Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
už jsem se v tom blázinci úplně ztratil. Kdybych dneska stavěl Linuxový stroj. Po čem má člověk šáhnout?
dualcore vs. quad-core? (nedávno všem stačil jednojádrový CPU)
AMD Phenom II vs. Intel Core i5? a kdo má lepší chipsety?
ATI vs. nVidia?
Seagate 7200.12 vs. Samsung F3 vs. WD a jeho zamíchané různé řady pod stejným názvem?
Existuje dnes nějaká Linux frinedly a naopak Linux unfriendly firma?ATI vs. nVidia?To máš těžké. ATI je dnes určitě více Linux-friendly, ale NVIDIA má určitě lepší linuxové ovladače
Jako Linux unfriendly bych bral BroadcomAFAIK trochu otočili a nějaký ovladače už dělaj
OpenCL SDK pro GPU ATI i Nvidia k dispoziciHurá!
x = 1,22 * lambda * f / d [m]kde
x je minimální vzdálenost dvou bodů, které jdou ještě rozlišit, lambda je vlnová délka světla, f ohniskoá vzdálenost a d průměr objektivu (f / d je vlastně clona). Pokud za lambdu dosadíme 420 nm, tj. vlnovou délku fialového světla (nejktratší, kterou musí objektiv ješte zvládnout), tak je vzorec následující (délka je v milimetrech) :
x = 0,0005 * clona [mm,1/f]Pokud má snímací prvek délky stran
a a b v mm (přesné velikosti si dohledejte na Wikipedii v článku o CCD, převod z palců a výpočet je netriviální), tak maximální počet bodů v megapixelech (ta čtyřka je 2 * (1 / 0.0005), to celé děleno miliónem) je:
Nmax = 4 * a * b / clona [mm,mm,Mpix]Jenže na jeden výsledný pixel potřebujeme u Bayerova filtru čtyři pixely* (RGBG), takže se nám z toho vyklubal celkem jednoduchý vzoreček po ideální snímač:
Nmax = a * b / clona [mm,mm,MPix]Řekněme, že snímač má velikost 1/3.6", tj. 4x3mm (ať se to dobře počítá) a clona je oněch 3,5. Potom je
Nmax rovno 3,43. V praxi ale je zhruba polovina plochy snímače nevyužitá, protože tudy vedou spoje, takže skutečné maximální rozlišení je méně než poloviční a už jsme u 1,7 Mpix a to za předpoladu zcela perfektního objektivu s dokonalou kresbou. Oněch 1,3 Mpix je nejspíš ješte blíže skutečnosti ...
*I když algoritmy běžně dělají z RGBR čtyřikrát RGB, tak se to nedá považovat za skutečné rozlišení, protože se data interpolují, což je v našem případě jen eufemismus pro "domýšlejí se"
. Pouze snímače Foveon, tříčipové a "černobílé" (používané např. pro infračervené kamery) mají opravdu rozlišení rovné počtu megapixelů bez dělení čtyřmy.
Nmax = a * b / clona^2 [mm,mm,1/f,Mpix]pro skutečné rozlišení (bez interpolace) a
Nmax = 4 * a * b / clona^2 [mm,mm,1/f,Mpix]pro to, co vyleze z Bayerova filtru. Pro náš příklad je to 0,97 a 3,92 Mpix.
Tiskni
Sdílej: