Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 20:29
Ale pokud se jede v koloně kde jsou vozidla blízko a jedou velice pomalu tak je rozhodně lepší tu mlhovku vypnout. Totéž platí o výstražných světlech. Při dojíždění kolony zapnout a nechat tak dlouho dokud to bude dost vidět pro přijíždějící auta.Úplný súhlas.
Nezapnutá zadní mlhovka za mlhy ale přestupek je.Na Slovensku to priestupok nie je (8/2009, §32/3): (3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.
§ 32 odst. 4: Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
Ty dvě vločky za minutu jako sněžení jsou brány právě jako onen extrém.Dvě vločky za minutu nejsou sněžení.
Kdy se snižuje ta viditelnost z důvodu třeba toho sněžení, aby bylo nutné zapnout ty mlhovky?Pokud to nepoznáte, nemáte mít řidičák, a nejspíš ani občanku.
Proč třeba v Německu je ten zákon dán jasně a tady to "prostě z nějakého důvodu nejde".V ČR je to dáno jasně a nemůže to být jasnější. Pokud je to v Německu dáno také jasně, mají to tam tedy asi stejně, jako u nás – pak ale nechápu, na co si stěžujete.
Dvě vločky za minutu nejsou sněžení.A od kolika vloček za minutu to je sněžení? Tyhle ty nepřesnosti dávají u soudu za pravdu právě protistraně.
Pokud to nepoznáte, nemáte mít řidičák, a nejspíš ani občanku.Vážně? Takže se nerozlišuje to, kdy mlhovky rozsvítím za účelem snížené viditelnosti a za účelem oslepit řidiče zamnou? Obojí je nebezpečné tak nastejno.
V ČR je to dáno jasně a nemůže to být jasnější. . Pokud je to v Německu dáno také jasně, mají to tam tedy asi stejně..Nemají. A hezky tam jde určit (podle zákona, jestli je nasazený dobře nebo blbě je otázka zcela jiná), kdy se bere mlhovka jako buzerace řidiče za tebou a kdy se bere jako bezpečnostní opatření za snížené viditelnosti. Mě by bylo jedno, jak je zákon napsaný, vadí mi, že nikdo netrestá řidiče, co jezdí s permanentně zapnutýma mlhovkama (on je trestat nikdo nemůže, s takhle napsaným zákonem že). Protože vidím až na horizont a předemnou jede hňup s mlhovkou, a že některé svítí fakt hezky.
A co je viditelnost? Má být vidět cyklista, cyklista s nic moc blikačkou, auto, auto s mlhovkami, světlo semaforu?Spíš než viditelnost bych to asi formuloval jako "dohled". Představ si že hraješ postarší závodní hru, kde se před tebou vykresluje grafika
Jako jo, souhlasím s ostatními, že ani jedna veličina za volantem není ideální.taky nežijeme v ideálním světě ... nicméně tedy já bych se ráčil vrátit k té pointě - je špatně, pokud zákon takovouto věc neupřesňuje, aneb "větší než malé množství" pokud má někdo obavu, že netrefí, jestli je to ještě 50 m nebo 49,9 m, může preventivně rozsvítit už když to koštuje třeba na 70 m, a nejspíše se do tolerance vejde a míň než 50 to nebude špatné ovšem je, když má možnost zcela legálně nerozsvítit, neboť "hustý" déšť v SI definován není, a s příslušníkem se pak může dohadovat "tomuhle vy říkáte hustý déšť? - to já jsem jednou na moři zažil ..." čili jasně, může v zákoně zůstat i "hustý děšť", akorát se musí dát změřit, jestli už je hustý nebo ne ... předposranec může rozsvítit i při těch dvou vločkách, totiž kapkách, ale nikomu to nedává možnost vymlouvat se, že fakt hustej déšť vypadá jinak, když do toho válce o průměru x cm napršelo za y sekund nejméně z mililitrů vody; akorát to je teda trošku nepraktičtější než se proběhnuout s tím pásmem mimochodem, tak trošku mi to připomíná tu argumentaci s celodenním svícením, že přece lidi jsou blbí a nepoznaj, kdy už se večer stmívá, nemůžeme jim to dát nějakým befelem, aby pak policajti běhali s luxmetrem, to je přeci blbost, aby se to měřilo, chudáček řidič to přeci nemůže odhadnout (a třeba bejt trošku na tý sejf sájd a rozsvítit hned jak slunko spadne pod horizont, což by mimochodem poznal i bez měření), tak je radši necháme svítit celej den i když je slunko v nadhlavníku a na nebi ani mráček ...
... i denní světla. Prostě je tam druhá, slabší žárovka a svítí se s tím ve dne.zároveň s hlavními světlomety? btw, jsem si poměrně jistej, že třebas Felicie světla pro denní svícení v mlhovkách nemaj, přesto potkávám dost (i) Felicií, kterejm "něco" v těch mlhovkách svítí i když není mlha (resp. snížená viditelnost)
Má to pokud vím Fabie II typu, Roomster,asi podle výbavy a Oktávie II, myslím že i Superb.eh, sorry, ale z této reakce nechápu, jestli odpověď na moji otázku zní "ano" nebo "ne"
Já teda proti předním mlhovkám nic nemám, nějak nepociťuju oslnění když to potkávám.mno, na mokrý silnici nicmoc ...
Horší jsou ti co naloží auto a nepřečudlujou světla do jiného náklonu.vůbec nejde o náklad, tihle kokoti to maj vytočený nadoraz nahoru furt (stačí, že vedle nich nesedí spolujezdec, a už to svítí vejš než by mělo)
pardon, drobné opomenutí. Ne, nesvítí se tím spolu s hlavníma světlama.z toho mi tedy tak nějak plyne, že potkám-li za normální viditelnosti "managéra v nové oktávce", který svítí hlavními světlomety a zároveň něčím dole, tak a) buď má domrvenou elektroinstalaci a ne tovární default b) nebo je to debil svítící mlhovkama i když nemá jest tak?
Na mokrý silnici se odráží i normální světla, mlhovky možná trochu víc ale vzhledem k tomu že potkávání trvá pár sekund tak bych to neviděl jako kdoví jakou tragédii.takže vlastně na potkávání ani nemusíme zhasínat dálkovky, když těch pár sekund není taková tragédie? u některejch aut se IMHO (!) ty mlhovky odrážej sakra víc
Světla nadoraz nahoru by měla být v základním nastavení což se obvykle dělá a třeba na STK kontroluje při prázdném autě.neznám předpisy pro STK ... ale kontrolovat to při prázdným autě s ovladačem na doraz je podle mýho blbost, neb když sednou dopředu dva tlusťoši, tak jde předek dolů, auto svítí na metr a už to nemáš jak prodloužit, máš-li ovladač na doraz
Čili jestli tam je spolujezdec by nemělo mít vliv.to jakože přední pérování při zátěži neklesne? - ale ale ...
Takže buď to dotyčný má blbě už v základu nebo to má vzadu hodně naložený.tahle teorie se mi nejeví příliš v souladu s realitou: přijde mi, že oslňuje tak každý třetí-čtvrtý auto - žeby tolik lidí mělo blbě seřízený světla z továrny nebo STK, případně že by jich tolik vozilo v kufru deset pytlů cementu?
Ještě je tady možnost že přijel odněkud kde byla mlha a zapomněl to vypnout.ano, typicky v odpoledni jasného letního dne ...
Dálkový světla svítí vodorovně, čili prakticky do nekonečna. Teoreticky můžou oslnit na stovky metrů protože protijedoucí je jaksi přímo v jejich paprsku. Mlhovky svítí pár metrů před auto. Světlo je rozložené do šířky. Dejme tomu že se asfalt dost leskne. Fyzika pro základní školu, úhel dopadu,úhel odrazu, no tak tady máme jakýsi snad možná ne zrovna příjemný světlo na nějakých možná 20 metrů. Proti totálnímu oslnění dálkovkama docela rozdíl.fyzika pro základní školu je jedna věc, anatomie je věc druhá mně se mnohem snadněji uhýbá pohledem relativně soustředěnému paprsku než čemusi rozplizlému všude - světlo neprocházející zorničkou nemá tak silný vliv ale to je jedno, jde převážně o subjektivní dojem jen jsem chtěl upozornit, že způsob argumentace "to skoro nic není, tak to budeme ignorovat" není zrovna dvakrát korektní - právě relativně náhlé oslnění při potkávání je nejhorší; když na mě ty dálkovky šajnujou už zdálky, tak s tím můžu něco dělat, jednak probliknout, aby to zhasnul, na což většina lidí reaguje, na mlhovky ne, a jednak si můžu třeba preventivně zpomalit apod., když čuju problém, zatímco kolik a na jak dlouho mě oslní ostatní osvětlení, to je sázka do loterie - někdy se třeba zadaří i s potkávačkama, auto poskočí na hrbu ... a je tedy poněkud naprd, když svítí i tím, čím by nemusel (neměl) a tu šanci na oslnění mi zvyšuje
ano, světla se kontrolují s ovladačem v základní poloze při nezatíženém autě.ovšem "základní" nemusí se rovnat "na doraz", že?
Přední sedadla jsou víceméně v těžišti takže dva tlusťoši mají minimální vliv na náklon auta.ehm, tuším, že v tomto případě nezáleží ani tak na těžišti jako na středu mezi nápravami, resp. působení nosníků na nápravy - fyzika, základní škola
Možná v nějaké dodávce kde se sedí na přední nápravě ale tam zas je podvozek stavěný na větší zátěž.... ale zase v dodávce můžou sedět tři
A v tom kufru nemusí být deset pytlů cementu. U některých aut stačí nákup. Opět školní fyzika, páka a tak podobně. Třeba v oktávii je kufr hodně za zadní nápravu. Stačí pár balíků limonád, nikdo ty těžký věci nedává dopředu.co takhle troška školní geometrie, co je to hyperbola víme? ... jinak měl jsem zato, že bývá zvykem nakupovat po cestě domů, nikoli jezdit s tím celý den a případně trasy, kde žádný market není
já si tak nějak nedovedu představit proč by někdo rozsvěcel mlhy za letního dne.to je jednoduchý - protože je blbej jak tágo na pingpong jinak nevím, proč to lidi dělaj, ale holt dělaj, tedy aspoň já takových potkávám na silnici docela dost (letní den je extrém, ale i to se stane, jinak normálně za šera či tmy bych řekl, že až třetina)
Ovladač v základní poloze je na doraz nahoru. Aspoň tomu tak bylo u všech aut na která si vzpomínám. Nevybavuju si že by někde byla poloha plusová. Všude to je nula a pak několik poloh, případně plynule dolů. I u Felicie. Konkrétně já to mám v návodu popsané tak: 0-řidič nebo řidič+spolujezdec, 1-plně obsazené, 2-plně obsazené+kufr, 3-řidič+kufr.hm, hledat návod jsem byl línej, nicméně jsem si poměrně jist, že polohu 3 na ovladači nemám
Záleží na těžižti, ne na středu mezi nápravami. Pokud něco zatížím v těžišti tak se těžiště nemění, nikam se to nenahne.asi bych si měl tu fyziku zopakovat, ale tenhle tvůj vývod se mi nezdá těžiště je pomyslný bod; je sice pravdou, že když něco umístíš přesně do něj, tak se nezmění, ale s tím nahýbáním bych byl opatrnější představme si takovou blbou konstrukci, třebas rovnostrannej trojúhelník postavenej na jednu stranu, a v ležících vrcholech nějakou tu zátěž (v obou stejnou) ležící na pružinách; oba vrcholy spojené stranami o nulové hmotnosti přes třetí, opět stejně těžkej, vrchol kde je těžiště, že je "uprostřed" takovýho trojúhelníku, všichni víme a teď do těžiště umístěme nějaký závaží a spojme ho opět pevným spojem o nulové hmotnosti s vrcholem vpravo tím těžiště nezměníme ovšem platí "nikam se to nenahne"? - jsem přesvědčen, že ne, pružina vpravo bude muset nést navíc tíhu onoho závaží ... za předpokladu, že spoje nejsou vzájemně pevné a spoj od závaží k vrcholu působí silově pouze na onen vrchol a nikoliv pákou na spoj mezi vrcholy auto je konstrukce poněkud složitější, nicméně dovolil bych si tedy principiálně trvat na tom, že záleží spíše na konkrétním silovém působení než na pozici vzhledem k těžišti
Tlumiče na to nemají vliv, pera ano.eh, pardon za nepřesnost, bral jsem to jako jeden funčkní celek (ostatně některá autam tuším třeba Citroeny, to tak mají, ne?)
V Tranzitu jsme jezdili tři a neměl jsem pocit že by to svítilo nějak moc dolů.víme, jak to s těmi pocity je, ostatně už jsme si to v tomto vlákně několikrát řekli
Hyperbola? Vím co je hyperbola, jen nějak nevím jak si ji do toho problému zařadit. Světlo se šíří po přímce, teda většinou, pokud za něj netahá gravitace parametrů vpravdě galaktických.tak buď teď budu za vola já, nebo to musím zkusit konkrétněji s odkazem ...
Kdo co, kam, kudy, proč a nač vozí v kufru, to vážně nemůžu a nehodlám řešit.tak se na to pak ale neodkazuj při pokusu vysvětlit nějaký silniční jev ...
Takže buď to dotyčný má blbě už v základu nebo to má vzadu hodně naložený.Nebo má vzadu utahaný péra a tlumiče.
Schválně si zkus někde venku (nejlépe někde, kde to moc neznáš) pohledem odhadnout třeba 50, 100, 200 metrů a pak to porovnej s navigací/mapou.tak naokraj, "kde to moc neznáš" nehraje roli, tedy v rámci republiky - auta i lidi jsou tu všude přibližně stejně velký, nemluvě o rozteči patníků apod.
A kdybys stále nechápal, tak ještě verze pro tupce.
Jede pan Tupec s panem Zákonem v autě. Pan Tupec začne fakt blbě rozeznávat ostatní auťáky, chodce, značky a různý další věci, které souvisejí s provozem na silnici. Pan Tupec řekne: "Ha, snížená viditelnost, co teď udělám?" "Rozsvíť obrysová, potkávací, případně dálková světla", odpoví pan Zákon a poté se pana Tupce ještě zeptá: "Je snížená viditelnost způsobena mlhou, sněžením nebo hustým deštěm?" Pan Tupec odpoví:
a) "Ano, co teď?" A pan Zákon odvětí: "Rozsviť ještě zadní mlhovku."
b) "Ne, nastal jenom soumrak, musím ještě něco udělat?" A pan Zákon odvětí: "To bude do svítání stačit, pač už vidíš a jsi viděn dostatečně pane Tupče."
Je teda fakt že u bráchovýho Citroenu to takhle funguje, ale to je jiný příběh.Heh, co to tam soudruzi vymysleli? Jsem měl za to, že buď auto světla pro denní svícení nemá a tudíž se svítí normálníma světlama (kterýma už se pak nijak nekvedlá při snížené viditelnosti) anebo světla pro denní svícení má (AFAIK zadní světla nesvítí a ty přední na menší výkon, případně nějaká LED světla apod.) a pak teda na normální svícení se ty normální světla musí i zapnout :)
Tohle už je od tebe demagogie, pač v tvém případě máš potkávací světla zapnuta jako náhradu za světla pro denní svícení...Ovšem tak hovoří zákon, který absenci světel pro denní svícení na vozidlu bere v potaz.
Rozsvíť obrysová, potkávací, případně dálková světlaZrovna auta musí mít rozsvíceno alespoň něco pořád.
pointa o občance mi uniklaExistoval spor o tom, jestli když jdeš po ulici, musíš u sebe mít občanku. Doteď nevím, jak to teda je, ale nosím ji pořád, jednak protože jsem skoro furt i řidič (kola) a druhak pro urychlení v případě, že by si chtěl nějaký policajt povídat :).
jel-li viditelnost menší než xx metrůJá třeba nedokážu snadno měřit viditelnost, ještě k tomu s takovouhle přesností.
Rychlosti sto a více při viditelnosti 20-30m a 10cm čerstvého sněhu, to je něco.Jo, člověk může mít dost rozumu a jet za takových podmínek rozumně, ale pak se mu podobný pitomec podívá do kufru...
Hustší jsem zažil jednou, ještě v autoškole. To bylo opravdu bez přehánění vidět jak v tom přední kapota Pragy V3S dělá brázdu. Z kabiny bylo sotva vidět na zem, daly se rozeznat tak dva dílky přerušované čáry.Známý tomu říká "mlha, že i ptáci chodí pěšky". Blízko jejich chaty je několik rybníků, takže když je okolo normální mlha, u nich je tuplovaná. Jedno dokonce nebyl vidět ani pravý okraj silnice (což je na silnici bez krajinic a bez středové čáry docela problém), takže mu manželka šla před autem, ukazovala klackem kde je krajnice a on za ní jel krokem.
Ale snad ještě horší je mlha pruhovaná. nedávno jsme ji tady měli, byly to takové ostře ohraničené šmouhy, skoro to dělalo stroboskopické jevy.Na stroboskopické jevy stačí i měsíc okolo úplňku a jízda lesem. Nejen že neustálé projíždění ovětlených a neosvětlených úseků působí dost rušivě samo o sobě, ale člověk má navíc pocit, že proti němu pořád někdo jede a svítí na něj dalkovými.
To už máte bílo? U nás na severu ještě sníh není, ani takovou námrazu jsem neviděl.
V sobotu byla mlha trošku ale v neděli to bylo celej den úplný mlíko. Jak jsme jeli po dálnici do Brna přes Olomouc, tak před Olomoucí se mlha ztratila, viditelnost vynikající. Pak jak jsme dorazili k Brnu, tak začala zase mlha.
Co vy a počasí a mlhovky?jeste jezdim na letnich gumach (v praze moc nesnezi) a favorit mlhovky nema ... takze tak :)
A viděl jsem i ty co když jim odejde taková žárovka tak ji nahradí tím co je po ruce. Pak vidíš jedno světlo modré a druhé bílé.No, někdy holt nebývá na výběr - a pořád lepší alespoň nějaké světlo, než žádné... na druhou stranu, pokud se bavíme o normálních halogenkách, které mají to sklo lehce přibarvené - teda ne nic ala tunningový buzerant, tak ten barevný rozdíl v tom světle je skoro nepatrný.
kompletně nesvítil levý světlomet (tj. ani málá "parkovací" žárovka)no to je problém ... že ta malá žárovka nesvítí člověk většinou zjistí, až když mu chcípne hlavní a vidí, že tam nesvítí nic ještě horší je to typicky u zadních světel, že odešla jedna žárovka u Feldy prostě nepoznám, až když odejdou obě a světlo nesvítí vůbec, tak pak měním obě najednou, čímž se jaksi efektivně anuluje to, že jedna má zálohovat druhou pravidelně třeba jednou týdně tahat blok se žárovkama ze světel ven, abych viděl, která je v jakém stavu, tak to by mě mohlo ... nemluvě o tom, že k tomu je potřeba pomocník, co šlápne na brzdu (zvláštní, jak blbě ten pedál jde - zkoušel jsem to několikrát s cihlou apod., a vždycky to skončilo, že jsem si někoho zavolal)
všimnout si ve dne, že mi něco nesvítíSkoro vždy to bylo brzo ráno někdy tak kolem 05:30
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.