Portál AbcLinuxu, 24. května 2024 05:15

Audio v Linuxu - II

23. 5. 2005 | Pavel Beňak
Články - Audio v Linuxu - II  

Pro vytváření skladeb na PC se používají MIDI sekvencery. V tomto článku si povíme o dvou nejvýznamnějších pro GNU/Linux - Rosegarden a MusE.

Sekvencery

Pro práci s MIDI se používají MIDI sekvencery. Ty vysílají MIDI události do ostatních zařízení, která na ně reagují zvukem, změnou parametrů zvuku nebo nějakou jinou akcí. Abychom dostali jako odpověď na MIDI události nějaký zvuk, je potřeba syntezátor. Zvukové karty často syntezátor mají. Ukážeme si použití softwarového syntezátoru.

V oblasti sekvencerů jsou asi dva nejvýznamnější - MusE a Rosegarden. Oba programy jsou nejnovější verze - Rosegarden 1.0 a MusE 0.7.3. MusE prodělala oproti své původní verzi dost výrazné změny k lepšímu. Oba programy jsou napsané s využitím knihovny Qt, mají i podobné vlastnosti.

Rosegarden

Rosegarden může spolupracovat s Jackem (není to ale podmínkou) a také podporuje rozhraní DSSI pro syntezátorové pluginy. Pokud chcete používat DSSI pluginy, budete si muset Rosegarden zkompilovat ze zdrojových kódů. Pro použití DSSI syntezátorů je potřeba mít spuštěný Jack.

Editor notového partu nabízí víc, než je zvykem u sekvencerových programů. Do partu můžete vložit velké množství hudebních značek (například posun o oktávu níž nebo výš), můžete si vybrat mezi různými druhy not. Noty v partu si můžete nechat zarovnat na "hezčí" hodnoty (kvantizace) bez ovlivnění skladby. U složitějších se můžete setkat s problémy při tisku přímo z Rosegarden. Skladby můžete exportovat do formátů MIDI, Mup, MusicXML, Lilypond nebo jako Score file pro CSound.

MusE

Řekl bych, že MusE má o něco intuitivnější ovládání než Rosegarden. Má vlastní rozhraní pro syntezátorové pluginy M.E.S.S, může mít neomezený počet vstupů a výstupů. Celá aplikace má také vlastní vnitřní routování vstupů a výstupů mezi stopami.

MusE si můžete zkompilovat ze zdrojových kódů. Pro běžné použití nebo počáteční experimenty jsou asi nejlepší konfigurační parametry --enable-fluidsynth --enable-ladcca. Při zapnutí první volby se přeloží i softwarový syntetizér Fluidsynth, druhá volba přidá možnost použití LADSPA efektů na audio stopy.

Pracovní prostředí

Podíváme se na to, co můžeme s MusE provádět. Jack musí být spuštěný před MusE. Po spuštění uvidíte hlavní okno a v něm jednu stopu. Nahoře je menu a panel nástrojů, po pravé straně je panel Track Info s informacemi a nastaveními stopy, který můžete skrýt klepnutím na tlačítko v levém dolním rohu okna. Uprostřed je seznam stop a vpravo pak okno, kde je časová osa a obdélníčky se skupinkami not. Měřítko časové osy můžete změnit tažením posuvníku v pravé dolní části okna.

Podíváme se na řádek s informacemi o stopě. První čtyři sloupce jsou označeny R, M, S a C.

muse_radek_stopy

Další sloupec (Track) zobrazuje jméno stopy. Tu můžete přejmenovat dvojklikem. O-Port je výstupní MIDI port, kam budou data odesílána. Konfiguraci portů si ukážeme o něco později. Ch značí číslo kanálu na vybraném portu, kanálů je 16. Kanál přenáší data pro jeden nástroj. Pokud chcete, aby hrálo víc nástrojů najednou, je potřeba každému přiřadit jiný kanál.

Základy práce

Vytvoříme si MIDI stopu. Klepněte pravým tlačítkem myši na volné místo v seznamu stop a v menu vyberte Add Midi Track. Objeví se nová stopa. Na panelu nástrojů klepněte na ikonku tužky a ve stopě klepněte a táhněte. Vytvoří se "obdélníček", který symbolizuje skupinu not. Na něj klepněte pravým tlačítkem myši a zvolte pianoroll. Objeví se okno pianoroll, do kterého se zadávají jednotlivé noty.

Kreslí se nástrojem tužka (klávesa D). Pokud tento nástroj použijete na existující notu, můžete tak změnit její velikost. Pro vymazání not slouží nástroj guma (klávesa R). Nástroj ukazatel (klávesa P) slouží k označení více not. Ty pak můžete přesouvat v čase nebo přesunout výš či níž, nebo zkopírovat a vložit na jiné místo. Kurzor se zachytává do mřížky. Její rozlišení můžete změnit pomocí roletky Snap, kde si zvolíte délku intervalu rozlišení.

Teď můžete zapsat nějakou melodii.

muse_pianoroll

Každá nota má také svoji sílu stisku (velocity). Tu můžete editovat v oblasti kontrolerů, kterou zobrazíte kliknutím na tlačítko ctrl v levém dolním rohu okna pianoroll. V tomto okně můžete používat buď nástroj tužka nebo nástroj čára (ve výchozím nastavení nemá přiřazenou klávesovou zkratku).

Kromě velocity můžete v tomto okně editovat i hodnoty jiných kontrolerů, které lze vybrat z nabídky, objevující se po stisknutí tlačítka Sel.

Po zapsání melodie si vytvoříme instanci softwarového syntezátoru. Můžeme použít buď jeden z interních pluginů nebo jakýkoliv softwarový syntezátor spolupracující s Jackem.

muse_midi_ports

Z menu Settings zvolte Midi ports/Soft synth. Objeví se další okno. V jeho horní části jsou jednotlivé porty programu MusE svázány se syntetizéry. V dolní části vlevo je výběr pluginů, které můžete použít, vlevo pak, existující instance pluginů. V části Soft Synthesizer vyberte organ a klepněte na Add instance, plugin se objeví v části Instances. V horním okně jeho instanci přiřadíme na port 1 - v prvním řádku vyberte v roletce Devices jméno tohoto pluginu (nejspíš bude organ-0). Ujistěte se, že stopa, kde je zapsaná melodie, má nastavený právě port 1. Všimněte si, že se vytvořila stopa pro zvukový výstup přidaného syntezátoru.

Jako poslední krok je potřeba spojit výstup syntezátoru s výstupní stopou. Otevřete okno mixeru (View - Mixer nebo klávesa F10). V okně mixeru pak zvolte View - Routing.

muse_routing

V okně Routing v části Source klepněte na organ-0, v části Destination na Out 1 a poté na tlačítko Connect. V dolní části se objeví toto spojení. Nyní si už můžete přehrát, co jste vytvořili. Jestli neslyšíte žádný zvuk, podívejte se do okna Routing, jestli existuje spojení mezi stopou Out 1 a výstupem vaší karty

V příští části se podíváme na další typy stop a na to, jak s nimi zacházet.

Seriál Audio v Linuxu (dílů: 3)

První díl: Audio v Linuxu - I, poslední díl: Audio v Linuxu - III.
Předchozí díl: Audio v Linuxu - I
Následující díl: Audio v Linuxu - III

Související články

Audio v Linuxu - I (Jack, LASH a LADSPA)
Audio v Linuxu - III (MuSE)
Na co se často ptáme: ALSA (Úvod, instalace)
Na co se často ptáme: ALSA - II (Konfigurace, multiplexing)
Na co se často ptáme: ALSA - III (Řešení problémů, MIDI, SB Live! 5.1)
EasyTag
GJay - trochu neobvyklý jukebox
KRadio
Extra multimediální systém XMMS
GNUsound 0.6

Odkazy a zdroje

MusE
Rosegarden

Další články z této rubriky

Linuxové foto novinky: nejen darktable 2.2 a Rawtherapee 5
Linuxové foto novinky: GIMP konečně prolomil 8bit mez
DLNA v praxi: Android
Technologie DLNA na Linuxu v praxi – PS3 Media Server
Technologie DLNA na Linuxu v praxi – 1

Diskuse k tomuto článku

23.5.2005 13:47 Zdenko Podobný | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Noteedit
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Najintuitivnejsie (aspon pre mna ;-) ) ovladanie ma noteedit (http://noteedit.berlios.de/). Je sice hlavne orientovany ako frontend pre lilypond a musitex (+ MusicXML, ABC Music, PMX a jeho nativny format by mal byt kompatibilny s mup) ale zvladne aj midi a dokaze spolupracovat aj s timidity, takze sa s tym da pracovat aj pokial niekto nema kvalitnu zvukovu kartu...
23.5.2005 14:35 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Noteedit
Jenže to není MIDI sekvencer. Sekvencer je mnohem víc než jenom program, který umožňuje editaci/zaznamenávání hudebních dat a jejich posílání na nějaký syntík. Sekvencer je především ovládací centrum, které pracuje i s celou řadou naprosto obecných dat a událostí. MIDI to nejsou zdaleka jenom syntíky a klávesy. To je i ovládání všeho možného, od mixpultů, přes DSP procesory, HDD rekordéry, samplery, DATky, analogové pásy, synchronizace s videorekordéry, až po třeba osvětlovací techniku. Z MIDI sekvenceru se dá řídit celé nahrávací studio nebo multimediální show s mnoha světly, lasery, videoprojekcí a pyrotechnikou.
24.5.2005 23:52 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Noteedit
No a to me prave schazi - prehled, k cemu je ktera technologie dobra co ktera zkratka vlastne znamena. Serialu velmi fandim, nicmene jsem z nej nepochopil, co MIDI vlastne je a k cemu jej lze pouzit a jake dalsi skupiny softwaru souvisejiciho s hudbou existuji. Schazi mi nejaky rozcestnik, ktery me zakladnim zpusobem zorientuje ve svete hudebniho softwaru (vcene popisu typu ,,polopate'') Nic podobneho jsem ani nenasel na netu...
-- OldFrog
26.5.2005 12:44 Zdenko Podobný | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Rozcestnik
Skuste http://linux-sound.org/
27.5.2005 00:08 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozcestnik
Diky za zajimavy odkaz :)
-- OldFrog
13.12.2021 06:30 geebranz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Noteedit
Working environment

couples counseling el paso
26.5.2005 23:22 Libor
Rozbalit Rozbalit vše Muse
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Muse mi vzdycky jenom zarve:

WatchDog: fatal error, realtime task timeout

(0,0-3) - stopping all services

a konec. Jack mam spusteny jako root (/usr/bin/jackd -R -dalsa -dhw:0 -r48000 -p1024 -n2) a muse spoustim taky jako root. Tak nevim...
27.5.2005 08:24 Petr Mazanec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Muse
Zkuste zaexperimentovat s velikostí bufferů pro jack (parametr -p). Doporučuji zkusit hodnoty 128, 256 a 512. Zdá se, i podle zkušeností dalších uživatelů, že MuSE je z nějakého důvodu citlivé na velikost bufferů.

Pokud by to nepomohlo, doporučuji vyzkoušet verzi 0.7.2pre1, kde došlo k úpravě s ohledem na tento typ problémů. Zdrojové kódy můžete stahovat z http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=93414.
27.5.2005 10:17 libor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Muse
Tak at menim buffer jak chci rve to furt to stejny. Zkusim teda tu verzi 0.7.2pre1...
27.5.2005 11:18 libor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Muse
Tak sem zkompiloval 0.7.2pre1 a jede:-)

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.