Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Vítám vás u třetího dílu automýtů. Bude věnován silničním pravidlům, a to konkrétně předjíždění.
Zatímco předešlé dva díly byly zaměřeny přímo na samotná auta a technické věci související, dnes to budou věci okolo předjíždění. A to proto, že je to operace, která na silnici patří (z těch legálních) mezi nejnebezpečnější, a přitom kolem které panuje dost nejasností a pověr.
Hlavně po letošním prvním červenci se lze často doslechnout a dočíst, že za přejetí plné čáry přijde člověk o řidičák. Je to nesmysl. Zákon nic takového neříká a kdo něco takového tvrdí, pouze zbytečně šíří paniku.
Onen přísný trest, tedy zákaz činnosti + 6 bodů + pokuta 5-10 tisíc, se ukládá za předjíždění v případech, kdy je to zakázáno. Tedy samozřejmě na zákazu předjíždění, před horizontem, v nepřehledné zatáčce, na železničním přejezdu, na přechodu pro chodce apod.
Plná čára (i dvojitá) je zcela něco jiného. Je sice zakázáno ji přejíždět (nebo nákladem přesahovat) - kromě specificky uvedených případů - ale předjíždění rozhodně nezakazuje. Proto za přejetí plné čáry (tj. porušení zákazu uloženého vodorovnou dopravní značkou) hrozí pokuta do 2000 Kč blokově, resp. až 2500 Kč ve správním řízení. Body ovšem žádné, natož zákaz řízení.
Mýtus vznikl zřejmě ze zkušenosti, že se plná čára a zákaz předjíždění vyskytují často společně. Není to ovšem pravidlem, najdeme jak "sólo" plnou čáru, tak i zákaz předjíždění kombinovaný s čárou přerušovanou. Předjíždět lze totiž i při plné čáře (např. jednostopé vozidlo nebo někoho, kdo jede po krajnici), aniž by byla přejeta. Proto to nelze směšovat.
Kdo si přečetl předchozí odstavce, musí mít už jasno. Protože ony věci spolu nesouvisejí, cyklista se přes plnou čáru v žádném případě předjíždět nesmí. Problém ovšem je, že kdyby se to dodržovalo stoprocentně, mělo by to dalekosáhlé důsledky.
Představme si situaci, že cyklista jede po silnici s plnou čarou, a to buď na silnici s menší šířkou (např. 6 m), nebo třeba dále od okraje. Dojede ho auto, a jeho řidič má nyní tři možnosti:
Z výše uvedeného vyplývá, že i když je předjetí cyklisty přes plnou čáru jednoznačně přestupkem, z pohledu bezpečnosti a plynulosti provozu se mnohdy nejedná o nijak nebezpečnou věc, samozřejmě jen v situaci, že při tomto manévru nemůže dojít k omezení nebo ohrožení kohokoliv.
Zákon to říká tak trochu naruby. V křižovatce se skutečně obecně nesmí předjíždět, existuje ovšem řada případů (a s novým zákonem jich přibylo), kdy se předjíždět smí. Předjíždění zprava (toho, kdo odbočuje vlevo) vynechám, tam je to logické. Existují ale tři zásadní případy, které si zaslouží samostatnou zmínku.
První je předjíždění na hlavní silnici. Je povoleno, ovšem pozor na to, že předjíždění na přechodu pro chodce je přísně trestaným přestupkem. A přechody u křižovatek často bývají. Druhé riziko tkví v tom, že řidiči si tuto možnost předjíždění leckdy neuvědomují a při odbočování z vedlejší silnice vpravo (na hlavní) se podívají jen doleva. Sice se dopouštějí přestupku, ale to nezachrání život tomu, kdo (zcela v souladu s předpisy) předjížděl a s oním zapomětlivcem se čelně srazil. Nehody tohoto typu bývají často velice vážné, protože se odehrají ve vysoké rychlosti. Proto je lepší, pokud sebeméně hrozí vjetí auta z vedlejší silnice, na předjíždění raději zapomenout.
Podobná situace je u řízených křižovatek. I tam se smí předjíždět (na zelenou), a rizika jsou tam úplně stejná. Tedy přechody (i když mají chodci červenou, je to pořád přestupek), a také vjetí auta, kterému svítila zelená šipka.
Třetím případem je to, co bylo povoleno teprve od července - a sice předjíždění jednostopých vozidel. Ta lze nyní předjíždět i při jízdě křižovatkou po vedlejší silnici. Není to ale dobrý nápad, hlavně cyklisté s tím totiž vesměs nebudou počítat a mohou být snadno sraženi.
Zkrátka - problematika předjíždění je relativně komplikovaná, ale vyplatí se ji dobře znát, aby člověk kvůli zbytečné chybě nepřišel o řidičák, nebo v horším případě dokonce o život. V příštích automýtech se opět podíváme na nějaké podobné záludnosti, v nichž panuje obecný zmatek.
Tiskni
Sdílej:
.
Btw. moc pěkný seriálek
, je vidět, že i nelinuxové zápisky mohou být zajímavé...
Už teď tento postup používá poměrně dost řidičů (hlavně autobusáci brněnské MHD
).
Onen přísný trest, tedy zákaz činnosti + 6 bodů + pokuta 5-10 tisíc, se ukládá za předjíždění v případech, kdy je to zakázáno. Tedy samozřejmě na zákazu předjíždění, před horizontem, v nepřehledné zatáčce, na železničním přejezdu, na přechodu pro chodce apod.Plná čára (i dvojitá) je zcela něco jiného. Je sice zakázáno ji přejíždět (nebo nákladem přesahovat) - kromě specificky uvedených případů - ale předjíždění rozhodně nezakazuje. Proto za přejetí plné čáry (tj. porušení zákazu uloženého vodorovnou dopravní značkou) hrozí pokuta do 2000 Kč blokově, resp. až 2500 Kč ve správním řízení. Body ovšem žádné, natož zákaz řízení.
Tomuto nerozumim.Dyt je naplne care zakazano ji predjizdet.Proc tam pises jiny trest?
Tim ze by se zacalo hlidat na mistech, kde dava smysl dodrzovat rychlost, tak bysme se naucili jezdit jako nemci v nemecku
A ještě bych dodal jednu věc, která by hodně pomohla: pokud by bylo vidět, že omezení rychlosti odpovídají dopravní situaci. Ono dodržovat značky, která jsou (a není jich málo) o 30 km/h níž, než by odpovídalo realitě, je velmi frustrující. Takové značky rozhodně to ve veřejnosti neposilují pocit, že drakonický silniční zákon je tu kvůli zvýšení bezpečnosti silničního provozu a ne kvůli buzeraci řidičů, získání politických bodů u nátlakových skupin a přilepšení obecním pokladnám.
Jenže to by vyžadovalo, aby úředníci u své práce mysleli, čehož bohužel mnozí z nich nejsou schopni. Dokládá to třeba i současný stav na dálnicích, kde se jeden po druhém budují rámy pro elektronické mýtné. Budují se postupně, ale celou dobu, co se s tím začalo (už jsou to čtyři týdny a konec v nedohlednu), je kolem všech stanovišť naprosto zbytečné omezení na 80 km/h (jízdní dráha není zúžena ani o decimetr), naštěstí tedy aspoň u většiny je ta osmdesátka otočená ven ze silnice, takže je to "jen" 100 km/h - ale bohužel ne všude. Na 33 kilometrech R10 jsem takových míst napočítal pět v každém směru, na D1 mne počítání přestalo bavit u desítky… :-(
Jinak zcela jednoznačně musím prohlásit, že člověk, který v devadesátce s autem za sebou těsně před cedulí dupne na brzdu (ne proto, že by mu tam někdo vlétl nebo z jiného neočekávaného důvodu), je u mne větší prase a daleko nebezpečnější řidič než ten, kdo u cedule (která je obvykle nejméně půl kilometru dřív, než by měla) sundá nohu z plynu a nechá auto zpomalit postupně. Ono dodržovat předepsanou rychlost a jezdit bezpečně jsou dvě zcela rozdílné věci…
Jinak zcela jednoznačně musím prohlásit, že člověk, který v devadesátce s autem za sebou těsně před cedulí dupne na brzdu (ne proto, že by mu tam někdo vlétl nebo z jiného neočekávaného důvodu), je u mne větší prase a daleko nebezpečnější řidič než ten, kdo u cedule (která je obvykle nejméně půl kilometru dřív, než by měla) sundá nohu z plynu a nechá auto zpomalit postupně. Ono dodržovat předepsanou rychlost a jezdit bezpečně jsou dvě zcela rozdílné věci…
Souhlasim, ta cedule neni zbytecne daleko, je asi 100m pred prvnim domem, coz neni zas tak zle. Ale sitace by mela byt opacna, sundam nohu z plynu daleko pred ceduli a ceduli miji v padesatce...
Kazdopadne to byla velmi nebezpecna situace, ale zpusobena obema ridici, prvni zpomalil prilis prudce, druhy nemel v umyslu zpomalit vubec a jeste temer nedodrzel bezpecnou vzdalenost mezi nimi. 
Až se přejde na satelitní systém (a ono se přejde...)tak naokraj ... ono v podmínkách konkursu na elektronické mýtné bylo, že se nesmí využívat satelitní navigace, aby ten konkurs mohla vyhrát ta správná firma ... btw, kamarád mě tuhle poinformoval, že EU, které jinak lezem do řiti, naopak satelitní navigaci doporučuje ... vtipné :-/
Tyhle veci snad planuje zaprisahly nepritel automobilismu...Tenhle popis na Šimonovského docela sedí.
To byla prace lidi z RSD a firmy, ktera to pro Kapsch stavi...