Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 18:21
Nejžhavější novinkou těchto dní je bezesporu nová, 14nm mikroarchitektura Intel „Skylake“. Ta se bohužel nese v duchu posledních tří předchozích architektur, takže výkonnostní skok CPU části je minimální až nulový, ale bohudík je tu alespoň ono vylepšené GPU. Pojďme se na „Skylake“ a jiná témata podívat blíže.
Takže tedy, Intel uvedl svoji druhou architekturu využívající 14nm výrobní proces. Pokud se zaměřím na nejvyšší model (zatím se objevují jen dva procesory), tak Skylakový Core i7-6700K je v eshopech za podobnou cenu jako nejvyšší Broadwell, model 5775, což znamená zhruba něco mezi 10 500 a 11 000 Kč. To je sakra hodně, jistě si také pamatujete doby, kdy nejvyšší Core i7 - čtyřjádro s HT - stálo ±7 tisíc Kč. A nemůže za to jen neblahý kurz naší tvrdé české měny, Intel zvýšil oproti dobám generací „Sandy/Ivy Bridge“ úvodní prodejní cenu o pár desítek dolarů.
Ale nevadí, to by až takový problém nebyl. Důležitější je, jak Intel v posledních letech přehodnocuje své priority. Na jednu stranu je dobře, že více úsilí věnuje vývoji integrovaných GPU, protože tím si nejen zajišťuje podíl na trhu, ale současně nám na Linuxu dává možnost používat grafiku bez obrovského binárního molochu jménem Ovladače GeForce (či Catalyst, chcete-li). Na druhou stranu se ale zdá, že poněkud drhne vývoj CPU části.
U Skylake je to opět vidět. Turbo takt nejvyššího modelu je níže než u Hasswell Refresh Core i7-4790K (mimochodem se aktuálně prodává též draho, jen zhruba pětistovku pod cenou Skylake Core i7-6700K) - tento 22nm tock procesor má základní/Turbo takt 4,0/4,4 GHz, zatímco 14nm tock Skylake model Core i7-6700K dává jen základ/Turbo 4,0/4,2 GHz. Je jedno, jestli je to kvůli výrobním obtížím, nebo z marketingových důvodů kdy si Intel třeba nechává prostor pro nástupce, výsledkem je to, že CPU není prakticky o moc lepší než Haswell Refresh, spíše je ve většině testů horší a co je nejhorší, tak kvůli nižšímu Turbo taktu jsou měřeny horší výsledky i ve hrách s hi-end grafikami.
Tak či onak, jak se mnozí shodli, při pohledu na Skylake čistě CPU optikou nemá upgrade smysl pro již 4 předchozí generace (Broadwell, Haswell / Refresh, Ivy Bridge a Sandy Bridge), zejména s ohledem na ceny CPU a nutnost investice do nové desky a nových DDR4 pamětí. Jiná věc je, pokud chcete využívat integrovanou grafiku, kde desktopový Skylake přichází s novou HD Graphics 530, která je znatelně rychlejší než to, co přinesly běžné desktopové Haswelly. Ale na druhou stranu iGPU v Broadwellu Core i7-5775C (či též Core i5-5675C), což je CPU za stejnou cenu sic s pomalejší 3,3/3,7GHz CPU částí, ale nesoucí Iris Pro Graphics 6200 s eDRAM a dávající tak výkony ve hrách ještě o notný kus vyšší než stávající Skylake.
Pokud jste tedy na Skylake čekali s upgradem, rozhodujte se důkladně. Nelze jednoznačně říci, že je lepší nejen než Broadwell, ale ani než Haswell Refresh. Nejvyšší procesor navíc stojí skoro 11 tisíc Kč, a to už je coby kamenem dohodil k šestijádrovému Haswell-E CPU Core i7-5820K, které sice nemá vůbec žádné GPU, ale v CPU záležitostech bude značně rychlejší.
Závěr se snad sluší jen doplnit to, co každého napadne: AMD poslední roky skomírá a není schopna Intelu v hi-endu konkurovat (a ani se o to už nesnaží). Možná i právě proto je Skylake takový, jaký je. Nelze Intelu vyčítat, že hned s prvními procesory této generace nevystřílí veškerou munici, kterou se mu podařilo za miliardy dolarů vyvinout. Vždyť v tomto segmentu konkuruje jen sám sobě a upřímně, už takhle bruslí na třech tenkých ledech najednou: má na trhu jak 22nm tock Haswell Refresh, tak 14nm tick Broadwell a nově 14nm tock Skylake. Chápu, že mu vyšlo výhodněji uvést 14nm tock, než příliš dlouho přežívat na již „zastarávajícím“ 14nm ticku (to berte s rezervou). Ale právě proto to musel udělat opatrně, aby se mu podařilo doprodat co nejvíc z vyrobených zásob obou platforem DDR3 éry.
V Intelu a Micronu vymysleli a před pár dny představili úžasnou technologii. 3D Xpoint je něčím, co možná smete NAND flash do historie. Jde o architekturu paměťových čipů, tedy lépe řečeno nevolatilních pamětí (nepotřebují napájení pro uchování informace), která neobsahuje tranzistory. Jde o jakousi mřížovou 3D strukturu, kdy právě propojení jednotlivých na sebe kolmých vláken nese datovou informaci.
3DXPoint („three-dee-cross-point“) tak dle obou firem představuje další významný krok v datových úložištích. Technologii obě firmy již dnes vyrábí ve společné továrně a slibují, že čipy budou 1000× rychlejší než NAND Flash (!) s 1000× delší životností (!!). Hlavním úskalím vývoje této technologie byl vývoj materiálu, který nese datovou informaci. Zatím jen jeden bit - v terminologii NAND Flash je to tedy SLC, ale Intel/Micron chtějí do budoucna do křížení drah zaznamenávat více datových bitů.
V tuto chvíli jsou k dispozici zkušební čipy s kapacitou 128 Gigabitů. Jestli / kdy a jak se technologie prosadí, to se teprve ukáže. Kdysi vyzdvihované memristory tu stále v pořádné podobě nejsou, podobné je to s kvantovými procesory, byť u obojího je průběžný pokrok vidět.
Bez řadiče by ale byly 3DXpoint čipy nepoužitelné. První takový ve spolupráci s oběma firmami již chystá tchaj-wanská společnost Silicon Motion. Objeví se někdy začátkem roku 2016 a lze ji tak předběžně považovat za jakousi prvotní generickou implementaci. Jistě ale nepotrvá dlouho a postupem doby, pokud se 3DXPoint opravdu uchytí, přinesou své vlastní řadiče i další výrobci.
Canon ME20F-SH je a i nadále nějakou dobu bude unikátním produktem. Když Canon před dvěma lety hovořil o vývoji ultracitlivého snímače, nikdo nemohl tušit, že nyní půjde na trh reálný produkt. Jeho rozlišení opravdu není nijak úchvatné, ale bylo potřeba právě 19µm pixelů, aby bylo možné dosahovat zisku 75 dB při intenzitě světla pouhého 0,0005 luxu. Přepočteno do běžné terminologie umí tahle kamera ISO 4 000 000 (slovy: čtyři milióny).
S ohledem na rozlišení snímače je jasné, že stropem je 1080p video, a to v rychlostech od 24 po 60 fps. Jsou zde režimy Canon Log a Wide DR, kamera má být schopna pobrat extrémně široký jasový rozsah scény. Podporuje objektivy Canon EF / EF-S, nechybí zabudované filtry pro IR a také ND, mezi rozhraními jsou zde 3G/HD-SDI a HDMI, 2,5mm mini-jack, 8pin RS-422 pro ovladač, 3,5mm jack pro mikrofon a konečně také GENLOCK. microSD slot slouží jen pro nahrávání nových firmwarů, počítá se s tím, že o ukládání dat se postará nějaká externě připojená krabička. Kameru bude možné zakoupit v prosinci tohoto roku za 30 tisíc dolarů (takže v hrubém přepočtu zhruba 1 milión Kč).
ale současně nám na Linuxu dává možnost používat grafiku bez obrovského binárního molochu jménem Ovladače GeForce (či Catalyst, chcete-li)
Nevím, jak je na tom v současnosti NVidia, ale GPU od Intelu mám jen v notebooku, ve všech ostatních počítačích mám radeony a žádný closed source driver k nim nepotřebuju.
Ono už asi není moc možností jak zvýšit výkon v jednovláknových aplikacích krom zvyšování frekvence.
Jinak mi trochu uniká smysl integrované grafiky u takového výkonného procesoru. U nějaké úspornější kancl verze neřeknu, ale tady?
Já dosud jedu na 5 letém 2 jádru. Pořád čekám, s čim se vytasí AMD. Rád bych podpořil konkurenci. Zkusím ještě rok vydržet. Ale co, GTA 4 jsem rozjel, pětka je jen hype (což byla už 4) tak neni kam chvátat.
Jinak mi trochu uniká smysl integrované grafiky u takového výkonného procesoru. U nějaké úspornější kancl verze neřeknu, ale tady?To jsem fakt jediný kdo provozuje CPU-intensive úlohy které nikdo nepřepsal na GPU a přitom je mi nějaký grafický výkon úplně fuk?
Tady něco píšou:
https://kdenlive.org/about-kdenlive/recommended-hardware
Vypadá to, že 4 jádro by to mělo umět využít. Ale o GPU tam nic nevidím, jestli jsem se nepřehlíd. Nebo zkusit Handbrake, ten GPU akceleraci zvládá (ale já s nim zkušenosti nemám).
Moje "supermonitorové centrum" obnáší jeden 2560x1440 monitor doma nebo dva 1920x1080 v práciAha, musel jsem si tě s někým splést.
Ale nechci, aby GPU sdílela se systémem paměť - ne kvůli GPU, ale kvůli systému.Hm, že žere to tak paměťovou propustnost, nebo se bojíš malware ze strany GPU?
Taky pravda, ale já zas třeba nehcápu, proč bych měl platit za integrovanou grafiku když vím, že stejně budu kupovat externí. Platím zbytečně křemík a vývoj do toho vložený navíc.
To, že si někdo kupuje zbytečně výkonnou grafiku kterou nevyužije, je zas jiná věc a není to důvod, proč cpát všem integrovaný grafiky. Ono i externí grafika může být úsporná a levná.
zapominas na 20% dan a marzi obchodnika ..
a hned jsi na 11 klaccich
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.