Portál AbcLinuxu, 21. května 2025 13:49
Jmenuji se Tomáš Jedlička. Potřeboval jsem notebook. Chtěl jsem kvalitní hardware. Nechtěl jsem zbytečně platit za licenci k operačnímu systému, který nepotřebuji a nechci. Zjistil jsem však, že já jako kupující, zákazník a spotřebitel jsem nucen kupovat hardware i s předinstalovaným softwarem a také za to zaplatit. Proč toto není kvalifikováno jako zákonem zakázaný vázaný prodej? Proč bych si měl tyto "obchodní" praktiky nechat líbit? Našel jsem na toto téma několik článků, mezi nimi i blog Kamila Párala.
A tak jsem tedy koupil notebook, nesouhlasil se softwarovou licencí, kontaktoval telefonicky a e-mailem výrobce hardwaru a zároveň instalátora softwaru. Oběma cestami jsem byl odmítnut na základě firemního stanoviska. Pokud nesouhlasím s licencí softwaru a chci ji vrátit za finanční náhradu - refundaci - musím notebook vrátit jako celek, jen pak je možná refundace. S tímto postupem nesouhlasím.
Začal tak složitý proces domáhání spotřebitelských práv. Na koho se obrátit o radu a pomoc?
V tomto sporu z mé strany nejde o Linux nebo preferování jednoho systému nad jiným, právě naopak. Cílem je ony preference výrobců doplnit o další možnosti a variace. Jedná se tedy pouze o to aby výrobci zařízení akceptovali také zájmy zákazníka a dali mu možnost volby při koupi notebooku.
Hardwarová konfigurace je v současnosti docela běžná. A když už v rámci snahy za legální software v akci "kulová legalizace" je nutné uživatelům nabízet (nyní dle mého názoru vnucovat a vnutit - "nebo hardware nekupuj") předinstalovaný operační systém, tak proč ne, ale jen za podmínek, kdy mají právo se svobodně rozhodnout. Výrobci mají na svých webech přece uvedeno, že "XY výrobce doporučuje operační systém XY" nikoliv že je to kupní podmínka. A to, že softwarová konfigurace není ani zdaleka běžná jako ta hardwarová, o tom snad nemůže být sporu. Přestože u některých výrobců je tato možnost poskytována - částečně Dell, HP, aj. v USA, ale v ČR téměř vůbec (jinde v EU jsou na tom líp).
Takže mi opravdu nejde o ty peníze za licenci Windows. Jedná se mi jen o zvednutí zájmu veřejnosti a příslušných institucí a následného řešení tohoto stavu omezování práv spotřebitele a narušení volného trhu nekorektním jednáním výrobců notebooků (a Microsoftu).
Teď je skutečně v popředí zájmu zvolit postup jak pokračovat dál.
Medializace? Jaká forma?
Opora v právních předpisech? Advokát, poradna. To není zadarmo.
ČOI? ÚOHS? Je nutné mít vypracované podklady (i právní).
Oslovení českých poslanců (ti, kteří se zabývají právy spotřebitelů) v Evropském parlamentu?
Je otázka čím (kým) začít a jak? V této situaci na to jeden člověk sám nestačí....
Kontakt na mě:
e-mail: tomas pomlčka jedlicka zavináč seznam.cz
Jabber ID: tomas pomlčka jedlicka zavináč jabber.cz
www.linux.zacit.cz
S nadsázkou se dá říct, že příběh notebook a já, začal už skoro před rokem. Tehdy jsem měl notebook Fujitsu-Siemens koupený s Linuxem - Knoppix a vše bylo v pořádku až do okamžiku, než mi tento notebook ukradli. Stalo se to v říjnu 2008 a až po nějaké době jsem začal shánět náhradu.
Asi po devíti měsících vybírání a rozhodování padla volba definitivně na značku Lenovo. Proč zrovna Lenovo? I když jsem se poohlížel i po značkách jako HP nebo Dell (s Ubuntu bych bral, ale...), tak po stránce hardwaru nakonec oni zmínění z výběru vypadli a zůstalo jen Lenovo. K rozhodnutí přispělo i to, že notebooky značky (ještě) IBM/Lenovo má několik mých dobrých známých. Jsou to studenti FIT VUT, FI MU a zároveň taky zaměstnanci jedné softwarové společnosti v Brně. Dal jsem tedy i na tato doporučení.
Dne 26. srpna 2009 jsem koupil notebook Lenovo ThinkPad R500 u firmy Mironet v Brně. S licencí OEM Windows jsem nesouhlasil a v souladu se zněním licence software nepoužil a kontaktoval výrobce hardwaru / instalátora společnost Lenovo ČR. Nejprve telefonát s Petrem Tomanem. Pan Petr Toman mi po vyslechnutí mého problému sdělil, že není možné vrátit samostatně licenci k operačnímu systému a stejně tak že není možná refundace jiná než ve formě vrácení notebooku s licencí. Své tvrzení podpořil přečtením stanoviska firmy Lenovo. Tato vyjádření a stanovisko Lenova poslal i e-mailem, potom když jsem Lenovo kontaktoval formou e-mailu.
Original:
"Lenovo does not offer the option to receive a refund for individual software titles installed on a PC. Rather, in the event that a customer does not agree to the terms and conditions of the EULA, the customer is entitled to return the entire machine to Lenovo for a refund."
Překlad:
"Lenovo nenabízí možnost refundace jednotlivých programových titulů instalovaných v osobním počítači. V případě, že zákazník nesouhlasí se smluvními podmínkami v dokumentu „EULA“, tak má nárok vrátit celé zařízení Lenovu, které ho bude zákazníkovi refundovat."
Po tomto prvním písemném vyjádření Lenova prostřednictvím pana Tomana jsem panu Tomanovi v druhém e-mailu poslal své důvody a moje stanovisko k problému. Jeho reakce potvrdila odmítavý postoj k jiným variantám řešení.
1. září 2009 - První e-mail pro Lenovo:
Dobrý den,
dne 26. 8. 2009 jsem zakoupil notebook Lenovo ThinkPad R500 (typ: 2732-7JG, výr. č.: R8-HCX21) u společnosti Mironet, s.r.o.
S notebookem je dodáván OS MS Windows Vista Business (s možností downgrade na MS Windows XP), s jehož licencí nesouhlasím.
Na zakoupeném notebooku chci provozovat jiný, mnou preferovaný OS.
Vzhledem k tomu, že je na notebooku předinstalován OS a není dostupná varianta „bez operačního systému“ nebo jiná volba
softwarové konfigurace,
neexistuje pro zákazníka možnost volby.
Koupě hardwaru je tedy podmiňována nákupem softwaru - licence k používání OS na daném hardware.
Tato situace je stejná i u všech dalších řad notebooků Lenovo s výjimkou jednoho modelu, který je uveden bez OS,
ale který mi svou hardwarovou konfigurací nevyhovuje.
Výběr a instalace softwaru je věcí dalších spotřebitelských a uživatelských preferencí zákazníka.
Žádám vás tedy jako instalátora software o finanční náhradu na základě následující části licenční smlouvy MS Windows Vista Business:Použitím softwaru přijímáte tyto podmínky. Pokud je nepřijímáte, software nepoužívejte.
Místo toho se obraťte na prodejce nebo instalátora
a zjistěte jeho zásady náhrad ve formě peněz či zboží.
Již jsem kontaktoval vaši společnost telefonicky a byl jsem vyzván k napsání tohoto e-mailu.
Věřím že moje žádost bude vyřízena bez zbytečných průtahů a ke spokojenosti obou stran.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tomáš Jedlička
3. září 2009 - První e-mail od Lenova
V Praze dne 3. září 2009
Vážený pane Jedličko
reaguji na váš e-mail doručený ke mě dne 2.9.2009.
Dovolím si vám touto cestou zaslat stanovisko Lenova:
Original:
"Lenovo does not offer the option to receive a refund for individual software titles installed on a PC.
Rather, in the event that a customer does not agree to the terms and conditions of the EULA,
the customer is entitled to return the entire machine to Lenovo for a refund."
Překlad:
"Lenovo nenabízí možnost refundace jednotlivých programových titulů instalovaných v osobním počítači.
V případě, že zákazník nesouhlasí se smluvními podmínkami v dokumentu „EULA“,
tak má nárok vrátit celé zařízení Lenovu, které ho bude zákazníkovi refundovat."
Případné vrácení zařízení realizujte prostřednictvím prodejce, u kterého jste zařízení koupil.
Děkuji
S úctou
Petr Toman
General Manager
Czech and Slovakia
Lenovo
Vltava Lighthouse
Waterfront Towers
Jankovcova 1569/2c
Praha 170 00
Czech Republic
1. října 2009 - Druhý e-mail pro Lenovo
V Brně 1. října 2009
Vážený pane Tomane
obracím se na Vás znovu formou e-mailu. Moje odpověď na Váš e-mail z 3. září trvala déle, protože jsem celou věc
nejprve konzultoval se Sdružením obrany spotřebitelů a v právní poradně.
Jestliže se společnost Lenovo ČR ve svém stanovisku odvolává na část textu licenčních podmínek OEM verze Windows,
kde se uvádí, že OEM licence Windows je trvale přiřazena k zařízení, s nímž jste daný software získali,
a že v takovém případě je zákazník oprávněn zařízení vrátit pouze jako celek, tedy hardware i s licencí Windows:„PRÁVA K UŽÍVÁNÍ A INSTALACI. Licence na software je trvale přiřazena zařízení, s nímž jste daný software získali.
Toto zařízení je označováno jako „licencované zařízení“. Hardwarový oddíl nebo server blade je považován za samostatné zařízení.“
Pak ale tady zřejmě došlo k nedorozumění ve výkladu.
Samotná Microsoft OEM licence je sice vázána na jeden konkrétní počítač, ale výrobce není nucen ji svazovat s prodejem nového počítače.
OEM licence závisí na daném počítači, počítač na ní ale samozřejmě už vůbec nezávisí. Pokud tedy někdo nechce používat na novém počítači
dodávaný software s OEM licencí, nemělo by po něm být požadováno, aby si ji přesto koupil.
Pokud výrobce distribuuje svůj počítač s otestovaným programovým vybavením, je to jeho nadstandardní služba, za kterou může požadovat plnění.
Ale nemělo by být uživateli vnucováno tento software používat, platit za softwarovou licenci nebo za jiné další nadstandardní služby, které spotřebitel nechce.
Shrnutí:
1)Po několika měsících hledání vhodného notebooku (hardwaru) s vyhovujícími hardwarovými parametry nezbytnými mou pro profesionální práci na počítači,
jsem jako nejvhodnější zvolil značku s dobrým jménem – Lenovo, řadu R500.
2)Daný hardware Lenovo není možné pořídit bez operačního systému. Neexistuje možnost hardwarové konfigurace nebo varianta bez operačního systému.
3)Koupil jsem notebook (hardware), jehož výrobcem je Lenovo.
Nemám zájem o další nezávislý produkt jiné firmy, na kterém notebook (hardware) není závislý. Navíc tento produkt – licenci lze zakoupit i samostatně.
Zmíněným produktem je v tomto případě právo (na základě licence) používat software Windows Vista Bussiness na určitém - volitelném hardwaru.„ROZSAH LICENCE. Software se neprodává, pouze se uděluje licence k jeho užívání. Tato smlouva vám poskytuje pouze určitá práva k užívání softwaru.“
4)Nelze dávat dohromady zcela rozdílné věci – prodej hardwaru a licenci na autorské dílo.
OS Windows společnost Lenovo neprodává, ale pouze poskytuje licenci.
Hardware Lenovo (který je výrobek jako každý jiný) nelze aplikovat jakékoli licence – na hardware se licence vztahovat nemůže,
protože to není autorské dílo a nevztahuje se na něho autorský zákon.
5)U prodeje hardwaru (Lenovo) jde o vztah výrobce a spotřebitele. U softwaru (Windows) je to vztah mezi tvůrcem softwaru (Microsoft) a uživatelem.
Výrobce počítače jen dodává médium (hmotně zachycený výsledek autorského díla).
6)Zdůrazňuji, že se odvolávám na právně závazný text z licence, kterou spolu se zmíněným softwarem dodáváte se svým hardwarem.
7)Tuto softwarovou licenci jsem nepřijal a nepřijímám, protože s ní nesouhlasím.
Součást licence je i tento text:„Použitím softwaru přijímáte tyto podmínky. Pokud je nepřijímáte, software nepoužívejte.
Místo toho se obraťte na prodejce nebo instalátora a zjistěte jeho zásady náhrad ve formě peněz či zboží.“
8)Pro svoji potřebu a práci na počítači tuto licenci nijak nevyužiji. Stejně tak jako kdokoli, kdo má přenositelnou (ne OEM) licenci na MS Windows.
Je nesmysl platit za OEM systém, když má člověk legální plnohodnotnou verzi jakéhokoliv operačního systému.
Proč Lenovo nutí zákazníka koupit navíc licenci kterou nechce nebo nevyužije a zaplatit tak dvakrát za operační systém?
9)Hardware a software jsou dva nezávislé produkty, které spolu souvisejí, ale nemělo by být podmínkou při koupi jednoho produktu nebo služby,
koupě druhého produktu nebo služby.
Je-li však při prodeji taková podmínka výrobcem nebo prodejcem dána, a jedná-li se tak o vázaný prodej, tzv. Junktimaci
nebo o porušení podmínek volné soutěže, pak je takové jednání v rozporu s právními předpisy České republiky i Evropské unie.
10)V Německu již došlo dohodou mezi zákazníkem a společností Lenovo k refundaci nevyužité licence Windows.
Zjištění, že společnost Lenovo poskytuje náhrady za nevyužité licence Windows v sousedním Německu, ale v České Republice nikoliv,
považuji za diskriminaci a upírání práv zákazníka.
V USA, ve Francii, v Polsku a Dánsku se tato záležitost řešila soudní cestou. Kromě Dánska, kde soudní spor teprve začíná,
ve všech jmenovaných zemích rozhodl soud ve prospěch spotřebitelů.
Zde v ČR je znám případ zákazníka společnosti Lenovo, kterému byla nabídnuta forma refundace nevyužité licence.
Záležitost byla řešena i přímo Vámi.
Lenovo v ČR
http://www.abclinuxu.cz/blog/kamil_paral/2008/8/vraceni-licence-windows-u-lenovo-cr
Lenovo na Slovensku
http://staznosti.sme.sk/cpld/2723/Lenovo-International-BV-organizacna-zlozka-zahranicnej-osoby-na-Slovensku/Chcem-vratit-nevyuzitu-licenciu-na-system-Windows.html
Lenovo v Polsku
http://www.abclinuxu.cz/zpravicky/navraceni-penez-za-windows-od-lenovo-v-polsku
http://polishlinux.org/linux/how-to-get-a-refund-for-windows-in-poland/
Lenovo v Dánsku
http://www.geek.com/articles/news/freebsd-developer-sues-lenovo-over-windows-license-refund-refusal-20090817/
Asus ve Velké Británii
http://www.theopensourcerer.com/2009/07/21/getting-your-microsoft-tax-refunded-1010-for-amazon-uk/
Lenovo v Německu (Michael Rilling, CR Customer Satisfaction & Quality, Lenovo Deutschland GmbH, Gropiusplatz 10, 70563 Stuttgart )
http://groups.google.com/group/de.comp.os.unix.linux.misc/msg/df175c32bb512988
Dell
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6144782.stm
http://www.linux.com/articles/59381
USA
http://www.linuxjournal.com/article/7040
Francie
http://www.aful.org/communiques/court-paris-ufc-darty
Moji snahou je vyjasnit podmínky dané licence a jednoznačně definovat právní vztah mezi spotřebitelem a výrobcem.
Svých spotřebitelských práv jsem ochoten se dovolat u českých institucí, k tomu určených, nebo u orgánů Evropské unie,
jakožto i u českých zástupců Evropského parlamentu.
S pozdravem
Tomáš Jedlička
5. října 2009 - Druhý e-mail od Lenova
Vážený pane Jedličko,
stanovisko naší společnosti jsem vám poslal a více vám k tomu nemohu sdělit.
Děkuji za pochopení
S úctou
Petr Toman
General Manager
Czech and Slovakia
Lenovo
Vltava Lighthouse
Waterfront Towers
Jankovcova 1569/2c
Praha 170 00
Czech Republic
Tak to je zatím vše přátelé, ale nevzdávám se.
Články o vracení licence:
Vrácení licence Windows u Lenovo ČR
Lenovo - Chcem vrátiť nevyužitú licenciu na systém Windows
Navrácení peněz za Windows od Lenovo v Polsku
How to get a refund for Windows in Poland?
FreeBSD developer sues Lenovo over Windows license refund refusal
Erfolgreiche Windows-Lizenzrückgabe bei Lenovo (Thinkpad)
Dell refunds PC user for rejecting Windows
Get a refund for your Microsoft Windows license
Getting your Microsoft Tax Refunded: 10/10 for Amazon UK!
How to get a Windows tax refund
User refund for no Windows option
Getting a Windows Refund in California Small Claims Court
PC-Windows bundling, first hearing at TGI in Paris : UFC Que Choisir against Darty
Tiskni
Sdílej:
Hmm. Ani jeden model s matným displejem... Tak to je teda bída.
Ukažte mi na českém trhu notebook splňující 2 velmi jednoduché podmímky:
- matný displej 15.4" s rozlišením 1680×1050,
- bez OS.
Já žádný takový nenašel.
Drzim palce.
Publicitu by to uz chtelo. Nejste zdaleka prvni pripad.
Ja bych widle prevalcoval nulama a ani bych slzu nezamacknul. Nepredpokladam ze ten notebook sezenete jinde bez windows a i kdyby tak bude stat stejne - proste licence windows je bezcenna tak co si s tim lamat hlavu
Ono by mohlo pomoct chodit se ptát "máte ty Lenova bez woken? Ne? To ale máte blbý ... HP bez woken stroje nabízí, já ho nechci, asi budu muset ... stejně tak Dell ..."
zlomečíček prachůNo, ono si stačí uvědomit, že ta licence u některých levných netboků stojí pomalu tolik co to železo, takže já bych řekl, že v některých případech klidně o prachy jde.
2) hehJak jsem si kupoval počítač
Btw pokud tu tak strašně moc chcete Lenovo ThinkPad bez OS (což nechápu vzhledem k tomu, jak velkou spotřebu mají ThinkPady pod Linuxem proti Windows), tak se sdružte do nějakého celku a kupte si to hromadně. Když budete chtít třeba 50 kusů, tak vám třeba vyjdou vstříc v custom konfiguraci... Jsem zvědavej, jestli by se tu těch 50 linuxáků našlo, kteří by do toho šli.Môžem ťa ubezpečiť, že minimálne v ČR môj zamestnávateľ nakupuje Lenovo notebooky (napríklad T500) bez Windows (načo by nám aj boli). Celý problém je, že sa Lenovo takto drzo správa k obyčajnému zákazníkovi, pretože si myslia, že si to dovoliť môžu. Na ich škodu bude, ak si tá časť zákazníkov, ktorá má na to, aby kupovala kvalitný notebook (a k nej Linuxáci poväčšine patria) rozmyslí kúpu u nich, a radšej pôjde ku konkurencii. Čo sa totiž kvality týka, Lenovo už dávno nie čo bývalo IBM...
Dobře ty. Bohužel z posledního e-mailu je docela dost dobře patrné, že oni se vázaného prodeje budou držet zuby nehty(jednoduše proto, že za to mají provize) a vypadá to, že toto je laťka kterou se nepodaří prolomit. Pokud se teda nenajde odvážlivec, který by se do toho soudního sporu s nimi pustil. Škoda, že u nás neexistuje nic jako FSF, které by se to dalo delegovat. Nenapadá někoho, který zákon by tím tak mohli porušovat(pak by se dalo podat trestní oznámení). A nebo alespoň, kterou inspekci na ně poslat a s jakým odůvodněním?
