Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
16. května vyšlo Wine 1.7.19 s těmito změnami:
13. června vyšlo Wine 1.7.20 s těmito změnami:
Už minule jsme se zabývali nedostatečným výkonem „jaderných“ objektů ve Wine, tehdy šlo o mutexy. Jaderné dávám do uvozovek, jelikož hlavním problémem Wine je to, že v jeho podání tyto objekty jaderné nejsou. Wine si nahrazuje jádro procesem wineserver.exe, což ale není jen tak... Bruno Jesus se zabývá pomalostí implementace soketů (winsock):
[...] make test na mém stroji trvá 45 sekund, zatímco na XP VM na stejném stroji trvá jen 25 sekund. Viníkem je test_send(), které ve Wine zabere 24 sekund a na Windows jen 1,8 sekundy.
Tato dlouhá doba souvisí s jedním milionem volání recv() v test_send(). Každé volání recv() volá wineserver, aby se provedla operace enable_event(FD_READ), pokud tento řádek zakomentujete, pak to Wine najednou zázračně trvá 1,7 sekundy jako na Windows [...]
Damjan Jovanovic popsal, jak by vypadalo ideální řešení tohoto problému:
Mohli bychom urychlit volání wineserveru, která znamenají alespoň 4 systémová volání, 2 přepnutí kontextu a 4 okopírování paměti (do a z unixových bufferů socketu), tím, že bychom převedli wineserver na jaderný modul na daném unixovém jádře, aby bylo nutné jen jediné systémové volání, žádná přepnutí kontextu a žádné kopírování paměti. Vím, že se o to Transgaming před léty pokoušelo – nevím, jak daleko se dostalo – ale umím si představit, že to je opravdu extrémně obtížné. [...]
Jádro pudla je v tom, že i když je soket používán jen v rámci jediného procesu, tak kvůli možnosti, že byl daný objekt soketu okopírován do jiného procesu, je nutné operace nad soketem vždy provádět přes wineserver. Nebo ne? Erich E. Hoover:
Na soketech se musí používat WSADuplicateSocket[A|W], takže se dá uvažovat o tom, že bychom si mohli pamarovat, které popisovače byly okopírovány do jiného procesu.
V diskuzi byl ještě zmíněn starší projekt Longene, který rozšiřoval linuxové jádro o obsluhu systémových volání Windows na softwarovém přerušení 0x2e. Toto řešení už vyžaduje patchování jádra (vektor přerušení nelze upravovat z modulu), výhodou by ovšem byla spolehlivější podpora roztodivných kopírovacích ochran, které se snaží všelijak „maskovat“ své fungování tím, že volají jádro napřímo.
Zatímco ve světě DirectX se při popisu schopností grafické karty může člověk omezit na prosté „umí to DirectX verze X.Y“, s OpenGL to není vždy tak jednoznačné kvůli (ne)přítomnosti různých rozšíření. Wine se tak dostává do nepříjemné situace, když má s určitostí aplikaci sdělit, na jaké úrovni DirectX přítomná grafická karta je.
Andrei Slăvoiu si ve svém patchi stěžoval, že ovladače Mesa nenabízejí EXT_GPU_SHADER4, jelikož je tato funkčnost již součástí OpenGL 3.0. Následkem toho jsou všechny karty, které nejsou Wine již důvěrně známy, označovány jako karty typu DirectX 9, konkrétně Radeon 9500.
Stefan Dösinger vysvětlil, jak se věci mají:
Problém je v tom, že bez GL_EXT_gpu_shader4 nebo GL_ARB_shader_texture_lod nemáme jak poskytovat instrukci lexldd. Aktuálně nemůžeme používat hlavní kontexty, takže pokud ovladač neposkytuje jedno z těchto rozšíření v kontextech pro kompatibilitu, tak zůstáváme na úrovni shader model 2
V následné diskuzi se řešilo, jaké výsledky se dají odvodit z přítomnosti jednoho či druhého rozšíření. Andrei si stěžoval, že d3d_level_from_gl_info je matoucí (nebo dokonce rozbité, když ověří schopnosti SM3, a pak tvrdí, že karta zvládá DirectX 10. Henri Verbeet popsal, jak se věci mají:
EXT_gpu_shader4 přidává (mimo jiné) podporu pro „nativní“ integery a bitové operace. Nemůže to být podporováno (v hardwaru) na GPU úrovně SM3. Konkrétní rozšíření používaná v d3d_level_from_gl_info() jsou zvolená náhodně, klidně bychom namísto EXT_gpu_shader4 mohli použít třeba ARB_geometry_shader4.
Henri dále vysvětloval, že smyslem d3d_level_from_gl_info() je jen pokusit se „tipnout“, na jaké úrovni karta je, pokud není daný model k nalezení v interní databázi Wine. A proč by vás vlastně mělo zajímat, jestli Wine vaši kartu zná, nebo jen vaří z vody? Andrei popisuje své zkušenosti:
[...] World of Warcraft kreslí naprosté nesmysly, pokud je karta označena jako Radeon 9500. Změna na Radeon X1600 to trochu zlepší, rozbité je pak jen pozadí, postavy a menu jsou v pořádku. Teprve s Radeon HD 2900 je rozbité jen vykreslování stínů. Ty jsou rozbité i se skutečným PCI ID mé karty, KAVERI, takže jde asi o chybu v mesa.
A jak Andrei vysvětluje dál, je důležité, aby Wine dokázalo neznámé karty dostatečně dobře identifikovat. Jinak se vám může snadno stát, že si pořídíte novou grafickou kartu a rázem vám hry ve Wine paradoxně poběží hůř.
Dá se říci, že svět ovládly fonty dodávané společně s Windows. Ať už jsou to dokumenty nebo software, je naprosto typické, že očekávají rozšířené fonty jako Arial, Times New Roman nebo například Tahoma.
V linuxovém světě se často setkáváme se svobodnými náhradami těchto fontů, jelikož fonty přímo od Microsoftu nelze jednoduše distribuovat společně s daným softwarem nebo systémem. Na problém tohoto ražení nyní narazil jeden uživatel Wine z Řecka:
Když nainstalujete Wine na PC s řečtinou nebo spustíte program, který vyžaduje nebo používá řecké fonty, tak se texty neukazují správně, jelikože předinstalovaný font Tahoma z nějakého důvodu neobsahuje řecká písmena. Takže uživatel musí změnit font ručně nebo nakopárovat řecký font Tahoma do adresáře /usr/share/fonts nebo /home/.fonts. Přemýšlel jsem, zda by nebylo možné zařadit tyto fonty Tahoma (které mají řecká písmena) a instalovat je spolu s Wine?
Po ně úplně přátelské odpovědi Huwa Daviese, že si ty řecké znaky bude muset nakreslit sám, situaci objasnil Erich E. Hoover:
[...] Copyright na původním fontu Tahoma zakazuje Wine jej redistribuovat, takže jej nemůžeme v projektu zahrnout. Náhradní font, který Wine používá místo Tahomy, je upravenou verzí „Bitstream Vera Sans“, který bohužel neobsahuje řecké znaky. Rychlé googlení ale ukázalo, že existuje upravená verze tohoto fontu s řeckými znaky.
Pokud bys byl ochoten se podívat na možné problémy s licencí (a zjistil jsi, že žádné nejsou), pak bys mohl použít FontForge ke sloučení těchto znaků do fontu ve Wine a zaslat patch. [...]
Na závěr doplním, že právě licenční omezení jsou důvodem, proč se originální fonty od Microsoftu vždy při instalaci na Linuxu stahují v podobě nezměněných .EXE souborů, ze kterých se font teprve extrahuje. Redistribuce totiž není jiným způsobem povolena.
Program | Původní stav/verze | Nový stav/verze | Změna |
Doom Builder 1.68 | Gold (1.4) | Silver (1.7.18) | -1 |
Need For Speed: World current | Gold (1.6) | Bronze (1.7.18) | -2 |
Cinema 4D R14 | Gold (1.6.2) | Platinum (1.7.20) | +1 |
The Operative: No One Lives Forever GOTY (1.004) | Gold (1.7.11) | Bronze (1.7.20) | -2 |
World of Tanks 0.9.1 EU | Garbage (1.7.19) | Gold (1.7.20) | +3 |
Runes of Magic Official release | Bronze (1.5.23) | Gold (1.7.18) | +2 |
Touhou Danmakufu æ±æ–¹å¼¾å¹•風 ... | Bronze (1.7.14) | Garbage (1.7.20) | -1 |
FarCry 3 Blood Dragon Steam | Garbage (1.5.29) | Silver (1.7.19) | +2 |
Fallout Steam | Platinum (1.7.14) | Gold (1.7.20) | -1 |
Beyond Good & Evil Demo | Bronze (0.9.61) | Platinum (1.7.19) | +3 |
Clive Barker's Undying 1.0 | Platinum (1.7.10) | Gold (1.7.20) | -1 |
Midtown Madness 2 1.1 | Bronze (1.1.36) | Silver (1.6.2) | +1 |
ScaryGirl Steam | Garbage (1.7.11) | Gold (1.7.19) | +3 |
Beyond Good & Evil 1.01 | Gold (1.7.10) | Platinum (1.7.19) | +1 |
Planetside Aftershock | Gold (1.1.27) | Platinum (1.6.2) | +1 |
StepMania 5.0 | Platinum (1.5.20) | Bronze (1.6.2) | -3 |
Beyond Good & Evil Steam version | Gold (1.5.1) | Platinum (1.7.19) | +1 |
Gex 3D: Enter the Gecko 1.x | Platinum (1.7.10) | Gold (1.7.20) | -1 |
Final Fantasy VIII demo | Garbage (1.3.2) | Silver (1.7.18) | +2 |
Grand Theft Auto: San Andreas 1.x | Platinum (1.4.1) | Bronze (1.7.19) | -3 |
Final Fantasy III Steam | Garbage (1.7.19) | Platinum (1.7.20) | +4 |
Wildstar 1.0.3.* | Silver (1.6.2) | Bronze (1.7.19) | -1 |
Celková změna | +8 |
Program | Původní stav/verze | Nový stav/verze | Změna |
Majesty 2 STEAM | Bronze (1.5.3) | Platinum (1.7.19) | +3 |
Desperados: Wanted Dead or Alive 1.x | Garbage (1.5.17) | Bronze (1.7.18) | +1 |
Red Faction Demo | Gold (1.0-rc2) | Bronze (1.6.1) | -2 |
ArtRage ArtRage 4 | Bronze (1.6-rc4) | Silver (1.7.18) | +1 |
Empire Earth II GOG | Platinum (1.7.16) | Bronze (1.7.18) | -3 |
Need For Speed Hot Pursuit 2010 (NFS11) NFS11 1.0.... | Gold (1.5.16) | Platinum (1.7.19) | +1 |
Jurassic Park: Operation Genesis 1.0 | Platinum (1.7.16) | Bronze (1.7.20) | -3 |
Icewind Dale II 2.0.0.11 (GOG) | Gold (1.6.2) | Platinum (1.7.18) | +1 |
Icewind Dale Heart of Winter: 1.42 | Gold (1.7.15) | Platinum (1.7.18) | +1 |
Sid Meier's Civilization IV: Colonization 1.01 | Platinum (1.6) | Gold (1.7.16) | -1 |
Gods & Generals 1.x | Garbage (1.1.11) | Gold (1.7.19) | +3 |
Hearthstone: Heroes of Warcraft Stable | Platinum (1.7.17) | Garbage (1.7.20) | -4 |
Final Fantasy XI Online PlayOnline Viewer | Gold (1.5.30) | Silver (1.6.2) | -1 |
Final Fantasy XIV Final Fantasy XIV: ARR (Official... | Gold (1.7.12) | Bronze (1.7.18) | -2 |
Dangerous Waters 1.04 | Gold (1.7.13) | Platinum (1.7.18) | +1 |
Enslaved: Odyssey to the West (Premium Edition) St... | Silver (1.7.1) | Gold (1.7.19) | +1 |
Brothers in Arms Hell's Highway Brothers in Arms | Garbage (1.3.11) | Gold (1.7.20) | +3 |
Path of Exile Release | Silver (1.7.17) | Bronze (1.7.19) | -1 |
Rise of Nations: Rise of Legends 1.00 | Garbage (1.7.11) | Silver (1.7.18) | +2 |
Resident Evil 6 Steam | Bronze (1.7.11) | Gold (1.7.20) | +2 |
Rollcage 1.0 | Garbage (1.1.27) | Gold (1.7.18) | +3 |
Outpost 2: Divided Destiny 1.3.x | Platinum (1.4) | Silver (1.7.19) | -2 |
Desktop Dungeons 0.151 | Bronze (1.3.20) | Platinum (1.6.2) | +3 |
Aion: The Tower of Eternity 4.5.x | Gold (1.6.1) | Silver (1.7.18) | -1 |
Paint Shop Pro 7.x | Silver (1.2.1) | Platinum (1.6.1) | +2 |
Sonic Heroes 1.0 | Bronze (1.4) | Garbage (1.6.2) | -1 |
Star Wars: Rogue Squadron 3D 1.3.0 | Bronze (1.1.1) | Garbage (1.7.20) | -1 |
Sigma Photo Pro 5.5.3 | Platinum (1.7.16) | Garbage (1.7.19) | -4 |
Skype 5.0.x | Silver (1.7.1) | Bronze (1.7.18) | -1 |
SketchUp 8.x | Silver (1.7.1) | Bronze (1.7.19) | -1 |
Black Mesa 1.0 | Silver (1.6) | Platinum (1.6.2) | +2 |
Scirra Construct 2 | Silver (1.4) | Bronze (1.7.19) | -1 |
Skype 5.5.x | Garbage (1.3.28) | Bronze (1.7.18) | +1 |
Torchlight II Runic version | Garbage (1.7.17) | Platinum (1.7.20) | +4 |
Mirror's Edge Steam | Silver (1.7.13) | Gold (1.7.19) | +1 |
World of Tanks 0.9.0 EU | Bronze (1.7.17) | Silver (1.7.19) | +1 |
Need For Speed Hot Pursuit 2010 (NFS11) Steam | Silver (1.7.12) | Bronze (1.7.18) | -1 |
Fallout 2 GOG.com | Silver (1.5.20) | Gold (1.7.18) | +1 |
Dungeon Keeper 2 1.x | Platinum (1.5.31) | Garbage (1.7.19) | -4 |
AutoCAD LT 98 | Bronze (1.1.5) | Gold (1.4.1) | +2 |
Word 2007 | Silver (1.5.28) | Gold (1.6.2) | +1 |
Tally Tally.ERP 9 | Garbage (1.3.26) | Silver (1.7.18) | +2 |
Planet Alcatraz 1.06 | Gold (1.6) | Silver (1.7.19) | -1 |
Age of Empires II The Age of Kings: 2.x | Gold (1.4.1) | Garbage (1.7.19) | -3 |
Steam Official Release | Silver (1.7.18) | Gold (1.7.19) | +1 |
The Hidden: Source Beta 4b | Platinum (1.1.3) | Garbage (1.7.20) | -4 |
Grand Theft Auto: San Andreas 2.x | Platinum (1.4.1) | Gold (1.7.19) | -1 |
World of Warplanes 0.3.3 (Closed Beta) | Bronze (1.5.15) | Garbage (1.7.20) | -1 |
Visual Studio Isolated Shell 2010 | Silver (1.5.0) | Garbage (1.7.18) | -2 |
CAJViewer 7.x | Garbage (1.1.32) | Gold (1.7.19) | +3 |
The Elder Scrolls III: Morrowind 1.0 | Gold (1.1.35) | Platinum (1.7.19) | +1 |
NHL 2001 1.0 | Garbage (1.0.1) | Gold (1.6.2) | +3 |
Grand Theft Auto III 1.1 | Gold (1.7.11) | Platinum (1.7.19) | +1 |
Saya no Uta 1 | Silver (1.7.1) | Gold (1.7.19) | +1 |
Doom 3 1.5.15 | Silver (1.6) | Platinum (1.7.18) | +2 |
Super Street Fighter IV Arcade Edition 1.0 | Bronze (1.7.19) | Silver (1.7.20) | +1 |
Hard Reset Steam | Bronze (1.7.15) | Platinum (1.7.19) | +3 |
Payday: The Heist Steam | Platinum (1.5.26) | Silver (1.7.19) | -2 |
Dead Space 2 Steam Digital Download | Gold (1.7.1) | Platinum (1.7.18) | +1 |
Space Rangers HD: A War Apart 2.1.1368 | Platinum (1.7.0) | Gold (1.7.14) | -1 |
Torchlight 1.x | Gold (1.7.14) | Platinum (1.7.16) | +1 |
AutoCAD 2008 | Bronze (1.7.12) | Gold (1.7.19) | +2 |
Vector Magic Desktop 1.x | Platinum (1.3.9) | Garbage (1.7.18) | -4 |
Halo: Combat Evolved 1.0x | Platinum (1.6-rc4) | Silver (1.7.18) | -2 |
Sins of a Solar Empire 1.x | Gold (1.3.30) | Silver (1.6.2) | -1 |
Visual Studio 2010 (10.0) Express Edition | Garbage (1.5.20) | Silver (1.7.15) | +2 |
Age of Empires II Forgotten Empires | Gold (1.7.16) | Garbage (1.7.19) | -3 |
ApexDC++ 1.5.x | Garbage (1.7.12) | Bronze (1.7.19) | +1 |
Gang Beasts 0.0.3 | Silver (1.7.16) | Bronze (1.7.18) | -1 |
The Night of the Rabbit GOG | Silver (1.5.29) | Bronze (1.7.19) | -1 |
Dawngate Open Beta | Garbage (1.7.18) | Platinum (1.7.19) | +4 |
Orcad 10.x | Bronze (1.4) | Gold (1.7.16) | +2 |
