Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.
Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
V pátek došlo k dlouho očekávané události: otevření silničního obchvatu Kolína. Mají řidiči šanci dozvedět se z mapy, že mají jet jinudy, než byli zvyklí?
Poslanecká sněmovna schválila ve třetím čtení novelu zákona o provozu na pozemních komunikací. Zapracovala do ní i pozměňovací návrh, který přidává nové paragrafy 125f, 125g, 125h, o kterých novináři hovoří jako o „biči na osobu blízkou“. Tyto nové paragrafy jsou přímo učebnicovou ukázkou toho, jak tvorba legislativy vypadat nemá.
Duben je měsíc čeho? No přece bezpečnosti silničního provozu! Vítejte proto u dalšího dílo Automýtů, tentokrát se bude týkat různých věcí okolo zacházení s autem.
Už jsou to skoro dva roky, co jsem napsal poslední díl seriálu Automýty. Protože je poptávka po nových dílech, budu v psaní pokračovat. Tady je tedy další díl - tentokrát o kamionech.
Je to tady! Konečně jsme se dočkali většího než malého množství sněhu. Proto je pravý čas na odpovídající automýty.
V minulých týdnech se mlha objevovala docela často. Rozhodně častěji, než na tuto dobu mnohem logičtější sněžení. Jízda v mlze není legrace a spousta řidičů už na to doplatila.
Šlápnout na plyn a vyrazit vpřed umí každý. Umět ale vždycky včas zastavit nebo zpomalit, to už tak samozřejmé není (a nepomůže ani mít Lamborghini). Další díl automýtů je tady.
Jak už víme, v Česku lidé s oblibou umírají na železničních přejezdech. Je to kromě jiného také proto, že i zde panují různé nebezpečné mýty. Narozdíl od minulých automýtů, kde šlo pouze o peníze, tady jde o život.
Speciálně pro všechny odpůrce aut, ekologické aktivisty a ekoteroristy, pro náruživé cyklisty a chodce, zkrátka pro všechny, kdo neradi dýchají spaliny z motorů, je tu další díl automýtů. Bude zaměřen na spotřebu paliva, oblíbené to téma diskusí řidičů aut všeho druhu.
Vítám vás u třetího dílu automýtů. Bude věnován silničním pravidlům, a to konkrétně předjíždění.
Je tady druhý díl automýtů - v prvním dílu jsem nevyčerpal zdaleka vše, proto s chutí do toho. Dnes to budou autoservisy, osvětlení a oleje.
V oblasti automobilové dopravy často slýcháme různé mýty. Některé z nich bych chtěl nyní vyvrátit. A předem říkám - kdo to nechce číst, ať to nečte. Zbytečně by se pak rozčiloval...