Portál AbcLinuxu, 3. května 2025 15:49
Tak to je musím trochu hájit. U nás na těch přechodech stojí denně. Když hlásím okrskáři, že třeba nesvítí světla, do druhého dne je to opraveno. Pochůzkáře okrskáře potkávám běžně. Cokoliv mám je řešeno ihned. Jsem trochu prudič, chráním si svou čtvrť a oni mi pomáhají. Když je problém s narkomany na dětském hřišti zavolám a hned konají. Takže to tak tragicky nevidím.
Jo, 10 aut je extrém, na druhou stranu blbečka chytili. Kdyby Tě ohrozil v autě nebo na přechodu, budeš prudit, když ho nechytí. Stejně peníze na provoz Policie budou, ptž je z toho i zisk - třeba odtah aut.
Stejně peníze na provoz Policie budou, ptž je z toho i zisk - třeba odtah aut.To se mýlíš. Zisk z odtahu aut končí jinde, tedy u odtahové firmy. Policie odtahy nedělá. Ale ani příjmy z pokut nekončí v policii, jsou příjmem státního rozpočtu jako celku a policie dostává tolik, kolik se schválilo v parlamentu. Vazba na příjmy policie zde není žádná.
Myslím, že se mýlíš. Příjmy z odtahu aut z park zon, kde nemají co dělat nebo při čištění ulic, dle nedávno vydané nové vyhlášky, opět budou moci kasírovat obce či městské části. U nás odtahové vozidlo patří MP a parkoviště také. Ne žádné soukr. firmě.
Teď bylo, že auta při odtahu mají vrátit na místo po čištění, ale v novinách naší Mč jsem četla, že už zase budou moci odtáhnout auto na parkoviště MP a řidič zaplatí pokutu, která zůstane v Mč. Před čištěním ulic jsou v ulicích samozřejmě tabule, kdy a v kolik hodin čištění bude. Pokuty za znečišťování ulic psímy výkaly jdou do městské kasy, taktéž pokuty vybrané za přestupky, kterých jsou mraky denně. Opilí cizinci demolující inventář parků, odhazování nedopalků jindam než do košů.. Parkování v zonách rezidentů nerezidentem jsou hodně drahé a zůstávají obci. Odtahuje se mohutně. A je to dobře. Na rezidentních místech nemá nerezident co dělat. Parkovačky firem zde stojí několik tisíc ročně a za každé další auto se zvyšují. První auto, tuším 7 nebo 9 tisíc, další auta až dvojnásobek.
U nás by fakt velké peníze inkasovali i za neukázněné pejskaře. Ale to chce jednat hned a třeba toho člověka vyfotit. Nechci psát, kde přesně bydlíme kvůli psychopatoprdovi, který slídí po osobních info. Tak se omlovám. Čoklů je tu milion i jen na tomhle by vybrali dost.
Domnívám se, že peníze na provoz obou Policií jsou priorita, na kterou se prostředky nakonec vždy najdou. Mč ty peníze vrátí zpět do městské části, i když první drobný prohřešek řeší domluvou. S těmi psy nebo rušením nočního klidu by se jim prostředky vracely v hojném počtu.
Pardon, oprava. MP vrátí peníze Mč.
Myslím, že se mýlíš. Příjmy z odtahu aut z park zon, kde nemají co dělat nebo při čištění ulic, dle nedávno vydané nové vyhlášky, opět budou moci kasírovat obce či městské části. U nás odtahové vozidlo patří MP a parkoviště také. Ne žádné soukr. firmě.Bavili jsme se ale o Policii České republiky a ta opravdu nemá příjmy ani z pokut, ani z odtahů.
Na rezidentních místech nemá nerezident co dělat.Problém je v tom, že míst pro nerezidentní parkování je v některých částech Prahy velmi málo, většina míst je rezidentních. Takže kdo tam přijede, nemůže zaparkovat v modrých zónách, přestože tam během dne bývá spousta míst volných. Musel by si předem na úřadu MČ koupit kartu.
Parkovačky firem zde stojí několik tisíc ročně a za každé další auto se zvyšují. První auto, tuším 7 nebo 9 tisíc, další auta až dvojnásobek.Proto je veřejným tajemstvím, že mnoho lidí neváhá falšovat karty pro invalidy (nebo si je půjčovat od těch, kdo na ně mají nárok) a parkují tam dle libosti zdarma. Pravděpodobnost kontroly ze strany MP je nízká.
Proto je veřejným tajemstvím, že mnoho lidí neváhá falšovat karty pro invalidy (nebo si je půjčovat od těch, kdo na ně mají nárok) a parkují tam dle libosti zdarma.... nebo se nestydí vymlátit okýnko jen aby si vzali cedulku s vozíkem ...
Ty se IMHO nijak zvlášť nekradounevím, kolik je "nijak zvlášť", nicméně já jsem jeden takový případ nedávno potkal ...
Platí tohle (§ 67, odst. 4):
Označení vozidla O 1 lze použít pouze v případě, řídí-li vozidlo nebo je-li ve vozidle přepravována osoba, která je držitelem označení O 1 vydaného podle odstavce 1. Přepravovaná osoba je povinna prokázat na výzvu policisty nebo strážníka obecní policie, že jí byly přiznány mimořádné výhody podle zvláštního právního předpisu, které ji opravňují k užívání vozidla s označením O 1.
Ale faktem je, že se to moc nekontroluje, protože by museli buď kontrolovat při zaparkování nebo u toho auta čekat.
Jj, s tou státní PČr máš pravdu, já jsem chtěla spíše reagovat na to, že peníze za odtahy se vrátí zpět do městské kasy. Neinkasují to soukromníci. Alespoň u nás ne.
Aha, to jsem nevěděla, že na prázdné místo v modré zoně si řidič bez rez. karty stoupnout nesmí.
Aha, to jsem nevěděla, že na prázdné místo v modré zoně si řidič bez rez. karty stoupnout nesmí.Smí, na tři minuty nebo v době mezi šestou a osmou ráno. Jinak ne. V Praze se teď údajně budují smíšené zóny, které mají fungovat jako modré a ve dne i jako oranžové/zelené. Ale zatím o nich vím jen z vyprávění náměstka Březiny, v reálu jsem ji ještě neviděl.
Odtahuje se mohutně. A je to dobře. Na rezidentních místech nemá nerezident co dělat.
Parkovací zóny jsou jedno velké svinstvo, zvlášť když vezmu v úvahu, že u některých nemá "nerezident" absolutně žádnou šanci kartu získat, ani kdyby ty šílené pálky, které za ně městské části chtějí, chtěl zaplatit.
Nemáme auto, tak tu problematiku vidím jen zvnějšku. Sousedi si na rezidentní parking nestěžují. Ani ti invalidní. Od doby co jsou ty zony, mají kde parkovat. Zjm. v týdnu. O víkendech jsou ty ulice, kde se parkuje poloprázdné. Dříve jim stáli na těch místech auta cizinců z okolních hotelů, auta firem. Míst k parkování pro místní občany je zde málo. Matně tuším, že karta rezidenta vyjde na 700,- ročně. Tak co je na tom špatně? Mi to vysvětli. Nejsem řidič.
Nám se o to parkovné zdražuje třeba oprava. Když přijede opravář, musíme mu zaplatit i to parkovné. U nás před domem se parkovat nesmí - rychlostní komunikace. Smí se zastavit asi na pár minut k vyložení či naložení věcí. Jsme v centru Prahy, tady moc parkovišť nenajdeš.
Samozřejmě že si "sousedi nestěžují". Oni s tím problém nemají - oni mají možnost vyřídit si kartu za ještě celkem rozumnou cenu. Problém je s firmami, pro které platí absurdní sazby (když jsem se s tím potýkal, v "naší" zóně byla cena parkovací karty na rok dokonce skoro o polovinu vyšší než 365-násobek pokuty za parkování) a jejich zaměstnanci a zákazníci, kteří nemají šanci vůbec.
Píšete "auta firem" s despektem, jako by to byli nějací paraziti. Uvědomte si, že ty firmy platí nemalé nájmy, poplatky a koneckonců i daně. Dokonce i za ty "cizince z hotelů", kteří vám tak leží v žaludku, musí hotel odvádět radnici poplatek (mimochodem mnohonásobně vyšší než vaše 2 Kč, které si tak pochvalujete). Z toho všeho radnice žije - a na oplátku se těm lidem snaží znepříjemnit život, jak může. Firmy holt nemají volební právo a jejich zaměstnanci a zákazníci ho sice mají, ale většinou jsou stejně z jiného obvodu (nebo rovnou města), takže co by je radnice pořádně nepodusila…
A ještě perlička od Folimanky (Nusle - typické to centrum Prahy): v blízkosti je jediné parkoviště, kde se dá parkovat aspoň na automat. Po šesté večer a o víkendu, kdy se neplatí, je toto parkoviště plné aut místních s vystavenými kartičkami, zatímco přilehlé ulice jsou poloprázdné, ale zaparkovat se tam nedá, protože bdělí a ostražití občané okamžitě volají měšťáky.
Nemáme auto, tak tu problematiku vidím jen zvnějšku.ano, jistě, sytý hladovému nevěří ... obávám se, že darmo potom něco vysvětlovat
Sousedi si na rezidentní parking nestěžují. Ani ti invalidní. Od doby co jsou ty zony, mají kde parkovat.a teď ještě tu o Červené Karkulce že meleš o invalidech krásně ilustruje, jak meleš zcesty - modré zóny samozřejmě nijak nezměnily jejich nárok na vyhražené parkování
Zjm. v týdnu. O víkendech jsou ty ulice, kde se parkuje poloprázdné.ano, o víkendech jsou modré zóny poloprázdné - ty jsi doufám myslela těmi "ulicemi kde se parkuje" ... ale návštěva, která přijíždí obvykle právě o víkendu, tam zaparkovat nesmí
Dříve jim stáli na těch místech auta cizinců z okolních hotelů, auta firem.jo, takže je lepší, aby tam radši nestál nikdo ...
Míst k parkování pro místní občany je zde málo.nevím, co znamená "zde" - ano, znám po Praze místa, kde se v neděli večer, když přijedou všichni z víkendu, nedá zaparkovat přímo před vytouženým domem ani v modré zóně ... ale moc jich není, takže argumentovat s nima je celkem naprd ostatně dala se kdesi stáhnout mapka, jak je to s využitím jednotlivých zón a porušováním z nich vyplývajících zákazů ... ... tak jsem jen zběžně hledal, a našel jsem, že Praha 3 měla průměrnou obsazenost modré zóny 81,7%, Praha 7 v roce 2009 měla 89,78% takže v prvém případě každé páté místo volné, v druhém každé desáté parkovat se "nedá" na mnou již zmíněné Letné, ale vzhledem k charakteru zástavby (žádná velká koncentrace hotelů apod.) fakt nevím, co s tím mají ty zóny co do činění - je to jako asi mluvit o Třebíči, kde u rodičů taky nemám v neděli večer kde zaparkovat, přitom snad 99,99% aut tady je "rezidentských"
Matně tuším, že karta rezidenta vyjde na 700,- ročně. Tak co je na tom špatně?třeba to, že se nedá získat, i když tam člověk bydlí - tedy jenom bydlí a dokonce i když má trvalé bydliště, tak má smůlu, pokud nejde o jeho auto - nemůže tam nechat parkovat partnerovo auto taky je špatně to, že kdo už teda tu kartu získat může, tak si tedy jejím prostřednictvím zaplatí parkovací místo, ale toto nemá zaručeno, když je v nějaké oblasti míst málo, tak má prostě smůlu i s kartou - jo mimochodem, teď mi došlo, že v tomto vlastně popíráš sama sebe, na jednu stranu tvrdíš, že "Od doby co jsou ty zony, mají kde parkovat." ale na druhou říkáš "Míst k parkování pro místní občany je zde málo." ... taky je na tom špatně tohle, tohle, nebo třeba tohle zvlášť ve spojení s tímhle ...
Nám se o to parkovné zdražuje třeba oprava. Když přijede opravář, musíme mu zaplatit i to parkovné.a to ochotně platíte a ještě tleskáte magistrátu, jak to dobře vyřešil no to pak jo, více takovýhle občanů ... akorát ti řemeslníci s tím mají asi trošku problém, když část konkurence může nabídnout cenu o to parkovné nižší, a narozdíl od vás to ne každý rád zaplatí
Omlouvám se, píšu o něčem o čem nemám dostatečné informace. Detailně parkovací zony neznám, ten systém, psala jsem to co vidím ve svém okolí. Jako neřidič se v tom neorientuji téměř vůbec, jak čtu z Vašich komentářů.
Nerezident má k parkování určité ulice, kde je automat na mince. O víkendu se, tuším, neplatí vůbec. Nepotřebuješ kartu, abys zde zaparkoval. Třeba v Apolinářské nebo na Karláku je zona, kde se parkuje za peníze. To je jen jedna z mnoha, nemáme auto, tak se v té probletace tolik neorientuju.
Vím, že s vydáváním karet měli potíže lidé, kteří u nás sice bydlí, ale majitel domu jim nepovolí trvalý pobyt. O víkendu je parkování zdarma.
ale majitel domu jim nepovolí trvalý pobytTo je vtipné -- jinde je zase hlášeno třeba deset Ukrajinců, aniž by tam bydleli a aniž by o tom majitel vědět (majitel to vytuší až když začne chodit divná pošta pro úplně cizí lidi) a policie s tím nechce nic dělat a říká, že to nejde jen tak zrušit, posílají člověka na úřad a ten zase na policajty, prostě od čerta k ďáblu a nakonec je úspěchem, že si zapíší, že majitel si stěžoval a s trvalým pobytem cizinců nesouhlasí (ale že by je odhlásili, to zase ne).
Nerezident má k parkování určité ulice, kde je automat na mince.nerezident typicky není milionář, aby platil 400 Kč denně za 10 h placeného parkování (od 8 do 18), navíc by bylo trošku otravné chodit to auto co chvíli přeparkovávat (obvykle je maximální doba parkování omezena na 2 h ... ano, někde je to i 6 h, a někde se neplatí 40 za hodinu, ale třeba "jenom" 20 ...), a jinak - viz dále:
Nepotřebuješ kartu, abys zde zaparkoval.ale potřebuju to místo, na které zaparkuju ...
Třeba v Apolinářské nebo na Karláku je zona, kde se parkuje za peníze. To je jen jedna z mnoha,ano, to je ideální příklad argumentovat Karlákem, kde je obrovský parkoviště, a vcelku nicmoc, kam by tamodtud člověk zašel, snad jen na návštěvu do nemocnice, kde jsou ale další parkovací místa ... a což takhle o kus vedle, když potřebuju do polikliniky ve Spálený, tam zaparkuju kde? - AFAIK jsou tam přímo před ní celý tři parkovací místa pro pacienty, tak to na takovej ústav (mimochodem jediná pohotovost v okolí, u toho Apolináře není) určitě stačí, zvlášť když se tam somrujou lidi, co nejdou na polikliniku, ale potřebujou něco kolem ... nebo třeba Letná, tam je zelená zóna u stadionu, kterou ovšem policajti při každé příležitosti zavíraj zákazem zastavení, a když není zavřená, tak je beznadějně plná, no a pak u Technickýho muzea, kde je i hlídaný parkoviště, a oboje naprosto nestačí, na kteréžto téma remcal v médiích i ředitel muzea, že maj návštěvníci problémy
nemáme auto, tak se v té probletace tolik neorientuju.tak o tom laskavě pomlč, neb tyto představy jsou poněkud mimo realitu
Vím, že s vydáváním karet měli potíže lidé, kteří u nás sice bydlí, ale majitel domu jim nepovolí trvalý pobyt.jo, jo, zlý majitel ... a že si někdo třeba to trvalé bydliště měnit nechce? kolegovi se koupě bytu protáhla o pár měsíců kvůli ztrátě občanky, banka s tím měla děsný problémy, změna trvalýho bydliště je to samý, resp. ještě horší ... je to neskutečnej vopruz, krom jinýho musel bych změnit přes dvacet smluv ... podle tebe si maj třeba studenti měnit trvalý bydliště každej rok, když se v září stěhujou do novýho podnájmu?
O víkendu je parkování zdarma.nikoli v modré zóně
a že si někdo třeba to trvalé bydliště měnit nechce?Mám pocit, že podmiňování nároků trvalým bydlištěm už dříve narazilo u ústavního soudu, který ho označil za protiústavní. Takže si myslím, že je jen otázkou času, kdy tam někdo dotlačí i tuto záležitost a ÚS rozhodne konzistentně s dřívějším rozhodnutím.
Mám pocit, že podmiňování nároků trvalým bydlištěm už dříve narazilo u ústavního soudu, který ho označil za protiústavní.nemáš link pls?
Takže si myslím, že je jen otázkou času, kdy tam někdo dotlačí i tuto záležitost a ÚS rozhodne konzistentně s dřívějším rozhodnutím.obávám se, že je za tím příliš velkej byznys na to, aby se to povedlo ... vydělávaj především na chytání lidí, co tam fakt někde potřebujou zaparkovat a nemůžou si tu kartu vyřídit (ne, jednodenní karta pro kohokoliv není za 365*350=127750 Kč použitelná varianta), kdyby si to vyřídit mohli, tak jim k polapení zbyde jen sem tam nějakej turista
nemáš link pls?Pokusím se to najít. Tuším, že se to týkalo DP města Liberce, když uplatňoval dvojí ceny za jízdné (nižší pro osoby hlášené k trvalému pobytu ve městě).
obávám se, že je za tím příliš velkej byznys na to, aby se to povedlo
Ústavní soud už několikrát ukázal, že je mu jedno, kolik jeho rozhodnutí bude stát stát peněz, takže se nechám překvapit.
a což takhle o kus vedle, když potřebuju do polikliniky ve Spálený, tam zaparkuju kde? - AFAIK jsou tam přímo před ní celý tři parkovací místa pro pacienty, tak to na takovej ústav (mimochodem jediná pohotovost v okolí, u toho Apolináře není) určitě stačí, zvlášť když se tam somrujou lidi, co nejdou na polikliniku, ale potřebujou něco kolem ... nebo třeba Letná, tam je zelená zóna u stadionu, kterou ovšem policajti při každé příležitosti zavíraj zákazem zastavení, a když není zavřená, tak je beznadějně plná, no a pak u Technickýho muzea, kde je i hlídaný parkoviště, a oboje naprosto nestačí, na kteréžto téma remcal v médiích i ředitel muzea, že maj návštěvníci problémyNo jo, ale je nějaký plán, jak situaci, zejména v centru, řešit?
No jo, ale je nějaký plán, jak situaci, zejména v centru, řešit?já bych se jen chtěl ujistit, co konkrétně chceš řešit?
Ano, přesně tak.no, to je pořád dost široký problém ... obecně, návrhy na řešení se pohybují někde okolo myšlenky podmínit různé záměry investorů tím, že musí vybudovat adekvátní počet parkovacích míst plus nějaká navíc druhou věcí je zkvalitnit hromadnou dopravu (nikoli penalizovat auta!), aby nebylo výhodnější jet autem do centra, pokud toto normálně parkuje mimo centrum
Postupně jsem nabyl dojmu*, že v centru je N parkovacích míst, přičemž ve špičce by tam chtělo parkovat k×N aut, kde k > 1asi by bylo třeba vymezit pojmy "špička" a "centrum" ... třeba já jsem konkrétně ve čtvrtek dojel cirka o půl jedenácté v noci do Bubenče, a kvůli modrým zónám jsem nemohl zaparkovat, i přestože přímo na naší ulici bylo jedno místo, za rohem další dvě, a do 200 m dalších minimálně pět ... takže jsem po vyložení věcí jel do sousední čtvrti, kde v nejbližší ulici, kam takto jezdí každý, kdo nenajde místo v zelené zóně, byla dvě místa, bohužel krátká, s kombíkem jsem se nevešel, tak jsem zůstal stát na zákazu stání, o kterém vím, že jej policie ignoruje (on tam ani nedává příliš smysl), zatímco v modré zóně by mi hrozil odtah takže tam zjevně platilo k < 1
(+ vzhledem k tomu, že je teď centrum saturováno, tam teď spousta lidí autem radši nejezdí; po uvolnění by tedy bylo parkovacích míst potřeba ještě víc, než se zdá).spíš než že by nebylo místo vůbec je to tak, že je místo, na kterém zaparkovat nesmí, a proto tam nejezdí, pokud už to někoho odradí ...
*Rád si nechám tuhle domněnku vyvrátit, ale bohužel se mi zdá, že třeba v okolí Staroměstské je prostě moc aut na málo prostoru a neumím si představit řešení dopravní situace s IAD bez vybourání některých domů.já si to tam teda tak konkrétně nevybavuju, ale neměl jsem dojem, že by to tam bylo s parkovacími místy tak špatné ... ono hlavně nevím, kolik je tam vůbec obytné zástavby, a z ostatního, u maagistrátu se dá parkovat na náměstí, Rudolfinum má parkoviště vlastní, na fildu jezdí studenti metrem ...?
Tak jasně, nejsou všichni géniové Stání v zimě je dobrý
A je rozdíl centrum Prahy a Zbraslav, to zcela jistě.
Tady vidíš, že se to zlepšuje. Když je u nás volám kvůli hluku z hotelů po 22. hod. - to volám celkem pravidelně, klidně se zeptám, kdy tak asi přijedou. Jsou tam do pár minut. A fakt zjednají pořádek i tam, kde by člověk řekl, že to moc nepůjde. Tak jim pak poděkuju.
Náš syn je má rád, páč lidi od obou policií jsou i milí a kontaktní. Oni s těmi dětmi mluví a pořádají akce, kdy představí své prostředky + historii, mají akce pro různé věk. skupiny dětí - a pěkně udělané. I tohle se mi na nich líbí. Chovají se normálně. Děti k nim mají důvěru.
To se stane
Jednu negativní zkušenost mám s tím, když mi lohli kolo a ten policista co se mnou sepisoval výpověď psal jedním prstem, asi tak 1 úhoz za minutu To jsem rostla, ale i v tom už se zlepšili, mají na ty zápisy administrativní sílu. Jsou policisté v terénu a pak ti, kteří píšou na služebně.
U nás v centru také, jak měšťáci, to máme i okrskáře, které pravidelně potkávám a státní stojí u přechodů ráno, když jdou děti do škol - tady se asi domlouvají, někde stojí MP jinde státní. Hlídky státní Policie také potkávám často. Krom toho u nás jezdí i na bruslích, kolech a koních. Běžně je potkáš i na cyklostezkách. Většinou se mísí. U odtahů je také jeden měšťák a 1 státní.
My nevidíme do záměru proč použili 10 aut, třeba jela první Oktávka, další třeba to jejich rychlé auto a chtěli ho zablokovat. Fakt nevím. Ano, je to neekonomické, ale my do těch záměrů nevidíme. Ten den jsem vyjímečně viděla kus zpráv v TV a tam se mluvilo o tom, že PČr moc šancí zastavit auto v obydlených zonách Prahy nemá. Nejčastěji používají blokaci, mluvili i o tom, že dali do cesty někomu i soukromé auto jednoho z policistů. Ukazovali i ten pás, který má auto zastavit propíchnutím gum, ale zase to moc nejde v hustém provozu. Dopravák mluvil o tom, že to za X let použil 1x.Je fakt, že když autu bouchnou 2 gumy naráz auto bude asi neovladatelný.
Kdysi to u nás také nebylo úplně dobré s těmi pochůzkami, ale lidi si stěžovali a za pár let není problém. Ono to "občanské pruzení" je k něčemu dobré
Kdyby jinde bylo treba, tak tam budou....Budou, ale třeba později nebo v menším počtu. Ale to jsem primárně říci nechtěl. Šlo mi o stránku ekonomickou. Policie tvrdí, že nemůže tam či onam poslat hlídku, protože na to nemá peníze. Proto mi přijde v příkrém rozporu s aktuální ekonomickou situací policie, když se za motorkářem žene deset aut a (když už nic jiného) pálí zbytečně benzin.
Budou, ale třeba později nebo v menším počtu.
A nebo třeba naopak rychleji, protože místo aby vyjížděli od služebny, budou zrovna dva bloky od místa, kde se to stane. Takhle naslepo od stolu to těžko odhadneme…
Takhle naslepo od stolu to těžko odhadneme…Ani ne. Jestliže se policajti rozprostřední různě po městě všichni začnou hnát za jednou motorkou, tak získáš jedno místo, kam budeš moct hodně rychle poslat spoustu policajtů, a spoustu jiných míst, kam přijedou za dlouho.
Pochybuju že má celá Praha k dispozici jen 10 aut. Spíš to bude *řádově* víc, ne? Takže to že jich 10 naráz někam jede, asi sotva znamená ohrožení, nehledě na to že budou stejně pořád v kontaktu s centrálou.Praha je ale dost velká. Přinejmenším v dané oblasti těch 10 aut může znamenat citelné oslabení. Ale to jsem primárně říct nechtěl - viz jeden z mých dalších diskusních příspěvků.
tak si myslím že s více aut je výrazně větší šance na chycení pachatele (samozřejmě ne pokud všichni pojedou za sebou jako vláček :)).V tomto případě jela ta auta poměrně daleko od sebe (první dvě relativně v závěsu, pak už byly ty odstupy delší, dvě z dalších aut jela těsně za sebou). Nedokážu si představit, že by ta zadní auta (všechno to byly oktávky) mohla v tomto případě dojet ta přední. Ledaže by pronásledování pokračovalo až na druhý konec republiky
Co ten pičus na motorce? Už ho propustili za to že vlastně nic neudělal? Ani bych se tomu nedivil :/.To netuším. Samozřejmě přestupky byly na sebrání papírů naprosto bez diskuse, už jen za tu rychlost. K tomu samozřejmě jízda na červenou a nejspíš i něco dalšího.
tak padej na policajty udavat"Vaše hlášení jsme zařadili ke zpracování, probereme se tím, můžete jít"
Využijte Cloud Computing. Pro vyšší efektivitu práce ve firmě a nulové náklady na serverový HW www.microsoft.comgf
Doufám, že tím nechcete říct, že nezákonná činnost by měla být pronásledována jen do výše z ní plynoucí škody.Tím chci říct, že by se měla ctít zásada proporcionality. Když kdysi v tramvaji č. 11 nebezpečný pachatel (který měl jít původně do vazby, ale soudce ho pustil za slib slušného chování) ohrožoval cestující, policie proti němu vyslala dva pořádkové policisty. Útočník z obou udělal cedník (jeden z nich zemřel), byť pak sám také zaplatil životem (oba stříleli i děraví). Tady se za rychle jedoucím motocyklistou vydalo deset aut. Tedy je to přesně naopak, než by to podle zásady proporcionality mělo být.
motorkáře na litru jedna policejní Octavie holt nezastavíA nezastaví ho ani deset Octavií jedoucích za ním, pokud se nebude chtít nechat zastavit.
A snad ani ti největší radikálové nebudou tvrdit, že smrt je přiměřený trest za (byť výrazné) překročení rychlosti.Že si jsi tak jistý :).
spousta supersportů jezdí zcela bez spz a bez značky nenajdete majitele
psal jsem: by musela mít viditelně umístěnou SPZ z obou stran - to se dá uzákonit a sankcionovat
věřte, že nejsou chyceni všichni.
může být - ale proti motorkám to je asi zatím to nejlepší co jde vymyslet - kromě akce typu nahnat tam, kde nejde odbočit a tu silnici zablokovat, nebo nahnat do serpentin a honit nějakým lamborginim, nebo čím
už máš vyleštěný stupačky ?
s tím lambem to byla nadsázka to beru - vzal jsem to podle kamaráda když mi popisoval jak na R6 nemohl v zatáčkách něčemu takovému ujet a to nejezdí špatně
osoba blízká - ok, tak jako v němecu - poprvý když se vymluvíš na osobu blízkou tak můžeš dostat povině knihu jízd, chytnou tě podruhý a vezmou to podle té knhy - kdo kdy jak jel - nemáš knihu, máš velký problém
spz - řešení by se 100% našlo. všechno se dá vyřešit pokud se chce
vzdal kvůli zdravému rozumu. Totiž že ho měl víc než ta smečka dementů za ním.
proč zdrhal, když měl tak hodně rozumu? proč nezastavil a v klidu nevysvětlil policistům, že neudělal přestupek?
a přitom by stačilo zavést "zodopvědnost vlastníka" a bylo by posekáno
p.s. - bulvár nesleduju, motorky mi celkem nevadí
a přitom by stačilo zavést "zodopvědnost vlastníka" a bylo by posekánoA plánuješ to rozvést třeba i na vlastníky pozemků? Jako že když se třeba někde najde ubodaná mrtvola a nenajde se pachatel, odsoudil by se vlastník pozemku za vraždu.
a teď si představ, že to tak už vlastně je - samozřejmě ne pokud tam najdou ubodanou mrtvolu, ale třeba pokud tam máš studnu a nemáš ji zajištěnou a třeba ti tam spadne při hře dítě a utopí se, tak budeš mít hodně co vysvětlovat
Takzvaná osoba blízká není výmluva ale občanské právo dané ústavou. Prostě v civilizovaných zemích nemusím udávat sám sebe a své blízké.
Právo dané ústavou to sice je, ale stejně tak je výmluvou, když to zneužije někdo, kdo moc dobře ví, že přestupek spáchal on.
A to honění motorek? Motorka bude vždycky rychlejší. Jde jen o to jak je zdatný motorkář, jak moc si troufne a kdy to vzdá. Z některých těch v médiích probíraných případů mám pocit že to motorkář vzdal kvůli zdravému rozumu. Totiž že ho měl víc než ta smečka dementů za ním. Že zjistil že jsou schopní všeho. Ǔplně všeho.naštěstí to neplatí o všech ... tuhle jeden pán v uniformě povídal, že na motorkáře kašlou, že je nenaháněj, protože to nemá smysl - buď jim ujede nebo se zabije, což ani jedno není pro policii vytoužený výsledek ... pravda, pán nebyl z Prahy
by musela mít viditelně umístěnou SPZ z obou stran - to se dá uzákonit a sankcionovatZatímco dnes se jízda bez SPZ vůbec nesankcionuje, vůbec za to není odebrání řidičáku až na půl roku a vůbec za to není značná pokuta.
Opravdu jízda bez SPZ neznamená, že přijdete o řidičák.Rigorózně vzato je to pravda (z mnoha důvodů), ale to se dá tvrdit u libovolného přestupku. Faktem ale je, že většina "smrtelníků" přistižených při jízdě bez SPZ o řidičák přijde.
zodpovědný by za ní byl VŽDY majitelJako že by šel do vězení, za to že mu někdo ukradl auto/motorku a spáchal s ní trestný čin?
že to nebyl von a že osoba blízká voleTo myslíš jako zrušit v ústavě zakotvená práva?
Jako že by šel do vězení, za to že mu někdo ukradl auto/motorku a spáchal s ní trestný čin?
jo a on tu ukradenou motorku nenahlásil, on si tu svoji dvoukolou milenku nechá ukrást a ani to nikomu neřekne - dobrej pokus, trochu krátkozrakej, ale dobrej
To myslíš jako zrušit v ústavě zakotvená práva?
ok, to už jsem výš upravil - viz ten příklad s německem a knihou jízd
Jako že by šel do vězení, za to že mu někdo ukradl auto/motorku a spáchal s ní trestný čin?
jo a on tu ukradenou motorku nenahlásil, on si tu svoji dvoukolou milenku nechá ukrást a ani to nikomu neřekne
- dobrej pokus, trochu krátkozrakej, ale dobrej
Tak pardon, ale jste naprosto vedle. Může ji zaparkovat, pak se k ní týden nedostat. Taky jsem ztratil SPZ všiml si toho až po týdnu protože jsem s autem týden nejel.
ale to je pořád prokazatelný - pokud mi přijde fotka, že jsem jel tehdá 200 po magistrále a já budu mít 15 svědků, že jsem tehdá na srazu spolužáků zvracel do květináče, nebo prostě něco podobného, tak to na mě nezůstane i když jsem nenahlásil krádež
ona je s policajtama proti všem kecům co po světě běží domluva (většinou)
zrovna tohle mají němci vymyšlený dobře - chápu, že se to někomu líbit nemusí, ale logiku to má
ale to je pořád prokazatelný - pokud mi přijde fotka, že jsem jel tehdá 200 po magistrále a já budu mít 15 svědků, že jsem tehdá na srazu spolužáků zvracel do květináče, nebo prostě něco podobného, tak to na mě nezůstane i když jsem nenahlásil krádež
Pokud budou mít fotku, nepomůže Vám ani svěcená voda
to si nemyslím - samozřejmě pokud tam bude prokazatelně můj obličej, tak to asi odnesu, protože to asi holt budu já ne? pokud tam bude nezřetelný flek v helmě a já budu mít svědky, že jsem byl jinde. nebo je i mít nebudu, tak pořád je to o důkazech - nemyslel jsem to "je to tvoje auto plať automaticky" ale "je to tvoje auto (motorka), krádež jsi nenahlásil, nikomu jsi ho prokazatelně nepůjčil, nebyl jsi v práci, na dovolené - tak nám vysvětli, jak je možný že byla tehdy tam a tam"
Tak jsem to samozřejmě taky myslel. Ta fotka musí být čitelná, jinak se o to s nima nemá cenu bavit. Máte prostě možnost nepodat vysvětlení, žádné že řídila osoba blízká. Prostě nepodáte vysvětlení. A o tom to je. Oni si pak musí obstarat důkazy, že jste řídil Vy. Ne aby tu svoji povinnost hodili na Vás.to si nemyslím - samozřejmě pokud tam bude prokazatelně můj obličej, tak to asi odnesu, protože to asi holt budu já ne? pokud tam bude nezřetelný flek v helmě a já budu mít svědky, že jsem byl jinde. nebo je i mít nebudu, tak pořád je to o důkazech - nemyslel jsem to "je to tvoje auto plať automaticky" ale "je to tvoje auto (motorka), krádež jsi nenahlásil, nikomu jsi ho prokazatelně nepůjčil, nebyl jsi v práci, na dovolené - tak nám vysvětli, jak je možný že byla tehdy tam a tam"
Ne aby tu svoji povinnost hodili na Vás.
tohle vidím jinak - je to moje, tak jsem za to zodpovědnej
a na rovinu 99% případů typu "nepodám vysvětlení" není o tom, že mi někdo sebral motorku a něco s ní provedl, ale že já jsme jel jako prase
budeš se asi divit, ale přesně takhle to mám - firemním jezdím, soukromé většimu času stojí (dost často mimo dohled na prvním parkovacím místě které na sídlišti najdu) a občas si ho půjčuje švára (s mým vědomím) a přesto si myslím co myslím
no ono taky 99 procent těch pirátů zachycených rychlostníma kamerama jelo jako prase 56 km/h někde na konci města
skoro máš pravdu, ale najdou se i experti - projdi si hlavně strany 3 - tam jsou maximálky nad 40 + mi vysvětli proč je průměrná rychlost vyšší než povolená
http://www.muhb.cz/namerene-udaje-v-roce-2011/d-826877/p1=12818
skoro máš pravdu, ale najdou se i experti - projdi si hlavně strany 3 - tam jsou maximálky nad 40 + mi vysvětli proč je průměrná rychlost vyšší než povolenáZkoumal někdo, má-li tam ta značka smysl? Mohu Vám klidně říct, že cestou do práce poruším minimálně dvě rychlostní omezení na 30, jedno na 40 a dvě 50. Ty třicítky tam nemají žádný smysl, rovná cesta, vidím snad půl kilometru před sebe. Nikde ani živáčka. S tím omezením na 40 je to to samé. Nemám šanci někoho omezit nebo nejde Huml, ohrozit. To omezení na 50km je taky na nic. Vidím před sebe tak 1km, nikde chodník, nikde lidi, jen cesta. Tak na to co tam, sakra, je? U nás je totálně přeznačkováno. Kdybyste měl dodržovat všechny značky, které kde potkáte, je lepší jí pěšky. Pokud někdo jede 56 je mi to určitě milejší než kdyby jel 50 a místo na cestu čučel na tachometr aby náhodou nepřekročil rychlost.
je to tady:
po obou stranách jsou bytovky, školy,chodníky - byl tam přechod se semafory. Když na něm přejeli malého kluka, tak tam dali retardéry. pak tam udelali dva podchody - tak pro změnu přejeli malou holku která přebíhala mezi těmi podchody
ta 40 je na první pohled k ničemu, ale dokud tam nezačali hlídat a nedali tam tu 40 tak tam každej jezdil jako prase. teď je relativně klid
asi si nerozumíme v jednom - já taky překračuju rychlost a skoro se za to nestydím a s některejma značkama taky nesouhlasím, ale tady je to podaný stylem - mám motorku/silný auto, tak můžu jezdit jak chci a nemusím platit pokuty, nemusím zastavit policajtům, nemusím předjíždět jen na přerušované a když mě vyfotí, tak osoba blízká a to je podle mě špatně
po obou stranách jsou bytovky, školy,chodníky - byl tam přechod se semafory. Když na něm přejeli malého kluka, tak tam dali retardéry. pak tam udelali dva podchody - tak pro změnu přejeli malou holku která přebíhala mezi těmi podchodytypické, místo aby hnali k zodpovědnosti rodiče, tak to zase odnesou řidiči
jednou to bylo, že v levém pruhu zastavilo auto před přechodem, kluk byl NA PŘECHODU a druhý v druhém pruhu jel dál a sundal ho - máš pocit, že za to mohl ten kluk?
druhý případ si nemůžu vybavit
kolegy dědu tam sundal někdo když se taky motal na přechodu
typické, místo aby hnali k zodpovědnosti rodiče, tak to zase odnesou řidiči .... znepoužitelníme tu silnici ...
znáš to tam nebo jen vykřikuješ o něčem o čem víš kulový?
a děti máš že o nich takhle píšeš? Můžu Ti říct na základě vlastní zkušenosti, že i když si o ně div nezlomíš ruku, tak že to nemusí znamenat, že to příště neudělá
- jinak já osobně jsem vděčnej za každou facku co jsem na škole dostal a myslím, že jich mělo být i víc a když jsem například slyšel Džamilu blekotat o výchově dětí tak bychji taky jednu vrznul. Pokud za mnou přijde dítě že dostalo ve škole facku, tak se ho nejdřív zeptám za co a podle výsledku mu možná přidám než se půjdu zeptat učitelky co to mělo znamenat, ale to jen tak na okraj
jednou to bylo, že v levém pruhu zastavilo auto před přechodem, kluk byl NA PŘECHODU a druhý v druhém pruhu jel dál a sundal ho - máš pocit, že za to mohl ten kluk?míra zavinění budiž řešena soudem, nicméně ... říká ti ještě něco silniční zákon nebo už jsi z něj od autoškoly všechno zapomněl? - co takhle §54 odstavec druhý a třetí konkrétně pro chodce, a obecně §4 písmeno a)? - myslíš, že kluk byl sundán přestože toto vše dodržel?
znáš to tam nebo jen vykřikuješ o něčem o čem víš kulový?znám, jestli mi ta šipka na mapě ukazuje dobře, a pro auta je to tam úplně na píču, dvouproudová průtahovka široká jak kráva, ale musí se jezdit krokem, protože si někdo neumí ohlídat děcka a dědci tam chodí vožralý, nebo čím se nám tady snažíš argumentovat ...
a děti máš že o nich takhle píšeš?mám psa, a kdyby vběhnul pod auto, tak vím, že je to moje chyba, a nebudu to hned házet na řidiče (v příkladu výše ten v druhém pruhu třeba vůbec nemusel tušit, že v levém zastavuje před přechodem) a chtít zakazovat auta
Můžu Ti říct na základě vlastní zkušenosti, že i když si o ně div nezlomíš ruku, tak že to nemusí znamenat, že to příště neudělápak by si člověk myslel něco o přirozeném výběru ... doby, kdy jsem ještě nebral rozum, si jaksi nepamatuju, ale dle vyprávění bájných starců vím, že nebyl-li jsem bezpečně uklizen někde, kde jsem si nemohl (moc) ublížit, tak jsem nebyl ani chviličku bez dozoru ... z dob pozdějších, co my jsme se to s klukama nalítali na kolech, i když jsme měli terénky a krosili to hodně po lese, tak silnicím se vyhnout nedalo, a přes všechny rozbitý kolena a sedřený ruce jsme nikdy nikdo neměli jedinej karambol s autem, neb jsme měli zdravej respekt ze všeho, co se umělo pohybovat rychlejš než my - a to se tehdá ještě smělo po městě 60
- jinak já osobně jsem vděčnej za každou facku co jsem na škole dostal a myslím, že jich mělo být i víc a když jsem například slyšel Džamilu blekotat o výchově dětí tak bychji taky jednu vrznul. Pokud za mnou přijde dítě že dostalo ve škole facku, tak se ho nejdřív zeptám za co a podle výsledku mu možná přidám než se půjdu zeptat učitelky co to mělo znamenat, ale to jen tak na okraj
míra zavinění budiž řešena soudem, nicméně
byla, viník řidič
znám, jestli mi ta šipka na mapě ukazuje dobře, a pro auta je to tam úplně na píču ...
na hovno to je, ale jestli to znáš i trochu okolo tak ti dojde, že není moc jiných variant - peníze na cokoli jiného (protihluk zdi nebo tak něco) než jsou podchody nikdo nedal, protože se měl dělat obchvat, teď se po šktrech rozhodlo, že ani ten nebude.
někdo neumí ohlídat děcka a dědci tam chodí vožralý
a ty dvě ženský, co je srazilo na přechodu auto, do kterýho zezadu vrazil náklaďák protože nedobrzdil si za to můžou taky? mám pokračovat?
v příkladu výše ten v druhém pruhu třeba vůbec nemusel tušit, že v levém zastavuje před přechodem
tahle značka říká co? (když už jsme u toho silničního zákona)
je všeobecně známo, že naše soudy rozhodují naprosto nezávisle - a tedy i nezávisle na zákonech a zdravém rozumu zvlášť pokud obětí bylo dítě, tam jde nějaká spravedlnost už úplně stranou (jo a btw, že tak bylo rozhodnuto víš, dáš link, nebo si to jen myslíš?) nicméně nějak jsi takticky vynechal odpověď na "co takhle §54 odstavec druhý a třetí konkrétně pro chodce, a obecně §4 písmeno a)? - myslíš, že kluk byl sundán přestože toto vše dodržel?"míra zavinění budiž řešena soudem, nicméněbyla, viník řidič
takže varianta, že by si na sebe chodci prostě a jednoduše dávali pozor, se nepočítá?znám, jestli mi ta šipka na mapě ukazuje dobře, a pro auta je to tam úplně na píču ...na hovno to je, ale jestli to znáš i trochu okolo tak ti dojde, že není moc jiných variant
a ty dvě ženský, co je srazilo na přechodu auto, do kterýho zezadu vrazil náklaďák protože nedobrzdil si za to můžou taky? mám pokračovat?nevím, o kterejch těch dvou ženskejch mluvíš, nicméně z toho tvého stručného popisu to vypadá na naprosto flagrantní porušení výše zmíněného §54 odst. 2 zákona 361/2000 Sb.: Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
fakt netuším, co tím chce básník říci ... přečti si to ještě jednou, a podívej se na ten zákon, ukládá povinnost vzhledem k jednání v přímé souvislosti s přechodem, nikoli jen proto že je tam zrovna náhodou přechod - nebo si snad myslíš, že zastavím-li třeba spolujezdci, aby vystoupil, a v dohledné vzdálenosti přede mnou bude náhodou přechod, tak auta v dalších třech pruzích vedle mě musí zastavit taky a čekat, než se zase rozjedu?v příkladu výše ten v druhém pruhu třeba vůbec nemusel tušit, že v levém zastavuje před přechodemtahle značka říká co? (když už jsme u toho silničního zákona)
jo teď jsem si teprve pořádně všimnul: ... byl tam přechod se semafory. Když na něm přejeli malého kluka ... - no, takže řidič jel na červenou? tak co tu doprčic řešíme nějaký rychlosti? (a mimochodem, ani ta červená pro auta a zelená na přechodu neopravňuje chodce k porušovaní mého oblíbeného §54)míra zavinění budiž řešena soudem, nicméněbyla, viník řidič
jestli ti to nedošlo, tak se tady neřeší rychlosti/červené/stopky, ale to, jestli by měl být vlastník zodpovědný za to co se s jeho autem/motorkou děje
ostatní je nabalený balast
měl si naskočit hned za lokomotivou, ne se chytat posledního nárazníku
míra zavinění budiž řešena soudem, nicméně ... říká ti ještě něco silniční zákon nebo už jsi z něj od autoškoly všechno zapomněl? - co takhle §54 odstavec druhý a třetí konkrétně pro chodce, a obecně §4 písmeno a)? - myslíš, že kluk byl sundán přestože toto vše dodržel?
Těžko říct, ale jisté je, že v daném případě řidič zcela určitě nedostál svým povinnostem, protože tato situace je v silničním zákoně explicitně řešena a byla řešena ještě před zavedením "absolutní přednosti" (zastaví-li vozdidlo před přechodem, jsou souběžně jedoucí řidiči v ostatních pruzích povinni zastavit také).
ehm, totéž i pro Vás - ten řidič nemusel tušit, že právě jednají dle §5 1) h) a i)
Odstavec 1i) mu tuto povinnost ukládá a není v něm nic o tom, že by platila jen v případě, že předpokládá něco o pohnutkách řidičů těch souběžně jedoucích vozidel. Ono by to jinak ani nemělo smysl - vždycky by mohl prohlásit, že si myslel, že ten druhý před přechodem zastavil jen tak, protože se mu prostě chtělo. To ustanovení je tam proto, že stojí-li těsně před přechodem vozidlo (což může být docela klidně i dodávka nebo autobus), je tím omezen výhled natolik výrazně, že v leckdy není do druhého pruhu vidět vůbec, dokud do něj nevystrčíte aspoň hlavu (a riskujete úraz).
a byl-li přejet, tak zjevně tuto povinnost nenechat se přejet porušil
To už je hodně absurdní argumentace, za kterou sklidíte potlesk leda někde na D-FENS, u soudu dost těžko. Ale budiž, chcete-li se chytat slovíček, přečtěte si tu formulaci pořádně. O "povinnosti nenechat se přejet", na kterou se odvoláváte, není v zákoně ani slovo. Píše se tam pouze, že chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Obecně je problém s výkladem sousloví "bezprostředně před", ale v tomto případě je to úplně jedno, protože chodec v okamžiku, o němž je řeč, pokračuje v přecházení po přechodu z jednoho pruhu do druhého, tedy nevstupuje na přechod a příslušné ustanovení se ho tedy vůbec netýká.
ale je, implicitně, čtěte ještě jednou: i) snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem, a k tomu tady máme v § 2 vymezení pojmů: o) zastavit znamená uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu, p) zastavit vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče,ehm, totéž i pro Vás - ten řidič nemusel tušit, že právě jednají dle §5 1) h) a i)Odstavec 1i) mu tuto povinnost ukládá a není v něm nic o tom, že by platila jen v případě, že předpokládá něco o pohnutkách řidičů těch souběžně jedoucích vozidel.
Ono by to jinak ani nemělo smysl - vždycky by mohl prohlásit, že si myslel, že ten druhý před přechodem zastavil jen tak, protože se mu prostě chtělo.to je potom na posouzení, jak píšu, jestli měl důvod něco takového předpokládat nebo ne - či snad souhlasíte, že v příkladu výše[*] musejí všichni zastavit, i když jasně vidí, že jen vysazuju spolujezdce? [*] "nebo si snad myslíš, že zastavím-li třeba spolujezdci, aby vystoupil, a v dohledné vzdálenosti přede mnou bude náhodou přechod, tak auta v dalších třech pruzích vedle mě musí zastavit taky a čekat, než se zase rozjedu?"
To ustanovení je tam proto, že stojí-li těsně před přechodem vozidlo (což může být docela klidně i dodávka nebo autobus), je tím omezen výhled natolik výrazně, že v leckdy není do druhého pruhu vidět vůbec, dokud do něj nevystrčíte aspoň hlavuto z těch ustanovení implicitně plyne, že nelezu, kam nevidím
(a riskujete úraz).no, pak je tam ještě něco o předjíždění/objíždění s dostatečným bočním odstupem ... jinak ovšem, čistě geometricky si to nedovedu příliš představit - kdybych si clonící auto zidealizoval jako čtverec, tak abych neviděl za jeho roh, musel bych mít oči nalepené k jeho straně
já nestojím o potlesk, mně by bohatě stačilo, kdyby si lidi uvědomili, že ten zákon v současné podobě dává jakž-takž vyrovnaná práva a povinnosti všem účastníkům silničního provozu, a rozhodně není zkonstruován tak, že by si jedna skupina mohla dělat co chce bez ohledu na druhou, která by se musela té první přizpůsobit za každou cenu, i navzdory fyzikálním zákonům opravdu Vám to přijde tak absurdní? - tak si místo dvou pruhů představte situaci Vy za volantem dojíždíte běžce na chodníku a blížíte se k přechodu; Vy si před přechodem preventivně zpomalíte na 30 nebo i míň, koukáte po běžci, jestli nezastaví a nebude přecházet, ale on běží pořád rovně podél přechodu, už dáváte nohu zpátky z brzdy na plyn, a v tom Vám běžec na posledním metru šířky přechodu skočí přímo pod kola, takže i v té malé rychlosti ho pěkně sešrotujete anebo dvě maminky s kočárkama, jak si povídají na rohu, jedna má kočárek strčený na okraji přechodu, ale je k němu zády, čelem k druhé mamince a klábosí - tak sice zpomalíte, ale jedete ... snažíte se objet kočárek co největším obloukem, ale jak na potvoru v protisměru zrovna blbě najede autobus, takže Vás vytlačí a od kočárku budete mít sotva metr, zpomalíte kvůli tomu až na krok, ale koukáte víc po autobusu, abyste se vyhnuli, takže propásnete okamžik, kdy si maminky řekli čau, a ta s kočárkem do přechodu se otočí a strčí Vám ho přímo pod kola - sice zastavíte na pár centimetrech, ale náraz stačí k převržení, dítě vypadne z kočárku blbě na hlavičku, takže je po něm a Vy si potom bez řečí půjdete sednout do chládku, všechno je totiž Vaše vina, chtít po chodci, aby si dával pozor, by totiž bylo absurdní ... a takovéto situace se stávají, první jsem potkal již několikrát jen s větším štěstím že jsem měl čas zabrzdit (a co teprv když je v dohledu tramvaj, to se z chodců stávají běžci přes přechod nebo i mimo raz dva ...), druhá je vpodstatě syntézou situací z blogu a komentáře zde, jen s přičerněným koncema byl-li přejet, tak zjevně tuto povinnost nenechat se přejet porušilTo už je hodně absurdní argumentace, za kterou sklidíte potlesk leda někde na D-FENS, u soudu dost těžko.
Ale budiž, chcete-li se chytat slovíček, přečtěte si tu formulaci pořádně. O "povinnosti nenechat se přejet", na kterou se odvoláváte, není v zákoně ani slovo.pravda, takto doslovně to tam není, je tam §4: Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, 1) povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
Píše se tam pouze, že chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Obecně je problém s výkladem sousloví "bezprostředně před", ale v tomto případě je to úplně jedno, protože chodec v okamžiku, o němž je řeč, pokračuje v přecházení po přechodu z jednoho pruhu do druhého, tedy nevstupuje na přechod a příslušné ustanovení se ho tedy vůbec netýká.nikoli "píše se tam pouze" - je tam toho více, třeba o chování vůči vozidlům s právem přednosti, a také se tam píše, jak už jsem citoval: Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. všimněte si laskavě: "smí přecházet vozovku" - tedy poté, co před vstupem na vozovku se chodec musel přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích a vstoupil, stále se po ní musí pohybovat (přecházet) obezřetně, podle určitých pravidel
tak mě tak napadá, že podle Vašeho výkladu by to byl pěkný deadlockOno by to jinak ani nemělo smysl - vždycky by mohl prohlásit, že si myslel, že ten druhý před přechodem zastavil jen tak, protože se mu prostě chtělo.to je potom na posouzení, jak píšu, jestli měl důvod něco takového předpokládat nebo ne - či snad souhlasíte, že v příkladu výše[*] musejí všichni zastavit, i když jasně vidí, že jen vysazuju spolujezdce? [*] "nebo si snad myslíš, že zastavím-li třeba spolujezdci, aby vystoupil, a v dohledné vzdálenosti přede mnou bude náhodou přechod, tak auta v dalších třech pruzích vedle mě musí zastavit taky a čekat, než se zase rozjedu?"
já nepotřebuju nějaký rozbor únavy atd., já nechápu něco jiného - jestli ty na to nepotřebuješ "rozbor", fajn, to ti závidím, protože mně to do hlavy neleze a celkem by mě to zajímalo, takže ve volných chvílích bys mohl být užitečnější tím, že mi to vysvětlíš, namísto abys tady dělal ramena, že je to jasný jak fackaJasný jak facka by to bylo, kdybys v tom nehledal něco sofistikovaného.
asi si nerozumíme v jednom - já taky překračuju rychlost a skoro se za to nestydím a s některejma značkama taky nesouhlasím, ale tady je to podaný stylem - mám motorku/silný auto, tak můžu jezdit jak chci a nemusím platit pokuty, nemusím zastavit policajtům, nemusím předjíždět jen na přerušované a když mě vyfotí, tak osoba blízká a to je podle mě špatněŽádná osoba blízká. Právo nevypovídat. Pokud budu vědět o tom, že jsem něco podělal, zastaví mě u toho cajti, nemám problém. Musím zaplatit, moje blbost. Porušil jsem předpisy a nechal se u toho chytit. Pokud mě vyfotí, na fotce není poznat můj ksicht, mají smůlu. Ulehčují si práci a jen otravují. Pokud je ten úsek fakt tak nebezpečný, mají tam pravidelně být a kontrolovat. Ne tam nacpat neoznačenou kameru a pak jen inkasovat. To nemá žádný účinek. To podporovat opravdu nemíním. Co to znamená "jezdil jako prase"? Jel 50? Nebo 100? Pokud je ten úsek tak nebezpečný, má tam být cedule jak vrata TADY MĚŘÍME a radar. Pokud je tam jen radar, nemá to účinek. Oni si na mne s obsílkou vzpomenou tak za měsíc či dva a já si budu sotva pamatovat co to bylo za úsek. Cedule jak vrata s radarem je tam jako bezpečnostní prvek. Neoznačený radar s kamerou je tam kvůli vydělávání peněz.
nevypovídej, vždyť nemusíš, jen se pak nediv, že dostaneš trestZa co dostanu trest? Za to, že oni nebyli schopni udělat pořádně svou práci a ukázat, že jsem tam jel já? Za to dostanu trest?
rodič je zodpovědnej za dítěNěčí dítě rozbije okno, někdo jej vyfotí ze zadu. Náhodou bude mít stejnou stejnou bundu jako můj syn. Takže budu tu výlohu platit?
chovatel za psa/koně/cokoliStejná rasa psa jakou mám já udělá průser a já za to budu platit i když nikde není zachycen majitel psa?
majitel pozemku za bordel co se mu tam rozrůstá, nebo hnůj co mu teče sousedovi na dvůrTady je to jasné, je tu jasně určen majitel.
proč by to mělo být s autem/motorkou jiné? jezdil jako prase - podívej se tam na ty rychlosti - 80 - 100 km na 40 mi přijde dostAno, je to dost. Proč tam teda nejsou skoro furt cajti a ten radar není napojen na kameru? To, že je tam kamera a ukazatel nic neznamená. Kamer s ukazatelem je všude tuny. Má tam být jasně umístěna cedule s informací, že na daném úseku se provádí měření. A opravdu tam mají měřit. Co chvíla tam mají stát cajti a kasírovat.
majitel pozemku za bordel co se mu tam rozrůstá, nebo hnůj co mu teče sousedovi na dvůrTady je to jasné, je tu jasně určen majitel. Tedy ten kdo ten bordel dělá.
Za co dostanu trest? Za to, že oni nebyli schopni udělat pořádně svou práci a ukázat, že jsem tam jel já? Za to dostanu trest?
za to, že Tvůj majetek, za který by si měl mít zodpovědnost způsobil škodu
Něčí dítě rozbije okno, někdo jej vyfotí ze zadu. Náhodou bude mít stejnou stejnou bundu jako můj syn.
ne stejnou bundu (přirovnání ke karoserii například) ale bude mít na tý bundě svoji jmenovku (přirovnání k SPZ) - nebo nějaký jiný identifikátor - stejné to je se psem (přirovnávám k autu, tak prosím nechytat za slovo stylem pes nemá SPZ)
policajti tam jsou celkem často, úsek je to vyhlášenej a rychlosti jsi už viděl - tzn by tam měl být radar s focením a pic ho - pojedeš tam ty, ve svým autě, s tvojí SPZ a fotka bude trochu mázlá a Ty podle toho co píšeš budeš první řvát, ať ti dokážou že si to byl Ty
Promiňte, ale mi připadá, že byste chtěl za každou cenu někoho pokutovat, zavírat a já nevím co ještě
vůbec ne, jak jsem psal - 99% případů "nepodám vysvětlení" a "osoba blízká" není že s autem/motrkou jel někdo jiný než majitel, ale proto, že majitel udělal přestupek a hledá cestu ven - a to mě štve - nevím, jak to jinak vysvětlit. tzn bych rád aby kdo udělá přestupek si ho zaplatil - ne aby spoléhal na to, že si na SPZ navlíkne tanga a sklopí hledí
Policajti stojí a měří namístě ne aby zvýšili bezpečnost provozu, ale aby vydělali. Za dobu co jezdím autem, jsem je nikdy neviděl měřit na nebezpečných úsecích, nikdy jsem je neviděl pokutovat za nebezpečné předjíždění. Vždy je vidím měřit na přehledných místech, rovných úsecích bez přechodů.
tak to vidím jinak - naposledy mě chytili za rychlost u autobusáku - to myslím je celkem oprávněný. Pak jsem je viděl v rovném přehledném úseku v lese - kde se (asi díky jeho rovnosti a přehlednosti) zabili nedávno 3 lidi při předjíždění. To samé na celkem slušném úseku u jihlavy - v normální zatáčce jelo plný auto lidí a bum do stromu - taky rychlost a podobně. Mám pocit, že se to alespoń u nás na vysočině dost zlepšilo
samozřejmě by bylo dobré dotyčného chytit hned - ale psal jsem, že je tam docela často vidím a sám si tam taky dávám majzla
Nedejbože Vám někdo ukradne nůž, někoho tím zapíchne, cajti nenajdou pachatele, takže vy uznáte odpovědnost a půjdete si sednout?
no ale tak to dneska je - pokud najdou v někom nůž s vyrytým Vaším jménem tak budete první koho se půjdou zeptat a má to celkem logiku myslím. A bude na Vás (a ve vašem zájmu) jim říct co jste kde kdy dělal, jinak jste podezřelý. Ne bezeslova přijmout trest
a to mě štve - nevím, jak to jinak vysvětlit. tzn bych rád aby kdo udělá přestupek si ho zaplatil - ne aby spoléhal na to, že si na SPZ navlíkne tanga a sklopí hledí
Já bych zase moc rád, aby se "dopravně preventivní činnost" zaměřovala skutečně na prevenci a ne na plnění městské či jiné pokladny. V každé příručce o výchově dětí nebo domácích zvířat se dočtete, že trest (má-li být vůbec použit) musí následovat co nejdříve po provinění, jinak nemá žádný výchovný efekt, protože si potrestaný trest neasociuje s proviněním (v nejhorším případě může dojít i k tomu, že si trest asociuje s přiznáním). Dospělí lidé jsou na tom sice o něco lépe než malé děti nebo zvířata, ale přijde-li po několika měsících výzva, těžko si budete pamatovat, že jste před půl rokem tam a tam překročil rychlost. Systém, ve kterém policie (lhostejno, zda republiková nebo městská) jen sedí na služebně, vyhodnocuje snímky z kamer a rozesílá obsílky, nemá s prevencí dopravních nehod absolutně nic společného, to je jen výdělečná činnost. Zastupitelé už se to dokonce ani nesnaží skrývat - když chvíli hrozilo, že se radarové pasti zruší úplně, začali protestovat, ale ne že přibude mrtvých; začali křičet, že si ty radary na sebe ještě nestihly vydělat…
To, že trik "osoba blízká" považuji za nečestný a nemorální (byť v souladu zákonem) a pravděpodobně bych měl zábrany ho použít, neznamená, že bych lidi, kteří ho využívají, odsuzoval. Byly to totiž policie a městská a obecní zastupitelstva, kdo se jako první začal chovat nečestně a nemorálně (byť v souladu se zákonem). Tihle lidé se jen brání stejnými prostředky podle hesla "na hrubý pytel hrubá záplata".
vůbec ne, jak jsem psal - 99% případů "nepodám vysvětlení" a "osoba blízká" není že s autem/motrkou jel někdo jiný než majitel, ale proto, že majitel udělal přestupek a hledá cestu ven - a to mě štve - nevím, jak to jinak vysvětlit. tzn bych rád aby kdo udělá přestupek si ho zaplatil - ne aby spoléhal na to, že si na SPZ navlíkne tanga a sklopí hledíAno, a 99 % případů s využitím práva na spravedlivý soudní proces, a 99 % případů s využitím práva na tlumočníka a…
no ale tak to dneska je - pokud najdou v někom nůž s vyrytým Vaším jménem tak budete první koho se půjdou zeptat a má to celkem logiku myslímPřijdou se zeptat != zavřou mě. Být podezřelý != zavřou mě.
tak naposledy - už mě to neba se sem vracet a už jsme to nahře někde psal zodpovědnost za majetek != zavřou mě automaticky, ale to, že budu muset vysvětlit, jsem byl tou dobou u babičky (třeba)To nejde, protože musí platit presumpce neviny.
To nejde, protože musí platit presumpce neviny.Presumpce neviny je jeden z těch obtížných elementů (společně například s rovností všech lidí), které se "moderní člověk" snaží odstranit.
snaží odstranit.
ale hovno, jediné co je potřeba odstranit je vychcanost lidí. To jsem fakt jedinej koho sere když se idiot co způsobí nehodu klidně směje celýmu národu z televize do ksichtu a myslí si že mu všechno projde? (například případ Trpišovský)
nebo že v pořadu o motorkách se borec směje a ukazuje všem jak je beztrestnej když navlíkne na SPZ tanga svý holky?
když tady má každej plnou hubu spravednlosti, tak tohle je taky spravedlivý?
a když je na silnici nějaká akce a všude jsou policajti, tak zase každej řve jak prorvanej že by měli být jinde - v ulicích/kontrolovat vietnamce/honit cikány a já nevím co ještě
ale hovno, jediné co je potřeba odstranit je vychcanost lidíBohužel tvůj návrh na odstranění vychcanosti lidí zároveň odstraňuje presumpci neviny.
To jsem fakt jedinej koho sere když se idiot co způsobí nehodu klidně směje celýmu národu z televize do ksichtu a myslí si že mu všechno projde?Nejsi, ale - máš nějaké řešení tohoto problému?
nebo že v pořadu o motorkách se borec směje a ukazuje všem jak je beztrestnej když navlíkne na SPZ tanga svý holky?Skutečně je beztrestný? Já myslel, že mít viditelnou registrační značku je u všech motorových vozidel povinnost, jejíž porušení je trestáno ne zrovna malým trestem.
... zároveň odstraňuje presumpci neviny.
Nejsi, ale - máš nějaké řešení tohoto problému?
mám, ale nelíbí se mi a ani Vám se nebude líbit ale spějeme k němu díky té roztočené spirále všichni - budou všude lepší kamery, budeme mít čipy, budeme mít v autech černé skříňky.
Tou spirálou je myšleno - překročím rychlost, policajt mě nechytne, ale vyfotí - já si vyhádám beztrestnost - příště mě nehraje na kameru - zase si vyhádám beztrestnost - někdo uzákoní kamery v autech a jsme v prdeli
každá akce vyvolá reakci - už od dob velkého třesku (kreacionisti prominou)
Skutečně je beztrestný? Já myslel, že mít viditelnou registrační značku je u všech motorových vozidel povinnost, jejíž porušení je trestáno ne zrovna malým trestem.
on ji má - ale když se chce chovat jako prase tak ji zakryje a na motorce ho nechytí - tzn nedostane trest -> je beztrestný a v klidu to s úsměvem vykládal do kamery a v naší společnosti je za hrdinu
za to, že Tvůj majetek, za který by si měl mít zodpovědnost způsobil škoduŠkoda, že ještě nikdo nevymyslel dokonalé zabezpečovací zařízení, které by znemožnilo krádeže.
ale bude mít na tý bundě svoji jmenovku (přirovnání k SPZ)Jmenovek s nápisem marek_hb si doma můžu vytisknout, kolik chci.
U nás je totálně přeznačkováno.
Svatá pravda. A netýká se to jen rychlostních omezení, u kterých mám pocit, že většina z nich existuje buď proto, aby si radnice přilepšila, nebo proto, aby odbor dopravy mohl vykázat činnost. Zkuste si někdy ve vnitřní Praze (nebo kterémkoli větším městě) spočítat, kolik značek připadá na jeden blok domů. To jsou tak neuvěřitelné počty, že není v lidských silách sledovat všechny.
dobrej pokus, trochu krátkozrakej, ale dobrejA možnost, že by motorka byla odcizena v době, kdy majitel byl v práci nebo ještě hůř nemocnej doma (bez svědků) nepřipouštíš...
ok, to už jsem výš upravil - viz ten příklad s německem a knihou jízd... který ovšem stále porušuje tvoje právo neposkytovat důkazy proti vlastní osobě
připouštím - ale nikdo podle mě nežije na takovým ostrově aby to nešlo vyřešitTeď jsem už od 15 hodin doma, není nikdo, kdo by mi to dosvědčil, a kolo stojí ve společném sklepě, od kterého má klíče asi 20 lidí. Co když tam zítra ráno přijdu, abych jel do školy, a kolo tam nebude? No můžu to nahlásit, ale co když s ním někdo zrovna teď páchá trestnou činnost? Jak se prokáže, že to nejsem já, který v noci něco provedl a pak radši kolo v hodnotě pár tisíc hodil do Vltavy, aby se mohl druhý den vymluvit, že já ne, já muzikant? Měl jsem si kolo líp zabezpečit? A kde ho nechávat jinde? Ocelové lano s masivním zámkem, kterým ho přidělávám, taky může někdo s trochou snahy přeříznout. A co ostatní majetek? Lopata v kůlně? Když s ní někdo někoho umlátí.
jak porušuje? ty jsi dostal šanci a je ti to málo, pořád porušuješ zákon a teď se divíš? ta kniha jízd je normálně uzákoněnáJak, já porušuju? Co když jsem to nebyl já? Uzákoníme-li vedení knihy jízd, měli bychom se stejnou logikou uzákonit i knihu používání lopat, motyk, pil, nožů, cihel, tiskáren, lampiček, multimetrů… Mohl bys prosím odpovědět na následující otázky? Velmi by mě zajímalo morální odůvodnění případných kladných odpovědí. Jedná se o psychologický průzkum mezi osobami s názorem „vyřešte problém s osobou blízkou!“
Jak, já porušuju? Co když jsem to nebyl já
kuk do knihy jízd a "omlouváme se pane, auto jste půjčil sousedovi, zeptáme se ho, jestli to byl on a kde se v té době nacházel"
1. ne, ale pokud mě obviní, že jsem při procházce v parku znásilnil čivavu, tak jim dle trackogu v navigaci ukážu, že jsem to dobou byl jinde
2. ne, ale pokud v té době někdo někde poblíž shodou náhod stejným autem srazí babičku a otec je od té doby divně zamlklej, tak budu mít ten tvůj morální problém docela slušnej
3. ne
4. ne
Uzákoníme-li vedení knihy jízd, měli bychom se stejnou logikou uzákonit i knihu používání lopat ...
dost často to tak u nebezpečných věcí, nebo u věcí kde hrozí nějaký malér tak je - když to přestaneš tahat do extrémů a zamyslíš se nad tím, tak ti to třeba nepřijde tak špatná varianta
Měl jsem si kolo líp zabezpečit? A kde ho nechávat jinde? Ocelové lano s masivním zámkem, kterým ho přidělávám, taky může někdo s trochou snahy přeříznout.
pokud tam bude ležet přeřízlej zámek a do té kočárkárny bude vylomenej zámek taky, tak máš po problému
Ale pokud to kolo ukradne někdo ze sousedů (celkem pravděpodobné) a zloděj použije dostatek inteligence a ten přeřízlej zámek hodí spolu s kolem do Vltavy, tak ten problém pořád existuje :)pokud tam bude ležet přeřízlej zámek a do té kočárkárny bude vylomenej zámek taky, tak máš po problému
ano - to je přesně ono - máš povinnost podat vysvětlení - pokud si něco vymyslíš a přijde se na to, odsereš to ještě víc za křivou výpověď - je to jen na toběale nemůžeš se schovat - musíš podat vysvětlení ne "se udat"
nikdo tě nenutí jezdit rychle/někoho zabít/ukrást peníze
ano - to je přesně ono - máš povinnost podat vysvětlení - pokud si něco vymyslíš a přijde se na to, odsereš to ještě víc za křivou výpověď - je to jen na toběale nemůžeš se schovat - musíš podat vysvětlení ne "se udat"Za křivou výpověď to v roli obviněného těžko můžeš odsrat, alespoň pokud jde o český právní řád.
ne že jsem automaticky vinen, ale že musím podat vysvetleníJinými slovy pokud nepodáš vysvětlení, jsi považován za vinného, ne?
příklad: nejel jsem autem - byl jsem tam a tam, dělal jsem to a to - důkazem jsou moje slinty na nějaké internetové diskuzi - tohle je podle tebe vysvětlení, nebo přiznání?
1. ne 2. neA proč pokud se tě zeptá policajt, jestli jsi náhodou minulý týden nejel na padesátce 60, najednou se/otce udáš?
A proč pokud se tě zeptá policajt, jestli jsi náhodou minulý týden nejel na padesátce 60, najednou se/otce udáš?Přesně :D.
přesně vedle
pokud NEDOKÁŽU říct co se s tím autem dělo (půjčil jsem ho někomu/ukradli mi ho) tak holt jsem to byl já - je to můj majetek a já jsem za něj zodpovědný
Asi málokdo z nás by tu práci chtěl dělat. Oni jsou na ráně hned. Stačí, když zasahujou u party narkáčů v parku. Narkomanovo chování se nedá odhadnout a vytáhne nůž hned. Přesně jak tu někdo psal. Operační ví, kolik aut a kde má k dispozici a kdykoliv může odvolat jakékoliv auto na určité místo.
Kritizovat je snadné.
S tím se dá jen souhlasit a aplikovala bych to na každou práci. Přesně.
Akorát nevím, jak označit špatné učitelky v Mš Teda veděla bych. Jen ten syndrom k tomu nesedí.
Chtěl bych vole vidět co bys říkal, kdyby ten motorkář na té křižovatce způsobil nějakou smrtelnou nehodu někomu koho máš rád.To je ale otázka, jestli větší nebezpečí nezpůsobilo těch deset policejních aut, která ho zuřivě pronásledovala. Policejní řidič je taky jenom člověk a může dělat chyby a někoho přejet* nebo nabourat -- rychle jedoucí motorka je sice nebezpečná**, ale deset rychle jedoucích aut má větší "záběr" a představují větší riziko. Navíc ten motorkář mohl překročit rychlost na nějakém přehledném úseku, kde to celkem není problém, ale pak mu ruplo v bedně a začal ujíždět policajtům a pak to teprve začalo být nebezpečné. Tím nechci říct, že policajti nemají nikoho honit, ale tak nějak s citem a přemýšlet, co je menší zlo... *) jak by se ti líbilo, kdyby policajti přejeli někoho z tvých blízkých jen proto, že chtěli pokutovat člověka, který spáchal přestupek? **) hlavně pro chodce -- při střetu s autem to bude osudové spíš pro motokáře
To nevadi. dulezite ze dopadli rychle jedouciho motorkare za kazdou cenu a mohou se holedbat v TV hovna jak jsou dobri.
Ono dnes uz neni postaveno vsechno na poradku tak jak kdysi v minulosti.
Dnes, kdyz nezaplatite 10 Kc tak vam je nestrhnou nasledujici mesic z platu, ale hajzli nekolik let pockaji a pak se z toho poserete, budou chtit klidne 100 000 Kc .... neexistuje hranice.
A podobne je to s honenim aut a motorkaru.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.