Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 12:41
Tak mám v poslední době pocit, že mnoho webů tak nějak "tuctovatí". Jak že takový tuctový web vypadá? Takhle. Ano, právě Aukro nedávno odhodilo osobitý, dobře identifikovatelný vzhled a nasadilo místo něj něco, co si člověk snadno splete s mnoha jinými weby - často takovými, které používají výchozí šablony některých CMS.
Když jsem před necelým rokem psal o tom, jak Respekt téměř zničil zavedený web (konkrétně blogy), netušil jsem, že se mor docela podobně vypadajících webů bude tak rychle šířit.
Že v počátcích webu (tedy někdy v polovině 90. let) vypadaly různé stránky hodně podobně, bylo dáno především technologicky - tehdejší jazyk HTML toho moc neuměl a o CSS jsme si mohli nechat jenom zdát. Jenže dnes jsme technologicky úplně někde jinde, takže lze klidně popustit uzdu fantazii a dokonce i bez hraček typu Flash nebo AJAX tvořit zajímavé, jedinečné stránky.
Bohužel v poslední době pozoruji spíš pravý opak. Tvůrci webů (nebo jejich zákazníci?) velmi často tíhnou k něčemu, co lze potkat na každém rohu. Prostě se vezmě nějaká hotová šablona, ta se případně trochu poupraví, nebo se vytvoří něco velice podobného. Výsledkem je právě takový web, jakým se teď "vytáhlo" Aukro.
Veškerá šťáva je pryč, zbyl jen suchá, chladná, tuctová fasáda. Nejen u Aukra - dolů šly v tomto ohledu i další weby, jen tak namátkou třeba Mobilmania. Je to škoda, původní design byl dobrý, ten nový nic nepřináší, působí obyčejně a lacině.
Proč to všechno píšu? Před redesignem stojí také abíčko. Rodí se samozřejmě různé nápady, jak by měla nová verze vypadat. Proto bych chtěl všem, kdo budou něco navrhovat, připomenout, že spadnout do průměru je strašně snadné a o to horší je, když se do toho průměru spadne z vysoké úrovně.
Tiskni
Sdílej:
kdybys znal pozadí, tak bys taky tuctovatění daného webu provedlPozadí bohužel neznám. A nenapadá mě rozumný důvod, proč se to mělo stát. Pozadí jsem znal u toho Respektu (kde to vypadalo, že "jiné cesty není"), tam to ale naštěstí dopadlo tak, že se brzy vrátili k původnímu designu (resp. i k celému původnímu technickému řešení) a zůstalo to tak doteď.
Pokud si predstavim, ze by kazdy web byl originalni, dostal bych se do stavu, ze pri navsteve jakehokoli webu, bych se musel ucit rozpoznavat, kde presne je to ci ono.Problém je, že se často směšují dvě různé věci - vzhled webu a jeho použitelnost. Souvisejí spolu jen velmi nepřímo, někde uprostřed mezi tím je layout webu (tj. rozložení obsahu a ovládacích prvků). Obecně ale originálně vypadající web může být velmi použitelný, stejně jako zcela nepoužitelný, totéž platí i o fádních a tuctových webech.
Zvykejme si na to, ze takovych webu bude pribyvat. Tvorbou webu se dnes zivi i lide, kteri nikdy nenaprogramovali ani radku kodu.To bylo vždy. Takové weby člověk překousne, pokud jde o lokální firmičku, která si to nechá udělat za pětistovku od studenta a má deset návštěv denně. Ale pokud toto udělá velká firma, jejíž web má tisíce, desetitisíce, statisíce denních návštěv, je to na pováženou.
Kdyz se zakazniky resim jejich web, vzdy se je snazim presvedcit, at se zamysli nad tim, co je pro ne vyhodnejsi. Zda tuctovy web, na kterem uzivatele budou umet nakupovat zbozi, nebo originalni web, ktery sice zaujme, ale nebude uzivatelum (kteri chteji svuj produkt) znamy. Ktera varianta asi vitezi?Ještě existuje varianta třetí, podle mého názoru nejlepší. Originální web udělaný tak, že na něm uživatelé budou umět nakupovat zboží.
né že to jen na první pohled bliká a svítíBlikání, svícení, dotěrné overlaye nebo dokonce "plnohodnotná diskotéka" (tj. barevná hudba doplněná skutečnou hudbou) mě taky dokáží pořádně vytočit. Je snad jasné, že nic takového jako řešení nenavrhuji.