Místo toho se obraťte na prodejce nebo instalátora a zjistěte jeho zásady náhrad ve formě peněz či zboží.vyplývá, že vám taky Lenovo může dát velký kulový, protože jeho zásady mohou klidně být neplatit nic. Buďte rád, že můžete vrátit celý notebook, taky by vás mohli poslat někam. Vymlouvat se, že jinou, lepší konfiguraci jsem bez OS nenašel, tak jsem koupil s OS je demenťárna - vždy máte možnost nekoupit vůbec. Na vázaný prodej se*e pes. Proč např. když si jdu koupit naftu do auta, tak tam jsou nějaký přimíchaný šmejďárny, co platím taky a přitom je nechci? Mám si stěžovat na vázaný prodej? Opravdu vám ta tisícovka či dvě stojí za to se soudit? Hodně štěstí.
Vždyť úplně to samé píši o pár příspěvků výše. Též jsem názoru, že už existuje jediné východisko. Zažalovat ty zmetky! A žalovat je do té doby než se jim to všem pěkně nevyplatí. Bohužel u nás to není tak jednoduché a ještě navíc nikdo neříká, že z toho hned musí být precedent. U nás bych se nedivil ničemu. Jinak jsem tím spíš reagoval na:
Na vázaný prodej se*e pes.
Protože očividně pár psů na to nesere. A čím víc psů na to srát nebude, tím líp. Já už hledám nějaký paragraf o který by se dalo opřít, no bohužel to vidím černě. Jedině tak přes nějakou ČOIku nebo něco takového.
Nicméně nehodlám už nikdy nic s Vistami kupovat.Já bych si velice rád koupil netbook, ale bez Windowsů. Můžete mi nějaký doporučit?
A kdyby sis vybral raději notebook bez OS, měl jsi o starost míň. Pochopil bych, kdyby Lenovo byly jediné notebooky na světě ale nejsou. Dokonce nejsou ani zvlášť kvalitní, jen průměrné. Nic ti tedy nebránilo si najít notebook, který netrpí nemocí dodaného OS nebo má předinstalovaný Linux.
Tohle "nesouhlasím s licencí" je na pár facek. Ano, je to tvé právo ale když víš předem, že Windows nechceš, tak přece není problém se informovat, zda je možnost zakoupit notebook bez něj. Ale koupit si ho a pak křičet, že nesouhlasíš s licencí a chceš refundaci, to je na kopnutí do zadku. Když si v obchodě koupíš sušenky s čokoládou ale nechceš v nich čokoládu, tak chceš vrátit peníze za celé balení nebo alespoň čokoládu oškrábat a vrátit poměrnou částku?
Asi se mnou moc lidí nebude souhlasit ale tohle chování mi přijde padlé na hlavu. Někdo prostě dodává své produkty v určitém balíku a nechce to dělat jinak. Proč by také měl? Ono je moc hezké všechno to o právech spotřebitele ale úplně by stačilo nejdřív používat rozum a pak teprve se ohánět právy.
Taky jsem chtěl telefon, líbil se mi HTC Touch Pro ale měl WM. No, líbil se mi, moc moc, tak jsem prostě ty WM překous, čert to vem.
Minulý týden jsem si vybíral služební notebook. Líbil se mi jeden moc pěkný kousek ale k dispozici byl jen společně s Windows. Šlo to z firemního, žíly mi to netrhalo ale stejně jsem se nakonec podíval po jiném, bez OS. A jsem spokojenej - Debian frčí úplně skvěle.
Občas je lepší udělat kompromis - buď se smířit s tím, že zaplatím za něco co nechci nebo si vybrat něco jiného. Člověku pak zbývá více času na to skutečně důležité :)
Když si v obchodě koupíš sušenky s čokoládou ale nechceš v nich čokoládu, tak chceš vrátit peníze za celé balení nebo alespoň čokoládu oškrábat a vrátit poměrnou částku?Čokoládu můžeš oškrábat a namazat (nainstalovat) si ji na rohlík (jiný počítač), nebo ji můžeš oškrábat, dát do krabičky a prodat kamarádovi.
Obávám se ale, že Tvoje licence je OEM prodaný k použití pouze na daném typu notebooku.Kdyby se ke zboží prodávala ne-OEM verze tak bych se tak vůbec nevzrušoval.
Jen čekám, kdy se konečně někdo nasere a konečně ty výrobce notebooků dožene před příslušné instituce. Že by konečně? :)
Jakou mohu slíbit podporu:
1. Skromné zkušenosti a nápady (jsem autor odkazovaného blogu). Koukám, že jsi také z Brna. To je výborné, byl bych ochoten v rámci časových možností pomoci i osobně.
2. Finanční podpora u případného soudního sporu. A myslím, že bych nebyl sám, když vidím aktuální sbírku na datové schránky.
3. Mohu zkusit domluvit podporu u České pirátské strany.
4. Mohu zkusit navrhnout toto téma u české pobočky RedHatu. Myslím, že by měl mít velký důvod tuto snahu podpořit.
Záleží, jestli a jak daleko jsi ochoten zajít. ČOI a ÚOHS by se daly oslovit snadno i elektronicky. Když to nevyjde, tak zbývá asi jen soud. Do toho se mi osobně nechtělo (a asi by to ani moc nešlo, když mě nabídku nakonec dali), co u tebe?
To, jestli je nebo není nárok, rozhoduje soud, ne Miloslav Ponkrác. Já si nedělám patent na rozum (na rozdíl od tebe), a nepíši jednoznačná tvrzení. Ale jsem ochoten maximálně podporovat, aby to došlo až k soudu a ten rozhodl. A přijde mi od tebe naprosto neuvěřitelné takhle tu FUDovat, když ve spoustě okolních zemí již soud rozhodl, a to vždy ve prospěch zákazníka. Když už tvrdíš tak silná tvrzení, tak alespoň připoj důvod, v čem jsou české zákony tak odlišné, že v nich nelze postihnout něco, co ve spoustě okolních zemí postihnout šlo.
Podívej, buď tedy napiš, které ty zákony jsou teda jiné (což musíš vědět, když jednoznačně tvrdíš, že u nás to nejde, i když v ostatních zemích to jde), nebo raději nepiš vůbec nic. Jsi totiž jen demagog, který umí přijít akorát tak s analogií přírodního zákona. Máš spoustu keců, jak tě notebooky nezajímají, ale přitom jsi v této diskuzi nejaktivnější a všechny od všeho odrazuješ (a to je slabé slovo). Jestli tě za to Lenovo neplatí, tak by mělo začít. Jaké zájmy máš, že zrazuješ lidi, kteří mají zájem to jednou provždy vyřešit u soudu, aby bylo jasno (a nebylo potřeba lidí tvého a mého typu)? Ne, raději ani neodpovídej.
A pro ostatní: Don't feed the troll. Díky.
To jsem samozřejmě udělal já i Tomáš Jedlička:
Moje odpověď na Váš e-mail z 3. září trvala déle, protože jsem celou věc
nejprve konzultoval se Sdružením obrany spotřebitelů a v právní poradně.
Rčení, že dva právníci generují tři právní názory, je bohužel pravdivé.
Už je to dost dávno, ale v podstatě názor zněl tak, že to můžu zkusit :D Neřekli mi nic určitého a definitivního, je tam spousta proměnných a faktorů, které by to mohlo překlopit na některou ze stran. Vyznělo to asi tak, že definitivně rozhodne akorát soud, a oni mohou akorát tak odhadovat.
Nicméně je třeba si uvědomit, že bezplatná právní poradna je trochu něco jiného, než vlastní zaplacený právník. Odpovídají na místě bez možnosti dlouze se nad tím zamyslet, prostudovat příslušné paragrafy, a tak dále. A tento případ není úplně běžná situace.
Takže pořádná právní studie by možná dopadla o něco určitěji (ať už na kteroukoliv stranu). Proto jsem ochoten Tomáše finančně podpořit, pokud to bude chtít řešit (doufám, že jo).
Takže pořádná právní studie by možná dopadla o něco určitěji (ať už na kteroukoliv stranu). Proto jsem ochoten Tomáše finančně podpořit, pokud to bude chtít řešit (doufám, že jo).Stejně jako u Datových schránek doufám, že to nebude nucen řešit žádný jednotlivec. Stallmana na ně by to chtělo.
A nebo proděláš, pokud na notebooku bude závada a bude potřeba reklamace."Tudíž bych neměl mít nárok na záruční opravdu v České republice. Kvůli tomu jsem volal do českého IBM, které zajišťuje servis počítačů Lenovo u nás. Tam mi ale řekli, že notebook má celosvětovou záruku a lze ho tedy vyreklamovat i u nás."(viz recenze)
jednomu treba vadila moje muzika v oggu, ze to itunes/quicktime neumi a kvuli me si nebude instalovat nakej prehravac co to umi.To jsem byl já! Hrdě se k tomu hlásím!
nepodpora OGG, FLAC a dalších super cool genuine super-open patent-free jediných správných a nábožensky čistých formátůCo? To je nějaký vtip, ne? Odkdy se používá Vorbis nebo FLAC z toho důvodu, protože by byli super cool genuine super-open patent-free jediné správné a nábožensky čisté formáty.
To byla podpásovka, co?Ani ne.
distributoři snaží BFUčka už v útlém věku vycvičitTím, že vykostí z distribuce podporu pro 99 % hudebního kontentu? To podle mě není výcvik, ale buzerace. Dodnes mám v živé paměti, jak mi kamarád hlásil, kolik gigabajtů musel do systému potahat odněkud z netu, jen aby si přehrál podělanou MP3. Když jsem to slyšel, ani jsem neupgradoval a zůstal na 9.2. Ono to tahat přes GPRS není totiž úplně cool. Zvlášť, když ta podpora tam předchozích pět let vždy byla.
nedbát na nějaké lamy co si nejsou schopné nainstalovat jejich interprety na jiných OS.Kvůli jednomu procentu kontentu si do systému tyhle věci zanášet nebudu. To se mi nevyplatí. Navíc úroveň toho obsahu je přinejmenším diskutabilní (samý Stallmanovy hajlovačky a tak podobně).
podělanou MP3To já bych se o MP3 nejdříve začal zajímat. To potom člověk zjistí, že až tak podělaná není a kolik všelijakých patentů, licencí a jiného hnoje ji obléhá.
Kvůli jednomu procentu kontentu si do systému tyhle věci zanášet nebudu. To se mi nevyplatí. Navíc úroveň toho obsahu je přinejmenším diskutabilní (samý Stallmanovy hajlovačky a tak podobně).
Fůj, zapšklý puritán, který brání pokroku vlastní leností. Nepárat se s ním, ale rovnou upálit na hranici!
Jinak ale z toho důvodu tahám FLACy a opice a nebo kupuju CD-DA. Jen je škoda, že to nepřehraje můj přehrávač. A Vorbis cpu i do MPEG4 společně s H.264.
ju es ej, ale ve spoustě zemí, EU nevyjmaje.
ICC profilůJo tak proto. Konečně jsem to po tak dlouhé době pochopil. V tom případě se jednoznačně TIFFu zastávám.
BTW:Prej že v PNG v druhé edici už ICC může být.
BTW:Prej že v PNG v druhé edici už ICC může být.Až to bude umět CMYK, začnu uvažovat.
Až to bude umět CMYK, začnu uvažovat.Jinak jsem si teď zkusil převod do CMYK a zpět, proložil to originálem s metodou rozdílu a vzniklo mi černé pole, takže kde je problém?
este aby to firefox umel zobrazit.Já bych normálně napálil bug.
Hmm, co třeba celý tento offtopic řešit někde jinde?
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.