Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
Nepřátelé jsou poměrně netradiční, jde především o konstrukce složené z jakýchsi trubek a jejich zakončení, která střílí nebo vypouští objekty, jež pak samy střílí po vaší kosmické lodi. Cílem je zničit všechny takové konstrukce v úrovni.
Jak na to? Zničením "uzlu" zmizí potrubí, které do něj vede – to je samo o sobě neprůstřelné. Když jsou tedy potrubí do sebe všelijak zamotaná, ba dokonce tvoří labyrint, není to nic snadného. Na odstřelení klíčového místa stačí jediný zásah, navíc každý objekt z trubek má někde v sobě "jádro", což je zvláštní uzel, po jehož zničení dojde k destrukci celého objektu. Jenže uzly vypouštějí projektily nebo dokonce autonomní nepřátele, s nimiž je dobré se vypořádat. Navíc občas prostorem také poletují meteory či rakety, do nichž není radno vrazit. Tu a tam se k nim také přidá UFO, objekt připomínající létající talíř a metající kolem sebe rakety. Mimochodem, s nějakou umělou inteligencí nepočítejte, nepřátelé jdou přímo na cíl nebo krouží vždy po obdobných trajektoriích.
Celkem ve hře najdeme padesát úrovní s mírně odlišnou grafickou stylizací, různými typy nepřátel a tvary konstrukcí z trubek, což vyžaduje různé strategie postupu, manévrování apod. A to je právě to, co činí Kobo Deluxe takovou výzvou. Nebo na vyšší obtížnost možná spíš frustrujícím zážitkem, protože úroveň obtížnosti "jeden zásah = smrt" je vskutku jen pro ty nejnáročnější. Životů je málo a přibývají velmi zřídka (zpravidla při zničení dostatečného množství nepřátel).
Je efektivnější pálit v krátkých dávkách, zvláště při vyšší úrovni obtížnosti se zbraňový systém přehřívá, a tak není výhodné jednoduše si položit těžítko na tlačítko pro střelbu. Tím také roste náročnost likvidace uzlů v některých úrovních, protože prostřílet se k nim skrze neustále doplňovanou hradbu (či spíše frontu) z raket nebo jiných projektilů není snadné.
Při míření na objekty na hraně obrazovky pomůže maličká schematická mapka v rohu obrazovky. Ano, i taktika ostřelování zde má své místo vedle takřka kamikaze průletů nebo kroužení v piruetách.
Za sestřelené objekty se přičítá skóre, ukládá se to nejvyšší dosažené (tabulka bohužel chybí). I to může prodloužit herní dobu – na nejnižší obtížnost ji odhaduji v řádu hodin na všech padesát map (které se točí ve smyčce, pokud je všechny zvládnete). Ale myslím, že zde se těžko lze bavit o čase nutném "k dohrání", protože příběh v Kobo Deluxe zcela chybí – jde jen o to, nakolik vás hra chytí. Za sebe můžu konstatovat, že je hodně návyková. Navíc se hodí i na prosté "tupé" odreagování: v zásadě není třeba přemýšlet, stačí reflexy.
Ovládání je velice minimalistické, aby bylo možné se skutečně soustředit jen na hru. Stačí kurzorové šipky a Ctrl nebo Shift. Nebo myš, případně joystick.
Grafické zpracování rozhodně neruší, označil bych ho za příjemné – vypadá velmi uhlazeně (ačkoliv se to tak na statických obrázcích nemusí zdát), efekty neruší a počítá se rozlišením až 2560×1600. Stejně tak zvuky jsou na slušné úrovni, elektronická hudba se generuje za chodu ve velmi vysoké kvalitě – ovšem není to můj šálek čaje, proto jsem ve hře zvuk brzy vypnul.
Kobo Deluxe je šířeno pod svobodnou licencí GNU, dá se stáhnout pro celou řadu platforem včetně některých mobilních zařízení a pravděpodobně je v repozitářích vaší distribuce. Pro vykreslování se používá SDL, příp. OpenGL. Hrát jde jak v celoobrazovkovém režimu, tak v okně.
Sluší se zmínit, že Kobo Deluxe je předělávkou starší arkády XKobo a autor intenzivně pracuje na pokračování Kobo II, které už je ale komerční.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: