Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Je tady druhý díl automýtů - v prvním dílu jsem nevyčerpal zdaleka vše, proto s chutí do toho. Dnes to budou autoservisy, osvětlení a oleje.
Toto tvrzení je pravdivé asi tak stejně, jako že pouze "certifikovaný profesionál" dokáže kvalitně spravovat váš systém. Je pravda, že autorizované servisy jsou kontrolovány automobilkou, pro jejíž značky pracují, disponují systémem řízení jakosti (nezřídka s certifikací ISO řady 9000) a používají odpovídající stroje, nástroje a přístroje.
Ovšem řečené vůbec neznamená, že neautorizovaný nebo dokonce neznačkový servis dobrou kvalitu nezajistí. Anebo naopak, že autorizovaný servis vždy odvádí stoprocentně kvalitní práci. Mnohé neznačkové servisy dokáží většinu poruch opravit v maximální kvalitě, avšak za výrazně nižší cenu, než servisy autorizované - a na co nestačí, to prostě nedělají nebo to nechají udělat jinde. Naopak, některé autorizované servisy dokáží opravu pěkně zprasit. Viděl jsem např. montáže hands-free prováděné v jednom autorizovaném servisu - výsledek byl dobrý jen k tomu, aby se jim to pořádně otřískalo o hlavu.
Častou bolestí autorizovaných opraven v ČR jsou garanční prohlídky. Jsou bohužel podmínkou trvání záruky na auto, proto se jim nelze vyhnout. Doporučuji každému dobře zvážit, kam auto dát na tuto prohlídku, případně zda nezajet do SRN nebo Rakouska (jsme v EU). Mnozí naši servismani mají až neskutečnou fantazii, jak motoristu "natáhnout" - na olej přirážejí obrovské marže (ve stovkách Kč na litr), účtují více oleje, než tam skutečně nalijí, účtují (draze) kapalinu do ostřikovače, i když tam žádnou nelili apod. Hlavně v pohraničí se skutečně vyplatí zajet do ciziny, i s cestou to často vyjde levněji.
Nelze prostě slepě věřit tomu, že autorizovaný servis je vždy lepší. Nejlepší je rozhodovat se podle vlastních zkušeností a zkušeností lidí, kterým člověk věří. Pak se "garážová" opravna (která může být - i když se to nezdá - vybavena i lecjakými moderními přístroji) může ukázat jako mnohem lepší než nedaleký servis v nablýskaném autosalonu.
Tento mýtus šíří hlavně ti, kdo neváhali utratit cca 30 tisíc Kč (i víc) za krásně (nebo odporně, podle vkusu) namodralé xenonové světlo, a teď chtěji sobě i jiným racionálně zdůvodnit tuto platbu.
Je jasná věc, že xenonové výbojky mají podstatně větší světelný tok než klasické halogenové žárovky. Proto je u nich také povinné automatické naklápění, aby se omezila možnost oslnění jiných řidičů. Proto je od nich vidět více, i když (kvůli fyziologicky méně výhodnému spektrálnímu složení) ne o tolik, o co je světelný tok větší.
Ovšem pozor - xenonová světla jsou mnohem citlivější na znečištění. Je to dáno právě spektrálním složením. Na vrstvě "svinstva" se světlo silně pohlcuje a rozptyluje, a neprochází skrz. Mnozí majitelé těchto moderních světlometů čistotu zanedbávají (podobně jako ostatní motoristé), takže jim pak projde třeba jen 30 % světla - a vidí potom hůř, než svědomitý majitel staré škodovky s čistými halogeny.
Shrnul bych to tak, že není přiliš rozdíl, jaký druh světel na vozidle je (zda jsou to halogeny - ať už "obyčejné" či s čočkovou nebo zrcadlovou optikou - anebo xenony), ale je velice důležité, aby měly čistou činnou plochu. I okem prakticky neviditelná vrstvička pohltí velké množství světla (u xenonů více). Ostřikovače světel jsou standardní součástí xenonů, proto to není žádný problém.
Mýty, šířící se okolo různých druhů olejů, jsou velmi úporné, i když je odborníci usilovně vyvracejí. Bývá za tím i tlak v servisech, aby prodali co nejdražší olej. A tak se běžně děje, že se do některých aut lije olej, který má pomalu vyšší hodnotu než samotné auto.