Warhammer 40,000: Space Marine Steam | Bronze (1.3.34) | Silver (1.7.19) | +1 |
Family Tree Builder 7.x | Platinum (1.7.12) | Silver (1.7.18) | -2 |
Paint Shop Pro 9.x | Silver (1.5.2) | Platinum (1.7.20) | +2 |
Dishonored PC-DVD Version | Bronze (1.5.23) | Platinum (1.6.2) | +3 |
Grand Theft Auto: Vice City 1.x | Silver (1.7.11) | Platinum (1.7.18) | +2 |
Battlefield 1942 1.6x | Gold (1.5.6) | Platinum (1.6.2) | +1 |
Wolfenstein RETAIL 1.0 | Platinum (1.5.25) | Silver (1.6.2) | -2 |
Microsoft Office (installer only) 2007 | Silver (1.6) | Gold (1.6.1) | +1 |
Star Trek: Starship Creator Warp 2 1.0 | Garbage (1.3.20) | Platinum (1.7.19) | +4 |
Zafehouse: Diaries GOG.com | Silver (1.6-rc4) | Gold (1.6.2) | +1 |
Galactic Civilizations II: Dread Lords Ultimate Ed... | Silver (1.3.35) | Garbage (1.7.19) | -2 |
The Sims 3 All | Gold (1.7.18) | Bronze (1.7.19) | -2 |
Myst V: End of Ages Steam | Gold (1.4-rc3) | Bronze (1.7.19) | -2 |
Batman: Arkham City Steam | Gold (1.7.10) | Silver (1.7.19) | -1 |
League of Legends 4.x | Garbage (1.7.17) | Gold (1.7.18) | +3 |
Planetside 2 Release | Bronze (1.7.18) | Gold (1.7.19) | +2 |
Project IGI 2: Covert Strike 1.2 | Platinum (1.2) | Garbage (1.7.19) | -4 |
Final Fantasy XI Online Final Fantasy XI | Garbage (1.4.1) | Gold (1.7.20) | +3 |
7 Days to Die Alpha1 | Silver (1.7.1) | Bronze (1.7.19) | -1 |
Post Apocalyptic Mayhem Steam version | Garbage (1.3.24) | Silver (1.7.19) | +2 |
Adobe Dreamweaver CS6 | Silver (1.5.16) | Gold (1.6.2) | +1 |
Call of Juarez: Gunslinger Steam Retail | Silver (1.7.19) | Gold (1.7.20) | +1 |
Project IGI 2: Covert Strike 1.00 | Platinum (1.4.1) | Bronze (1.7.19) | -3 |
Hearts of Iron 1.0x Retail Version | Gold (1.3.5) | Garbage (1.6.2) | -3 |
Airport Utility 5.6.1 | Gold (1.7.17) | Garbage (1.7.18) | -3 |
Visual Studio 1998 (6.0) | Gold (1.5.25) | Bronze (1.7.20) | -2 |
Nation Red Steam | Platinum (1.3.19) | Gold (1.7.20) | -1 |
Counter-Strike: Global Offensive 1.0 | Silver (1.7.17) | Gold (1.7.18) | +1 |
Sonic Heroes Demo | Silver (1.1.12) | Platinum (1.6.2) | +2 |
EverQuest Private Servers | Silver (1.5.5) | Gold (1.7.19) | +1 |
RaidCall 7.3.4 | Bronze (1.7.16) | Garbage (1.7.19) | -1 |
Plants Vs. Zombies GOTY Edition | Silver (1.7.15) | Platinum (1.7.18) | +2 |
FireStarter Retail 1.xx | Silver (1.1.12) | Platinum (1.7.19) | +2 |
Empire Earth 1.0-2.0 | Bronze (1.5.21) | Garbage (1.7.18) | -1 |
Age of Wonders: Shadow Magic 1.3 | Bronze (1.4-rc2) | Platinum (1.6.2) | +3 |
Banished GOG | Gold (1.7.17) | Bronze (1.7.19) | -2 |
Heart of Darkness 1.0 | Bronze (1.3.6) | Platinum (1.6.1) | +3 |
Dishonored 1.x | Platinum (1.6) | Gold (1.6.2) | -1 |
Machinarium 1.0 | Gold (1.5.2) | Silver (1.6.2) | -1 |
Elder Scrolls: Arena installer 1.06 | Garbage (1.2.3) | Gold (1.6.1) | +3 |
Celková změna | +21 |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
V diskuzi byl ještě zmíněn starší projekt Longenestarší? vždyť se pořád vyvijí! To zní, jak kdyby mluvili o 20 let starém projektu, ale poslední Longene 1.0-rc2 je sestavené oproti Wine-1.7.10 :)