Portál AbcLinuxu, 17. května 2024 22:26

Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 2. část)

10. 6. 2009 | David Ježek
Články - Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 2. část)  

Hry pro Direct3D 11 a ATI. Problémy se 40nm procesem TSMC. PowerColor Radeon HD 4670 pro AGP nakonec ano. Pasivně chlazený Radeon HD 4770 od PowerColor. 1,01GHz PowerColor Radeon HD 4890. ATI Radeon E4690.

Obsah

Ještě než se zahloubáme zpět do grafických technologií, mi dovolte pár slov. Bystřejší (a tentokrát i ti méně bystří) si jistě všimnou, že v tomto dílu je „nějak javorového listí“ a málo „kalifornské zelené“. Důvod je prostý: NVIDIA samozřejmě byla na Computexu přítomna (a pokud mohu soudit, tak měla jedny z nejhezčích hostesek :-)), ale z hlediska produktů se toho moc nedělo. Pouze se někteří partneři pochlubili s produkty Ion a zařízeními Tegra, nic čemu bych se nevěnoval již v dílech minulých. NVIDIA si jeden zajímavý produkt schovala na tento týden, jde o nové 40nm mobilní GPU řady GeForce 200M, o kterém si povíme pár slov za několik dnů. Takže mi pro dnešek odpusťte tu do očí bijící „barevnou“ nevyváženost.

Hry pro Direct3D 11 a ATI

link

O hardwaru jsme si povídali minule, dnes je čas zabrousit na pole jistého výrobce uzavřených operačních systémů, protože ten obstará softwarovou část: Rozhraní DirectX 11, z něhož se této věci týká část známá jako Direct3D.

AMD dle drbů hodlá Evergreen (první DX11 GPU) vypustit již v září, to ale nechme koňovi, často bývá ve věcech nejnovějších výrobních procesů neplánované zpoždění. Po ATI R300 alias Radeonu 9700 a NVIDIA G80 alias GeForce 8800 se toto GPU stane dalším, které se na trhu objeví s architekturou, pro nějž ještě není dostupná odpovídající verze DirectX. Nicméně řekněme, že DirectX 11 to zkrátka doženou, to je ten nejmenší problém. Daleko větší problém představuje podpora ve hrách. Již nasazení DirectX 10.1 ve hrách byl spíš průšvih, moc vývojářů se do toho nehrnulo, někteří pak u takových her dokonce patchem následně podporu odstranili a srazili hru zpětně na DirectX 10.0. Ale dnes nechme stranou spekulace, proč tomu tak bylo/je.

Richard Huddy, jeden z čelních představitelů AMD, jasně říká, že o DirectX 11 je obrovský zájem a jejich vývojáři neví, kam dřív skočit. Mezi herními studii je po technologii AMD velká poptávka (a přiznejme si, že softwarový tým v AMD není tak silný jako v NVIDII, která má svůj program podpory The Way It's Meant To Be Played). Každopádně ještě letos bychom se měli dočkat řady her pro DirectX 11, konkrétně od CodeMasters, Phenomic, Emergent a Rebellion. A já jen připomenu, že s ATI si při vývoji Starcraftu II a Diabla III dobře rozumí i Blizzard, nicméně tam to nebude nijak kritické, hry od Blizzardu vždy šlapou plynule i na hodně starém železe.

Na závěr si dejme dvě technologické ukázky běžící pod DirectX 11. AMD zde opět, tentokrát již nejspíše úspěšně, opráší svoji technologii hardwarové tesselace. Demo Froblins pak má AI potvorek počítanou pomocí DirectX Compute Shaderů, což bude vedle CUDA a OpenCL podle všeho třetí majoritní softwarová záležitost z oblasti GPGPU.


Problémy se 40nm procesem TSMC

link

Uvedení Radeonu HD 4770 bylo bezpochyby krokem, který měl potenciál zatlouct NVIDII hřebiček do rakve s prodejností v tomto superlevném segmentu. Kolem oněch ~2200 Kč tam zkrátka nic zajímavého/konkurenceschopného neměla, ale jak to tak bývá, něco se podělalo.

V Sapphire se údajně trochu nepovedl BIOS, většina karet zmizela, ale to není důležité. Hlavní je, že karty byly k dispozici prakticky pouze pro počáteční vydání a od té doby je na trhu pověstné sucho, maximálně lze někde zahlédnout posledních pár karet skladem, ale už za ceny výrazně vyšší. V TSMC zkrátka zápasili s velice nízkou výtěžností své 40nm výroby, a to tak nízkou, že velmi negativně ovlivňovala i výrobu tak mrňavých čipečků jako RV740 v HD 4770 (tak nízkou, že to tu prý od doby 130nm výroby GeForce FX, která NVIDII málem zlomila vaz, nebylo).

TSMC tak dle dostupných neoficiálních informací nezbylo nic jiného, než 40nm výrobu zcela zastavit a na chvíli se „vrátit k rýsovacím prknům“, zjistit, kde je problém, a sjednat co nejrychleji nápravu. Tím, co je ještě nějakou souhrou okolností k dispozici (nebo možná běží nějaká silně utlumená výroba pro „udržení životních funkcí“, kdo ví), prý AMD zásobuje své velké OEM partnery, aby si je nerozzlobila, takže na maloobchodní trh zkrátka nic nezbývá. Odstávka je záležitostí několika týdnů.

AMD tedy musela situaci rychle řešit a řešení se jmenuje „zlevníme HD 4830 a HD 4850“, jejichž výroba tak byla prodloužena. Radeon HD 4830 se stejným počtem stream procesorů jako 4770 (640) tak koupíte kolem 2000 Kč, Radeon HD 4850 s 800 SP pak vyjde na zhruba 2500 Kč. Samozřejmě ale oba mají o něco vyšší spotřebu v burnu, na druhou stranu je s těmito cenami AMD stále velice konkurenceschopná a toto „neklidné období“ přežije.

PowerColor Radeon HD 4670 pro AGP nakonec ano

link

Když jsem před dvěma týdny psal o novém Gigabyte Radeonu HD 4650 pro AGP, záměrně jsem nezmínil AGP verzi HD 4770 od PowerColoru, jež se objevila v jistém eshopu a posléze byla stažena a označena za kachnu. Je tomu tak, PowerColor Radeon HD 4770 nikde nehledejte, nicméně firma na Computexu ukázala jinou AGP kartu. Radeon HD 4670 je počin, který je v PCI Express variantě výkonnostně na úrovni HD 3850, který PowerColor pro AGP také kdysi uvedl, ale o něco úspornější díky 55nm GPU. AGP slot ale nenabízí takové dodávky proudu, jaké by tato karta potřebovala, AGP varianta tedy nese jeden klasický hard(d)iskový Molex. Oproti Gigabyte HD 4650 má PowerColor svoji kartu taktovanou na 750 MHz (+150 MHz) a přidává rovnou 1 GB DDR3 (Gigabyte nese GDDR2). Z výstupů je tu klasické trojkombo, tedy DVI, D-Sub a TV. Pokud někde narazíte na grafiku s označením „AG4670 1GBK3-P“, pak to je ona. Povšimněte si v zadní části u AGP Slotu převodního AGP-PCIe můstku ATI Rialto.

2009 23 2 pwcl 4670 2009 23 2 pwcl 4670 3

Pasivně chlazený Radeon HD 4770 od PowerColor

link

PowerColor pak, stejně jako Gigabyte, představil pasivně chlazený Radeon HD 4770 SCS3. Pokud si tedy odmyslíme nízkou dostupnost GPU, tak se na trhu můžeme těšit na více než jednu pasivní kartu této třídy, což je fajn. Nedivil bych se, kdybychom se v dohledné době dozvěděli i o Asusu, MSI a dalších.

2009 23 2 pwcl 4770 1 2009 23 2 pwcl 4770 2

1,01GHz PowerColor Radeon HD 4890

link

A do třetice ještě jedna karta od PowerColoru. Radeon HD 4890 PCS++ je jednou z těch karet, která už tak výkonnou bestii, jakou GPU RV790 je i na základním taktu, přetaktovává v základu na více než 1 GHz. PowerColor spolu s masivním chlazení z karty ždíme 1010 MHz, z pamětí pak efektivních 4,4 GHz. Očekávat však můžeme horší dostupnost na trhu a samozřejmě adekvátně vysokou spotřebu (odpovídající herní mašina si v burnu jistě vezme přes 500 W).

2009 23 2 pwcl 4890 1 2009 23 2 pwcl 4890 2

ATI Radeon E4690

link

Když už je tento díl celý o grafice, zakončím jej novou grafikou opět od ATI. AMD se totiž krátce před Computexem pochlubila novým počinem mezi tzv. embedded grafikami, tedy řešeními, které na pouzdře obsahují jak GPU, tak RAM a jsou určeny k integraci (zapouzdření) do nějakého zařízení.

Radeon E4690 přináší proti svému předchůdci E2400 320 stream procesorů, díky nimž dává až trojnásobný výkon. Přímo vedle GPU sedí celkem 512 MB 128bit 1,4GHz GDDR3 pamětí, celý tento slepenec je výkonově škálovatelný od 150/500 MHz po 600/1400 MHz při spotřebě od 8(!) do 25 W. Z technologií podporuje samozřejmě vše, co se na příslušníka poslední generace ATI sluší, tedy dekodér videa UVD 2.0, hardwarový (samozřejmě včetně H.264), DirectX 10.1, OpenGL 3.0, OpenCL, HDCP, mezi výstupy může výrobce zařízení vyvést nově i DisplayPort. Podpora operačních systémů zahrnuje Windows XP, Vista, 7 a Linux x86. AMD v tomto segmentu samozřejmě nevystačí s nějakými planými sliby, garantuje dostupnost produktu po nadcházejících 5 let s příslušnou technickou podporou. Zákazníky jsou výrobci různých herních automatů či zařízení pro kasina, na základních deskách či v noteboocích tuto sympatickou grafiku nehledejte.

Seriál Hardwarové novinky (dílů: 440)

První díl: Hardwarové novinky 36/2008 (procesory), poslední díl: HW novinky: podzimní přehled #2.
Předchozí díl: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Následující díl: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 3. část)

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #2
HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.