Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 17:41

HW novinky: Xbox One a jeho problémy

29. 11. 2013 | David Ježek
Články - HW novinky: Xbox One a jeho problémy  

Zatímco minulý týden patřil převážně herní konzoli Sony Playstation 4, tento pátek si popovídáme více o Xboxu One. I velký zlý Microsoft uvedl na trh svůj next-gen přístroj, který je v mnoha ohledech konkurentovi od velké zlé Sony podobný. Přesto je rozdíl dostatečný, aby si vybral každý. Dojde pak samozřejmě i na další témata.

Obsah

Xbox One – také nepodařený start i úspěch současně.

link

Hardwarové novinky

Minulý týden se kasala Sony, že za prvních 24 hodin prodala přes 1 milión konzolí Playstation 4. Microsoftu se povedlo přesně totéž. Hezké, ale vlastně to jen ukazuje, jak šíleně dlouho nechávali oba výrobci celý svět na suchu s letitým zastaralým hardwarem. Hlad po next-genu byl a je obrovský.

Zlobivá Blu-ray mechanika

link

Řada novopečených majitelů Xboxu One si ale krátce po zakoupení začala stěžovat. V případě Microsoftí konzole si Černého Petra vytáhla optická Blu-ray mechanika, která vyluzuje často velmi podivné zvuky a zjevně není v pořádku. Médium se pochopitelně nenačte. Však se podívejte na následující video:

Microsoft tudíž řeší, co s tím, ale v tuto chvíli se ještě neví, jak velkého množství uživatelů se problém týká, případně na kolik výrobních sérií je omezen. Je možné, že Xbox One má Blu-ray mechaniky od více dodavatelů a jeden z nich nezvládl zakázku v potřebné kvalitě, nebo se něco stalo při přepravě. Ale berme to jako porodní problém, který se vyřeší. Na plošné stahování konzolí to nevypadá.

Grafické jádro

link

Hardwarové novinky Hardwarové novinky

Jak již zaznělo vícekrát, x86 SoC, které je srdcem obou next-gen (no, vlastně už „current-gen“ :-)) konzolí, je velmi podobné. Jen Sony zvolila metodu použití velkého množství rychlých GDDR5 pamětí pro celý systém a 20 bloků stream procesorů, zatímco Microsoft sáhl po běžných pamětech, ale přímo v čipu dlí také embedded RAM a bloků stream procesorů je jen 14. V obou případech je ale celkově využíváno o dva bloky stream procesorů méně, dva jsou tedy rezervní a zvyšují výtěžnost výroby, tedy množství v konzoli použitelných čipů. Nicméně logika selského rozumu říká, že Sony musí mít odpadních čipů víc než Microsoft (s ohledem na počet bloků a s ohledem na snadnější výrobu embedded RAM).

Microsoft svůj krok odůvodňuje tím, že raději honí méně bloků na vyšším taktu, než maximum bloků na nižším. Prospěje to výtěžnosti, spotřebu to nezvedne (čip se tak či onak drží ve svém TDP) a tak není co řešit. Je to ryze pragmatický přístup, vůči kterému nelze nic namítat. SoC Xboxu One má plochu 363 mm² a 5 miliard tranzistorů. Jeho výrobu též obstarává TSMC 28nm technologií. Pro srovnání AMD v tuto chvíli používá v Radeonech R9 290 a R9 290X GPU s více než 6 miliardami tranzistorů a Nvidia již více než rok prodává grafiky s GPU o 7 miliardách tranzistorů. To je maximum, na které se kdokoli s 28nm TSMC výrobou troufl, další zvýšení počtu tranzistorů nepřijde dříve než s přechodem na 20nm výrobu.

Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky

Xbox One je zajímavý nepochybně i díky větší skříni, která pojmula lépe dimenzované chlazení. Z pohledu Linuxu bude zajímavé, jestli, případně který z obou výrobců povolí instalaci alternativních OS.

Xeon Phi Knights Landing = 72× Atom rodiny „Silvermont“

link

U mnoha jader ještě zůstaneme. Jak víte z dřívějška, Intelovy výpočetní karty vzešlé z projektu „Larrabee“ se typicky pohybují kolem 60 x86 jader na čipu. S přechodem na 20nm tock výrobu a příchodem x86 architektury „Silvermont“ spadající do produktové rodiny procesorů Atom, přijde konečně změna.

Xeony Phi generace „Knights Landing“ nabídnou těchto jader až 72. Vedle karet pro PCI Express bude k dispozici i verze pro socket a dokonce přijde dříve než karty. Intel chce z Xeonů Phi udělat samostatný systém schopný provozu bez nutnosti nějakého běžného Xeon CPU v patici. Silvermont také bude znamenat přechod od staré in-order architektury původních Pentií na současnou out-of-order. Paměťový řadič bude nezbytně nutně typu DDR4, jelikož tohle dělo bude potřebovat pokud možno to nejlepší dostupné, což příští rok bude právě DDR4, generace pamětí pomalu přicházející na trh. Řadič bude (až) šestikanálový s možnou velikostí paměti až 384 GB. Součástí architektury bude volitelně modul s další úrovní vyrovnávací pamětí o velikosti 16&nbp;GB

Z hlediska výpočetního výkonu čipu dojde k nárůstu prakticky na dvojnásobek. Jednak to souvisí s vyšším počtem jader, ale také právě s přechodem na out-of-order zpracování a faktem, že s vylepšenou 22nm technologií (ze které nebude ukusovat část čipu původně v projektu „Larrabee“ koncipovaná jako GPU prvky) se celé tohle vejde do potřebných TDP limitů. V single-precision by mělo být dosaženo mety 6 TFLOPS, double precision pak nabídne výkon poloviční. Zkrátka karta na chroupání bitcoinů, BOINC či čehokoli jiného jako dělaná :-).

Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky Hardwarové novinky

TDP bude podle varianty 160, nebo 200 W (na obligátní dotaz si dovolím odpovědět rovnou bez ověřování: jistě přijdou verze s pasivním chladičem, spoléhající pouze na průvan v šasi do racku). Socketová verze vezme až 215 W. Na vše je ale spousta času. „Knights Landing“ Xeony Phi se objeví na trhu až v roce 2015, a to v jeho průběhu pro socket a v závěru pro PCI Express slot. Slotová verze ponese onboard 64 GB paměti.

Jinak silvermontové Xeony Phi budou konečně ryze výpočetní produkt, jak již zaznělo oproštěné od původního „taky-GPU“ pojetí projektu „Larrabee“. Bude to fajn, ale ještě víc fajn bude vidět nástupníka na 14nm výrobním procesu, ale to mířím už příliš do budoucnosti.

OCZ zbankrotovala, jedná s Toshibou o převzetí

link

Krátce taková závěrečná (ne)veselá historka. Bylo nebylo, před řadou let koupila firma OCZ výrobce výtečných zdrojů PC Power&Cooling. Já je měl rád, jelikož to byli takoví konzervativci konzervativní, kteří ve své době vyvraceli několik nepěkných mýtů o zdrojích. OCZ sice nějakou dobu držela výrobu zdrojů řady Silencer (s 80mm ventilátorem), ale ač stihla uvést kupříkladu ještě vyprojektovaný 910W Silencer, poté vývoj ukončila a udělala z PC Power&Cooling jen další vyrabovanou značku vyrábějící zdroje se 120 a později i 135mm ventilátory. To se ta zhouba jmenovala již jen OCZ Silencer III a ani ji nevyprojektovali inženýři z PC Power&Cooling, ale šlo o OEM design.

Pak OCZ také doslova „zasírala“ trh nekvalitními SSD s SF řadičem, stačí si vygooglit heslo „ocz sleep“, případně se podívat na statistiky poruchovosti: OCZ SSD vedly. Do toho firma ukončila výrobu velmi populárních pamětí DDR, aby se vrhla právě na SSD. A nakonec se provalilo, že její dlouholetý šéf podváděl v účetnictví a nadělal v něm takový bordel, až hanba. Zkrátka a dobře, OCZ stihl spravedlivý trest, firma je mrtvá a řeší se, jestli regulační orgány, případně věřitelé schválí její prodej japonské Toshibě. U ní je šance, že to dá do pořádku a lukrativní věci jako řadiče Indilinx či platformy PCI Express SSD pojedou dál, případně se Toshiba obohatí o prodejní kanály, které si OCZ získala.

Karma je svině :-).

Seriál Hardwarové novinky (dílů: 440)

První díl: Hardwarové novinky 36/2008 (procesory), poslední díl: HW novinky: podzimní přehled #2.
Předchozí díl: HW novinky: tenhle týden patřil PlayStation 4
Následující díl: HW novinky: bitcoinová mánie takřka vyprodala Radeony na celé planetě

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #2
HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu

Diskuse k tomuto článku

29.11.2013 16:52 Michal2
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Umi tenhle autor puvodem z deep in it (hluboce v tom? to je neco pro tehotne nebo to je eufemismus pro p**el? ;-) ) byt alespon jednou objektivni?

1) Je to videt uz v titulku. Minuly tyden patril PS4 a tento dyden patri "problemum XBoxu One" :-)

2) XBox mel vic predobjednavek, vic se ho prodalo (v clanku je chybne uvedeno ze stejne), ma vyssi prirazku k cene na eBay. A to je o 100 USD drazsi.

3) Problemy PS4 ( http://www.ign.com/articles/2013/11/14/broken-playstation-4-systems ) zatajime, problemy XBoxu s chuti zvelicime. By me zajimalo, co bude ve vysledku nakladnejsi menit, BR nebo priletovany HDMI.

4) Ze by autor zminil alespon sluvkem Kinect? Ale proc by vlastne takovou drobnost resil.

Osobne jsou mi konzole ukradene, kupovat zadnou nebudu. Proste mi to prijde jen vtipne. A Kopnuti do mrtvoly OCZ radeji nekomentovat...
jiri.one avatar 29.11.2013 17:51 jiri.one | skóre: 19 | blog: Jiriho blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy

Odpověd na otázku: ne neumí

Poznámka: ale i když objektivní být neumí, tak mi to ve většině případů ani nevadí. Informační hodnota jeho článků je poměrně dobrá a tu jeho subjektivku si z toho buď dokážu vyfiltrovat/ignorovat (pokud s ní nesouhlasím [a že dost často]) a nebo s ní souhlasím a pak mit to přijde v pořádku :).

www.jiri.one - Můj blog o Linuxu, hrách, životě, ...
Rezza avatar 29.11.2013 22:09 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
Tak abych se priznal - osobne me prijde oboje jako celkem slabota. Cekal jsem od next-gen skutecne next-gen. U PS4 je asi nejzajimavejsi to, ze by vic her melo jet pres Remote Play na Vitu. Coz muze i na PS3, ale tam to zadna hra nepodporuje. Protoze v tom okamziku budu stejne hrat jen na Vite ;-).
1.12.2013 15:17 unreal
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
Obidve konzole su slabe nie len po hardwarovej stranke, ale aj po stranke obsahu. na FPS RPG a RTS absolutne nepostacujuce. Ak mate vradi hopsacky pre trojrocnych, alebo japonske manga emo gay rpg KRAVINY typu final fantasy, pripadne zavodne hry tak je pre vas konzola ako stvorena. Ak potrebujete k hraniu mys klavesnicu volant a pedale mate radi poriadny berserk, krv, leitajuce hlavy a nefalsovane sadisticke orgie s motorovou pilou tak bude pre vas konzola prekliatim.
Rezza avatar 1.12.2013 16:23 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
Tak prave na to je konzole nejlepsi :). Mysi se ovladaji okynka, ne hry! Ale zatim je PS4 opravdu slabota, na PS3 mam takovy backlog, ze muzu hrat jeste deset roku a konecne se zlepsuje i Vita.
4.12.2013 14:48 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
už vidím progamera hrát fps na joypadu
Rezza avatar 4.12.2013 19:05 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
Tak normalni lidi si taky nekupuji formule, WRC na jezdeni do prace, ale pohodlne auto :).
30.11.2013 09:47 arnold
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Xbox One a jeho problémy
Nojo, ale je třeba si uvědomit, v kolika zemích se prodával XBox a v kolika PS4.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.