Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 14:20
Ovšem myšlenka (která tam asi už tak úplně nezaznívá) omezit volitelnost nějakým vzděláním mi přijde už mnohem zajímavější.Jako že by se vzdělávání svojí kvalitou přiblížilo politice?
Zrejme Ti o odstavce vôbec nejde. Podľa mňa tam byť nemuseli.
Nový odstavec začína, keď sa prechádza k novému myšlienkovému celku. Nepíšem diplomovú prácu na jednej z tých ,,trojdňových univerzít," aby som musela dodržiavať formu podľa ( Tvojej ) normy. Najmä ak TY normy porušuješ. V tej svojej milej poznámke niekoľko naraz.
Zrejme Ti o odstavce vôbec nejde. Podľa mňa tam byť nemuseli.To děláš určitě proto, aby ti neodepisovali lidi jako já, kteří dlouhé neodstavcované příspěvky přeskakují. Ale tento jsi napsala s krátkými odstavci, takže stejně odepíšu, heč :).
Až bude všeobecně známo, že absolventi těchto chovných ústavů mají na trhu práce horší možnosti, než absolventi středních škol, protože se 5 let flákali po hospodách, a nejsou zvyklí pracovat, tak to ty rodiče taky přestane bavit.S tímhle naprosto nesouhlasím. Co myslíte, že dělají ti co již pracují? Ono také není pravda, že by studenti vysokých škol nic nedělali. To, že to většina dělá až tehdy, když jim hoří koudel je jiný problém. Pokud vše udělají, pak mají volno. Navíc jak jste to napsal, tak to vypadá, že to psal starý mrzutý dědek, který těm mladým tu hospodu závidí
Navíc jak jste to napsal, tak to vypadá, že to psal starý mrzutý dědek, který těm mladým tu hospodu závidí (snad jsem neurazil).Neurazil. Toho času ještě student vysoké školy, které musel obětovat fakt hodně, ale ani tu hospodu si neodpustí. Ve srovnání s jinými "studenty", se kterými se znám nebo se s nimi setkával na společných předmětech. Takoví otevřeně mluví o tom, že na škole nejsou kvůli vzdělání, vylepšení svých schopností a s cílem dobře se v budoucnu uplatnit. Chtějí si prodloužit mládí a volný život, zůstat ve škole co nejdéle. Konstatuji, že nejvyšší výskyt je jich na určitých oborech humanitních, kde náročnost je úplně mimo jakoukoliv techniku. To se snadno srovnává, když se s nimi bavíte, co pro ně znamená zkouška, jak dlouho se na ni musí připravovat, kolik hodin volného času v semestru musí věnovat škole. Nekritizuju tu všechny humanitní obory. Vím, že třeba klasická filosofie na UK, ač její význam nevidím, je dosti náročná, a každý to nezvládne. Vyrojily se tu ale obory pojaté jako ten popsaný stacionář, a na nich obrovské množství studentů, kteří nacházejí uplatnění na úřadu práce (reálná data).
To, že to většina dělá až tehdy, když jim hoří koudel je jiný problém. Pokud vše udělají, pak mají volnoJe rozdíl, když musíte za semestr udělat 20 protokolů z měření o několika stranách, a několik semestrálních prací o desítkách stran nebo desítkách dnů a nocí nad problémem. Nebo když uděláte 4 eseje o ničem. A když se pak na zkoušku učíte jeden večer, nebo týden v průběhu kterého si ty informace musíte často dohledávat všude možně.
Co vlastně mají vysoké školy dělat Pečovat o vzdělanost a nauky jako kdysi? Zvyšovat šance na trhu práce? Nebo snad zabavit mládež nějakou činností, aby se nesrocovala v parcích, nemíchala Molotovovy koktejly a nevařila pervitin s nasazením všech svých chemických dovedností? Ušetří se i za podpory v nezaměstnanosti, protože je živí rodiče či se trochu přiživují sami. I doktorská stipendia lze v některých oborech chápat spíše jako analogii sociálních dávek.Po přečtení tohohle už jsem nečetl dál, protože copak je většina "již dospělých" v nějakém gangu?
Fry: I'm a certified college dropout.
Leela: Please! Everyone knows 20th century colleges were basically expensive daycare centers.
By melo zaniknout.
Psat a cist nauci deti rodice. Pak uz jen google.com.
Skola nema onen pomyslny trichtir, kterym se nalivaji vedomosti do hlavy. To holt musi clovek chtit sam od sebe. Zadna skola ho k tomu nedonuti.
>>> tak ti ani nic jiného nezbývá něž si ty vědomosti do hlavy nalít.
Cemuz skolstvi rozhodne nepomuze.
Tak navrhni jiné řešení. Jasně má to své chyby. Já bych třeba udělal změnu v tom, že by se na vysokých školách (spíše technického typu) studenti již zapojili do nějaké práce, kterou by jim škola poskytla. Vydělala by na tom jak škola, tak zaměstnavatel a i student. Škola by přenechala učení některých věcí na zaměstnavateli a student by se více zapojil do praxe. Bohužel tohle je asi pouze zbožné přání.Zdá se, že o těch vysokých školách moc přehled nemáš, protože to takhle dávno funguje. Nebo si snad myslíš, že peníze na mou mzdu jdou z tvých daní, tak jak si to myslí Bourek? Problém vysokých škol je jinde. A to že si mnohdy neumí ošetřit to aby z výsledků jejich práce neprosperoval jenom někdo jiný.
Pan autor blogu na to dal zcela jasnou a jednoznačnou odpověď, kterou tvrdošíjně odmítáš pochopit....kterou pan autor blogu sepsal 7 minut po zaslání příspěvku, na který reaguješ, takže si ty invektivy od odmítání nech od cesty.
Stejně tak i když pracoval na úřadě. Ač byl formálně veden jako úředník, zajišťoval servis pro úředníky, nikoliv pro občany.Omyl. Tehdy jsi rozhodně byl placen z kapsy daňového poplatníka, ať se ti to líbí nebo ne. Protože tvým zaměstnavatelem byl stát, je úplně jedno na jaké pozici jsi pracoval a pro koho jsi zajišťoval servis.
Jako úředníci bývají IT zaměstnanci na úřadech vedeni proto, aby je bylo možné zarámovat do příslušných mzdových tabulek. Kdyby totiž měli být placení podle toho co skutečně dělají, tak by měli nárok na mnohem vyšší platovou tříduSpíš proto, že pro IT zaměstnance žádná tabulka reflektující standardní ohodnocení (v porovnání s okolním světem mimo státní správu a organizace) odpovídající specializaci a náročnosti povolení neexistuje.
...protože my jako zaměstnanci jim zajišťujeme služby.Čas odeslání 13:44 Za to že neumíš pochopit smysl napsané větu a je ti to nutné napsat polopaticky ještě jednou a jinak bohužel nemohu.
Omyl. Tehdy jsi rozhodně byl placen z kapsy daňového poplatníka, ať se ti to líbí nebo ne. Protože tvým zaměstnavatelem byl stát, je úplně jedno na jaké pozici jsi pracoval a pro koho jsi zajišťoval servis..To je stejně demagogický přístup, jako kdybych tvrdil, že firmy které žijí ze státních zakázek jsou státní, přesto, že mají soukromého vlastníka.
Spíš proto, že pro IT zaměstnance žádná tabulka reflektující standardní ohodnocení (v porovnání s okolním světem mimo státní správu a organizace) odpovídající specializaci a náročnosti povolení neexistuje.Tak to tě mohu ubezpečit, že se pleteš, protože jsem ten materiál na vlastní oči viděl. Ukázal nám ho náš tehdejší šéf, který už rovněž na úřadě dávno není.
Čas odeslání 13:44A jak sis jistě všiml, položil jsem otázku, na kterou již příspěvek v 13:44 neodpovídal.
To je stejně demagogický přístup, jako kdybych tvrdil, že firmy které žijí ze státních zakázek jsou státní, přesto, že mají soukromého vlastníka.Ne, to teda není. Kdybys tvrdil, že firmy žijící ze státních zakázek jsou státní, přestože mají soukromého vlastníka je to blábol. Nicméně kdybys tvrdil, že takové firmy (a jejich zaměstnanci) jsou placené z daní, tak je to pravda, pokud firma bude žít výhradně ze státních zakázek. A jen tak mimochodem. Když jsi pracoval na tom úřadě, z čích peněz jsi podle tebe byl placen?
Neodpovídal, protože tvoje otázka zněla zcela jinak.No jistě. Proto jsem položil tu další, na kterou jsi odpověděl taky. A pak jsi ještě přidal jeden osobní výpad, asi abys nevypadl ze cviku. (Odpověď na #52, zdá se, vynecháváš... nedivím se, hledat něco, co pravděpodobně nelze najít, to by se mi taky nechtělo.)
Pokud jde o finanční toky na úřadě, tak na to jsme absolvovali celé sáhodlouhé školení, kde nám bylo líčeno, jak se ty peníze přelívají. Ale já si to nepamatuji. Přeci jenom je to už nějaký pátek a pro mne dávná minulost.Ale rozhodně jsi si jistý, že to nebylo z peněz daňového poplatníka...
Ovšem pokud patříš mezi ty hlupce co si myslí, že by to bez IT infrastruktury na úřadech fungovalo jaksi samo, tak je mi tě pouze líto a vůbec nechápu co děláš tady na tomto serveru.Psal jsem něco takového? Ne. Naznačoval jsem něco takového? Taky ne. Souvisí to s tématem, kdo platí IT zaměstnance na úřadech? Velmi okrajově, pro účely této diskuze je to naprosto irelevantní.
Ale rozhodně jsi si jistý, že to nebylo z peněz daňového poplatníka...To jsem nikdy netvrdil. Na druhou stranu je však nutné si uvědomit, že financování IT je stejná režie, jako platby za teplo, nájmy, aj. Od té doby co jsem na úřadě v roce 2003 nastoupil (tenkrát tam byl pouze jeden Win server 2000, SCO server, pár PC a jinak terminály ze kterých se přecházelo na linux) do r. 2008 kdy jsem tam skončil, objem zajišťovaných služeb několikanásobně vzrostl. Přesto byly náklady na IT (právě díky linuxu) po celou dobu stále ve stejné výši, která zahrnovala v podstatě pouze naše mzdy. V jednom ze starších blogpostů se dají dohledat i přesná čísla. Dnes je trend veškeré tyto služby přenechat na outsourcingu. Magistrát města Ostravy své IT oddělení kompletně zrušil. Pámbu chraň firmu Tieto do které se většina z nich infiltrovala - jak mi sdělil kamarád, rovněž bývalý IT zaměstnanec úřadu, pro změnu z Mariánských Hor. Opravdu by bylo zajímavé prostudovat jak je to s toky z daní poplatníků dnes.
To jsem nikdy netvrdil.Ne, "jenom" ses ohradil proti každému náznaku, že by to tak mohlo být. Jeden jsi dokonce označil za demagogický.
Na druhou stranu je však nutné si uvědomit, že financování IT je stejná režie, jako platby za teplo, nájmy, aj.Nevím proč na druhou stranu. V této diskuzi to vůbec není relevantní, protože - jak sis možná nevšiml - nikde netvrdím, že by IT zaměstnanec úřadu z peněz daňového poplatníka být placen neměl.
Přesně tak. Nebudou projekty, nebudou prachy. Ovšem když by nebyly projekty, tak bych nešel od válu jenom já, ale především všichni ti kterým se momentálně ty služby poskytují.Pak ok, uznávám, že nejsi placen z mých daní. (Ještě je tu otázka, jestli jsem někdy tvrdil, že jo. Nemůžu to vyloučit, ale nic takového si nepamatuju.)
13-18 (druhý stupeň) volba budoucího zaměstnáníTak schválně, kolik lidí tady v patnácti vědělo, co chtějí dělat. Vzhledem k tomu, jak jsi tady popisoval svoje CV, jsi to pravděpodobně nevěděl ani ty sám.
Mohl bys to z odkazovaného textu zkopírovat sem? Já tam vidím akorát Německo. Ale jistě by nebylo náhodou, kdyby v moderním Rakousku-Uhersku lidi dosahovali plnoletosti v době, kdy už mohli mít 10 let po svatbě...Ehm, víte, jak funguje vzdělání? Že si všimnete, z kterého zdroje ten text pochází a buď najdete nebo víte, v kterém prostředí a čase tento text vznikl... a hned budete doma. A to vaše Německo se uvádí jako příklad naopak pro plnoletost po 21. roce: Náš obecný zákonník občanský na př. rozeznává tyto stupně lidského věku: dětství až do dokonaného 7. roku, nedospělost (v užším smyslu) od 8. do dokonaného14. roku, dospělost od 15. do 24. roku. Dokonáním 24. roku věku (v jiných státech, na př. v Německu, ve Francii aj., již dokonáním 21. roku) nastupuje zletilost. Jo, to je ta vzdělanost à la Google... prej si všichni všechno najdou... cha cha cha. Buď nenajdou anebo na to stejně budou čumět jako tele na nový vrata
Náš obecný zákonník občanský na př. rozeznává tyto stupně lidského věku: dětství až do dokonaného 7. roku, nedospělost (v užším smyslu) od 8. do dokonaného14. roku, dospělost od 15. do 24. roku. Dokonáním 24. roku věku (v jiných státech, na př. v Německu, ve Francii aj., již dokonáním 21. roku) nastupuje zletilost.
Tak schválně, kolik lidí tady v patnácti vědělo, co chtějí dělat. Vzhledem k tomu, jak jsi tady popisoval svoje CV, jsi to pravděpodobně nevěděl ani ty sám.Tak to se docela mýlíš. Já to věděl zcela jasně. Že jsem nakonec skončil místo moře u surfování po internetu je jiná věc. Chtěl jsem sice dělat exkluzívní školu, ale ne za tu cenu, že bych měl já, nebo můj otec lézt někomu do prdele. A konec konců - to že to byl zájem nejsilnější, neznamená že jediný.
je aj predčasná a oneskorená puberta, ale to sú výnimky... periodizácia ľudského veku môže vyzerať takto .pričom pohlavný vývin je dnes vplyvom stravy a vonkajších podmienok a podnetov značne oproti minulosti urýchlený... takže už v mladšom školskom veku nastupuje telesné dozrievanie a v 13 rokoch vrcholí. Deviatačka už vyzerá poriadne vyvinuto. Pozrite si fotografie zo škôl len z takých 50. rokov 20. st. a z dnešných- ako sa líšia také šiestačky ( a šiestaci.). jasné, že ten biolog. a psychosoc. vývin sa príliš nezhodujú- a že tie indiv. rozdiely sa týkajú oboch.
Román som nečítala... videla som film, dávali ho v kine každý druhý týždeň))...Vadilo mi na ňom, že tam hrajú už dosť starí herci)). Neviem koľko mala vtedy Gina Lolobrigida a Gerard Philipe, keby hral Fanfána 13 ročný, bola by som asi vtedy bývala radšej)).
Nie je to ani tak dávno:) , čo tu v okolitých baniach makali v čase svetovej hosp. krízy za polovičnú mzdu 12 ročné deti- otec sedel doma, lebo detská práca bola lacnejšia a prepustili ho, a syn nemohol chodiť do školy a živil rodinu. Veľmi rýchlo dospel - v detskom tele osobnosť chlapa. Nemal čas na pubertu. Teraz je to naopak. Telo chlapa- a osobnosť i v 60ke ako u 13 ročného.
Žádný papír z blbce chytráka neudělá, pouze tak dochází k devalvaci vzdělání a ke snižování jeho úrovně na hladinu podprůměru.Ministerstvo by se mělo zaměřit na školy s velkým podílem studentů nad 30 let věku, protože jde typicky o školy, kde jsou tituly za hubičku (respektive za školné). Tyhle pseudoorganizace jsou největším důvodem devalvace titulů. Člověk s českým titulem MBA na mě působí krajně nedůvěryhodně, přitom v zahraničí to takový laciný titul není.
Stejně tak mi přijde úchylná honba za vysokoškolskými titulyEvropská uhnije po nás chce víc absolventů. Můžeme proti tomu protestovat, můžeme na to nadávat... atd.
V dnešní době je nemyslitelné, že by ve dvanácti děti odcházely pracovat - i když si myslím, že by jim to spíše prospělo.Už jsem se na to ptal pod jiným tvým blogem, kde se sice jednalo o jinou věkovou kategorii, ale princip je stejný. Co by ty dvanáctileté děti měly podle tebe dělat? Vzdělání nulové, až na velmi nadané výjimky nulová kvalifikace. Popelář musí mít sílu, takže zbývá snad jenom zametání chodníků...
Přesto si myslím že kvalita řemeslníka který by se řemeslu učil již od raného mládí by byla určitě vyšší. Nakonec nic by nebránilo tomu, aby po vyučení (tj. ve stejné době jako dnes po ukočení deváté třídy) pokračoval ve studiu dále na vyšším stupni - pokud by na to měl.Jenže po absolvování deváté třídy máš znalosti deváté třídy. Po vyučení je samozřejmě mít nebudeš, takže by ty vyšší stupně musely nejdřív dohánět chybějící látku. Na látku těch současných vyšších stupňů by se tedy dostalo až v době, kdy učení se není tak snadné. A čas strávený v učňáku by byl jenom plýtvání, protože málokterý vysokoškolák potřebuje umět s pilníkem... Zkrátka stejný problém jako u tvého minulého návrhu o povinné praxi před VŠ. A jen tak mimochodem, v kvalitě našich řemeslníků bych opravdu velký problém neviděl, spíš v jejich počtu.
Už jsem se na to ptal pod jiným tvým blogem, kde se sice jednalo o jinou věkovou kategorii, ale princip je stejný. Co by ty dvanáctileté děti měly podle tebe dělat? Vzdělání nulové, až na velmi nadané výjimky nulová kvalifikace. Popelář musí mít sílu, takže zbývá snad jenom zametání chodníků...Máš vůbec představu jak probíhal v minulosti výuční proces? Přečti si alespoň Rychlé šípy - jak Rychlonožka nastupuje do učení. Jednak to nebylo tak jako dnes, kdy se tlupa rozjívených pubošů se válí někde v lavici a poslochá teoretický výklad, ale každého učně měl na starosti jiný starší učeň, nebo tovaryš. Zpočátku dělal ten prcek jen nějakého přicmrndávače, čímž od toho staršího měl možnost získat přehled o základech řemesla. Postupně se mu pak zadávala samostatnější práce, až na závěr učení dostal výuční list a vyrážel do světa - rozuměj coby kvalifikovaný dělník na zkušenou do jiných firem. Doporučuji srovnat dnes s tzv. rekvalifikačními kurzy, aneb - starého psa novým kouskům nenaučíš. V dnešních reáliích by to mělo vypadat zhruba tak, že by část výuky probíhala tak jak je obvyklé na druhém stupni základních škol, ovšem bez těch blbostí, které při svém řemeslu nikdy nebudou potřebovat. Naopak druhá část by probíhala tak, že by si je pak rozebraly smluvní firmy, které by pak - podle oborů zajišťovaly praktickou výuku.
Máš vůbec představu jak probíhal v minulosti výuční proces?Mám, podle toho, co píšeš, přibližně stejný jako ty. Akorát že v blogu se píše "V dnešní době je nemyslitelné, že by ve dvanácti děti odcházely pracovat" Jít do učení a pracovat rozhodně není totéž.
V dnešních reáliích by to mělo vypadat zhruba tak, že by část výuky probíhala tak jak je obvyklé na druhém stupni základních škol, ovšem bez těch blbostí, které při svém řemeslu nikdy nebudou potřebovat.Ok, mám problém s vizí, že by naše školství vytvářelo fachidioty bez všobecného vzdělání a rozhledu, ale ono to tak stejně dopadá. Jenže - zpátky k pokračování studia na vyšších stupních - co mají podle tebe dělat za řemeslo humanitně orientovaní studenti? Lidi se zájmem o biologii? (No dobře, ti mohou zahradničit.) Prostě drtivá většina netechnických oborů? A jak řešíš problém, že potenciální studenti plýtvají svým časem na výuku řemesla, které nakonec stejně nebudou k ničemu potřebovat... respektive řešíš ho vůbec, nebo jako každý z tvých dosavaď prezentovaných nápadů má i tenhle pár háčků, které prostě ignoruješ?
A jak řešíš problém, že potenciální studenti plýtvají svým časem na výuku řemesla, které nakonec stejně nebudou k ničemu potřebovat... respektive řešíš ho vůbec, nebo jako každý z tvých dosavaď prezentovaných nápadů má i tenhle pár háčků, které prostě ignoruješ?Není co ignorovat. Prozatím jsi totiž na žádný konkrétní háček, na který bych ti nebyl schopen odpovědět neukázal. Zcela totiž opomíjíš fakt, že pro humanitně orientované studenty je určeno gymnaziální vzdělání. Studiu na hospodářských školách v minulosti prakticky vždy předcházela skutečná praxe v hospodářství. Babička mojí ženy šla po absolvování obecné školy nejdřív pracovat k sedlákovi, protože musela přispívat do rodinného rozpočtu. Přitom si našetřila dost prostředků na to aby si doplnila studium. Učila pak na malotřídce v Halenkově, kde její muž pracoval jako lesník. Jen pro upřesnění dat - otec mé ženy se narodil v polovině třicátých let, takže to nebylo za dob štědrého socializmu. Tudíž nikde není řečeno, že by dva tři roky práce definitivně uzavíraly cestu ke vzdělání.
Není co ignorovat. Prozatím jsi totiž na žádný konkrétní háček, na který bych ti nebyl schopen odpovědět neukázal.Pro jistotu tentokrát zvýrazním problematickou část: A jak řešíš problém, že potenciální studenti plýtvají svým časem na výuku řemesla, které nakonec stejně nebudou k ničemu potřebovat... Ne všechny VŠ obory - a to včetně technických - zužitkují to, co se naučíš na učňáku.
Tudíž nikde není řečeno, že by dva tři roky práce definitivně uzavíraly cestu ke vzdělání.Tady bych si také dovolil opakovat to, co už jsem říkal. Nechat dvanáctileté dítě pracovat místo studia je nehorázným plýtváním času, kdy je člověk schopen snáze se učit. Tenkrát to dost možná jinak nešlo, ale proč se k tomu vracet dneska?
Uznavam, ze na tom neco je. Jenze tech veci, co se maji deti ucit je hafo a hlavne kazdy na to ma jiny nazor. A pak prijde nekdo jako vy (to neni vytka, jen jemne postouchnuti), a zacne si stezovat, ze je ta doba, kterou je to vsechny ty blbosti ucime, az moc dlouha.Ale to jsme si neporozuměli. Protože smyslem návratu k původnímu modelu by bylo právě zkrácení zbytnělé doby studia. Proč taky někomu tlouct do hlavy informace které jsou pro něj zcela zbytečné? Myslím, že část informací, která se učí dnes až na druhém stupni by měla být součástí obecného vzdělání (tedy prvního stupně). Humanitní vzdělání by mělo být věcí osmiletých gymnázií. Současný druhý stupeň základních škol byl měl fungovat jako onen výukový základ pro ty učně, s tím že pokračovacím stupněm by pro ně byly průmyslové školy které už by se měly zaměřit spíše stejným směrem jako technické vysoké školy (protože technologický základ by měly být garantován výučním listem). A na vysoké školy by se začal dostávat kvalitnější materiál než teď. K samostatnému podnikání ve vyučeném oboru by měl stačit výuční list + 4 roky praxe v oboru. Na učitelství prvního stupně by mělo stačit gymnaziální vzdělání, případně s dvouletou pedagogickou nadstavbou. Vysoké školy by měly produkovat vyučující pro střední stupeň vzdělávacích zařízení. Kdo by chtěl rovnou po vyučení pracovat a vydělávat, tak by k tomu dostal příležitost. Kdo by se chtěl vzdělávat dál, tak by studoval dál. V případě, že by do učebního oboru nastoupil absolvent gymnázia, nebo jiného učebního oboru, tak už by musel absolvovat pouze praktickou část. Pokud by chtěl vyučený přejít gymnázium obor, tak by absolvoval normální příjímací zkoušky, stejně tak jako na onu průmyslovou školu. Nevidím jediný rozumný důvod pro to aby existovalo něco jako jednotná státní maturita. Jestli zajistit někde rovnoměrnou úroveň vzdělání, tak rovnou po ukončení páté obecné. Protože očividně tady má současný systém největší mezery.
Ne, ja tomu rozumim dobre. Proste vam vadi, ze ta _vase_ kopie MS Word startuje moc dlouho, zere moc pameti, protoze stejne pouzivate jen 10% funkci. Takze jste pro to, aby ty ostatni inzenyri z MS odstranili. Ale treba trekker.dk potrebuje zase jine funkce, a proto se s vami hada. Mam svuj vlastni (dost neobvykly) nazor, jak by mel (nebo spis mohl, je to jen radikalni hypoteza) vypadat skolsky system. Popisu ho detailne jak prijdu domu.Ta _moje_ kopie MS Word nestartuje vůbec. A to už docela hodně dlouho. Myslím že to bude nějakých.. osm let? co jsem viděl naposledy tento editor v akci (nepočítám-li stroj u kolegy).
Také ti to pro jistotu zvýrazním proč bych nechal dvanáctileté děti pracovat.. ..protože se prací učí.To je sice hezké, ale jaksi pomíjíš, co se učí. Tedy jestli je to relevantní k tomu, co později budou studovat.
Zcela konkrétně: jaké řemeslo je dnes podle tebe už naprosto zbytečné a není potřeba?Zcela konkrétní příklad? Pro člověka, který bude navrhovat mikročipy (což je hlavně spousta teorie ohledně materiálů a fyziky + praxe s nějakým CADem), je naprosto zbytečné každé řemeslo.
V minulosti platilo - studuj si co chceš, ale nejdřív se nauč nějaké řemeslo. Jestli se jím pak budeš živit nebo ne, je jiná věc.Jinak řečeno studuj si, co chceš, ale nejdřív plýtvej svým časem. Jo, to je přesně jeden z těch háčků, které ignoruješ.
Zcela konkrétní příklad? Pro člověka, který bude navrhovat mikročipy (což je hlavně spousta teorie ohledně materiálů a fyziky + praxe s nějakým CADem), je naprosto zbytečné každé řemeslo.Tak to se pleteš holenku, protože takový člověk by měl mít minimálně základy elektrotechniky a mechaniky. Dále by měl mít vizuální představivost, vědět něco o geometrii a také vědět jak ty čipy vlastně fungují. Což ovšem už je náplň studia pro průmyslovou školu a ne gymnázium, které řeší humanitní vzdělání. Měl by sis uvědomit, že dělat řemeslo neznamená pouze pracovat jako instalatér, nebo pingl.
Tak to se pleteš holenku, protože takový člověk by měl mít minimálně základy elektrotechniky a mechaniky.To jistě, ale kvůli těm rozhodně nepotřebuje trávit několik let pájením, leptáním, vrtáním do zdí a taháním kabelů. Takže ano, některé znalosti řemesla, které můžeme nazvat elektrikařina, se hodí, ale nepotřebuje umět to řemeslo jako takové - je pro něj zbytečné a je to ztráta času.
Dále by měl mít vizuální představivostTo ho nikdo nenaučí nikde, je to vloha
vědět něco o geometriiTo ho naučí na průmyslovce/gymnáziu a pořádně
a také vědět jak ty čipy vlastně fungují.To je předmětem toho studia na vysoké škole. Suma sumárum: výuka toho řemesla je zbytečná ztráta času.
Což ovšem už je náplň studia pro průmyslovou školu a ne gymnázium, které řeší humanitní vzdělání.FYI: gymnázium řeší všeobecné vzdělání.
Měl by sis uvědomit, že dělat řemeslo neznamená pouze pracovat jako instalatér, nebo pingl.To je klidně možný. Ale taky to neznamená, že to člověku dá něco pro pozdější studium.
A ake remeslo ma vykonavat matematik (napr. logik)?
V dnešní době je nemyslitelné, že by ve dvanácti děti odcházely pracovat - i když si myslím, že by jim to spíše prospělo.LOL to by u mě nedopadlo dobře. Hlavně nevím co bych měl dělat, na základce (i asi i teď) jsem byl při tělocviku v bězích třeba na 1km vždy v poslední skupině a pokud si dobře pamatuju, tak jsem doteď nikdy nebyl schopen udělat sám ty šílenosti na kruhách nebo hrazdě. Takže v fyzických pracích bych byl v dvanácti poměrně neužitečný. No a ve dvanácti jsem ještě neměl počítač, takže ani v intelektuální činnosti by to nešlo. Umělce bych taky nemohl dělat, neboť mě výpočetní
Dobrým školám to neublíží.Myslel jsem to tak, že dobrá škola se nenechá vyprovokovat ke směřování výuky jen k těm testům. A na dobré škole by měli žáci získat takové schopnosti, že pro ně ty testy nebudou problém. A samozřejmě pro ně nebude problém hromada dalších věcí, které těmi testy nelze postihnout.
Vy ste pedagóg, alebo máte niečo spoločné s pedagogikou resp. pdg. metodikou...)) Mám taký dojem.Toho času ještě student technické vysoké školy. Znám se osobně s mnoha učiteli na základních a středních školách, i s některými řediteli. A bavíme se občas o tom.
Ten dôraz na "presné meranie" vedomostí a schopností sa mi teda nepáči ani trochu, hlavne mi prekáža v mojich humanitných predmetoch. Nepotrebujem nijaké vzorce, aby som vedela dosť presne odhadnúť (s výnimkou príliš veľkých a dočasnejších skupín), aké je v triede "poradie"- kto je aspoň trochu v obraze a kde je úplné zatmenieJá vám věřím, že v rámci třídy máte to známkování objektivní, a dokážete do něj zahrnout mnohem víc, než je schopen odhalit jakýkoliv test. Už proto, že jste s nimi celý rok, znáte je, a hodnotíte nejen výsledky ale i snahu a zájem. To je v pořádku. Jenže se ukazuje, že je třeba i jisté srovnání, souměřitelné mezi školami. Zmínil bych důvody: 1) Kvalita škol se různí, a je dobré o tom mít informace. Ne, že by se měly školy seřadit podle výsledků testů žáků, to je nesmysl. Ale pokud je u 2 škol ve stejném městě diametrální rozdíl, asi by tam měl někdo zajít, a zaměřit se na to podrobněji, co se tam děje. Klidně si v rámci školy hodnoťte libovolně - slovně, motivačně, známkami i za aktivitu... Ale jsem toho názoru, že po 5 resp. 9 letech by mělo přijít nějaké objektivní zhodnocení dosažených výsledků. Ne něco se zásadním významem. Ale aby se odhalilo, že na některé škole obecně řečeno "ty děti neumí vůbec nic, co je jinde běžné". 2) Srovnání konkrétních žáků mezi školami, hlavně pro potřeby přijetí na střední školy. Dnes to není aktuální, ale 5-10 let zpět skoro všichni dělali přijímací zkoušky - testy. A podle nich se rozhodlo o jejich budoucnosti na 4 roky. A ty testy měly různou úroveň a schopnost rozpoznat dobré a horší. Pokud budou připraveny kvalitně a jednotně, ničemu to podle mě neublíží. Pokud některá škola potřebuje zjistit specifické kvality uchazečů, udělá si svoje rozšířené testy. Systém, kdy se přijímá jen podle průměru známek ze základní školy považuji za silně diskriminační a pomýlený. Protože ta čísla mezi školami nedávají žádnou informaci. A školy to svádí dávat všem dobré známky - v okolí o jedné vím, a tam mají učitelé zakázáno dávat na vysvědčení hůř než za 3, a to už musí být případ.
Testovanie (kde žiaci aj tak opisujú, šepkajú, alebo len tipujú a pod.) sa mi nepáči a vyhýbam sa muTo vám schvaluji. Ale pro jednou se to může udělat. A celou dobu předpokládám, že to bude zajištěno bez opisování, bez šeptání, a bez možnosti dosáhnout rozumného výsledku tipováním. U toho zkušebního případu před lety to tak bylo - s dětmi byl ve třídě učitel z úplně cizí školy, ten rozbaloval zapečetěné zadání, a ten dohlížel. Já bych si ten test nepředstavoval ani rozdělený na předměty. Spíš něco ve stylu "obecných studijních předpokladů" - hlavně porozumění významu textu, pak použití nějakých základních matematických metod (trojčlenka, procenta, pythagorova věta), schopnost souvisle formulovat vlastní myšlenku.
technická lycea (= průmyslovka kombinovaná s gymplem), kde je zaměstnají dost, protože tam osnovy rozhodně těm "dementním" na míru zhotovené nejsouTo se běžte dnes na nějaké to technické lyceum podívat. Osnovy stejně nejsou, ale to je jedno. Jsou učební plány, a ty se stejnak dají ohýbat k neuvěření. Objem a kvalita výuky např. matematiky mnohdy na "obyčejném" elektro/strojím oboru převyšuje úroveň obvyklou na technickém lyceu. Než na oboru, mnohem víc záleží na škole, učiteli, a složení konkrétní třídy, nakolik dá učitelům prostor k vysvětlení nějaké "nadstavby". Ve výsledku ve velké většině ti z lycea mají "průmyslovácké" znalosti chabé/nevyužitelné (absolvent elektro lycea si na VŠ neví rady se základy elektro měření), a z "gympláckých" měli navíc více dějepisu a biologie. To nemá význam. Mnohem větší význam by mělo rozdělení klasických tříd v ročníku průmyslovky na lepší a horší. S těmi lepšími se zájmem lze probírat víc věcí a dostat se třeba v té matematice na úroveň 1. semestru VŠ. Nesmí jít o nějakou mikroškolu se 3 třídami v ročníku, kdy nastává X dalších systémových problémů, jako že není dost peněz na provoz, je problém vyhodit pár žáků-exotů, protože by to znamenalo propustit učitele atd.
Bohužel naše úřady se snaží minimálně to první co nejvíc rušit s argumentem, že není fér, aby nadané děti odcházely a v tom průměrném kolektivu nezůstával nikdo, kdo by ty ostatní táhlO to až tak nejde. Ale vzhledem k populační situaci se na gymnázia dostávají jedinci s takovými schopnostmi, že by tam dříve neměli vůbec co dělat. A mají tam s nimi sami problémy. Jenže jestliže byli zvyklí otevírat 2 třídy po 30 žácích, a měli zájem na 300 %, dnes mají zájem na 130 % a moc si vybírat nemohou, a berou i takové, nad kterými dříve ohrnovali nos. To by ovšem ředitel musel mít manažerské schopnosti a smířit se s tím, že po nějakou dobu nebude mít 2 třídy s třetinou polodementlů ale jen 1 třídu, a kvalitní, a holt pár lidí propustí. Situace, kdy ze základní školy odejde 50 % žáků 5. tříd na gymnázium asi neodpovídá tomu, že by se jednalo o ústav pro silný nadprůměr (těch 50 % neplatí agregátně, ale je to reálný počet na konkrétní základní škole, která si snaží držet trochu úroveň, a nezakopat tu laťku požadavků hluboko pod zem). Čili vůbec nejde o to, že "není fér". Tak to nafukují média. Ale jde o to, "do jaké míry". Jestli má na gymnázium 20 % populačního ročníku, nebo 60 %. Pokud jsou akreditace gymnázií dány na počet míst, a celkový počet v ročníku klesá, pak se logicky musí redukovat absolutní počty. Na tom snad není nic divného. Jen je potíž s tou granularitou, kdy to znamená rozhodnou mezi 0/30/60 kusů. A budí to různé lokální politické vášně.
Mnohem větší význam by mělo rozdělení klasických tříd v ročníku průmyslovky na lepší a horší. S těmi lepšími se zájmem lze probírat víc věcí a dostat se třeba v té matematice na úroveň 1. semestru VŠ. Nesmí jít o nějakou mikroškolu se 3 třídami v ročníku, kdy nastává X dalších systémových problémů, jako že není dost peněz na provoz, je problém vyhodit pár žáků-exotů, protože by to znamenalo propustit učitele atd.Tak průmyslovou školou s takovým přístupem jsem prošel. Jenže já nebyl v té třídě A, ale E. Diferenciace se projevovala kupř. v tom, že výuka angličtiny byla dostupná pouze třídám A a B. Třída E byla od samého počátku považována za sběrný tábor žáků určených k likvidaci, jejichž jediné mínus bylo že měli tuto školu na přihlášce až na druhém místě. Podle toho také odpovídala výuka řady vyučujících - až na vzácné výjimky, jako byl p. profesor Lipka (zda měl skutečně tento titul nevím, ale rozhodně si jej zasluhoval). To byl absolutně férový člověk. Bohužel, výjimka. I takto selektivní "výuka" však měla z hlediska budoucnosti svůj přínos. Mezi žáky panovaly vztahy jak mezi britskými letci první světové války - dnes tu jsi a zítra už tu nejspíš nebudeš. Nějaké citové vazby ať již vůči škole, spolužákům či vyučujícím neměly místo. Díky pernamentnímu tlaku vystrnadit co nejvíc lidí pryč byly kladeny mnohem vyšší nároky než u ostatních tříd a také se toho míň promíjelo. Šikana formou tzv. vypracovávání maturitních otázek - což ve skutečnosti nebylo nic než pouhé opisování knih. Pochopitelně známkovaná. Takže kdo uměl, jako já, měl stejně nakonec za 3, přestože z písemek a zkoušení se to pohybovalo mezi 1 a 2. Kdo byl natolik tupý, že zvládal jen to opisování na tom byl stejně. Dost za mě loboval asi třídní, češtinář. Je mi líto, že o něm nemohu říct, že bych k němu měl nějaký vřelý vztah, tak jako vůči Lipkovi.
Zajímavý nápad, ale má to IMHO několik nedostatků. - dětem sice taktéž nerozumím, ale myslím si, že ty na druhém stupni nejsou schopné až takové sebeorganizace. Mnohokrát jsem se setkal s tvrzením, že se někdo v devítce (osmiččce) rozhod jít na gympl, protože nevěděl, co chce dělatSamozřejmě, že mnozí z nich toho nejsou ani v 9. třídě ZŠ schopni, ale to je proto, že to po nich do té doby nikdo nepožadoval. A opravdu si nemyslím, že by celé školství mělo být přizpůsobováno těm nejneschopnějším. Většina dětí ví, co je baví.
Většina dětí ví, co je baví
.V tom bude asi kámen úrazu, neboť systém školství není (nebo by podle mě alespoň primárně neměl být) o tom, co děti baví, ale o skutečné přípravě na život. V tomto ohledu se musí myslet i na ty nejneschopnější, a možná především na ně, neboť ty schopní se vždy nějak uchytí pokud mají alespoň základ vedení, kdežto ty méně neschopní budou společnosti akorát na obtíž, pokud se nechají ladem skladem...
- mať oveľa menej hodínS tím bych i při zkvalitnění výuky docela souhlasil. Děcka mají mít i jiné zájmy než sedět v lavici.
môcť v škole fajčiťKolik máte nekuřáků. Já bych se snažil vyhovět v první řadě nekuřákům, a k tomu je potřeba pustit kuřáky ven, aby nebyly zakouřené záchodky.
môcť opustiť v priebehu vyučovania kedykoľvek budovu školyTo můžou tak jako tak, nevidím důvod tomu po základce bránit. Trestal bych jen za skutečné provinění, ne za to, že si chce někdo koupit o přestávce svačinu.
Problem: Do dospelosti zaka/studenta za nej skola odpovida. A bacha: Jedna se o tretne-pravni zopovednost.Tak jednoznačné to není. Škola není vězení. Fyzicky ten žák prostě odejít může. A pokud to udělá, učitel to v té chvíli zaznamená do třídní knihy, že tu není, a je podle mě z obliga. Nebo když "zmizí" 17letý žák, tak hned pro jistotu zalarmovat policii a rodiče?
Takze kdyz detatko odejde ze skoly a vleti pod auto, tak ma dotycny ucitel pru...svih a realne mu hrozi, ze pujde brucet.Který konkrétně je ten dotyčný učitel, když se prostě o přestávce v půlce vyučování sbalím a odejdu? Ten, co má následující hodinu? Ale ten neví, jestli jsem třeba domluven s třídním, a naprosto neměl možnost mé chování ovlivnit. Pro něj to hasne tím, že napíše do třídnice "Demeter - 4. hodina, nepřítomen". A ona ta třídnice někdy třeba není k dispozici, tak se tam píše dodatečně apod. Legislativu detailně neznám, ale to co jste napsal je podle mě nesmysl. Co si pamatuji, na střední škole jsme o přestávkách chodili ven naprosto volně. Běžně někdo v půlce vyučování odešel, a později přinesl třídnímu omluvenku. I když školní řád hovořil o nutnosti tohle omluvit předem nebo oznámit. Ale kolikrát to oznámit nebylo komu, leda tak na sekretariátu. No stress.
Za odchod žiakov zo školy zodpovedá triedny učiteľTřídní učitel daný den třeba vůbec neučí a není ve škole. Žák jeho třídy odejde o 2 hodiny dřív. Přejede ho auto. Je tento třídní učitel trestně odpovědný? No to snad ne. Podle mě trestní odpovědnost končí v okamžiku, kdy je prokazatelně zaznamenáno, že žák ve škole není přítomen. Možná by se hodnotilo, nakolik škola vyvinula maximální úsilí o jeho bezpečnost. Ale znovu - škola není vězení, aspoň jsem neviděl žádnou takovou, kdy by se chodilo ven na propustky. A na střední už vůbec - tam bylo 1500 žáků a absolutně by to nebylo možné uhlídat, nebyly ani dozory o přestávkách, ven jsme chodili kdy chtěli, často někdo "zapekl" poslední hodinu a nikomu nic neřekl. Komu taky? Třídní nebyl, učitele té hodiny to nezajímalo, pro něj odpovědnost končila zápisem absence do třídní knihy.
