Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 20:41
Dnes trochu na smutnejšiu tému, ak si chcete udržať dobrú náladu, alebo sa Vám proste nechce premýšlať nad otázkou života, smrti a umierania zamierte prosím inde. Vy čo ostávate, čítajte ďalej...
Ľudia umierajú denne. Niektorí v zlomku sekundy iný v dlhšom období, niektorý "bezbolestne" iní v ťažkých bolestiach. Ale sú aj prípady keď človek umiera niekoľko mesiacov až rokov. Aj v takýchto chvíľach ale obyčajne ostáva blízkym nádej na vyliečenie či zlepšenie stavu. Sú však aj choroby ktoré sa nezlepšia. Aspoň nieje poznatok o tom aby sa dal priebeh choroby zvrátiť, či aspoň komplikácie a samotný progres choroby oddialiť. Proste človek pred očami blízkych umiera. Plynú dni, týždne, mesiace... Je to ťažké pre obidve strany - aj pre umierajúceho aj pre blízkych. Stále veria že sa medicíne podarí objaviť liek - nádej - ktorá im vráti milovanú osobu späť. Iný ale neznesú takéto trápenie, bolesť a utrpenie a zvolia si svoj odchod z tohto života.
Téma eutanázie je (aspoň na Slovensku a väčšine krajín EU) do istej miery (podobne ako interupcia) tabu (dané je to - bez sporu - vierou a tradíciami národa). Nepatrím k zástancom ani odporcom eutanázie či interupcie, skôr iba tak nad tým premýšľam a snažím si predstaviť ako by som sa ja zachoval v podobnej situácii. Je to však nepredstaviteľné, a teda naozaj veľmi veľmi ťažké.
Ľudia ktorí už nemajú silu bojovať z bolesťou fyzickou, no najmä psychickou si môžu zvoliť buď prirodzenú pomalú smrť alebo "rázny koniec" eutanáziu (nazývanú aj asistovanou samovraždou). Na Európskom kontinente je eutanázia povolená iba vo Švajčiarsku. Vykonáva ju tam niekoľko spoločností. Samotná smrť nastáva obyčajne niekoľko desiatok minút po užití barbiturátového nápoja (nazývaného aj koktail smrti). Barbituráty samotné tlmia nervovú sústavu, pôsobia silno upokojujúco a uspávajú - kedže sa ale jedná o smrteľnú dávku po uspatí nasleduje kóma a následne zlyhanie pľúc a srdca. Je to vraj odchod bezbolestný a rýchly. Nieje to ale odchod "prirodzený" a tak samozrejme vzbudzuje vlnu odporu.
Tak ma napadá: má človek právo rozhodovať o svojej smrti, o bolesti ktoré ho deň a noc mučia (aj keď je samozrejme bolesť veľmi subjektívnou záležitosťou)? Nieje však dobrovoľný odchod z tohto sveta pre chorobu ktorá vedie k pomalému a bolestivému umieraniu pred očami svojich blízkych vykúpením? Neviem. Aký je Váš názor na eutanáziu?
Tiskni
Sdílej:
Ano. Paralyzován na lůžku bys létal z jedenáctého patra i s postelí? Trošku pokrytectví, spáchat sebevraždu ale říkat si že to sebevražda není....
Prostě z toho života ještě něco vyždímat, to jde skoro vždycky, a ne že né.Blbost, to říká jen někdo, kdo se v podobné situaci neocitl. Když je člověk připoután na lůžko/přístroje/atd., tak žádný adrenalin ze života nevyždímá (pokud není extrémně bohatý). Netvrdím, že taková existence někoho nemůže bavit, ale je nesmysl říkat "ne že né". Ty kecy o "plnohodnotném životě" jsou buď neznalost, nebo lhaní sám sobě.
Pokud by si někdo mně blížký chtěl vzít život, ať už v jakékoli situaci, budu se mu spíš snažit zabránít a nějak mu pomoct.a ako by si mu pomohol ak by velmi pomaly zomieral v obrovskej bolesti? ten clovek ma len jedno prianie a to nech to uz neboli ... a sam vie ze smrt je prenho len vykupenim..
Opatrne s tou obrovskou bolesti. Dnesni medicina je docela daleko ohledne lecby a tiseni bolesti (i te chronicke). To je takove humanisticke zaklinadlo (obrovska fyzicka bolest) pro podporu eutanazie.
Jo, to jo. To ze se ti omezi vedomi se hold proste neda nic delat. Zivot neni bez problemu. Krom toho, kdyz uz te to nebavi vzdycky muzes odmitnout lecbu a presto si nechat tisit bolest. Nebo toho cloveka maji normalne zabit aby se netrapil? A na koho to chces delegovat? Na doktora, ktery ma v prisaze aby lidi zachranoval a ne je zabijel?
Jo, to jo. To ze se ti omezi vedomi se hold proste neda nic delat. Zivot neni bez problemu.Nikde v tom nevidím argumentaci, která by podpořila tvoje předchozí tvrzení.
Krom toho, kdyz uz te to nebavi vzdycky muzes odmitnout lecbu a presto si nechat tisit bolest.A v čem by byl rozdíl?
Nebo toho cloveka maji normalne zabit aby se netrapil?No jasně, střelit ho do hlavy... Nemáš náhodou o eutanázii trochu zkreslené představy? Člověk by měl mít prostě právo důstojně ukončit svůj život, když si to přeje. A pokud toho sám není fyzicky schopen, tak by měl mít možnost požádat někoho o pomoc.
A na koho to chces delegovat? Na doktora, ktery ma v prisaze aby lidi zachranoval a ne je zabijel?A umělé prodlužování beznadějného utrpení rovná se zachraňování?
Člověk by měl mít prostě právo důstojně ukončit svůj životV čem jako ta 'důstojnost' spočívá? Co je jako na eutanázii 'důstojného'? Vždyť je to fráze - eutanázie je jen a pouze k tomu, že někoho zbaví bolesti, k ničemu víc není dobrá. Kromě toho, že dotyčný navíc ukončuje žiot... Dávat do toho nějakou 'důstojnost' je propaganda.
V čem jako ta 'důstojnost' spočívá? Co je jako na eutanázii 'důstojného'?
Co je důstojného na vegetativním životě v bolesti?
eutanázie je jen a pouze k tomu, že někoho zbaví bolesti
Kdyby nic jiného - to by nestačilo? Však Ibalgin je taky jen a pouze k tomu, aby zbavoval bolesti. Proboha, taková ptákovina a lidi za to ročně utratěj miliardy...
Nemá s důstojností nic společného. A nikdy jsem neříkal, že by měl, tak nevím, proč mi to předhazuješ. To vy co podporujete eutanazii se jakousi důstojností furt oháníte...Co je důstojného na vegetativním životě v bolesti?
Kdyby nic jiného - to by nestačilo? Však Ibalgin je taky jen a pouze k tomu, aby zbavoval bolesti. Proboha, taková ptákovina a lidi za to ročně utratěj miliardy...Přesně - taky to nepoužívám. (Navíc vzhledem k tomu, že na mě Ibalgin téměř nepůsobí to ani nemá moc cenu)
Nemá s důstojností nic společného. A nikdy jsem neříkal, že by měl, tak nevím, proč mi to předhazuješ. To vy co podporujete eutanazii se jakousi důstojností furt oháníte...
Jsem rád, že se mnou souhlasíš. Umírání je totiž (v těch krajních případech, o kterým se bavíme) krajně nedůstojné. Eutanázii vidím jako _volitelnou_ možnost odchodu ze života, která tuto nedůstojnou složku minimalizuje. Přestože se za eutanázii biju, nikde netvrdím, že bych ji pro sebe použil. Ale chci mít tu možnost a nenechám se omezovat lidma, co vědí nejlíp, co chci a jak se cítím.
Přesně - taky to nepoužívám. (Navíc vzhledem k tomu, že na mě Ibalgin téměř nepůsobí to ani nemá moc cenu)
A proč nezaložíš Ligu proti Ibalginu? Je to naprosto symetrický případ a měl bys být názorově konzistentní. Navíc to na tebe ani nefunguje, no to je škandál!
Existenci Ibalginu se říká "možnost volby". Nikdo tě nenutí Ibalgin používat,pokud nechceš. Sám Ibalginu neholduju. Každápádně absolutně nechápu,proč bych na základě vlastní zkušenosti nebo názoru měl omezovat OSTATNÍ v jejich rozhodování. Zákaz eutanázie je zakazování OSTATNÍM dělat věci, se kterými nesouhlasím kvůli SVÉMU přesvědčení. Hodně mi to připomíná tolik profláklý zákaz transfuze u Jehovistů.
Chápeš, že tvé názory jsou krajně fašistické? Buď si křesťan, dodržuj striktně desatero (to neznamená, že ho minimálně z části nedodržuju sám), choď do kostela, neber Ibalgin a odmítej eutanázii. Ale dělej to tak v rámci svého vlastního životního prostoru a neomezuj svými názory ostatní.
Umírání je totiž (v těch krajních případech, o kterým se bavíme) krajně nedůstojné.Konečně se k tomu dostáváme - mohl bys tohle objasnit? Proč je umírání v těch krajních případech nedůstojné? A v čem má bejt eutanazie důstojnější? Fráze, fráze, fráze...
A proč nezaložíš Ligu proti Ibalginu? Je to naprosto symetrický případ a měl bys být názorově konzistentní. Navíc to na tebe ani nefunguje, no to je škandál!Tys asi naprosto nečetl co jsem doposud psal, u "jsem věřící" ti vyplo a od tý doby mě kategorizuješ jako nějakýho fanatika a fašistu. Já nikomu nic nazakazuju ai nepříkazuju co má dělat nebo něco! Ať si dělá kdo chce co chce. Já jen vyjadřuji svůj názor, že to není dobré a také nechci, aby to někdo nějak příklášloval a dělal z toho vlastně cnost, nebo to nesmyslně propagoval.
Existenci Ibalginu se říká "možnost volby". Nikdo tě nenutí Ibalgin používat,pokud nechceš. Sám Ibalginu neholduju... (atd. atd.)
Proč je umírání v těch krajních případech nedůstojné? A v čem má bejt eutanazie důstojnější?
Možná záleží na definici slova "důstojnost". Jestli tobě osobně připadá důstojné umírat roky v nehybnosti na lůžku, bez možnosti dělat smysluplnou aktivitu, pouze přijímat potravu (v tom lepším případě perorálně) a srát do peřin, nebudu ti takovou možnost upírat. Eutanázie dává jedinci možnost vyhnout se tomu v případě, že jemu to nedůstojné připadá. Schválně nemluvím primárně o trvalé bolesti, zdá se totiž, že to jako argument neuznáváš, ale o externích projevech "snížené důstojnosti".
Tys asi naprosto nečetl co jsem doposud psal, u "jsem věřící" ti vyplo a od tý doby mě kategorizuješ jako nějakýho fanatika a fašistu.
Kdybych měl odsuzovat někoho, že je věřící, nesměl bych mluvit s většinou své rodiny. Věř, že s nimi i s dalšími lidmi, především kvůli svému liberálnímu postoji, vycházím dobře. Moje nevole vůči ostatním pramení z jejich snahy diktovat, co je a není správné pro ty ostatní.
Já nikomu nic nazakazuju ai nepříkazuju co má dělat nebo něco! Ať si dělá kdo chce co chce.
Tak proč ostatním přikazuješ, kdy mají žít a kdy ne? Protiřečíš si. To, že budeš svému blízkému rozmlouvat sebevraždu/eutanázii je přece samozřejmost a vůbec nijak to nesouvisí s tím, co je a není zákonem povolené. Prostě mě ještě nikdo z "popíračů eutanázie" nepřesvědčil, že je racionální důvod eutanázii (v jakékoliv, byť mírně podobě) zakazovat.
Já jen vyjadřuji svůj názor, že to není dobré a také nechci, aby to někdo nějak příklášloval a dělal z toho vlastně cnost, nebo to nesmyslně propagoval.
Já tvůj osobní názor respektuju. Jen jsem rád, že o tom nerozhoduješ . Nemám pocit, že bych sebevraždu kdy jakkoliv přikrášloval nebo nesmyslně propagoval! Ukaž mi, kde jsem něco takového psal! Nikde nikoho nenabádám k eutanázii nebo jakémukoliv jinému sebepoškozování. Sám bych k této možnost pravděpodobně nesáhnul. Ale to je ten největší rozdíl mezi náma - mě to samo o sobě nestačí, abych to zakazoval ostatním. Chápeme?
Jinak děkuji za diskuzi. Končím.
PS: Máš plusový bod za to, že ses (moc) nenechal vyhecovat tím fašistou .
Eutanázie dává jedinci možnost vyhnout se tomu v případě, že jemu to nedůstojné připadá.Bohužel, ti co jsou pro eutanazii mají sklon tuhle důstojnost posuzovat, ačkoli se jich to vlastně netýká. Proto to nepovažuju za dobrej argument...
Tak proč ostatním přikazuješ, kdy mají žít a kdy ne?To nedělám ani nechci dělat. Mám jen ten názor, že to není správné, ale to je součástí svobody ostatních - dělat věci, které považuju za nesprávné...
nikdo z "popíračů eutanázie" nepřesvědčil, že je racionální důvod eutanázii (v jakékoliv, byť mírně podobě) zakazovat.Stejně jako nepřesvědčíš o opaku. V takhle sporném tématu se težko hledají nějaké racionální body, je to prostě sporné. To, co se tobě jeví jako racionální, někomu jinému třeba vůbec. A naopak. Proto to je tak problematické téma.
Ok, taky tak...Jinak děkuji za diskuzi. Končím.
Eutanázie dává jedinci možnost vyhnout se tomu v případě, že jemu to nedůstojné připadá.Bohužel, ti co jsou pro eutanazii mají sklon tuhle důstojnost posuzovat, ačkoli se jich to vlastně netýká. Proto to nepovažuju za dobrej argument...
A tech co se to tyka a chteli by takto svuj zivot ukoncit, tak ti co?
Ja to neschvaluji, protoze znam, co je deprese, a vim, ze je pomoci prasku celkem dobre lecitelna. Takze, obcas se proste cloveku muze porouchat mozek, a tudiz nemuze za vsech okolnosti rozhodnout zcela dobrovolne. Je to asi jako s vedomim - stejne jako nemuzeme okoli dokazat, ze mame vedomi, nemuzeme okoli dokazat, ze se rozhodujeme v danou chvili dobrovolne. A jako u vedomi i tam existuje neostra hranice.
Neschvalujes sebevrazdu nebo eutanazii? Protoze kvuli depresi by se eutanazii tezko nekdo rozhodl provest.
kazdy kdo je proti eutanazii je zvracenej pokrytec. preju jim velmi dlouhy trable s rakovinou!
není zač. jestli jsi proti vlastní eutanazii tak klidně, po tom nikomu nic není, ale já chci umřít jako člověk. proč mi to sráči jako ty zakazují? patrně si je tahle svoloč vědoma, že by to na ně hned použili, aby se netrápili, mentální chudáčci. a s kecama typu "tomu zbývá týden života a má ukrutné bolesti, takže se zaručeně nemůže rozumně rozhodnou o vlastní eutanazii" jdi do prdele!
Jsem proti eutanazii. V pripade, ze bych mel rakovinu, lecil bych se, dokud by doktori rikali, ze je velka sance na preziti. Ve chvili, kdy by obratili a rekli, ze mi zbyva X mesicu zivota, bych se prestal nechat lecit.
Nase spolecnost je zvykla, ze je vsechno prijemne a pohodlne, ale tak to neni prirozene. Nejprve chceme co nejdele udrzovat sve telo pri zivote (to se tak bojime smrti?) a pak, kdyz uz je to uz nesnesitelne, tak chceme vsechno rychle ukoncit, protoze zjistime, ze nam hromada tech plastovejch udelatek a ruznejch supr hi-tech pristroju je stejne k nicemu (dobrymu).
Smrt ma byt prirozena a ne neprirozene oddalovana ani neprirozene privolavana.
Dalsi, ktery je spokojen, kdyz nekdo jiny umira v bolestech. No snad se do teto situace nikdy nedostanes, abys nemusel, zazit jake to je.
Smrt ma byt prirozena a ne neprirozene oddalovana ani neprirozene privolavana.
A co kdybychom prestali vubec lidi lecit? Proc nenechat neschopne zivota proste umrit?
Dalsi, ktery je spokojen, kdyz nekdo jiny umira v bolestech.
To netvrdim a nikomu to nepreju. Dlouhe umirani v bolestech ale casto prameni z dlouheho udrzovani pri zivote.
Proc nenechat neschopne zivota proste umrit?
Jestlize nekdo neni schopen zit, ma se k tomu postavit celem a zemrit. V rodinnem kruhu, s leky na tlumeni bolesti, ale ma zemrit.
Jestlize je nekdo v takovem stavu, ze by bez leku zemrel, ale s leky muze zit a stoji mu to za to, at ji leky a zije. Ja sam tak taky ziju. Jestli nechce, at leky neji a umre. Prirozene.
Dlouhe umirani v bolestech ale casto prameni z dlouheho udrzovani pri zivote.
To tvoje "casto" nemas nijak opodstatnene, moje zkusenost je presne opacna. A kdyby ano, mluvime zde prave o tech pripadech, kdy si dotycni zemrit preje, ale ono samo umirani je zdlouhave a stale vic bolestive.
Smrt ma byt prirozena a ne neprirozene oddalovana ani neprirozene privolavana.
Nojo. Kdo ale určuje, co je přirozené a co již není? Každá doba bourá nějaká tabu a bariéry. Před pár set lety bylo považováno léčení a oddálení smrti za protivenství boží vůli. O něco později již bylo samozřejmostí. Pak přišly další otázky: klonování lidí, umělé potraty a naopak umělé početí, atd. Je to všechno přirozené a v pořádku? Dnes třeba řekneme, že ne a za dvacet let to již bude normální. Taktéž eutanázie. Kdo dokáže, že se v některých případech nedělá? Lékaři mají metody, jak ji vyvolat, aniž by padlo podezření .. Já vím: jde o její legalizaci, to je něco jiného...
Chci tím říci, že je to všechno relativní a záleží jen na tom, co společnost akceptuje a co již nikoliv. Po technické stránce není problém téměř nic ..
Kdo dokáže, že se v některých případech nedělá? Lékaři mají metody, jak ji vyvolat, aniž by padlo podezření .. Já vím: jde o její legalizaci, to je něco jiného...Pokud vim, tak nejcastejis u nas pouzivana metoda je postupne predavkovani morfiem ci obdobymi leky, ktere se v pripadech terminalnich stadii nelecitelnych chorob pouzivaji na tlumeni bolesti. Protoze pro potlacovani bolesti (ktera jeste navic vetsinu vzrusta) je treba nestale zvetsovat davku, driv nebo pozdeji nastane okamzik, kdy ona davka prekroci hranici pro smrtelnou davku. Neda se to sice posuzovat jako prava eutanasie, ale je to porad rychlejsi a mene bulestne nez vysadit veskere leky a nechat pacienta zemrit jen tak.
Osobne se mi nelibi bulvarizace eutanazie a na ten zaznam se nebudu divat uz z principu. Samotna eutanazie je samozrejme velmi slozita vec a neni spravne byt extremistou. Na jednu stranu se mi prici, ze bych nemohl dustojne rozhodovat o svem zivote. Na druhou stranu ne vzdy je clovek uplne "pri smyslech", takze by vykonani eutanazie nemelo byt zcela neregulovane.
Rad bych zduraznil predevsim problemy, ktere v eutanazii vidim:
Eutanazie by proste mela byt v kazdem pripade az posledni krok, protoze se jedna o definitivni, nevratnou vec.
Kdo muze rozhodnout o eutanazii, kdyz pacient sice trpi a neni velka sance na zlepseni, ale pacient nedal svoleni nebo neni zpusobily (aktualni vliv leku, ...)?
Nikdo. Nikdo by nemel mit pravo rozhodovat o zivote a smrti ostatnich.
Kdo muze zakazat provedeni eutanazie v pripade, ze pacient je zpusobily, ale objektivne neni pricina? ("Jsem nemocny a nechci vam zdravym tady prekazet."
Pokud pristoupime na eutanazii, neni duvod tyto problemy resit. Protoze povolenim eutanazie potvrdime, ze clovek ma pravo rozhodovat o sve smrti. Pokud se objektivne rozhodne, tak prosim. (psychicke problemy jsou samozrejme vyjimka, ale ty vylucuji zpusobilost).
Nikdo. Nikdo by nemel mit pravo rozhodovat o zivote a smrti ostatnich.
V naproste vetsine pripadu souhlasim. Bohuzel to znamena, ze i ve chvili povoleni eutanazie bude urcite procento pacientu stale trpet, protoze ikdyz budou v bezvychodne situaci, nebudou mit sanci dat k eutanazii svoleni, pripadne to nebude brano jako "zpusobile svoleni".
Pokud pristoupime na eutanazii, neni duvod tyto problemy resit. Protoze povolenim eutanazie potvrdime, ze clovek ma pravo rozhodovat o sve smrti.
To je, rekneme, znacne liberalni postoj. Bohuzel spolu se zpristupnenim a zlegalizovanim "bezbolestne sebevrazdy" pribude pripadu, kdy by se (za jinak normalnich okolnosti) bezni jedinci k sebevrazde neodhodlali. Priznejme si to, hodne lidi zije jen proto, ze smrt (a to predevsim v amaterskych podminkach) boli. Nemit k provedeni eutanazie zadne mantinely vede v extremim pripade k situaci "podvedla me manzelka, tak mi to uz skoncete". Tohle je samozrejme extrem, ale je to jen o tech mantinelech.
Priznejme si to, hodne lidi zije jen proto, ze smrt (a to predevsim v amaterskych podminkach) boli.Jeden z hlavnych dovodov eutanazie je podla mna skor psychycka bolest z opustania milovanych osob a beznadej a lutost blizkych nad stratou blizkeho... Fyzicka bolest sa povacsine utisit da - pri smrtelnych chorobach trebars aj navykovym morfiom a pod. horsie je to ale s bolestou psychickou.
spolu se zpristupnenim a zlegalizovanim "bezbolestne sebevrazdy" pribude pripadu, kdy by se (za jinak normalnich okolnosti) bezni jedinci k sebevrazde neodhodlali. Priznejme si to, hodne lidi zije jen proto, ze smrt (a to predevsim v amaterskych podminkach) boli. Nemit k provedeni eutanazie zadne mantinely vede v extremim pripade k situaci "podvedla me manzelka, tak mi to uz skoncete".Ano. Jsem rozhodně pro asistovanou sebevraždu na žádost jakéhokoli svéprávného člověka učiněnou při plném vědomí a bez vnějšího nátlaku. Všeobecná přesycenost tělesností je mi k tomu dostatečně dobrým důvodem. Nějaká morální dilemata tenhle názor nemá vyřešená, ale co, nic není dokonalé.
Jak poznáš, že je člověk při plném vědomí a bez vnějšího nátlaku?
Tohle je totiž podle mě strašně těžké posoudit. V podstatě se domnívám, že člověk žije téměř neustále pod určitým vnějším nátlakem (očekávání společnosti, přátel, nepřátel... ten kdo ten nátlak působí si toho ani nemusí být vědom) a plného vědomí nabývá zřídkakdy.
> Jak poznáš, že je člověk při plném vědomí a bez vnějšího nátlaku?
Ze by stejne jako kdyz se odsuzuje vrah, pripadne "prevychovany" vrah propousti na svobodu? Realita je takova, ze schopnost spolecnosti posoudit psychicky stav jedince je uz dnes klicova vec v mnoha rozhodnutich...
V podstatě se domnívám, že člověk žije téměř neustále pod určitým vnějším nátlakem (očekávání společnosti, přátel, nepřátel... ten kdo ten nátlak působí si toho ani nemusí být vědom) a plného vědomí nabývá zřídkakdy.V takovém tlaku žijí zdraví i nemocní. Je to normální, nedá se na tom zakládat argumentace "jen bez vnějších tlaků".
To je vtip^2 nebo jen nepochopeni puvodniho prispevku?
Ma odpoved zni, ze nez hledat jak urychlit umirani, tak je snazit se naplnit zaver zivota dustojne.
Take mam pocit, ze zivot je nejen sled prijemnych pocitu a slasti, ale i tech zklamani, bolesti, obeti. Na bolest, ktera je nad lidske moznosti nemocnych hledame odpovedi v oboru paliativni pece.
Nekde jsem cetl, ze delali pruzkum mezi starymi, ktery se zajimal o temata konce zivota. Oni chteli i tu posledni dekadu nejak naplnit, o predcasnem konci premysleli jen ti, co nemeli zadny smysl pro svuj zbytek presypacich hodin.
Tedy otazka zni, jake nasim rodicum udelame jejich stari a jak dustojne jim zaridime jejich zpetny prerod do detstvi, tedy do casu, kdy budou odkazani na pomoc druhych a jak skrze ne se pripravime svou vlastni na smrt.
Díky. Mam velice podobný názor. Jen jsem příliš nevěděla jak ho vyjádřit stručně.
Raději se nebudu více rozepisovat, bylo by to na několika stránkový esej.
Nekde jsem cetl, ze delali pruzkum mezi starymi, ktery se zajimal o temata konce zivota. Oni chteli i tu posledni dekadu nejak naplnit, o predcasnem konci premysleli jen ti, co nemeli zadny smysl pro svuj zbytek presypacich hodin.
Chyba! Průzkum měli dělat mezi nemocnými, mnoho let na utišovacích lécích, bez jakékoliv naděje na změnu. Nebo mezi lidmi, které rakovina rozežírá zaživa zevnitř a vědí, že stejně déle jak měsíc, v hrozných bolestech, nepřežijí. Mám takový případ v rodině a fakt, že ten blízký takhle trpí je pro mě horší než se přenést přes fakt, že zemřel.
Snad nikdo tady nediskutuje o tom, že by měla být eutanázie prováděna lidem, kteří jsou "pouze" staří.
Mám takový případ v rodině a fakt, že ten blízký takhle trpí je pro mě horší než se přenést přes fakt, že zemřel.+1 presne o tom to naneštastie občas je...
Snad nikdo tady nediskutuje o tom, že by měla být eutanázie prováděna lidem, kteří jsou "pouze" staří.Nie! Nevyliečiteľná choroba nás môže zastihnúť samozrejme v každom veku.
Chyba! Průzkum měli dělat mezi nemocnými, mnoho let na utišovacích lécích, bez jakékoliv naděje na změnu. Nebo mezi lidmi, které rakovina rozežírá zaživa zevnitř a vědí, že stejně déle jak měsíc, v hrozných bolestech, nepřežijí
*** Myslim, ze netreba strilet do pruzkumu, ale do me pameti nebo me parafraze. Stari lide, zde byli mineni ti velmi stari s vidinou nadchazejicich, nebo prozivanych problemu sve casti zivota. Odkazat se stejne na nic nemuzu, neb si to nepamatuju. Proste chteli zit do posledniho dechu, pokud vedeli, ze na tom nekomu zalezi.
Mám takový případ v rodině a fakt, že ten blízký takhle trpí je pro mě horší než se přenést přes fakt, že zemřel.
*** Pred rokem jsem take chodival k jedne posteli, dnes uz je prazdna. Nicmene v pohledu na smrt se mozna rozejdeme. Pro me mel tento clovek i jako trpici nenahraditelnou hodnotu a jsem rad, ze jsem mohl byt s nim az temer do konce. A snad to nevypada, ze mi bolest druheho dela dobre.
Snad nikdo tady nediskutuje o tom, že by měla být eutanázie prováděna lidem, kteří jsou "pouze" staří.
*** Ta asociace se starim tu byla v tom smyslu, ze statisticky nejcasteji umiraji stari lide, tudiz se jim svicka zivota krati nejrychleji. O eutanasii nebylo v mem prispevku ani slovo.
Mám takový případ v rodině a fakt, že ten blízký takhle trpí je pro mě horší než se přenést přes fakt, že zemřel.A nemůže ten život nečím naplnit? Když totiž pomůžeš někomu život smysluplně naplnit, je to mnohem větší pomoc, než eutanazie. Tomu člověku totiž pak bolest či nemoc nevadí a bere ji jen jako nevýhodu nebo zdržení při práci (rozuměj pod prací koníček). Je to jaksi pomoc opačným směrem - do života. Uznávám ale, že to je mnohem težší než eutanazie.
Tomu člověku totiž pak bolest či nemoc nevadí
Ty jsi se asi pomátl... už ti někdo blízký, takhle těžce nemocný odešel? Viděls už jak to vypadá? To umírání na vážné nemoci totiž bolí! Bolí tak moc, že ten člověk je v bdělém stavu v bolestech a mimo něj spí, je mimo vyčerpáním. O tom, že někomu taková bolest může nevadit si vyprávěj až si ji s ním budeš moc vyměnit.
Je to jaksi pomoc opačným směrem - do života.
Ale vždyť ten člověk umírá! Umírá, do života už mu pomoct nemůžeš, chápeš? Psa bys takhle chcípat nenechal, jaktože člověka necháš...
A nemůže ten život nečím naplnit? Tomu člověku totiž pak bolest či nemoc nevadí a bere ji jen jako nevýhodu nebo zdržení při práci (rozuměj pod prací koníček).
To je moc fajn. Tys ale pořád nepochopil, že se každý bavíme o něčem trochu jiném. Víš, jsou lidi, co nemají _čím_ život zaplnit, kvůli nepohyblivosti nemůžou dělat žádné "koníčky" atd. Jediné, co lze dělat je nehybně ležet, koukat do stropu (pokud ten člověk vidí a vnímá) a myslet na tu šílenou bolest, kterou cítí. Roky. Kamarádka jeden čas pracovala jako sestra v "Lidunce" (Léčebna dlouhodobě nemocných) a z toho, o čem mi vyprávěla se mi často zvedal kufr. Upřímně, nedovedu si to představit a doufám, že mě to nikdy nepotká.
Ja si snad najdu cas a ten esej napisu... Ted jen zminim, ze muj nazor na eutanazii se zformoval v dobe, kdy jsem svoji babicku videla umirat na rakovinu. Nenechali jsem ji umirat samotnou. Byla u nas doma a celou dobu u ni nekdo byl.
A?
... nejak nechapu jak neci pritomnost zamezuje bolesti. Pokud dobre chapu tak debata neni o "smutnem osamocenem stari", ale realne hmatatelne bolesti. Je dost tezko verit, ze vase pritomnost nahrazuje morfium... mozna, ze formovani nazoru podle jednoho pripadu je ponekud unahlene.
Samozrejme ze pritomnost nezamezuje bolesti. To co desi (alespon me, a lidi, ktere znam a znala jsem) nejvic neni bolest, ale ztrata dustojnosti. Bolest se da tlumit morfiem. Clovek chce odchazet dustojne a ve chvili, kdy vidi jak se od nej jeho blizci odvraci, protoze je desi blizkost jeho smrti, protoze nedokazi celit jeho bolesti spolu s nim, protoze proste jako zbytek dnesni spolecnosti odmitaji realitu smrti, odsunuji smrt i spolu s umirajicim nekam pryc, prave tehdy je touha po rychlem ukonceni nejvetsi. Proste citi, ze spolecnosti jejich umirani vadi, ze uz se na nej nedivaji jako na cloveka a to vadi mnohem vic nez bolest. Nebo jinak bolest ze ztraty dustojnosti, odcizeni jde leky utlumit mnohem hur nez bolest fyzicka. (Alespon takhle to citim ja)
A co se tyce jednoho pripadu. Tohle byl jeden pripad, ktery se tykal me konkretne. Pripad, ktery me donutil si vytvorit nazor. Ne jediny pripad, podle ktereho jsem si nazor tvorila.
To je moc fajn. Tys ale pořád nepochopil, že se každý bavíme o něčem trochu jiném. Víš, jsou lidi, co nemají _čím_ život zaplnit, kvůli nepohyblivosti nemůžou dělat žádné "koníčky" atd. Jediné, co lze dělat je nehybně ležet, koukat do stropu (pokud ten člověk vidí a vnímá) a myslet na tu šílenou bolest, kterou cítí. Roky.Ale pochopil. Koníčky se nedaj dělat, když je člověk totálně ochrnutej, to je stav kterej mě napadá... ale když vnímá, vidí, a dokáže se aspoň nějak pohybovat, jistě by se nějakej našel. V dnešní době obrovských technických možností v tom nevidím takovej problém...
Kamarádka jeden čas pracovala jako sestra v "Lidunce" (Léčebna dlouhodobě nemocných) a z toho, o čem mi vyprávěla se mi často zvedal kufr. Upřímně, nedovedu si to představit a doufám, že mě to nikdy nepotká.Můj děda tam pracuje léta, a co jako. Nemysli si, že jsem mimo obraz. Vím, co znamenaj bolesti (více/méně), jen nechci vyřazovat z života někoho, kdo se ještě může zapojit.
jen nechci vyřazovat z života někoho, kdo se ještě může zapojit.
Jsi uplne mimo. To prece nechce nikdo,o tom ale ta diskuze vubec neni.
Pravo na smrt by melo byt zarazeno do Listiny lidskych prav a svobod.
Kdo jiny, nez clovek sam by mel rozhodovat o vasem zivote? Do tohohle si teda zadnou instituci kecat nenecham.
Kdo jiny, nez clovek sam by mel rozhodovat o svem zivote?
Pravo na smrt by melo byt zarazeno do Listiny lidskych prav a svobod.Pokud vím, už je tam právo na život, a smrt je jeho nedílnou součástí. Takhle to beru já. Z právního hlediska ta argumentace asi žádnou váhu nemá, ale to mě až tak netrápí
Pravo na smrt by melo byt zarazeno do Listiny lidskych prav a svobod.Vzhledem k tomu, že smrt je nevyhnutelná, to je jedno.
Přijde mi přirozené, že pokud člověk chce svůj život z nějakého důvodu ukončit, nemělo by mu v tom být bráněno. Naopak v rámci důstojnosti takového kroku, by měl mít možnost se na někoho obrátit pro pomoc (např. zmiňované barbituráty). Pro stavy, kdy člověk není schopen o něco takového požádat, je možné uložit třeba u notáře svou vůli, zda si přeje být udržován při životě, či ne.
Nezdá se mi vůbec správné, aby někdo vnucoval svůj názor na takovouto otázku jiným, jak dnes činí zákon, který lidem zakazuje takto rozhodovat o svém vlastním životě, případně některé "zájmové skupiny a instituce."
Jo a to by nemohli dopustit, protože oni potřebují poslušné stádečko tupých oveček, se kterým si můžou cvičit... :-!
A když to povolí, dojde snadno k 'inflaci sebevraždy', a život si bude brát kde kdo.
No a co?
Akorát výrazně vzroste počet sebevražd, z nichž mnoho bude pravděpodobně zbytečných, které by se daly řešit jinak...A ja zopakujem otazku: No a co? To si do pice vazne ludia myslite, ze laskou sklamany 16 rocny chalan si vybere zdlhavozlozitosavybavujucu eutanaziu, alebo sa proste jebne z mosta?!
Dostane-li se sebevražda do paragrafů, pohne to váhami uvažování toho 16ti letýho směrem k sebevraždě od směru snahy řešení problémů.
Spekulace.
Pokud uz nekdo o sebevrazde premysli, legalnost je ta posledni vec, kterou bude brat v uvahu.
Ohledně euthanasie jsem slyšel mhono názorů - ten poslední byl, že kdekdo o tom mluví, ale opravdu jen málokdo ví, o co jde. To říkala paní, která se zabývá paliativní péčí. Na základě toho odvozuju i svůj názor - nemám dost informací, abych mohl říci ano nebo ne.
+1
iba pre beznadejne pripady pri plnom vedomi a schopnosti sa rozhodovat.
nikdo nemuze predem s jistotou prohlasit, ze se jedna o beznadejny pripad. zvlast v dobe udrzovadel pri zivote.
nikdo nemuze predem s jistotou prohlasit, ze se jedna o beznadejny pripad. zvlast v dobe udrzovadel pri zivote.
To je proste blabol a nevim, jestli jenom provokujes a nebo tomu doopravdy veris.
pokial je pacient aspon ciastocne mobilny, toto mu nikto nezoberie, nech su zakony akekolvek. ale uplne nemobilny pacient sa nema ako zabit.Přesně tak. Tohle je jediný rozumný a nevyvratitelný argument, že zakazování eutanázie je pokrytecká pitomost. Když chce někdo zdravý skočit z mostu, tak může. Když chce někdo nepohyblivý, tak má smůlu, protože zákon zakazuje, aby své kamarády instruoval "shoďte mě z mostu".
Tak jsem byl dneska u doktora a ten mi diagnostikoval nevyléčitelnou chorobu. Natvrdo mi řekl že umírám. Ale není to prej tak strašný, ještě mi to bude dá-li bůh tak 30-40 let trvat. Ladicek a Kralyk meli dobrý postřehy. Osobně jsem taky proti legalizaci. Pokud se rozhodnete zemřít nikdo a nic vám v tom nemůže zabránit a trestu (lidském) z následku svého jednání mít strach taky nemusíte. Legalizace něčeho takového by dle mého názoru vnesla něco špatného do naší civilizace. Podotýkám, že mluvím z pozice relativně zdravého člověka a neznám osobně nikoho kdo by eutanazii požadoval.
Podotykam, ze nekteri tezce nemocni lide stejnou moznost ukoncit svuj zivot "bez ptani se ostatnich" nemaji jednoduse proto, ze treba nemuzou pohnout ani rukou.
Vidím, že autor je odborníkem na eutanazii, a že má mnohaleté zkušenosti.
Já osobně vím houby o tom, co prožívá člověk, který trpí bolestmi. Sám jsem si vytrpěl své, a cirka deset let jsem vůbec nevěděl jestli přežiju. Bylo to docela hutné, například několik let jsem neslyšel, a nějakou dobu neviděl. Nevěřili byste, jak obrovskou vůli k životu v tu chvíli máte. A jak všechno vnímáte jinak, naprosto jinak - je to nesdělitelné.
A také vím, že člověk má tendenci občas udělat pitomost, a je rád, že mu jí v tu chvíli nedovolí druzí udělat - a i to je třeba brát v úvahu.
Vidím, že autor je odborníkem na eutanazii, a že má mnohaleté zkušenosti.
Proc ten utocny ton? Blogpost vyzniva jako polemika a rozbor problemu, ne jako obhajoba jednoho nazoru ...
A také vím, že člověk má tendenci občas udělat pitomost, a je rád, že mu jí v tu chvíli nedovolí druzí udělat - a i to je třeba brát v úvahu.
Je dobre, kdyz si clovek uvedomi, ze dela obcas pitomosti a pak se proto limituje a nespoleha se na "vnejsi omezujici faktory". Pokud zdravy clovek skutecne chce ukoncit svuj zivot, neni v sile nikoho mu v tom zabranit (myslim tim donucovacimi prostredky) ... bavime se o tech, kteri tuto moznost nemaji a zrovna proto je u nich mnohem mensi sance, ze by to byla jen nahodna "pitomost". Takovy clovek ma vetsinou cas si to poradne rozmyslet.
Vidím, že autor je odborníkem na eutanazii, a že má mnohaleté zkušenosti.Niesom odborník na eutanáziu ani ním byť nechcem - tento zápisok bol iba zamyslením nad touto témou ktorá sa bytostne dotýka každého z nás, pretože nikto z nás nevie čo ho v živote čaká. Hlavnú úlohu v tomto príbehu ale hrajú lekári, nádej a veda. Oni traja môžu pacientovi buď to pomôcť a vyliečiť ho, poprípade ho zbaviť bolesti, či dať obyčajnú chuť do života...
Takže sobecky přiznáváš, že bys člověka udržoval při životě ne kvůli němu samotnému, ale pro svůj lepší pocit. To bych ti teda pěkně poděkoval . Já teda nevím, ale když jsme jako malí s bráchou na chatě našli vážně poraněnýho holuba, tak jsme ho donesli taťkovi, ať ho utratí. Ať to má za sebou rychle a ať se netrápí. Nenapadlo by mě sednout si nad ním, šťouchat do něj klackem a říkat si "chudinka, tak on umírá, no to mi bude smutno."
Osobně to nemám za jednoznačné, prostě nevím.
Naprosto souhlasím. Je to složitá otázka, kterou by bylo potřeba posuzovat velmi individuálně. Právě proto jsem pro legalizaci eutanázie. Aby vůbec byl právní rámec, aby existovala legální cesta k možnosti řešení individuálních případů. Současný stav považuji za určitou diskriminaci těch extrémně nemocných lidí, kteří musí i proti své vůli žít. Právo na sebevraždu je zrovna jedna z těch mála osobních svobod, které nejsou na úkor jiného jedince. Nevidím důvod takovou možnost někomu odepírat.
Právo na sebevraždu je zrovna jedna z těch mála osobních svobod, které nejsou na úkor jiného jedince.To myslíte vážně?
Pokud jsou sebevrazi rodiče dětí, bude jejich děti platit stát ze sociálních dávek. Například.Dobre, budem extremista a mozno si o mne kde-kto pomysli, ze tom pomatenec - to je ale vecou statu/civilizovaneho spolocenstva, ze sa potom o tie deti dalej "postara". Nie tych rodicov. Ano, mozete vytykat zasebevrazdenemu rodicovi, ze je zmrd a ze nechal svoje deti na pospas osudu. Nemozete mu ale vytykat, ze jeho deti bude zivit stat, pretoze on o tom nerozhodol.
Pokud jsou sebevrazi rodiče dětí, bude jejich děti platit stát ze sociálních dávek. Například.
No, tenhle argument ma jednu vadu na krase (a vubec neresim , jestli s Vami souhlasim nebo ne). Ktere dite dneska neplati stat?))) Uz pri materske stat plati za deti a pak nasleduje hromada dalsich pridavku apod. V nasem state je to zcela normalni.
Snažil jsem se zmínkou o lidech, co podlehnou nátlaku okolí, které se jich chce zbavit a podepíší. Myslet si že každý, nebo většina odolá je naivní.
Proto si myslím, že by eutanázie měla být v každém konkrétním případě posouzena nezávislým pozorovatelem. Ačkoliv všichni víme, jak to u nás, v Absurdistánu, dopadne.
BTW dnes jsem u lékaře viděl petici proti eutanázii... a tak manipulativní kecy už jsem dlouho neviděl.
Prochazim si zdejsi komentare a neprestavam kroutit hlavou. Nekteri lide si evidentne mysli, ze uzakoneni eutanazie bude okamzite znamenat "asistovane zabiti" kazdeho, kdo v rozmaru placne "ja bych tu radsi nebyl". To opravdu myslite vazne??? Nebo je to jen dusledek krestanske moralky, jez mela vzdy potrebu diktovat (pouze tem) ostatnim, jak maji zit?
Eutanazie ma byt prostredek, jak umoznit dustojny odchod ze sveta lidem, kteri trpi nevylecitelnou nemoci a kteri trpi nesnesitelnymi bolestmi. Nekteri lide se proste nechteji/nemohou zastrelit, obesit na klice od dveri ci skocit z okna. Je snad toto zpusob, jak by nekdo chtel videt odchazet nekoho milovaneho?
Vsimnete si v predchozim odstavci slova "umoznit". "Umoznit" neznamena totez, co "automaticky provest". Neni to totez, jako kdyz ve Sparte hazeli postizene deti ze skaly.
Nicmene toto evidentne nejsou nekteri schopni akceptovat a hned prispechaji s nejakym absurdnim argumentem. Eutanazie neznamena usmrceni mladika, jez je v depresi, ze jej opustila pritelkyne. Eutanazie neznamena usmrceni stare babicky jen proto, ze se o ni jeji vnoucata a deti nechteji starat. Odpurci eutanazie neopomenou zminit jeji mozne zneuziti, nicmene toto se nedeje (link).
Jsou lide, kteri pri umirani neuveritelne trpi. Toto se nevyresi tim, ze nemocnemu posadim na postel pravnucku a reknu: "vidis dedecku, to je tvoje pravnucka, mas prece proc zit." Mozna v tom nekteri lide uvidi duvod, aby travili jeste dalsi tyden v bolestech, mozna k tomu nekomu dopomuze vira v Boha, nicmene to opravdu nemuzete/nechcete akceptovat, ze nekteri nemocni to vidi jinak?
Eutanazie se deje i u nas, at je legalni nebo neni, to je proste fakt. Jeji uzakoneni by byla cesta, jak stanovit presna kriteria, za kterych je mozne ji provest. Tim by nebyla cinem zdrceneho lekare, ktery ze soucitu svemu pacientovi ordinuje vetsi davky leku.
Asi ne okamžitě ale mám strach, že kdybychom udělali první krok tak to časem půjde dál.Prochazim si zdejsi komentare a neprestavam kroutit hlavou. Nekteri lide si evidentne mysli, ze uzakoneni eutanazie bude okamzite znamenat "asistovane zabiti" kazdeho, kdo v rozmaru placne "ja bych tu radsi nebyl". To opravdu myslite vazne??? Nebo je to jen dusledek krestanske moralky, jez mela vzdy potrebu diktovat (pouze tem) ostatnim, jak maji zit?
Eutanazie ma byt prostredek, jak umoznit dustojny odchod ze sveta lidem, kteri trpi nevylecitelnou nemoci a kteri trpi nesnesitelnymi bolestmi. Nekteri lide se proste nechteji/nemohou zastrelit, obesit na klice od dveri ci skocit z okna. Je snad toto zpusob, jak by nekdo chtel videt odchazet nekoho milovaneho?
Nechtěl bych a proto si nemyslím že eutanázie je věcí jenom dotyčného. Ostatně ve středověku byla sebevražda ten úplně nejtěžší hřích, takže středověký člověk měl hodně silnou motivaci vyřešit svůj problém jinak, myslím že to mělo dobrý důvod.
Vsimnete si v predchozim odstavci slova "umoznit". "Umoznit" neznamena totez, co "automaticky provest". Neni to totez, jako kdyz ve Sparte hazeli postizene deti ze skaly.
Nicmene toto evidentne nejsou nekteri schopni akceptovat a hned prispechaji s nejakym absurdnim argumentem. Eutanazie neznamena usmrceni mladika, jez je v depresi, ze jej opustila pritelkyne. Eutanazie neznamena usmrceni stare babicky jen proto, ze se o ni jeji vnoucata a deti nechteji starat. Odpurci eutanazie neopomenou zminit jeji mozne zneuziti, nicmene toto se nedeje (link).
Článek je zajímavý, ale všimni si jeho závěru.
Jsou lide, kteri pri umirani neuveritelne trpi. Toto se nevyresi tim, ze nemocnemu posadim na postel pravnucku a reknu: "vidis dedecku, to je tvoje pravnucka, mas prece proc zit."
Pravnučka na posteli může dělat zázraky ;)
Vím že se snažíš rozlišit jednoznačné případy od těch kdy je babička pod tlakem že ji už nikdo nechce, ale zdlouhodobějšího hlediska bude velmi těžké dál držet tuhle linii a o čistotě úmyslů nejrůznějších lékařsko-etických komísí mám své pochybnosti.
Prochazim si zdejsi komentare a neprestavam kroutit hlavou. Nekteri lide si evidentne mysli, ze uzakoneni eutanazie bude okamzite znamenat "asistovane zabiti" kazdeho, kdo v rozmaru placne "ja bych tu radsi nebyl". To opravdu myslite vazne??? Nebo je to jen dusledek krestanske moralky, jez mela vzdy potrebu diktovat (pouze tem) ostatnim, jak maji zit?Asi ne okamžitě ale mám strach, že kdybychom udělali první krok tak to časem půjde dál.
Na argumenty typu "...a kde to skonci?" se opravdu neda reagovat. To je jako "dovolte jen tak prodavat noze na krajeni zeleniny a skonci masovym zabijenim".
Nechtěl bych a proto si nemyslím že eutanázie je věcí jenom dotyčného. Ostatně ve středověku byla sebevražda ten úplně nejtěžší hřích, takže středověký člověk měl hodně silnou motivaci vyřešit svůj problém jinak, myslím že to mělo dobrý důvod.
Jiste, protoze krestanska verouka rika: "Zivot ti dal Buh a proto ty nemas pravo si jej vzit." Zajimave, ze tehdejsi doba nemela problemy v zabijeni tech ostatnich. Nebo co je podle tebe tim "dobrym" duvodem?
Článek je zajímavý, ale všimni si jeho závěru.
Nevim, na co konkretne narazis. Na nicnerikajici tvrzeni Odpůrci eutanazie naopak upozorňují na starší studii z Oregonu, podle níž třetina klientů před provedením eutanazie uvedla, že se cítí být zátěží pro svou rodinu., ktere je snad jen dukazem mentalni pricetnosti tech lidi, avsak nic nerika o tom, zda je toto duvodem, proc by se rozhodli se zabit? Treba takove male dite je evidentni pritezi pro rodinu, protoze vyzaduje neustalou peci, breci a nenecha rodice vyspat. Stejne tak ja, budu-li nemocny, si budu uvedomovat, ze jsem pritezi pro svoji rodinu (jelikoz vyzaduji peci), nicmene to jeste neni duvodem pro to, abych se zabil.
A nebo je to Například curyšská společnost Dignitas, jejíž klinika byla dnes uzavřena, čelí podezření, že si z dobrovolné smrti udělala výnosný obchod. Ani švýcarské zákony přitom neumožňují provádět asistované sebevraždy jako výdělečnou činnost.? Z cehoz nejde delat zadne zavery, protoze toto obvineni muze byt neopodstatnene (treba je jen vysledkem prace nejakeho vlivneho fanatika bojujiciho proti eutanazii) a nebo opodstatnene je a dotycni budou za sve ciny souzeni. Spatni lide jsou vsude a prave dusledna kontrola by mela takovym cinum zamezit. To mi vsak nepripada jako argument proti eutanazii. Nebo snad rezignujeme na zavadeni zakonu jen proto, ze existuji lide, kteri je budou porusovat?
Pravnučka na posteli může dělat zázraky ;)
No a kdyz kdyz ten zazrak neudela, tak co?
Vím že se snažíš rozlišit jednoznačné případy od těch kdy je babička pod tlakem že ji už nikdo nechce, ale zdlouhodobějšího hlediska bude velmi těžké dál držet tuhle linii a o čistotě úmyslů nejrůznějších lékařsko-etických komísí mám své pochybnosti.
A mne to zase jen prijde jako typicke "...a kde to skonci?" zminovane nahore. Je to jen tvuj dojem.
Na argumenty typu "...a kde to skonci?" se opravdu neda reagovat. To je jako "dovolte jen tak prodavat noze na krajeni zeleniny a skonci masovym zabijenim".
Co vám příjde špatné na tom se ptát kam dojdu před tím než vykročím? Jde o míru rizika a tady ji vidím podstatně vyšší než u nožů na zeleninu.
Jiste, protoze krestanska verouka rika: "Zivot ti dal Buh a proto ty nemas pravo si jej vzit." Zajimave, ze tehdejsi doba nemela problemy v zabijeni tech ostatnich. Nebo co je podle tebe tim "dobrym" duvodem?
To že sebevražda je nevratný úkon a člověk a který se pro ni rozhodne bývá všechno jen ne při smyslech. (mluvím o normální sebevraždě)
Stejne tak ja, budu-li nemocny, si budu uvedomovat, ze jsem pritezi pro svoji rodinu (jelikoz vyzaduji peci), nicmene to jeste neni duvodem pro to, abych se zabil.
A má stejný pohled na věc člověk kterému je 85 a je na vozíku a okolí mu to nezapomene patřičně připomenout?
Se článkem narážím na to že se z něho nedají vyvozovat jednoznačné názory, protože sám ukazuje i opačnou stranu (čest za to autorům).
Na argumenty typu "...a kde to skonci?" se opravdu neda reagovat. To je jako "dovolte jen tak prodavat noze na krajeni zeleniny a skonci masovym zabijenim".
Co vám příjde špatné na tom se ptát kam dojdu před tím než vykročím? Jde o míru rizika a tady ji vidím podstatně vyšší než u nožů na zeleninu.
Mne jde o to udelat ten prvni krok a pak se zastavit, zatimco ty se obavas, ze se misto toho rozbehnu a skocim do propasti. Je tve pravo si to myslet. Nicmene nekteri smrtelne nemocni se na to divaji jinak a tvuj pristup jejich situaci proste neresi.
To že sebevražda je nevratný úkon a člověk a který se pro ni rozhodne bývá všechno jen ne při smyslech. (mluvím o normální sebevraždě)
Sebevrazdu muze spachat i clovek, jez je naprosto pri smyslech. Jiste to bude za extremnich okolnosti, ale muze to byt rozhodnuti ucinene rozumem.
Stejne tak ja, budu-li nemocny, si budu uvedomovat, ze jsem pritezi pro svoji rodinu (jelikoz vyzaduji peci), nicmene to jeste neni duvodem pro to, abych se zabil.
A má stejný pohled na věc člověk kterému je 85 a je na vozíku a okolí mu to nezapomene patřičně připomenout?
To jiste zalezi na konkretnim pripade a bez rozhovoru s tim clovekem to tezko poznam. Nicmene "hnusne" okoli muzes takoveho cloveka dohnat i k normalni sebevrazde. Navic takove pripady by mely podchytit prave ty kontrolni mechanismy.
Se článkem narážím na to že se z něho nedají vyvozovat jednoznačné názory, protože sám ukazuje i opačnou stranu (čest za to autorům).
Promin, ja tam tu opacnou cast proste nevidim. Vidim jen vety, ktere jsou evidentne vytrzene z kontextu. Nevidim tam, jak velkou vahu mel ten pocit "byti bremenem" na jejich rozhodnuti. Jak rikam, klidne to mohl byt jen doklad jejich sebereflexe a pricetnosti.
Ostatně ve středověku byla sebevražda ten úplně nejtěžší hřích, takže středověký člověk měl hodně silnou motivaci vyřešit svůj problém jinak, myslím že to mělo dobrý důvod.Ano, treba tim, ze proste zemrel. Ale dnes je mozne cloveka udrzovat nazivu i proti jeho vuli, i v situacich, kdy by byl pred nekolika desitkami let davno mrtvy. Nejhorsi je, ze se to dokonce deje i proti vuli samotneho nemocneho - jsou pripady, kdy lide, kteri si prali v pripade selhani srdce na delsi dobu neozivovat, ale byly presto oziveni a zili az nekolik let jako "zive mrtvoly" (casto s pozkozenym ci zcela znicenym mozkem). A to jen proto, ze jejich pribuzni je chteli mit "nazivu", bud z osobnich duvodu ("Prece nenechame dedecka umrit"), nebo dokonce jen kvuli penezum ("To je jedno, ze je ve vegetativnim stavu, hlavne ze za nej dostavame duchod").
Eutanazie neznamena usmrceni stare babicky jen proto, ze se o ni jeji vnoucata a deti nechteji starat.
Ted z Vaseho pohledu. Za par let, az se jeste vyrazneji projevy vymirani zapadni civilizace (z jeji blbosti) a v produktivnim veku tu budou prevazne hnedoslovaci (nic proti slovakum) a arabove, pak se bude na zestarlou populaci divat jinak. Stejne jako ve vsech pripadech se zacnou posouvat hranice. Uz ted si drtiva vetsina rodicu nevychova potomky a slepe veri v to, ze si na stari nasetri.
Ja bych spis rekl, ze si pak vetsina radeji v nejakem tom veku "prirozene" kloktne jeden bezbolestnej drink, aby v tom pruseru (omlouvam se za vyraz, ale jinak se tomu rict neda) nemusela zit.
Jiste, treba leky, ktere mely byt nadeji pro nemocne a nakonec se ukazaly byt skodlivymi... Rezignujeme tedy na vyvoj leku a nebo je jen budeme dukladneji testovat?
Tady jde o to, ze eutanazii odmitas pouze na zaklade sveho pocitu - obavy, ze se to muze zvrhnout v neco spatneho. Tedy vlastne nemas zadnou konkretni vytku vuci eutanazii jako takove (respektive tomu, jak je uzakonena treba v Holandsku), nicmene nekde uvnitr mas spatny pocit a proto jsi proti. V tomto ohledu je pak jakakoliv dalsi debata zbytecna, protoze proti komunisticke/fasisticke ideologii muze mit clovek konkretni vyhrady (aniz by se tyto ideologie musely nutne nekde realizovat), zatimco proti pocitum typu "...a co kdyz se to zvrhne v neco horsiho?" se argumentovat neda.
Lidem, institucím se dostane do rukou něco, o čem jde jen doufat, že nepůjde zneužít v tomto systému, nebo v nějakém který příjde.
Bude-li mit nejaky system potrebu lidi zabijet, eutanazii k tomu nepotrebuje.
<vulgarita> Sektarske kecy si prosim strcte do <i>, alebo si ich nechajte do kostola! Nemate najmensie pravo rozhodovat o zivote inych ludi. </vulgarita>
Promiň, ale působíš na mě jako buran a sobec. Urážíš věřící za to, že mají svůj názor - nazýváš je "sektáři", upíráš jim volbu ho svobodně vyjádřit, ale zapomínáš na to, že tvůj hlas je pouze tak silný jako hlas kohokoliv z nich. Dovol, abych pod tvým štvavým postem vyjádřil několik myšlenek, které mě napadly při čtení této diskuse:
Ad 1) To si musí každý věřící přebrat sám, nemůžete to za něj udělat vy ani nikdo jiný.
Ad 2) Váš názor.
Ad 3) Já netvrdím, že se máte držet přání rodičů. Já tvrdím, že k nim máte mít pocit úcty a brát na ně ohled, který Vám například zabrání předčasně se na to tady vysrat.
Asi ne, ale to je stejný jako u nevěřících. Ti zase přebírájí názory jinde, hlavně v médiích, vlivem společnosti atp, takže to je jedno...
- Mají věřící opravdu svůj názor? Všichni? Není to pouze názor několika dědků ve Vatikánu?
Asi ne, ale to je stejný jako u nevěřících. Ti zase přebírájí názory jinde, hlavně v médiích, vlivem společnosti atp, takže to je jedno...
Chyba.
a) Krestani prebiraji nazory v mediich uplne stejne,neni duvod myslet si, ze vira je neco jako restriktivni mentalni firewall.
b) Ateismus je absence viry, nikoliv vira v opak. Byt ateistou tedy neznamena "ziskat" (od nekoho, z medii) viru.
b) Ateismus je absence viry, nikoliv vira v opak. Byt ateistou tedy neznamena "ziskat" (od nekoho, z medii) viru.
Chyba.
Ateista je člověk popírající Boha. Pokud v něj pouze nevěří, je to nevěřící.
Já vycházím ze Slovníku cizích slov:
popírání existence nebo možnosti poznat boha
Longman Dictionary of Contemporary English: atheism --- n [U] the belief that God does not exist
Oxford Advanced Learner's Dictionary: atheism --- noun [U] the belief that God does not exist
Atheism \A"the*ism\, n. [Cf. F. ath['e]isme. See {Atheist}.] 1. The disbelief or denial of the existence of a God, or supreme intelligent Being. [1913 Webster]
Osobně pro lidi popírající boha tak horlivě, jako třeba kyknos, používám termín antiteistakyknos je imho antikřesťanský neopaganista
Nikde neříkám, že křesťay z médií nepřebírají. Když už jsme ale u toho - víra klidně může jako takový firewall fungovat.a) Krestani prebiraji nazory v mediich uplne stejne,neni duvod myslet si, ze vira je neco jako restriktivni mentalni firewall.
To je sice pravda, ale je to odpověď na jinou otázku. Když někdo řekne "Jsem křesťan" tak "Jsem aeista" na to není plnohodnotná odpověď. Jsem ateista může být odpověď jen na "Věřim v boha". Křesťanství toho zahrnuje víc než jen víru v boha. Kromě toho, ateismus není absence víry, ateismus je víra, že neexistuje bůhb) Ateismus je absence viry, nikoliv vira v opak. Byt ateistou tedy neznamena "ziskat" (od nekoho, z medii) viru.
Křesťanství toho zahrnuje víc než jen víru v boha.
Co ze sve definice zahrnuje navic, co nemůže zahrnovat jiný "směr" (nechci říct víra)? Není to rýpání, ale opravdu mě to zajímá.
Btw omlouvám se za nepřesné pochopení ateismu. Jako agnostik jsem se o to tolik nezajímal .
Nevím jestli dobře chápu otázku, ale měl jsem v podstatě na mysli, že jednoduché "Věřím v boha" nedělá křesťanství křesťanstvím. Je tam prostě hafo dalších okolností - jako jakej ten bůh je, jakej je jeho vztah k lidem atd. atd. atd.Co ze sve definice zahrnuje navic, co nemůže zahrnovat jiný "směr" (nechci říct víra)? Není to rýpání, ale opravdu mě to zajímá.
Jakým právem chceš rozhodovat o svém životě, který ti vlastně nepatří?To ako myslis vazne, alebo si len robis srandu?
Alibistické výkříky, že se o ně postará stát, jsou mimo.To sa jednoznacne zhodneme.
Navíc je dnešní paliativní medicína prý tak účinná, že pacient neumírá v bolestech, ale v bezvědomí.To je vedecky overene, alebo len domnienka? Opytal sa niekto takto umreteho cloveka, ci ho to nebolelo, ked bol komaticky? Co sa tyka mojich narazok na nabozenstva - ano, mozeme polemizovat o tom, ktora skupina je lahsie manipulovatelna. Ci neveriaci pomocou medii ( a aj tie mozu kludne ovladat veriaci, mimochodom ), alebo veriaci pomocou nazorov obvyklych pre dane nabozenstvo. A chcel by som zdoraznit, ze sam uznavam, ze veriaci clovek je ( obvykle ) "lepsie" vychovany, alebo ako to popisat. Na druhej strane vynimka potvrdzuje pravidlo. Aby som to zhrnul - nech si veri kto v co chce, chodi do kostola, modli sa k akemusi comusi +-2000 rokov mrtvemu. Je mi to jedno. Ale ked sa mi zacne srat do zivota, koleduje si o pruser. A to som rad za to, co mame. Nechcem sa dozit dna, ked k nam kdejaky kozomrdi zacnu importovat rozne extremisticke nabozenstva.
Jakým právem chceš rozhodovat o svém životě, který ti vlastně nepatří?A komu patří?
Pokud vím, tak nemáš nejmenší zásluhu na tom, že žiješ.Opravdu? To možná platí do té doby, než se člověk začne sám živit a starat sám o sebe.
život je dar, který jsi dostal od svých rodičůKdyž už bych přistoupil na tuto zcestnou argumentaci, tak mi pověz, jestli by podle tebe mělo být _nezákonné_ se vzdát darů, které nechceš. Třeba takové dítě, které se narodilo s HIV, drogovou závislostí nebo třeba obrnou (pokud k ní měli sklony rodiče), by asi svým rodičům nijak extra vděčné být nemuselo, což?
a věř tomu, že by tvoji rodiče jenom velmi neradi viděli, jak se ho dobrovolně vzdáváš.Aha, takže i když se to s tím darem od rodičů jaksi všechno podělalo, protože oni si určitě nepředstavovali, že by jejich potomek mohl někdy pomalu umírat v nesnesitelných bolestech na nevyléčitelnou nemoc, tak pořád by mělo být _zákonem zakázané_ se toho zkaženého dárku vzdát?
Věřím tomu, že v době, kdy jsi schopen rozumně rozhodovat o tvém životě, ještě není čas na umírání. V takovém případě prostě ještě neumíráš dost rychle nebo dost bolestně.To je tedy žvást. Pominu-li to, že každý by měl mít možnost rozhodnout svobodně o tom, kdy je jeho "čas na umírání", tak ty vlastně říkáš, že člověka nejdřív musí bolest dohnat k šílenství, aby měl právo si vzít život. To je zvrhlé.
Staneš-li se sám rodičem, máš zodpovědnost za vlastní děti. Takže chceš-li odcházet předčasně, jsi sobec.Aha. A co když se ukáže, že rodiče sobci nejsou, nevyhrazují si právo rozhodovat o smrti nebo životě svého potomka, ale stát to zakáže? A mimochodem, odkdy se má zákon co plést do toho, jestli je někdo sobec, nebo ne?
A od doby, kdy jsme měli na dortu 20 svíček, umíráme všichni. Tak kde je ta hranice?To byl pokus o vtip? Jaká hranice? Každý má mít právo o svém životě rozhodovat. Člověk má legálně právo si ničit život chlastem, cigaretami, vrcholovým sportem, rizikovým povoláním atd. Ale když jde rovnou o život, tak to se nesmí? Nemělo by být zakázané kouřit a pracovat v uhelném dole? - Vždyť ti lidé si vůbec neváží daru, který jim dali rodiče! Zdravý člověk se zabít může a nikdo mu v tom nezabrání. A nemocný člověk to má mít zakázané zákonem?
několik doktorů z LDN a několikrát jsem se s nimi o tom bavil a je zajímavé, že žádostí o eutanázii mají minimumTakže těch pár případů je nejlepší ignorovat? Tomu říkat úcta k člověku. Je vás málo, takže máte smůlu - bude to zákonem zakázané.
Člověk má legálně právo si ničit život chlastem, cigaretami, vrcholovým sportem, rizikovým povoláním atd.
Určitě, mám známého, který si ničí život používáním Windows 98. Nedá se nic vysvětlit ..
- Staneš-li se sám rodičem, máš zodpovědnost za vlastní děti. Alibistické výkříky, že se o ně postará stát, jsou mimo. Je tvojí povinností se o ně postarat, pokud se nemohou starat samy. Takže chceš-li odcházet předčasně, jsi sobec.
Tohle jsou alibisticky kecy. Nebavime se o sebevrazde (cloveka v produktivnim veku,se zavazky), ale o eutanazii cloveka na konci zivota, jako zkraceni utrpeni (fyzickeho i psychickeho). Takovy clovek jiz neni schopny jakkoliv se o sve potomky nebo pribuzne starat.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.