Nejhorší je, že přesně tento typ šablonového vzhledu mají různé spamweby.Já jsem si říkal, proč tento styl nějak nemusím
stary design je na cm.aukro.cz/ doufam, ze ho nechaji naporad, bo na ten novy se neda koukat..
Aukro má nové logo, které jsme Vám představili již minulý týden. Oživení loga je prvním krokem k vytvoření nové vizuální identifikace Aukra – značka s dobře zavedenou pozicí na trhu, která však dynamickým způsobem sleduje nejnovější trendy.Ty "nejnovější trendy" jsou něco, co pozoruji už někdy od první poloviny 90. let, kdy se podobným způsobem (a na téměř totožný font) změnilo logo firmy AIWA (dnes už má AIWA zase jiné logo, ale to není až tak podstatné). Připomínám, že změna loga je tím posledním, co bych chtěl kritizovat. Nevidím v tom sice žádný přínos, ale současně ani žádný problém.
oživili jsme barvy, hlavní strana je nyní moderní a mnohem přehlednějšíK tomu už jsem se vyjádřil - "moderně tuctová", ale ne přehlednější, nýbrž jen rozcouranější.
upustili jsme od reklamních boxů, které byly doposud umístěny po pravé straněTyhle reklamy mě naprosto netrápily (ovšem netrápí mě samozřejmě ani jejich absence).
ikony byly nahrazeny lištou menuŽe by inspirace ve Windows 7?
nový vzhled je více osobní. Po přihlášení uvidíte na hlavní straně miniatury naposledy navštívených či sledovaných aukcíTohle přece není vůbec věc vzhledu, nýbrž generování obsahu. "Osobní vzhled" byl ten původní, ten nový působí právě neosobně.
To mi chcete jako tvrdit, ze tohle je prehlednejsi nez tohle...?!Zrovna tahle stránka (a různé jiné) se změnila jen kosmeticky, spíše v barvách než v něčem jiném. To se ale například o titulní stránce říct nedá. Ovšem právě titulka je to, co rozhoduje o prvním dojmu z webu.
rozhodne je vzdusnejsiVzdušnější = módní slovo. Většinou se používá jako hezčí pojem pro plýtvání místem. Něco jako "zjednodušení nabídky služeb", když se ruší ty, které málo vydělávaly
Tentokrat by se eBay mohl naopak inspirovat od Aukra. Az na ty tuctove odlesky a trochu veselejsi barvy bych zvolil...eBay bohužel nepoužívám, takže ani nesleduji, jak se vyvíjí jeho design.
Vzdušnější = módní slovo. Většinou se používá jako hezčí pojem pro plýtvání místem.http://en.wikipedia.org/wiki/White_space_(visual_arts) http://www.alistapart.com/articles/whitespace/
Judicious use of white space can give a page a classic, elegant, or rich appearance. ... Inexpert use of white space can make a page appear incomplete.Obávám se, že weby, o kterých je celou dobu řeč (a jejichž provozovatelé se ohánějí tou "vzdušností"), patří bohužel právě do té druhé kategorie. Volný prostor, který nijak nepřispívá ke kvalitě vzhledu stránky a jen plýtvá místem.
Pokud jde o rozdil mezi novym a starym Aukrem, pak rozhodne doslo ke zlepseni pouziti WS.Vzhledem k tomu, že se většina stránek Aukra prakticky nezměnila (po stránce layoutu a obsahu), tak zůstala použitelnost přibližně stejná. Změnily se hlavně barvy a ty sice mají určitý vliv, ale je dost subjektivní, jak je člověk vnímá.
Nebo kde tam na strance co chybi?Neřekl bych, že tam něco chybí (viz výše). Všechny ovládací prvky tam jsou a většinou přibližně na stejném místě, jako předtím. Je to hlavně věcí pocitu, jak člověk ty stránky vnímá.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.