac.... než som stihol odoslať tento komentár, tak ma napadlo, že ten druhý mnou uvádzaný prípad môže mať súvis s opotrebovaním kĺbov najmä dolných končatín...Podľa mňa je amorálne, aby to musel podporovať človek, ktorý o to nemá záujem.
Samozrejme nielen možnosť neplatiť, ale s ohľadom na platiteľov ako ty aj nenárokovateľnosť (štátnej) zdravotnej starostlivosti.
Preto som dal čas, relatívne krátky, ktorý významnejšie nezasahuje do denného režimu, ale svojim obsahom môže prospievať zdraviu.
Vaše snaha debatovat s přesvědčeným "pravicovým" fanatikem je marná.čo na to povedať? Iba toľko, že na hlúposti nehovorím nič.
Tito lidé mají dominantní jedinou vlastnost - egoismus - proti tomu se nedá nic dělat a lze jen doufat, že to nebude časem chorobně převládající postoj.definuj slovo egoista v kontexte sociálneho štátu...
Pokud ano, v krátké době se tady všichni navzájem pozabíjíme.Nemyslím si.
Označení modrý svazák na většinu těchto lidí sedí velmi dobře...Zkoušel jste někdy diskutovat s kovaným komunistou? Je to skoro to samé.viz prvá veta mojej reakcie.
...
Ja zas nevidím, prečo by spoločnosť mala odmietnuť akceptovať, že niektorí ľudia si plne uvedomujú následky svojho konania, nech sa prejaví aj za 40 rokov. Ak odmietaš existenciu takýchto ľudí, potom musíš odmietať akékoľvek rozhodnutie akejkoľvek vyššej ľudskej autority (demokratická väčšina, diktátor...), pretože v dlhodobom pohľade je zlé.
Či je zdravotníctvo práve v USA vzorom neviem. Ak však niekto (ako pacient alebo platiaca/spolupodieľajúca sa organizácia) preferuje lacnejšiu dlhodobú udržiavaciu liečbu pred nákladnejším okamžitým riešením... Ale s tým sa musí vyrovnať akýkoľvek systém, ktorý aspoň trocha reflektuje (okamžitý) výkon. Tie, ktoré to nereflektujú čelia iným problémom.
..."ja se stejne duchodu nedoziju", pritom se podle prognoz doziji nejake osmdesatky kdyz da panbuhAle vzdyt to se nevylucuje. Kdyz jsem zacal delat, mel jsem to do duchodu "za 43". Po osmnacti letech prace to je "za 32".
Byly by k tomuto nějaké zdroje nebo odkazy? Anebo pokud to lze jednoduše ukázat, prosím, do tohoLínej jako prase, co? Nejradši všechno pod čumák. Vy jste taky žádné zdroje nebo odkazy k vašemu výplodu:
Je potřeba rozlišovat mezi statickou a dynamickou rovnováhou, a také záleží na to, v jakém časovém úseku a z jaké "vzdálenosti" se na systém, jehož rovnováhu posuzujeme, koukáme.neuvedl. Takže jste na s uváděním zdrojů řadě první. Jinak obecně v diskusi platí, že vy máte nějaký názor a nějaké argumenty a druhý má svůj názor a argumenty. Ani to, že dnes je díky Internetu tahle diskuse písemná, neznamená, že je vám partner v diskusi povinnen doplňovat vzdělání. Buď berte podnět a snažte se najíst si relevantní informace sám, anebo si zůstaňte hňupem co ví jen to, co mu někdo naservíroval až pod nos.
kapitalismus je především záležitost ekonomie, takže nějaké stěžování si na morálku společnosti je poněkud na nesprávném místěprotože jak Každý Pravý Ekonom (TM) dobře, ví, záležitosti ekonomie je třeba od společnosti a od lidských bytostí vůbec totálně oddělit a umístit mimo prostor a čas. Pak konečně začnou ekonomické poučky fungovat.
produkce odpadu se dlouhodobě ekonomicky nevyplácíJak psáno výše, v ekonomickém bezprostoří a bezčasí se prostě něco ekonomicky nevyplácí, takže to prostě neexistuje. Odpad je socialistická iluze, šmejdy jsou socialistická iluze (pokud se produkt podaří prodat, tak má tu správnou kvalitu) a nakonec i časem a prostorem omezený lidský život je jen socialistická iluze, která není ekonomickým faktorem, protože se dlouhodobě ekonomicky zcela zaručeně nevyplácí.
Experimentovat s tím, že se vraždy nebudou trestat společenských zřízením, ale trhem (najímáním žoldáků, kteří budou oplácet?), je šílený a nechápu, co k tomu lidi vede.
Cech vrahů? Nejsem proti.
Jestli jsem ho dobře pochopil, staví se za to, že by společensko-ekonomické zřízení nemělo diktovat lidem, jak mají nakládat s odpadem nebo jakou mají mít morálku.Skoro. Docela by mi stačilo kdyby se nadpis článku nejmenoval kapitalismus. Protože jsem se těšil na úvahu o evoluci peněžních systémů a ne na nářky na to jak jsou k sobě dnes lidi oškliví ála u piva v hospodě. S tím co říkáte Vy potažmo souhlasím taky.
Evropská civilizace na tom byla vždy podobně (nepočítám-li ten konzum, který přišel víceméně až s kapitalismem).
Stačí se podívat, jak se chovali například evropští kolonizátoři, když "obsadili" Ameriku.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.