Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
V pátek došlo k dlouho očekávané události: otevření silničního obchvatu Kolína. Mají řidiči šanci dozvedět se z mapy, že mají jet jinudy, než byli zvyklí?
Přes Kolín vedla silnice I/38, která je kromě spojení Mladoboleslavska a Českolipska s jižní Moravou a Rakouskem také pokracování silnice I/12 z Prahy. Jezdí po ní zhusta řidiči, kteří nechtějí platit mýtné nebo dálniční poplatky (za dálnici D1 nebo D11), nehledě samozřejmě na to, že i podél těchto silnic jsou významná města nebo továrny. Podle sčítání z roku 2010 byl denní provoz skrz město na úrovni 15-16 tisíc aut (podle toho, o který úsek se jednalo).
Páteční zprovoznění obchvatu znamená obrovské odlehčení jak pro město a jeho obyvatele (stačí se podívat, co vybudování obchvatu přineslo Čáslavi - projede tam cca 10 tisíc aut denně, zatímco po Jeníkovské ulici, kudy by se jinak jezdilo, je to jen asi 1000 aut denně), tak i pro řidiče, kteří stáli často až půl hodiny v zácpě u kruhového objezdu. Přínos bude velký i pro obyvatele vesnic okolo Kolína (Červené Pečky, Polepy, Starý Kolín apod.), kudy řidiči často kritický úsek objížděli.
Přestože je zprovoznění obchvatu zřejmé z dopravního značení, mohou někteří řidiči (například právě ti, kteří jezdili přes ty vesnice) jezdit podle zvyku. Proto je důležité, aby byla nová silnice vidět v mapách. Po těch tištěných to samozřejmě těžko můžeme chít hned, ale u on-line map by to jít mělo. Jaká je tedy situace?
Pravděpodobně nejrychlejší byla/je OpenStreetMap. Obchvat byl otevřen ve 14 hodin, v mapě byl už v 16 hodin vidět (kdy přesně tam změnu někdo zanesl, nevím, ale šlo by to zjistit ze seznamu commitů). Podobné to bylo už při otevření první krátké části, která změnila situaci na okraji Kolín směrem k Havlíčkovu Brodu - i tehdy byla nová podoba vidět v OSM již po pár hodinách.
Co se týká ostatních map, je situace bohužel špatná. Seznam (mapy.cz), Google (maps.google.com) ani Atlas/Centrum (aMapy) ukazují ještě stále původní stav. Lze předpokládat, že to změní během následujících pracovních dnů - necháme se překvapit.
Kdo jásá, že jeho navigace využívá OSM a proto tam změnu uvidí, jásá bohužel předčasně. Záleží totiž na tom, jak program s mapami pracuje. Například MapFactor nevyužívá OSM přímo, nýbrž si stahuje balíčky předpřipravené od tvůrců aplikace. A ti je vydávají jen občas, takže to bude trvat zřejmě pár týdnů, než se tam objeví.
Ohledně ostatních navigací: ta od Googlu je na tom úplně stejně jako Google Maps - proč asi? Jak je na tom například TomTom, těžko říct (navigaci od TT již nepoužívám). Ale jeho Plánovač tras obsahuje stále ještě starou mapu. Kdo má navigace Garmin, Mio apod., může informace o aktuálnosti doplnit v diskusi.
Tiskni
Sdílej:
Do OSM to vetsinou doplni nejaky nedsenec z forum.ceskedalnice.cz, ihned po te, co to jiny nadsenec nareportuje, ze je to otevrene i pro lidi. (http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=74602#p74602)
Co se tyce mapy.cz a Google maps, tak ti v poslednim roce zrychlili z obvyklych mesicu na dny az tydny.
Treba Nokia ma na mapach D8 celou uz dnes!OSM má tag
proposal
a několik dalších pro stavy plánování/ve stavbě. Takže to můžeš mít i tam Hledas hnidy tam, kde nejsou.Ne. Vadí mi, že když se utratily 2 miliardy za obchvat, tak se to mělo udělat pořádně, se vším všudy. A ne, že kvůli pár pitomým cedulím pojedou někteří řidiči zbytečně jinudy.
(na rozdíl třeba od Německa, kde se lze orientovat mnohem snáze).
Ale to je prostě o celkové kultuře v dané oblasti. V ČR je prostě fušeřina „národním sportem“...
Praha tam neni, neni duvod ji tam uvadet, s vyjimkou mist, kde mas z te silnice uhnout, pokud se chces dostat do Prahy. Pak by byla otazka, jestli by tam nemel byt uveden i Jicin, Hradec Kralove a Pardubice.Tohle nejde dělat tupohlavě, formalisticky. Velmi významná část řidičů jedoucích po I/38 pokračuje po I/12 na Prahu. Proto má smysl tam tu Prahu uvést - tím spíš, že na předchozích cedulích uvedena je. Nehledě na to, že škrtem úředního pera se úsek I/38 mezi Kolínem a Znojmem může stát I/12 a najednou to bude úplně jiná silnice, přestože se reálně nezmění vůbec nic.
Nehledě na to, že škrtem úředního pera se úsek I/38 mezi Kolínem a Znojmem může stát I/12 a najednou to bude úplně jiná silnice, přestože se reálně nezmění vůbec nic.Skrtem uredniho (resp. vice spojenymi skrty) se muze uzakonit i povinnost znacit Prahu odevsad. Ma se pred kazdym nove budovanym znacenim delat i dopravbni pruzkum, aby se vedelo kolik kam jede ridicu? Jak casto se ma ten pruzkum opakovat, vzdyt by hrozilo, ze se znaceni stane neaktualnim? Jak k tomu prijdou v takovem Polsku, kde za Gdanskem je na silnici cislo 5 seznamu cilu Cieszyn s 598 kilometry (nebo podobnym hausnumerem), ale uz tam neni Warszawa, pritom ridicu, kteri z Gdanska jedou do W-wy je podstatne vic nez tech, co jedou do Tesina?
Ma se pred kazdym nove budovanym znacenim delat i dopravbni pruzkum, aby se vedelo kolik kam jede ridicu?Ty průzkumy se u všech frekventovanějších silnic stejně dělají. Bez nich by se ani nedaly efektivně plánovat nové dopravní stavby.
Jak casto se ma ten pruzkum opakovat, vzdyt by hrozilo, ze se znaceni stane neaktualnim?Vždy, když dojde v dopravní síti k významné změně.
Jak k tomu prijdou v takovem Polsku, kde za Gdanskem je na silnici cislo 5 seznamu cilu Cieszyn s 598 kilometry (nebo podobnym hausnumerem), ale uz tam neni Warszawa, pritom ridicu, kteri z Gdanska jedou do W-wy je podstatne vic nez tech, co jedou do Tesina?Přijdou k tomu úplně stejně jako Češi.
Ty průzkumy se u všech frekventovanějších silnic stejně dělají.Delaji se pruzkumy, kde se zjistuje kolik projede danym bodem aut. Kam jedou se uz neresi. Muze se to zjistit z navazujicich useku, ale take nemusi.
Přijdou k tomu úplně stejně jako Češi.Takze predstava, ze jinde to delaji skvele, jen u nas jsou to trubci se rozplyva...
Takze predstava, ze jinde to delaji skvele, jen u nas jsou to trubci se rozplyva...Netvrdil jsem, že jen u nás jsou trubci. Tvrdil jsem, že u nás jsou problémy se podle toho orientovat, kdežto např. v Německu je to lepší (nehodnotil jsem Polsko, Francii ani jiné státy).
Ma se pred kazdym nove budovanym znacenim delat i dopravbni pruzkum, aby se vedelo kolik kam jede ridicu?hele ale tohle nemyslíš vážně, že ne? to fakt chceš říct, že na ŘSD či kterej vejr to má zrovna tady pod palcem, jsou až takový diletanti, aby stavěli silnici, aniž by věděli, odkud kam se jezdí? jako já beru, že u nás se jednak podvádí ve všem a jednak sere na všechno, takže reálně pak vznikaj situace typu že se v Brně postaví drahej tunel, kterým skoro nikdo nejezdí, neboť na jednom konci chybí napojení na místní silnice, no a von zrovna provoz pro průtahovce do toho směru, kam ten tunel vede, skoro žádnej není, nejvíc by tunelem ušetřili místní při přesunu z jedný části do druhý, jenže napojená je jen jedna, nicméně že by se to teda nezkoumalo vůbec, to je trošku silný kafčo - náhodou jsem trošku koukal, co se tady po okolí plánuje, a viděl jsem, že k tomu maj krásně pozjišťovaný, kolik řidičů kde končí a kolik jich pokračuje do jakýho směru ... takže u nově budovaný silnice (to značení přece nestojí v polích) se ten průzkum nejen dělat má ale reálně dělá jinak v civilizovaných krajích (i v rámci ČR) opravdu bývá zvykem dávát důležité "dálkové" směry i když tam ta silnice přímo nevede, a že je na "starý kolínský" Praha opravdu důležitý směr, o tom není sebemenších pochyb, ať si antipražáci prskaj jak chtěj (když jedu za kolegou do Peček, tak určitě pojedu podle cedule na Mladou Boleslav, dokud tam nebudou značený přímo Pečky, že ...)
myslíš ten dvojitý nový tunel?ano, přesně ten tunel, co splňuje požadavky rychlostní komunikace, navazuje na rychlostní komunikace, neruší hlukem okolní obyvatele, a přesto je v něm povoleno nesmyslně max 60 km/h, myslím
Tam je snad už napojení na všechny komunikace.vážně? - a jak se do něj dostanu z Hradecké?
No já nevím, ale o ŘSD si myslím své.samozřejmě, o to se nepřu a ostatně i o tom ve svém příspěvku výše mluvím; nicméně pointa byla, že nevědět, že okolo Kolína se jezdí na Prahu, a nepřizpůsobit tomu značení, je naprosto normální, a že přeci nelze zjišťovat, komu a jak by měla silnice a tudíž značení sloužit, je IMHO velmi mírně řečeno přitažené za vlasy
jak se do něj dostanu z HradeckéToto netuším, ale není třeba z Hradecké nějaký směr na Lesnou/Olomouc? Nebo to mají nějak rafinovaně udělané, že musíš sjet na ten kruháč a z něj se vymotat do tunelu, Pointu jsem pochopil celkem dobře, těch chaotických značení je na našich cestách celkem hodně.
Tunel myslím je stále v testovacím provozu, a proto asi ta snížená rychlost na "60".Tunel je "městský tunel", proto ta 60 tam zůstane, dokud se některé předpisy neumoudří.
Ona je otázka, kolika lidí se tohle týká - kdo jede od severu, jede rovnou na Sportovní, kdo jede od západu, na okruhu už je, kdo jede ze žabin, najede tam z korejské. Redhaťáci a lidi z technoparku si holt musí vybrat, jestli se budou proplítat krpolem na sportovní nebo žabinama na korejskou. :Pjak se do něj dostanu z HradeckéToto netuším, ale není třeba z Hradecké nějaký směr na Lesnou/Olomouc? Nebo to mají nějak rafinovaně udělané, že musíš sjet na ten kruháč a z něj se vymotat do tunelu,
o co je tento "měšťštější" než třeba Pisárecký tunel?Tunel myslím je stále v testovacím provozu, a proto asi ta snížená rychlost na "60".Tunel je "městský tunel", proto ta 60 tam zůstane, dokud se některé předpisy neumoudří.
Ona je otázka, kolika lidí se tohle týká -to je správná otázka, ale dle mého názoru ji zodpovídáš špatně :-p
kdo jede od severu, jede rovnou na Sportovní,pokud "od severu" myslíš od Svitav, tak máš sice pravdu, ale je to tak trošku irelevantní, neb jsem mluvil o nájezdu do jihozápadního konce tunelu; vzhledem k tomu je "sever" zhruba právě technopark - a tam "rovnou na Sportovní" rozhodně nejede, neb, jak již píšu výše, Sportovní není napojena v jihozápadně-jihovýchodním směru
kdo jede od západu, na okruhu už je,soudím, že v tomto případě tím "západem" myslíš Bystrc a příjezd po Kníničské ... ano, tak to máme pokryto jedno sídliště, no možná ještě Komín a Kníničky, Jinačovice a Rozdrojovice, ovšem tedy nevím, nakolik tamní mají potřebu jezdit na Lesnou/z Lesné a další směry, které to pokrývá, neb tam není průmysl ale jen právě sídliště ... a co se týče dálkových směrů, na východ bych raději volil obkroužit to podél řeky i s vystáním kolony v úzkém hrdle u zástávky Bráfova, než sice krásně projet tunely, ale pak stát na Tomkáč, na Provazníkově/Svatoplukově nejmíň po odbočku na Vinohrady, a pak ještě absolvovat pár semaforů od Staré Osady dál
kdo jede ze žabin, najede tam z korejské.z Korejské? a to prosím jak? - to je právě ten chybějící v(ý)jezd o kterém mluvím! ani Luční/Zborovská není napojena tak, aby se dalo jet z/do tunelu, zase to jde jenom dolů k řece/od řeky ...
Redhaťáci a lidi z technoparku si holt musí vybrat, jestli se budou proplítat krpolem na sportovní... k čemuž nepotřebujou tunel, takže pro koho se stavěl? zrovna technopark je významná lokalita kam se hodně dojíždí autem, takže by si řešit napojení na zbytek Brna zasloužila (nedejbože aby někoho dokonce napadlo, zavést tam nějaký slušný autobus, a už vůbec ne nějakou "expresní" linku, která by mohla využívat hladký průjezd tunelem, kdyby byl napojen, namísto současného úžasného, skvělého a vůbec geniálního přestupu na okružní 53 ... co bychom neudělali pro zdraví našich pracujících, vždyť oni si ještě v rámci zdravého pohybu rádi dojdou pěšky ten kilometřík přes lávku z Červinkovy, pod mostem od muzea, anebo zpátky z nové konečné, ditto zdraví studentů pod Palačákem ...)
nebo žabinama na korejskou. :Pviz výše no, takže to jsme si probrali ty blízké směry, které jsou dle mého názoru pro ten tunel stěžejní - resp. by byly, kdyby bylo lépe vyřešeno napojení, neboť ... co se týče dálkových směrů: směry od jihu tunel neřeší nijak směry od východu neřeší nijak, východ řeší tak maximálně ve vztahu k Bystrci, ale to moc neřeší, viz výše zbývá směr od západu; jih a východ je pokryt dálničním obchvatem a zbývá sever - tady bych to rozdělil na úplný západ po D1, kde je dle požadované destinace výhodnější jet na sever Bíteš-Tišnov anebo Bitýška-Kuřim, popř. Rosice-(Troubsko nemá sjezd)-Bystrc (kde se navíc plánuje nová rychlostní), a pak zbyde jedině směr na Adamov, který je AFAIK celkem nevytížený, a který by především stálo za to vyřešit napojením křižovatky D1/D2 na Černovickou přímo, bez okružní jízdy kolem Komárova no a druhá část je pár zoufalců z jihovýchodu, co se z nějakého obskurního důvodu nenapojují ani na R52, abych je zařadil do jihu, ani nesjíždí z D1 už před Brnem, jak jsem popsal výše - pak ale opět, severní směr na Svitavy je pokryt Hradeckou a zbývá zase jen ten Adamov tak mi teda řekni, komu jinému, než těm pár zoufalcům, co zrovna bydlí za jedním koncem a pracují za druhým, a chtěli by se vyhnout zasekanému Semilassu apod., má (resp. by měl, kdyby to šlo) ten tunel především sloužit??? - a obzvlášť za situace, kdy se na jednom konci nedá jet skoro nijak jinak (až na tu Bystrc) než do úzkého hrdla jednoproudu kolem řeky? (jistě dlouhodobě by se tato situace měla změnit, jestli se to kolem řeky časem vyřeší, ale to přece není důvod jiné směry blokovat)
z Korejské? a to prosím jak? - to je právě ten chybějící v(ý)jezd o kterém mluvím!Se tam zajeď podívat a uvidíš.
zrovna technopark je významná lokalita ... (nedejbože aby někoho dokonce napadlo, zavést tam nějaký slušný autobus ... namísto současného úžasného, skvělého a vůbec geniálního přestupu na okružní 53)Technopark holt je holt ukázkový případ něčeho, co se MHD slušně obsloužit nedá. Zbytek můžem probrat osobně, psát na tohle téma romány mě nebaví.
no, byl jsem tam nejednou, a žádné takové možnosti jsem si fakt nevšiml ... tedy zespod, třeba bych to shora viděl jinak (boofnout dolů z galerie?z Korejské? a to prosím jak? - to je právě ten chybějící v(ý)jezd o kterém mluvím!Se tam zajeď podívat a uvidíš.
bohužel to ale nic nemění na té pointě, že je zhovadilost neudělat napojení na průtahovou Hradeckou a nechat veškerý relevantní provoz promotávat se třikrát tak daleko skrz obytnou čtvrť, resp. tunel nepoužívat vůbec, neb pak už to vyjde stejně jako jet přes to nádraží či jinými objízdnými trasami1) Těch aut je tam teď zlomek oproti stavu před tunelem, tudíž pro dotyčné lokality to problém není. Vždyť na Purkyňova/Skácelova půlku volna pro Skácelku nic nejede a dá se na tý křižovatce tancovat! Dtto Královopolská/Přívrat. 2) Pokud by to pro těch pár aut denně* to byl nepřekonatelnej problém, tak násobně levnější řešení by bylo dodělat rampy na vidlici Hradecká/Sportovní * do technoparku může dojíždět okolo 10000 lidí denně, z toho autem okolo 20 % (dovolím si předpokládat podobné číslo jako pro RH, o co větší opruz je tam jezdit MHD, o to víc studentů tam musí jezdit, protože na auto nedosáhnou), z toho dejme tomu čtvrtina jede od východu. To je řádově 500 aut denně v každém směru - zkus si na ŘSD najít silnici, která takovému provozu odpovídá, a pak se zkus znovu zeptat, jestli je ta rampa potřeba.
ne, není tam nic rozumného, na Lesnou se musím motat buď přes KrPole nádraží (resp. z Lesné, na Lesnou se dá o trošku kratšeji přes Mojmírovo) anebo až někde kolem Tesca na Ponavě, eventuálně dle výchozího bodu z druhé strany Tesca kolem Lužánek a Boby centrajak se do něj dostanu z HradeckéToto netuším, ale není třeba z Hradecké nějaký směr na Lesnou/Olomouc?
Nebo to mají nějak rafinovaně udělané, že musíš sjet na ten kruháč a z něj se vymotat do tunelu,ne, to nejde - kdyby to šlo, tak by se tím dalo efektivně vyhnout smrdění na Slovaňáku, který má být cosi jako odpočinková zeleň pro okolní maminky s dětma (chudáci!) ap., přetížené Palackého třídě a kolonám mezi Semilassem a tím nádražím, nemluvě o výběru mezi kodrcáním se kolem Kociánky a nájezdem na Sportovní, která je často ucpaná auty do centra (resp. bývala, teď po otevření nové křižovatky je tam víc pruhů a asi se dá v ostatních směrech projet) navíc zmiňuju-li Sportovní, tak tam vážně chybí napojení na Hradeckou v jihozápadně-jihovýchodním směru ... prostě všechny ty komunikace jsou koncipované tak, jako kdyby autoři vůbec nepočítali s tím, že by někdo chtěl jezdit autem po Brně a ne jenom skrz Brno
a přesto je v něm povoleno nesmyslně max 60 km/h
Koukám, že ty se z té rychlosti pos*reš, když nejdeš zrovna >=200kmm/h. Doporučil bych ti návštěvy psychoterapeuta, jinak to s tebou jednou špatně skončí...
Koukám, že ty se z té rychlosti pos*reš, když nejdeš zrovna <=60km/h. Doporučil bych ti návštěvy psychoterapeuta, jinak to s tebou jednou špatně skončí...Zdá se mi, že to obsahuje stále stejné množství (tedy 0) platných argumentů, jako tvůj původní komentář.
dokonce tu rychlost občas porušuju!Příští rok se ukáže díra v zákoně. Zatímco u motorových vozidel skončí "výmluvy na osobu blízkou", u jízdních kol pořád nepůjde stíhat přestupky zjištěné automatickými radary a detektory jízdy na červenou. Proto bude potřeba zavést povinnou registraci jízdních kol (včetně tříkolek, koloběžek apod. - viz § 57, odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.) a dalších nemotorových vozidel (např. ručních vozíků o celkové šířce přesahující 600 mm) a přidělování registračních značek. Cyklistovi nebo řidiči jiného nemotorového vozidla, který bude řídit vozidlo bez registrační značky, bude uložena pokuta do výše 10000 Kč a zákaz řízení.
Ahoj, také mi vadí, že je třeba na cyklostezce podél Vltavy dvacítka, a rád bych tam jel rychleji (dokonce tu rychlost občas porušuju!). Také bys mi doporučil návštěvy u terapeuta?
Ty jsi se tady (zatím ) nijak extrémně neprojevil. Jestliže ale někdo dokáže vyplodit tolik zběsilého textu, jenom proto, že _ON_ nemůže jet tak rychle, jak by se mu líbilo, pak je to divné...
Jestliže ale někdo dokáže vyplodit tolik zběsilého textuDo 11.12. 09:56 (čas odeslání tvého příspěvku) tady vidím od kavola jenom jednu zmínku o rychlosti:
ano, přesně ten tunel, co splňuje požadavky rychlostní komunikace, navazuje na rychlostní komunikace, neruší hlukem okolní obyvatele, a přesto je v něm povoleno nesmyslně max 60 km/h, myslím
jenom proto, že _ON_ nemůže jet tak rychle, jak by se mu líbiloAle to já přece taky!
Ty jsi se tady (zatímchceš říct, že pro ostatní to rychlostní omezení neplatí? hmm ... tuhle jsem se o tom bavil se spoluhráčem z volejbalu, a taky se netvářil zrovna happy z toho, že ho potenciálně můžou vyšáhnout policajti (protože na to omezení sere), jen protože si nějakej pantáta typu Tomášek usmyslel, že není na světě lepší věc než buzerovat cestující omezováním rychlosti místní úpravou na silnici, která splňuje parametry silnice, kde zákon a navazující normy umožňují rychlost vyšší) nijak extrémně neprojevil. Jestliže ale někdo dokáže vyplodit tolik zběsilého textu, jenom proto, že _ON_ nemůže jet tak rychle, jak by se mu líbilo, pak je to divné...
jinak v civilizovaných krajích (i v rámci ČR) opravdu bývá zvykem dávát důležité "dálkové" směry i když tam ta silnice přímo nevede
Jasne, treba ve Zline znacit Brno. Nastesti uz nekoho napadlo zacit znacit pod carou cile, ktere lezi i na navaznych komunikacich. (Ackoliv v D uz nekolik let potakoavema na A93 smerovky na prahu, ackoliv se na ni jede po A6.)
Nicmene celkove je muj nazor takovy, ze cisla silnic jsou mnohem lepsi pomucka. Pokud bychom spolehali jen na nazvy mest, tak na te 38 bude nekde pred Znojmem bud tabule jak krava, se vsema mestama po cesta az nekam k Novemu Boru, nebo to bude skrouhnuty treba po Jihlavu. Pricemz clovek pojede, a misto aby pokracoval dale, tak skonci v Jihlave, nebot ta ma uz obchvat. Pokud teto nastraze unikne, tak stejne netusim, jak si vybere z te nove nabidky cilu ten spravny.
Nicmene celkove je muj nazor takovy, ze cisla silnic jsou mnohem lepsi pomucka.pokud si pamatuješ čísla lépe než názvy ... o většině velkých měst po ČR mám vcelku dobrou představu, kde leží, a tudíž jestli směřováním na ně budu ke svému cíli konvergovat či nikoliv, a dokonce to vím o nezanedbatelném počtu měst mimo ČR napomáhá tomu, že známí bydlé v městě X, pracují v městě X, byli v městě X na dovolené ... naopak bez nějakého osvěžení paměti bych na slepé mapce silnic v ČR dokázal označit tak nanejvýš D1, a to si ještě nejsem jist trasováním za Brnem na východ, D2, D5 a tím asi končím známí jaksi většinou nemluví o tom, že bydlí na ulici která ústí na silnici Y, pracují v městě, kam se sjíždí z Y, a hotel, kde byli na dovolené, stál 2 km od Y a jelo se k němu po místní komunikaci bez referenčního čísla ještě k tomu navrch, jestliže to číslo představuje silnici, tato představuje nějakou čáru, a ty se nechceš vyskytovat podél celé té čáry najednou, ty chceš jet do nějakého konkrétního bodu, což to město hypoteticky splňuje (jasně, reálně je to plocha, ale na mapě je to tečka
Pokud bychom spolehali jen na nazvy mest, tak na te 38 bude nekde pred Znojmem bud tabule jak krava, se vsema mestama po cesta az nekam k Novemu Boru, nebo to bude skrouhnuty treba po Jihlavu. Pricemz clovek pojede, a misto aby pokracoval dale, tak skonci v Jihlave, nebot ta ma uz obchvat. Pokud teto nastraze unikne, tak stejne netusim, jak si vybere z te nove nabidky cilu ten spravny.tím, že vymyslíš nefunkční implementaci nějakého principu, ještě nedokazuješ, že je ten princip špatný, pouze že může být špatně aplikovaný :-p důležitost cíle klesá s jeho vzdáleností a roste s jeho velikostí/dalšími atributy - čili jest otázkou, jak toto sečíst a dle toho nastavit práh, kdy to na tu ceduli dát; přičemž samozřejmě pro různé třídy silnic bude ta parametrizace jiná, a nějaké slepé dodržování nějakých takto vytvořených tabulek nebude fungovat optimálně nikdy, je třeba povolit vyjímky založené na místní zkušenosti (např. návaznost značení, pokud je preferovaná trasa vedena kus po úseku, kde platí jiná parametrizace)
... a na dalším obchvatu se oba ukazatele rozdělí (Brno dříve a Praha o odbočku později). Tam jsem nějak nepochopil proč to mají takto umístěné.Brno přes Mikulov a Praha přes Znojmo? V dobách, kdy se mezi vídeňským okruhem a Mikulovem projíždělo každou vesnicí, to dávalo smysl, i do Brna to přes Znojmo a Mikulov vycházelo zhruba stejně.
Tak já bych si dovolil oponovat. Myslím, že Česko má poměrně dobré silniční značení a zatím jsem všude bez navigace a mapy dojel bez problému.já bych si v tom případě dovolil ti pogratulovat, jaké máš v životě štěstí
Samozřejmě je dobré vědět, jaké jsou po cestě průjezdní cíle a potom stačí dodržovat pravidlo, že dokud není cedule na jeden z těch cílů (případně celkový cíl), tak jedu rovně.kéž by toto stačilo ... ano, bylo mnoho tras, kde se mi takto podařilo dojet bez problémů - a také bylo mnoho tras (byť asi řádově méně), kde jsem přejel odbočku, protože celou dobu, kdy to bylo rovně, byl cíl značen, a tam, kde se mělo odbočit, značen nebyl, apod.
spíš bych celkem rád OSM taky trochu vytunil, ale když není pořádná navigace, kde by se daly případné problémy najít a vychytat, tak je to na prdJá už jsem tam docela dost vytunil Kutnou Horu, kde na to ani nepotřebuji navigaci - stačí oči (+ případně foťák)
Mapfactor mě naproti tomu posílá blbě bez ohledu na aktuálnost mapyNěkdy to JE problém mapy. Typicky třeba špatná jedno/obousměrnost, přikázané směry apod. Právě u nás jsem našel a opravil hromadu podobných chyb nebo nedodělků.
Já už jsem tam docela dost vytunil Kutnou Horu, kde na to ani nepotřebuji navigaci - stačí oči (+ případně foťák)Částečně. Byl jsem doslova unešen detailností OSM - je tam pomalu každý chodník, dětské hřiště i vyšlapaná pěšina v parku, ale na druhou stranu na velkých křižovatkách často radí odbočit do směrů, kam se nesmí - třeba v Hradci mě z okruhu naviguje (myslím) doleva na Buzuluckou a IMHO to není opravené doteď - jenom si nejsem jistý, že to je zrovna tato křižovatka a taky to neumím ještě opravit.
Někdy to JE problém mapy. Typicky třeba špatná jedno/obousměrnost, přikázané směry apod. Právě u nás jsem našel a opravil hromadu podobných chyb nebo nedodělků.Čest všem, kdo přiloží ruku k dílu. Můžu se zeptat, jak jsi to dělal? Pěšky prochodil, nebo u počítače vyklikal podle paměti? Zrevidoval bych Zlín, ale potřeboval bych vědět, jak nějaké ty chyby najít, navíc jej má někdo celkem detailně podchycený a třeba pruhy u opravy R49 odpovídají tomu, jak to mají chlapi zrovna rozkopané.
Teď bych měl dotaz, jak opravit cestu ve Zlíně - když jedu od "K pasekám" na Okružní. Snaží se mě nacpat na hlavní odbočením doleva a pak zpět doprava, ale já chci jet rovně a jenom se připojit, jde to nějak? Povýšit ten kousek cesty na "Tertiary"? Technicky tam nemůžu dát zákaz odbočení vpravo, protože se tam odbočit může - teda myslím, mrknu tam jak pojedu domů.Záleží na tom, jak jsou nastavené parametry v navigaci. Například MapFactor má v profilu vozidla pro každý typ silnic nastavitelné rychlosti a preferenci. Můžeš zkusit trochu navýšit preferenci Residential road. Povyšovat to v mapě na Tertiary mi nepřijde jako dobrý nápad.
> Ježišmarja, to zní jako nějaká sprosťárna (jako jednu dobu existoval zkracovač vysr.at).href="http://osrm.at
na velkých křižovatkách často radí odbočit do směrů, kam se nesmí ... trochu v kontrastu s jinak výbornou detailností je potřeba zapracovat spíš tady na těchto základních tazíchTady vidím trochu problém v tom, že editace tohoto je poněkud neintuitivní a tak se do toho málokdo pustí. Nastavit jednosměrku je triviální, ale vložit třeba zákaz odbočení už je těžší.
Pěšky prochodil, nebo u počítače vyklikal podle paměti?Abych to cíleně procházel pěšky jen pro účely OSM, to ne. Řešil jsem primárně věci, jako jsou jednosměrky (s novým dopravním generelem KH je to klíčová věc) nebo zákazy vjezdu. Část města mám zmapovanou tak, že jsem při běžných cestách v autě pustil kameru a natáčel ulice (tj. opět ne, že bych to dělal čistě pro účely OSM - byl to jen tak trochu "vedlejší efekt").
pruhy u opravy R49 odpovídají tomu, jak to mají chlapi zrovna rozkopanéRozkopání neřeším. Teď se to u nás měnilo skoro každým dnem a je obtížné to sledovat.
Nedá se brát zákaz odbočení jako jednosměrka z druhý strany?
Tam je to primárně kvůli tramvajím.Ne tak úplně. Z druhé strany se tam smí.
Já už jsem tam docela dost vytunil Kutnou Horu, kde na to ani nepotřebuji navigaci - stačí oči (+ případně foťák)Částečně. Byl jsem doslova unešen detailností OSM - je tam pomalu každý chodník, dětské hřiště i vyšlapaná pěšina v parku, ale na druhou stranu na velkých křižovatkách často radí odbočit do směrů, kam se nesmí...
No, jestli to nebude tím, že v OSM každý mapuje (logicky) to, co zajímá jeho. Takže jestli někdo převážně chodí pěšky, nebo se pohybuje cyklisticky, tak je mu nějaká navigace pro auta dosti u prdele.
Čili, jestli jsi takový vášnivý mototerorista, tak nejjednodušší způsob, jak s tím něco udělat, je se v tom sám angažovat...
Čest všem, kdo přiloží ruku k dílu. Můžu se zeptat, jak jsi to dělal? Pěšky prochodil, nebo u počítače vyklikal podle paměti? Zrevidoval bych Zlín, ale potřeboval bych vědět, jak nějaké ty chyby najít, navíc jej má někdo celkem detailně podchycený a třeba pruhy u opravy R49 odpovídají tomu, jak to mají chlapi zrovna rozkopané.
Chyby se dají najít pomocí různých nástrojů, např. tutoj, tady tůdle, todlencto (a vůbec další mapy na serveru), tentononc. Routování lze vyzkoušet tu. Stačí?
No, jestli to nebude tím, že v OSM každý mapuje (logicky) to, co zajímá jeho. Takže jestli někdo převážně chodí pěšky, nebo se pohybuje cyklisticky, tak je mu nějaká navigace pro auta dosti u prdele. Čili, jestli jsi takový vášnivý mototerorista, tak nejjednodušší způsob, jak s tím něco udělat, je se v tom sám angažovat...Vzhledem k tomu, že se přesouvám všemi třemi způsoby, zajímá mě všechno. A jednosměrky mě zajímají i jako cyklistu, přestože valná část cyklistů jednosměrky naprosto neřeší.
Chyby se dají najít pomocí různých nástrojů, např. tutoj, tady tůdle, todlencto (a vůbec další mapy na serveru), tentononc. Routování lze vyzkoušet tu. Stačí?Díky za info
No, jestli to nebude tím, že v OSM každý mapuje (logicky) to, co zajímá jeho. Takže jestli někdo převážně chodí pěšky, nebo se pohybuje cyklisticky, tak je mu nějaká navigace pro auta dosti u prdele. Čili, jestli jsi takový vášnivý mototerorista, tak nejjednodušší způsob, jak s tím něco udělat, je se v tom sám angažovat...Vzhledem k tomu, že se přesouvám všemi třemi způsoby, zajímá mě všechno. A jednosměrky mě zajímají i jako cyklistu, přestože valná část cyklistů jednosměrky naprosto neřeší.
Skoro bych řekl, že by to mělo patří ke zdravé občanské neposlušnosti. :) Každopádně takové jednosměrky, kde bez reálného důvodu nemají cyklisti právo jízdy v obou směrech, by si zasloužili páprdové z Dopravního inspektorátu nakopat do prdele...
Skoro bych řekl, že by to mělo patří ke zdravé občanské neposlušnosti.No kdo chce vyhrát Bouchalův pohár, ať si poslouží
Každopádně takové jednosměrky, kde bez reálného důvodu nemají cyklisti právo jízdy v obou směrech, by si zasloužili páprdové z Dopravního inspektorátu nakopat do prdele...Podobně jako za nesmyslné třicítky, nesmyslné zákazy vjezdu (lhostejno jakých vozidel)... A nejsou to páprdové na DI, nýbrž u správce komunikace (obvykle stát, kraj, obec). DI se sice ke značkám vyjadřuje, ale nerozhoduje o nich.
Představ si že si o takovýho občansky neposlušnýho pumpičkáře nakřápneš auto. Nárazník, maska, světlo, kapota, přední sklo, to je 50 tisíc hned. A vzhledem k tomu že cyklisti neplatí povinné ručení a většinou taková nehoda bude znamenat jeho fyzickou likvidaci nebo minimálně dlouhodobou neschopnost tak páčit to z něj občanskoprávní cestou bude docela zážitek.Možná by to za ten dobrý pocit stálo
Oni ti cyklisti mají svoje svérázný výklady pravidel. Je pro ně těžký pochopit že defaultní stav je prostě jednosměrka a jakýkoliv vnášení výjimek je jen dělání bordelu v už tak problematickým silničním provozu. Jim by se taky určitě nelíbilo kdyby jim po cyklostezce jezdily motorky a auta, stejně jako se nám nelíbí že se nám cpou do protisměru kde nemají co dělat.Nechci házet všechny cyklisty do jednoho pytle (ostatně na kole také jezdím
Ale kteří mě s.... úplně nejvíc, jsou ti, kteří si to sviští vysokou rychlostí po chodníku a ještě nadávají chodcům, že jim neuhýbají.Taky to na mne jeden zkoušel a nezbylo mu nic jiného než vzít zavděk příkopem s bahnem. (šel jsem si v klidu s pejsem venku a on se objevil nějaký ten novodobý závodník ve dresu, přede mnou málem srazil nějakého staršího pána a tak jsem mu zastoupil cestu a bylo to).
Možná by to za ten dobrý pocit stáloZnáme české soudy, táhlo by se to určitě hodně dlouho.
ale frekvencí přestupků jde zřejmě o nejméně disciplinovanou skupinu účastníků provozu.Myslím, že na taxíkáře a příslušníky městské policie hned tak mít nebudou
Ti nejmilitantnější se domáhali uzákonění, aby mohli jezdit po silnici i v případě, že podél ní vede (za velké peníze vybudovaná) cyklostezka.Všude tam, kde se dá jet po silnici výrazně rychleji, než po stezce, mi to přijde úplně normální - typicky tam, kde je stezka součástí chodníku se musí jet pomaleji už jen kvůli chodcům, a k tomu se na každé křižovatce musí dávat přednost (pardon, vlastně slízat z kola).
Aby cyklisté nemuseli jezdit pomaleji kvůli chodcům, tak budou raději motorová vozidla jezdit pomaleji kvůli cyklistům.vskutku?
Například v úseku Pardubice-Nemošice to bývalo hodně zábavné, než cyklisté přišli na to, že po stezce (kde se chodců vyskytuje jen minimum) je to fakt lepší.ok, tak tady máme jeden konkrétní příklad na jednu stranu, a co v případech, kdy to fakt lepší není - tedy typicky třeba v těch městech, kde je jak píše Dejv "cyklostezka" jen úzký pruh oddělený chodci nerespektovanou čárou od frekventovaného chodníku, co pár metrů přerušovaná bočníma ulicema apod.?
vskutku?Tohle mi prosím vysvětli. Možnosti jsou jen dvě. Buď cyklista nesmí jet po silnici, pokud souběžně s ní vede cyklostezka. Nebo po této silnici jet smí. Žádná další možnost není.
ok, tak tady máme jeden konkrétní příklad na jednu stranu, a co v případech, kdy to fakt lepší není - tedy typicky třeba v těch městech, kde je jak píše Dejv "cyklostezka" jen úzký pruh oddělený chodci nerespektovanou čárou od frekventovaného chodníku, co pár metrů přerušovaná bočníma ulicema apod.?Pak je otázka, zda vůbec takovou cyklostezku budovat. Podle mého názoru to smysl nemá - bezpečnosti totiž nijak neposlouží a jen přináší náklady navíc.
jistě, ale z toho ovšem ještě neplyne, že ta auta ("motorová vozidla") budou jezdit pomalejivskutku?Tohle mi prosím vysvětli. Možnosti jsou jen dvě. Buď cyklista nesmí jet po silnici, pokud souběžně s ní vede cyklostezka. Nebo po této silnici jet smí. Žádná další možnost není.
to je správná otázka jenže problém je ten, že nějaká ta hlava pomazaná rozhodla, že tam ta cyklostezka prostě takhle bude no a jiná hlava pomazaná zase rozhodla, že když tam ta cyklostezka je, tak se musí využít - bez ohledu na to, jak ta cyklostezka reálně vypadá, a jestli její přínos přepravní i bezpečnostní je pozitivní, nulový nebo dokonce i záporný a to je prostě špatněok, tak tady máme jeden konkrétní příklad na jednu stranu, a co v případech, kdy to fakt lepší není - tedy typicky třeba v těch městech, kde je jak píše Dejv "cyklostezka" jen úzký pruh oddělený chodci nerespektovanou čárou od frekventovaného chodníku, co pár metrů přerušovaná bočníma ulicema apod.?Pak je otázka, zda vůbec takovou cyklostezku budovat. Podle mého názoru to smysl nemá - bezpečnosti totiž nijak neposlouží a jen přináší náklady navíc.
jistě, ale z toho ovšem ještě neplyne, že ta auta ("motorová vozidla") budou jezdit pomalejiNejde jen o auta, ale taky třeba o autobusy (viz onen úsek u Nemošic - tam je to úzké a zrovna autobus může mít problém cyklistu předjet, zatímco osobák to zvládne; náklaďáky tam nesmějí). Jakmile tam bude hustší provoz, pojedou ta vozidla v případě výskytu cyklisty zákonitě pomaleji, protože budou muset s předjetím počkat, než bude v protisměru volno.
... a to je prostě špatněŠpatné je jakékoli řešení. Mohu tvůj návrh ještě rozšířit, třeba o to, že bychom cyklisty a chodce mohli pustit i na dálnice (například protože srovnatelně krátká cesta mezi určitými městy nevede). Nebo malé či případně i velké motocykly pustit na cyklostezky (dříve bývaly cesty pro motocykly docela běžné - u nás jedna taková zůstala dokonce zachována, vede od železniční zastávky k ČKD
hm, aha ... takže najednou tu vymezuješ nějaké podmnožiny a přidáváš další podmínky, ake stále to považuješ pouze za dvě možnosti?jistě, ale z toho ovšem ještě neplyne, že ta auta ("motorová vozidla") budou jezdit pomalejiNejde jen o auta, ale taky třeba o autobusy (viz onen úsek u Nemošic - tam je to úzké a zrovna autobus může mít problém cyklistu předjet, zatímco osobák to zvládne; náklaďáky tam nesmějí). Jakmile tam bude hustší provoz, pojedou ta vozidla v případě výskytu cyklisty zákonitě pomaleji, protože budou muset s předjetím počkat, než bude v protisměru volno.
trošku silná slova zdá se mi ...a to je prostě špatněŠpatné je jakékoli řešení.
Mohu tvůj návrh ještě rozšířit, třeba o to, že bychom cyklisty a chodce mohli pustit i na dálnice (například protože srovnatelně krátká cesta mezi určitými městy nevede). Nebo malé či případně i velké motocykly pustit na cyklostezkyano, to klidně můžeš jen si myslím, že v prvém případě to nemá význam, neboť z principu, dle technických parametrů dálnice a úpravy provozu na ní, se nenajde kus dálnice, kam by mělo smysl chodce a cyklisty pouštět naopak druhý příklad je docela dobrý - je spousta cest, kde není problém, aby sem tam projela nějaká babeta apod.
(dříve bývaly cesty pro motocykly docela běžné - u nás jedna taková zůstala dokonce zachována, vede od železniční zastávky k ČKDno vidíš, a teď ještě přidej nějaké to dopravní zhodnocení oné cesty, zda je takovéto řešení zavrženíhodné?).
Našly by se pro to dobré důvody, ale i mnoho argumentů proti.jistě, a právě proto je to věc, která by se neměla řešit takovouto obecnou úpravou
k tomu se na každé křižovatce musí dávat přednost (pardon, vlastně slízat z kola).nechystali se teď uzákonit, že na křižovatce smíš vlítnout pod čumák nic netušícímu řidiči, který nemá šanci tě včas vidět, a přesto to bude jeho vina?
Ti nejmilitantnější se domáhali uzákonění, aby mohli jezdit po silnici i v případě, že podél ní vede (za velké peníze vybudovaná) cyklostezka.pak jsem asi ten "nejmilitantnější cyklista", neboť s tímto souhlasím - resp. naopak, neuzákoňovat nic nového nýbrž zrušit povinnost cyklostezku využívat to, že byla příslušná cyklostezka dojnou krávou pro několik kamarádíčků od úřadu co o ní rozhodl, ještě neznamená, že je pro (všechny) cyklisty rozumně použitelná ostatně i jako chodec často raděj využiju silnice než těch urbanistických skvostů, co se pro chodce za drahý peníz budují
ostatně i jako chodec často raděj využiju silnice než těch urbanistických skvostů, co se pro chodce za drahý peníz budujíTy skvosty jsou spíš architektonické a pro chodce se nebudují, přestože právě ti jsou nuceni je využívat...
mno, podívám-li se pod heslo urbanismus, nevidím, co je na tom špatně, pokud se bavíme o "funkčním celku"; že jsou to v místním měřítku i skvosty architektonické, to se nijak nevylučujeostatně i jako chodec často raděj využiju silnice než těch urbanistických skvostů, co se pro chodce za drahý peníz budujíTy skvosty jsou spíš architektonické
a pro chodce se nebudují, přestože právě ti jsou nuceni je využívat...áno, budují se pro potěchu pánů inžinýrů a radních a jánevimkoho :-/
Například zákazy vjezdu málokdy mají cokoliv společného s bezpečností provozu, rychlostní omezení se většinou dělají paušálně bez ohledu na stav provozu nebo přímo cíleně jako pastA jednosměrky ne? Případně protože se tam dva traktory nevyhnou, ale traktor + cyklista jo.
Podobně jako za nesmyslné třicítky, nesmyslné zákazy vjezdu (lhostejno jakých vozidel)... A nejsou to páprdové na DI, nýbrž u správce komunikace (obvykle stát, kraj, obec). DI se sice ke značkám vyjadřuje, ale nerozhoduje o nich.
Záleží, co máš na mysli pod „nesmyslnými třicítkami“ (předpokládám, že mluvíš o dopravním značení ). Znám docela dobře situaci v Německu a tam je „třicítek“ mnohonásobně víc, než v ČR a je to jednoznačně pozitivní: vytvářejí se tím „obytné zóny“, které jednak zvyšují bezpečnost (když dítě náhodou letí pro balón, tak je snazší zavčas zabrzdit, atd.) a druhak zmenšují hluk, takže se na takové ulici dá bydlet. To považuju za velmi smysluplné a třeba mi ani nevadí 30ky na průjezdu menšíma vesnicema. Chápu, že tamní obyvatelé nechtějí být autama terorizováni.
Čímž netvrdím, že neexistují i „nesmyslné třicítky,“ ale trochu mám podezření, že tvoje nářky nad „nesmyslnýma třicítkama“ jsou jen ukřivděnýma výlevamam někoho, kdo je línej pohnout svým zadkem.
Co se týče cyklistů, tak tam je jasný, že a) nepotřebují k jízdě tak velkou šířku cesty, b) přece jen jsou dost pomalejší, než auta, z čehož plyne, že pokud k tomu skutečně není důvod (extrémně úzká cesta bez krajnice, atd.), pak by jednosměrky měly platit jen pro auta...
Čímž netvrdím, že neexistují i „nesmyslné třicítky,“ ale trochu mám podezření, že tvoje nářky nad „nesmyslnýma třicítkama“ jsou jen ukřivděnýma výlevamam někoho, kdo je línej pohnout svým zadkem.Nesmyslná třicátka byla jediná věc, kterou jsem v autoškole úmyslně a na žádost učitele porušil, potom, co už jsem na ní docela dlouho zdržoval plynulost provozu (v autoškole bývá ještě zvykem dodržovat pravidla silničního provozu). Bylo to někde za dejvicema, docela frekventovaný úsek, třicítka byla zřejmě pozůstatek ze stavby.
Čímž netvrdím, že neexistují i „nesmyslné třicítky,“ ale trochu mám podezření, že tvoje nářky nad „nesmyslnýma třicítkama“ jsou jen ukřivděnýma výlevamam někoho, kdo je línej pohnout svým zadkem.To podezření je špatné. Nemám nic proti třicítkám v obytných oblastech. Za nesmyslné třicítky považuji například tu, která bývala dříve například na Černokostelecké ulici v Praze, aniž by tam dávala jakýkoli smysl. Možná tam měla smysl někdy v dávné minulosti (v dobách, kdy tam zastavovaly busy z Kutné Hory), ale tento smysl pozbyla. Naštěstí byla před nedávnem odstraněna, asi na ni někdo upozornil nebo to bylo v rámci té "značkové čistky".
Co se týče cyklistů, tak tam je jasný, že a) nepotřebují k jízdě tak velkou šířku cesty, b) přece jen jsou dost pomalejší, než auta, z čehož plyne, že pokud k tomu skutečně není důvod (extrémně úzká cesta bez krajnice, atd.), pak by jednosměrky měly platit jen pro auta...Je to tak 50 na 50. Nejde jen o šířku, ale i o jiné faktory, jak už jsem popsal jinde. Nemám problém s tím, pokud bude jízda cyklistů opačným směrem umožněna dodatkovou tabulkou (E 12b) všude tam, kde tomu nic nebrání.
Co se týče cyklistů, tak tam je jasný, že a) nepotřebují k jízdě tak velkou šířku cesty, b) přece jen jsou dost pomalejší, než auta, z čehož plyne, že pokud k tomu skutečně není důvod (extrémně úzká cesta bez krajnice, atd.), pak by jednosměrky měly platit jen pro auta...A vyřešilo by to psychický problém všech těch, kteří jsou na nervy z toho, že nějakého cyklistu v jednosměrce viděli. Takže výsledek win-win.
cyklisti nepotřebují tak velkou šířku cesty? Když přijde řeč na předjíždění tak mám pocit že cyklista bude něco mezi kombajnem a buldozerem Komatsu protože pro sebe potřebuje asi tak 8 metrů. Cyklisti jsou o dost pomalejší? Před časem mě tady někdo přesvědčoval že na křižovatce je na kole úplně v pohodě mnohem rychlejší než auta. Ale vážně, v úzkých městských uličkách kde se jednosměrky obvykle zřizují se i autem většinou jezdí velmi pomalu. Jak by se taková "obousměrná" jednosměrka řešila v praxi? Že by jako platilo že každá jednosměrka je pro cyklisty obousměrná když se tam vejdou? A kdo bude mít přednost když se ukáže že se nevejdou? Jak cyklista pozná že je tam dost místa? Že se vyhne nejen osobnímu autu ale i autobusu nebo náklaďáku? Jak budou fungovat přednosti v jízdě? Vždyť cyklista bude z takové ulice vyjíždět ve směru kde normální dopravní značení s výjezdem vozidla nepočítá.Co se týče cyklistů, tak tam je jasný, že a) nepotřebují k jízdě tak velkou šířku cesty, b) přece jen jsou dost pomalejší, než auta, z čehož plyne, že pokud k tomu skutečně není důvod (extrémně úzká cesta bez krajnice, atd.), pak by jednosměrky měly platit jen pro auta...
cyklisti nepotřebují tak velkou šířku cesty? Když přijde řeč na předjíždění tak mám pocit že cyklista bude něco mezi kombajnem a buldozerem Komatsu protože pro sebe potřebuje asi tak 8 metrů. Cyklisti jsou o dost pomalejší? Před časem mě tady někdo přesvědčoval že na křižovatce je na kole úplně v pohodě mnohem rychlejší než auta.Jsi si jistý, že tyto názory zastává i člověk, na kterého reaguješ?
A kdo bude mít přednost když se ukáže že se nevejdou?Ten, kdo jede v propustném směru. Cyklista se musí uklidit třeba mezi zaparkovaná auta a počkat.
Jak cyklista pozná že je tam dost místa?Úplně stejně jako když ty jedeš po obousměrné silnici a na tvé straně je překážka.
Jak budou fungovat přednosti v jízdě?Cyklista by musel dát při výjezdu přednost. Btw. nemusíš dát přednost multikáře („auto s oranžovým majáčkem“) už teď?
Jak by se taková "obousměrná" jednosměrka řešila v praxi? Že by jako platilo že každá jednosměrka je pro cyklisty obousměrná když se tam vejdou?Ne, že by jako platilo, že cyklisté mohou jezdit vždy obousměrně.
A kdo bude mít přednost když se ukáže že se nevejdou?Platilo by obecné pravidlo (jaké platí teď pro všechna úzká místa, není-li to upraveno značkami), že dát přednost musí ten, pro koho je to snazší nebo méně nebezpečné. Což by byl obvykle cyklista, protože ten může snadno sesednout z kola a uvolnit prostor. Případně lze přímo ustanovit pravidlo, že přednost má ten, kdo jede ve "správném" směru.
Vždyť cyklista bude z takové ulice vyjíždět ve směru kde normální dopravní značení s výjezdem vozidla nepočítá.To by nebylo až tak kritické v situaci, kdy bude obecně platné pravidlo, že cyklista z jednosměry vyjet může (a je samozřejmě lepší s případným výjezdem cyklistů počítat i dnes, kdy odtamtud vyjet nesmí - protože mnozí cyklisté tak stejně jezdí). Podobně jako je třeba počítat s výjezdem vozidel například ze zákazu vjezdu, kam nějaké vozidla (nejčastěji dopravní obsluha) podle dodatkové tabulky vjíždět smějí.
Když přijde řeč na předjíždění tak mám pocit že cyklista bude něco mezi kombajnem a buldozerem Komatsu protože pro sebe potřebuje asi tak 8 metrů.LOL, tak tlustého cyklistu jsem ještě neviděl :).
Před časem mě tady někdo přesvědčoval že na křižovatce je na kole úplně v pohodě mnohem rychlejší než auta.Na křižovatce jsou mnozí cyklisti rychlejší než většina aut, zvlášť ve smyslu rozjezdu. To ovšem neznamená, že jsou rychlejší než ty :).
Ale vážně, v úzkých městských uličkách kde se jednosměrky obvykle zřizují se i autem většinou jezdí velmi pomaluTím pádem se nemusí obávat překvapení na poslední chvíli.
Jak by se taková "obousměrná" jednosměrka řešila v praxi?Úplně jednoduše. Tak jako se řešila v praxi vždycky. V případě, že se cyklista s autem nemůže vejít, musí uhnout, třeba i mimo vozovku, když je potřeba.
A kdo bude mít přednost když se ukáže že se nevejdou?V celku logicky ten, komu se hůře vyhýbá, tedy obvykle motorista. Mimochodem, tady u nás jsou obousměrné ulice, kam se nevejdou dvě auta. Funguje to na bázi slušnosti, a kupodivu, funguje to dobře.
Jak cyklista pozná že je tam dost místa?Tak jako to poznává každý jiný.
Že se vyhne nejen osobnímu autu ale i autobusu nebo náklaďáku?řidiči Stejně jako to dosud cyklisti i motoristi řeší, když se někam nemůžou vejít. S tím, že cyklisti mají tu výhodu, že často mají víc manévrovacího prostoru.
Jak budou fungovat přednosti v jízdě?Nevím jak tebe, ale mě teda v autoškole učili, že když nějaký blbec vyjede zprava z jednosměrky v protisměru, tak nejsem osvobozen mu dát ze zákona přednost.
Vždyť cyklista bude z takové ulice vyjíždět ve směru kde normální dopravní značení s výjezdem vozidla nepočítá.Cyklista bude ve vlastním zájmu opatrnější :).
Otázka je co pak dělat zda cuknout autem ať si lehne nebo jen pustit ostřikovače?Ostřikovač používám na pouliční myče aut. Myslím, že je to dostatečne nasírací. A v jasných případech, kdy je jasné, že to dotyčný dělá schválně, můžeš zkusit klakson, z blízka je taky dost nepříjemný.
No klakson když se tě drží za zadek auta moc neřeší. To tyto lidi moc nevytrhne.Tak ono typicky debila nevytrhne nic, žejo. Podle mě je ostřikovač efektnější :).
no vzhledem k tomu že cyklisty potkávám v jednosměrkách celkem běžně tak je mi celkem jasný že to fungovat nemůže.Tobě je vždycky všechno jasné.
A to o ohleduplnosti a slušnosti je naprostá fantasmagorie.Naštěstí lidí s tímto názorem potkávám stále ještě menšinu a doufám, že to tak zůstane.
no schválně, co se stane když se po silnici zmítá horda pedálistů a řidič auta které je hodlá předjíždět je zcela legálně upozorní klaksonem že by mohli laskavě táhnout na svou stranu silnice?Mně uhnuli.
No, jestli to nebude tím, že v OSM každý mapuje (logicky) to, co zajímá jeho. Takže jestli někdo převážně chodí pěšky, nebo se pohybuje cyklisticky, tak je mu nějaká navigace pro auta dosti u prdele.no, a nebude to spíš taky tím, že když se držíš volantu, tak se dost blbě dělaj poznámky nebo aspoň fotí chyby pro pozdější zpracování? samozřejmě nadšenci to můžou řešit kamerou, ale autokamery si zatím ještě příliš s GPS nerozumí (jistě, dá se záznam synchronizovat s loggerem), a hlavně taky procházet 200 km silnice a všechny chyby tam je dost nahovno, zatímco těch deset rozcestníků, co vyfotím za celej den na vandru pěšky, dostanu do mapy i se všema cestama a poznámkama o povrchu/trackgrade za večer, a to je typicky tvořím ... kontrolovat těch 200 km abych zjistil, že 2 km z toho jsou trochu jinak než říká můj záznam je nuda, a nevim jak JOSM, ale Merkaartoru přinačtení dalšího kusu mapy včetně souvisejících relací trvá sakra dlouho (zatímco pěšky prošlou oblast načtu najednou a pak už jen pracuju nad ní)
ehm, myslímže kolega se ptal na chyby ve smyslu rozpor mapy s realitou, nikoli na nedodržení mapovacích pravidel ...Čest všem, kdo přiloží ruku k dílu. Můžu se zeptat, jak jsi to dělal? Pěšky prochodil, nebo u počítače vyklikal podle paměti? Zrevidoval bych Zlín, ale potřeboval bych vědět, jak nějaké ty chyby najít, navíc jej má někdo celkem detailně podchycený a třeba pruhy u opravy R49 odpovídají tomu, jak to mají chlapi zrovna rozkopané.Chyby se dají najít pomocí různých nástrojů, např. tutoj, tady tůdle, todlencto (a vůbec další mapy na serveru), tentononc. Routování lze vyzkoušet tu. Stačí?
ehm, myslímže kolega se ptal na chyby ve smyslu rozpor mapy s realitou, nikoli na nedodržení mapovacích pravidel ...Ale i tak to má smysl používat. Často totiž navigace selhává právě proto, že tam jsou formální chyby (nepropojené silnice apod.).
Chyby se dají najít pomocí různých nástrojů, např. tutoj, tady tůdle, todlencto (a vůbec další mapy na serveru), tentononc. Routování lze vyzkoušet tu. Stačí?ehm, myslímže kolega se ptal na chyby ve smyslu rozpor mapy s realitou, nikoli na nedodržení mapovacích pravidel ...
No a např. vizualizace rychlostních limitů, nebo stránka s hlášením uživatelů o problémech (včetně např. rychlostních limitů, směrovosti cest atd.) v tom jako nepomůžou? Nelogicky zanesené informace je pochopitelně taky potřeba opravit, jinak routování opravdu, ale opravdu nebude fungovat...
Kdo má navigace Garmin, může informace o aktuálnosti doplnit v diskusi.V Garminovi se to objeví tak rychle, jak si to z OSM stáhneš a zkompiluješ
Mimochodem nevíte někdo, co je v cca 50 vteřině "rozpixelováno"?Asi nějaký drcený politik ČSSD...