Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 22:35
A rozflákal se, přinejhorším vzal ještě někoho ssebou. ... Tyhle zákony tedy nejsou pro mě. Mě nechrání, mě omezují. Co s tím nadělám? Nic, jsem v menšině. Mám smůlu.Zkus se zamyslet nad logikou svych vyvodu. Ze te nejaky "debilek" neveme s sebou, to te nechrani, ale omezuje?
Hmm, demokracie - omezování menšiny. Ale říká se, že je to asi nejlepší systém vlády, který lidstvo zatím má.
Článek se mi líbí a plně se ztotožňuji.
Nejsi z tý Prahy? (; Né každý jezdí, třeba každý den, po křižovatkách s řízeným provozem a přes koleje.Jiste ze ne, to pak zase jezdi za traktorem. Takže vesnice, která původně měla třeba 600 m, naroste v jednom až dvou krocích na necelý kilometr. coz dela pri rychlosti 50 km/h udesnou "ztratu" 30 sekund. Clovek projede 20 vesnic... a OMG, uz celych 10 minut!!! Co reklamy moh v ty dobe zkonzumovat! Nebo jen tak nekde cumet... To za par mrtvol navic prece stoji, ne?
A proč to vlastně neomezit na 25 km/h? Brzdná dráha klesne na čtvrtinu, nebezpečí zabití chodce klesne 10x, to je senzační ne? Anebo rovnou na 5 km/h, a před autem poběží člověk s praporkem, aby se náhodou něco nestalo. Ideální!A proc vlastne vubec omezovat, at se kazdy chrani, jak umi. Ale ano, v mnohych mestskych centrech by 30 rozhodne neskodilo. To s tim praporkem vystihuje dobre skutecnost, ze se prostorem pohybuje clovek v ocelovem projektilu vetsinou nebezpecnou rychlosti, ktere neni lidska signalni soustava prizpusobena, i kdyz se to snazime maskovat stale dokonalejsi technikou. Kdyby si tohle lidi uvedomovali, tak by se nechovali za volantem jako by byli v nejake computerove virtualni hre.
Znovu opakuji, s tím nafukováním vesnic je to jeden příklad z mnoha. Je to detail, který je součástí celku.Mam dojem, ze uzemi obce je dano uzemnim planem. Pochybuju, ze si nektera obec uzemi zvetsuje umele posunovanim znacek. Jestli byly driv nekde znacky az uvnitr obce, tak jejich spravne umisteni neni zadna devalvace pravidel.
Umístění značek obce nemá nic společného s územím obce. Např. na Štěrboholské radiále (tedy hluboko uvnitř Prahy) je určitý úsek "mimo obec", totéž na mnoha jiných silnicích.Praha je svou velikosti dost specificky pripad, nemyslis?
Často přichází posunutí značek nebo "vytvoření obce" po nějaké těžké nehodě, která se tam stane.Jesteze tedy ta "devalvace pravidel" nekoho napadne.
Když vidím chování některých chodců a cyklistů, vzpomenu si na Zaklínače: "Když se chceš zabít, pověs se ve stáji na opratích. Nezatahuj do toho druhé." Což ostatně platí i o mnohých řidičích - jenže tam je aspoň naděje, že to policie vyhodnotí po právu jako jejich vinu.
Nezbývá mi než opakovat otázku: vám připadá fér, že řidiče zavřou za přejetí chodce, které je podle jakékoli (jiné než policejní nebo militantně antiřidičské) logiky zcela vinou chodce a kterému řidič (dodržující všechny předpisy) nemohl zabránit? Vám připadá fér, když zavřou zcela nevinného člověka? Ten chodec na to samozřejmě (obvykle*) doplatí víc, ale on za to může, takže to těžko nějak porovnávat.
* - Navíc není ani pravda, že by řidiči kontakt s chodcem ublížit nemohl. Byl jsem osobně svědkem nehody, kdy stopař v jednu hodinu v noci na dálnici vkročil do silnice před jedoucí Oktávku, aby na sebe upozornil. Jemu se nestalo nic (a navíc utekl), auto skončilo na střeše mimo silnici a jen zázrakem netrefilo strom. Takže asi tolik k těm bezbranným chodcům a řidičům, kterým se nemůže nic stát…
Souhlasim, ze jsou pripady, kdy ridic za srazeni chodce nemuze a chyba je jen na chodci. Pak trestat ridice je blbost. Bohuzel ale casto ma svuj podil i ridic, treba tim, ze jel moc rychle.Pri pozorovani chodcu a ridicu na prechodu, dochazim k zaveru, ze spusta chodcu chce byt prejetych a spousta ridicu chce nekoho prejet. Nejak nemuzu pochopit, ze ti lide nemaji strach ...
jak zavisi brzdna draha na rychlosti.A kdyz se k rychosti jeste pripocita technicky stav vozidla, tak ten rozdil muze byt o dost jiny ...
Cim vice lidi zabijete, tim se tato "pokuta" snizuje. To neni spatne, ne?Kdyz uz tak se musi zabijet ve velkem a hlavne umyslne. Protoze takovy si pak vesele behaji po svete dal a jeste jim vrati snad i ridicak ...
Pri pozorovani chodcu a ridicu na prechodu, dochazim k zaveru, ze spusta chodcu chce byt prejetych aNějak nechápu jak se podle vás mají chovat chodci, když je v zákoně 361/2000sb. jasně napsáno jaké jsou povinnosti řidiče před přechodem pro chodce. Pro ty, co nejsou schopni si danou pasáž sami najít:
§ 5 Povinnosti řidiče (1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen ... h) s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo,
Nějak nechápu jak se podle vás mají chovat chodci, když je v zákoně 361/2000sb. jasně napsáno jaké jsou povinnosti řidiče před přechodem pro chodce.Ja zas nejak nechapu tebe. Kdyz je v zakone napsano, ze ridici maji chodci dat prednost, tak ma podle tebe chodec skocit pod kola ridici, ktery toto nehodla dodrzet? A to jen proto, ze je to snad jeho povinosti, protoze ma dostat prednost? Tak mozna mam o sebe jen prehnany strach, protoze dokud neni zcela jasny, ze mi tu prednost dava, tak na prechod nevkrocim. A pak je jeste spousta chodcu (casto postarsich a belhajicich se lidi), kteri na prechodech , kde jsou semafory musi za kazdou cenu prechazet na cervenou. To je podle tebe asi taky spravne chovani chodcu, co?
jenže řidič vozidla je osoba poučená, vyškolená, přezkoušená a oplechovaná a chodec je osoba bez těchto atributů.Nesouhlasím. Chodec je také účastník silničního provozu a tudíž má být také "poučený, vyškolený". Nehledě na to, že převážná většina chodců je držiteli Řidičských průkazů. A nehledě na to, že co pamatuji, tak se snad od první třídy chodilo jezdit na kolech na dopravní hřiště (nebo jak se tomu vlastně říká), při čemž bylo vysvětlováno jak se má účastník silničního provozu chovat. Takže jediní neznalý snad mohou být děti do šesti let.
tak nevím, tohle jsem třeba v Rakousku neviděl...Ja v Nemecku taky ne. A proc? Protoze ten ridic by automaticky brzdil, kdykoliv by se mu jen zdalo, ze dedek by mohl chcit zkusit prejit. Nemluvim ted o dalnicich nebo velkomestech, ale v obytnych zonach je prednost chodcu (a to i mimo prechod) zretelne videt. Kdyz jdou deti po chodniku, objizdeji se sirokym obloukem, jako by mely kazdou chvili skocit do silnice. Vetsinou problem prejit i mimo prechod, kdyz se blizi auto, staci vetsinou vizualni kontakt s ridicem a ridici automaticky brzdi a dava prednost. (Mluvim o jihozapadni casti aspon, mensich mestech). Zkratka, narozdil od ceskych silnic nemam porad pocit, ze po me nekdo (ridici) jde. A to i presto, ze sami Nemci si na situaci na silnicich a na piratstvi ridicu hodne stezuji.
Mamina s kočárkem, ještě neví, jestli auto zastaví, tak stojí na okraji silnice, ale kočárek už je ve vozovce (!!)Je snad na přechodu pro chodce? Proč by jí měl mimo přechod pro chodce někdo zastavovat a proč na přechodu pro chodce čeká? V druhém případě hovado řidič!
U přechodu toto určení chybí - i když pojedu třeba jen 20 km/h, a ten chodec mi náhle vykročí před auto (přestože ještě čtvrt vteřiny před tím vůbec nevypadal, že chce přecházet)Kde se tam ten chodec vzal? Spadl z nebe? Postává snad u kraje přechodu pro chodce čelem do vozovky, nebo vám náhodou padají chodci z nebe, prudce se otáčí čelem vzad a vyrážejí nepredpokládatelnou rychlostí do vozvky? No já teda nevím po jakých ulicích se pohybujete vy, ale mě tohle chodci nedělají. Pokud chodec jde k přechodu pro chodce, nebo před ním stojí čelem do vozovky (protože mu nějaká jiná bezohledná hovada nechtějí umožnit bezpečné a nerušené překonání vozovky) tak ji zjevně hodlá překonat a tedy jsem povinnen mu to umožnit. Takže máte toho chodce u přechodu nebo nemáte? Chodci pohybující se v blízkosti přechodu bez úmyslu překonat vozovku se vyskytují pouze ve městech s hustým pohybem lidí takže si střčte za klobouk argument:
Navíc jet přes přechody na volné silnici (mimo obec) 20 km/h jen proto, že může někdo bezhlavě skočit do vozovky (což mu zákon zakazuje), není racionální.Takže máme tu auto pohybující se rychlostí 50km/h a chodce pohybujísího se rychlostí 5km/h což je shodou okolností přesně jedna desetina. Jízdní pruhy na našich silnicích jsou široké nejméně 3m, které chodec překoná přibližně za 2s. Pokud se nachází u vozovky krajnice (mimo obec zpravidla, v obci občas také) je široká zpravidla 1,5m, kterou chodec překoná za 1s. Pokud vám nějaké bezohledné hovado nebrání ve výhledu parkováním dodávkou 5m před přechodem (taková prkotina, že) vidíte pohodlně na prostor 3m od přechodu na všechny strany, často i více. Takže zkuste si spočítat jakou rychlostí se musíte a za jakých okolností se můžete pohybovat přes přechod pro chodce. Stačí k tomu jednoduchá fyzika pro základní školy a trocha logického uvažování.P.S.: Malá nápověda, pokud se chodec nachází na hranici nebo uvnitř mého jízdního pruhu a já se pohybuji rychlostí 50km/h 30m od přechodu pro chodce, tak stačí pouze dát nohu z plynu (pokud to není babička o hůlce) a jinak mě zajímají pouze chodci ve vzdálenosti 3m od přechodu od chodce. Na 30m z rychlosti 50km/h musíte zastavit jinak vaše vozidlo nemohlo projít technickou kontrolou a je na to rozhodně dost času.
A pokuta pet tisic korun za mobil v ruce za jizdy.V tom případě také zákaz kouření (ale i jídla, pití atd.) za jízdy, protože to všechno odpoutává pozornost. Navíc nikotin prokazatelně zhoršuje koncentraci na řízení, totéž i obsažený oxid uhelnatý. Případně zákaz hádat se za jízdy s manželkou, to je velmi nebezpečná činnost. Ne, tak daleko bych to nehnal. Jednou zákon říká, že řidič je povinnen se plně věnovat řízení, a ostatním činnostem se smí věnovat jen do té míry, aby jeho pozornost nebyla ovlivněna (což je mimochodem blbost, vliv to má vždycky, ale to nechme stranou). Tak už není nutné říkat, že nesmí držet v ruce telefon nebo se drbat za uchem.
Na to bych právě nespoléhal. Policista, který má na starosti dopravní nehody, mi jednoznačně vysvětlil, že i když srazím chodce na dálnici (kam podle pravidel silničního provozu ten chodec vůbec nesmí vstoupit), budu automaticky viníkem nehody já.
A taky se rozmaha nesvar zvracene logiky.Ale autor zápisku to neobhajuje, jen konstatuje.
Zbožňuju tyhle představy, že nepřiměřené tresty něco vyřeší. A za ukradený rohlík budeme sekat ruce jako ve středověku?
První byla absence výchovy k zodpovědnosti, jak chodců, tak řidičů.Můžete uvést seriózní zdroj od kud jste tuto informaci čerpal?
máme se pořádně rozhlédnout a přejít až tehdy, když si ověříme, že nic nehrozíVšak, deset minut sem, deset minut tam, chodec už z principu nikam spěchat nemůže.
A já právě tvrdím, že to ničemu nepomůže, naopak to napáchá mnohem víc škody. Ti, o kterých mluvíte, podplatí policistu i poté, spíš ještě častěji, když jim bude hrozit větší trest. Takže to odnesou jen ti, kdo nikoho nepodplatí, protože jim v tom brání svědomí, strach nebo finanční situace. Ale největší problém je v tom, že policie ani dnes nepostihuje nebezpečnou jízdu, ale jen to, za co se dá s minimem námahy vybrat maximum pokut. Nevzpomínám si, že bych někdy viděl měřit rychlost na místě, kde je nebezpečné jet rychle. A to už vůbec nemluvím o takových věcech, jako je náklaďák, který vám na dálnici osmdesátkou vjede do levého pruhu.
Ti, o kterých mluvíte, podplatí policistu i poté, spíš ještě častěji, když jim bude hrozit větší trest.Přesně tak. Výše trestu je jedna věc, Ale bez účinného udílení těch trestů se situace nepohne. Bohužel jsem byl párkrát svědkem tak úžasně laxního přístupu policie, že v nějaké nepodplácení a neukecávání už nevěřím.
Jedinou sanci, jak tento trend zvratit, je nasadit takove tresty, aby se ridici zacali skutecne bat.Souhlasim, jedine poradne reseni by bylo zabavovat ridicum auta.
nikde se na silnicích nestavěly umělé hrby k likvidaci podvozků a tlumičů autTy hrby nejsou k ničení podvozků, ale k tomu, aby řidiče nutily zpomalovat. Podvozky se ničí, jen když se nepřibrzdí. Nevidím na tom nic špatného. K čemu jsou kruhové objezdy? Aby byly křižovatky bezpečnější, ne k ničení čepů a náprav. Podepsal bych se pod mnohé, co jsi tu napsal, ale mám pocit, že pod sílícím tlakem začínáš zcela zbytečně využívat podivných logických přemetů jako s těmi hrby. Je to asi jako kdybys tvrdil, že auta mají světla kvůli oslňování protijedoucích řidičů -- a opomíjel tím jejich původní funkci.
IMHO nejsou kruhové objezdy primárně určeny ke zpomalení dopravy, ale k řešení křižovatek, kde by se za hustšího provozu bez semaforu nebyla šance z vedlejší na hlavní dostat a naopak při nízkém provozu by semafor zbytečně zdržoval.Kruhovy objezd je urceny na nekterych mistech i prave ke zklidneni dopravy, k preruseni dlouheho rovneho useku na hlavni komunikaci, atd. Asi je treba si uvedomit ze jsou tri druhy kruhovych objezdu (velky, strdni, maly, nebo jak se tem "potvurkam rika"). Takze ten uplne nejmensi se da projet primo (rovne) a ma pojezdny stredovy prstenec.
P.S. ty bílé pruhy často nejsou jen optický klam, když na ně vjedete, dělají nechutný rámus.
ty bílé pruhy často nejsou jen optický klam, když na ně vjedete, dělají nechutný rámus.Jsou ruzny pruhy, ale nektere, asi hlavne ve mestech, jsou opravdu jen natrene na asfaltu (tou samou barvou jako vodici pruhy), takze ty asi ramus delat nebudou.
Podvozky se ničí, jen když se nepřibrzdí.Tlumiče se opotřebovávají, ať přes ty pitomé hrby jedete sebepomaleji. Nicméně tlumiče se dají vyměnit, ale napadlo vás, co to dělá s vašimi ledvinami? Nic dobrého, to vám můžu říct docela jistě.
Ledvinám je to vcelku jedno, ty bezpečně přežijí mnohem větší zátěž.Právě že moc ne. Ledviny jsou na nárazy poměrně citlivé a pokud jimi trpí pravidelně - jako například když musíte přes retardéry přejet několikrát za den - tak za nějaký čas hrozí jejich poškození.
nevzpomínám si, že bych tam kdy viděl dopravní nehoduPředpokládám, že tam stojíte celý den a hlídate to
treba den vezeni za kazdych dokoncenych deset km/h nad limitTo by se naprosto míjelo účinkem. Ačkoliv chápu snahu o tvrdé potrestání, tak vězení není v tomto případě správným trestem. Stejně tak jako je totální nesmysl zavírat do vězení za krádež, podvod nebo třeba defraudaci. Vězení je pro lidi, kteří jsou společnosti nebezpeční: násilníci, vrazi, ozbrojení lupiči, únosci atd. Pro člověka, který překročí rychlost, nebude vězení motivujícím trestem. Tady úplně stačí instituce pokuty, ale bylo by nutné jej přísně dodržovat. Stejně jako podvodník, i neposlušný řidič se ve vězení nepolepší. Vězení má být pro odstraňování lidí. Ne pro trestání. Na takovéhle přestupky by měly být _tresty_, ne odstranění. A trestem je pokuta nebo třeba veřejně prospěšné práce.
To je právě ten kámen úrazu. Vezmu-li na jedné straně, co je bezohledné a ohrožuje životy ostatních, a na druhé straně, za co dává v současné době policie pokuty, obávám se, že korelace je příliš blízko nule, abych mohl souhlasit s hlasy volajícími po přísných trestech. Napřed ať policie začne postihovat nebezpečné chování místo pohodlného vybírání na oblíbených "flecích" a pak budu pro přísné tresty všemi deseti…
Ne, jedno bez druhého podle mne nemá smysl.V tom se shodneme. Já však tuto debatu považoval za dohadování o tom, jaké tresty by si provinilci zasloužili. Ne o tom, jestli je policie schopna něco takového zařídit v praxi.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.