Portál AbcLinuxu, 25. dubna 2024 10:57

Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012

4. 4. 2012 | Luboš Doležel
Články - Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012  

V čem se bude překládat Wine? Etiketa a vývojáři. KUSER_SHARED_DATA ve Wine. Změny v databázi aplikací.

Obsah

V čem se bude překládat Wine?

link

Praxe ukazuje, že standardní způsoby překládání – tedy že autor začne překládat, někdy překlad možná dokončí a svou práci pak pošle autorům aplikace – nejsou příliš praktické. Prvním důvodem je nutnost nainstalovat si nástroj pro zhotovení překladu, případně se začít hrabat přímo v souboru se samotným překladem. Druhým důvodem je pak samozřejmě obtížnější spolupráce lidí na překladu. A nelze zapomenout ani na to, že u projektů, kde se stále používá Subversion (i když Wine používá Git), znamenalo zajištění přímého přístupu k aktualizaci překladů dát překladateli přístup k celému repozitáři SVN a doufat, že nebude sahat tam, kam nemá.

Nejjednodušším východiskem je proto přesunout překládání na web. Toto už předvedl například Launchpad a Wine teď hledá něco pro sebe. Vývojáře Wine zaujal nástroj Weblate z dílny českého autora Michala Čihaře. Ti jej kontaktovali a on odpověděl, zejména pak na otázku, jaké jsou plány:

Teď vlastně žádnou pořádnou roadmapu nemám. Urgentně jsem potřeboval náhradu za Pootle, protože jsme naráželi na příliš mnoho chyb a nepodařilo se mi zorientovat se v kódu natolik, abych je dovedl sám opravit. Myslím si, že už je to v dostatečně dobrém stavu pro každodenní práci (ve stavu k dnešní verzi 0.5, kde jsem opravil několik otravných chyb).

Samozřejmě tomu ještě nějaké funkce schází, do mých plánů na verzi 1.0 se můžete podívat na github.com.

Doufám, že verzi 1.0 vydám přibližně za měsíc, ale nerad bych se zavazoval ke konkrétnímu datu.

Wine se ale nespokojí jen tak s nějakým udělátkem a než se vývojáři pro něco rozhodnou, musí si být jisti, že daná aplikace splňuje jejich požadavky. Aric Stewart:

Dostal jsem e-mail od vývojáře Pootle, kde píše, že právě na něčem takovém pracují pro Mozillu, ale ještě to není hotové. Wikimedia Foundation je s nimi na jedné lodi. Nevím, zda Weblate bude pro nás fungovat, nebo ne.

V podstatě máme tři velké požadavky, které zatím možné kandidáty vyřadily.

  1. Skutečná jména a e-mailové adresy u všech přispěvatelů.
  2. Individuální přiřazování u všech překladů. Abychom věděli, kdo konkrétně upravil který řetězec.
  3. Vytváření inkrementálních diffů/patchů/sad změn rozčleněných podle překladatele.

Hlavně bod 2 mají projekty problém splnit.

Vypadá to ale, že právě bod 2 pro Weblate problémem není. Michal Čihař:

Každá změna udělaná ve Weblate je přímo commitovaná do Git repozitáře s aktuálním překladatelem jako autorem, takže pokud počítáte autorství commitu v Gitu jako přiřazování, tak to splňuje. To bylo právě důvodem, proč jsem začal pracovat na Weblate, a integrace s Gitem je něco, co jej odlišuje od ostatních dostupných nástrojů.

Ukázalo se ale, že hlavní problém představuje vytváření extra commitu pro každý změněný řetězec. Spíše by se hodilo vytvářet hromadnější commity, ale to zase přináší komplikaci v podobě slučování změn. Ale protože to byl problém pro nejeden projekt, tak se Michal odhodlal to řešit:

Ukázalo se, že je tato funkce důležitá pro více projektů, takže ve verzi 1.0 nakonec implementuji nějaký způsob slučování. Podrobnosti najdete v #16.

A nakonec ani nedošlo na slučování samotným Gitem, Michal to vyřešil jinak. Diskuze na mailing listu Wine nedospěla k žádnému závěru, takže otázka, pro jaký nástroj se Wine rozhodne, zůstává doposud otevřená.

Etiketa a vývojáři

link

Problém chování vývojářů k uživatelům se nejčastěji vztahuje na stížnosti uživatelů, proč vývojáři nechtějí implementovat funkci XYZ nebo urgentně opravit bug ZYX. Ke konfliktům ale dochází i přímo v řadách vývojářů. Charles Davis nebyl potěšen přístupem vývojářů Wine k vývojářům (vývojáři) Apple:

Ahoj, nedávno mě přímo kontaktoval jeden vývojář Apple kvůli bugu v Apple Radaru (#9269783). Na jeho odpovědi je zajímavé to, že odbočil k tématu naší etikety. Jsem přesvědčen, že přinejmenším tento vývojář nás teď vidí jako sprosté a nenávistné stvůry a citoval konkrétní bug (#29922), který zadal a dokonce nabídl, že opraví.

Na vaši obranu: rozumím, že Vitaliyho chování není reprezentativním vzorkem za celou skupinu vývojářů Wine a že Jeremyho chování také nebylo zrovna vzorné. A také si uvědomuji, že tam nedochází k žádnému porouchání sestavování, protože neincludujeme žádné hlavičky v Objective C. Byl ale přesvědčen, že tam k problémům docházet může. Ty Alexandře – mluvím teď hlavně k tobě – jsi mu dostatečně nevysvětlil, proč to nemůže porouchat sestavování. Namísto toho jsi ho ty – hlavně ty, Vitaliyi – prakticky seřval za to, že se snažil pomoct! V tu dobu se už jistě o svůj zážitek podělil se svými kolegy v Apple. Když Wine vyvíjejí lidé jako Vitaliy, můžeme se pak vůbec divit, že nám Apple nechce pomáhat? Jsme my vývojáři tím pravým důvodem, proč Apple nepřispívá? A když už jsme u toho, jsme právě my tím pravým důvodem, proč *obecně* více lidí nepřispívá?

Přinejmenším bychom mohli ochotněji vítat pomoc, i když je od Apple. Potřebujeme to. Možná ne při opravování triviálních chyb, které nejsou vlastně chyby, jako 29922, ale s cílem udělat Wine lepší alternativou k Windows – na Macu, Linuxu, kdekoliv. Ale dokud budou lidé jako Vitaliy řvát na potenciální přispěvatele, tak se více pomoci než té od CodeWeavers nedočkáme.

Ještě než se rozhořel flamewar, tak se k tomu jako první vyjádřil Jerome Leclanche, který pomáhá se správou Bugzilly pro Wine:

Našel bych tisíc bugů, kde bych s tebou souhlasil, jenže druhý Jeremyho komentář zněl „Nemám v plánu vám posílat patche dostatečně často na to, aby mi stálo za to pročítat si vaše pravidla nebo se přihlašovat k odběru vašich mailing listů.“ To není „snaha pomoci“, to je sebestředné chování.

Obecně si ale myslím, že je v Bugzille až zbytečně moc neurvalostí. Někdy mám pocit, že je cílem pozavírat co nejvíce bugů jako neplatné co jen to jde, aniž se lidem dala vůbec šance se lépe vyjádřit. Zejména jsem pak byl svědkem různých lidí, co nemají angličtinu jako mateřštinu, kteří zadávají podivné bugy a pak na ně někdo křičí „přečtěte si tuto brutální stránku s pravidly“, když přitom stěží porozumí pár slovům.

Teď si ale uvědomuji, že čas některých lidí je omezený, neplacený apod. Ale tím to končí – nikdo (pokud vím) není nucen se o tyto lidi starat. Osobně se starám o bugzillu proto, že mě baví vidět, jak se projekt rozvíjí; pokud mě osobně rozčílí nějaký uživatel, tak to nechám být a vím, že někdo jiný (např. Austin) se o něj postará... a pokud ne, tak je lepší mlčet než nadávat.

Nebudeme se tu probírat hádkami. Zajímavá jsou ale slova Dana Kegela:

Když jsem dělal v jedné technicky zaměřené společnosti pohovory, tak bylo naší myšlenkou s kandidátem zacházet dobře a vyvolat v něm dobrý dojem z naší společnosti, i když jsme ho chtěli odmítnout. Důvodem bylo to, že i když jsme nechtěli jeho, tak bychom mohli mít zájem o jeho kamarády. To samé bychom mohli uplatnit zde.

A právě Dan Kegel byl asi také právě tím, kdo se pokusil záležitost uzavřít. Vitaliy, do kterého se původní e-mail opíral, sice fakticky neudělal nic špatně, ale choval se příliš podrážděně a činil unáhlené závěry:

Předpokládáš, že by pokračoval v kopání kolem sebe. A to nemůžeš vědět.

KUSER_SHARED_DATA ve Wine

link

Programátoři aplikací – a troufnu si prohlásit, že hlavně těch proprietárních – nepřestávají překvapovat ve způsobech, jak dělat nějakou věc co nejméně přenositelně. Právě jedna taková zvláštnost je ve hře Star Wars: The Old Republic, která používá strukturu KUSER_SHARED_DATA pro získávání informací o čase. Jde o strukturu definovanou ve Windows Resource Kitu, jehož licence například ani neumožňuje, aby někdo ze souborů citoval více než 50 řádek najednou.

Otázkou pak je, jak interní a všelijaká exotická API správně implementovat ve Wine, aby to mělo hlavu a patu a aby problémová aplikace pracovala správně. Joey Yandle se o to pokusil:

Jak původně odhalil Carsten Juttner, Star Wars: The Old Republic používá časové údaje v KUSER_SHARED_DATA při odesílání síťových bufferů. Wine tyto hodnoty aktuálně neaktualizuje, takže se TOR nedostane za počáteční handshake se serverem.

Přikládám svůj patch, který to napravuje. Aktualizuje hodnoty každých 15600000 nanosekund stejně jako Windows 7 a snad i ostatní verze Windows. [...]

Problém byl v tom, že svůj patch implementoval jako extra vlákno, co běží v aplikaci. To je nepřijatelné. Otázkou tak bylo, jak to udělat správně. Další variantou bylo používat NtTimer a asynchronní volání procedur (APC):

Kód používající APC je sice zakomentovaný, ale přesto je v té verzi patche stále přítomen.

Jenže to nefungovalo, čímž mám na mysli, že se SW:TOR nedokázalo úspěšně přihlásit. Bylo to jednoznačně nejlepší řešení, takže bych se k němu rád vrátil, kdyby se nám podařilo učinit zpětná volání přesnějšími.

Kornél Pál přišel s tím, že by dále bylo nejlepší napodobit chování Windows:

Kdyby user_shared_data bylo zapisováno wineservem a mapováno v režimu jen ke čtení do procesů Wine, tak by nebylo třeba vytvářet ve Wine extra procesy. Pokud tomu rozumím, tak Windows tuto strukturu sdílí a aktualizuje ji z jádra, takže chování Wine by bylo podobné, kdyby aktualizace přicházely z wineserveru.

Vitaliy Margolen později upozornil na to, že je nutné dát si pozor na kopírovací ochrany. Neopatrný zásah do Wineserveru by totiž mohl přivést Safedisk na myšlenku, že běží pod debuggerem:

Ještě jedna věc tu je, tato změna pravděpodobně porouchá řadu kopírovacích ochran. Jako třeba safedisk. Používají sdílené údaje o čase, aby odhadly, jak dlouho která operace jádru trvala. A některé limity jsou opravdu dost přísné.

Později se potvrdilo, že sdílení paměti mezi Wineservem a procesy Wine je skutečně v pořádku, a to za podmínky, že je toto sdílení skutečně jen ke čtení. Potud je tedy jasno. Hlavním problémem tedy zůstává, jak do KUSER_SHARED_DATA dostávat údaj o čase včas a jak přitom ještě neporouchat kvůli jedné nezbedné hře stovky jiných aplikací. Řešení tohoto problému se stále ještě hledá.

Změny v databázi aplikací

link

Změny od správců programů

link
ProgramPůvodní stav/verzeNový stav/verzeZměna
Metro 2033 Steam Silver (1.3.32) Platinum (1.4) +2
Fantasy Grounds 2.7.3 Garbage (1.3.9) Platinum (1.4) +4
Skype 5.1.x Bronze (1.3.16) Garbage (1.4) -1
Age of Wonders: Shadow Magic GOG Version Gold (1.2.1) Platinum (1.4) +1
3DMark 05 Silver (1.3.36) Garbage (1.5.0) -2
.NET Framework 4.0 Garbage (1.3.27) Bronze (1.4) +1
Adobe Photoshop CS5 (12.0) Bronze (1.4-rc6) Garbage (1.5.0) -1
Gex 3D 1.x Bronze (1.3.17) Platinum (1.5.1) +3
RealGirls Strip Poker 1.1 Bronze (1.1.35) Platinum (1.5.0) +3
Everquest 2 Streaming Client Garbage (1.3.35) Gold (1.4) +3
Total War: Shogun 2 1.2.0 Bronze (1.3.36) Silver (1.4) +1
3DMark 99 Garbage (1.3.22) Gold (1.4) +3
aTubeCatcher 2.7.7 Silver (1.1.35) Gold (1.4) +1
Final Fantasy XI Online Final Fantasy XI Platinum (1.3.34) Gold (1.4-rc4) -1
MPEG2Schnitt 0.90 Silver (1.1.6) Gold (1.4) +1
Steam Official Release Platinum (1.3.37) Silver (1.4) -2
LEGO Digital Designer 4.x Silver (1.3.12) Platinum (1.4) +2
Everquest 2 Full Install Client Gold (1.3.37) Garbage (1.4) -3
Beasts & Bumpkins 1.0 Bronze (1.2.2) Gold (1.2.3) +2
ArchiCAD 9.0 Garbage (1.1.16) Silver (1.4-rc6) +2
Team Fortress 2 Steam Bronze (1.3.35) Gold (1.4) +2
Gothic 1.0x Silver (1.4) Gold (1.5.1) +1
BlackBox Component Builder 1.5 Gold (1.1.42) Platinum (1.2.3) +1
Star Trek: Starfleet Academy 1.x Gold (1.3.17) Silver (1.5.0) -1
eTrading Securities HOTS 2.0 Silver (1.2.2) Gold (1.2.3) +1
.NET Framework 3.5 Garbage (1.3.31) Bronze (1.4) +1
Daz|Studio 4.x Gold (1.3.29) Garbage (1.4) -3
World of Warcraft 4.3.x Gold (1.2.1) Platinum (1.2.3) +1
ArchiCAD 12 Platinum (1.4-rc5) Gold (1.4-rc6) -1
Magic & Mayhem 1.0 Garbage (1.3.5) Gold (1.5.1) +3
MDK 1.0 3DFX Silver (1.3.35) Gold (1.4-rc6) +1
NewsbinPro 5.xx Platinum (1.3.32) Silver (1.4) -2
Star Trek: Deep Space Nine – The Fallen 1.12 Gold (1.3.26) Platinum (1.5.0) +1
Company of Heroes Steam Version Silver (1.4) Gold (1.5.1) +1
LDS Scriptures 1.1 Platinum (1.3.34) Silver (1.4) -2
3DMark 06 Garbage (1.3.22) Silver (1.4) +2
League of Legends 1.0.0.x Gold (1.4-rc6) Bronze (1.5.0) -2
Celková změna +23

Změny od uživatelů

link
ProgramPůvodní stav/verzeNový stav/verzeZměna
3D Studio MAX 9.x Silver (1.4-rc6) Gold (1.5.0) +1
Anarchy Online Internet Play Bronze (1.4-rc4) Gold (1.5.0) +2
ICQ 7.x Garbage (1.3.30) Gold (1.4) +3
foobar2000 1.x Platinum (1.2.3) Bronze (1.4) -3
Call of Duty 2 1.3 Gold (1.2.2) Platinum (1.4-rc6) +1
Aquaria First release Silver (1.3.25) Platinum (1.4-rc2) +2
Need for Speed II SE Bronze (1.3.29) Gold (1.4) +2
Empire Earth II 1.0 Silver (1.3.21) Platinum (1.4) +2
Multisim 10.1 Garbage (1.2) Silver (1.2.3) +2
MPLAB IDE 8.x Silver (1.3.10) Gold (1.4) +1
Far Cry 1.xx / 1.40 from Steam Gold (1.3.30) Platinum (1.4-rc6) +1
PDF-XChange PDF Viewer 2.5.x Silver (1.2.2) Platinum (1.2.3) +2
The Elder Scrolls V: Skyrim Steam Platinum (1.4-rc2) Gold (1.5.0) -1
Maple 15.00 Platinum (1.2.3) Silver (1.4) -2
Far Cry 2 Steam Silver (1.3.4) Gold (1.4-rc6) +1
Portal 2 Steam Platinum (1.3.36) Silver (1.4) -2
EAC – Exact Audio Copy 1.0beta2 Garbage (1.3.28) Silver (1.4) +2
EVE Online 7.2x – Crucible Gold (1.3.36) Silver (1.4) -1
Rayman Origins 1.3 Gold (1.5.0) Platinum (1.5.1) +1
FL Studio 10 Gold (1.3.37) Silver (1.4-rc6) -1
Rift Live Gold (1.3.33) Bronze (1.4-rc6) -2
SpellForce 2: Shadow Wars Dragon Storm Expansion Bronze (1.1.43) Gold (1.5.0) +2
SimCity 4 Deluxe Platinum (1.2.3) Silver (1.4-rc6) -2
DirectX Redist 9.0c Silver (1.0.1) Garbage (1.2.3) -2
Severance: Blade of Darkness 1.0x Gold (1.3.26) Bronze (1.5.0) -2
F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon 1.08 Gold (1.3.19) Platinum (1.4-rc6) +1
Real MYST 1.1.1 (GOG) Bronze (1.2.1) Gold (1.4-rc6) +2
TrackMania 2.11.26 United Forever Platinum (1.3.31) Garbage (1.5.0) -4
Grand Theft Auto: Episodes From Liberty City Title... Garbage (1.3.24) Bronze (1.4-rc5) +1
Overlord 2 1.0 Gold (1.3.26) Bronze (1.4) -2
Majesty 2 1.x Gold (1.3.24) Garbage (1.5.0) -3
Alice Madness Returns 1.0 Gold (1.3.35) Platinum (1.4) +1
The Master Genealogist 7.04 Gold (1.2.2) Bronze (1.4-rc6) -2
Foxit Reader 5.1.4.0104 Garbage (1.2.3) Platinum (1.5.0) +4
Skype 5.8.x Bronze (1.2.3) Garbage (1.4) -1
Shaiya latest version Silver (1.3.36) Gold (1.5.0) +1
Google SketchUp 8.x Silver (1.2.3) Gold (1.5.0) +1
Need for Speed – Porsche Unleased 3.5 Bronze (1.3.34) Silver (1.4-rc3) +1
Combat Flight Simulator 3 3.1 Gold (1.2-rc4) Platinum (1.4) +1
Mass Effect 1.0 Bronze (1.2.3) Gold (1.4) +2
Mass Effect Steam Platinum (1.3.37) Silver (1.4) -2
You Don't know Jack You Don't Know Jack Platinum (1.1.17) Bronze (1.4) -3
Sacred 2.02.5 --> 2.28 Gold (1.3.28) Silver (1.4-rc6) -1
Blitzkrieg II 1.5 Gold (1.3.6) Garbage (1.4-rc5) -3
The Elder Scrolls III: Morrowind 1.2.0722 Bronze (1.3.26) Gold (1.4) +2
Borderlands 1.4.1 Gold (1.3.33) Platinum (1.4-rc6) +1
Action Request System (Remedy User) 7.xx Silver (1.0.1) Gold (1.4-rc1) +1
NOOKstudy 2.0.2 Gold (1.3.37) Silver (1.4) -1
IMVU 453 Platinum (1.2.2) Gold (1.4) -1
Mathcad 14 Garbage (1.2) Gold (1.4-rc6) +3
Sonic Heroes 1.0 Garbage (1.2.2) Silver (1.2.3) +2
EVE Fitting Tool 2.10.4 Gold (1.1.25) Platinum (1.4-rc6) +1
Teenage Mutant Ninja Turtles Retail Silver (1.3.21) Garbage (1.4) -2
Deus Ex: Invisible War 1.x Bronze (1.3.35) Silver (1.4) +1
Megaman X8 1.0 Silver (1.2-rc7) Platinum (1.2.1) +2
Worms Reloaded Steam Platinum (1.3.23) Silver (1.4) -2
Wing Commander Saga: The Darkest Dawn 1.0 Gold (1.2.3) Silver (1.4) -1
Magic & Mayhem 1.1 Bronze (1.3.34) Gold (1.4) +2
Grand Theft Auto: San Andreas 1.0 Silver (1.3.27) Platinum (1.4) +2
Excel '97 Bronze (1.0-rc2) Silver (1.0.1) +1
Watchtower Library 2010 Gold (1.3.29) Platinum (1.4) +1
Altium Designer Release 10 Silver (1.3.36) Platinum (1.4) +2
Reason 5.0 Silver (1.2.3) Gold (1.4) +1
Need for Speed: Hot Pursuit 2 1.0 Silver (1.3.37) Gold (1.4) +1
Tex Murphy: Overseer GoG.com version (1.04) Garbage (1.3.13) Platinum (1.4) +4
Grand Theft Auto Free Download Garbage (1.3.32) Gold (1.4) +3
The Corporate Machine 1.0 Gold (0.9.53) Platinum (1.4) +1
3D Driving School 5.1 Platinum (0.9.60) Garbage (1.2.2) -4
Cashflow 101 egame 1.0 Bronze (1.3.37) Silver (1.4) +1
EAC – Exact Audio Copy 1.0beta1 Bronze (1.3.19) Silver (1.4) +1
Overlord 2 Steam Version Silver (1.1.33) Bronze (1.4-rc6) -1
Battle Realms 1.50q Gold (1.1.43) Platinum (1.4) +1
Mass Effect 3 1.01 Platinum (1.4-rc6) Gold (1.5.0) -1
Galactic Civilizations Demo 1.03 Bronze (0.9.37) Gold (1.5.1) +2
Dragon Naturally Speaking 11.5 Home Garbage (1.3.23) Bronze (1.4) +1
Gangsters: Organized Crime all Garbage (1.3.10) Bronze (1.4) +1
Call of Duty 1.5 Gold (1.1.10) Platinum (1.4-rc6) +1
War Front: Turning Point 1.0 Garbage (1.1.39) Bronze (1.4) +1
Prism 5 Bronze (1.3.0) Platinum (1.5.0) +3
Raptr 2.0.3 Garbage (1.2.3) Silver (1.4) +2
Guilty Gear X 1.0 Gold (0.9.29) Platinum (1.4-rc6) +1
Fritz 11 Bronze (1.3.8) Silver (1.4) +1
Will Rock 1.2 Garbage (1.1.30) Bronze (1.5.0) +1
IrfanView 4.x Garbage (1.3.37) Silver (1.4) +2
Php Designer 8 Gold (1.3.37) Silver (1.4) -1
Grand Theft Auto: San Andreas Steam Gold (1.3.5) Platinum (1.4-rc6) +1
Space Pirates and Zombies Steam Silver (1.3.35) Bronze (1.4) -1
Fallout 1.x Gold (1.3.37) Garbage (1.5.0) -3
Heat Online beta Bronze (1.2.2) Gold (1.5.0) +2
Microsoft Project 2010 Silver (1.4-rc4) Garbage (1.4-rc6) -2
Master of Orion 2: Battle at Antares 1.31 Gold (1.3.30) Platinum (1.4-rc6) +1
HeliconFocus 4.50 Gold (1.1.3) Garbage (1.4-rc6) -3
EAC – Exact Audio Copy 1.0beta3 Gold (1.2.2) Bronze (1.4) -2
Microsoft 3D Movie Maker Retail/OEM Gold (1.3.30) Bronze (1.4) -2
Stacking Steam Platinum (1.4-rc5) Gold (1.5.0) -1
I wanna be the boshy 1.5.1 Garbage (1.3.31) Bronze (1.4) +1
Left 4 Dead 2 Left 4 Dead 2 Full (Steam) Platinum (1.4) Garbage (1.5.0) -4
Aselia the Eternal 1.0 English Silver (1.3.35) Gold (1.4) +1
Serious Sam: The Second Encounter 1.0x Gold (1.3.34) Silver (1.5.0) -1
Sid Meier's Alpha Centauri 4.0 Bronze (1.3.25) Silver (1.4) +1
Mafia 2 Full game Silver (1.3.27) Bronze (1.4) -1
Overgrowth Alpha Bronze (1.3.12) Platinum (1.4) +3
Broken Sword: The sleeping dragon GOG Garbage (1.1.36) Platinum (1.4-rc6) +4
Counter-Strike: Source Retail / Steam Garbage (1.3.37) Platinum (1.4-rc6) +4
Guild Wars All Versions Garbage (1.2.3) Platinum (1.4) +4
Half-Life 2 Retail (32-bit) Gold (1.2.2) Platinum (1.5.1) +1
Stronghold Kingdoms ALPHA4 Bronze (1.3.11) Garbage (1.4-rc6) -1
Dragon Age II 1.x Bronze (1.4-rc6) Gold (1.5.1) +2
Atlantica 10904 Bronze (1.1.29) Gold (1.4-rc6) +2
Call of Juarez Demo Garbage (1.1.1) Gold (1.4) +3
Star Wars: The Old Republic 1.0.x Bronze (1.4) Gold (1.5.0) +2
Starship Titanic 1.00.42c Silver (1.3.35) Bronze (1.4-rc6) -1
Touhou Fuujinroku ~ Mountain of Faith 1.00 Silver (1.3.17) Bronze (1.4) -1
Adobe Acrobat 6.0 Platinum (1.2.2) Garbage (1.4-rc6) -4
Runes of Magic Official release Gold (1.3.37) Garbage (1.4-rc6) -3
Gómez Peer Latest Bronze (1.3.33) Silver (1.4-rc6) +1
Microsoft Office (installer only) 2010 (32 bit) Platinum (1.4-rc6) Garbage (1.5.0) -4
Celková změna +36

Seriál Zpravodaj o Víně (dílů: 42)

První díl: Zpravodaj o Víně - 339, poslední díl: Zpravodaj o Víně – 25. 6. 2014.
Předchozí díl: Zpravodaj o Víně – 29. 2. 2012
Následující díl: Zpravodaj o Víně – 14. 5. 2012: Podpora .NETu ve Wine

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Fotonické čipy ze stolní tiskárny
Týden na ScienceMag.cz: Model Lambda CDM celkem sedí, ale kosmologická konstanta se může měnit
Týden na ITBiz: Vysokoteplotní supravodivá dioda
Týden na ScienceMag.cz: V kvantovém materiálu objevili částici podobnou gravitonu
Týden na ITBiz: Efektivní podnikání se bez edge computingu neobejde

Diskuse k tomuto článku

4.4.2012 12:14 Marv-CZ | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

S těmi webovými překlady to není tak jednoznačné. Sice naroste kvantita (což vývojáři vidí), ale klesne kvalita (což už vývojáři nepoznají). Když si překladatel musí stáhnout překladový soubor k sobě a použít nějaké nástroje, tak překládá, jen když o to má opravdu zájem a navíc může překlad snadno otestovat naživo. Na webu do překladů hrabe každej Franta, které jde kolem, aniž by obvykle znal kontext daného výrazu.

4.4.2012 14:51 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Jednoznačné to rozhodně není a záleží na překladatelích. V phpMyAdminovi se nám webový překlad jednoznačně osvědčil - velká část překladatelů to bere jako zjednodušení přístupu a mohou přeložit i jen pár řetězců pokud zrovna mají volnou chvíli.

S kvalitou překladů je vždycky problém, vývojáři prostě nemůžou překlady kontrolovat a je celkem jedno jak vzniknou. S nasazením Weblate jsem objevil několik problémů s překlady, které byly dříve přeloženy offline a nikdo si nevšiml, že pár jazyků má polovinu textů ve skutečnosti nepřeloženou.

Obecně mi přijde spíš lepší mít proces pro překlad co nejotevřenější a doufat, že pokud je překlad nesmyslný, někdo ho brzy opraví.
4.4.2012 20:02 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Tenhle pozitivní přístup je dobrý, když nemáte přeloženo nic. V okamžiku, kdy někdo přeložil celý program kvalitně, tak pak daného překladatele mrzí, když mu tam kolemjdoucí připíše novou hlášku, aniž by znal použitou terminologii nebo aniž by uměl česky. Takové otevřené systémy obvykle již původního překladatele neinformují, že se v jeho díle dějí změny, a stálý překladatel ztrácí chuť překlad udržovat natož ještě po někom opravovat. Přitom by stačilo, aby webové systémy umožnily trvalé přiřazení překladatele.
4.4.2012 21:29 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Proto jsem ve Weblate implementoval review textů které přeložil někdo jiný :-).

U nás je realita spíš taková, že aktivní překladatelé překládají průběžně (právě díky webovému rozhraní) a pro náhodné kolemjdoucí už u těchto jazyků v podstatě nezbývá prostor. Každopádně to je asi věc která je projekt od projektu různá...

Trvalé přiřazení technický problém není, ale v Pootle jsme ho ani jednou nepoužili, tak ve Weblate zatím není.
5.4.2012 10:08 w4rr10r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Ukázkou budiž Frič.
4.4.2012 18:23 Zopper | skóre: 15
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Výborný článek :)
"Dlouho ještě chcete soudit proti právu, stranit svévolníkům?" Ž 82,2
Bedňa avatar 10.4.2012 10:37 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
+1
KERNEL ULTRAS video channel >>>
vlastikroot avatar 4.4.2012 20:23 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proč je nepřijatelné vytvořit další vlákno pro aktualizaci času ve struktuře? Vysvětlí mi to někdo?
We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
Luboš Doležel (Doli) avatar 4.4.2012 21:55 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Protože je to nestandardní chování a také plýtvání prostředky. Rázem by například všechny jednovlákenné aplikace měly vlákna dvě.
5.4.2012 09:34 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ad překlady: poprosil bych toho negramota, který má na svědomí následující, aby laskavě už nic nepřekládal. (Mimochodem, nebyl by takový problém kouknout se do Windows a zjistit, že se tam nic jako ono přivlastňovací zájmeno v "lokalizaci" nevyskytuje.)
$ ls  ~/Dokumenty/
Má hudba  Mé videa  Moje obrázky
Mééééééé. :-(
5.4.2012 12:31 Honz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Drtivá většina interfernetových negramotů používá střední rod tímto způsobem... Štíhlé stehna a pěkné lýtka...
5.4.2012 12:35 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Snad i ten negramot by snad mohl mít alespoň tolik fištróna, aby se namísto použití nesprávných (navíc archaicky znějících) tvarů použil pro všechny tři adresáře zájmeno "moje", což by ještě jako bonus nedělalo bordel při abecedním třídění.
5.4.2012 19:32 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
To nedělají negramoti, ale Moraváci. :-)
little.owl avatar 6.4.2012 04:45 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Tak to je ovsem jina!

Ti potrebuji uplne jinou lokalizaci, kluci mili Moravsti, viz treba zde! :-D
A former Red Hat freeloader.
6.4.2012 07:51 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
ROTFLMAO! :-D
Jiří Svoboda avatar 6.4.2012 10:57 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Jsem Moravák, ba přímo Hanák, ale zrovna vůči tomuto bych se ohradil. Já bych to takhle nikdy nezprznil.

U nás v kraji se mluví takhle: http://www.olomouc.com/hanactina/
Luboš Doležel (Doli) avatar 5.4.2012 16:22 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
zjistit, že se tam nic jako ono přivlastňovací zájmeno v "lokalizaci" nevyskytuje
Ano, čeština přivlastňování zdaleka tolik nepoužívá - když Brit/Amík řekne "I was driving in my car", tak Čech neřekne "jel jsem ve svém autě", aniž by chtěl z nějakého důvodu dávat najevo, že to je fakt jeho auto a ne někoho jinýho. Čekal bych, že to překladatel bude vědět.

I když je pravda, že dabingy jsou toho plné.
5.4.2012 16:30 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Nejde asi jen o privlastnovani. Me muj skolitel diplomky upozornil, ze v cestine pouzivam prilis mnoho "urcity clen" (ten, ta, to a spol.) podobne jako v anglictine.
5.4.2012 16:36 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Tak "náběh" češtiny k určitému členu je pozorovatelný už dost dlouho. Osobně bych to spíš přisuzoval vlivu němčiny než angličtiny, ale nejsem lingvista. :-)
5.4.2012 16:32 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
I když je pravda, že dabingy jsou toho plné.
A tak novodobé české "dabingy" snad nemá ani smysl rozebírat. Muselo tě to stát hodně námahy a míčů, aby si sem přišel... :-) :-D
stativ avatar 5.4.2012 16:42 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
5.4.2012 16:45 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Ricochet :-D (Originál)
stativ avatar 5.4.2012 17:20 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Díky.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
6.4.2012 16:11 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 3. 4. 2012
Ti „lepší“ překladatelé to dokonce přeloží „Jel jsem v mém autě“, takže už to, že překladatel použije zvratné zájmeno, znamená, že alespoň trochu svůj jazyk zná :-)
jiri.one avatar 5.4.2012 10:43 jiri.one | skóre: 19 | blog: Jiriho blog
Rozbalit Rozbalit vše Broken Sword: The sleeping dragon JEDE!!!
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak to je totální masakr, že Brokáč trojka jede bez problémů, hned odpoledne vyzkoušim a jestli pojede tak dopařim :).
www.jiri.one - Můj blog o Linuxu, hrách, životě, ...
jiri.one avatar 7.4.2012 12:09 jiri.one | skóre: 19 | blog: Jiriho blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Broken Sword: The sleeping dragon JEDE!!!
Vono to vazne funguje uplne v pohode :).
www.jiri.one - Můj blog o Linuxu, hrách, životě, ...

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.