Je jasné, že olej s lepší viskozitní klasifikací má vhodnější vlastnosti. Běžně nás zajímá jen dolní hodnota, a to především kvůli studeným startům v zimě. Čím nižší, tím lépe se startuje a tím dříve se olej dostane do všech míst v motoru. Protože tyto nízké hodnoty se s minerálními oleji běžně nedosahují, používají se polosyntetické a syntetické oleje.
A teď se dostáváme k jádru věci. Ve stejné výkonností třídě stojí syntetický olej např. 3x více než olej minerální. Na celou náplň to může dělat několik tisíc. Otázka je: vyplatí se to? Obvykle ne. Takový olej má význam pro toho, komu výrobce skutečně takový olej předepisuje (majitelé dieselových Fabií bývají při první výměně oleje nepříjemně překvapeni - cena předepsaného oleje je velmi vysoká) nebo kdo často startuje v mrazu. Pro většinu motoristů takový olej smysl nemá a mohou tam klidně lít "blbý minerál".
Pro všechny dnešní mýty byla typická slepá víra. Víra v to, co říká zejména ten, kdo na tom chce vydělat. Obchodníkům s deštěm je lepší nevěřit, raději se ptát nezaujatých odborníků. Ať už se to týká třeba olejů nebo něčeho úplně jiného (včetně softwaru).
Tiskni
Sdílej:
I když vypne dálkový, tak oslňuje.no, jestli vono to nebude spíš tím, že většina těchhle kokotů má světla vyklopený co nejvejš jim to ovládání umožní ...
1+1(přední sedadla)LOL, bylo by smutný, kdyby šlo o zadní sedadla
naklapeci svetla museji mit vsechny automobily od roku 1993. automaticky naklapeny vsechny co presahuji stanoveny svetelny tok(napr. xenony)
osobne nechapu, jak mohou nekoho oslnovat xenony. tyto moderni svetla totiz oslnuji min, nez stare neserizene lampiony na kdejake jednooke sade uz jenom z toho duvodu, ze to automatika reguluje. spravne serizene svetlomety nikdy nemuzou oslnit, i kdyby mely vykon temelinu.
na minule prazdniny jsem si koupil kram, ktery mel svetla pro denni sviceni hned vedle mlhovek. proste takovy lampicky, ktery jen svitej a pritom sem se setkal s reakcema, jak ty mlhovky kazdyho oslnujou. pritom sem mlhovky za ty tri mesice ani jednou nepouzil. ale svetlo vypada jak mlhovka == kazdyho oslnuju a jsem pirat silnic. je to zabavne sledovat, hlavne od blbu, co si museli na svou schade po otci namontovat zadni mlhovku a jsou schopni ji pripojit na brzdovy svetla misto samostatneho okruhu.
synteticke oleje nemaji problem s cenou, to je otazka penezenky a inteligence kupujiciho. nejvetsi problem je ten, ze syntetiky narozdil od mineralu rozpusteji usazeny bordel v kanalcich. pokud je motor od zacatku na syntetice, nicemu to nevadi. avsak pokud si do motoru, co najezdil dveste tisic na mineralu nalejete syntetiku, ucpe se vam okamzite prinejmensim filtr, mnohdy i ty kanalky a motor je kaput.
pripadal sem si ze jedu porad na potkavackyPozor ještě na jednu věc. Když někdo porovnává tzv. čirou optiku (zrcadlovou) oproti "klasickým světlům" (tj. tomu, co měly škodovky až do Octavie 1), často zapomíná na fakt, že při zapnutí dálkových je situace podstatně odlišná. U starých světel s H4 obvykle vlákno potkávaček zhasne (reflektor by dvojitou tepelnou zátěž nesnesl), kdežto u nových světel, která mají potkávačky a dálkové odděleny, zůstane žárovka svítit - a osvětluje tu bližší část vozovky. Proto je světla více. Zrcadlová optika má sice poněkud lepší rozložení světelného toku, ale na celkovém osvětlení se to tolik neprojeví.
spis jsem ocenil moznost napriklad neoriginalniho diluS neoriginálními díly jsem skončil. Po špatných zkušenostech s výfukem a vnějším zrcátkem jsem si řekl, že se to opravdu nevyplatí. Na pohled ty díly vypadají stejně, ale z hlediska životnosti to byla bída.
Myslím, že v těch článcích je dostatetčně vysvětleno, že dneska tohle dělení nemá smysl a řídit se můžeš akorát podle viskozní specifikace.Tohle samozřejmě vím. Jenže jsem se dostal do jakési terminologické nouze, takže jsem operoval s nevhodnými pojmy. A právě proto jsem odkázal na patřičná místa, kde to odborník dostatečně vysvětluje.