Portál AbcLinuxu, 12. května 2024 08:59


Úskalí GTK+ v portu Chrome

Linux Magazine shrnuje reakce a další vývoj ohledně rozhodnutí použít pro port Google Chrome knihovnu GTK+ místo Qt. Evan Martin, hacker, který pracuje na linuxovém portu, vysvětluje možnosti, jak řešit "views" (např. taby v titulku okna), a Ben Goodger, šéf projektu přidává vysvětlení, proč se rozhodli nepoužít Qt.

20.2.2009 10:43 | Robert Krátký | Zajímavý článek


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

20.2.2009 10:59 AchmedTheDeadTerrorist
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Qt je fajn, akurat je na nom postavene KDE, GTK je zase blbe, akurat je na nom postavene Gnome - prerobte niekto Gnome a aplikacie ako Inkscape, GIMP a pod. na QT a pridajte aplikacie ako K3B a zavolajte mi...

Grunt avatar 20.2.2009 11:26 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
GTK je zase blbe

Zas. Skončí to vůbec někdy?


Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Ilfirin avatar 20.2.2009 11:29 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Mlčet, portovat a pak mu zavolat ;-)
20.2.2009 11:59 vaše jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Fakt jsem na tom poctivě makal a snažil jsem se tam vyčíst zprávičkou slíbené vysvětlení, "proč se rozhodli nepoužít Qt". Ale pohořel jsem, není to tam. :-(
20.2.2009 12:02 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Use the links, Luke.
20.2.2009 12:13 knizmi | skóre: 27 | blog: Blog | Kosmonosy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Ale ono to tam vážně není... Píše se tam, proč od začátku nepoužívali multiplatformní toolkit. Důvody pro nepoužití QT na linuxu tam nikde nevidím. Možná tak ještě "But they stood up and made their case for a GTK UI", ale to také není zrovna 2x pádný důvod.
Grunt avatar 20.2.2009 12:47 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Je nějaký rozdíl mezi GUI a UI?

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 13:15 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

GUI je podmnozina UI (GUI, TUI, web-UI)

Project Satan infects Calculon with Werecar virus
Grunt avatar 20.2.2009 13:19 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

A nebude to ten odcizený důvod?

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 13:25 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Tak to som teda nepochopil a myslim, ze sa to ani pochopit neda ;-)

Project Satan infects Calculon with Werecar virus
Grunt avatar 20.2.2009 20:44 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Qt je multiplatformny vsestranny toolkit.

GTK je len widget toolkit.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 21:07 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Nejakej suvislej odpovede sa asi nedockam ;-), takze:

Hadam, ze podla Teba je Qt prilis overhead, preto ho nepouzili. Qt je ale modularne, takze ekvivalent GTK je QtGui.

Ako uz odkazal Lubos na Chrome FAQ, neriesili technicku stranku, proste robili v tom, co poznaju.

Project Satan infects Calculon with Werecar virus
Grunt avatar 20.2.2009 21:24 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Hadam, ze podla Teba je Qt prilis overhead

Podle mě ne. Na to abych mohl něco takového vypustit z úst jsem moc velká lama. Proto neodpovídám, ale cituju.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 21:48 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Co sa mna tyka, tak radsej sa pytaj aj na hlupost, ako mam ja hadat otazku ;-)

A este to aj vyznieva sarkasticky

Project Satan infects Calculon with Werecar virus
Tomáš Bžatek avatar 21.2.2009 12:05 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
A co je potom glib?
Koupim litajiciho tucnaka
21.2.2009 18:31 ...............23 | skóre: 15 | blog: Various Stuff blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
glib je také "jadro" GTK, ktoré rieši low-level veci ako tie C objekty, reťazce, vlákna a pod. veci, ktoré je dobré môcť použiť aj samostatne bez závislosti na GTK, dalo by sa povedať že je to proťajšok QtCore modulu...
20.2.2009 12:14 vaše jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Není to tam.
20.2.2009 12:26 moje jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Asi to někdo šlohnul

20.2.2009 12:41 vaše jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
To bude ono! Lidi dneska nemají k ničemu úctu, co není přišroubované nebo přivázené zbalí a rychle s tím do sběrny proměnit to na kolečka. Mohlo mi to dojít samotnému.
20.2.2009 13:52 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Meanwhile, Chrome project lead Ben Goodger has slipped into the discussion to explain why Chrome decided against Qt as a cross-platform solution and chose Gtk+ instead. More details on Goodger's views here.

Jistě, Goodger ve svém postu přímo Qt nejmenuje, ale kolik asi mohl mít na mysli multiplatformních UI, z nichž vybírali? Kromě Qt tak maximálně wxWidgets...
20.2.2009 14:02 vaše jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Tak tohle je můj problém, že nevidím lidem do hlavy. No budu muset na sobě zapracovat dyť je tak jasné, co měl na mysli :-D

... a GTK+ a Tk a FLTK a FOX a wine a kdoví co ještě (skutečný hardcore by přidal i OpenStep a jiné radosti).

20.2.2009 14:56 Zdenek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Stejne tak jako kdyz se dnes nekdo mluvi co si koupi za auto, tak tim mysli nejspis nejakeho trabanta a mbecko.
21.2.2009 01:59 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
a Tk a FLTK a FOX a wine
Haha.
21.2.2009 08:56 vaše jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Je to stejně směšné, jako když se někdo snaží o tvrzení "cross-platform toolkit je jiný název pro Qt". Ovšem pouze do okamžiku kdy se to objevuje v diskuzích či na blogu. Jako výplod publicisty už je to vyloženě trapné. Google říká: "cross-platform toolkit není to pravé ořechové" (pravděpodobně v minulosti zkoušeli ty mnou zmíněné) ;-) a publicista předkládá: "Qt není to pravé ořechové" s dodatkem, že snad je jasné jak to kluci v Google mysleli.

Zdá se ale, že trapné to příjde pouze mně, tak se vlastně nic nestalo. Důležité je, aby si se za svou práci nemusel stydět a to se přinejmenším v tomto případě neděje. Vše je tedy v naprostém pořádku. ;-) (to smrtelně vážně bez jakéhokoli náznaku sarkasmu)

20.2.2009 13:47 Andrej Herceg | skóre: 43
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Pretože pre každú platformu budú robiť zvlášť port (taký, aby využíval možnosti danej platformy). Z toho dôvodu je jedno, ako dobré je Qt, Gtk+... vo Windows, v Mac OS X. Keď teda ide čisto o Linux, tak dôvod pre Gtk+ je:
Instead we'll have to pick one set of UI behaviors that feels right to the largest proportion of Linux users that we can find. Just to re-iterate: the goal isn't to target every linux user and their preferences, but rather to figure out what will work best for *most* linux users.
http://groups.google.com/group/chromium-dev/msg/540a3f63f7b66bab
20.2.2009 19:48 Espinosa | skóre: 24 | blog: Espblog | London
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Správný postřeh, není to tam. Jen mlhavě naznačené, že si "bouchli do stolu a že chtějí Gtk", žádný bližší určení kdo přesně a proč. Byli to vývojáři? Všichni? Většina? Jeden vlivný vojář? Nějaká osobnost co strahla ostatní? Nějaké CTO? Hlasovali o tom? Byla nějaká argumentace? Zpracovala se technická analýza? Tu bych rád viděl teda. Byla to náhoda, že se jim sešel tým vývojářů kteří měli primárně zkušenosti z Gtk projektů a nechce se jim učit nic moc nového? Nebo jsou to opravdoví fandové Gtk? Prostě jen otázky a spekulace.

Jestli si mohu zaspekulovat, napadá mě jeden politický důvod. Konkurence. WebCore/Khtml/Safari jede na Qt, Firefox má svůj GUI framework (XUL, pravda trochu to volá Gdk ale je i port na Qt) takže co z open source frameworků zbývá? reálně? - Gtk.

Zcela nespekulativně, linuxový desktop, se svým minimálním rozšířením, leží na okraji zájmů i pro Google. Je jim to prostě jedno, co to bude za framework, jestli se bude projekt zpožďovat či bude mít nižší kvalitu. To už jím záleží více na kvalitě Mac portu (viz originální text).

20.2.2009 19:54 Andrej Herceg | skóre: 43
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Možno by neškodilo si tú emailovú "diskusiu" prečítať ešte raz a pomalšie. :) (dôležitú časť som z nej napísal o niečo vyššie)
20.2.2009 21:26 h.xman | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Jestli si mohu zaspekulovat, napadá mě jeden politický důvod. Konkurence. WebCore/Khtml/Safari jede na Qt, Firefox má svůj GUI framework (XUL, pravda trochu to volá Gdk ale je i port na Qt) takže co z open source frameworků zbývá? reálně? - Gtk.
Kdyz uz jsme u toho nepodlozeneho spekulovani, tak by me v tehle souvislosti napadla spis Nokia. Nokia ted kontroluje Qt, a Google se svym Androidem se bude s Nokii potkavat na bitevnim poli o ten obrovsky balik penez, ktery bude v mobilnim internetu.

Jak to presne do sebe zapada? Tezko rict, nevime jake strategie maji jednotlivi hraci. Bude Nokia dal tlacit Symbian? Prijde nejakym zasadnejsim zpusobem i s telefony postavenymi na Androidu? Nebo budou Androidi telefony ostatnich vyrobcu spis jen konkurovat Nokii? Prijde Google s verzi Chrome pro Android (coz se da cekat)? Rekl bych ze tady rozhodne nejde o to 1% uzivatelu linuxoveho desktopu - spis jde o obrovsky trh mobilnich telefonu a mozna i o trh netbooku, ktery ma obrovsky rustovy potencial, kde ma Linux vyrazne vyssi zastoupeni, a kde se spekuluje o netboocich na kterych pobezi Android.

Jeste uvidime, jestli se Google sikovne vyhnul zavislosti na necem co je pod kontrolou budouciho velkeho soupere, jestli naopak nestastne minul krasnou synergii zajmu spolu s Nokii proti ostatnim, a nebo jestli tady jen placam do vody... coz je nejpravdepodobnejsi.
Pro poutníky mezi vámi: Camino de Santiago
Grunt avatar 20.2.2009 21:39 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

A když už tady tak špekulujete, zkoušeli jste alespoň ten Qt port WebKitu?

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 22:00 h.xman | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
A když už tady tak špekulujete, zkoušeli jste alespoň ten Qt port WebKitu?
Ne, proc? Jak to souvisi se spekulovanim?

Zatim spokojene pouzivam Firefox - podle toho co tak ctu se mi sice zda ze Webkit - at uz v Chrome nebo v necem jinem - bude do budoucnosti perspektivnejsi... jenze zatim me to nezajima, kvuli add-ons ktere pouzivam pro me bude FF zrejme jeste dlouho nenahraditelny. A kdyby ho v budoucnu udelali po vzoru Chrome vice-threadovy, aby mi zatuhnuti jednoho tabu nezatuhlo cely prohlizec, a kdyz budou pokracovat ve zrychlovani JavaScriptoveho enginu... tak budu s FIrefoxem spokojene zit v dokonale blazenosti.
Pro poutníky mezi vámi: Camino de Santiago
21.2.2009 02:13 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Safari na Qt? Zajímavé. Co ještě se dozvíme? :)
Algi avatar 21.2.2009 20:27 Algi | skóre: 1 | blog: Sinner
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Haha, tak ted jsem si toho taky všiml :-D Jo, dobrej vtípek. Díky bohu, že Safari není napsané v QT. Ještě do něj dát ikonky z KDE a to by byl masochismus :-D

I'm a firestarter, twisted firestarter...
20.2.2009 19:56 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Viz otázka "Does Chromium on Linux use GTK or Qt?" v http://dev.chromium.org/developers/faq, poslední odstavec. Zjednodušeně shrnuto, vývojáři Chrome umí Gtk a ne Qt, a toť vše.
21.2.2009 02:17 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
"It's not due to any dislike of Qt, but just because there's more experience on the team with GTK and it matches the existing Firefox dependency on Linux."

Nevyčetl jsi tam taky náhodou, že vývojáři Chrome neumí C++? :)
21.2.2009 20:28 Andrtalec | skóre: 15 | Trnava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Michael Pyne postrehol presne to isté.

I think what the real reason is, is that Ben Goodger likes GTK+ better, or is at least more familiar with it, and made the decision to use it. Which is fine, that’s his choice, and is probably borne out by his experience working with Netscape and working on the Firefox project. I just don’t see why he’s having to try to make up excuses after the fact.

SomaFM commercial-free internet radio
20.2.2009 12:25 xindl | skóre: 2 | blog: SALAM_OLEJKUM
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
je to jednoduchý jako facka. Celej život jsem jezdil v trabantu protože a proč bych se učil jezdit v nečem jiném když mám toho trabanta rád a spousta lidí je už v tom trabantu naučených jezdit taky... Mno až vymřou bratři spátečníci tak možná bude možné jezdit společně v BMV. :-) škoda že nějak i ti komunisti nechtějí vymřít... :-)))
20.2.2009 12:30 moje jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Zařaď zpátečku ty spátečníku

Grunt avatar 20.2.2009 12:34 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

A ještě by mě zajímalo v čem je GTK+ jako trabant a Qt jako BMW. Aspoň jednou. Jediné co bych zatím byl schopen akceptovat je rozdíl jak se v obou toolkitech programuje (a o tom mám ještě docela pochybnosti). A ty si snad programátor? A nebo v rychlosti vykreslování? Klidně si připojím něco co bude nahrávat výstup z grafiky a pak přímo na mém desktopu provedu Tomešovské srovnání(mám dokonce snad pocit, že Qt 4.5 neumí pracovat s XRenderem). A nebo v čem už proboha?

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 12:59 nero
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Ja jsem v Qt rok programoval na plny uvazek. Nemuzu to srovnavat s Gtk, protoze tam ta dlouhodoba zkusenost chybi, ale pokud by se mi nekdo pokousel namluvit, ze Qt je z hlediska programatora nejaky zazrak, pravdepodobne bych ho fyzicky napadnul, protoze jeste ted, par let pote, se mi zdaji sny o signalech a slotech.

Radu let jsem pouzival KDE, pozdeji jsem zacal pouzivat Gnome, vyzkousel jsem i KDE4 a zustal u Gnome. Nemyslim se, ze uzivatele KDE jsou pitomci, myslim si o nich jenom to, ze maji jine pozadavky nebo jine zvyky a KDE jim vyhovuje vic. Skoda, ze rada zdejsich uzivatelu KDE to nevidi aspon trochu podobne.

Grunt avatar 20.2.2009 13:13 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Já si to myslel. Ale třeba to budou jen jiné pohledy na slovo programovat. Pro jistotu dám link na původní vlákno. U mě vyskočily pochybnosti už když jsem četl:

Imho naklikať niečo v Qt Designer je miliónkrát rýchlejšie a jednoduchšie než v Glade, to sa nedá porovnávať proste
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 13:26 ...............23 | skóre: 15 | blog: Various Stuff blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Ale čo nepovieš! :-). Nehovorím že som nejaký expert programátor, ale nejaké tie znalosti mám. Takisto mi je jasné, že môže existovať z tohto hľadiska lepšie GUI než Qt, ale GTK to rozhodne nie je.

A nechápem čo sa dotyčnému nad tebou na signáloch a slotoch nezdá, ako inak by to teda chcel riešiť? Veď aj v napríklad .NET je to podobné, tam sa tiež priraďujú k eventom funkcie, akurát sa to inak volá a vnútorne to robí niečo iné...
20.2.2009 13:37 nero
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

Tak konkretne na signalech a slotech mi vadil ten preprocesor. C++ proste zadne signaly ani sloty nema. Ale to nebyl hlavni problem, to byl jenom opruz, vic vadilo vecny zkoumani kodu Qt ve snaze prijit na to, proc zrovna tohle nefunguje i kdyz by melo a mailovani si s technickou podporou :) Ale byla to verze 3.neco, mozna uz je to ted jinak.

Ale jak rikam, neznam Gtk, takze nemuzu srovnavat. A nemel by to srovnavat ani kdokoliv jiny, kdi si zkusil napsat Hello word a precetl 2 tutorialy, protoze o tom to vazne neni.

20.2.2009 13:42 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
já to mám tak, že z hlediska vývoje Qt vládne a Gtk saje (a to moje práce ještě hnije v útrobách Evolutionu). Ale jinak tomu prd rozumim, samozřejmě.
Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
20.2.2009 13:55 vaše jméno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
No právě, C++ žádné signály s sloty nemá, to je práce šikovných hochů z Qt. Mě třeba tím přesvědčili, že se dá GUI dělat v C++ a v Javě (tam je tenhle mechanizmus Qt ještě slastnější) bez nutnosti kupovat 3x týdně novou klávesnici.
Grunt avatar 20.2.2009 19:51 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome
Ale čo nepovieš! :-)

Jasně, ale já prostě musel. Už na to začínám být pomalu alergický. Mám totiž zkušenost, že když někomu něco dovoluje něco naklikávat, tak to bude obhajovat i kdyby to bylo hovno nebeské. Není to teda zkušenost z oblasti toolkitů, ale jisté platformy…ale vždyť to je vlastně jedno.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
20.2.2009 13:27 nero
Rozbalit Rozbalit vše Re: Úskalí GTK+ v portu Chrome

No prave... jsou situace, kdy proste neni kam kliknout :-)

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.