abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:11 | Zajímavý článek

    Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | IT novinky

    Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:44 | IT novinky

    Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 11:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    včera 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    19.5. 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (62%)
     (23%)
     (8%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (6%)
    Celkem 52 hlasů
     Komentářů: 5, poslední včera 20:57
    Rozcestník

    Audio v Linuxu - III

    1. 6. 2005 | Pavel Beňak | Multimédia | 9353×

    V dnešním článku se podíváme na další typy stop, které nám MusE nabízí, a také na interní softwarové syntetizéry MusE.

    Ovládání

    Pro editaci bicího partu se používá trochu jiný editor než pro stopu s melodií. Noty pro bicí se opět zapisují do mřížky. Vertikální pozice určuje, který zvuk bude hrát, a horizontální pozice určuje čas. Nota každé výšky má přiřazený jiný zvuk bicích.

    V levé části okna jsou parametry každého bicího nástroje.

    • M - (Mute) umlčí nástroj
    • Sound - název nástroje
    • QNT - kvantizace, zarovnání hodnot not
    • E-note - nota, která bude zahrána na stopě
    • Len - délka noty
    • A-note - nota, která se vyšle do syntetizéru, když byla stisknuta klávesa určená v poli E-note
    • Ch - (Channel) kanál, na kterém bude nota přehrána
    • Port - port, na kterém bude nota přehrána
    • LV1 - při stisknutí Ctrl+Shift+levé tlačítko myši bude mít nota tuto hodnotu velocity
    • LV2 - při stisknutí Shift+levé tlačítko myši bude mít nota tuto hodnotu velocity
    • LV3 - při stisknutí Ctrl+levé tlačítko myši bude mít nota tuto hodnotu velocity
    • LV4 - při stisknutí levého tlačítka myši bude mít nota tuto hodnotu velocity

    muse_drums

    K čemu vlastně jsou pole A-note a E-note? Různé syntetizéry mohou mít stejné zvuky umístěné na notách jiné výšky. Aby nebylo nutné při použití jiného syntetizéru (jiné klávesy, jiný sampler, jiný program,...) měnit notový zápis, stačí vyměnit bicí mapu. Sekvencer pak bude podle bicí mapy vysílat do syntetizéru správné noty. Sekvencer podle noty určité výšky (určitého nástroje, každá výška tónu znamená jiný zvuk bicích) zapsané v partu (A-note) vyšle notu určité výšky do syntetizéru (E-note). Tato výška hraje na syntetizéru stejný zvuk. Jsou tu kvůli tomu, že různé syntetizéry mohou mít stejně znějící nástroje umístěny na jiných notách.

    Za zmínku stojí také to, že pro bicí se často používá kanál 10, na kterém jsou zvuky bicích. Volbou nástroje na tomto kanálu pak měníte použitou sadu bicích.

    muse_track_properties

    Stopa typu Group vám umožní sdružit výstupy několika audiostop nebo stop s výstupem softwarového syntetizéru. Na výstupy několika stop tak můžete použít jeden efekt místo toho, abyste ho použili na každou zvlášť. Ušetříte tak výkon procesoru. Výhodou je také regulace hlasitosti všech těchto stop najednou. Výstupy audiostop můžete přesměrovat do skupiny pomocí dialogu Routing.

    Se stopou typu Aux můžete na víc audiostop použít jeden efekt se stejnými nastaveními, ale s jinou měrou efektu. Efekt tak může být na každé stopě jinak hlasitý. Do této stopy se nepřivádí vstup routováním. V Mixeru (klávesa F10) a v bočním panelu nastavení stopy se u každé zvukové stopy objeví otočný regulátor pro každou stopu Aux (přímo na nastavením hlasitosti).

    Test

    Vyzkoušíme si to. Otevřeme nějaký projekt, ve kterém jsou dvě nebo více zvukových stop a přidáme jednu stopu typu Aux. Na novou stopu přidáme efekt. Klepněte pravým tlačítkem myši do oblasti, kde se vkládají efekty, a vyberte třeba dozvuk (plugin freeverb). V seznamu efektů přibyla nová položka. Klepněte na ni pravým tlačítkem myši a zvolte show gui. Objeví se dialog s nastaveními pluginu. Nastavte Wet Mix na 0 (maximum efektu), aby byl dozvuk dobře slyšet. U zvukových stop, na které chcete použít tento efekt, nastavte otočným regulátorem hlasitost výstupu, který chcete do Aux stopy pustit. U jedné třeba na 0 dB u druhé na -3 dB. S hodnotami vyššími než 0 dB opatrně, mohou způsobit zkreslení zvuku (clipping).

    Nyní si můžete skladbu přehrát.

    Podívejme se ještě na syntetizéry, které přicházejí společně s MusE. Syntetizér je zařízení (nebo program), které vytváří (nebo jen vydává) zvuk. Zvuk a jeho parametry mohou být řízeny pomocí událostí MIDI, například zapnutí a vypnutí noty nebo změna parametrů zvuku. MusE má své vlastní programové rozhraní pro syntetizérové pluginy M.E.S.S.

    Vestavěné syntetizéry

    • DeicsOnze - syntetizér s bohatou bankou zvuků. U zvuků je trochu znát, že jsou umělé. Může se vám hodit, pokud ovšem nedáte přednost třeba SoundFontům. Vypadá to, že jedna instance syntetizéru je schopná hrát zvuk pouze jednoho nástroje na všech kanálech. Je to škoda, bylo by dobré, kdyby bylo možné na každém kanále vybrat jiný nástroj. Snad se to v příští verzi zlepší.

      muse_deicsonze

    • fluid - syntetizér, který přehrává zvuky ze SoundFontu. Umožňuje nahrát a používat pouze jednu banku. SoundFont je banka zvuků, které můžete použít společně s MIDI. Některé zvukové karty (SB AWE 32, AWE 64, SB Live!, SB Audigy) umí SoundFonty přehrávat i za pomocí syntetizéru karty. Do paměti u nich můžete zavést SoundFont příkazem asfxload. Na druhou stranu, takto přehraný zvuk v sobě bude mít šum ze zvukové karty (který však může být zanedbatelný).

      muse_fluid

    • fluidsynth - slouží, stejně jako fluid, k používání SoundFontů. Nabízí víc možností než fluid. Jedna instance syntetizéru může poskytovat zvuky z více SoundFontů, zvuky z nich může rozdělit mezi jednotlivé kanály, na zvuk může aplikovat efekty dozvuk (Reverb) a Chorus, navíc má regulaci hlasitosti. Přijde mi, že je lepší interní efekty nepoužívat a využít až efekty LADSPA v syntetizéru.

      muse_fluidsynth

    • organ - syntetizér zvuku varhan. Zní dobře, parametry zvuku můžete upravovat. Na stránkách MusE je i zvuková ukázka.

      muse_organ

    • s1 - velmi jednoduchý syntetizér bez grafického rozhraní, který generuje sinusové vlny. V praxi jej asi často nevyužijete.

    • vam - Virtual Analog for MusE - další jednoduchý analogový syntetizér. Má grafické rozhraní, umožňuje použít dva generátory zvukových vln, každý s vlastním nastavením. Myslím, že zvuky vytvořené s jeho pomocí použijete zřídkakdy, možná jako ozvláštnění nebo jako zajímavý efekt.

      muse_vam

    • Simpledrums - je sampler (přehrává zvukové vzorky podle toho, jaké MIDI události přicházejí). Jak už vyplývá z názvu, jeho hlavní použití bude pro přehrávání zvuků bicích. Může používat až patnáct vzorků zvuku ve formátu .wav. Jednotlivé zvuky jsou rozmístěny od C1 po F2. Využijete ho, pokud nemáte zvuky bicích v SoundFontu, nebo pokud nepoužíváte bicí program, jako třeba Hydrogen.

      muse_simpledrums

    Když si kompilujete MusE ze zdrojových kódů, přeloží se všechny syntetizéry, kromě fluidsynthu, který je nutné při konfiguraci povolit přepínačem --enable-fluidsynth.

    Na internetu se také objevují diskuse, zda je lepší používat fluid nebo fluidsynth. Názory se různí, někomu zní lépe ten první, někomu ten druhý. Použijte ten, který vám bude lépe znít.

    Jejich použití závisí také na tom, jak chcete zvuk zpracovávat. Syntetizéry v MusE mají jen jeden výstup. Pokud používáte fluidsynth a spravujete víc nástrojů, nemůžete použít na některý z nich jiný efekt, než na ostatní. Pokud budete toto vyžadovat, použijte radši jednodušší fluid a pro každý SoundFont vytvořte jednu instanci.

    Příště

    Příště se podíváme na samostatné softwarové syntetizéry.

           

    Hodnocení: 89 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    1.6.2005 09:45 Open Mage | skóre: 24 | Lom
    Rozbalit Rozbalit vše export celé skladby do .wav
    Zdravím, lze z tohoto SW (Muse) dostat výsledek, řekněme pokud v tom udělám celou skladbu, jako mixdown do .wav formátu ? Něco jak umí nástroje pod wokýnkama - Cubase SX, Reason, ... ?
    Stanislav Puffler, DiS. specialista na internet marketing a ecommerce www.openmage.cz tel. 773 565 747
    1.6.2005 11:32 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: export celé skladby do .wav
    Samozřejmě, že to jde. Stačí naroutovat si výstupy všech synthů do audio stop a pak to smíchat. Pokud by nevyhovoval vestavěný jednoduchý DAW v MusE, tak není problém použít třeba ardour.
    1.6.2005 12:30 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše nevyhlásí ábíčko sbírku na odborné korektory? ;-)
    Některé zvukové karty (SB AWE 32, AWE 64, SB Live!, SB Audigy) umí SoundFonty přehrávat i za pomocí syntetizéru karty. ... Na druhou stranu, takto přehraný zvuk v sobě bude mít šum ze zvukové karty (který však může být zanedbatelný).
    mno, tak zrovna na AWE32 se MIDI přehrává přes EMU8000, kterýžto brouček má digitální výstup (ale ne všechny verze karet ho mají vyvedeny), takže vezme-li se signál z něj, tak tam žádný "šum ze zvukové karty" nebude; naopak projde-li přes analogovou část zvukovky nějaký zvuk, pak v něm šum zvukovky bude nezávisle na tom, jestli byl ten zvuk vygenerován hw syntézátorem na kartě nebo jakýmkoliv sw syntézátorem

    ... a za zanedbatelný bych ten šum rozhodně neoznačil, především u jmenovaných karet a s přihlédnutím k dalšímu zpracování (přinejmenším pořízení záznamu - asi si nebudu na každé poslechnutí vlastní skladby spouštět celé MuSE a nechat ho to generovat a mixovat znova ;-))

    jinak přiznávám bez mučení, že některým formulacím v článku nerozumím :-(
    1.6.2005 22:14 333
    Rozbalit Rozbalit vše Jak odchytit zvuk z WMP?
    Nevi nekdo, jak softwarove odchytit zvuk produkovany Windows Media Playerem bezicim pod CrossOver Office na Linuxu?

    Chtel bych si prekonvertovat audio knihu z audible audio formatu (http://audible.com/) do Ogg Vorbis, ale nemam cas si s tim hrat.
    1.6.2005 23:11 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odchytit zvuk z WMP?
    Mplayer s příslušným win32 dll kodekem to nepřečte ?

    Jinak normální wine umí i jack, takže se ten výstup dá "naroutovat" kamkoliv. Jestli to umí i crossover, to fakt nevim.
    2.6.2005 00:07 333
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odchytit zvuk z WMP?
    Co se kodeku tyce: Nevim, ktere soubory MPlayeru predlozit - adresar audible manageru obsahuje asi 16 dll souboru. Zkusil jsem APCodImp.dll a APMP3MusicCodec.dll, ale nezabralo to. WMP se pta na uzivatelske jmeno a heslo pomoci GUI formulare, takze by me prekvapilo, kdyby to pod MPlayerem fungovalo.

    Funguje WMP pod wine? Je nekde navod, jak ho nainstalovat? V CrossOver Office se jen klikne na link v okne Setupu a WMP se automaticky stahne a nainstaluje. jackd jsem zkousel, ale bud bezel jackd nebo WMP. Dohromady se jim bezet nechtelo. Mozna jsem nekde delal chybu.
    3.6.2005 01:13 hrosik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odchytit zvuk z WMP?
    MPlayer by mel potrebne kodeky obsahovat. Pokud ne, jsou ke stazeni nekde na strance projektu (pokud neni v "essential codecs" mohl by byt v "other binary codecs"), ale mam dojem, ze se pak musi MPlayer znovu prelozit a nainstalovat.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.