žiak je jednoducho počas trvania vyučovania v škole a škola je za neho zodpovednáTo jako u dveří do školy pořád někdo stojí, a přitom kontroluje, jestli každý odcházející žák už má po výuce? A když někdo uteče oknem
Ak porušil šk. poriadok a bol s ním oboznámený, podobne ako aj s predpismi o bezpečnosti, ktoré tým porušil, potom to už nie je naša vina.A jsme tu, to je přesně ono. Ta zodpovědnost končí v okamžiku, kdy žák takto závažným způsobem poruší školní řád. Jeden člověk tu psal:
Takze kdyz detatko odejde ze skoly a vleti pod auto, tak ma dotycny ucitel pru...svih a realne mu hrozi, ze pujde brucet.a to prostě není pravda. Když děťátko svévolně odejde ze školy, poruší tím závažně školní řád, a zodpovědnost padá na rodiče. Co jsem tu psal jinak, tak vychází z vlastní zkušenosti. Kdy v řádu je tahle věc ošetřena, ale tiše se toleruje. Co se týče dozorů, tak školský zákon nedefinuje pokud vím jejich podobu, takže se řeklo cca "dozor vykonává každý pedagogický pracovník, který se v daném místě zrovna vyskytuje". Nevěřím, že by si toto ředitel vzal na triko a bylo to protizákonné.
Když děťátko svévolně odejde ze školy, poruší tím závažně školní řád, a zodpovědnost padá na rodiče.Myslím, že ne. Zodpovědnost zůstává tomu dítěti.
Nežiadúcemu tehotenstvu človek nezabráni
Kto je zodpovedný, keď rodičia podpísali, že nám tú zodpovednosť za 17 ročných prenechávajú?V tomhle případě je imho člověk zodpovědnej sám za sebe a tudíž rodič už nic předávat nemůže.
a niektorí učitelia mali bohužiaľ v krvi nejaké stopy alkoholu.Já jsem jezdil na tábory a školní akce... a jsem toho názoru, že pokud se chce po dětech, aby nechlastali, měli by to dodržovat i učitelé a být s nimi takzvaně na jedné lodi. Jo, někteří se musí holt předvádět.
Ale aj keby nemali, zodpovedná je škola a rodičia na ňu môžu podať žalobu za zanedbanie povinností.Žalobu můžu podat kdykoli na kohokoli. Posuzování, zda někdo zanedbal dozor nebo ne, je dost těžká věc pro rodiče, učitele i pro případného soudce. Je hloupé, když učitelé trpí nadměrnou odpovědností, ale stejně tak je hloupé nechat je, ať si dělají co chtějí, včetně požívání alkoholu v době, kdy mají za někoho zodpovědnost.
Stal sa prípad, že na výtvarnej výchove žiak iného žiaka napichol na štetec tak nešťastne, že došlo k úmrtiu... nechcela by som byť v koži toho učiteľa.Já bych nechtěl být v kůži toho učitele, ani kdyby mu žádnou zodpovědností nikdo nehrozil.
Problem: Do dospelosti zaka/studenta za nej skola odpovida. A bacha: Jedna se o tretne-pravni zopovednost. Takze kdyz detatko odejde ze skoly a vleti pod auto, tak ma dotycny ucitel pru...svih a realne mu hrozi, ze pujde brucet.Jo, tyhle katastrofické scénáře do mě hustili taky. Vyhrožování dětem tím, že když neposlechnou nesmyslný příkaz, jejich oblíbený učitel půjde do vězení... je podle mě podobný svinstvo jako každý jiný vydírání. A pokud by to opravdu bylo podložené zákonem (nevěřím tomu), byl by takový zákon špatný.
A tí, čo ich hustili, neklamali))Myslím si, že hodně lhali, a že si často vymýšleli prostě proto, že věřili, že to zabere, a že jen malá část těchto výhrůžek měla něco společného s pravdou.
Z pohľadu nedávneho študenta je to obmedzovanie osobnej slobody a zdá sa mu to nedôstojné.Nejen z pohledu nedávného studenta, ale i z pohledu člověka.
Máme za kolegov aj bývalých žiakov,a musím sa pousmiať, keď sú niekedy ešte väčšími ,,pedagogogickými radikálmi" ako starí harcovníci)).Ano, stává se, že se člověk nepřenese přes negativní vlivy, které na něj v minulosti působily.
Muj system by byl jednak socialne mnohem otevrenejsi, Nie je to tak celkom Váš systém)). Na väčšinu dobrých nápadov ľudia prišli už pred Vami. V pedagogike dávno existujú alternatívne prístupy, mne sa napr. páči tá Steinerova koncepcia, alebo integrované vyučovanie... ale horšie je to z ich zavádzaním do praxe , čo viem, pokusy v paxi sú nakoniec len nevydarenými paškvilmi a časom odchádzajú do stratena.
Jedna z úloh školy je podle mě i to, že se naučíme vztahu k autoritám, naučíme se překonávat překážky, které můžeme považovat za nesmyslné, naučíme se vztahu k zadané práci.Myslíš naučíme se držet hubu a krok?
Učím v škole, kde máme učebné odbory (bez aj s maturitou) a aj strednú odbornú školu. Mám vo všeobecnosti radšej učňov - niektorí sú podľa mňa dokonca aj rozumovo na tom o dosť lepšie, ako tí ,,stredoškoláci," ktorí po skončení školy nevedia dokopy nič ani teoreticky, ani prakticky.On totiž člověk přímo poznamenaný školstvím se často snaží srovnávat lidi s jejich vzděláním. Ale lidi jsou individuality a výběr školy či způsobu vzdělávání se často neřídí tím, co by opravdu chtěli dělat, ale jednak strachem ze selhání, či působením rodičů. Není středoškolák jako středoškolák, a záleží taky na tom, kolik ze zájmů daného člověka stihne škola zabít.
U študentov - absolventov mat.-fyz. ( inf.) príp. aj techniky alebo ekonómie,a špeciálne, ak sa im podarilo stráviť aspoň časť štúdia v ,,zahraničí" ( samozrejme čo najzápadnejším smeromDaleko víc snobismu jsem našel u tuzemských studentů ekonomických či právnických oborů. Mezi informatiky je podle mě minimální a se studiem v zahraničí nemá až tolik společného. Ono je velmi laciné někoho shodit jako snoba jen na základě toho, že ví, že něco umí a je v něčem dobrý.) mi nemohol uniknúť, snobizmus.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.