Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Nedávno mě nadřízený potěšil zprávou že brzy budu mít služební vozidlo. Mé srdce zaplesalo a ihned jsem začal střádat plán že mi firma pořídí nový Fiat Bravo nebo Grnade Punto. Pravda, Lancie to není, ale alespoň je to v rámci jednoho koncernu.
Nedávno jsem se zde rozepisoval o problémech se Citroenem C4 Coupé. Vozidlo jsem přistavil k poslední opravě do Olomouce, při té příležitosti se udělal odběr paliva (ukázalo se že palivem ten problém nebyl), problém se teď sice vyskytuje, ovšem tak velmi zřídka že do konce záruční doby se asi jen ztěží projeví. Navíc má trpělivost se Citroenem dostoupila vrcholu když mi přišel dopis svolávající (počtvrté!)mě do servisu kvůli ABS (podruhé!). Cožpak soudruzi z Francie neumí udělat bezproblémový vůz a/nebo případný problém vyřešit jednou pro vždy? To opravdu musí jednu část auta řešit na několikrát??? Zkrátka a dobře, Citroen půjde z domu za každou cenu a už teď vím že Citroen nikdy víc!
Nicméně potřebuji nějaké přibližovadlo než bude služební vozidlo. To rozhodování bylo poměrně jednoduché, variant moc nebylo, buď to bude veterán - Lancia Beta nebo Lacnai Fulvia (obojí samozřejmě v kupé) nebo nějaké velké praktické auto - Lancia Lybra a poslední možností je otevřený sporťák - Fiat Barchetta (který se vyrábí v karosárně Maggiora v Chivassu - továrně Lancie a který má motor 1.8 16V VVT odvozený z pětiválcového dvoulitru z Lancie Kappa).
Po válečné poradě s přitelkyní bylo jasno - bude to Barchetta. Pár jsem jich zkouknul v Brně, jednu v Kyjově, prošmejdil jsem net a rozhodl se pro Barchettu z Kyjova. Bylo to jako řízení osudu, kyjovská Barchetta byla černá, stejně jako můj první Fiat. Navíc měla SPZ s konečným čtyřčíslím 7225, na prvním Fiatu jsem měl 7522 a navíc jsem se 7.5. narodil. Pokud navíc přihlédnu k faktu že kyjovská Barchetta měla velmi dobře doložené najeté kilometry, majitel působil solidně a netajil problémy které auto má, nebylo co řešit. Že budu do Barchetty muset trochu investovat mi bylo jasné od samého začátku. Ta kyjovská potřebuje vyměnit kulový čep přední nápravy, variátor (typická bolest všech motorů Fiat s variabilním časováním ventilů) a časem bude chtít přešálkovat na klice. Suma sumárum, do mého rozpočtu se to přesně vešlo.
Barchettu mám několik dnů a mám sice najeto teprve několik stovek km, nicméně musím říct že si to náramně užívám, po dlouhé době jsem schopen si sednout do auta a jet se projet jen tak, protože na to prostě mám chuť. S nebem nad hlavou ani nemám potřebu jet nějak extrémně rychle (do těch 140 km/h to bohatě stačí), spíš využívám dynamických možností Barchetty. Musím říct že tohle auto mě hodně chytilo a za těch pár dnů mi zcela přirostlo k srdci, teď už jen doufám že do konce roku bude hodně hezkých dnů, ať mohu jezdit co nejdéle se staženou střechou On je tak i lépe slyšet ten nádherný sytý zvuk italského motoru. Nic naplat, ital je prostě ital!
Tiskni
Sdílej:
Cožpak soudruzi z Francie neumí udělat bezproblémový vůz a/nebo případný problém vyřešit jednou pro vždy?Soudruzi z Francie mají zjevně jiné priority (jak u PSA, tak u Renaultu), o čemž dlouhodobě svědčí žebříčky spolehlivosti.
variátorNejdřív jsem se trochu podivil, co tam dělá variátor. Jenže pak jsem si uvědomil, že to slovo má poněkud více významů, než je zdrávo. A dokonce jsem našel i ten správný
A nestaci ze Fiat Barchetta byl zvolen nejkrasnejsim kabiroletem Zenevskeho autosalonu 1995 kde porazil mimo jine Ferrari F50 a Bentley Azure?Já jen tak rýpu
O objektivite a verohodnotsti zebricku spolehlivosti se vedou v posledni dobe zhave diskuze (napr. na tema pristup ADAC vs. AutoBildu).No, tak jako tak je zajímavé, že se na předních místech umísťují hlavně Japonci, což pro německý automobilový průmysl (nepočítám-li Porsche s vynikajícími výsledky a občas Mercedes) není příliš lichotivé.
treba Toyota vylozene priznala problemy s kvalitou v nekterych tovarnachHlavně když dělají společné továrny s PSA
Hlavně když dělají společné továrny s PSA
A v zemi, kde se nemalé procento zaměstnanců chová, jako by právo krást v práci materiál bylo zaručeno ústavou… :-)
jinak vypada to hodne pekne, jak jsem koukal, tak jsou varianty s nejakyma cca 130PS coz za auto s cenovkou cca 100 tisic je docela malo. Videl bych to, ze si taky jednoho takoveho mazla za nejaky casek poridim, prece jenom Passat je spise na delsi trasy do prace a delsi vylety (tisice km) pricemz na takove jednodenni projizdky by takovahle hracka mohla stacit