Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.
Začnu obvyklým: S ELM327 se spojíte pouze s auty které podporují OBDII protokol, eventuelně CAN-BUS. V reálu jsou to v Evropě benzínová auta vyrobená po roce 1999 a diesely po 2003. Při použití "generického" OBDII sw přečtete základní údaje o motoru, pro rozšířená data (Airbagy, ABS, ESP, GEM, Tacho) potřebujete soft, který umí "PID" konkrétních výrobců. Pro Fordy používám ScanXL od PalmerPerformance, na Škodovky a koncernová auta potřebujete VAG-COM + kabel, Opel neznám.
Na tom odkazovném shopu prodávají věci z DealExtreme, akorát za pětinásobek ceny.
Scantools se mi nikdy nepodařilo zkompilovat, chce to nějakou obskurní (možná i prehistorickou) knihovnu. ScanXL víceméně chodí pod Wine, jen občas špatně čte ze seriovýho portu - patrně nějaký problém s časováním.
Konkrétně mám doma toto obdii-usb-car-diagnostic-cable-black-blue-orange-dc-12v-42827 a na cestě ke mně je toto elm327-bluetooth-obd-ii-wireless-transceiver-dongle-16921
věci z DealExtremez kterého prosím? asi tuším, že se bude jednat o ten antiradary apod., ale kabel mají za cca 1400.- což není zase tak špatná cena (viděl jsem ho za cca 35€.- někde v SK, ale s poštovným tu částku to dalo taky). Jak jsem psal uvažoval jsem o tom LCD-OBDII přístroji na china-vasion ho mají za cca 90€ což celkem i jde, samostatný kabel někde kolem 12-20€ dle konfigurace.
V reálu jsou to v Evropě benzínová auta vyrobená po roce 1999 a diesely po 2003.
A jaký HW/SW se dá použít pro asijská auta vyrobená v 80. letech?
kabel, ve kterým je MAX232 na převod úrovní z RS232 na TTL a pak nějak neřád, kterej převádí TTL na automotive (0V,12V?) - ale jinak si všechnno řídí ten sériovej port. Ovládám to přes VAG-COM a bavím se se SIMOSem 2PAno pro K-line nebo L-line, který jsou principielně RS232 to jde. Pro Fordí SAE J1850 PWM nebo GM SAE J1850 VPW, nedejbože CAN-BUS už to tak jednoduchý není. Tady už je lepší/jednodušší/rychlejší se spolehnout na LM327. Btw, tenhle kabel stejně funguje jen se starým VAGem a autama z konce 90. let, ne?
Fakt? Já jsem žil v představě, že to moc kompatibilní není. Resp. že je to nějaká sériová komunikace, ale sdost jiná, než RS232. Vybavuje se mi nějakej šíleně pomalej úvodní handshaking kolem 9 b/s a pak nějaký pinkání datagramů tam a zpátky.
To bylo asi KWP2000 - vzhledem k rychlosti (pomalosti) se to dá provozovat přes klasický RS232 viz http://pinoutsguide.com/images/obd2_iso9141-2_cable.gif ale netuším, jestli Vag-com nedělá bit-banging.
Mám tu zapsaný toto:
ISO 9141-2 Asynchronous serial data rate 10.4 kBaud Somewhat similar to RS-232, however the signal levels are different Communications happens on a single, bidirectional line without additional handshake signals UART signaling K-line idles high, with a 510 ohm resistor to Vbatt The active/dominant state is driven low with an open-collector driver Message length is restricted to 12 bytes, including CRC ISO 14230 KWP2000 Physical layer identical to ISO 9141-2 Data rate 1.2 to 10.4 kBaud Message may contain up to 255 bytes in the data field
Tiskni Sdílej: