Portál AbcLinuxu, 6. listopadu 2025 22:04
V tomto díle se naučíme, jak napsat síťového TCP klienta (k serveru s vlastním jednoduchým protokolem) s grafickým rozhraním.
TCP je zkratka Transmission Control Protocol a jde o základní internetový protokol, sloužící k vytvoření spojení mezi počítači a k jejich komunikaci mezi sebou. TCP zaručuje spolehlivé doručení dat ve správném pořadí. Z toho vyplývá i to, kdy je vhodné jej použít: Vždy, když je důležité, aby se veškerá data dostala na druhý konec spojení, i za cenu opakovaného odeslání. Jako příklad lze uvést HTTP (web), FTP, SMTP/POP3/IMAP (e-mail) nebo SSH. Občas je použití TCP ovšem vysloveně nevhodné, a to především v real-time programech, jako jsou třeba hry, kde i když se pár paketů po cestě „ztratí“, tak to moc nevadí. Více informací o TCP je třeba na Wikipedii.
TCP komunikace v Qt probíhá přes QTcpSocket. To je taková zajímavá třída, která je založená na QIODevice, což mj. znamená, že s ní dá zacházet jako s I/O zařízením. Můžete zapisovat data metodou write() a číst je metodou read() nebo readAll(). Když přijdou nová data, dozvíte se to díky signálu readyRead() a když dojde k chybě, tak přijde řada na signál error(). Pak jsou zde ještě signály specifické pro socket – když se socket připojí nebo odpojí, tak vyšle signál connected() nebo disconnected().
Než tohle všechno ovšem může začít, nejdříve se musíme někam připojit – na nějaký TCP server, který si s námi bude povídat. To se dělá metodou connectToHost() (nebo ekvivalentním slotem connectToHostImplementation()), které zadáte IP adresu a port, na který se chcete připojit, a případně ještě specifikujete, zda chcete socket otevřít pro čtení i zápis (výchozí) či jinak.
Jako ukázku TCP síťování v Qt jsem naprogramoval TODO server-klient záležitost. Pro nezasvěcené: TODO jsou poznámky. Úkoly, které je třeba splnit. Tohle je program, který umožňuje uložit si poznámky na server a přistupovat k nim odkudkoliv. Server najdete v článku Konzolové programy v Qt 4 – 3 (TCP server).
Funguje to celé tak, jak by se dalo očekávat. Na serveru musí mít uživatel vytvořený účet, což se dělá editací konfiguračního souboru. Poté se klient může přihlásit se svým jménem a heslem (heslo není posláno jako čistý text, odesílá se jeho SHA1 hash) a prohlížet či upravovat svůj seznam položek, který je uložený na serveru.
Uživatel se nemůže připojit z více míst najednou. Pokud server odpoví, že daný účet je už přihlášen odjinud, dostanete na výběr, zda chcete přihlášení vynutit a „přebrat“ (odpojíte tak to druhé sezení), nebo to vzdát.
Vymyslel jsem si vlastní jednoduchý protokol, kterým spolu klient a server mezi sebou komunikují. Ukážu zde jeho syntaxi, podle které lze vcelku snadno napsat i vlastního klienta (například do konzole). Příkazy jsou v pořadí, jak za sebou obvykle následují v praxi.
| Příkaz | Popis |
| LOGIN | Server pošle tento příkaz (bez argumentů) hned jak zjistí, že se na něj připojujete. Klient na něj odpovídá stejným příkazem, přičemž jako argumenty (oddělené mezerou) předá přihlašovací jméno a SHA1 hash hesla. |
| WRONGLOGIN | Server tímto říká, že se pokoušíte přihlásit se špatnými údaji. |
| LOGGED | Tohle pošle server, když přihlášení proběhne úspěšně. Klient na to obvykle zareaguje příkazem LIST. |
| ALREADYLOGGED | Server tímto říká, že jste již přihlášen. Můžete se buď odpojit, nebo poslat FORCELOGIN. |
| FORCELOGIN | Vynucené přihlášení. Posílá jej klient a používá se stejně jako LOGIN. I stejně funguje, ale navíc odpojí případné přihlášení odjinud. |
| LIST | Klient tímto požádá server o seznam položek. |
| LISTEMPTY | Server tímto říká, že váš seznam položek je prázdný. |
| LISTING | Pokud seznam položek není prázdný, server pošle tento příkaz a za ním seznam položek, které jsou oddělené znakem nového řádku, tedy \n. |
| ADD | Klient pošle tento příkaz serveru, když chce přidat položku do seznamu. Text položky tvoří zbytek příkazu. |
| LISTFULL | Server tímto říká, že váš seznam položek je plný (v mé implementaci může mít uživatel max. 1000 položek). |
| ADDED | Server takto odpoví, pokud byla položka úspěšně uložena. Zbytek příkazu tvoří text položky. |
| REMOVE | Klient pošle tento příkaz, když chce smazat položky ze seznamu. Jako argument je třeba předat seznam indexů položek (oddělený mezerami). Indexy začínají od 0 a maximum je 999. |
| REMOVED | Server tímto říká, že příkaz REMOVE byl vyřízen. Za příkazem následuje seznam indexů položek (oddělený mezerami), které byly odstraněny. |
| INVALIDCMD | Toto server pošle jako odpověď na příkaz, který je neplatný. Můj klient toto nezpracovává, takže v případě, že dojde na tuhle odpověď (nemělo by), vyskočí obecná chybová hláška o neznámém příkazu ze serveru. |
| TOOMANYWRONGLOGINS | Server tímto říká, že z klientské IP adresy detekoval během poslední chvíle (výchozí = 60 sekund) příliš mnoho chybných pokusů o přihlášení (výchozí = 10). Můj klient toto nezpracovává, protože se přes něj těžko někdo bude pokoušet o bruteforce login. Ale i kdyby, dostane obecnou chybovou hlášku, jako v předchozím případě. |
To je vše. Když se chcete odpojit, použijte metodu disconnectFromHost() nebo slot disconnectFromHostImplementation() (obojí dělá totéž). Pokud pošlete serveru příkaz (jiný než přihlašovací), když nejste přihlášeni, odpojí vás bez další komunikace.
Co se týče techniky vyvíjení programu, navrhnul jsem si GUI v Designeru a tentokrát mě to asi definitivně přesvědčilo, že to je mnohem efektivnější metoda a že obvykle nemá valný význam navrhovat GUI ručně. K programu je tentokrát přibalený i překlad do češtiny. Všechno si to můžete stáhnout v archívu tcpclient.tar.bz2.
tcpclient.h: API.
#ifndef MAINWINDOW_H
#define MAINWINDOW_H
#include <QMainWindow>
#include <QAbstractSocket>
#include <QByteArray>
class MyTcpSocket;
class QTcpSocket;
class QLabel;
namespace Ui
{
class MainWindow;
}
class MainWindow : public QMainWindow
{
Q_OBJECT
public:
MainWindow(QWidget *parent = 0);
private:
Ui::MainWindow *ui;
QTcpSocket* socket;
QLabel* statusLabel;
void setStatus(const QString& statusmsg);
void login(bool force = false);
void socketWrite(QByteArray data);
void lockGui(bool lock = true);
void unlockGui();
private slots:
void doConnect();
void gotConnected();
void gotDisconnected();
void gotError(QAbstractSocket::SocketError error);
void handleReply();
void addItem();
void removeSelectedItems();
};
#endif // MAINWINDOW_H
tcpclient.cpp:
#include "mainwindow.h"
#include "ui_mainwindow.h"
#include <QtGui>
#include <QtNetwork>
MainWindow::MainWindow(QWidget *parent)
