Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 20:40

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Jan Drábek avatar 5.4.2009 21:28 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Hmm většina mýtů mě ani nezasáhla...

01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
belisarivs avatar 5.4.2009 21:43 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Jak chodi v televizi (nebo mozna uz ne) ty kratke porady o mytech a polopravdach od Besipu, tak tam prave rikali, ze zahrati motoru je treba. Meli tam nejake novejsi Volvo, ne nejakou starou sunku, takze to snad lze povazovat za aktualni.

IRC is just multiplayer notepad.
Luk avatar 5.4.2009 21:51 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Jde o to, jak to mysleli. Je samozřejmě blbost nastartovat a okamžitě vyjíždět. Olej v motoru potřebuje pár vteřin, aby se dostal všude, kam je potřeba. Ale to není zahřívání. Hovořil jsem o skutečném zahřívání, v řádu minut.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
5.4.2009 22:09 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Ale to zahrivani muze byt nekdy mnohem pohodlnejsi. Treba kdyz je takova zima, ze dvere na strane ze ktere fouka vitr nejdou otevrit.
=^..^= AmigaPower® avatar 5.4.2009 22:19 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Hmm, ale takový to nastartování než odhrabeš celý auto se nedá nazvat zahříváním motoru, to je zahřívání interiéru aby ti pak neumrzly koule :-D
Luk avatar 5.4.2009 22:36 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Uvítal bych vyhřívaný volant. Mají ho jen vozy jako Mercedes S, a to možná jen ve zvláštní výbavě (i když Opel už se chytil za nos a nabízí ho dnes u většiny typů, včetně Corsy). Přitom je to mnohem potřebnější věc než vyhřívání sedaček, které mají už i pojízdné nákupní tašky. Od zadku mi v autě nikdy zima nebyla (kromě aut s koženými sedačkami - ty bych si nikdy nepořídil, v zimě studí, v létě pálí). Zato mi v mrazech přimrzaly ruce k volantu, rukavice nosím do auta nerad.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
=^..^= AmigaPower® avatar 5.4.2009 22:53 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Zvlášť když člověk odhrabuje celý auto třeba v -15ti, to pak ten volant sotva udrží...
5.4.2009 23:07 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Uvítal bych vyhřívaný volant ...
Já bych zas v létě uvítal chlazený volant. Studený volant mi tolik nevadí (nedělá mi problém řídit v rukavicích), ale volant ohřátý sluncem na 70-80 stupňů, to aby byl člověk fakírem :-)
=^..^= AmigaPower® avatar 5.4.2009 23:09 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
To chce klimavolant! :-D
Luk avatar 5.4.2009 23:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
On by ho vcelku nebyl problém vyrobit. Na základě Peltierova článku by šel udělat volant, který by v zimě topil a v létě chladil. Mimochodem na to jsou samozřejmě patenty, tady (již vypršelý) a tady (dosud platný; nevím ale, čím se od toho předchozího liší).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Dalibor Smolík avatar 6.4.2009 12:17 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

O tom mi něco povídejte :-) Měl jsem čtyři roky služební Škodovku 105 S bez klimatizace v subtrobických podmínkách .. to jsem měl dlaně plné puchýřů.

Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
6.4.2009 13:39 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Coz o to, volant se nejak da osefovat, ale me se jednou povedlo po praci vsednout do sve luxusni S120L tmave modre barvy, notne rozpalene a malem jsem si udelal stresni okno. Rano mi zrejme totiz vypadl z kapsy sroubek, behem dne se rozpalil a ja mel kratasy :-D V prvni chvili jsem myslel, ze jsem si sedl na hrebik :-P

Dalibor Smolík avatar 6.4.2009 14:36 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Jo, taky dobrý. :-) Já jsem jel na nějaké důležité jednání, bílá košile, kravata, černé kalhoty. Večer jsem si však zapomněl v autě u řadící páky polorozbalenou tabulku čokolády. Druhý den stálo auto ve vedru, já jsem do něj sedl a rukou si přímo do té čokolády sáhl ... Dál snad vyprávět nemusím :-D


Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
6.4.2009 17:42 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Me se ted pres zimu roztekly nedojezene cokoladove kastany . Nastesti neopustily obal :-) Ve stodvace jsem mel v kastliku pravidelne vosk ze svicek.
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 17:46 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Ty svíčky jsi měl místo žárovek do světel, nebo jsi je rval rovnou do hlavy (motoru)? :-D
kotyz avatar 6.4.2009 17:59 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Na hrbitov a do svickovy omacky ;-) :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
6.4.2009 19:08 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Ne, delal jsem si z nich v praci svicinu :-)

Na hrbitov ;-)
Dalibor Smolík avatar 7.4.2009 10:45 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Takové svíčky se hodí k tomu, aby se člověk podíval do nádrže, je-li v ní dostatek benzínu. :-)


Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
=^..^= AmigaPower® avatar 7.4.2009 10:54 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
15:30 Poté co se kouř trochu rozplynul, rašpluji si z hlavy přiškvařenou čepici. :-D
xxxs avatar 7.4.2009 11:58 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
na to staci aj obycajna zapalka, motorka a zvedavy narkoman. motorku sa podarilo uhasit a narkomana zbit.
7.4.2009 08:40 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Mě spadl nedávno pod sedačku Romadur ( v pátek ).

V pondělí to vonělo tak, jakoby mi do toho auta někdo přes weekend nasr*l.

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
=^..^= AmigaPower® avatar 7.4.2009 10:43 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Výborný je taky dát někomu obal od syrečků do topení, fotr to kdysi udělal nějakýmu známýmu a ten pak tu dvanástsettrojku musel prodat :-D :-D :-D
7.4.2009 12:14 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Vyborna zbran hromadneho niceni byly taky uzenace v plastove vanicce. Kamaradi je jednou dostali na intru za topeni. Po trech tydnech se v pokoji nedalo vydrzet ani pri otevrenem okne a cervi marne lomcovali s krabickou aby se od toho salaveho tepla dostali pryc.

=^..^= AmigaPower® avatar 7.4.2009 12:31 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
U babky v činžáku zas větnamci vyhazovali odřezky masa do světlíku, taky libovka... :-D
Luk avatar 7.4.2009 12:34 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
On stačí obal od másla. Ten je o to záludnější, že se nějakou dobu nic neděje. Když se po určité době začne máslo rozkládat za vzniku kyseliny máselné, začne to teprve smrdět. A to vydatně a úporně.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
the.max avatar 7.4.2009 15:09 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
vidis, nemas takovej hnuj dmradlavej ani kupovat:-D
KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
7.4.2009 19:56 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Nevíš, co je dobrýho :-)
To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
8.4.2009 06:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
kromě aut s koženými sedačkami - ty bych si nikdy nepořídil, v zimě studí, v létě pálí
Asi bych měl napsat jeden "pirátský" díl automýtů o kožených sedačkách. Už tolik lidí mi říkalo, že by je do auta nikdy nechtěli, ale většinou jako důvody uvádějí různé pověry nebo výmysly. Společným znakem těchto lidí bývá, že se s koženými sedačkami ještě nesetkali a/nebo na ně nemají peníze, tak je raději pomlouvají.

Mýtus č. 1: v zimě studí, v létě pálí

Pokud se nejedná o nějakou koženku nebo poloplast (viz stará "embéčka"), tak je tohle neopodstatněná obava. Kvalitní kůže není lesklá, tudíž v létě nehrozí přilepení zadku v kraťasech nebo sukni. Navíc nechytá teplo o nic více než látkové sedačky. Záleží hlavně na barvě kůže/potahů. V zimě je to podobné; kvalitní kůži si člověk zadkem zahřeje rychleji než tvrdý potah, i když je samozřejmé, že pokud si někdo na sedačce vozí medvědí kožich, tak je na tom lépe. Kromě toho: když už má auto kožené sedačky (a není to veterán), tak bude mít i klimatizaci.

Mýtus č. 2: člověk se na nich více potí

Viz výše zmínka o klimatizaci. Nehledě na to, že dobrá kožená sedačka velmi dobře dýchá, takže je malá pravděpodobnost, že by se člověk i při delší jízdě potil (je-li auto rozumně větrané/klimatizované).

Mýtus č. 3: špatně se na nich sedí

To musí opravdu vycházet z nezkušenosti. Mám několik kamarádů, se kterými jsem absolvoval dlouhé cesty (v řádech tisíců kilometrů), z nichž všichni se nejprve kožených sedaček děsili a později pěli ódy, jak pohodlně se v nich sedí, když v tom autě člověk stráví většinu dne.

Mýtus č. 4: náchylné ke zničení/znečištění

Nožem se dá rozříznout asi každá sedačka, ale například vylité kafe se (při rychlé reakci) řeší mnohem lépe na koženém než látkovém povrchu. Je pravda, že pokud je kůže světlá, jsou na ní skvrny více vidět. Ale to platí i o potazích. Starší látkové sedačky často trpí "žmolkováním" a "vytaháváním" potahů. To se u kůže neděje (i když je pravda, že nekvalitní kůže se časem odře a později to přejde ve vyleštěnou plochu).

Pravda č. 1: jsou nechutně drahé

To je bohužel pravda, ale stojí to za to. Když jsem si kupoval poslední auto, tak jsem chtěl kožené sedačky, i když je to "jen" Peugeot 307 (a ještě kombík) - v prodejně říkali, že "třistasedmičku" s koženými sedačkami a automatickou převodovkou ještě nikdy neviděli :-)
Luk avatar 8.4.2009 13:10 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Pokud se nejedná o nějakou koženku nebo poloplast (viz stará "embéčka"), tak je tohle neopodstatněná obava.
Hovořil jsem například o kůži v Mazdě 6, Nissanu Maxima a dalších autech, se kterými jsem se svezl více kilometrů (krátká svezení nepočítám, tam člověk nemá příliš šanci zažít vlastnosti sedaček.
když už má auto kožené sedačky (a není to veterán), tak bude mít i klimatizaci
Jenže to znamená nastartovat (aniž by člověk nasedl), pustit klimatizaci naplno, namířit výdechy na ty sedačky, chvíli počkat a až teprve pak nasednout.

Ty ostatní připomínky považuji opravdu za mýty, proto jsem o ničem takovém ani nehovořil. Vadí mi jen to pálí/studí (hlavně to pálení, když jezdím v létě v kraťasech), a za tím si stojím.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
=^..^= AmigaPower® avatar 8.4.2009 13:53 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Měl jsem Subaru Legacy 1984 v černý kůži a tam si sednout, to bylo Fakt peklo, pokud stálo ve stínu s otevřenejma oknama, bylo to ale asi to samý co hadrový sedačky. Taky jsem měl tu možnost být á 200km vezen Cayennem se světle béžovejma koženejma sedačkama, no a mezi půlky mi pot taky tekl, to ale není kůží, ale tim že člověk prostě sedí. ;-)
8.4.2009 20:39 cadic | blog: cadic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

no co, socky s kajenem si nic lepsiho nezaslouzej. slusny auta maj sedacky klimatizovany zvlast B-]

=^..^= AmigaPower® avatar 9.4.2009 00:22 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Co dodat? Asi nic, taky jim to auto (kromě spotřeby a automatu) závidim... ;-)
9.4.2009 00:59 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
A pojištění... kdyby mi takové auto někdo dal, tak bych ho prodal...
=^..^= AmigaPower® avatar 9.4.2009 02:18 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
jj, to jec pravda ;-) ale dneska jsem se rozhlížel po H1 a to (asi) dělaj jen 6,5 benzín!!!!!
Fluttershy, yay! avatar 5.4.2009 22:39 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Člověk, jak píše kočkomil, může zahřívat také kvůli teplotě v interiéru a dobře si vzpomínám, že Škoda Octavia 1.9 TDi (rok výroby cca 2001) se běžně v zimě (kolem -10°C a méně) nechávala zahřát --- mj. kvůli spotřebě.
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Luk avatar 5.4.2009 22:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Hmmm, zrovna TDI se tedy v zimě opravdu zahřeje. A jestli to někdo dělal kvůli teplotě v interiéru, tak potěš koště :-D Právě motory TDI jsou pověstné tím, jak pomalu se ohřívají, a to i jízdou, nejen na volnoběh. Proto se doporučuje montáž nezávislého topení, které umožňuje mít v interiéru brzy přijatelnou teplotu.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
=^..^= AmigaPower® avatar 5.4.2009 23:00 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
To se dělalo kvůli spalinovejm filtrům, protože je jinak turbo hned zas*alo a rosvítila se kontrolka, pak bylo třeba ulet nějakej delší úsek na vyšších otáčkách, aby se to protáhlo a zhasla kontrolka. Nový Oktávky už tenhle problém nemaj. ;-)
Luk avatar 5.4.2009 23:09 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Nejen tohle, ale je právě problém se samotným ohříváním. Shodují se na tom všichni majitelé TDI (ať už v Octavii, Fabii, Golfu nebo něčem jiném), které znám.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
5.4.2009 22:43 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

mýtus o tom že motor není třeba zahřát je minimálně stejně, neli více rozšířený než mýtus o tom že motor je nutno zahřát. Jak už to tak bývá, pravda leží někde uprostřed. Definoval bych to tak že motor je VHODNÉ zahřát. Je tam totiž ve hře docela dost faktorů a nejde to zjednodušit na pouhé konstatování že se jen pálí zbytečně palivo a že si s tím elektronika poradí. Neporadí, snaží se ale se vším si neporadí. Ale popořadě. Motor na volnoběh spotřebuje necelý litr paliva, ve studeném startu o trochu víc. Kolik ho tedy zbytečně spálí během tříminutového zahřívání? Celkem vzato prd. Za jízdy spotřebuje dejme tomu průměrně 8 litrů na 100km, za studena v první chvíli strašně moc ale dejme tomu z praxe se ukazuje na prvních 3 kilometrech asi dvojnásobek průměrné spotřeby. Tak nějak mi to vychází horší než když mi ta studená jízda odpadne tím že to chvíli zahřeju na volnoběh. Olej. Nejde o to zda už je olej na všech mazaných místech, jde taky o jeho hustotu, o to zda ho čerpadlo dokáže čerpat dostatek aby se vytvořily vrstvy tam kde mají.A taky to jde těžko protože ten olej je jaksi hustej. Dál to máme teplotu svíček, ty mají určité vlastnosti při určitých teplotách. Velmi důležitá je teplota sacího traktu a spalovacích prostorů. Kapky paliva se srážejí na studeném kovu a to jednak dělá bordel v lambda regulaci směsi a navíc to smývá olejový film ze stěn válců. On takový moderní motor za studena pojede ale rozhodně mu to neprospívá. No ale to je přece jedno, ty dva tři roky to vydrží a pak pryč s tím. Přece nejsme socky abysme jezdili s tříletým autem žejo. Obecně ukazuje praxe že ve studeném provozu má motor asi dvojnásobné opotřebení než na dlouhých trasách. Takže moje stanovisko je, v zimě v mrazu nastartovat a pak jít ometat sníh a škrábat okna. Za tři minuty už motor poběží klidně, bez nadměrné spotřeby, bez nadměrných emisí, bez nadměrného opotřebení. V teple to samozřejmě není tak nutné ale i tak nezatěžovat příliš brzo. Dá se říct že jak se pohne teploměr tak motor začíná mít použitelnou teplotu.

Luk avatar 5.4.2009 23:07 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Definoval bych to tak že motor je VHODNÉ zahřát.
Jenže ono je vhodné zahřát celý systém, nejen motor. A to se při stojícím voze nezajistí.
Motor na volnoběh spotřebuje necelý litr paliva, ve studeném startu o trochu víc.
Ne o trochu víc, nýbrž o hodně víc. Nedokonalé spalování, zvýšené odpory atd.
Kolik ho tedy zbytečně spálí během tříminutového zahřívání? Celkem vzato prd.
To ano. Ovšem "celkem prd" se spotřebuje i při klidné jízdě.
Za jízdy spotřebuje dejme tomu průměrně 8 litrů na 100km, za studena v první chvíli strašně moc ale dejme tomu z praxe se ukazuje na prvních 3 kilometrech asi dvojnásobek průměrné spotřeby. Tak nějak mi to vychází horší než když mi ta studená jízda odpadne tím že to chvíli zahřeju na volnoběh.
Jenže ono jde o to, o kolik se to na ten volnoběh vůbec stihne zahřát. Hlavně diesely se ani po pár minutách volnoběhu téměř neohřejí, protože mají velkou hmotu a současně produkují málo ztrátového tepla.
Olej. Nejde o to zda už je olej na všech mazaných místech, jde taky o jeho hustotu, o to zda ho čerpadlo dokáže čerpat dostatek aby se vytvořily vrstvy tam kde mají.A taky to jde těžko protože ten olej je jaksi hustej.
Viz výše. I ten olej se prohřívá (a tedy ztrácí viskozitu) pomalu. V motoru se sice ohřeje, ale pak steče do studené vany, kde se zase ochladí.
On takový moderní motor za studena pojede ale rozhodně mu to neprospívá.
Jenže on mu neprospívá ani ten běh naprázdno. Klidná jízda ho nenamáhá o mnoho více.
Takže moje stanovisko je, v zimě v mrazu nastartovat a pak jít ometat sníh a škrábat okna.
A sousedé ti poděkují, že jim smrdíš před barákem.
Za tři minuty už motor poběží klidně, bez nadměrné spotřeby, bez nadměrných emisí, bez nadměrného opotřebení.
To nepoběží, protože se za ty tři minuty dostatečně neohřeje.
nezatěžovat příliš brzo
Samozřejmě. Žádné vytáčení ani žádné rvaní na nízké otáčky.
Dá se říct že jak se pohne teploměr tak motor začíná mít použitelnou teplotu.
To ovšem na volnoběh nastane až po poměrně dlouhé době. U dieselu ve větší zimě nikdy.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 19:56 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

no zřejmě jsi majitel nějakého zázraku který obrací teorie spalovacích motorů naruby. Vyvracet ti to nebudu, automobilní dogmata jsou většinou stejně iracionální a nesmyslná jako ta náboženská a úplně stejně nevyvratitelná. Já mám svýho starouška lunochoda hodně rád a ubližovat mu nehodlám. Je to ital a ti se dovedou hodně odvděčit ale taky pomstít. Hlavně za takovéhle zacházení. A proč výrobci doporučují nezahřívat? Existuje pro to odborný výraz: kurvítko.

6.4.2009 00:12 Trebus
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Dovolil bych si nesouhlasit. Četl jsem na toto téma několik článků a všude u moderních aut doporučovali motor nezahřívat - nastartovat, počkat pár vteřin a vyjet. I v manuálu k autu to výrobce doporučuje, nevím, proč by mi lhal :-).

=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 00:17 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Dovolím si nesouhlasit! Nejlepší je bezprostředně po nastartování pořádně zahrabat aby to pyštělo ještě na dvojku... :-D
6.4.2009 13:42 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

A co si představujete od slovem "pyštělo"?

=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 14:04 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
brmbrrrrmbrrrrrrrrrrmrbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrriííííííííííííÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍiíííííÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍííííiiiihnnnnnnhnnnnnnnnnnnn :-D
Jendа avatar 6.4.2009 16:04 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Nene, pyštělo je brmbrrrrmbrrrrrrrrrrmrbrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrryýýýýýýýýýýÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝ
ÝÝÝÝÝyÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝÝýý
ýyyyyyy
hnnnnnnhnnnnnnnnnnnn :-)
5.4.2009 23:11 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
I to má svůj význam. Motory jsou seřízené na "své" teploty a když jsou podchlazené, tak dochází k jejich většímu opotřebení. Tepelná roztažnost je sviňa. ;-)
andree avatar 5.4.2009 22:46 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

nejake referencie, merania atp. by boli? :))) nie, kazdopadne diky za zaujimave citanie.. :)

Luk avatar 5.4.2009 22:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Byly, ale musel bych to hledat. Zrovna třeba korozivní účinky některých chladicích kapalin po určité době jsou dost zajímavé (nejhorší byl Senal B, založený na propylenglykolu, už se asi ani nevyrábí; klasické výrobky Fridex dopadly vcelku dobře). Ty výsledky (tuším že z ÚVMV) tu mám někde ve štosu časopisů, teď to opravdu hledat nebudu.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 18:05 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Mám takový pocit, že jsem kdysi na jedno webu četl popisy účinků automobilové nemrznoucí směsi, ale ne na motor, nýbrž na systém vodního chlazení v PC, hlavně na jeho hliníkové části (bohužel se mi ho nějak nedaři vygooglit, už je to dost dávno). Podobný článek je i na PCTuningu, ale tam se řeší jen směsi určené speciálně pro počítačové vodní chlazení.
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 19:02 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
. ...popisy účinků automobilové nemrznoucí směsi . . . . na systém vodního chlazení v PC... .
Proboha proč tohle někdo testoval!?!?!? :-D :-D :-D
6.4.2009 19:10 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Byly doby, kdy se počítačoví vodníci museli bastlit. A co asi bylo nejblíž po ruce... ;-)
6.4.2009 19:15 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
No nejspíš proto, že v té době nebylo v dispozici nic jiného, profesionální produkty pro oblst vodního chlazení je otázka až zhruba posledních pěti let. Do té doby bylo nutné používat náhražky, například právě nemrznoucí směsi do automobilových chladičů nebo do okruhů vodniho topení.
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 19:49 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Proč ale nemrznoucí směs do chlazení počítače proboha ??!! :-D
6.4.2009 19:51 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
protože počítače s chlazením kapalinou jsou totiž děsně cool [chladné]
kotyz avatar 6.4.2009 19:54 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Kdyby zamrzly windowsy ... :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 19:59 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
:-D to jste měli napsat hned, že je to berlička pro widle :-D
kotyz avatar 6.4.2009 20:20 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Ostatni systemy muzou taky zamrznout, ale vetsinou se to nestava tak casto.
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
Luk avatar 6.4.2009 20:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Asi se někomu zdálo, že voda do počítače tak nějak nepatří :-D
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
kotyz avatar 6.4.2009 20:21 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
No to si s fridexem teda hodne pomoh :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
6.4.2009 22:56 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Nejsem si jistý, ale hlavním důvodem nejspíš byly inhibitory koroze, které jsou nutné, pokud se vyskytují v okruhu různé kovy (resp. kovy s různým elchem. potenciálem). Ethylenglykol nebo propylenglykol tam byly spíš jen do počtu :-)
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 23:03 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Dík za vysvětlení, teď už jsem si aspoň 100%ně jistej že tomu nerozumim. :-D
Luk avatar 6.4.2009 23:38 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Jenže ethylenglykol a ještě více propylenglykol jsou mnohem korozivnější než voda, jsou elektrochemicky aktivnější. Navíc se při vyšších teplotách (cca nad 100 °C) za přítomnosti některých kovů (např. hliníku nebo mědi) rozkládají a tvoří organické kyseliny, ty pak celou situaci ještě výrazně zhoršují. Bez patřičných inhibitorů a stabilizátorů pH se glykoly prakticky nedají používat k chlazení čehokoliv, ať už motoru nebo něčeho jiného.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
5.4.2009 23:50 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mýtus: Chladicí kapalinu není potřeba měnit
Kdo každý rok vyleje chladící kapalinu na silnici kvůli prasklé hadici, nemá problém. ;-)
Mýtus: Časté mytí autu škodí
To je pravda, slyšel jsem o případu, kdy chlapi smyli z auta hadicí bláto a upadla nádrž, kterou to bláto drželo.
Quando omni flunkus moritati
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 00:00 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
To je pravda, slyšel jsem o případu, kdy chlapi smyli z auta hadicí bláto a upadla nádrž, kterou to bláto drželo.
Souhlas, kamarád ostříknul svýho "novýho" (čti: nově koupeného, ojetého) Escorta Wapkou a tim tlakem slezla barva z předního nárazníku :-D
Jendа avatar 6.4.2009 00:06 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jo, jo, měsíc bezpečnosti silničního provozu...

Tady dali předloni před bývalý Armabeton ráno přenosnou třicítku a hned za ni postavili radar a dětičky s jablky a citróny. Až jim kolem poledne zásoba ovoce a pokutových bločků došla, třicítku sbalili a odjeli...
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 00:14 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
:-D To mi připomělo! Mně dali na takovou "zkratku" zákaz vjezdu s dodatkovou tabulí "vjezd vozidlům fimy XZY povolen", tak sem si udělal si šablonu a nastříkal tam traktor, no a už je tam dva a půl roku :-D
xxxs avatar 6.4.2009 01:30 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
si skaredy chlap, chovas hrozne zivocichy, pachas zlocin a pouzivas linux. kamo, teba caka dezintegracia, alebo aspon odobratie suciastok.
kotyz avatar 6.4.2009 12:29 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
LOL :-D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
Luk avatar 6.4.2009 00:38 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
I když tedy akce "jablko/citron" má něco do sebe. Kdybych se prohnal okolo školy rychleji a pak mi nějaké dítě říkalo "Pane řidiči, proč tu jezdíte tak rychle?", tak se asi budu cítit dost trapně ;-)
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 13:24 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
hned za ni postavili radar a dětičky s jablky a citróny.
Za obojí by zasloužili nakopat prdele. Za to první, protože je to sviňárna, za to druhý, protože dětičky maj bejt ve škole a ne pobíhat někde u silnice s ovocem.
Quando omni flunkus moritati
6.4.2009 12:12 freshmouse
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

> Duben je měsíc čeho? No přece bezpečnosti silničního provozu!

Každý den (týden, měsíc, rok, ...) je den (týden, měsíc, rok, ...) něčeho. Za chvíli budou vyhlašovat měsíc roku... Lze někde sehnat seznam těchto dat? Abych něco důležitýho nezaspal...

6.4.2009 12:33 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Kdo to roste nevim, ale existuje chlapek, kterej se bavi tim, ze vymysli na kazdy den nejake vyroci. Nevim jestli uz ma vsech 360 vyrocnich dni, asi uz jo.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 12:57 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
360 je stupňů ty trdlo ;-)
6.4.2009 13:02 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

To musel byt Nahlovsky aka Posledni Krusnohorec. To je vymrely narod, ktery mel 364 svatku a jeden jedniny pracovni den. Na ten si zpravidla Krusnohorci brali dovolenou, aby si odpocinuli :-)

Fluttershy, yay! avatar 6.4.2009 13:09 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Na Wikipedii? Na třídním webu to máme (teď nevím odkud).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
6.4.2009 12:15 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Tak tu mame dalsi dil serialu "vybereme nejakou situaci, ktera nastava zridka, dokazeme sve tvrzeni a zobecnime to" :-)

ad chladici kapalina: kolikrat si prisel o chladic/trubky/motor kvuli nemeneni?

ad zahrivani motoru: modeni auta dokazi zaridit, ze studeny motor nechcipa a tahne. Jak to zaridi se da poznat z okamzite spotreby :-)

ad caste myti autu skodi: Jake myti? V mycce? Wapkou? Rucne? Jak csto se ma myt auto od soli? Kazdy den? Jednou za mesic? Po kazde brecce? Krome toho, spina do tri milimetru izoluje, nad tri milimetry se loupe :-)

Ten serial se jmenuje "Automyty" protoze je vytvari?

=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 13:01 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
ad chladici kapalina: kolikrat si prisel o chladic/trubky/motor kvuli nemeneni?
Haló, je někdo doma? Chladící kapalina je olej, nikoliv voda! ;-)
6.4.2009 13:04 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

?

Co ti do toho chladice v ty W-we lejou? Nebo jsem fakt tak natvrdlej?

:-D

=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 13:12 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Vodu s nějakou nemrznoucí sra*kou, no a ta voda pak chladí ohřátou chladící kapalinu, kterou je olej. ;-)
6.4.2009 13:15 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Cim to jezdis?

:-D

=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 13:23 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Jinými slovy tvrdíš, že olej bezprostředně nechladí motor? :-D
6.4.2009 13:44 jozka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Stejne jako proudici vzduch. Pouze tvrdim, ze primarnim ukolem chladici kapaliny neni chladit olej, ale rovnou blok motoru. A pokud je rec o chladici kapaline, je rec o vode s nemrznouci sra*kou, nikolvi o oleji ;-)

Ja uz se lekl, ze mas nejake atomove hovado s primarnim a sekundarnim okruhem :-D

=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 14:01 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Tak to řeknu hned že kecám sra*ky, a né mně v tom nechat koupat, abych ze sebe udělal ještě většího vola :-D
nicméně našel jsem moc zajímavej článek...
Ke značnému odlehčení motoru přispěl unikátní chladící systém SACS (Suzuki Advanced Cooling System), který namísto běžného chlazení kapalinou používal chlazení hlavy válců a pístů olejem. Dosažená chladící účinnost byla dokonce lepší než u tehdy používaného vodního chlazení. Rozsáhlé použití metody konečných prvků při počítačovém návrhu motoru vedlo ke snížení tření a současně k úspoře hmotnosti – výsledkem byl motor o 10% lehčí oproti běžné kapalinou chlazené verzi.
a
Chladící systém těchto motorů je velmi jednoduchý, takřka bez poruchový a vyžadující minimální údržbu. Skládá se z olejového chladiče, dobrého olejového čerpadla, tlakových hadic a dostatečného množství kvalitního oleje. Množství a kvalita oleje je velmi důležitá pro tyto motory, protože zde olej plní dvě funkce současně. První funkcí je mazání a druhou ne méně důležitou je chlazení. Proto je velmi důležité udržovat hladinu oleje mezi ryskami označující minimum a maximum. Dle vlastních zkušeností Vám doporučuji udržovat maximální hladinu oleje. Olejová náplň může být až přes 4 litry. Nevýhodou takového množství oleje delší doba potřebná k zahřátí motoru na provozní teplotu. Výhodou je schopnost oleje udržet si provozní teplotu delší dobu po vypnutí motoru oproti motorům chlazených kapalinou.
6.4.2009 16:28 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Promin :-D

Ale jo, existuje spousta veci chlazenych olejem, jen mi to nestymovalo k autum ;-)
6.4.2009 17:59 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Nevím, jestli se kdy nějaké běžné motory chladily kompletně olejem, ale letecke motory používali často dost exotické chlazení (kvůli objemu a hmotnosti), třeba takový Rolls-Royce Merlin ze Spitfiru byl chlazený ethylenglykolem, což je vlastně "nemrznoucí směs" bez vody. A raketové motory se běžně chladí (a dokonce i mažou) vlastním palivem.
=^..^= AmigaPower® avatar 6.4.2009 19:03 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Do motorek ano. ;-)
Dalibor Smolík avatar 6.4.2009 13:21 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Aha, tak teď tomu už úplně rozumím. :-)

Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
Luk avatar 6.4.2009 16:06 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
kolikrat si prisel o chladic/trubky/motor kvuli nemeneni?
Jednou. Ale ne kvůli neměnění svému, nýbrž neměnění předchozího majitele. Těsnění už bylo načaté, takže pak jednoho dne prasklo.
Jake myti? V mycce? Wapkou? Rucne? Jak csto se ma myt auto od soli? Kazdy den? Jednou za mesic? Po kazde brecce?
Na způsobu mytí příliš nezáleží. Mýt auto od soli je dobré vždy, když je na autě nános, který rychle nezaschne.
Krome toho, spina do tri milimetru izoluje
Izoluje? Proti čemu? Leda tak proti tomu, aby se správně chladily důležité části, například olejová vana.
Ten serial se jmenuje "Automyty" protoze je vytvari?
Seriál je - stejně jako celý můj blog - mírně provokativní. Ale cílem Automýtů je mýty potírat, protože jsem zjevně hodně hluboko zakořeněné.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 16:26 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Myslim, ze na tesneni ma vetsi vliv 972 dalsich veci.

Na zpusobu myti zalezi. Prestal sem myt v mycce pote, co jsem z ni vyjel a mel jsem v blatniku deseticentimetrovy slic.

Pokazde, kdyz je nanos? Takze kazdy den :-)

To s tou izolaci byl vtip, promin :-)

Serial je provokativni a to tak, ze dost. Zejmena diky tomu, ze pausalizuje.
Luk avatar 6.4.2009 16:49 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Myslim, ze na tesneni ma vetsi vliv 972 dalsich veci.
Vliv může mít leccos. Například kyseliny v oleji, když se olej nemění, jak by se měnit měl. Nicméně účinky chladicích kapalin po ztrátě antikorozních vlasností aditiv byly jednoznačně prokázány a Škoda Auto kvůli tomu dokonce kdysi změnila prvonáplň chladicího systému (na kapalinu s trvanlivějšími aditivy).
Pokazde, kdyz je nanos? Takze kazdy den
Nejlépe každý den, nejlépe dokud je to ještě mokré - stačí dobře opláchnout vodou, bez použití saponátů. Samozřejmě, pokud je sucho, není to potřeba mýt.

Jinak abych se přiznal, mytí auta velmi zanedbávám. Je to časově náročné (u myčky je skoro vždycky fronta), takže k mytí se odhodlávám až tehdy, když už se nelze auta dotknout bez značného ušpinění se.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 17:31 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Vetsi vliv na tesneni maji jine veci nez pravidelna vymena. Kdyz to vezmu do dusledku, ve stodvace jsem ji menil celkem pravidelne, cele leto :-) A tesneni mi tam neprdlo samo, slo rovnou s blokem :-)

Ja na myti prdim taky. Na podzim to necham umyt s voskem a pak az na jare. Udelal jsem to zrovna dnes a doma se divili, ze mam tmave modre auto. Celou dobu si pry mysleli, ze je sede :-) Pri dnesni urovni antiokoroznich ochran na karoserii prd zalezi. Problem je spis v podvozku, ten toho nastrada vic a vic to tam vadi, ale to u normalni mycky stejne nevyresis.
Luk avatar 6.4.2009 17:48 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Na podzim to necham umyt s voskem a pak az na jare.
Já to při mytí před zimou nechám umýt naopak bez vosku a vosk pak nanáším ručně. Současně obnovuji také nástřik ("tekutý stěrač") na sklech.
Udelal jsem to zrovna dnes a doma se divili, ze mam tmave modre auto.
Zrovna jsem se vrátil od pumpy, kde jsem při příležitosti tankování chtěl rovnou nechat auto umýt. Ovšem smůla - myčka je rozbitá (je tu ve městě ještě jedna, ale ta má jen asi do 16 hod.) :-(
Pri dnesni urovni antiokoroznich ochran na karoserii prd zalezi.
Ona to není tak úplně pravda. Zinek funguje jako obětovaná anoda, čili ubývá. A ubývá tím rychleji, čím více působí elektrochemické vlivy. Pokud bude kastle zcela bez škrábanců jdoucích až na plech, tak s tím nějaká sůl nic moc neudělá. Ale u každého škrábance bude probíhat živá elektrochemická reakce, až se zinek spotřebuje natolik, že začne ubývat i plech.
Problem je spis v podvozku, ten toho nastrada vic a vic to tam vadi, ale to u normalni mycky stejne nevyresis.
I podvozek se antikorozně chrání (i když je to náročnější), ale málokdo nechává ty nátěry obnovovat. A i normální myčka, pokud umí mýt spodek, docela pomůže odstranit ty nejhorší nánosy se solí.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 18:34 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
hm, k tomu umývání od soli ... píšu si, co všechno chci mít v baráku, až ho budu stavět, a jedna z věcí, co mě napadla, je sprcha podvozku na vjezdu do garáže ... stačilo mi vidět, jak mi za poslední dvě zimy šly plechy doprdele ... takhle mi nerezla ani stará stodvacítka, jako mi to auto odchází teď, co jezdím po Brně a okolí ... tady v noci napadnou dva milimetry sněhu, který nejdýl do půl desátý samovolně odtajou i ve stínu, natož na silnicích na sluníčku, ale v pět ráno kvůli tomu vyjíždí na silnice sypače a solí a solí ... v kombinaci se štěrkem, kterej antikorozní vrstvy likviduje mechanicky (a občas i okna), je to fakt super :-/ (a samozřejmě naházet na silnici tuny štěrku je asi levnější, než aby to údržbářský auto jelo se spuštěnou radlicí a prohrnulo to, když už kurva tu radlici má a motá se na silnici)
Luk avatar 6.4.2009 20:23 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
v kombinaci se štěrkem, kterej antikorozní vrstvy likviduje mechanicky
Ten štěrk, to je hrůza. U nás se v centru sype jenom štěrkem, protože sůl je kvůli památkám zakázaná. Ne, že bych raději sůl, ale to už je lepší písek, samozřejmě s tím, že se po zmizení sněhu odklidí.
samozřejmě naházet na silnici tuny štěrku je asi levnější, než aby to údržbářský auto jelo se spuštěnou radlicí a prohrnulo to, když už kurva tu radlici má a motá se na silnici
U nás by toho moc neprohrnuli. Na hrbolaté dlažbě nebo dokonce na kočičích hlavách se jaksi radlice příliš používat nedá.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
7.4.2009 15:23 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Moje slova, za tu sul a sterk bych zabijel, az mam pocit, ze je za tim nejaka lobby prodejcu aut a autolakoven... kamos ma 2 roky starou mazdu 6, jak ta krasne kvete....

Luk avatar 7.4.2009 16:23 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
kamos ma 2 roky starou mazdu 6, jak ta krasne kvete....
Tak ať ji reklamuje (na tohle se vztahuje záruka), protože to fakt není normální. Kvetoucí Mazdu vyrobenou v posledních 15 letech jsem snad ještě neviděl, ať byla jakkoli stará.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 19:12 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
vosk pak nanáším ručně.

Na to jsem moc linej. Resp. naucil jsem se opotrebovavat auta tak, ze odejdou najednou :-)

až se zinek spotřebuje natolik, že začne ubývat i plech.

Za jak dlouho? Pokud to vydrzi bez rezi patnact let, tak to staci.

A i normální myčka, pokud umí mýt spodek, docela pomůže odstranit ty nejhorší nánosy se solí.

Urcite, ale kolik jich je?
Luk avatar 6.4.2009 20:28 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Urcite, ale kolik jich je?
Například i běžné myčky na pumpách Lukoil (bývalý JET) zvládají mytí podvozku. Je to v tom nejdražším programu (tuším 179 Kč).
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
6.4.2009 20:58 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
No, takze se shodneme na tom, ze jich moc neni :-) Ale uzitecna vec to je.
7.4.2009 15:24 Pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

No 15 let:

http://e46.bmwklub.cz/viewtopic.php?f=8&t=1789

7.4.2009 20:29 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

u starých škodovek těsnění pod hlavou odcházelo hlavně kvůli přehřátí. Neznám snad nikoho kdo by škoduli aspoň jednou neuvařil a to těsnění odejde buď hned anebo za pár týdnů až měsíců, ale odejde určitě. A jinak příčiny prdnutí těsnění se dají snadno najít na různých odborných automobilních webech, stačí použít vyhledávač. Ale nějak tam zapoměli napsat že hlavní příčinou je nevyměněná chladící kapalina....

Luk avatar 7.4.2009 21:07 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Ale nějak tam zapoměli napsat že hlavní příčinou je nevyměněná chladící kapalina....
Zato Škoda Auto nezapomněla změnit chladicí kapalinu dávanou do nových vozů poté, co se množily případy (tehdy u vozů Favorit a Forman), že majitelé zanedbávaly výměny a odcházelo jim kvůli tomu těsnění. Od Fridexu s tehdy předepsanou lhůtou výměny 2 roky se přešlo na kapalinu Frostox s kvalitnějšími aditivy, kde je lhůta výměny delší. Později i Velvana přešla na podobná aditiva a Fridexy G12 a G48 už byly v tomto ohledu lepší.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
Luk avatar 7.4.2009 21:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
majitelé zanedbávaly -> majitelé zanedbávali
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
7.4.2009 22:01 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

jestli ono to spíš nebude tím že ty motory dostaly hliníkovou hlavu. Prožranou hlavu od NEVHODNÉ chladící kapaliny už jsem viděl. Těsnění ne. Fridexy G12 a G48 jsou pokud vím oba schválené pro celohliníkové motory což starý fridex rozhodně nebyl. Anebo možná byl a navzdory tomu prožral občas dírečku, tohle si fakt nepamatuju. Já v té době chladil vzduchem. Tím nechci tvrdit že by se chladící kapalina neměla měnit! Ale těsnění pod hlavou je to poslední na co to má vliv. Sežere to chladič, hadice, koroduje motor, zanáší se kanálky bordelem, i tu hlavu to prožere. Tohle všechno samozřejmě až když se to fakt hodně přetáhne, většinou stejně až tak na hranici životnosti auta. Rozhodně bych to vyměnil při koupi ojetiny, stejně jako všechny ostatní náplně a filtry, kdoví co tam kdo nalil. Ale rozhodně bych netvrdil že když přetáhnu limit výměny tak mi to něco sežere. Jogurt v ledničce se taky nekazí podle hodin a kalendáře.

Luk avatar 7.4.2009 23:30 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
jestli ono to spíš nebude tím že ty motory dostaly hliníkovou hlavu.
Do značné míry ano. Hliníkové bloky se používaly už po několik generací škodovek, ale hlava je více tepelně namáhaná (což má vliv jak na působení kapaliny na hlavu, tak na průběh rozkladných reakcí katalyzovaných hliníkem).
Prožranou hlavu od NEVHODNÉ chladící kapaliny už jsem viděl. Těsnění ne. Fridexy G12 a G48 jsou pokud vím oba schválené pro celohliníkové motory což starý fridex rozhodně nebyl.
Starý Fridex Stabil pro tyto motory schválený byl, ale neosvědčil se (odcházela ale většinou právě těsnění, přímo hlava málokdy). Novější Fridexy mají mnohem lepší vlastnosti jak vůči hlavě (ať už je z hliníku nebo litiny), tak vůči těsnění.
Ale rozhodně bych netvrdil že když přetáhnu limit výměny tak mi to něco sežere.
Je to podobné, jako že přetažení výměnné lhůty brzdové kapaliny automaticky neznamená, že se při delším brzdění kapalina začne vařit. Ale fyzikálně chemické důkazy pro podstatně zvýšené riziko tady jsou.
Jogurt v ledničce se taky nekazí podle hodin a kalendáře.
Ale kazí. Všechny "živé" potraviny se kazí především podle mikrobiologické aktivity. A každý mikroorganismus má určitý rozmnožovací cyklus za určitých podmínek. Proto lze poměrně přesně říci (pro konkrétní podmínky, např. uchování při 5 stupních), za jak dlouho se mikrobiální vegetace rozšíří natolik, že se potravina zkazí (množení až do "nasycení" přibližně exponenciální). Podobná pravidla platí i pro potraviny, kde se sice mikroorganismy technologickou zlikvidují, ale zůstávají přítomny enzymy, které umožňují průběh určitých reakcí.

Jogurty nejím, takže s nimi nemám konkrétní zkušenosti. Ale třeba u masa nebo mléka se lze časovým hlediskem poměrně přesně řídit.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
9.4.2009 20:50 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

sice už to asi nikdo nebude číst ale nerad nechávám debatu načatou. To s tím kažením potravin je sice hezká teorie ale praxe je bohužel dost odlišná. To by ty potraviny musely být furt v té správné teplotě a v e stejném výchozím stavu. Takže pokud chodíš na nákup s termoboxem, do obchodu kde mají správně nastavené chlazení a žádný lempl nenechá ležet krabici na paletě protože si musí vypít kafe, náklaďák nestvrdnul v koloně na slunci a už vůbec se nedějou takové ty kejkle s nálepkama na balíčcích masa, oplachování šedivých klobás a podobně, tak to jo to by ty teorie asi mohly fungovat. Ale to pořád neznamená že když ten jogurt má datum spotřeby do 9 dubna tak se z něj dnes o půlnoci stane smrtící biologická zbraň. Totéž platí u té chladící kapaliny. Byla soustava při minulé výměně dokonale vyčištěná? Nepronikl tam olej nebo jiná chemikálie? Nedošlo k přehřátí, uvaření? Jezdilo to v ideálních podmínkách? Studený provoz, vysoké zatížení, popojíždění v kolonách? Kdy nastane ta chvíle kdy fridex začne škodit víc než je snesitelné?

8.4.2009 09:21 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem

Jj, i já jsem měl tu čest.  Ale stalo se mi to až po zástavbě motoru z Favorita, 120 tka i 130 předtím držely dobře. Rozhodně si nemyslím, že hlavní příčinou problémů s těsněním je chladící kapalina ... když už, tak to někomu přirozežralo hlavu ...

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
Vojtěch Trefný avatar 6.4.2009 18:31 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
S tím zahříváním motoru si mi připomněl skvělou příhodu, kterak náš soused (důchodce, něco přes sedmdesát let) zahříval motor u své nové Fabie. Když udeřily první mrazy udělal to tak, jak byl zvyklý ze staré sto pětky -- hodil pod auto teplomet...

Škoda, že to mám jen z doslechu -- třímetrové plameny a zásah hasičů se naživo jen tak nevidí :-)
10.4.2009 18:11 YYY | skóre: 29 | blog: martinek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Tak to bych chtel take videt nazivo. :-)
11.4.2009 19:27 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
no mě by hlavně zajímalo, k čemu u Š105 teplomet na motor ... naftový motory se do toho nemontovaly, a u benzínu jde o jiskru, což je otázka baterky, takže se v zimě s oblibou parkovalo na kopci, aby gravitace nahradila startér ...
=^..^= AmigaPower® avatar 11.4.2009 21:40 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Automýty 10 - zacházení s autem
Tady máš 105ku v naftě! :-D

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.