Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
15. listopadu byl zahájen prodej PlayStation 4 v USA (v Evropě si ještě počkáme, konkrétně do 29. listopadu, u nás v Česku pak do 12. prosince). Asi netřeba moc konstatovat, že její 8× CPU a GPU s 1280 stream procesory (částečně deaktivované pro lepší výtěžnost výroby, GPU má aktivních 1152 stream procesorů) jsou obrovským výkonnostním skokem oproti kombinaci Cell CPU a letitého Nvidia GPU v PlayStation 3. Sony ohlásila, že během 24 hodin od vydání se prodalo více než 1 milión PlayStation 4. Mimochodem, zhruba 10 tisíc kusů (tedy přibližně 1 %) vykazuje určité vady, které se průběžně řeší v rámci reklamací (původně se objevivší informace, že reklamace budou vyřešeny až po Novém roce, byly dementovány).
Sony také změnila smrtonosnou strategii, která jí s PlayStation 3 hodně ublížila: prodejní cena PlayStation 4 je nastavena mírně nad výrobními náklady, takže prodeje nejsou dotovány a finanční úspěch konzole nebude záviset na prodejích her. Výrobní náklady jsou zhruba 20 dolarů pod úrovní prodejní ceny 399 dolarů. 100 dolarů jde do kapsy AMD za její APU, o něco nižší částka pak putuje k výrobci čipů GDDR5.
Co se týče her, tak už jich samozřejmě několik známe. Zajímavější ale s ohledem na výchozí 500GB 5400ot/min harddisk, je velikost instalací. Samotný systém se vším všudy (připomínám, že jde o modifikované FreeBSD 9) si rezervuje zhruba 100 GB, zbývajících přibližně 400 GB je k dispozici hrám. A tady bude předpokládám trochu problém. Pravdou je, že zatímco některé jednodušší hry si vystačí s instalací v řádu stovek MB či jednotek GB, takový Battlefiedl 4 se 40GB instalací nebo nedejbože Call of Duty: Ghosts a NBA 2K14 s instlalací 50 GB/hra spolykají úložnou kapacitu velice rychle.
K tomu dva dodatky: díky bohu, že jsou již na trhu 1,5 a 2TB 2,5palcové SATA disky standardní výšky těla 9,5 mm a Sony nijak nebrání uživatelské výměně pevného disku. Za druhé ale možná zalitujete, jelikož pokud HDD vyměníte za SSD, konzole znatelně zrychlí. Možná že takové 960GB SSD nebude od věci, ale celou Playstation 4 pochopitelně velmi, velmi prodraží. Jsem zvědavý, jak se tohle bude řešit v budoucnu (cloudovým úložištěm?), kdy průměrný hráč bude chtít mít nainstalováno řekněme 20 AAA titulů.
Zkrátka a dobře, první herní konzole nové generace je tu. A ať už se pohybujete na internetu s vypnutým AdBlockem, nebo jezdíte pražským metrem či jinde míjíte tištěnou reklamu, museli jste to poznat a současně pochopit, že brzy se objeví i Xbox One: firmy se totiž zoufale snaží za nechutně vysoké ceny prodat ještě teď co nejvíc těch zastaralých Xboxů 360 a zastaralých PlayStation 3.
PlayStation 4 bude zajímavé sledovat a věřím v její úspěch. Už proto, že Sony nekrvácí na samotném prodeji konzolí. Ale hlavně jde konečně o klasické PC, takže portace her, resp. vývoj her multiplatformě bude pro studia jednodušší. Nakolik Sony zařízne cestu instalaci jiných OS, toť otázka. Sama běží na upraveném FreeBSD, což dává jasný signál, že AMD umí vytvořit plně použitelný ovladač pro *nixový OS, a to včetně podpory 4k/HDMI či kompletního 3D. Snad z toho bude těžit jednoho dne i Linux.
Postupem let, kdy je HAMR/TAMR (heat/thermal assisted magnetic recording) technologie pevných disků vyvíjena, nám roste i výchozí kapacita konvenčních technologií, takže není divu, že oba výrobci 3,5palcových HDD (pozn.: Western Digital a Seagate) pomalu posouvají hranici toho, co by HAMR mohla po zkombinování se stávajícími technologiemi nabídnout.
Zatímco Western Digital hovoří o pětinásobku současné generace (svoji aktuální HAMR technologii WD demonstroval v těchto dnech), Seagate ve svém odhadu míří ještě dále. Jeho věštecká koule ukazuje 60TB pevný disk v roce 2016. A protože už léta se nám pevné disky všech výrobců hýbají přibližně podobným tempem, lze očekávat, že podobné hodnoty bude ve stejné době atakovat právě i Western Digital.
Osobně tomu ale nevěřím. Oba výrobci si zvykli zpomalit inovace a spíše se hojit na důsledcích záplav ve svých továrnách. Ještě nějakou dobu budou těžit stávající technologie, stejně jako ty přechodné/nové, ať již SMR (shingled magnetic recording) u Seagate, nebo heliové disky u WD. Rok 2016 je tu za 2 roky a 1,5 měsíce a nevěřím, že nám do té doby poskočí pevné disky na desetinásobek kapacity (byť historicky tu už podobnou zkušenost máme, to když přišel objev jevu GMR (za který byla o pár let udělena Nobelova cena za fyziku) a kapacity pevných disků velmi rychle poskočily z jednotek na desítky GB.
Jen velmi krátce vydrželo výkonnostní prvenství Radeonu R9 290X. S jeho pozicí (byť za cenu vyšší ceny ) zacloumala GeForce GTX 780 Ti s plně aktivním inovovaným GPU GK110 s 2880 CUDA jádry. V jejích stopách jde výpočetní karta Tesla K40, která nese stejné a plně aktivní GPU, ale přidává k němu ne 3, ale rovnou 12 GB GDDR5. Výpočetní servery a pracovní stanice tak mohou dostat asi poslední myslitelnou injekci v podání stávající generace 28nm GPU, cokoli lepšího přinese až 20nm technologie.
Cena této Tesly bude v maloobchodním prodeji samozřejmě v desítkách tisíc Kč, možná blízko k hranici 100 tisíc Kč. Prvním velkým zákazníkem (který dostal nepochybně lepší cenu) je Texas Advanced Computing Center (TACC) na University of Texas at Austin. Již v tuto chvíli lze ale Teslu K40 koupit i normálně a nadcházejících týdnech budou produkty s ní uvnitř uvádět výrobci jako Appro, ASUS, Bull, Cray, Dell, Eurotech, HP, IBM, Inspur, SGI, Sugon, Supermicro a Tyan.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
ale na hrani fakt nic lepsiho neexistuje
Pokud člověk zrovna nehraje RTS nebo klasická RPG. Nevím, jak je na tom MOBA na konzolích.
Od MS Windows jsem před lety utekl právě kvůli ztrátě motivace hrát nové hry — byly moc konzolifikované, hlavně NHL a RPG^Wakční "RPG".
Hehe, taky názor. Já naopak po bůhví kolika letech ignorování konzolí letos v květnu koupil PS3, hlavně kvůli Heavy Rain, The Last of Us a Beyond: Two Souls a ani na chvíli jsem nezalitoval. Naopak mám čím dál silnější dojem, že moje, dnes už poměrně dýchavičné herní PC je moje poslední, protože drtivá většina her vychází minimálně na PC, Xbox a PS a na PS navíc vycházejí dost zajímavé exkluzivity (viz výše zmíněné).
Ale každému, co jeho jest.
No, já dohrál obě a pokud by sis měl vybrat mezi tou či onou, určitě sáhni po The Last of Us. Beyond je hodně dobrý filmový zážitek, velmi podobný Heavy Rain (aby ne, když je od stejného studia), ale není to tak docela klasická hra.
The Last of Us posbíralo celosvětově neskutečně vysoká hodnocení a dle mého skromného názoru zcela po zásluze. Je to skrz naskrz fantastická jízda.
(Jinak všechny tři Uncharted tituly poctivě dojety a taky špica. )