: QMainWindow(parent), ui(new Ui::MainWindow)
{
// použijeme navržené GUI
ui->setupUi(this);
// vytvoříme socket
socket = new QTcpSocket(this);
// a připojíme jeho signály na sloty, které je zpracují
connect(socket, SIGNAL(connected()), SLOT(gotConnected()));
connect(socket, SIGNAL(disconnected()), SLOT(gotDisconnected()));
connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)),
SLOT(gotError(QAbstractSocket::SocketError)));
connect(socket, SIGNAL(readyRead()), SLOT(handleReply()));
// vytvoříme popisek pro zprávy na stavovém řádku
statusLabel = new QLabel();
statusBar()->addWidget(statusLabel);
// přiřadíme funkce ovládacím prvkům programu:
// tlačítko „Connect“ (Připojit)
connect(ui->connBtn, SIGNAL(clicked()), SLOT(doConnect()));
// tlačítko „Add“ (Přidat)
connect(ui->addBtn, SIGNAL(clicked()), SLOT(addItem()));
// vstupní pole pro TODO záznam
connect(ui->todoEdit, SIGNAL(returnPressed()), SLOT(addItem()));
// tlačítko „Remove…“ (Odstranit vybrané)
connect(ui->rmBtn, SIGNAL(clicked()), SLOT(removeSelectedItems()));
// položka menu „Connect“ (Připojit)
connect(ui->actionConnect, SIGNAL(triggered()), SLOT(doConnect()));
// položka menu „Disconnect“ (Odpojit)
connect(ui->actionDisconnect, SIGNAL(triggered()),
socket, SLOT(disconnectFromHostImplementation()));
// položka menu „About Qt“ (O Qt)
connect(ui->actionAbout_Qt, SIGNAL(triggered()), qApp, SLOT(aboutQt()));
// viz níže
this->lockGui();
resize(600, 500);
}
// zakáže relevantní prvky během čekání na odpověď od serveru
void MainWindow::lockGui(bool lock)
{
ui->actionDisconnect->setDisabled(lock);
ui->addBtn->setDisabled(lock);
ui->rmBtn->setDisabled(lock);
}
// odemkne zmiňované prvky
void MainWindow::unlockGui()
{
this->lockGui(false);
}
// zařizuje připojení k serveru
void MainWindow::doConnect()
{
// zamkne tlačítko a položku v menu „Connect“
ui->connBtn->setDisabled(true);
ui->actionConnect->setDisabled(true);
// nastaví zprávu ve stavovém řádku
this->setStatus(tr("Connecting…"));
// uložíme si IP adresu a port do proměnných
QString strAddr = ui->addressEdit->text();
int port = ui->portEdit->value();
QHostAddress addr;
// zkontrolujeme platnost formátu IP adresy
if(!addr.setAddress(strAddr))
{
QMessageBox::critical(this, tr("Invalid IP address"),
tr("You've entered an invalid IP address!"));
ui->addressEdit->setFocus();
return;
}
// zahájíme připojování
socket->connectToHost(addr, port);
}
// zapíše data do socketu
void MainWindow::socketWrite(QByteArray data)
{
socket->write(data);
// zajistí okamžitý zápis
socket->flush();
}
// nastaví zprávu ve stavovém řádku
void MainWindow::setStatus(const QString& statusmsg)
{
QString status = QDate::currentDate().toString(Qt::SystemLocaleShortDate)
+ " " + QTime::currentTime().toString() + " – " + statusmsg;
statusLabel->setText(status);
}
// provede se po úspěšném připojení
void MainWindow::gotConnected()
{
this->setStatus(tr("Successfully connected!"));
// odemkneme v menu akci pro odpojení a zamkneme tu pro připojení
ui->actionDisconnect->setEnabled(true);
// odemkneme ovládací prvky pro komunikaci se serverem
this->unlockGui();
}
// provede se po odpojení od serveru
void MainWindow::gotDisconnected()
{
this->setStatus(tr("Disconnected!"));
// vyprázdní seznam a patřičně odemkne/zamkne ovl. prvky
ui->listWidget->clear();
this->lockGui();
ui->connBtn->setEnabled(true);
ui->actionDisconnect->setDisabled(true);
ui->actionConnect->setEnabled(true);
}
// zpracuje chybu od socketu
void MainWindow::gotError(QAbstractSocket::SocketError error)
{
qDebug() << "gotError" << error;
// informujeme program o odpojení
this->gotDisconnected();
// chybu zobrazíme ve stavovém řádku i v chybovém dialogu
this->setStatus(socket->errorString());
QMessageBox::critical(this, tr("Network error"), socket->errorString());
}
// zpracuje odpověď či příkaz, který přišel serveru
void MainWindow::handleReply()
{
// příchozí data
QByteArray rawdata = socket->readAll();
// argumenty příkazu
QList<QByteArray> data = rawdata.split(' ');
// samotný příkaz
QByteArray command = data.takeFirst();
qDebug() << "handling data:" << rawdata;
if(command == "LOGIN")
{ // server vyžaduje přihlášení
this->login();
} else
if(command == "LOGGED")
{ // úspěšné přihlášení
this->setStatus(tr("Listing the TODO items…"));
// vyžádáme si výpis položek
this->socketWrite("LIST");
} else
if(command == "LISTEMPTY")
{ // server informuje, že seznam položek je prázdný
this->setStatus(tr("Your TODO list is empty!"));
} else
if(command == "LISTFULL")
{ // server informuje, že seznam položek je plný
this->unlockGui();
// zakážeme tlačítko pro přidávání položek
ui->addBtn->setDisabled(true);
this->setStatus(tr("Your TODO list is full!"));
QMessageBox::critical(this, tr("Your TODO list is full!"),
tr("Server says that your TODO list is full. "
"You need to remove some items."));
} else
if(command == "LISTING")
{ // server posílá seznam položek
// uložíme si odpověď bez příkazu
QString list = rawdata.right( rawdata.size()-command.size()-1 );
// řetězce jsou v odpovědi odděleny znakem \n, takže je převedeme na skutečný seznam
ui->listWidget->addItems(list.split(QChar('\n'), QString::SkipEmptyParts));
} else
if(command == "ADDED")
{ // server informuje o úspěšném přidání položky do seznamu
this->unlockGui();
ui->todoEdit->clear();
this->setStatus(tr("Your TODO item has been successfully saved on the server"));
QString item = rawdata.right( rawdata.size()-command.size()-1 );
ui->listWidget->addItem(item);
} else
if(command == "REMOVED")
{ // server informuje o úspěšném odstranění položek ze seznamu
// seznam indexů odstraněných položek
QList<QByteArray> indexes = rawdata.right( rawdata.size()-command.size()-1 ).split(' ');
int i = indexes.size() – 1;
// smaže položky i ze seznamu v GUI
while(i >= 0)
{
const QByteArray* index = &indexes.at(i--);
delete ui->listWidget->takeItem(index->toInt());
}
this->unlockGui();
this->setStatus(tr("Selected items had been removed successfully"));
} else
if(command == "ALREADYLOGGED")
{ // server říká, že daný uživatel je již připojen
// dialog s dotazem (vynutit přihlášení?)
QMessageBox::StandardButton r = QMessageBox::warning(this, tr("User already logged in!"),
tr("Your account is already logged in, probably "
"from somewhere else. Do you want to force the login "
"and disconnect the other client?"),
QMessageBox::Yes|QMessageBox::No, QMessageBox::No);
if(r == QMessageBox::Yes)
this->login(true);
else // pokud uživatel nechce vynutit připojení, tak se odpojíme
socket->disconnectFromHost();
} else
if(command == "WRONGLOGIN")
{ // server informuje o neúspěšném přihlášení na základě špatných údajů
// na chvíli odpojíme informování o chybách – jde o (na první pohled úspěšný)
// pokus o eliminaci dvou chybových dialogů na sobě
socket->disconnect(SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)));
// zobrazíme chybový dialog
QMessageBox::critical(this, tr("Wrong login"),
tr("You've entered a wrong username or password!") + "\n" +
tr("Connection has been closed by the remote server."));
// a po zavření dialogu signál opět připojíme
connect(socket, SIGNAL(error(QAbstractSocket::SocketError)),
SLOT(gotError(QAbstractSocket::SocketError)));
} else
{
QMessageBox::critical(this, tr("Unknown command from the server"),
tr("Server has sent an unknown command which could mean "
"that your client version is outdated."));
}
}
// pošle na server požadavek o přihlášení
void MainWindow::login(bool force)
{
// získáme z GUI uživatelské jméno
QString user = ui->userEdit->text();
// a zkontrolujeme, jestli náhodou neobsahuje mezery
if(user.contains(QChar(' ')))
{
this->gotDisconnected();
// mezery v uživatelském jménu nemáme rádi
QMessageBox::critical(this, tr("Invalid username"),
tr("The username cannot contain any whitespaces!"));
return;
}
this->setStatus(tr("Logging in…"));
// řetězec s požadavkem
QByteArray request;
// získáme z GUI heslo, ze kterého spočítáme SHA1 hash
QString pass = QCryptographicHash::hash(ui->passEdit->text().toAscii(),
QCryptographicHash::Sha1).toHex();
// sestrojíme požadavek ve formátu LOGIN uživatel heslo_v_sha1
request += QString("LOGIN %1 %2").arg(user).arg(pass);
// pokud jde o vynucený login, použijeme příkaz FORCELOGIN místo LOGIN
if(force)
request.prepend("FORCE");
// a odešleme jej
this->socketWrite(request);
}
// přidá položku do seznamu na server
void MainWindow::addItem()
{
QByteArray request, tmp;
// přidáme si do požadavku text položky
request += ui->todoEdit->text();
// končíme, pokud je prázdný
if(request.isEmpty())
return;
// přidáme datum a čas, pokud jsou zaškrtlá odpovídající pole
if(ui->withTime->isChecked() || ui->withDate->isChecked())
request.prepend("- ");
if(ui->withTime->isChecked())
{
tmp += QTime::currentTime().toString("HH:mm' '");
request.prepend(tmp);
tmp.clear();
}
if(ui->withDate->isChecked())
{
tmp += QDate::currentDate().toString(Qt::SystemLocaleShortDate);
request.prepend(tmp + " ");
}
// přidáme na začátek požadavku příkaz
request.prepend("ADD ");
// nastavíme status, zamkneme GUI
this->setStatus("Adding the item…");
this->lockGui();
//qDebug() << request;
// a odešleme požadavek
this->socketWrite(request);
}
// odstraní vybrané položky ze serveru
void MainWindow::removeSelectedItems()
{
// získáme seznam označených položek
QList<QListWidgetItem*> items = ui->listWidget->selectedItems();
// pokud je seznam prázdný, tak o tom informujeme přes status a končíme
if(items.isEmpty())
{
this->setStatus(tr("No item(s) selected for removal!"));
return;
}
// seřadíme indexy od nejmenšího po největší
QList<int> rows;
foreach(const QListWidgetItem* item, items)
rows << ui->listWidget->row(item);
qSort(rows);
QByteArray request;
// sestrojíme požadavek
foreach(int row, rows)
request += " " + QByteArray::number(row);
request.prepend("REMOVE");
// nastavíme status a zamkneme GUI
this->setStatus(tr("Removing selected items…"));
this->lockGui();
//qDebug() << "remove request:" << request;
// odešleme požadavek
this->socketWrite(request);
}
main.cpp: Novinkou je zde nastavení kódování (UTF-8) pro céčkové řetězce. Díky tomu se na server korektně odešlou položky obsahující české znaky.
#include <QApplication>
#include <QLocale>
#include <QTranslator>
#include <QTextCodec>
#include "mainwindow.h"
int main(int argc, char *argv[])
{
QApplication a(argc, argv);
a.setApplicationName("tcpclient");
{
QTextCodec* unicode = QTextCodec::codecForName("UTF-8");
// nastavení kódování pro C řetězce
QTextCodec::setCodecForCStrings(unicode);
QTextCodec::setCodecForTr(unicode);
}
QTranslator tr;
tr.load(a.applicationName() + "_" + QLocale::system().name());
a.installTranslator(&tr);
MainWindow w;
w.setWindowTitle("TODO client");
w.show();
return a.exec();
}

Na MainWindow::handleReply() by se celkem hodil ten stavovy automat z Qt 4.6
. Nebo rozumne RPC, to dlouho v Qt chybi. Kdysi existovala Qt CORBA, ta se snad uz nevyviji. Bez 3rd party knihoven (jako treba ZeroC Ice) je delani middlewaroidnych zalezitosti v Qt znacne neprijemny.
Pekné, a čo tak do ďaľšieho dielu hodit niečo realtime protokoloch.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.