Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Ke grafickým kartám nVidia poskytuje jejich výrobce binární ovladače pro Linux. Podrobně jejich instalaci a řešení častých problémů popisuje článek Grafické karty nVIDIA.
Instalace ovladače výše uvedeným způsobem je sice možná, ale ovladače a s nimi spojené soubory potom nejsou zapsány do databáze balíčkovacího systému, což se v budoucnu může stát zdrojem problémů.
Pokud používáte předkompilované jádro z distribučního balíčku, pravděpodobně pro něj najdete i předkompilovaný nvidia modul, který lze nainstalovat pomocí apt-get. Například pokud používáte jádro z testing, momentálně 2.6.18-4-k7, nvidia modul nainstalujete příkazem
apt-get install nvidia-kernel-2.6.18-4-k7
Modul je non-free, takže v /etc/apt/sources.list je nutné mít non-free zdroje povolené
deb http://ftp.cz.debian.org/debian/ testing main non-free contrib deb-src http://ftp.cz.debian.org/debian/ testing main non-free contrib
Pokud pro svou verzi jádra balíček nenajdete, můžete si ho vyrobit sami:
V první fázi je třeba nainstalovat balíčky nvidia-kernel-source, nvidia-kernel-common a, pokud je nemáte, zdrojáky jádra, ke kterému chcete modul kompilovat. Po dokončení instalace najdete v /usr/src zdrojový kód nvidia-kernel-source.tar.gz. V konzoli otevřete nějaký adresář, do kterého máte právo zápisu, a kód rozbalte:
$ tar -xvzf /usr/src/nvidia-kernel-source.tar.gz
Poté, co se kód rozbalí
$ cd modules/nvidia-kernel
Nyní následuje samotný překlad modulu:
$ KSRC=/home/franta/linux-source-2.6.16-15/ KVERS=2.6.16-15-frantovo \ fakeroot debian/rules binary_modules
Pokud pracujete jako root, příkaz fakeroot lze vynechat
KVERS udává jméno jádra, pro které modul kompilujete, KSRC umístění zdrojových kódů, ze kterých bylo toto jádro přeloženo (popřípadě hlavičkových souborů, pokud z nějakého důvodu překládáte modul pro distribuční jádro.) Modul musí být kompilován stejnou verzí gcc jako jádro, jinak ho nebude možné zavést. Jakou verzí gcc bylo jádro přeloženo, lze zjistit například výpisem (zkráceno)
$ cat /proc/version Linux version 2.6.16-15-frantovo () (gcc version 3.4.6 (Debian 3.4.6-1))
Překlad končí tím, že se o adresář výš vytvoří balíček nvidia-kernel-2.6.16-15-frantovo_1.0.8762-2_i386.deb. V názvu je vidět jak jméno jádra, pro který je přeložen, tak verze ovladače.
Balíček může nainstalovat pouze root:
$ su Password: # dpkg -i nvidia-kernel-2.6.16-15-frantovo_1.0.8762-2_i386.deb
Nyní je potřeba ještě ovladač pro X server - ten najdete v balíku nvidia-glx (apt-get install nvidia-glx nvidia-settings). Je nezbytné, aby verze ovladače v nvidia-glx byla stejná jako verze nvidia-kernel-source, jinak vám X nenastartují.
Více informací najdete po instalaci nvidia-kernel-source v souboru /usr/share/doc/nvidia-kernel-source/README.Debian
Stačí spustit:
# emerge nvidia-driversPokud máte starší kartu nepodporovanou novými ovladači (cokoliv staršího než GeForce 6), pak musíte zamaskovat novější verze ovladačů v souboru
/etc/portage/package.mask přidáním řádku:
>=x11-drivers/nvidia-drivers-174.00
Ovladače je nutné přeinstalovat vždy, když si zkompilujete a nainstalujete nové jádro.
Více informací najdete v dokumentaci Gentoo (anglicky).
Ovladače jsou dostupné v PLF a dají se jednoduše nainstalovat pomocí urpmi:
# urpmi nvidiaOd verze 2007.1 Spring Edition jsou ovladače dostupné i v oficiálním stromu ve zdroji
non-free.
Dokument vytvořil: Leoš Literák, 20.7.2005 21:36 | Poslední úprava: Fuky, 12.3.2010 22:00 | Další přispěvatelé: Prcek, trekker.dk | Historie změn | Zobrazeno: 14842×
Tiskni
Sdílej: