Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 05:55

Znáte fintu s less?

16.8.2006 15:49 | Přečteno: 1871× | Za vším hledej Linux | Výběrový blog

Píšu jeden takový skriptík a zamanulo se mi prohledávat text co vyplivne na standardní výstup - tedy na konzoli. Jelikož i muži mají své dny a skleróza je mocná čarodějka, tak jsem se nejprve kouknul na net.

Než jsem si uvědomil, že řešení je úplně stupidní tak jsem narazil na dvě stránky, které už jsem kdysi dávno navštívil a napadlo mě, vyslyšet výzvu kterou napsal kdosi v diskuzi k mému minulému příspěvku. Koneckonců, odkazuje se tu čas od času na mnohem větší brak. Nebyl bych to však já, abych si nepřisadil. Schválně se tak můžete kouknout kolik mají autoři těchto - podle mě pěkných stránek, příspěvků zde - přidal jsem tam totiž odkazy i na jejich zdejší profily. Jsou totiž lidé co takové jako oni označují za lenochy a bůhví co ještě.

Ale abych nezakecal to s tím hledáním. Stačí použít rouru a příkaz less. Klapnete-li na klávesu "/"a následně napíšete hledaný výraz, tak vám ho - pokud je ve výpisu obsažen - zvýrazní. Less ukončíte stistem klávesy "Q".

user@stroj:~$ cat vypis_z_cehokoliv | less
       

Hodnocení: 60 %

        špatnédobré        

Anketa

Věděli jste že less umožňuje zvýraznit hledaný řetězec?
 (76 %)
 (24 %)
Celkem 177 hlasů

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

16.8.2006 16:06 Tomáš Honzák | skóre: 19 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Obvyklá poznámka: v tomto případě je tam ten cat úúúplně zbytečnej :-) Stačí jednoduché
$ less /etc/passwd
Quork!
16.8.2006 17:28 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Ano, ale pokud použijete cat blabla a zjistíte, že výpis je dlouhý, tak je rychleší napsat "pajpu" a less, než jít na začátek řádku a přepsat cat.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
16.8.2006 17:39 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Zvlastni, ze si hromada lidi mysli, ze ucelem cat vypis na standardni vystup. Rozhodne lepsi pro tyto ucely je bud more nebo less.

PS: Tim nenarazim, ze zrovna ty nevis, k cemu cat slouzi.
16.8.2006 17:44 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
A kdyz jsme u toho, k cemu posilat soubor posilanim pres rouru, kdyz kazdy rozumny filtr umi si otevrit soubor sam.
17.8.2006 06:50 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Třeba proto, že v době kdy chci zjistit co v tom výpisu je, ještě jako soubor neexistuje. Zmínil jsem hned v první větě proč jsem to potřeboval, nebo mám podle vás každý testovací výpis ukládat do souboru?

Druhá věc, taky už jsem ji zmínil - uvedený příklad byl jenom příkladem - už ten nahlouplý "název" souboru co by měl cat vypisovat vás mohl natrknout.
16.8.2006 16:11 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ještě tomu chybí inkrementální vyhledávání. Ani most to neumí. Neznáte něco, co to umí? Jinak se budu muset spokojit s view.
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
16.8.2006 16:30 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Třeba emacs… :-)
16.8.2006 17:23 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
(better-editor 'vim 'emacs)
VIM
:-D
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
16.8.2006 19:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Víte, v současnosti také raději používám vi nebo emacs. Ale podobné duchaplnosti jako ty, které se objevily v reakcích na můj příspěvek, mne tak trochu rozesmutňují. Kdyby nic jiného, tak proto, že kdybych napsal vim, byl by ten veletrh trapnosti výrazně kratší - pokud vůbec nějaký.
16.8.2006 19:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Oprava …vi než emacs…
Marek Bernát avatar 16.8.2006 20:49 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Je to podobné, ako napísať o linuxe na windowsom fóre. Hoci nechápem ako môže mať linuxová komunita rovnaké antipatie k fantastickému programu, ktorý väčšina z jeho odporcov ani nevidela a ak, tak možno z rýchliku :-(
physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
Marek Bernát avatar 16.8.2006 20:53 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Aha, vy myslíte aj mňa. No čo už, asi som si mohol odpustiť ten komentár, hoci v mojom prípade to nebolo z antipatie.
physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
16.8.2006 21:01 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
No, ten mi zrovna vadil nejmíň, kdyby byl jediný, nevyprovokoval by mne k reakci. Koneckonců je pravda, že emacs má trochu těžkopádnější start než vim. Ale vim se v novějších verzích snaží ten handicap vyrovnat… :-)
16.8.2006 21:05 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
to nemozem potvrdit (textovy emacs vs. textovy vim). rozdiel nepostrehnem, nabiehaju bleskovo.
16.8.2006 21:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
On ten rozdíl samozřejně na běžných dnešních systémech není takový, aby ho bylo možné považovat za racionální důvod k výběru jednoho editoru místo druhého. Kdysi, na 386 s 8 MB paměti to bylo něco trochu jiného…
16.8.2006 21:14 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
to nepopieram, ale nema zmysel sa bavit o ich vykone na takom systeme. a vim tiez nie je ziaden drobcek, ked uz, tak nvi. ale tam nie je ani nekonecne undo :)
16.8.2006 21:16 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
beriem spat. na homepage tvrdia, ze ma. ja si pamatam nieco ine.
16.8.2006 21:17 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
No, ještě loni se mi třeba stalo, že se mi vim spouštěl několik minut. Na jeho obhajobu je ale třeba dodat, že ten logfile, na který jsem ho poštval, měl něco přes gigabyte… :-)
17.8.2006 01:14 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Ono klonů EMACSu je taky povícero. Třeba Zile je pěkně mrňavý... :-)
Marek Bernát avatar 17.8.2006 09:52 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Zile je vynikajúci editor. Ale občas má človek pocit, že by sa mu zišlo zopár vlastností pridať. Lenže to by z toho zasa bol hneď Emacs :-)
physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
17.8.2006 10:18 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Ale vim se v novějších verzích snaží ten handicap vyrovnat… :-)
O tom svědčí i fakt, že verze 7 už není k dispozici v 16 bitové podobě pro DOS. Ovšem na mašinách, kde jel starý DOS, byla už i verze 6 nepoužitelně pomalá.

Ještě, že Bram odešel do google, protože s takovou by vimko mohlo začít soupeřit s Eclipse :-D
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
David Watzke avatar 16.8.2006 17:29 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Jen lama by přešla kvůli takový maličkosti na jinej operační systém :-D
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
18.8.2006 06:16 cronin | skóre: 49
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Navyse bez poriadneho editora, ze ano? :-)
Marek Bernát avatar 16.8.2006 18:32 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
On asi myslel editor, ktorý sa načíta, pokiaľ možno, do pár sekúnd :-)
physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
16.8.2006 16:12 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
less bez vyhledávání si ani neumím představit :)
16.8.2006 16:13 anicka | blog: ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Teda tohle si zaslouzi dnesni cenu za nejzbytecnejsi cat
^D
16.8.2006 16:18 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Já bych raději nechal posouzení co je a co není zbytečné na lidech co se s použitím rour na linuxu teprve seznamují..
16.8.2006 16:25 anicka | blog: ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Kdyz se to nezarazi hned v pocatku, zacnou si pak mili zacatecnici rikat programatori a vyrabet treba tohle. A ja pak podobne veci debuguju... :-/

Snahu chvalim, ale vysledek je horsi nez mizerna zpravicka ;-)
^D
16.8.2006 16:34 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Je-mi líto že vám nedochází že jsem zcela záměrně použil ten nejprofláknutější příkaz, abych demonstroval e se dá předat výstup z programu přes rouru, anžto u něho nikdo nemůže zmrvit. Mohl jsem tam napsat tisíc a jeden jiný příkaz a efekt by byl stejný. A srovnávat názorný příklad s reálným skriptem, no promiňte...
16.8.2006 16:43 anicka | blog: ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
;o))))))

Vsak se hned necilte, ja jen pro nazornost delam totez, co Vy posledne...

Ostatne, temer jakykoliv jiny prikaz by daval prikladu smysl ;-)
^D
16.8.2006 16:59 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Pravda, pravda.. také jsem při psaní svého blogpostu na vás myslel.. ;-)
16.8.2006 16:39 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jelikož less nápadně připomíná výpis manuálových stránek (aby taky ne, když je sám provádí :-)) a trochu připomíná i vim, tak mě hledání pomocí lomítka nepřekvapuje. Ale nevím, kde jsem se o něm dověděl, už je to dávno. :-)
16.8.2006 16:43 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Jestli ono to nebude spíš tím, že vyhledávání lomítkem podporuje i starý dobrý more, jehož náhradou less je…
16.8.2006 17:04 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
I to je možné. :-) Příkaz more znám z DOSu a Windows, tam tuto funkci jistě nemá, jinak bych o ní určitě věděl. Ale v Linuxu jsem jej nikdy nepoužíval, když jsem s ním začal, tak už byl less. :-)
16.8.2006 19:00 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
tak jsem narazil na dvě stránky, které už jsem kdysi dávno navštívil a napadlo mě, vyslyšet výzvu kterou napsal kdosi v diskuzi k mému minulému příspěvku. Koneckonců, odkazuje se tu čas od času na mnohem větší brak
To jsem tomu dal... já tu zprávičku neschválil. Ale věřím, že jsem to autorovi rozumně odůvodnil.
17.8.2006 07:02 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Rozumně sice ne, ale budiž. Zprávičky byly dvě a ta druhá "prošla", i když ji potkal přesně ten osud kvůli kterého jsem vůbec psal tenhle blogpost. Zadána byla už včera, jenže než byla schválena, tak se tam nakupilo tolik zpráviček, že se v podstatě na hlavní stránce jen mihla. Diví se pak někdo nevalné chuti věnovat nějakou energii psaní kloudných zpráviček?

Tím samozřejmě nechci říct že by nově přidané zprávičky byly nutně špatné.
17.8.2006 07:05 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Tím "tenhle blogpost" byl samozřejmě míněn ten minulý.
17.8.2006 07:08 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
A taky opravuji "mihla" na "mihne". Protože zatím tam ještě visí, dokud ji "nevytlačí" nové příspěvky.
17.8.2006 08:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Rozumně sice ne, ale budiž.
OK, přikládám:

"Několik zajímavých tipů pro začátečníky usnadňujících práci na konzoli uvádí na svém webu Aleš Tošovský"

Vzkaz od administratora:

Ahoj,

neber prosím tohle neschválení jako něco osobního.

Důvodem je to, že dokument, na který odkazuješ, byl naposledy aktualizován koncem minulého roku. Nejedná se tedy o nic nového, není důvod o tom informovat zprávičkou.

Díky za pochopení.

Za portal www.abclinuxu.cz vas administrator Robert Krátký
ta druhá "prošla", i když ji potkal přesně ten osud kvůli kterého jsem vůbec psal tenhle blogpost.
Měl jsem pocit, že blogpost byl psán kvůli zprávičkám, které odkazují na "hňupiny"...
Zadána byla už včera, jenže než byla schválena, tak se tam nakupilo tolik zpráviček, že se v podstatě na hlavní stránce jen mihla.
Ano, může se stát, že není zrovna po ruce admin, který by zprávičku schválil. Holt nemáme nikoho, kdo by mohl abclinuxu.cz sledovat neustále - i když mnozí uživatelé mohou potvrdit, že v naprosté většině případů jsou zprávičky schvalovány s minimálním zpožděním (vzkazy správcům jsou v rámci možností také vyřizovány hned).
17.8.2006 10:35 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Taky jsem si nestěžoval ale konstatoval. Chápu že nelze čtyřiadvacet hodin denně kontrolovat přísun zpráviček atp. Jen na vysvětlenou za "hňupiny" nepovažuji stránky alá Tipy - kde je víceméně hutnou formou čtenář seznámen se sadou informací, ale to když nějaký "hňup" líčí své zápolení s nějakou instalací, nebo objevně konstatuje že existuje sed, find, atp. V blogu to je zcela OK, proto taky nepíšu své věci jako články ale blogposty. K některým "fintám" se člověk dostane právě přes nějaké tipy o kterých najde zmínku ve zprávičkách. To je důvod proč třeba já i na zdánlivě fádní zprávičky a tisíckrát omleté diskuze klikám.

Je totiž sakra znát má-li vedle sebe někoho od koho tyhle věci odkouká, nebo ne. Měl jsem možnost to na sobě pozorovat po svém nástupu do současného zaměstnání. Ač jsem v té době s Linuxem laškoval už skoro čtyři roky, tak objem mých poznatků vzrostl díky možnosti konzultace s kolegy tak rychle, že dnes jsem to já za kým chodí pro radu. A kde brát když už od nich nelze? Třebas právě na takové stránce s tipy o které jsem napsal tu zprávičku.

P.S.:Výraz "hňup" byl použit pouze pro přiblížení vztahu autora a obsahu a nebyl nijak konkrétně adresován. A pro rejpálky - nepovažuji se bůhvíjakého guru a s odstupem času tituluji jako "hňupiny" i některé vlastní kecy.
Josef Kufner avatar 16.8.2006 22:47 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ono less toho umí víc... třeba uložit právě zobrazovaný text (klávesa s), dají se v něm rozmisťovat značky jako ve vimu, prohlížet více souborů najednou (resp. přepínat se mezi několika), atd...
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
18.8.2006 16:37 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
:-) a dokonca klavesou v sa prepne do vi :-D
Pavel Dobeš avatar 17.8.2006 13:49 Pavel Dobeš | skóre: 21 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
a co zkusit nejaky jiny priklad, ktery nebude pracovat se soubory? Neco jako $ ls | less? Kazdy to pochopi a ls osobne pouzivam vice, nez cat. Ten jsem byl nucen pouzit snad jen v /proc a to si nejsem jisty, zda to bylo nutne ;-) Jeste jeden postreh:
Kdyz jsem zkousel pouzit less v OpenWrt, tak me to nefungoalo. Konkretne $ nvram show|sort|less. Ze by to byl probelm BusyBoxu? PaD
Windows? A kdo to ještě používá?
17.8.2006 14:14 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Hm. Použít ls mě ve chvíli kdy jsem to psal nenapadlo. Ad zmíněný problém - a podporuje to vůbec ta verze less? Nemá nějaké omezení? Nepřevalí to zobrazování nějaké nastavení terminálu?
18.8.2006 10:57 jesta.net | skóre: 6 | blog: Linux, Open Source a velke firmy... | Plzen
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Nejde o less, ale o ls. Pokud vim, ls (jako ostatne dost podobnejch programku) si kontroluje jestli vystup je terminal (pak zobrazuje barvicky a do vice sloupcu), nebo neni (pak predpoklada ze vystup je roura, a neformatuje, ale naopak kazdej soubor je na jedny radce, takze se da zpracovavat treba pres sort apod).

Zpatky k tvojemu dotazu, t.j. jak zobrazit vystup skriptu - nevim proc pouzivat less (i kdyz nekdy se hodi). Zkus grep:

grep "vyraz_co_hledam" soubor [dalsi soubory] less muzes pridat kdykoli: grep "vyraz" soubor |less

Pripadne, pokud vystup je soubor do kteryho zapisuje jinej skript (a ten soubor stale roste), pouzij tail:

tail -F soubor (pripadne tail --follow=name soubor ).

Moznostem se meze nekladou, vsechno (cat, tail, less, grep apod.) jsou jednoduche nastroje, ale jejich skladanim dosahnes takrka cehokoli...

You have to place another order in GORDON
Josef Kufner avatar 18.8.2006 14:17 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Znáte fintu s less?
Zpatky k tvojemu dotazu, t.j. jak zobrazit vystup skriptu - nevim proc pouzivat less (i kdyz nekdy se hodi).
Záleží na situaci. Někdy se hodí to, nedy ono. Když mám delší výpis a chci něco kolem nějakého výrazu, je lepší less. Když koukám, co se děje s acpi ve výstupu dmesg, tak je lepší grep a když toho vyleze moc, tak se za to připojí i ten less ;-)
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.