Portál AbcLinuxu, 26. října 2025 18:48
Budiž mu země lehká...
Důchodci věří všemu co řikají ve zprávách a i plno mladších s tim má problém.
))
Nespletl. Jen je pro mě morálně mrtvý...To jste ale šašek... Co Hana Hegerová, taky? Mimochodem, Svěrák mladší taky vystupuje proti pirátům, to abyste si ho taky v tom vašem vnitřním světě morálně umrtvil taky.
To jste ale šašek...Ad hominem se považuje za argument možná u vás doma.
Co Hana Hegerová, taky? Mimochodem, Svěrák mladší taky vystupuje proti pirátům, to abyste si ho taky v tom vašem vnitřním světě morálně umrtvil taky.Aspoň že Jarek Nohavica má koule.
Vy si nenencháváte za práci platit? :)Erm... jsi si jistý, že „práce“ je ten správný název pro vymáhání výpalného?
Erm... jsi si jistý, že „výpalné“ znamená autorské právo?A tvrdil jsem něco takového?
Nechcem, aby to vyznelo, ze obhajujem OSA (je to banda prizivnikov), ale tato veta je mimo. Vypalne vymaha OSA a nie umelec. Umelec sa moze rozhodnut, ci sa dobrovolne vzda ziskov (pokial mu to vychadza kladne).Nic jiného jsem ani netvrdil.
Pavlix, ty sa dobrovolne vzdas danoveho zvyhodneniaObecně ne, zvýhodnil bych tím konkurenci a paradoxně pomáhal tomu, co mi vadí. V konkrétních případech možná ano.
pridavkov na detiK tomu se necítím být morálně oprávněn.
whateverWhatever.
nesuhlasis s danovou politikou?Cituj prosím jakýkoli náznak toho, že pan Svěrák s praktikami OSA nesouhlasí. Budu za to velice vděčný, protože toho člověka a jeho tvorbu mám jinak celkem v oblibě.
Tym nechcem obhajovat Sverakove pozovanie pre OSA, fakt nie,Což činí celý tvůj příspěvek zbytečným.
ale vsetko ma viac rovin pohladu.Tak je můžeš všechny probrat se štampgasty u piva.
Problém je, že v tomhle threadu OSA (a výpalené) slouží jako takový demagogický argument pro to, proč jsou autoři/placení za díla/copyraight špatné a pirátění morální a v pohodě.A není OSA spíš jednou z ukázek toho, jak se autoři, posluchači, i nezúčastnění nechávají všichni společně okrádat?
že umělec je svině a tedy je vše dovoleno.U umělce, který otevřeně podporuje osu to dokážu pochopit.
Když se v arguemntaci připouštíKdyž ty sám připouštíš, abys ty v reakci na mě používal špinavé argumentační techniky jako kritiku něčeho, co jsem zde netvrdil, což... Je na jednu stranu docela hnus. A na druhou stranu mě můžeš v další reakci odpálit, že takhle jsi to vůbec nemyslel.
, zbytkem to pohnojí.
Člověk drcený nejistotou v zaměstnání, pitomým šéfem, růstem cen a růstem dalších a dalších daní, manželkou a dětma a sousedy... se náhkle setká s mužen v legrační masce, nebo nějakýk exotem,, který se mu plamenně a těžkotonážními slovy snaží cosi vysvětlit, Ten člověk z toho pochopí něci jako že svět je ohrožen, protože když se nebude moci stahovat zadarmo muziku a prohlížet volně péčka, civilizece se shroutí. Človíček si řekne další magor a jde dál. Pak se dozví, že Svěrák je navždy vyřazen z lidské společnosti, protože podporuje, cosi, co je nějaká odborová organizace umělců či co, mámo. Blokováním stránek také leda naserou toho, co tam zrovna něco hledal. Tímhle způsobem jsou piráti na nejlpší cestě se stát pro větršinu populace něčim, co "by s nima měli zatočit, ať už neotravujou". Pak si mužou nasadit další masku, tentokrát zhrzených proroků, ale bude to v velké míře i jejich chyba. Přitom zatim se k nim nestaví nějak zásadně zle ani média.
Já nikoho nenutim, ale možná by se mohli piráti a spol. pokusit zamyslet co chtějí a jak toho chtějí dosáhnout. Pokud chtějí nějakou podporu lidí, tak to budí dojem, že cíleně dělají všechno proto, aby jí neměli.Tak pokud za piráty označíš všechny, kdo si opakovaně stáhli něco v rozporu s přáním autora či vydavatele, tak mi ta věta vyznívá jako „lidi by se měli pokusit zamyslet.“ A to by jistě měli! Alespoň pokusit.
Kupodivu když mluvim o veřejné prezentaci, tak myslim ty, co se projevují veřejně.Spousta lidí se projevuje veřejně.
On se jmenuje Svěrák. Komolení "odebírání" jména je rituál, který je poněkud podpásový. Známé je používání plurálu na jednotlivce s epitetem "nějací".... Ale to jen bokem, pokud svěrač, tak svěrač.
OSA funguje léta a nikdo jí zatim za nedemokratickou neoznačil (krom výstřelků). takže to by chtělo nejprve nějak definovat jak ohrožuje demokracii a pak s tim postupovat demokraticky dál. Výzva "drž hubu" je asi určena k nezdaru a sotva bude přijata jako demokratická iniciativa.
§35: (1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo nikoli za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu užije dílo při občanských či náboženských obřadech nebo při úředních akcích pořádaných orgány veřejné správy.takže můžeš být klidný
za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchuNetvrdil bych
při občanských či náboženských obřadech
.
U nekterejch top hitu uz jsou mozna autorsky prava promlceny...
Jo a prosím tykat.
On jako stvořitel má vlastně právo na všechno.No to pozor, to zas ne. Církev Boha Stvořitele častokrát omezuje v tom, co smí a nesmí, nemysli si, že jen proto, že je náhodou Bůh, si může skákat jak chce nezávisle na papeži
když se někdo veřejně modlí, porušuje tím autorský zákon?nemusíš žádat město, aby to povolili něco jako demonstrace?
. Takže vim o čem píšu, vim i o tom, k čemu vede když je něco zadarmo. Bejvá to pro silné a otrlé. :)))
). samotné praktiky OSA jsou někdy velice "zvláštní".
„za vykonanou práci odměna“To není tak automatické, ne každá vykonaná práce si zaslouží odměnu. Např. když namaluješ ošklivý obraz, který nikdo nechce, tak si žádnou odměnu nezasloužíš…
„její míra“… je to čistě otázka nabídky a poptávky – jestli někdo natočí přiblblou desku, škvár, a někdo jiný si to za pětikilo koupí, tak je to jejich věc – cena je sice podle mého vysoká (špatnou hudbu bych nechtěl ani za desetkrát nižší cenu), ale není na tom nic nemorálního – i kdyby takový interpret vydělával miliony – pokud se najde dost posluchačů, kteří si to dobrovolně koupí, tak ať, přejme jim to.
Způsob výběruTo je úplně jednoduché:
Kuwy umělecký chtěj zadrmo vejvar, frackové si zadarmo stahovat ty jejich slátaninyA to je právě chyba, že diskuse sklouzává* do téhle roviny. Protože pak hrozí, že lidi nebudou brát vážně ty argumenty o svobodě slova nebo ochraně soukromí, protože budou mít podezření, že odpůrcům jde stejně jen o to, aby si mohli nakrást díla, která někdo jiný vytvořil… *) a za to můžou hlavně piráti, jejich argumentace a rétorika
Například tam kde dílo vydělává.Komerčnost by podle mého neměla být měřítkem. Jednak je to trochu mlhavý pojem, nelze přesně říct, co je komerční a co nekomerční. A jednak velká část děl se používá z principu nekomerčně (počítačové hry, filmy, většina knih, domácí encyklopedie, hudba, kterou si pouštím v autě nebo doma…). Za hranou by pak zůstaly jen např. kina, kde se platí vstupné – jenže potřeba chodit do kina je dnes značně snížená – za pár šupů si můžu domů koupit projektor a slušné repráky, navíc se nemusím nikam trmácet, mám soukromí a nemusím poslouchat nějaké smějící se a krkající dementy a jejich chroupání popcornu a srkání cocacoly. Kromě toho by mohla vzniknout nekomerční kina (s větším plátnem, než mívají lidé doma), kde by se neplatilo vstupné. Akorát by poblíž stál stánek s placeným občerstvením (ten by klidně mohl patřit jiné právnické osobě). Bylo by to nekomerční nebo ne? A kolik nových úředníků by bralo plat za to, že budou komerčnost a nekomerčnost posuzovat?
Kupodivu, ti co něco mají s tim nesouhlasí (krom vyjímek). A nezapomínal bych, že spousta těch děl stojí těžký prachy. My si tady prostě ještě nezvykli. Platíme daně z toho že bydlímě, z patentů v oblasti vědy a techniky, budeme asi ze zastávek, lázeňský poplatek... že se platí vstupné na koncert nás také nerozhodí a nemáme to jako útok na demokracii... Ale tady se "to dalo" zadarmo.
Pokud něco udělám, měl bych mít právo si říct co s tím bude. Osobně vidím chybu v tom, že to tak ještě není.To je právě otázka jestli to tak je nebo není. IMHO je, ale má to svoje meze. Ale každopádně bych to řek spíš tak, že pokud něco udělám mám nárok na odměnu (tedy i tohle má svoje zádrhle, jako třeba, že o to někdo stojí).
Dílem podle tohoto zákona není zejména námět díla sám o sobě, denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě, myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický a obdobný vzorec, statistický graf a podobný předmět sám o sobě.Ale to, o co tu hlavně jde a proč někteří tlačí zvěrstva typu ACTA, je úplně prachsprosté kopírování 1:1, ne nějaké případy kdy dva umělci dostanou podobný nápad – to jsou naprosto marginální případy a prakticky nikoho nezajímají, resp. kvůli nim se ty represivní zákony nedělají.
souhlas
... takže tak trochu provokácia z mojej strany,kto sa do toho obuje
.Predpokladám, že to bol ďalší z dadových nenápadných zábavných vtipov.Ak to bolo myslené ako vtip, dobré
.
v pravěku se lidstvo vyvíjelo v podstatě stejně rychle na všech kontinentecha být už tehdy copyright, tak jsme se z toho pravěku dodnes nevyhrabali
Jakmile je něco všech, ztratí to cenu a později kvalitu.To si nemyslim, rozhodně to neplatí jentak všeobecně. Vem si třeba řadu starých uměleckých děl, která jsou nyní public-domain. Rozhodně nejsou bezcenná..
.
. Nicméně řada lidí o tom neví.
Křesťan studoval pár let historii, obdivoval americký bluegrass, Country, naposlouchal Jethro Tull, Dire straits...tisíce vlivů a různých stylů. Přesto jsou jeho texty muzika geniální a jedinečné. Samozřejmě se v jeho tvorbě objevuje vše co vnímal, zažil, o čem snil... Aniž by vědomě kopíroval. Vyjma skladeb, které upravil z rocku do newgrassu, jak tomu říkávali Poutníci. Je to zrovna muzikant par excellence. Také patří roky k mým oblíbencům.
Napr. v dejinách maliarstva sa opakovali tie isté motívy a témy a aj veľkí maliari sa učili tak, že najprv kopírovali tých pred nimi,aj dieťa sa tak učí kresliť,tak to bolo určite od pravekých jaskýň, na základe toho napodobňovania vznikali kultúrne okruhy, ktoré si vytvárali spoločného ducha,miméza je základ každej tvorby, tie vplyvy sú rozpoznateľné a nijako to neznižuje krásu, ktorú ten ďalší rozvíja ( i przní;.)), dá do svojho výtvoru kus zo svojej individuality, pošle to posolstvo ďalej - občas, nie každému to vyjde. Buď je to lacná napodobenina(ak napodoboval bez hlbšieho či aj akéhokoľvek poznania toho, čo už napodobili oveľa dôkladnejšie niektorí iní a niekedy aj bez akéhokoľvek poznania)- alebo pridá nový rozmer, zreštauruje staré posolstvo tak, aby mu mohol rozumieť súčasník, resp. niekto podobný jemu.
Autorské zákony sú dielom právnikov a politikov, takže - hoci sa mi nechce sa v tom podrobne šprtať- určite budú príliš úzkoprsé a brániace slobodenj hre.Ani detská hra sa nedá zviazať pravidlami.Zabíja to fantáziu, otravuje.Také dieťa to cíti presne- na takú hru sa vám zvysoka vykaká..
, nie ste nič ušľachtilejšie než ten špinavý tulák na ulici, ste ako on a klamete sami seba ..Pobavím sa na váš účet!
No ale impresionisti... ako sa pokúšali zachytiť katedrálu alebo pole, ten istý výsek reality v denných a nočných premenách, tak ja sa tak každý deň dívam cestou z práce na náš najvyšší vrch tu na okolí, mám ho pred nosom vždy keď idem domov z práce. Nikdy nie je rovnaký, vždy je to iný objekt, takže ak aj maľujete to isté, nie je to to isté... A to ešte máme každý iný zrak, vidíme každý inak i za tých istých svetelných podmienok. Zachytiť jeho podstatu nie iba vonkajší dojem... to už je úloha skoro neriešiteľná, abstraktní umelci sa o to pokúsili, ale zase im nikto nerozumie... vnímateľ si povie, takú beztvarú mazanicu nacapkám tiež a za päť minút bez rozmýšľania. Umelec sa spolieha, že si vnímateľ sám do toho niečo svoje vloží- keďže majú teda podstatu spoločnú.Ale majú?Alebo skôr- objavujú ju tak ako on aj tí ostatní? Oni chcú hotovú sekeru s konkrétnymi výhodami, ktoré prináša.
.
... ide mi to ako v bezsnehom februári na saniach
Tak to chápem, že ste nasratý, keď vám niekto ukradne myšlienku a vydáva ju za svoju, ale to je tak bežná a nedokázateľná vec...a bolo by aj ponižujúce sa s niekým takým takto naťahovať. Ja tieto komerčné typy po presvedčení sa o ich zameraní následne ignorujem a už by som s nimi nechcela nič zdieľať.A hanbím sa za svoj obraz v ich očiach.Oni vás totiž vidia takého, ako sú oni a predpokladajú u vás tie isté motívy.Ak sa nechcem s tým obrazom stotožniť, tak si musím od nich udržať odstup.Psychohygiena
.
Za komančů byli autoři folku rádi, že se jejich věci šíří právě u táboráků. Brontosauři, Žalman, Ryvolové, Poutníci, Cop...a když byl na nějakém folk festivalu jamsession, často se autoři sami připojili. Teď je to jinak. Jíšová třeba dá na svůj web ukázky z nové desky a podle toho si to buď koupím nebo ne.
Autorské zákony sú dielom právnikov a politikov,Autorské zákony (copyright) jsou svým původem příspěvkem k eliminaci konkurenčního boje mezi londýnskými a skotskými tiskaři. Čistě věc byznysu, ne práva nebo politiky. To až potom.
máte všade plno. Sa pamätám(slovosled!),ako som sa hádala s oproti mne sediacou od 89. demokratkou a odvážne otvorene veriacou katolíčkou , že máme hovno a nie demokraciu,teraz deň za dňom čakám - keď je to už oficiálne - že začne zbierať podpisy proti Gorile (majú politickú angažovanosť v rodine). Jedným dychom ale bude tvrdiť naďalej, že je jedno, akým spôsobom presadíte projekt(sa to volá že lobbizmus, hlavne , že z toho máte prachy - t.j. niečo dostane škola a samozrejme že aj tvorca projektu si zaslúži peknú odmenu,najmä ak dokáže zaň získať peniaze z fondov EU, pozná, že by to ten Boh to už vzdal a už nehovorí s návštevníkmi bohoslužieb, keď vidí, čo sa mu do chrámu nanosilo za kupcov?
vizuální prezentaci svým výnálezů (lidí, zvěře) a především sebe sama.
Ten posledný odstavec jednak vo mne vyvolal úsmevné asociácie,petože som si predstavila konkrétnych aktivistov hnutia Sám sebe modlou
. Ale zároveň i nechuť voči božím rozmarom... to by nemohla existovať napr. ani literatúra verne zobrazujúca život a ľudí, napodobňujúca ľudské príbehy... To by písali len daniely steelové a evity... Aj komunisti sa snažili o taký ikonoklazmus.
Na druhej strane - jedným dychom- zároveň svoje zákony a zákazy popierali v nadživotnej veľkosti a podľa zhora nadiktovanej ikonografie. Ja Bibliu tak ako Vy nepoznám, ale nechce náhodou Boh povedať, že debilovi aj tak nič nevysvetlíš?
ak len experimentuje, tak je sebecký bezcitník... ďakujem pekne, ak chcel svet stvoriť na svoj obraz
)
A podle mého názoru Bůh díky této dost odvážné a pracné akci zakusil, že svět, který vytvořil a který jemu samotnému připadal docela bezproblémový, je plný utrpení, hnusu a neskutečné hrůzy. Dost možná měl podezření už předtím, ale intenzita musela být strašná (uvědomme si, jak musí trpět bytost, která po životě dlouhém celé eóny poprvé zakouší hlad, bolest a v konečné fázi agónii smrti ukřižováním!)
Možná, že od té doby Bůh mlčí, protože se z toho příšerného zážitku ještě nezotavil (dva tisíce let nejsou přece moc pro bytost, která tvoří celé vesmíry). Nebo propadl komplexu viny a zpytuje svědomí, protože nechtěně stvořil peklo a způsobil nezměrné utrpení. Nebo, nevěda, co s tím, se rozhodl, že nechá svět v dobrém i zlém lidem, protože jen oni mohou z té hrůzy vymlátit něco pozitivního, a odešel tvořit nové, hezčí světy, kde sice bude méně svobodné vůle, ale zase tam nebude tolik utrpení.
(PS: tomu, co jsem popsal, příliš nevěřím, ale je to velmi romantické a proto se mi to líbí. Podle mne Ježíš existoval jako osoba, ale nebyl to syn ani avatar Boží - nemohl být, protože Bůh neexistuje. IMO Ježíš byl vynikající čaroděj, učenec a slušný člověk, který se snažil zlepšit tu memetickou katastrofu, kterou představovalo staré náboženství, aby lidem trochu ulehčil, a dopadl bohužel tak, jako každý, kdo se snaží lidem pomoct. Z hrobu nevstal, to nelze, ale možná se mu podařilo utéct a žít někde jinde v klidu, což bych mu rozhodně přál.)
Místo toho stvořil avatara a poslal ho na Zem, aby mohl na vlastní kůži (!) prozkoumat, co se tam děje. To znamená, že si uvědomoval, že svět "zdola" může vypadat jinak, než ho vidí on nahoře, a místo toho, aby lidi hned trestal, se pokusil zjistit, co je vlastně trápí.ehm, hezký pokus, ale jak je to v souladu s jeho vševědoucností? .)
To je pro bohy velmi netypický postoj; z mytologie nevím, že by to některý udělal (ano, Zeus sestupoval mezi lidi často, ale z jiných důvodů, které také chápu, ale není to totéžNee, pohanští bohové interagovali s lidmi tváří v tvář zcela běžně, a z mnoha různých důvodů. Doporučuji tu mytologii přečíst.)
Ten krom jiného zákázal vizuální prezentaci svým výnálezů (lidí, zvěře) a především sebe sama.Ne tak úplně. On ten text není úplně jednoznačný (což je pro Bibli typické), ale většinová shoda je, že zakázáno bylo zobrazení boha coby vizuální prezentaci čehokoli ve světě... Čili to ani tak není copyright, spíš padělání registrované značky...
)) To jsem si neuvědomil.
.
Bůh seslal na lidstvo právníky a patentové troly a teď se baví nad tím, jak se s nimi snažíme vypořádatTak to teda zlatý kobylky
. Ale to je predsa oproti niekdajšku úpadok! Kedysi stačilo i málo a ľudia už premýšľali aj o niečom inom než o tom, čo je prachovo pre nich výhodnejšie, alebo dávali pozor iba na to, či si niekto náhodou finančne neprilepšuje na ich úkor...? Nevravím, že nezávideli, že nerátali, nestriehli iným na prsty... ale nie takto úzkostlivo,nebolo to to najdôležitejšie.(?) Alebo bolo?Filozofovalo sa toľko o tom, ako dávať na toho druhého pozor, aby sme neprišli o nič, aj keď máme dosť... alebo niečoho iného máme, čo nám stačí. No, asi si idealizujem minulosť, ktorú si už ani ja nepamätám...
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.