V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Ako som v poslednom blogposte uviedol, tak sem-tam programujem do školy nejaké veci, ktoré mi príde ľúto zmazať. Možno sa niekomu niekedy zídu a tak ich radšej zverejním. Tentokrát to bude jednoduchý interpreter príkazov "zápalkového počítača".
Zadanie prémiovej úlohy z Programovacích paradigiem bolo celkom jednoduché pochopiť - cieľom bolo napísať interpreter programov pre Minského registrový počítač. Na prednáške nám bol tento počítač vysvetlený pomocou zápalkových krabičiek, čo mi prišlo celkom jednoduché, takže to skúsim zopakovať.
Máme nekonečne veľa krabičiek (pomenovaných registrov), do ktorých môžeme dať nekonečne veľa zápaliek (nejaké číslo). Vieme zahrkať krabičkou a zistiť, či tam sú alebo nie sú zápalky a pridať alebo odobrať jednu zápalku (pričítať/odčítať jednotku). Vcelku jednoducho podané, no v skutočnosti je to trošku zložitejšie.
Už máme predstavu čo je to za počítač, takže späť k úlohe. Podmienkou bolo aby ten daný programovací jazyk na ovládanie toho stroja vedel:
Druhou časťou úlohy, podľa mňa tou ťažšou, bolo napísať v tom jazyku program, ktorý vypočíta faktoriál nejakého čísla. Napísať faktoriál v nejakom C++, Jave, či inom jazyku nie je problém. Ťažšie je to v nejakom tom Brainfuck-u, či Whitespace, kde sa ten kód číta a najmä píše menej priamočiaro ako pri prvých dvoch zmieňovaných. Návrh môjho jazyku si môžete pozrieť nižšie, no nečíta sa najľahšie. Ak by to bolo poodsadzované, tak by to bolo samozrejme lepšie...
$n++++++++$fakt+$n![$fakt![-$n![-$temp+$mult+]$temp![-$n+]]$n-$mult![-$fakt+]]
Keďže nepoznáte syntax toho jazyka, tak sa vám to bude pravdepodobne horšie čítať, no v balíku (viď. prvý komentár) je aj popis, čo ktorá inštrukcia robí, takže ak by ste boli veľmi zvedaví, môžete si to pozrieť. Avšak mená registrov jasne naznačujú, že to počíta faktoriál čísla, v tomto konkrétnom prípade je to 8!. Je tam ešte priestor na optimalizácie, no aby bol kód prehľadnejší (áno, toto je už prehľadná forma :) ), tak som ich tam nedával.
UPDATE: Zabudol som spomenúť, že interpreter je písaný v Jave a kód je opäť pod GNU/GPLv3.
Tiskni Sdílej: