Portál AbcLinuxu, 3. května 2025 17:26

LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

1. 7. 2009 | Robert Krátký
Články - LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků  

Technologie LightScribe umožňuje vypalovat obrázky v odstínech šedi na popisovou stranu speciálních CD a DVD médií. Podpora pro Linux existuje, i když má svá omezení.

LightScribe

Podle Wikipedie přišel s technikou pro vypalování obrázků přímo na speciální povrch optických disků inženýr Daryl Anderson, který tou dobou pracoval pro Hewlett-Packard. Tato společnost pak technologii uvedla v roce 2004 na trh.

Princip fungování je podobný jako při vypalování dat; laserový paprsek (780nm infračervené záření) při dopadu na povrch disku, který je pokrytý reaktivním barvivem, způsobí, že vrstva ztmavne. Kromě toho, že je v současné době možné vytvářet pouze obrázky v odstínech šedi, to také znamená, že lze proces vypalování opakovat a tím docílit tmavšího/kontrastnějšího obrazu. Z toho je také zřejmé, že mechaniky, které podporují LightScribe, umí disky zarovnat přesně tak, aby se při dalším vypalování obrázky kryly (disky mají ve svém středu speciální značku, která to umožňuje). Samozřejmě je tedy také možné na disk postupně připalovat další obrázky (ale není možné již vypálený obrázek smazat).

Trvanlivost vypáleného obrázku se uvádí přibližně stejná jako u vypálených dat – za předpokladu, že se s diskem zachází tak, jak se doporučuje zacházet s vypálenými datovými disky (nenechávat na přímém slunci, ve vlhku atd.). Disky s podporou LightScribe jsou obyčejně o trošku dražší než obyčejné, ale rozdíl není závratný. Dlouhou dobu byly k dispozici pouze disku (CD i DVD) se zlatým povrchem, ale dnes se již vyrábějí další barevné odstíny (ačkoliv obrázky jsou stále jen šedivé).

Náhodou se mi do rukou dostala externí USB vypalovačka Samsung SE-T084M, která se podporou LightScribe chlubí, takže jsem se rozhodl to vyzkoušet.

Software

Ne každá vypalovačka podporuje LightScribe, ale když už takovou máte, budete ještě potřebovat dvě softwarové části skládanky: tzv. „systémový software“ a vypalovací program. Obojí lze stáhnout přímo od výrobce, tj. ze stránek lightscribe.com, které provozuje HP. Zatímco systémový software je jen jeden (ale po internetu se potuluje více verzí), vypalovacích programů je naštěstí trochu více.

Systémový software je distribuován jako balíček ve formátech RPM a DEB, ale neměl by být problém tyto archivy vykuchat a nakopírovat potřebné soubory do příslušných adresářů na distribucích, které tyto balíčky nepodporují. Hned zkraje je však potřeba zmínit, že se jedná o 32bitové binárky. No comment.

Kromě knihovny liblightscribe.so.1 obsahuje balík také upravenou knihovnu libstdc++.so (verze 5), konfigurační skriptík a soubor s licencí, která je, mimochodem, dosti restriktivní (HP samozřejmě nepřebírá žádnou zodpovědnost za problémy, které software způsobí, ale například si také nárokuje právo osobně kontrolovat dodržování licenčních podmínek v místě instalace, a to až tři roky po ukončení smlouvy).

$ dpkg-deb --contents lightscribe-1.18.5.1-linux-2.6-intel.deb
drwxr-xr-x root/root         0 2009-05-19 07:35 ./
drwxr-xr-x root/wheel        0 2009-05-19 07:35 ./etc/
-rw-r--r-- root/wheel       83 2009-05-19 07:35 ./etc/lightscribe.rc
drwxr-xr-x root/root         0 2009-05-19 07:35 ./usr/
drwxr-xr-x root/root         0 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/
-rwxr-xr-x root/wheel  2426820 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/liblightscribe.so.1
drwxr-xr-x root/wheel        0 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/lightscribe/
-rwxr-xr-x root/wheel     1674 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/lightscribe/elcu.sh
drwxr-xr-x root/wheel        0 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/lightscribe/updates/
-rwxr-xr-x root/wheel     2257 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/lightscribe/updates/fallback.sh
-rw-r--r-- root/wheel   737816 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/lightscribe/libstdc++.so.5.0.7
drwxr-xr-x root/wheel        0 2009-05-19 07:35 ./usr/share/
drwxr-xr-x root/wheel        0 2009-05-19 07:35 ./usr/share/doc/
-rw-r--r-- root/wheel    18773 2009-05-19 07:35 ./usr/share/doc/lightscribeLicense.rtf
lrwxrwxrwx root/root         0 2009-05-19 07:35 ./usr/lib/liblightscribe.so -> /usr/lib/liblightscribe.so.1

Možnosti konfigurace (pomocí skriptu elcu.sh) jsou značně omezené; můžete nastavit pouze tmavší nebo světlejší odstín vypalovaných obrázků. Jakmile máte v systému „systémový software“, je nutné najít aplikaci, která provede vypalování.

To není tak docela snadné, protože LightScribe je proprietární technologie a licence zakazuje reverzní inženýrství dodávaného oficiálního softwaru. Za možnost začlenit podporu LightScribe do vypalovacího softwaru se platí – a navíc to nepřipadá v úvahu v případě open source programů, jelikož zveřejnění zdrojového kódu takové podpory by představovalo porušení licence. Ve Windows je možností více, například oblíbený software Nero podporuje LightScribe (ne však verze pro Linux). V Linuxu si musíme vystačit se dvěma možnostmi.

Simple Labeler

Existuje velmi prostý a omezený prográmek „Simple Labeler“, který dodává přímo HP a můžete jej stáhnout z oficiální stránky LightScribe. Pro rychlé textové popisky je dostačující. Zapíšete text, vyberete druh ozdobného proužku a hotovo. Popravdě řečeno mi však uniká význam takového snažení, protože systém „lihová fixa“ je rychlejší, jednodušší a zaručeně podporovaný i na 64bitových instalacích…

lightscribe simple labeler 1 lightscribe simple labeler 2 lightscribe simple labeler 3

lightscribe simple labeler 4 lightscribe simple labeler 5

LaCie LightScribe Labeler

Firma LaCie je eznámá především jako výrobce hardwaru, a to zejména pro uživatele Maců. Mezi její produkty patří i externí vypalovačky, které podporují LightScribe, a LaCie k nim dodává poměrně schopnou aplikaci, jež na disky zvládne vypálit mnohem více než standardní Simple Labeler. Naštěstí je tato aplikace volně k dispozici všem (ve formátu RPM), tj. není distribuována pouze s mechanikami LaCie. A naštěstí další mechaniky také podporuje.

Pokud tedy chcete vypalovat opravdové obrázky, sáhněte po LaCie LightScribe Labeler. Použití programu je snadné a přímočaré. Po načtení obrázku vám LaCie umožní zvolený motiv jednoduše škálovat na velikost disku (k dispozici je i šablona pro 8centimetrové disky). Šikovné je, že se v okně programu zobrazuje i část obrázku, která přesahuje za okraj disku, takže můžete posoudit, jak moc je nutné zmenšovat/zvětšovat a/nebo posunovat tak, aby se vám ve výřezu objevilo právě to, co chcete.

lightscribe lacie labeler 1 lightscribe lacie labeler 2 lightscribe lacie labeler 12

Když máte vše připraveno, je možné začít pálit. Podle mé zkušenosti je k úspěšnému dokončení potřeba trochu štěstí, protože přibližně v jednom ze tří případů mi program po uběhnutí několika procent nahlásil chybu komunikace s vypalovačkou. Naštěstí se pokaženým vypalováním nepokazí médium, takže to můžete prostě zkusit znovu. Připravte se však na to, že potištění celé plochy disku fotkou bude trvat nejméně 20 minut.

lightscribe lacie labeler 4 lightscribe lacie labeler 5 lightscribe lacie labeler 8

Je také dobré pamatovat na to, že k vypalování jsou potřeba práva roota. Bohužel nestačí nastavit systémová práva jako pro běžné vypalování dat – nepodařilo se mi to zprovoznit, dokud jsem aplikaci opravdu nespustil pod rootem (k tomu účelu lze lehce využít např. spouštěcí dialog v KDE).

Pokud vás nenapadá, co krásného si na disky vypálit, můžete se inspirovat v knihovně motivů, kterou nabízí lightscribe.com. Výběr je poměrně slušný, takže pokud chcete srdíčka, párty balónky nebo zamilované ksichtíky, asi si vyberete (motivů je přes 400 v šesti kategoriích).

lightscribe vysledek

Je to k něčemu dobré?

Těžko říct. Vím zcela jistě, že bych si vypalovačku nevybíral podle toho, jestli podporuje LightScribe. Na druhou stranu, pokud už ji máte, občas se to může hodit. Asi ne pro popisování CD/DVD s týdenními zálohami, ale pokud chcete dát rodičům nebo prarodičům video z oslavy narozenin potomků, dostanete za fotku na disku plus bod. A rozhodně to vypadá lépe než papírové samolepky, které byly jednu dobu v módě. Každopádně je fajn, že existuje podpora pro Linux, i když jen proprietární a pro 32bitové systémy.

Související články

Seriál: Vypalování CD
Srovnání grafických vypalovacích programů
Seriál: Audio v Linuxu
Ripování DVD
Ripovanie a práca zo zvukom
Převod filmu na DVD
Jak vytvořit vlastní DVD pod Linuxem

Odkazy a zdroje

lightscribe.com
LaCie LightScribe Labeler for Linux

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #2
HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu

Diskuse k tomuto článku

David Ježek avatar 1.7.2009 00:17 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
já si na tomto místě dovolím odkázat na výsledky lednové ankety na cdr.cz: Čím popisujete CD/DVD?
1.7.2009 01:25 Jan Klaus
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Vidím, že zvítězil fix. Taky ho vždycky používám, ale ehm, není to ono.
Honza Balák avatar 1.7.2009 11:18 Honza Balák | skóre: 23 | blog: Jaxův linuxový zápisník | Předklášteří
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
No zrovna včera jsem zjistil, že mi fix nějak vyschl, tak přišel na řadu Lightscribe :-)
<null>
Petr Tomášek avatar 1.7.2009 16:17 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

No, já zjistil, ze uz skoro nevypaluji... maximalne zalohy na DVD-RAM...

multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
1.7.2009 01:05 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
Rozbalit Rozbalit vše levopisný rejp
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
a to zejména pro uživatelé
Ta čárka nad "e" tam jaxi přebývá.
oVirt | SPICE
Prcek avatar 1.7.2009 02:02 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: levopisný rejp
...jelikož zveřejnění zdrojového kódu takové podporu by...
Zřejmě tam má být "podpory".
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
1.7.2009 01:22 Jan Klaus
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je také dobré pamatovat na to, že k vypalování jsou potřeba práva roota. Bohužel nestačí nastavit systémová práva jako pro běžné vypalování dat – nepodařilo se mi to zprovoznit, dokud jsem aplikaci opravdu nespustil pod rootem (k tomu účelu lze lehce využít např. spouštěcí dialog v KDE).

Možné řešení
sudo chmod +s /usr/4L/4L-cli

Spuštění aplikace
4L-gui

Toto opravdu nefunguje?
Jardík avatar 1.7.2009 02:45 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Tím ale spustíš aplikaci s právy roota (za předpokladu, že owner je root).
Věřím v jednoho Boha.
2.7.2009 00:05 hogofogo
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
votogo, ne?
Jardík avatar 2.7.2009 00:11 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Votonego, protože spouštět takový SW s právy roota, když ani nevíte, jakej kus systému to smaže, je docela odvážný krok.
Věřím v jednoho Boha.
Bilbo avatar 2.7.2009 00:46 Bilbo | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
strace a hned vim kam se to pokousi pristupovat .... a co tomu mam pripadne kde pak povolit
Big brother is not watching you anymore. Big Brother is telling you how to live...
Jardík avatar 1.7.2009 02:43 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hahaha, v Linuxu nefunguje HDMI, kalibrace monitoru a stejně tak nefunguje LightScribe, protože nejsou knihovny a nějaký pochybný x86 knihovnny mi na x86_64 nebo PPC linuxu jsou na 2 dvěci. A né, na x86_64 linuxu mi taky nebudou fungovat, protože 32bit šmejďárny jsem vyhodil i z jádra.
Věřím v jednoho Boha.
1.7.2009 12:05 hlína
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Hlavně že pod Windowsama si se stáhnutým ocasem nainstaluješ taky 32bit. :]
Jardík avatar 1.7.2009 13:06 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Nenainstaluju. Ačkoliv moje vypalovačka LightScribe umí, tak instalovat 32bit šmejd fakt nebudu. Na víc je mi LightScribe k ničemu, disky popisuju fixem, je to mnohem rychlejší a nemusím se s tím s*át :-)
Věřím v jednoho Boha.
1.7.2009 13:39 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Ačkoliv moje vypalovačka LightScribe umí, tak instalovat 32bit šmejd fakt nebudu.
To už je náboženství... :-D
default avatar 1.7.2009 14:26 default | skóre: 22 | Madrid
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
1.7.2009 14:24 Field
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

jasně - čím víc bitů, tím lepší soft. Aneb čím víc pruhů, tím víc Adidas. Nosíš tepláky se šesti pruhama? :-)

default avatar 1.7.2009 14:28 default | skóre: 22 | Madrid
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

Jsem přesvědčený že se čtyřiašedesáti. :-D

2.7.2009 15:22 marek_hb
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

z vlastní zkušenosti vím že light. na 64 bit debianu FUNGUJE ....

Jardík avatar 2.7.2009 21:11 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Fakt? A máte taky jádro bez podpory spouštění 32bit binárek?
Věřím v jednoho Boha.
3.7.2009 06:10 marek_hb
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

ne, proč bych měl být masochista? :-D

1.7.2009 03:16 Adnusem | skóre: 14 | blog: Hmmmm | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

OK, před třema-čtyřma rokama bych tenhle článek pochopil.

Pálení LightScribe/Labelflash jsem (ač mě doma pořád dvě mechaniky s těmato schopnostma leží) již kdysi dávno kdy tyto technologie byli aktuální vzdal - tudíž jakožto ortodoxní Linuxák prostě po CD/DVD laserem nekreslím.

1.7.2009 10:59 Q
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

Jsem na tom podobně. Za celou dobu co mám vypalovačku s LS jsem pokreslil jedno CD a to spíš ze zvědavosti ;-)

Když už chci aby to k něčemu vypadalo tak to vypálím na printable medium a potisknu v tiskárně.

Jardík avatar 1.7.2009 13:09 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Jenže v Linuxu ani pořádně nejde tisknou na tiskárně. Např. na mou canon tiskárnu můžu v Linuxu tisknout maximálně na 300x300dpi, nedokáže to bezokrajový tisk a fotky tam jsou naprosto nechutné a musím kvůli tomu restartovat do Windows.
Věřím v jednoho Boha.
1.7.2009 14:54 MMichal | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

Používám Turboprint drivery a tisknu na PIXMA iP5000 bez problémů (včetně bezokrajového tisku a tisku na CD/DVD). Je pravda, že tyto ovladače jsou komerční, ale cena není zas tak vysoká. Bohužel, nechopnost některých výrobců dodávat ovladače ke svému HW je donebevolající.

Fluttershy, yay! avatar 1.7.2009 15:20 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
64bitové ovladače?
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Jardík avatar 1.7.2009 22:27 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Bohužel (pro vás) je tomu tak i s 32bit systémem.
Věřím v jednoho Boha.
Fluttershy, yay! avatar 2.7.2009 06:22 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Snad jsi se nesnížil k používání 32bitových ovladačů! (BTW já problémy s tiskem nemám.)
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
Jardík avatar 2.7.2009 11:45 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Ne, to už je dávna, co jsem ho měl. Ale tiskárna stále stejná.
Věřím v jednoho Boha.
Balu avatar 1.7.2009 06:48 Balu | skóre: 25 | blog: Ja a Linux | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Samozrejme, že na zálohy a podobne je ideálny popisovač fix. Na druhej strane - odovzdať zákazníkovi len počmárané médium v papierovom obale nepôsobí práve najlepšie. Ako fotograf som kupoval novú mechaniku práve s podporou lightscribe, zákazníci si potrpia na blbinky ako pekne popísané médium a vytlačený obal.
Počítač bez Windows je ako kakao bez kečupu.
David Ježek avatar 1.7.2009 07:14 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
V takovém případě bych spíš pochopil tiskárnu s potiskem CD a potiskovatelná média. Vypadá to 1000x líp než LS.
1.7.2009 07:50 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kooukam ze od doby kdy jsem se o to asi pred dvema lety snazil, se situace VUBEC nezmenila. Porad je to binarni bast s jednim softem co umi jen text a ne obrazky a druhym softem co umi obrazky a neumi text.

Inkoustova tiskarna se suplikem na potisk CD je stokrat lepsi reseni. a je to i barevny...
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
hankey avatar 1.7.2009 13:35 hankey | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Inkoustová tiskárna se šuplíkem na potisk je proti vytvoření obrázku přímo na médiu stokrát trapnější řešení, řekl bych z pravěku.
data jsou pouze dvojí: na záloze a ve věčných lovištích
Josef Kufner avatar 1.7.2009 20:04 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
A při použití Lightscribe se musí médium otáčet jako za dob gramofonových desek nebo to zvládne mechanika sama?
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
1.7.2009 20:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Musí se otočit, samozřejmě. Viděl jste někdy mechaniku zevnitř? To by musela být o dost větší...
Josef Kufner avatar 1.7.2009 20:55 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
A viděl jste někdy disketovou mechaniku zevnitř? Taková zastaralá technologie a jak si to otáčí diskety!
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
1.7.2009 21:30 Andrej Herceg | skóre: 43
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Dve hlavičky v disketovej mechanike zaberajú oveľa menej miesta, ako laser a jeho optika v CD/DVD mechanike (obojstranné DVD médiá som už videl, ale mechaniku, ktorá by dokázala zapisovať bez otáčania na obe strany som ešte nevidel). :)
1.7.2009 08:41 Peto
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

nemam abolutne ziadny z popisovanych problemov, openSUSE 11.0 aj 11.1 s KDE4.3 (napalovacka je Asus QuieTrack, ani raz mi este program od lacie ani HP  nepadol)

 

 

Jiří Poláček avatar 1.7.2009 09:07 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
S Lightscribe mám o malinko lepší zkušenosti – vypalování mi ještě nikdy neskončilo předčasně a nepotřebuji k tomu být root. Jen je zajímavé, že na tom stejném počítači se mi to nepodařilo rozjet pod Windows …
Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
1.7.2009 09:21 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Že to byla ptákovina, jsem si myslel. Že nikomu nestála za hacknutí to jen potvrzuje. Že je kolem tolik licenčních tanečků mě překvapilo. Ovšem míru použitelnosti této záležitosti sráží do záporných čísel popis nevýhod na Wikipedii.

1.7.2009 12:36 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To není tak docela snadné, protože LightScribe je proprietární technologie a licence zakazuje reverzní inženýrství dodávaného oficiálního softwaru.
Reverzní inženýrství pro účely interoperability naštěstí v Česku nelze žádnou licencí zakázat. Zákon stojí nad libovolnou smlouvou a takové ujednání v licenci je u nás neplatné. Takže kdyby někdo chtěl, reverzním inženýrství může LightScribe rozlousknout, sepsat specifikaci a na jejím základě může pak už kdokoliv (snad i kdekoliv) napsat opensource program LightScribe implementující (viz Clean room design). A bude to zcela legální.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Petr Tomášek avatar 1.7.2009 16:24 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

Hm, otázka je, jestli by nestačilo (např. pomocí nějakýho jadernýho modulu?) snifovat scsi packety, co tam lezou...

(Pokud nešifrují komunikaci...)

multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
1.7.2009 12:42 Laco
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Ja by som zvolil LightScribe za najzbytocnejsiu technologiu roka :)

hankey avatar 1.7.2009 13:32 hankey | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mně to na 64 bitech funguje bez problémů a popisuji média výhradně tímto způsobem již třetí léto, od té doby, co jsem si cíleně koupil mechaniku, která toto umí. Má to zcela jinou štábní kulturu, nicméně chápu názory, že to může být zbytečnost, protože nebude trvat dlouho a optická media přehrajeme pravděpodobně na paměťové karty a všechny vypálené obrázky tak skončí v koši...
data jsou pouze dvojí: na záloze a ve věčných lovištích
1.7.2009 17:23 Kozo
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Este keby tam bola nejaka pouzitelna podpora pre LabelFlash .. S tym som zatial narazil ....

1.7.2009 22:09 jirka d.
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

 On ještě někdo vůbec vypaluje? Já jsem nevypálil cédéčko tak dva roky, zálohy, kopírování, přenášení dat, na to tu jsou snad USB flashdisky ne? Komfort, rychlost, velikost, spolehlivost, kam se na ně DVD/CD hrabou...

3.7.2009 11:53 Peter Tuhársky
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků

Hm, s tou spolahlivostou to vobec nie je take jasne. Sice DVD po par rokoch odchadza do vecnych lovist, ale deje sa to skor postupne. Flash moze z nicohonic (staticka elektrina? slnecny vietor?) exnut. Flash nie je na dlhodobe zalohovanie.

 

xkucf03 avatar 3.7.2009 23:06 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše dárky

CD/DVD se dnes hodí hlavně když chceš někomu dát nějaká data (fotky, zálohu, tebou vytvořené dílo…) – prostě mu dáš placku a je hotovo, nemusí se řešit, aby si přinesl flešku, nebo ti pak vracel tu tvojí. A právě v těchto případech se LightScribe hodí, je to hezká pozornost, působí to dobře.

Teoreticky by šlo předat jen odkaz pro stažení z webu, ale to je zbytečná komplikace, někdy stahování nepříjemně velkého množství dat (a pro tebe zase upload).

Pro jiné účely moc nevypalují – na filmy, mp3 a zálohy stačí disky :-)

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
4.7.2009 01:47 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: dárky
na filmy, mp3 a zálohy stačí disky
Šťastný to člověk! Mně tedy na filmy hdd přestává stačit. Mám dohromady nějakých 700GB, ale strop už se nazadržitelně blíží. To je nevýhoda HD - nevejde se pořádně ani na hdd ani na dvdčka. A nejsem megaloman, abych si kupoval BD páličku.
14.7.2009 09:31 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: dárky
Jen 700 GB? Šťastný to člověk ;-) HD je jako droga (když k tomu má člověk příslušnou velkou Full HD televizi) - standardní obsah (jak ripy, tak plná DVD) mu pak připadá už tak obrazově ošklivý, že by se k němu nevracel ani za nic :-)
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
14.7.2009 22:11 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: dárky
přesně tak... obraz dvdček je tak neostrý...
xkucf03 avatar 15.7.2009 10:20 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Filmy

Máš nějaké tipy na filmy, které jsou zajímavé jak po technické stránce (HD), tak po té obsahové (aby to nebyla sračka)? :-)

Já se většinou kouknu radši na zajímavý film v CD nebo DVD kvalitě, než na nějakou hloupou akci ve vysokém rozlišení – stejně tak člověk může jít do kina, tam je ta kvalita ještě vyšší než doma u televize, ale stejně jde hlavně o to, o čem ten film je.

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
15.7.2009 13:58 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Filmy
Téměř všechny filmy, které vychází na dvd jsou stahovatelné i v HD kvalitě. Naopak filmy vyházející v HD jsou v naprosté většině případů dostupné i v menším rozlišení, takže filmy se nerozlišují na HD a ne-HD z hlediska obsahu.
Jmenuj nějaký film, který se ti líbí (po obsahové stránce) v dvd kvalitě a já ho (pravděpodobně) najdu v HD... ;-)
18.7.2009 15:06 Peťass
Rozbalit Rozbalit vše Re: LightScribe – pálení obrázků na povrch optických disků
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahoj, mno nevím když spustím ten program tak mi to nevyhledá žádnou vypalovačku a napíše no driver.. :( to samé i ve win. :( Asus na stránkách http://www.asus.com/product.aspx?content=specifications&P_ID=K8loeTxBiipYqvP8 píše že dvd-romka podporuje LightScribe :( dostal jsem i při nákupu ntb cd s LightScribe .. (při instalaci žádné chyby..) - zapoměl jsem něco nainstalovat? stáhl jsem si LIGHTSCRIBE SYSTEM SOFTWARE a LIGHTSCRIBE SIMPLE LABELER Díky

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.