Operátor O2 dává všem svým zákazníkům s mobilními službami poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb.
Společnost NVIDIA vydala verzi 13.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byly vyhlášeni vítězové a zveřejněny vítězné zdrojové kódy (YouTube, GitHub) již 28. ročníku soutěže International Obfuscated C Code Contest (IOCCC), tj. soutěže o nejnepřehlednější (nejobfuskovanější) zdrojový kód v jazyce C.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červenec (YouTube).
Konečně se ochladilo, možná i díky tomu přestaly na chvíli padat rakety jako přezrálé hrušky, díky čemuž se na Virtuální Bastlírně dostane i na jiná, přízemnější témata. Pokud si chcete jako každý měsíc popovídat s dalšími bastlíři, techniky, vědci a profesory u virtuálního pokecu u piva, Virtuální Bastlírna je tu pro Vás.
Ještě před ochlazením se drát na vedení V411 roztáhl o 17 metrů (přesné číslo není známé, ale drát nepřežil) a způsobil tak… více »Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) oznámila veřejnou dostupnost škálovatelné a distribuované platformy Thorium pro automatizovanou analýzu malwaru. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 3. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Běžící blákno, které může takto rychle získat zámek ...
struct mutex { atomic_t count; spinlock_t wait_lock; struct list_head wait_list; };Jádro pudla je v tomto nižším patře = v kernelovém mutexu. Všimněte si položky "struct list_head wait_list" - to je nějaký spojový seznam "čekatelů na zámek". Uvnitř páru volání mutex_lock()/mutex_unlock() existují dvě cesty: rychlá a pomalá. Pomalá cesta bere spinlock a hraje si s wait_listem (seznam čekajících procesů) = při mutex_lock() se vlákno do seznamu zapíše, při mutex_unlock() se vyškrtne. Naproti tomu rychlá cesta uvnitř mutex_lock() za příznivých okolností jenom "proletí", nepřidává se do wait_listu = nebere spinlock, pouze si atomicky (s podporou CPU) dvakrát sáhne na položku count. Podobně uvnitř mutex_unlock(). Za příznivých okolností, konkrétně když o mutex soupeří dvě vlákna, a to ještě na konci delší "dávky" soupeřících vláken:
Jádro pudla je v tomto nižším patře = v kernelovém mutexu.Strucne receno, mutex_lock() v jednom threadu uspeje drive nez skonci mutex_unlock() v druhem a ten druhy stale pristupuje k interni mutexove strukture. Pokud se na takove chovani podivam z hlediska konvencni semantiky posixovych mutexu (tedy pokud by se tak chovali userspace mutexy), tak mi to jako zavadne neprijde (primarni cil - vzajemne vylouceni kodu *uvnitr* mutexove sekce - je zajisten), akorat mutex_destroy() by musel vzit spinlock a tim se ujistit, ze paralelni mutex_unlock() uz skoncil. To by mohlo byt i adekvatni reseni pro kernelove mutexy.
delete
kdekoliv mimo destruktor smart pointerů pokládám za velmi špatný kód* a race conditions dealokací opět dobře řeší smart pointery používající atomický reference counter. Zde je to zesložitěné tím, že se tam snaží aktivně spouštět jiné vlákno, ale s něčím takovým se v user space setkáte jen výjimečně.
* Schválně za jak dlouho přijdete na to, že tohle leakuje?
class Socket { public: Socket() { if (!connect()) throw std::exception(); } bool connect() { return false; } }; class Test { public: constexpr size_t BUF_SIZE = 4096; char *buf; Socket sock; Test() : buf(new char[BUF_SIZE]()) {} ~Test() { delete[] buf; } }
sock
), tak se nezavolá tělo destruktoru; nakonec to je logické, objekt se ještě nevytvořil, a tak není co ničit. C++ v takovém případě volá destruktory všech již zkonstruovaných členů a předků (pokud by Test
měl předka, tak jeho destruktor se zavolá), zde tedy program zavolá destruktor buf
, jenže to je char *
, který se sám nedealokuje. Pokud by buf
byl smart pointer, tak jeho destruktor tu paměť uklidí.
S výjimkami není problém, pokud dodržujete RAII, tedy že každý zabraný zdroj má vlastní „hlídací“ objekt, který jej v destruktoru uvolní. A tohle pravidlo právě vede k tomu, aby delete
používaly akorát smart pointery (a výrazně zjednodušuje hlídání zdrojů oproti C ~Test() try { ⋮ // Volání funkcí, které mohou vyhodit výjimku, kromě destruktorů — tam by si to měl řešit ničené objekty } catch (...) { if (std::uncaught_exception()) // Případně nějaké logování, pokud vás to zajímá return; // catch blok, kterým končí konstruktor či destruktor, má implicitní rethrow }
noexcept
, je potřeba to zrušit:
~Test noexcept(false)
To je syntaxe ve stylu: „Půjdu na nákup ne.“ To snad museli vymyslet Francouzi.Spíš lidi z Cisca
no shutdown
)
Ale ono zrovna v tomhle případě to je namístě, u drtivé většina destruktoru je noexcept
vhodný.
delete
jsem od té doby, co delete
u kódu, který spravuji, smí používat jen smart pointery, neviděl.
Jádro není v C++ hlavně proto, že v roce 1991 byla podpora C++ dost mizerná. A taky proto, že v jádře bývá problém s implementací výjimek a RTTI, tak se to tam nepoužívá, čímž se C++ snižuje na C with classes. A to už pak rovnou jde psát v C.
Tiskni
Sdílej: