Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Je to tady! Konečně jsme se dočkali většího než malého množství sněhu. Proto je pravý čas na odpovídající automýty.
Když sněží, je lepší nevyjíždět. Člověk si ušetří otravné ometání sněhu, nemusí řešit klouzající vozovky ani se zdržovat kvůli uvázlým kamionům. Také nedopřeje svému vozidlu čerstvou dávku soli. Ale jízda za sněžného počasí přece jen jednu výhodu má - dopřeje řidiči možnost dobře zažít chování vozu.
Jako v mnoha podobných případech, i tady máme nějaké ty mýty, které mezi řidiči přežívají. Podívejme se na některé z nich.
Je to jako s oním pověstným štěkajícím psem. Klidně může kousat. Podobně i posolená silnice může klouzat. A to i mnohem víc, než kdyby ji vůbec neposolili. Je-li větší mráz nebo silněji sněží, na silnici zůstává různě tlustá vrstva břečky, která způsobuje, že se silnice chová jako namydlená. Auta omotaná okolo stromů u posolených silnic bývají často právě výsledkem omylu tohoto druhu. Jedno takové bylo dnes na I/2 nad Bernardovem.
Sůl sice hodně pomůže, ale často dokáže situaci podstatně zhoršit. Uježděný neposypaný sníh sice klouže, ale břečka na posolené silnici klouže mnohem víc.
Ano, je. Účinně otluče ze spodku (ale i z karoserie) lak i ochranné nátěry, takže se do toho pak výborně zakousne sůl ze silnice vyšší třídy. Mnohem horší je to s přínosem pro bezpečnost jízdy na sněhu. Aby měl štěrk smysl, musel by se sypat v postatně větším množství, než jak se obvykle činí. V reálu to klouže prakticky stejně jako bez posypu, zejména v případech, kdy stále sněží.
Štěrk nepomůže ani při náledí (o ledovce nemluvě). Naopak zhoršuje stabilitu a vyvolává drobné smyky, které musí řidič stále zvládat. Je tedy dobrý maximálně jako kontrola bdělosti. Kromě štěrku se používá ještě písek a škvára - obě látky jsou sice účinnější než štěrk, ale když sníh sleze, nepříjemně práší. Škvára je navíc nezanedbatelně radioaktivní.
O smyslu inertních posypů se vedou vášnivé diskuse (i mezi odborníky), zatím se jednoznačné soudy nekonají. Ale vzhledem k praktické realizaci takového posypu (tzn. "aby to moc nestálo") by na něj bylo lepší zapomenout, aby nedělal víc škody než užitku.
Tento mýtus živí hlavně novináři, za mocného přizvukování výrobců pneumatik (toužících prodat více drahých zimních gum) a politiků (snažících se dělat líbivá gesta). O tom, že je zimní pneumatika za nízkých teplot (a hlavně na sněhu) mnohem lepší než letní, není sporu. Je ovšem nesmysl, že by nešlo jezdit i na letních gumách.
Zcela zásadní je totiž jedna věc - přizpůsobení stylu a rychlosti jízdy všem podmínkám, tedy i aktuálnímu obutí. Kdo má obuté letní pneumatiky, musí jet adekvátně pomaleji a volit trasu tak, aby nemusel čelit prudkému stoupání nebo klesání. Každopádně se vyplatí mít s sebou sněhové řetězy a v případě potřeby je nasadit (to se ale týká i aut se zimními pneu).
Bývaly doby, kdy se žádné zimní pneumatiky nekonaly, ani se tolik nesolily a nesypaly silnice, a jednoduše s tím každý počítal. Dnes se nadává na silničáře (kteří přitom jezdí víc, než kdykoli předtím) a navrhuje se povinnost obouvat zimní pneumatiky. Brzy bychom se mohli dočkat povinných zimních bot - přitom si stačí uvědomit, že to prostě klouže, a hotovo.
Někteří řidiči si myslí, že k bezpečné jízdě stačí, aby si ometli jen okna. Jsou i tací, kteří si udělají jen "tankový průzor" - to nejsou řidiči, nýbrž hazardéři. Jenže ono omést jen okna opravdu nestačí.
Že se musí omést i vnější zrcátka, snad netřeba dodávat. Ale často se zapomíná na světla, zejména zadní. Kdo má brzdová světla nebo blinkry pod vrstvou sněhu, může špatně dopadnout.
Ale to není všechno. Důležitá je také kapota - v ní totiž bývá nasávací otvor topení. Když se sníh nasaje do topení (což zejména prašan s oblibou dělá), začíná pořádná legrace. Je-li studené, sníh proletí skrz a udělá závěje uvnitř auta. Pokud je topení horké, část sněhu se zachytí a vypaří. Jak nádherně to dokáže zamlžit skla, snad netřeba dodávat.
Upřímně řečeno, jízdu na sněhu moc rád nemám. Lepší je klasický hladký led, ten je aspoň zcela nezáludný - prostě brutálně klouže, to je všechno. Sníh je dost nevyzpytatelný, takže je člověk potom rád, že se mu podařilo dojet do cíle, aniž by vyletěl ze silnice nebo by ho někdo sestřelil v zatáčce.
Tiskni
Sdílej:
Ještě bych doplnil, že ostatní řidiče potěšíte tím, že ometete i střechu. Sice se většinou nic nestane, pokud sníh ze střechy spadne na auto, které jede za vámi, ale nic příjemného to není.
Ad zimní pneu. Píšete sice, že to jde bez nich. Ale vyhněte se kopcovitým trasám. Takže na hory to bez nich asi moc nepůjde. Přizpůsobit jízdu sice můžete, ale nic to nemění na tom, že nemůžete přizpůsobit jízdu ostatních, takže pokud vám před kola někdo vběhne, tak.... Možná máte pravdu, že je jedno jaké má auto pneu, pokud je třeba jenom mokro, nebo zima, ale stačí 2cm a rozdíl kurva poznáte.
ostatní řidiče potěšíte tím, že ometete i střechuI sebe, pokud je to těžký mokrý sníh. Rád sklouzává na přední sklo.
pokud vám před kola někdo vběhne, tak......je to úplně jedno. Není mi jasné, v čem by měl spočívat problém.
Možná máte pravdu, že je jedno jaké má auto pneuNic takového jsem neřekl. Jedno to samozřejmě není, jen tvrdím, že není pravda, že by na letních gumách nešlo jezdit.
...je to úplně jedno. Není mi jasné, v čem by měl spočívat problém.
...že by v délce brzdné dráhy, schopnosti třeba zmenit směr
Nic takového jsem neřekl. Jedno to samozřejmě není, jen tvrdím, že není pravda, že by na letních gumách nešlo jezdit.
Nevím, mě se zdá, že z toho zápisku to tak nějak vyplývá.
...že by v délce brzdné dráhy, schopnosti třeba zmenit směrAno, jenže vzhledem k tomu, že řidič přizpůsobil rychlost a styl jízdy, se toto kompenzuje. Právě proto mi to nebylo jasné. Kdybych třeba vezl na střeše lednici, také tomu musím přizpůsobit rychlost a styl jízdy, je to úplně stejné.
Volím-li rychlost, kterou pojedu, činím tak na základě velkého množství parametrů.
Jenže v otázce kterou jsem položil, jsou ty parametry úplně stejné. Kromě toho obutí, které jsem snad dostatečně ošetřil tou prázdnou silnicí, atp. Tudíž by jste měl jet i stejně rychle. A pak stačí aby se to stalo x metrů před vámi, a na zimních to třeba ještě půjde ubrzdit.
Uježděný neposypaný sníh sice klouže, ale břečka na posolené silnici klouže mnohem víc.Bohužel silničáři mají ve zvyku solit, ale neodhrnovat. Co si budeme povídat, jde to rychleji a člověk má dřív padla. Na sněhu je nejvíc překvapující, kolik lidí překvapí, že sníh a led kloužou. Jezdí si dál jako prasata a pak to na silnicích vypadá jako předevčírem. No a protože se pár lidí včera vymlátilo a hlavně v televizi ukazovali, jak jsou silnice nebezpečné (tzv. okurková sezóna po okurkové sezóně), včera všichni jeli jako pos*aný po mokrý silnici.
nie je opravneny zdrziavat auta, ktore mozu ist rychlejsieJe k tomu oprávněný úplně stejně, jako ten, komu auto (třeba Š105) prostě rychleji nejede, kdo má méně zkušeností nebo třeba veze náklad (mrazák, vejce, tchyni
Pridam jeste vlastni zkusenosti aktualne:
Pokud jedete casne rano a nebo za soumraku, teploty jsou casto pod nulou (dneska na D2 v 8h vzduch -11 a vozovka -6), prilnavost pneumatik (at leztnich ci zimnich) je tak podstatne horsi a dosahnout smyku je mnohem snazsi. Proto brzdete s rozvahou a jemne, radsi drive pricemz se ale koukejte do zrcatek, aby to do vas nekdo necekane nenapasoval. Pokud mate to stesti a jedete na zledovatelem povrchu, obcas se stava, ze auto zacne tancovat (me se to stava s pohonem napredek) nezkousejte to dorovnavat volantem a radsi prislapnete lehce plyn - auto se srovna samo. Kdyz vidite nekoho v prikope, zbytecne nezpomalujte a nekoukejte se na nej, bud zajedte nakraj silnice a bezte nabidnout pomoc a nebo proste projedte - nechapu jak nekdo muze "cumakovat" na dalnici :/
Stim snihem na strese si nejsem az tak moc jisty, pokud je napadaneho vice snehu a dobrzdite na krizovatce a ted vam z niceho nic masa snehu prilati na kufr (pate dvere), protoze ridic za vama jej proste nechtel pred jizdou uhrnout, neni to nic veseleho a navic to muze poskodit auto - jo, skla obcas umi prasknout.
Preji hodne bezpecne najetych KM ;)
Sakra, v kazde autoskole se prece rika, ze ten levy pruh je "rychlejsi"Nemám rád borce, kteří bez ohledu na vlastní rychlost trčí v levém pruhu, i když je pravý volný. Odůvodňují to obvykle tím, že pravý má horší povrch. To je sice pravda, ale problém je v tom, že je pak je lze předjet pouze se spácháním přestupku. Jindy pravý pruh volný není, oni trčí v levém (přitom nepředjíždějí) a nejde je předjet vůbec. Netýká se to zdaleka jen kamionů.
nechapu jak nekdo muze "cumakovat" na dalnici...a pak se vybourá taky
Doufam, ze ve meste plati, ze pokud jsou dva pruhy a predjizdim zprava, tak je to soubezna jizda (Ne ze bych to snad casto delal, radsi si jedu svejch 50). Na dalnici mimo mesto je to samozrejme prestupek.
Jj, taky me vzdy trochu vytaci, kdyz nekdo na dalnici jede furt v levym pruhu, vetsinou z lenosti, ze se mu nechce prejizdet tam a zpatky. Na vic dle zakona schvalnosti se dostana na vasi uroven presne v okamziku, kdy potrebujete predjet kamion.
Doufam, ze ve meste plati, ze pokud jsou dva pruhy a predjizdim zprava, tak je to soubezna jizdaSouběžná jízda to není, je to jízda v jízdních pruzích. A samozřejmě to není přestupek.