Portál AbcLinuxu, 15. května 2025 19:50
Cupiditate sit voluptatibus architecto minus voluptatem quia et in. Facere repellendus natus ullam sunt eius non. Tempore inventore et nihil alias. Possimus sequi voluptates repellat odio quia suscipit dolores. Et nihil nihil dolore nemo harum qui quidem excepturi. Sit ut ipsa eum.
Tiskni
Sdílej:
A ted jeste otazka, potrebuje obycejny clovek, ktery pouziva obycejne programy, takovy vykon?Otázka je, kdo říká, že takový výkon potřebuješ? Nutí tě někdo kupovat drahou grafickou kartu, aby sis musel zapnout Compiz? A na druhou stranu, proč do počítače o něco silnější grafiku nedat, i kdyby se měla starat jenom o posouvání oken na obrazovce, furt to bude krok, který procesoru zase ušetří nějakou práci a ten se tak bude moci věnovat důležitějším věcem...
proč do počítače o něco silnější grafiku nedatja mam ve vsech pocitacich jedny z nejmizernejsich grafickych karet schvalne... protoze obvykle jenom ty maji pasivni chladic... coz je pro me 100x dulezitejsi nez nejaky vykon, pri pousouvani okynek...
protoze obvykle jenom ty maji pasivni chladic...Moc obvykle ne, pokud člověk nechce opravdu hi-end... mám nVidii 7600GT a chladič pasivní.
Jak by tohle kdokoliv chtěl bez proprietárního software.
Tak, ze se prejde na open source jako na globalni ekonomicky model a tam budou platit jina pravidla a takoveto prkotiny a cenova kolecka nebudeme resit. Konkurence pak nebude nutit lidi jit s cenou dolu ale s pridanou hodnotou nahoru.
A jestli si myslite ze prechod na jiny ekonomicky model neni mozny tak si vemte jiz probehle prechody feudalismus -> kapitalizmus, nebo jinde feudalismus -> socialismus -> kapitalismus.
To jestli se tak stane neni jiste, ale dosavadni vyvoj tomu nasvedcuje.
Tak, ze se prejde na open source jako na globalni ekonomicky model a tam budou platit jina pravidla a takoveto prkotiny a cenova kolecka nebudeme resit.Pokud tim myslis, ze vse bude open source, tak jak si pak predstavujes zaplaceni tvurcu te hry? (ze budou makat zadarmo, to vynechme -- drtiva cast nebude)
Zdrojak dostane jen ten, komu je SW distribuovan (tzn. ten kdo zaplati).Ovšem hned první uživatel ho může šířit do světa dle libosti.
Proč by někdo začínal nový projekt. Jednoduše jej někdo (stačí jeden člověk) zkompiluje a binárky bude vesele pouštět do světa. A to s každou novou verzí. Producent se brzo dostane do úzkých.A proc by to nekdo delal? Z nudy? Z pomsty? Kdyby dosahl toho, ze by se producent dostal do uzkych, nemel by dotycny zadnou kazdou novou verzi, kterou by mohl kompilovat a vypoustet do sveta...
Příklad - osoba 1 si koupí hru, nahraje jí osobě 2, protože je to legální.
To se tak deje i ted, i kdyz to legalni neni.
A prosím, odpusťte si, že open source a GPL neznamená zadarmo.
Opravdu neznamena. Na open source se da vydelavat a spousta firem na tom vydelava. To, ze ste si vcera stahnul nejnovejsi kubuntu za nedal ste za to ani korunu neznamena ze ty lidi to naprogramovali zadarmo z lasky k vam.
A to se jeste stale pohybujeme ve vetsinovem kapitalismu. Ja jsem mluvil o necem jinem, a to o jinem ekonomickem modelu, ktery vychazi z f/oss. Uz jen slovo ekonomicky podnecuje ze tam nejake penize budou. Zrejme tuto myslenku ale mnoho lidi neni schopno pojmout, protoze odpovedi jsou veskrze o tom jestli neco bude zadarmo.
Na open source se da vydelavat a spousta firem na tom vydelava.Ale ne na prodeji zdrojových kódu, respektive softwaru jako takového.
Ale na druhou stranu: 1. Existuje nekolik velmi kvalitnich hernich enginu... 2. Vetsina bleeding edge triku ktere se pouzivaji v modernich hrach...Nezajímají mě enginy, co existují, ani bleeding edge triky, které jsou k dispozici. Zajímají mě hotové produkty. Pro účely této diskuze předpokládejme, že jsem člověk, který nerozumí střevům té hry a hodnotí výhradně vzhled a hratelnost.
Plus jsou pak dalsi ktere jsem nehral, treba freeciv, freeorion, ufo:ai. Pokud se podivate na diskusni fora techto her, zjistite, ze se to tam jen hemzi namitky, napady, patchi a rozsirenimi, coz je presne ten spravny styl open source vyvoje.A žádná z těcho her nedosahuje kvalit těch, které jsme zmínil. FreeCiv se na DualCore procesoru vleče víc, než Civilizace, která se nechala provozovat na 386. UFO:AI je za chvíli pěkná nuda - stále ty samé opakující se mise a z nějakého důvodu nemůžu zkoumat spoustu věcí; to ani nemluvím o chybách, které přetrvávají přes několik verzí, jako třeba, že nejde skrolovat v seznamu položek ve skladu (což mi na verzi 2 něco přijde docela divné)
Pokud vam jde jen o dukaz, ze existujou producenti kvalitniho f/oss tak se podivejte treba na kvalitu window managera kde, a srovnejte to s kvalitami uzavrenych konkurencnich produktu.S KDE si můžeš vyhrát, ale není to hra. Já jsem se ptal na f/oss hru, která viz výše. A nedočkal jsem se, což zjevně o něčem vypovídá.
A žádná z těcho her nedosahuje kvalit těch, které jsme zmínil.
Ty kvality jsou totiz hodne subjektivni vjem. Treba pro mne je openttd hodne podarena a hodne zabavna hra. Pro mne je to, jak jste rikal, presne ta jedna, kvuli ktere verim, ze jich jednou bude vic. A to zcasti i pro to, ze sleduji vyvoj pod poklickou, a libi se mi co delaji.
A nedočkal jsem se, což zjevně o něčem vypovídá.
Takto jsem slysel argumentovat mnoho lidi i v jinych oblastech - napriklad ukaz mi jeden software pro linux ktery umi to co photoshop. V zasade pokud pak tomu cloveku nedate presne photoshop tak bude porad remcat. Na druhou stranu proc chcete neco jineho kdyz jste spokojen s hrami ktere jste vyjmenoval?
Treba pro mne je openttd hodne podarena a hodne zabavna hra.Taky jsem nad tím strávil docela dost času. Nicméně všimněme si toho, že OpenTTD vychází z TTDL, což byla také hra za peníze, a že AFAIK dokonce potřebuje (zatím) soubory z této staré hry, aby běžel.
Pro mne je to, jak jste rikal, presne ta jedna, kvuli ktere verim, ze jich jednou bude vic.Já si tím nejsem tak úplně jistý. Přece jenom za stejnou dobu, za kterou se dělal např. Vegastrike nebo tebou zmíněné UFO:AI, napsali ve Valve několik epizod HL2.
Takto jsem slysel argumentovat mnoho lidi i v jinych oblastech - napriklad ukaz mi jeden software pro linux ktery umi to co photoshop.To je trochu něco jiného, protože takový software je, ale jenom nevypadá stejně. (Gimp umí to, co umí Photoshop, jenom se musí kliknout jinam). Souhlasím s tím, že stavěcí typy si v oblasti f/oss her něco najdou (OpenTTD), ale pak jsou tu třeba FPS nebo RT strategie a ty žádnou vážnou "konkurenci" v open oblasti nemají. A já si myslím, že ani jen tak nebudou, protože jejich vývoj je velmi náročný. Když si třeba vezmu FreeCiv, tak ta je dneska pomalá i na dvoujádru - prostě při počítání tahu se téměř nebo úplně sekne. Tam si to můžou dovolit nějakou dobu nechat a věnovat se jiným, v té chvíli důelžitějším záležitostem, kvůli kterým by se ta hra nedala ani hrát. V mnou zmíněných žánrech tohle nemůžeš udělat, takže kromě všeho ostatního ještě musíš řešit výkon a skončíš s tím, že vývoj celé hry se povleče.
Na druhou stranu proc chcete neco jineho kdyz jste spokojen s hrami ktere jste vyjmenoval?Já jsem ochoten spokojit se s čímkoliv dalším
OpenTTD vychází z TTDL, což byla také hra za peníze, a že AFAIK dokonce potřebuje (zatím) soubory z této staré hry, aby běžel
Zase se tu mota free as in beer a free jako svoboda. Ale verim ze jste to "myslel dobre". Nicmene tak nebo tak to je irelevantni z hlediska openttd. Co se tyce potrebnych souboru, ty jsou pod abandonware, coz neni restriktivni licence, takze se zde vyuziva princip znovunevynalezani kola.
Pomalost freeciv nemohu komentovat, ale pokud srovnam openttd a ttdx, tak puvodni hru slo taky pustit na leccem co by dnesni verzi nestacilo. Nevidim v tom zadny zlo, proste openttd pouziva spoustu narocnych algoritmu, dovoluje hrat na brutalne vetsich mapach, atd atd, coz samozrejme sezere vykon. Nevim pri cem konkretnim se freeciv seka, ale neni to treba tim, ze obsahuje mnohem lepsi ai? Nebo mnohem komplikovanejsi herni system? Civilizace 4 taky potrebuje lepsi stroj nez puvodni civ.
Přece jenom za stejnou dobu, za kterou se dělal např. Vegastrike nebo tebou zmíněné UFO:AI, napsali ve Valve několik epizod HL2.
Je to tak a ma to sve duvody. Kdyz se podivate do minulosti, cca 1999 a drive, tak situace na poli desktopoveho SW nebyla jina. Velci hraci hazeli jeden super program za druhym, a free alternativy se nesmele vlekly za nimi. Dnes je to prinejmensim srovnane a na mnoha mistech i naopak. To znamena, ze f/oss je skutecna vec, ktera funguje a ne jen vystrelek nejakych blaznu ktery nemaj v garazi jak travit odpoledne. Je jen otazka casu, az to pronikne i do herniho prumyslu a kdovi kam jeste.
Zase se tu mota free as in beer a free jako svoboda.Ono většinou to jde ruku v ruce - z té strany nesvobodné a za peníze častěji. Ty soubory jsou možná abandonware, ale mám ten dojem, že dokud výrobce explicitně neřekne, že je mu jedno, co s tím lidi dělají, tak není legální je používat, pokud nejsi majitelem původní hry. (Samozřejmě kde není žalobce, není ani soudce.) Nicméně je to ukázka, že ani OpenTTD se nevyvinulo jako úplně f/oss hra a že bez těch souborů (tj. kdyby si vývojáři všechno museli namalovat sami) by se možná ani nerozšířilo (kolik lidí by to chytlo se špatnou grafikou?)
To znamena, ze f/oss je skutecna vec, ktera funguje a ne jen vystrelek nejakych blaznu ktery nemaj v garazi jak travit odpoledne. Je jen otazka casu, az to pronikne i do herniho prumyslu a kdovi kam jeste.A nebo se někde zastaví a na pronikání dál už nebudou síly. Obě možnosti připadají v úvahu.
Počet uživatelů se bude rychle zvětšovat, ale málokdo dá autorské firmě nějaké peníze, takže se vývoj nezaplatí....a priste uz zadna hra nebude. Ono kdyby se to takhle svezlo s par firmami, lidem by to zacinalo dochazet. Zjistili by, ze kdyz chteji mit stabilni prisun kvalitnich her, tak proste neco musi zaplatit i kdyz zdrojaky maji na dosah ruky.
No zapomnel jsem na princip GPL... Zdrojak dostane jen ten, komu je SW distribuovan (tzn. ten kdo zaplati).
To neni vec GPL, ale svobodneho trhu, ktery nastesti uz nejaky patek funguje. Tj., nikdo vas nemuze donutit nekomu neco prodat, pokud to nechcete.
Kazdopadne ale urcita mira drzeni know how pod poklickou je pro konkurencni prostredi zdrava.
To ano, pokud je nekdo chytry a vi jak na to, tak svoje know how zuroci tim ze za svou praci dostane vice penez. Neco jineho ale je, kdyz k tomu chytremu prijde investor, ktery do toho nevlozi zadne know-how, pouze ma hodne penez. A pak schrabne to, co si ten clovek svou praci vydela. A aby to stacilo pro oba, musi se to patentovat, nebo nejak jinak uzavrit, a prodavat za 10x vice nez by to melo stat.
A aby to stacilo pro oba, musi se to patentovat, nebo nejak jinak uzavrit, a prodavat za 10x vice nez by to melo stat.A podle čeho určuješ kolik by to mělo stát? Kdyby to mělo stát jen desetinu ceny, tak by si to nikdo (kromě státních institucí (z cizího krev neteče)) nekoupil, protože by byl na trhu produkt, který by nabízel totéž za nižší cenu.
Achjo. Vzdyt rikam:
A aby to stacilo pro oba, musi se to patentovat, nebo nejak jinak uzavrit
Jak si to pak muze koupit od jinyho?
Kdyby to mělo stát jen desetinu ceny, tak by si to nikdo (kromě státních institucí (z cizího krev neteče)) nekoupil, protože by byl na trhu produkt, který by nabízel totéž za nižší cenu.
Proč si pak někdo kupuje produkty Apple? Audi? A tak dále... Je tu položka stylu/snobství.
Řídil jsem Superb i A6 a kdybych si kupoval auto, vzal bych si raději tu A6ku. :-pViděls přes volant vůbec něco?
A ta pak obvykle jde rovnou do kapsy, nejlepe nekomu kdo s vymyslenim vyrobku ani s vyrobou u stroju nema nic spolecneho, ale kdo pouze na zacatku poskytl peňauze.Tohle je typická levicová rétorika. Peníze jdou "do kapsy zlému kapitalistovi", který je upře chudáku dělníkovi (tedy zde vývojáři), vykořisťuje ho. Až na to, že ten "zlý kapitalista" na sebe bere riziko ztráty, kdežto "chudáku dělníkovi/vývojáři" zajišťuje pravidelný a celkem pohodlný příjem.
TO je jeden z principu kapitalismu a o TOM jsem se puvodne bavil.No vždyť ano. Řešilo se to tu už nejmíň stokrát - někdo by chtěl znovu znárodňovat, zakazovat půjčování na úrok a tak podobně. Ode mě nic takového čekat nelze - jsem pro svobodný trh, v rámci kterého mohou koexistovat různé ekonomické modely (tedy například proprietární a svobodný software nebo i hardware), aniž by se něco direktivně nařizovalo nebo zakazovalo.
Open source neznamena zadarmo, ale svobodny pristup. Nikdo nemusi delat nic zadarmo a kolobeh penez zustane zachovan. Jen se meni jejich ucel. Open source z ekonomickeho hlediska pouze odstranuje kapitalovou hodnotu penez (investuji penize, ty se mi samy mnozi, atd) a vice reflektuje pridanou hodnotu.Jenže rozdíl je v tom, že u proprietárního SW si lze poměrně dobře předem spočítat návratnost (podle ceny a odhadu počtu prodaných licencí), u svobodného softwaru je návratnost hádáním z křišťálové koule, což znamená jít do mnohem většího rizika.
Napriklad recept na rohliky kazdej zna, ale stejne si je pujdete koupit do kramu, a zaplatite presne jen za material + pridanou hodnotu, tj. upeceni.To je ovšem srovnávání nesrovnatelného. Když už, tak by mělo smysl srovnávat se softwarem, dejme tomu, vůz Bugatti Veyron. Z ceny cca 35 milionů jsou nejvýše desetina výrobní náklady, zbytek je vývoj (který se u tohoto vozu ani nezaplatí, reálná cena by byla ještě podstatně výše). Podle stejné logiky by to auto mělo stát 3,5 milionu. Pustil by se někdo do vývoje takového vozu, pokud by se náklady na vývoj nevrátily? Pravděpodobně ne. A u softwaru je to podobné. Reprodukční náklady (tedy to, co odpovídá výrobní ceně auta) se blíží nule, kdežto náklady na vývoj jsou vysoké. Málokdo by investoval do vývoje něčeho, kde by nebyla pravděpodobná návratnost investice. Tohle je například důvod, proč neexistuje plnohodnotné svobodné účetnictví. Musí totiž držet krok se změnami zákonů, což zásadním způsobem prodražuje vývoj. Proč by někdo vyvíjel, a hlavně udržoval účetní software, když by se ty náklady nevracely?
Predne by se muselo definovat, co je _plnohodnotne_.Plnohodnotné je takové, které odpovídá podmínkám zákonů (o účetnictví, o dani z příjmů, o DPH...) a umožňuje bezproblémovou práci (bez nějakých improvizací, hacků atd.).
Existuje spousta windows-ucetnictvi, ktere jsou te same kvality, jako tech nekolik svobodnych.To ano, šmejdy existují i mezi proprietárním softwarem.
V Nemecku existuje to lx_office, ktere je svobodne a ma podporu.Neznám, ale věřím tomu, že může existovat firma, která vývoj svobodného účetnictví utáhne z jiných zdrojů. Zvlášť v Německu, kde se zákony nemění zdaleka tak často jako u nás.
V compiere je take ucetnictvi, ktere je urcite srovnatelne s radou proprieternich a ma take podporu.Pokud vím, tak v Compiere je jen obecné účetnictví, které neobsahuje ty všelijaké špeky, které jsou v našich zákonech. Proto ho lze používat jen za podmínky, že to někdo pravidelně přiohýbá, za což je mu potřeba zaplatit.
Plnohodnotné je takové, které odpovídá podmínkám zákonů (o účetnictví, o dani z příjmů, o DPH...) a umožňuje bezproblémovou práciCo jsem videl danoveho poradce pri praci s ucetnim programem, tak mi neprislo, ze by dany ucetni program byl nejak zavisly na soucasne legislative. Legislativne specificke veci (napriklad struktura rozvahy a vysledovky dana prislusnou vyhlaskou, ci tiskove sestavy dokladane k danovym priznanim pravnickych osob) byly na programu nezavisle a plne konfigurovatelne. Ani bych se nedivil, kdyby slo vzit nejaky genericky program na podvojne ucetnicvti a po doplneni nejakych sablon by se dal bez problemu pouzivat v ceskych pomerech.
tak mi neprislo, ze by dany ucetni program byl nejak zavisly na soucasne legislativeNějakou dobu jsem staral o pár účetních systémů (tehdy ještě pod DOSem) a dělaly se legislativní aktualizace každou chvíli (i když častěji ve mzdách než v samotném účetnictví). Něco z toho šlo určitě změnit ručně (číselné hodnoty apod.), ale bylo mnohem rychlejší, pohodlnější a spolehlivější aplikovat patch než to tam nějak nastavovat.
byly na programu nezavisle a plne konfigurovatelneJednak úplně všechno nakonfigurovat nejde, ale to není až tak důležité. Jde o něco jiného - tu konfiguraci musí také někdo udělat. Ten někdo může být přímo daňový poradce (který si musí nastudovat, co přesně jak změnit, aby to bylo správně), který za to zaplatí svým časem. Nebo to může udělat někdo jiný (třeba i autor programu), kdo si za to pravděpodobně nechá zaplatit.
Ani bych se nedivil, kdyby slo vzit nejaky genericky program na podvojne ucetnicvti a po doplneni nejakych sablon by se dal bez problemu pouzivat v ceskych pomerech.Ono v zásadě není podstatné, jestli jsou ty odlišnosti přímo v kódu programu, v nějakém modulu nebo v adaptačních datech (v šabloně nebo jak to jinak říct). Je to pořád tentýž problém - tu specifickou část musí někdo promptně aktualizovat, což obvykle nebude dělat tak, že to bude veřejně k dispozici (protože jde o poměrně náročnou činnost).
u svobodného softwaru je návratnost hádáním z křišťálové koule, což znamená jít do mnohem většího rizika
To si nemyslim. Maximalne je mozne tvrdit ze ta navratnost se pocita na zaklade jinych veci nez prodanych licenci a vyzaduje ekonoma ktery je dostatecne erudovany timto smerem. Jak jsem se vyjadril v jinem pripsevku, jiz dnes se da na f/oss celkem dobre vydelavat, a to je teprv zacatek, bo vetsinou se jedna o vice mene soliterni odbocky ze vsudypritomneho kapitalismu.
To je ovšem srovnávání nesrovnatelného.
Ja jsem nic nesrovnaval - maximalne ruzne ekonomicke modely z pohledu prodeje rohliku. A to proto, aby bylo videt ze u rohliku dnes nikdo neplati naklady ktere netvori pridanou hodnotu.
Pustil by se někdo do vývoje takového vozu, pokud by se náklady na vývoj nevrátily?
Zde vam unika, ze v f/oss ekonomickem modelu takove naklady mit nebudete. Napriklad kdyz dnes chcete postavit aplikaci X ktera je postavena na technologiich A a B, tak vemete jiz existujici libA, libB, treba to trochu otunite, a nad to si teprv postavite svoje male X. Rozhodne ale nedelate libA ani libB od piky a neplatite za vyvoj techto technologii.
Bohuzel u pocitacovych her (o cemz je clanek) tohle plati jen z casti. Napriklad audio systemy uz jsou celkem vyreseny a naklady na jejich licencovani se ve vysledne cene uz nijak neprojevi. Graficke enginy se ale furt meni a v podstate kazda nova generace her vymysli svuj engine. To ty naklady vystreluje do astronomickych vysin. Zakaznik pak nekupuje jen hru ale i engine, ale z toho nic moc nema.
Navic kdyz pak prijdete jako dalsi vyrobce a chcete postavit svou hru na jiz existujicim enginu X, tak za licenci engine X zaplatite nekrestanskou castku a treba ani nemate moznost se v tom moc stourat a neco tunit. Zakaznik tak zaplati naklady na vyvoj X jednak pres puvodni hru X a jednak pres vasi odvozenou hru. U f/oss modelu by to bylo jinak.
Maximalne je mozne tvrdit ze ta navratnost se pocita na zaklade jinych veci nez prodanych licenci a vyzaduje ekonoma ktery je dostatecne erudovany timto smerem.Takových ekonomů je jako šafránu, jejich práce je drahá a výsledky nepříliš dobré. Většina skutečně výnosných projektů se svobodným SW je postavena na duálním licencování - tvůrce získá širokou testovací základnu (čímž dost ušetří na testování) a vydělává na prodeji proprietárních licencí. Viz např. Qt nebo MySQL.
Napriklad kdyz dnes chcete postavit aplikaci X ktera je postavena na technologiich A a B, tak vemete jiz existujici libA, libB, treba to trochu otunite, a nad to si teprv postavite svoje male X. Rozhodne ale nedelate libA ani libB od piky a neplatite za vyvoj techto technologii.Ztučnil jsem to důležité. To jsou totiž ty vývojové náklady. Velmi podobné by to bylo, když si někdo koupí licence na libA a libB, a na tom postaví své malé X. Cena těchto licencí může být (a v praxi většinou je) relativně malá oproti ceně práce na vývoji X.
Většina skutečně výnosných projektů se svobodným SW je postavena na duálním licencování
Dualni licencovani je jen jedna z moznosti a navic ji povazuji za prechodny mustek mezi ekonomickym modelem kapitalismu a f/oss. V zasade je to prodavani nesvobodneho sw a svobodny sw je jen podpurna cinnost. Ale jak rikam, je to jen jedna z nekolika moznosti jak vydelat. Nejsem si jisty, jestli ji pouziva vetsina projektu. Rekl bych, ze ostatni moznosti jsou zastoupeny stejne.
Velmi podobné by to bylo, když si někdo koupí licence na libA a libB, a na tom postaví své malé X.
Jsou tam odlisnosti, viz priklad s hernim enginem. Jednak ta cena nemusi byt relativne mala ale muze tvorit podstatnou cast. A jednak ta licence obvykle nedovoluje libA a libB dle libosti upravovat.
Jednak ta cena nemusi byt relativne mala ale muze tvorit podstatnou cast.Obvykle je malá. Pokud například royalty-free licence stojí 100 tisíc, tak je to relativně nepodstatná položka, protože to odpovídá nákladům na pár dnů práce vývojáře.
A jednak ta licence obvykle nedovoluje libA a libB dle libosti upravovat.Většinou to není potřeba. Navíc ty úpravy bývají dost drahé, protože znamenají porozumět těm střevům, což také stojí nějaký čas (=peníze).
Navíc ty úpravy bývají dost drahé, protože znamenají porozumět těm střevům, což také stojí nějaký čas (=peníze).
Ja mam za to, ze jedna z veci kterou puvodne Stallman kritizoval bylo to, ze lide si chteli udelat drobne zmeny nebo opravy chyb a nemohli. A vyrobci na to "nemeli cas" atd.
Pokud se podivate na to jak se i dnes tyto veci resi, tak si myslim, ze se to vubec nezmenilo. Mozna to par firem uz pochopilo, ale obecne je stejne na hlaseni chyby prvni reakce vlezte mi na zada a na zverejneni budeme vas zalovat.
Plus ten princip drobnych zmen. Vemte si ted tu aferu kolem zvetsovaciho okynka v pidginu. Kdyby vas stvalo, ze se nejake okynko zvetsuje v oracle, tak ste namydleni, at uz mate licenci nebo ne.
A posledni vec je ten kumulativni princip - release early, release often. Ja jako opensource vyvojar vubec nemusim (narozdil od uzavrenych katedralniku) vynakladat obrovske sumy penez na to abych za rok vypustil beta verzi brutalne naslapane hry nebo aplikace, a pak se modlit, jestli review dopadne dobre nebo ne. Muzu neco spichnout za mesic, vydat to hned, nekdo se toho chyti, udela si tam svoje zmeny, pripadne dostanu feedback, a jede se dal. Ze zacatku se muze zdat, ze o neco spichnuteho za mesic nema nikdo zajem, ale vemte si ze takto vznikla hromada hodne kvalitniho software. A rekl bych ze za ten rok byla dal, nez kdyz se to rok dela in-house.
Máme té či oné skupině upírat právo nakládat se svým dílem podle svého uvážení? Ne, byla by to chyba.
Hlavne by to bylo upirani osobnich svobod, ktere f/oss uznava. Samozrejme konecny vyber je na prirode/neviditelne ruce trhu/... ale v posledni dobe podil f/oss roste. Uvidime, kde se to zastavi, nebo jestli vubec. Ja jsem v puvodnim praprispevku naznacil ze je mozne, ze se jednou tato ideologie pretransformuje na globalni ekonomiku sveta. (Stejne tak je mozne, ze se stane neco jineho.)
Aby se vývoj zaplatil, musí si ji někdo koupit. Toho nelze docílit jinak než restriktivní licencí, jinak by si ji fakt nekoupil skoro nikdo.Jo a proto ma firma Stardock nejprodavanejsi hry v kategorii i kdyz nemaji zadnou ochranu proti kopirovani :) Tyhle zvasty jsou proste blbost. Proc vydelavaji treba vystavy s dobrovolnym vstupnym (podotykam ze casto vydelavaji vic nez ty s povinnym)? Btw. aby bylo jasno, ja nechci levny nabuseny HW, takovy HW totiz neni nabuseny. Ja kupuji zasadne drahy nabuseny HW.
Jo a proto ma firma Stardock nejprodavanejsi hry v kategorii i kdyz nemaji zadnou ochranu proti kopirovani :) Tyhle zvasty jsou proste blbost. Proc vydelavaji treba vystavy s dobrovolnym vstupnym (podotykam ze casto vydelavaji vic nez ty s povinnym)?Ano, někdy to jde. Někdy se nechráněný software prodává lépe než chráněný, někdy vydělá výstava s dobrovolným vstupným víc než ta s povinným. Ale není to zdaleka pravidlem. Ale hlavně jde o předvídatelnost - při investici nelze spoléhat na to, že to třeba vyjde. Musí se pracovat s konkrétními čísly, která nesmí stát úplně na vodě.
Chcete levný nabušený hardware? Jste proti existenci proprietárního software? Jde to proti sobě.Jistě, Chuck Moore (který svoje poslední vývojové nástroje uvolnil jako Public Domain) je pověra a jeho 60000MIPSové jádro za pár babek nikdy neexistovalo a ani se nevyrábí.
Co "nutí" výrobce hardware k výrobě výkonnějšího hardware? Výrobci "krásných" her.Jasně, a černé díry, jaderné bomby a dráhy vesmírných sond se dají počítat na kalkulačkách. Vývoj hardwaru opravdu nic jiného než hry nežene. I to rozpoznávání řeči a alignment genových sekvencí už máme roky vyřešené...
Vedlejším produktem zvyšování výkonu je udržování spotřeby a topení na únosné hodnotě. Díky pokrokům v náročnosti her jsou vydávány stále lepší grafické karty, procesory atd. Lidé si je kupují, výrobci mezi sebou bojují a ceny jdou dolů. Jak by tohle kdokoliv chtěl bez proprietárního software.No já bych to shrnul takhle: Jestli si myslíš, tak máš nesmírně omezený pohled na svět. Vývoj mikroelektroniky žene kupředu spousta věcí. Troufnu si tvrdit, že kdyby tu nebyly hry, vývoj "osobních počítátek" by zaostával tak možná o konstantu, ale Moorův zákon je, řekl bych, o něco starší než Counter Strike.
I to rozpoznávání řeči a alignment genových sekvencí už máme roky vyřešené...Srovnej, kolik zisku vygenerují firmy vyrábějící HW na prodeji komponent do PC a kolik výrobou superpočítačů, které počítají černé díry a rozpoznávají řeč. Mám ten pocit, že ty druhé zase tak významné nebudou. Nicméně souhlasím s tím, že hry nejsou jediný tahák vývoje HW. Dokonce bych si tipl, že největším tahákem vývoje HW je sám vývoj HW - konkurence mezi firmami, které se snaží, aby je ta druhá v něčem náhodou nepředběhla.
Ale hry na PC se pořád prodávají a s nimi se prodává a vyvíjí i všechen ten hardware, který jinde než ve hrách zůstává téměř nevyužitý.Já třeba radši hry na PC, protože na tom PC se dá dělat i něco jiného, než hrát. Na konzoli moc nejde.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.