Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Před 70 lety, 7. června 1954, ve věku 41 let, zemřel Alan Turing, britský matematik, logik, kryptoanalytik a zakladatel moderní informatiky.
NiceGUI umožňuje používat webový prohlížeč jako frontend pro kód v Pythonu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána ve verzi 2024.6. Z novinek lze vypíchnout lepší integraci LLM (OpenAI, Google AI, Ollama) nebo podporu Matter 1.3.
IKEA ve Spojeném království hledá zaměstnance do své nové pobočky. Do pobočky v počítačové hře Roblox. Nástupní mzda je 13,15 liber na hodinu.
Alyssa Rosenzweig se v příspěvku na svém blogu Vulkan 1.3 na M1 za 1 měsíc rozepsala o novém Vulkan 1.3 ovladači Honeykrisp pro Apple M1 splňujícím specifikaci Khronosu. Vychází z ovladače NVK pro GPU od Nvidie. V plánu je dále rozchodit DXVK a vkd3d-proton a tím pádem Direct3D, aby na Apple M1 s Asahi Linuxem běžely hry pro Microsoft Windows.
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.
Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.
MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.
K deduplikaci (odstranění redundance) nás vedou už normální formy, nicméně nejde jen o dodržování nějakých teoretických pouček, ale i o čistě praktické dopady – menší velikost databáze, rychlejší vyhledávání atd.
Jednu informaci bychom měli mít v databázi uloženou jen jednou a z ostatních míst se na ni odkazovat pomocí cizích klíčů.
Co ale dělat v případě, kdy na vstupu máme data v denormalizované podobě (dost běžný jev)?
Dejme tomu, že do databáze budeme ukládat logy (nemusí to být vůbec logy, je to jen příklad). A máme dokonce to štěstí, že máme zvlášť logovací hlášku a zvlášť její parametry a čas – hláška je např.
Chyba v komponentě XY, při parametrech a = {0}, b = {1}
a k tomu máme dvouprvkové pole parametrů a časové razítko vzniku události.
Hláška je konstantní zatímco parametry a čas se mohou měnit. Hlášek v jedné aplikaci budou třeba desítky nebo stovky, ale počty instancí logovaných událostí budou řádově mnohem vyšší.
Můžeme si tedy v databázi vytvořit číselník hlášek a na něj se odkazovat z tabulky událostí.
Tohle jsem si už vyzkoušel v malém a funguje to dobře – do tabulky „událostí“ (nejde o události, ale princip je stejný) neukládám hlášku jako text, ale v tom INSERTu zavolám funkci, která prohledá číselník, v případě potřeby přidá záznam a vrátí ID – tzn.
INSERT INTO udalost VALUES (:čas, moje_funkce(:hláška), …)
místo
INSERT INTO udalost VALUES (:čas, :hláška, …)
Nedochází k duplikacím, databáze je menší, vyhledávání rychlejší… ale při zápisu je potřeba projet číselník a případně do něj přidat nový záznam.
Na základě čeho byste se rozhodovali, zda zvolit tohle řešení (lepší uložení a čtení, ale horší zápis) nebo zda radši rezignovat na normalizaci a připustit duplicity?
Další možnost je přidávat nové záznamy do nějaké fronty (dočasné tabulky) a asynchronně dohledávat hodnoty v číselníku (resp. je tam přidávat) a přesouvat data do trvalé tabulky. Zápis tak může být rychlý a potřebná práce se udělá, až bude čas – ale zase nepůjde vyhledávat v úplně nejnovějších hodnotách.
Existuje k tomu nějaká abstrakce, aby člověk prostě volal INSERTy a SELECTy a nemusel se o nic víc starat? Třeba nějaká sada triggerů nebo modul do databáze? Nebo je potřeba si takovou věc napsat na míru?
CALL pridej_udalost(:čas, :hláška, …);Zkoušel jsem i triggery, také to není špatné.
To je více méně formalita, jestli to celé zabalíš do funkce/procedury nebo jestli je funkce jen ten kousek který pracuje s číselníkem a zbytek je standardní INSERT. Ale tak jako tak, tu funkci/proceduru musíš napsat na míru – což tedy v současnosti používám, ale šlo mi o to, zda nevynalézám znovu kolo a neexistuje třeba už něco hotového.
Tiskni Sdílej: