Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.
Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.
Onen přísný trest, tedy zákaz činnosti + 6 bodů + pokuta 5-10 tisíc, se ukládá za předjíždění v případech, kdy je to zakázáno. Tedy samozřejmě na zákazu předjíždění, před horizontem, v nepřehledné zatáčce, na železničním přejezdu, na přechodu pro chodce apod.Plná čára (i dvojitá) je zcela něco jiného. Je sice zakázáno ji přejíždět (nebo nákladem přesahovat) - kromě specificky uvedených případů - ale předjíždění rozhodně nezakazuje. Proto za přejetí plné čáry (tj. porušení zákazu uloženého vodorovnou dopravní značkou) hrozí pokuta do 2000 Kč blokově, resp. až 2500 Kč ve správním řízení. Body ovšem žádné, natož zákaz řízení.
Tomuto nerozumim.Dyt je naplne care zakazano ji predjizdet.Proc tam pises jiny trest?
Tim ze by se zacalo hlidat na mistech, kde dava smysl dodrzovat rychlost, tak bysme se naucili jezdit jako nemci v nemecku
A ještě bych dodal jednu věc, která by hodně pomohla: pokud by bylo vidět, že omezení rychlosti odpovídají dopravní situaci. Ono dodržovat značky, která jsou (a není jich málo) o 30 km/h níž, než by odpovídalo realitě, je velmi frustrující. Takové značky rozhodně to ve veřejnosti neposilují pocit, že drakonický silniční zákon je tu kvůli zvýšení bezpečnosti silničního provozu a ne kvůli buzeraci řidičů, získání politických bodů u nátlakových skupin a přilepšení obecním pokladnám.
Jenže to by vyžadovalo, aby úředníci u své práce mysleli, čehož bohužel mnozí z nich nejsou schopni. Dokládá to třeba i současný stav na dálnicích, kde se jeden po druhém budují rámy pro elektronické mýtné. Budují se postupně, ale celou dobu, co se s tím začalo (už jsou to čtyři týdny a konec v nedohlednu), je kolem všech stanovišť naprosto zbytečné omezení na 80 km/h (jízdní dráha není zúžena ani o decimetr), naštěstí tedy aspoň u většiny je ta osmdesátka otočená ven ze silnice, takže je to "jen" 100 km/h - ale bohužel ne všude. Na 33 kilometrech R10 jsem takových míst napočítal pět v každém směru, na D1 mne počítání přestalo bavit u desítky… :-(
Jinak zcela jednoznačně musím prohlásit, že člověk, který v devadesátce s autem za sebou těsně před cedulí dupne na brzdu (ne proto, že by mu tam někdo vlétl nebo z jiného neočekávaného důvodu), je u mne větší prase a daleko nebezpečnější řidič než ten, kdo u cedule (která je obvykle nejméně půl kilometru dřív, než by měla) sundá nohu z plynu a nechá auto zpomalit postupně. Ono dodržovat předepsanou rychlost a jezdit bezpečně jsou dvě zcela rozdílné věci…
Jinak zcela jednoznačně musím prohlásit, že člověk, který v devadesátce s autem za sebou těsně před cedulí dupne na brzdu (ne proto, že by mu tam někdo vlétl nebo z jiného neočekávaného důvodu), je u mne větší prase a daleko nebezpečnější řidič než ten, kdo u cedule (která je obvykle nejméně půl kilometru dřív, než by měla) sundá nohu z plynu a nechá auto zpomalit postupně. Ono dodržovat předepsanou rychlost a jezdit bezpečně jsou dvě zcela rozdílné věci…
Souhlasim, ta cedule neni zbytecne daleko, je asi 100m pred prvnim domem, coz neni zas tak zle. Ale sitace by mela byt opacna, sundam nohu z plynu daleko pred ceduli a ceduli miji v padesatce...
Kazdopadne to byla velmi nebezpecna situace, ale zpusobena obema ridici, prvni zpomalil prilis prudce, druhy nemel v umyslu zpomalit vubec a jeste temer nedodrzel bezpecnou vzdalenost mezi nimi.
Až se přejde na satelitní systém (a ono se přejde...)tak naokraj ... ono v podmínkách konkursu na elektronické mýtné bylo, že se nesmí využívat satelitní navigace, aby ten konkurs mohla vyhrát ta správná firma ... btw, kamarád mě tuhle poinformoval, že EU, které jinak lezem do řiti, naopak satelitní navigaci doporučuje ... vtipné :-/
Tyhle veci snad planuje zaprisahly nepritel automobilismu...Tenhle popis na Šimonovského docela sedí.
Tiskni
Sdílej: