David Revoy, autor mj. komiksu Pepper&Carrot, se rozepsal o své aktuální grafické pracovní stanici: Debian 12 Bookworm, okenní systém X11, KDE Plasma 5.27, …
Wayland (Wikipedie) byl vydán ve verzi 1.23.0. Z novinek lze vypíchnout podporu OpenBSD.
Craig Loewen na blogu Microsoftu představil novinky ve Windows Subsystému pro Linux (WSL). Vypíchnout lze GUI aplikaci pro nastavování WSL nebo správu WSL z Dev Home.
V sobotu 1. června lze navštívit Maker Faire Ostrava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Webový server Caddy (Wikipedie) s celou řadou zajímavých vlastností byl vydán ve verzi 2.8 (𝕏). Přehled novinek na GitHubu.
Byla vydána verze 3.0 (@, 𝕏) svobodného softwaru HAProxy (The Reliable, High Performance TCP/HTTP Load Balancer; Wikipedie) řešícího vysokou dostupnost, vyvažování zátěže a reverzní proxy. Detailní přehled novinek v příspěvku na blogu společnosti HAProxy Technologies.
Společnost Framework Computer představila novou vylepšenou verzi svého modulárního notebooku Framework Laptop 13 s Intel Core Ultra Series 1, displej s lepším rozlišením a novou webovou kameru. Přímo do Česka jej zatím koupit nelze.
Byla vydána nová verze 2.16 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
TerminalTextEffects (TTE) je engine pro vizuální efekty v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.
Samozřejmě, základem všech analogových simulátorů je Spice z univerzity v Berkeley. Na 99% existuje balíček Berkeley Spice pro vaši distribuci, pravděpodobně ve verzi Spice3f4 nebo Spice3f5. Téměř všechny novější analogové a smíšené analogově-digitální simulátory zachovávají původní syntaxi Berkeley Spice. I většina komerčních produktů typu PSpice, HSpice, Eldo apod. v cenové hladině $10000 vycházejí ze Spice a jsou s ním do jisté míry kompatibilní.
Z novějších open-source simulátorů, které zachovávají původní syntaxi mohu doporučit Gnucap a ngspice. Na stránce ngspice najdete linky i na další simulátory. Oba tyto programy jsou oproti původnímu Spice3f4 rychlejší, obsahují lepší podporu číslicových prvků a smíšených simulací a mohou používat dokonalejší modely součástek.
Vstupní soubor pro simulátory typu Spice je netlist v textovém formátu s direktivami pro vlastní simulaci. Můžete ho buď vytvářet ručně nebo s pomocí specializovaného nástroje. Na uvedených stránkách a s pomocí google určitě najdete několik grafických nadstaveb pro analogové simulátory typu Spice. Poslední možnost, kterou osobně využívám je export netlistu ze schématického editoru. Neznám schématický editor, který by neumožňoval export ve formátu Spice netlist.
Co se týká těch MCU... samozřejmě existují nástroje umožňující společnou simulaci CPU s perifériemi a nějakým elektrickým obvodem okolo. Umožňují obvykle pouze čistě digitální simulaci a jsou dost drahé. Kdysi jsem někde zahlédl pokus o podobný open-source systém, ale bylo to myslím pro procesory PIC a nevím v jakém je to stádiu.
Ještě bych se vrátil ke smíšené simulaci. Z osobní zkušenosti vám můžu doporučit rozdělit vždy simulaci na analogovou a číslicovou. Smíšená simulace je vhodná pro víceméně analogové obvody s několika digitálními prvky. Rozhodně je sebevražda pokoušet se simulovat obvod obsahující analogovou část plus například 100 tisíc a více ekvivalentních hradel analogovým (myšleno mixed-mode) simulátorem.
Pro digitální simulace je vhodné obvod popisovat v některém HDL, například VHDL, Verilog, SystemC a další. Druhá možnost je export schématu digitální časti do netlistu v některém z těchto jazyků. Z open-source digitálních simulátorů je v současnosti na slušné úrovni pouze Icarus Verilog, takže doporučuji používat tento jazyk. Vlastně ještě SystemC by mělo být použitelné, protože je šířeno ve formě knihoven pro běžné kompilátory C. Tam by však nastal problém se syntézou, protože nevím o open-source nástroji pro syntézu SystemC.
Ještě mi to nedá...
jednim z mojich konicku je robotika a slozitejsi elektronika
nejaky obvod ktery by mohl obsahovat i nejakou tu logiku, nejakej ten ptoclen, nejakou tu pamet, nejakej ten AVR-procesor
Tak by mě docela zajímalo, čemu říkáte složitější elektronika?;)
Tiskni Sdílej: